Optimal laddning av LFP batteri
Moderator: Redaktion
- Westervikskille
- Teslaägare
Optimal laddning av LFP batteri
Hej.
Jag blir lite fundersam på hur man egentligen ska ladda dessa optimalt för att få så lite degradering som möjligt.
Tesla själva säger ju att batteriet mår bra av att laddas till 100% men hur ska man tolka detta?
Jag har en laddbox hemma och kör ca 9 mil 3 ggr i veckan till jobbet varje vecka.
Har också möjlighet att ladda på jobbet.
Så min fundering är, ska jag ladda upp bilen till 100% varje dag eller ska jag bara ladda upp bilen till 100% en gång i veckan och därimellan se till att batteriet håller sig mellan 20-70%?
Eller är det så att det inte spelar någon roll?
Jag blir lite fundersam på hur man egentligen ska ladda dessa optimalt för att få så lite degradering som möjligt.
Tesla själva säger ju att batteriet mår bra av att laddas till 100% men hur ska man tolka detta?
Jag har en laddbox hemma och kör ca 9 mil 3 ggr i veckan till jobbet varje vecka.
Har också möjlighet att ladda på jobbet.
Så min fundering är, ska jag ladda upp bilen till 100% varje dag eller ska jag bara ladda upp bilen till 100% en gång i veckan och därimellan se till att batteriet håller sig mellan 20-70%?
Eller är det så att det inte spelar någon roll?
Re: Optimal laddning av LFP batteri
Tesla rekommenderar 100% för att BMS skall kunna beräkna återstående räckvidd med något sånär precision.
Det har inget med vad som är bäst för batteriet att göra.
Låg SOC är bäst för lång livslängd.
Det har inget med vad som är bäst för batteriet att göra.
Låg SOC är bäst för lång livslängd.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
- TiborBlomhall
- Referralkod: ts.la/tibor72449
Väldigt kort sammanfattat:
1. LFP batterier degraderas mycket långsammare än NCA batterier.
2. Även LFP batterier mår iofs bättre av att inte laddas fulla, men ökade degraderingen pga det är mindre än på NCA batterier.
3. Men laddar man inte fullt LFP batterierna kan inte bilens dator hålla reda på deras exakta laddnivå. Du kan i värsta fall råka ut för att datorn tex tror du har 30% batterier kvar, sedan panikreviderar det ner till 5% när den börjar inse realiteten (vilket den endast kan se strax innan batterierna är helt urladdade).
Punkt 1+2 ovan ger att den lilla lilla ökningen av degraderingen av att laddas 100% varje dag är mindre irriterande än olägenheten med felaktiga räckviddsangivelser.
Tesla säger i manualen att du bör ladda batterierna 100% fulla minst en gång i veckan. Då kan datorn hålla reda på räckvidden.
Så orkar du kan du sätta laddnivå till 80% sex dagar i veckan och 100% en dag i veckan.
Annars kan du ladda 100% varje dag.
Individuella skillnader mellan olika batteripack har nog större påverkan än det lilla du kan påverka via laddnivån.
1. LFP batterier degraderas mycket långsammare än NCA batterier.
2. Även LFP batterier mår iofs bättre av att inte laddas fulla, men ökade degraderingen pga det är mindre än på NCA batterier.
3. Men laddar man inte fullt LFP batterierna kan inte bilens dator hålla reda på deras exakta laddnivå. Du kan i värsta fall råka ut för att datorn tex tror du har 30% batterier kvar, sedan panikreviderar det ner till 5% när den börjar inse realiteten (vilket den endast kan se strax innan batterierna är helt urladdade).
Punkt 1+2 ovan ger att den lilla lilla ökningen av degraderingen av att laddas 100% varje dag är mindre irriterande än olägenheten med felaktiga räckviddsangivelser.
Tesla säger i manualen att du bör ladda batterierna 100% fulla minst en gång i veckan. Då kan datorn hålla reda på räckvidden.
Så orkar du kan du sätta laddnivå till 80% sex dagar i veckan och 100% en dag i veckan.
Annars kan du ladda 100% varje dag.
Individuella skillnader mellan olika batteripack har nog större påverkan än det lilla du kan påverka via laddnivån.
1. Vissa veckor kör jag väldigt lite. Det innebär ibland att bilen MY RWD blir stående med hög Soc under flera dagar med tanke på rekommendationen att ladda till 100%. Är detta ett stort problem?
2. Räcker det att man laddar till 100% varannan vecka om man inte laddar oftare?
2. Räcker det att man laddar till 100% varannan vecka om man inte laddar oftare?
Nej.
Det funkar absolut.
Laddningen till 100% är som sagt till för att hjälpa BMS hålla räkningen på energin ombord.
Laddar man mer sällan till 100%, kan buffern (energin under 0% på skärmen) ökas för att ge BMS lite större felmarginal. Den är som lägst 4.5%, men kan bli uppåt 12% i vart fall.
Det innebär att det blir lite mindre energi mellan 100-0 och lite kortare praktisk räckvidd. Det kommer fortfarande stå samma räckvidd på skärmen vid 100% dock men varje procent blir lite mindre energirik.
Buffern är dynamisk och minskar automatiskt när bikens BMS har bättre data att gå på.
Så det är ingen issue om du inte behöver stretcha räckvidden, vilket det inte låter som.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
- Dinsdale
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/gustav72756
Jag laddar till max 65% till vardags på min SR+ med LFP-batteri. Laddar till 100% dagen före långresa och låter bilen sova med fullt batteri. Det kan gå månader mellan 100%-laddningarna under större delen av året, men på semestern sker det flera gånger per vecka.
