Problem dag 1 - Model Y LR levererad

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

tsint
elbilist
Inlägg: 22
Blev medlem: 22 apr 2023 08:03

Re: Problem dag 1 - Model Y LR levererad

Inlägg av tsint »

Bjelke skrev: 07 aug 2023 09:29
Sant och vi tittar enbart på andra märken än Tesla numera men det ser ändå ut som att en
Tesla laddar betydligt mer bekymmerfritt på en Supercharger jämfört med icke-Tesla måste man
säga iaf…
Jag har laddat ett 20-tal gånger på SuC med min Polestar, aldrig varit ett problem - tycker dessutom laddsessionen startar snabbare än på IONITY. Däremot borde Elon och Tesla banna VAG och andra märken med ladduttaget på fel sida under busy hour.
Användarvisningsbild
Freez
Teslaägare
Inlägg: 386
Blev medlem: 26 jan 2023 14:59

Re: Problem dag 1 - Model Y LR levererad

Inlägg av Freez »

Instämmer, helt otroligt att detta tillåts. Flera gånger i sommar har ID4or blockat dubbla platser.
MY RWD Vit 2023
Användarvisningsbild
ACervin
Teslaägare
Inlägg: 8
Blev medlem: 10 feb 2023 13:27

Re: Problem dag 1 - Model Y LR levererad

Inlägg av ACervin »

Har tidigare kört BMW 535D, men 2022 leasade vi en BMW i3 på 12 månader och blev väldigt förtjusta i den lilla smidiga och körglada bilen. Men lite för kort räckvidd och lite för liten. Som BMW fans provkörde vi sedan i4, iX3 och iX40 ett flertal gånger. Roligast att köra var helt klart i4, men alltför trång. iX3 kändes gammalmodig medan iX40 var modern och fantastiskt bekväm men onödigt stor. Begagnat priserna har dock kommit ner och närmade sig MYP. Det var flera månaderna av funderade hit och dit. Det som fällde avgörandet till sist var Tesla Superchargers då vi planerar lite resor i Europa och vi har också hyrt en Tesla 3 i Italien i sommar och det fungerade hur smidigt som helst

Sedan 4 veckor har vi en MYP i quicksilver. Vi tyckte Performance var snyggare (mindre ful) än long range och det var snarare det som fällde avgörandet än själva prestandan. Inga som helst leverans eller kvalitetsproblem vad vi erfarit hittills, men parkeringsassistansen och ghost varningar är irriterande även pipande bältesvarnare vid fällt baksäte irriterar. Generellt nöjd även om räckvidden kanske inte riktigt är där vi trodde.
mrowkoob
Inlägg: 21
Blev medlem: 05 sep 2023 10:19

Re: Problem dag 1 - Model Y LR levererad

Inlägg av mrowkoob »

Hämtade fruns MY LR i förrgår. Berlin model. Körde direkt från Huddinge till Skåne.

Kvalitetsmässigt över förväntan inga lackfel eller panelgaps. Provkörde en M3 när den kom och det fick mig att undgå Tesla fram till nu. Det har hänt en del sedan 2018 tydligen. Många som stod i Huddinge och pekade ut fel på deras nya bilar åt personalen när jag hämtade i Huddinge.
Köregenskaperna var bra. Lite mer vindljud än min EQE.

Räckvidden kortare än förväntat under 400 km i motorvägsfart till jämförelse får jag 500 i min EQE men ok den har större batteri.

GPS´s tycker jag väl är sådär. Kunde gärna komma med ett par olika ruttförslag (snabbast/kortast /scenic) och vara lättare att ändra. Trafik och kameravarningar saknades också. Den ville jag skulle köra 4 mils omväg och ladda en gång mer än jag ville... Tror jag kommer ha en hållare till fruns mobil och googlemaps gps på den. Man kan ju undra varför inte Android auto / apple carplay finns.

Lite vinande ljud från en av elmotererna ibland låter nästan som ett trasigt kullager men bara i vissa hastigheter.

Blev tokig på farthållaren som insisterade på att vindrutetorkarna skulle vara på konstant när man körde med fårthållare/autopilot på. Gick dessutom inte att stänga av vindrutetorkarna när farthållare/autopilot var på. Fick stanna till och googla och en rengörning av insekter på vindrutan framför kameran så var problemet borta.

Supercharger laddning var smidigare än de nätverk jag provat med min EQE och även billigare.

En usb c laddare framme i en av lådorna hade varit smidigt. Jag gillar inte trådlösladdning, det överhettar mobilen. Edit. Det finns 2 i främre lådan i bilens körriktning. Såg dem bara inte pga deras position.
Jjkalla
Inlägg: 168
Blev medlem: 22 jan 2022 01:06

Re: Problem dag 1 - Model Y LR levererad

Inlägg av Jjkalla »

mrowkoob skrev: 09 sep 2023 03:12
Hämtade fruns MY LR i förrgår. Berlin model. Körde direkt från Huddinge till Skåne.

Kvalitetsmässigt över förväntan inga lackfel eller panelgaps. Provkörde en M3 när den kom och det fick mig att undgå Tesla fram till nu. Det har hänt en del sedan 2018 tydligen. Många som stod i Huddinge och pekade ut fel på deras nya bilar åt personalen när jag hämtade i Huddinge.
Köregenskaperna var bra. Lite mer vindljud än min EQE.

Räckvidden kortare än förväntat under 400 km i motorvägsfart till jämförelse får jag 500 i min EQE men ok den har större batteri.

GPS´s tycker jag väl är sådär. Kunde gärna komma med ett par olika ruttförslag (snabbast/kortast /scenic) och vara lättare att ändra. Trafik och kameravarningar saknades också. Den ville jag skulle köra 4 mils omväg och ladda en gång mer än jag ville... Tror jag kommer ha en hållare till fruns mobil och googlemaps gps på den. Man kan ju undra varför inte Android auto / apple carplay finns.

Lite vinande ljud från en av elmotererna ibland låter nästan som ett trasigt kullager men bara i vissa hastigheter.

Blev tokig på farthållaren som insisterade på att vindrutetorkarna skulle vara på konstant när man körde med fårthållare/autopilot på. Gick dessutom inte att stänga av vindrutetorkarna när farthållare/autopilot var på. Fick stanna till och googla och en rengörning av insekter på vindrutan framför kameran så var problemet borta.

Supercharger laddning var smidigare än de nätverk jag provat med min EQE och även billigare.

En usb c laddare framme i en av lådorna hade varit smidigt. Jag gillar inte trådlösladdning, det överhettar mobilen. Edit. Det finns 2 i främre lådan i bilens körriktning. Såg dem bara inte pga deras position.
Får du ut 500km i 100-110kmh med din EQE? Otroligt isåfall. Det finns dock knappt någon människa som har längre räckvidd än 300-350km utan att äta/pissa/vila så har aldrig sett syftet med längre räckvidd än så.

Usb-c, det finns i lådan, leta igen.
mrowkoob
Inlägg: 21
Blev medlem: 05 sep 2023 10:19

Re: Problem dag 1 - Model Y LR levererad

Inlägg av mrowkoob »

Freez skrev: 07 aug 2023 16:02
Instämmer, helt otroligt att detta tillåts. Flera gånger i sommar har ID4or blockat dubbla platser.
Man skall ju bara backa in där teslor kör in med nosen så problem solved?
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Problem dag 1 - Model Y LR levererad

Inlägg av Mickep »

V4 med längre sladd ( 3m) to the rescue! De som klagar kan ju besöka de andra ställerna som inte är öppna.
Skriv svar