Jag har laddat ett 20-tal gånger på SuC med min Polestar, aldrig varit ett problem - tycker dessutom laddsessionen startar snabbare än på IONITY. Däremot borde Elon och Tesla banna VAG och andra märken med ladduttaget på fel sida under busy hour.
Problem dag 1 - Model Y LR levererad
Moderator: Redaktion
Re: Problem dag 1 - Model Y LR levererad
Re: Problem dag 1 - Model Y LR levererad
Instämmer, helt otroligt att detta tillåts. Flera gånger i sommar har ID4or blockat dubbla platser.
MY RWD Vit 2023
Re: Problem dag 1 - Model Y LR levererad
Har tidigare kört BMW 535D, men 2022 leasade vi en BMW i3 på 12 månader och blev väldigt förtjusta i den lilla smidiga och körglada bilen. Men lite för kort räckvidd och lite för liten. Som BMW fans provkörde vi sedan i4, iX3 och iX40 ett flertal gånger. Roligast att köra var helt klart i4, men alltför trång. iX3 kändes gammalmodig medan iX40 var modern och fantastiskt bekväm men onödigt stor. Begagnat priserna har dock kommit ner och närmade sig MYP. Det var flera månaderna av funderade hit och dit. Det som fällde avgörandet till sist var Tesla Superchargers då vi planerar lite resor i Europa och vi har också hyrt en Tesla 3 i Italien i sommar och det fungerade hur smidigt som helst
Sedan 4 veckor har vi en MYP i quicksilver. Vi tyckte Performance var snyggare (mindre ful) än long range och det var snarare det som fällde avgörandet än själva prestandan. Inga som helst leverans eller kvalitetsproblem vad vi erfarit hittills, men parkeringsassistansen och ghost varningar är irriterande även pipande bältesvarnare vid fällt baksäte irriterar. Generellt nöjd även om räckvidden kanske inte riktigt är där vi trodde.
Sedan 4 veckor har vi en MYP i quicksilver. Vi tyckte Performance var snyggare (mindre ful) än long range och det var snarare det som fällde avgörandet än själva prestandan. Inga som helst leverans eller kvalitetsproblem vad vi erfarit hittills, men parkeringsassistansen och ghost varningar är irriterande även pipande bältesvarnare vid fällt baksäte irriterar. Generellt nöjd även om räckvidden kanske inte riktigt är där vi trodde.
Re: Problem dag 1 - Model Y LR levererad
Hämtade fruns MY LR i förrgår. Berlin model. Körde direkt från Huddinge till Skåne.
Kvalitetsmässigt över förväntan inga lackfel eller panelgaps. Provkörde en M3 när den kom och det fick mig att undgå Tesla fram till nu. Det har hänt en del sedan 2018 tydligen. Många som stod i Huddinge och pekade ut fel på deras nya bilar åt personalen när jag hämtade i Huddinge.
Köregenskaperna var bra. Lite mer vindljud än min EQE.
Räckvidden kortare än förväntat under 400 km i motorvägsfart till jämförelse får jag 500 i min EQE men ok den har större batteri.
GPS´s tycker jag väl är sådär. Kunde gärna komma med ett par olika ruttförslag (snabbast/kortast /scenic) och vara lättare att ändra. Trafik och kameravarningar saknades också. Den ville jag skulle köra 4 mils omväg och ladda en gång mer än jag ville... Tror jag kommer ha en hållare till fruns mobil och googlemaps gps på den. Man kan ju undra varför inte Android auto / apple carplay finns.
Lite vinande ljud från en av elmotererna ibland låter nästan som ett trasigt kullager men bara i vissa hastigheter.
Blev tokig på farthållaren som insisterade på att vindrutetorkarna skulle vara på konstant när man körde med fårthållare/autopilot på. Gick dessutom inte att stänga av vindrutetorkarna när farthållare/autopilot var på. Fick stanna till och googla och en rengörning av insekter på vindrutan framför kameran så var problemet borta.
Supercharger laddning var smidigare än de nätverk jag provat med min EQE och även billigare.
En usb c laddare framme i en av lådorna hade varit smidigt. Jag gillar inte trådlösladdning, det överhettar mobilen. Edit. Det finns 2 i främre lådan i bilens körriktning. Såg dem bara inte pga deras position.
Kvalitetsmässigt över förväntan inga lackfel eller panelgaps. Provkörde en M3 när den kom och det fick mig att undgå Tesla fram till nu. Det har hänt en del sedan 2018 tydligen. Många som stod i Huddinge och pekade ut fel på deras nya bilar åt personalen när jag hämtade i Huddinge.
Köregenskaperna var bra. Lite mer vindljud än min EQE.
Räckvidden kortare än förväntat under 400 km i motorvägsfart till jämförelse får jag 500 i min EQE men ok den har större batteri.
GPS´s tycker jag väl är sådär. Kunde gärna komma med ett par olika ruttförslag (snabbast/kortast /scenic) och vara lättare att ändra. Trafik och kameravarningar saknades också. Den ville jag skulle köra 4 mils omväg och ladda en gång mer än jag ville... Tror jag kommer ha en hållare till fruns mobil och googlemaps gps på den. Man kan ju undra varför inte Android auto / apple carplay finns.
Lite vinande ljud från en av elmotererna ibland låter nästan som ett trasigt kullager men bara i vissa hastigheter.
Blev tokig på farthållaren som insisterade på att vindrutetorkarna skulle vara på konstant när man körde med fårthållare/autopilot på. Gick dessutom inte att stänga av vindrutetorkarna när farthållare/autopilot var på. Fick stanna till och googla och en rengörning av insekter på vindrutan framför kameran så var problemet borta.
Supercharger laddning var smidigare än de nätverk jag provat med min EQE och även billigare.
En usb c laddare framme i en av lådorna hade varit smidigt. Jag gillar inte trådlösladdning, det överhettar mobilen. Edit. Det finns 2 i främre lådan i bilens körriktning. Såg dem bara inte pga deras position.
Re: Problem dag 1 - Model Y LR levererad
Får du ut 500km i 100-110kmh med din EQE? Otroligt isåfall. Det finns dock knappt någon människa som har längre räckvidd än 300-350km utan att äta/pissa/vila så har aldrig sett syftet med längre räckvidd än så.mrowkoob skrev: ↑09 sep 2023 03:12Hämtade fruns MY LR i förrgår. Berlin model. Körde direkt från Huddinge till Skåne.
Kvalitetsmässigt över förväntan inga lackfel eller panelgaps. Provkörde en M3 när den kom och det fick mig att undgå Tesla fram till nu. Det har hänt en del sedan 2018 tydligen. Många som stod i Huddinge och pekade ut fel på deras nya bilar åt personalen när jag hämtade i Huddinge.
Köregenskaperna var bra. Lite mer vindljud än min EQE.
Räckvidden kortare än förväntat under 400 km i motorvägsfart till jämförelse får jag 500 i min EQE men ok den har större batteri.
GPS´s tycker jag väl är sådär. Kunde gärna komma med ett par olika ruttförslag (snabbast/kortast /scenic) och vara lättare att ändra. Trafik och kameravarningar saknades också. Den ville jag skulle köra 4 mils omväg och ladda en gång mer än jag ville... Tror jag kommer ha en hållare till fruns mobil och googlemaps gps på den. Man kan ju undra varför inte Android auto / apple carplay finns.
Lite vinande ljud från en av elmotererna ibland låter nästan som ett trasigt kullager men bara i vissa hastigheter.
Blev tokig på farthållaren som insisterade på att vindrutetorkarna skulle vara på konstant när man körde med fårthållare/autopilot på. Gick dessutom inte att stänga av vindrutetorkarna när farthållare/autopilot var på. Fick stanna till och googla och en rengörning av insekter på vindrutan framför kameran så var problemet borta.
Supercharger laddning var smidigare än de nätverk jag provat med min EQE och även billigare.
En usb c laddare framme i en av lådorna hade varit smidigt. Jag gillar inte trådlösladdning, det överhettar mobilen. Edit. Det finns 2 i främre lådan i bilens körriktning. Såg dem bara inte pga deras position.
Usb-c, det finns i lådan, leta igen.
Re: Problem dag 1 - Model Y LR levererad
Man skall ju bara backa in där teslor kör in med nosen så problem solved?
Re: Problem dag 1 - Model Y LR levererad
V4 med längre sladd ( 3m) to the rescue! De som klagar kan ju besöka de andra ställerna som inte är öppna.