Jag tycker jag märker när datorn börjar räkna fel genom att kilometermätaren (som man får fram genom att peta på procenten vid batteriet på bilens skärm) börjar sjunka. Det verkar den göra om jag väntar längre än 2v mellan 100%-laddningarna. För att återställa det behöver jag ladda till 100% minst en gång i veckan. Efter andra laddningen inom loppet av en vecka börjar kapaciteten öka och efter tillräckligt många laddningar stabiliserar den sig.
Enligt energigrafen minskar batterikapaciteten med 0,2kWh varannan vecka om jag minns värdet rätt.
Min observation om km-mätaren/energigrafen stämmer dock inte med Aaakes inlägg, så det är möjligt att jag misstolkar det som händer. Jag kollar bara på km-mätaren och använder den som indikator för när det börjar bli dags att ladda lite tätare intervall. Hittills har det bara hänt en gång att den dragit iväg väldigt, och bilen är ändå snart tre år gammal nu.
Något jag märkt på min bil är att navigationen som anger hur många procent man har kvar inte är speciellt bra, jag behöver alltid ta till 20% extra för att vara säker på att anlända till destinationen med 10%. Oftast slår det fel på runt 10%. Jag vet inte om det möjligen är en bieffekt av att datorn är lite osäker på batterinivån eller om det bara är att nya energiappen är kass (den gamla stämde väldigt bra). Jag har aldrig upplevt plötsliga ras där procenten hoppat från 30% till 5%. Däremot verkar procenten gå åt snabbare under 10% (kan förstås också vara inbillning).
Jag tycker jag märker när datorn börjar räkna fel genom att kilometermätaren (som man får fram genom att peta på procenten vid batteriet på bilens skärm) börjar sjunka. Det verkar den göra om jag väntar längre än 2v mellan 100%-laddningarna. För att återställa det behöver jag ladda till 100% minst en gång i veckan. Efter andra laddningen inom loppet av en vecka börjar kapaciteten öka och efter tillräckligt många laddningar stabiliserar den sig.
Enligt energigrafen minskar batterikapaciteten med 0,2kWh varannan vecka om jag minns värdet rätt.
Min observation om km-mätaren/energigrafen stämmer dock inte med Aaakes inlägg, så det är möjligt att jag misstolkar det som händer. Jag kollar bara på km-mätaren och använder den som indikator för när det börjar bli dags att ladda lite tätare intervall. Hittills har det bara hänt en gång att den dragit iväg väldigt, och bilen är ändå snart tre år gammal nu.
Något jag märkt på min bil är att navigationen som anger hur många procent man har kvar inte är speciellt bra, jag behöver alltid ta till 20% extra för att vara säker på att anlända till destinationen med 10%. Oftast slår det fel på runt 10%. Jag vet inte om det möjligen är en bieffekt av att datorn är lite osäker på batterinivån eller om det bara är att nya energiappen är kass (den gamla stämde väldigt bra). Jag har aldrig upplevt plötsliga ras där procenten hoppat från 30% till 5%. Däremot verkar procenten gå åt snabbare under 10% (kan förstås också vara inbillning).
Model 3 RWD 18" 2024
Model 3 SR+ 18" 2021
Jag har ju ingen LFP-tesla utan har gått på det eivissa på teslamotorsclub /tff-forum.säger.Dinsdale skrev: ↑04 sep 2023 07:02
Han loggar data precis som jag gör med teslalogger så han borde ha koll.
Han är extremt aktiv med just sånt.
Hans svar var att rangen bibehålls men varje procent får mindre energiinnehåll.
(Mao, jag är inte stensäker men eivissa brukar ha koll).
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Laddar 100% varje eller varannan månad.
Kollar att obalans och buffert inte ökar.
Vid inställt 100% laddar bilen tills första cell når 3,80V och håller spänningen där ca 3 min innan laddningen slår från.
Alla tillverkare av LFP specar max laddningsspänning 3,65V.
Balansering av LFP sker normalt bara >3,45V så det är viktigt att bilen står ett tag efter 100% laddning.
Balanseringsströmmen är låg.
Obalansen var hög då bilen var ny vilket den inte ska vara.
Annars upp till 60% vid daglig kortare körning.
99% inför långkörning. Cellspänning blir då ca 3,43V d v s ingen balansering sker.
Kollar att obalans och buffert inte ökar.
Vid inställt 100% laddar bilen tills första cell når 3,80V och håller spänningen där ca 3 min innan laddningen slår från.
Alla tillverkare av LFP specar max laddningsspänning 3,65V.
Balansering av LFP sker normalt bara >3,45V så det är viktigt att bilen står ett tag efter 100% laddning.
Balanseringsströmmen är låg.
Obalansen var hög då bilen var ny vilket den inte ska vara.
Annars upp till 60% vid daglig kortare körning.
99% inför långkörning. Cellspänning blir då ca 3,43V d v s ingen balansering sker.
M3 RWD -22
- Off Grid Byggaren
Jag kör rätt hårt med mitt LFP batteri på 14,2 kWh i batterilagret hemma.
Ska bli intressant att se hur det åldras.
Jag använder det just nu till att öka egenförbrukning av solelproduktion och för att kapa effekttoppar.
Hoppas kunna köra lite flextjänster framöver, annars går det nog tyvärr inte att tjäna in batterikostnaden.
Ska bli intressant att se hur det åldras.
Jag använder det just nu till att öka egenförbrukning av solelproduktion och för att kapa effekttoppar.
Hoppas kunna köra lite flextjänster framöver, annars går det nog tyvärr inte att tjäna in batterikostnaden.
Audi e-tron 55 Quattro 95 kWh MY19
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
Transportel 950 Flakmoppe 2 kWh MY 04
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
Transportel 950 Flakmoppe 2 kWh MY 04