EX90 Plus

Här diskuterar vi elektriska fordon från andra tillverkare än Tesla

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Honkan
Teslaägare

EX90 Plus

Inlägg av Honkan »

https://alltomelbil.se/volvo-pressar-pr ... egsmodell/

Känns som volvo kontrar Teslas prissänkning av Model X , känns som ganska okej i pris med tanke på kvalitet, dock fortfarande för lång leveranstid…
Blir intressant och se om Tesla dumpar mer.

Kan vara ett intressant alternativ när man ska byta tjänstebil om 2 år… har ju HUD och blinker spak :lol:
MYP 2022
MYP 2023

BMW M4 Comp 2022
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare

Re: EX90 Plus

Inlägg av Remuz »

Fortfarande väääääldigt dyr, men det tycker jag ju att model X är också
Polestar 2 LRSM
3P vit/vit, ibland
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare

Inlägg av Legato »

Honkan skrev: 09 sep 2023 18:30
https://alltomelbil.se/volvo-pressar-pr ... egsmodell/

Känns som volvo kontrar Teslas prissänkning av Model X , känns som ganska okej i pris med tanke på kvalitet, dock fortfarande för lång leveranstid…
Blir intressant och se om Tesla dumpar mer.

Kan vara ett intressant alternativ när man ska byta tjänstebil om 2 år… har ju HUD och blinker spak :lol:
Nej det gör de ju inte. De bara presenterar en modell med mycket mindre utrustning...

Personligen tycker jag en bil i den storleken utan luftfjädring är helt ointressant.
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Honkan
Teslaägare

Inlägg av Honkan »

Tycker faktiskt volvos bilar i regel varit bättre utan luftfjädring, uppskattar mer att det finns HUD och lite andra saker…

Tycker ändå det börjar bli ett helt okej förmånsvärde i alla fall…
MYP 2022
MYP 2023

BMW M4 Comp 2022
Användarvisningsbild
Elof
Teslaägare

Inlägg av Elof »

Legato skrev: 09 sep 2023 19:46

Personligen tycker jag en bil i den storleken utan luftfjädring är helt ointressant.

Vad är grejen med luftfjädring?
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

Elof skrev: 09 sep 2023 20:35

Traditionellt har det varit att stora, höga SUVar ska kunna ha mjuk fjädring utan att vältrisken ökar. Med luftfjädring kan fjädringen styvas upp om behövs.
Tveksamt om det behövs på en så bottentung bil som EX90 kan förmodas vara?
Man kan även sänka i motorvägsfart för att få bättre räckvidd.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare

Inlägg av Legato »

Elof skrev: 09 sep 2023 20:35

Bekvämare (vilket för mig är A & O i en stor SUV) samt generellt mycket mer inställningsmöjligheter.

Tror inte det finns någon SUV i lyxsegmentet idag utan luftfjädring. (Dock några instegsmodeller utöver denna).

EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Honkan
Teslaägare

Inlägg av Honkan »

Luftfjädring var väl lyx för 20 år sedan kanske… har hellre en bra fjädring än dålig luftfjädring, tycker faktiskt det tar bort mycket av känslan i att köra bil…

De flesta lyxbilar har dock HUD :lol:
MYP 2022
MYP 2023

BMW M4 Comp 2022
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare

Inlägg av Legato »

Honkan skrev: 09 sep 2023 21:42
Luftfjädring var väl lyx för 20 år sedan kanske… har hellre en bra fjädring än dålig luftfjädring, tycker faktiskt det tar bort mycket av känslan i att köra bil…

De flesta lyxbilar har dock HUD :lol:
Ja det stämmer att det kom för länge sedan. Desto mer självklarhet att ha det idag. Jag visste inte att Volvo är kända för dålig luftfjädring, men Teslas nya adaptiva luftfjädring är allt annat än dålig.

Köper man en EX90 för man gillar "känslan i att köra bil" så är man ungefär så snett ute man kan bli.

HUD är trevligt men sannerligen en petitess i sammanhanget.

EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Honkan
Teslaägare

Inlägg av Honkan »

Tycker allt att man vill ha en bra körupplevelse oavsett biltyp, men du är positiv som vanligt till att andra tycker annorlunda :lol:

Tycker luftfjädring mest har som funktion att kunna höja och sänkas beroende på behovet, men fjädringsmässigt finns det fjädring idag som är minst lika bra rent komfortmässigt. Dvs dynamiskt chassi.

Jag tycker det känns lite som att åka på vågor i en del bilar med luftfjädring…

Men jag tror i alla fall att EX90 blir en tuff konkurent till model X , det är ju avvsevärt mycket högre finish på en EX90
MYP 2022
MYP 2023

BMW M4 Comp 2022
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare

Inlägg av Legato »

Honkan skrev: 10 sep 2023 08:39
Tycker allt att man vill ha en bra körupplevelse oavsett biltyp, men du är positiv som vanligt till att andra tycker annorlunda :lol:

Tycker luftfjädring mest har som funktion att kunna höja och sänkas beroende på behovet, men fjädringsmässigt finns det fjädring idag som är minst lika bra rent komfortmässigt. Dvs dynamiskt chassi.

Jag tycker det känns lite som att åka på vågor i en del bilar med luftfjädring…

Men jag tror i alla fall att EX90 blir en tuff konkurent till model X , det är ju avvsevärt mycket högre finish på en EX90
Ahh, det är alltså en sån diskussion där du ska få tycka men inte jag? