Vem i h-e har designat dragkrok skyddspanelen?
Moderator: Redaktion
- jonasl
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/jonas44573
Re: Vem i h-e har designat dragkrok skyddspanelen?
Det som händer är att kulorna som låser fast kroken fastnar i låsta läget. Nej, jag hade hellre haft en fast krok precis som du.
Model Y LR AWD 2022
Jupp. Supervanligt.
Elutfällbar krok tycker jag är överlägset.
https://evexperten.se
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Är intresserad, Om du har fler?Bjelke skrev: ↑05 sep 2023 17:42Du kan få två stycken såna 3D-printade av migTiborBlomhall skrev: ↑05 sep 2023 15:11Bilen får inte plats i garaget med dragkrok på![]()
På allvar. Nu går garageporten ner 5 cm bakom kofångaren.
Jag har planka på golvet hur långt fram jag måste köra för att kunna stänga porten bakom. Bilen piper som en stucken gris under manövern. Till och med med trean var det tight men Y-s extra centimetrar har tagit bort alla marginaler man haft.jag har några kvar sedan tidigare…
MY RWD, 19”, Vit/Svart -23, Beställd 15/5, RN-nummer 26/5, VIN 24/6, Est. Lev. 9-23/8 i GBG.
- jonasl
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/jonas44573
Det hände på kroken till vår trea när kroken låg i väskan! Men då går det ju lätt att knacka loss dem. Den satt på rätt mycket också.
Undrar hur det blir med kontroll på besiktningen på våra bilar som har eftermonterad krok för övrigt. Om man inte säger något om att den har krok lär de ju inte leta efter den heller.
Model Y LR AWD 2022
Kan nog vara så.jonasl skrev: ↑06 sep 2023 12:40Det hände på kroken till vår trea när kroken låg i väskan! Men då går det ju lätt att knacka loss dem. Den satt på rätt mycket också.
Undrar hur det blir med kontroll på besiktningen på våra bilar som har eftermonterad krok för övrigt. Om man inte säger något om att den har krok lär de ju inte leta efter den heller.
En fördel med "lös" krok är att man iaf kan ta med en sprillans ny krok från annan bil till besiktningen

https://evexperten.se
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
- Bjelke
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Jag tror att det ligger ett 10-tal i en låda, kan kolla i morgonCullberg skrev: ↑06 sep 2023 12:29Är intresserad, Om du har fler?Bjelke skrev: ↑05 sep 2023 17:42Du kan få två stycken såna 3D-printade av migTiborBlomhall skrev: ↑05 sep 2023 15:11Bilen får inte plats i garaget med dragkrok på![]()
Jag har planka på golvet hur långt fram jag måste köra för att kunna stänga porten bakom. Bilen piper som en stucken gris under manövern. Till och med med trean var det tight men Y-s extra centimetrar har tagit bort alla marginaler man haft.jag har några kvar sedan tidigare…

S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Precis i mitten finns ett litet urtag i överkant, med betoning på litet…
Men jag tycker faktiskt inte det är några problem alls och monterar ändå kroken ett par gånger i veckan.
Använder bara två enkla cykeldäcksverktyg, vilket funkar utmärkt

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Men jag tycker faktiskt inte det är några problem alls och monterar ändå kroken ett par gånger i veckan.
Använder bara två enkla cykeldäcksverktyg, vilket funkar utmärkt

Skickat från min iPhone med Tapatalk
För att istället svara på frågan ” Vem i h-e har designat dragkrok skyddspanelen?”
Samma person som:
- tyckte USS var överflödigt
- tyckte radar var trams
- tyckte att det var fint med autohelljus i stadsbebyggelse när AP är på
- designade ”deep rain 2” nätverket
- tyckte det var en bra idé med att inte integrera mobiltelefonerna med bilen (android auto + carplay) utan försöka skriva allt själva med halvdant resultat - inte ens spela musik på ett vettigt sätt funkar ju
- lade in spökbromsar (provkörning ny Y, läskigt värre vid viadukt)
- designade handtagen på model S (v1, v2 och v3…)
- tog bort blinkersspaken
- tog bort förarklustret i 3/y
Men hoppet kvarstår, kanske killen som var ansvarig för drivlina och batteri och annat som är toppen får vara med i framtiden.
Jag vet att armén med försvarare drar in, medan jag som kund istället hoppas de skall fixa det som är kass i framtida modeller när det finns såpass mycket som är bra.
Samma person som:
- tyckte USS var överflödigt
- tyckte radar var trams
- tyckte att det var fint med autohelljus i stadsbebyggelse när AP är på
- designade ”deep rain 2” nätverket
- tyckte det var en bra idé med att inte integrera mobiltelefonerna med bilen (android auto + carplay) utan försöka skriva allt själva med halvdant resultat - inte ens spela musik på ett vettigt sätt funkar ju
- lade in spökbromsar (provkörning ny Y, läskigt värre vid viadukt)
- designade handtagen på model S (v1, v2 och v3…)
- tog bort blinkersspaken
- tog bort förarklustret i 3/y
Men hoppet kvarstår, kanske killen som var ansvarig för drivlina och batteri och annat som är toppen får vara med i framtiden.
Jag vet att armén med försvarare drar in, medan jag som kund istället hoppas de skall fixa det som är kass i framtida modeller när det finns såpass mycket som är bra.
Model S P90DL+ (2015) Såld 2024
Model 3 LR (2021) (såld 2025)
BMW iX xDrive50 (2024)
Kia EV3 (2025)
Model 3 LR (2021) (såld 2025)
BMW iX xDrive50 (2024)
Kia EV3 (2025)
Ja de fungerar bra.
MY RWD 2023 Berlin vit vit 20" drag
Jag använder också 3D-printade verktygen. Jag vässade kanten på verktygen lite med en fil och sprejade silicon kring lockets kant och det fungerar bra. Efter ett tag får man en känsla av var man bäst börjar att trycka in verktyget för att lossna locket enklast.Bjelke skrev: ↑05 sep 2023 17:42Du kan få två stycken såna 3D-printade av migTiborBlomhall skrev: ↑05 sep 2023 15:11Bilen får inte plats i garaget med dragkrok på![]()
För övrigt är det bättre att köra utan dragkroken monterad eftersom den kan motverka krockzonens effektivitet vid olycka.
Model Y LR 2021
VW ID.3 2021
Nissan Leaf 2019
VW ID.3 2021
Är det inte balken som kroken sitter i som förhindrar att plåten deformeras och tar upp energi och att det då spelar nada om kroken är i eller inte?
- Bjelke
- Teslaägare
Utan krok så fördelas kraften på större yta på balken vid en krock, i normalfallet iaf, vilket är
lite bättre. Det är så dom är krocktestade också…
Samma sak blir det ju för den andra bilen också.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
- Bjelke
- Teslaägare
Ja ”originalet” är lite trubbigt så en av mina elever ritade om den till lite spetsigareNils944 skrev: ↑06 sep 2023 21:36Jag använder också 3D-printade verktygen. Jag vässade kanten på verktygen lite med en fil och sprejade silicon kring lockets kant och det fungerar bra. Efter ett tag får man en känsla av var man bäst börjar att trycka in verktyget för att lossna locket enklast.Bjelke skrev: ↑05 sep 2023 17:42Du kan få två stycken såna 3D-printade av migTiborBlomhall skrev: ↑05 sep 2023 15:11Bilen får inte plats i garaget med dragkrok på![]()
För övrigt är det bättre att köra utan dragkroken monterad eftersom den kan motverka krockzonens effektivitet vid olycka.

S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19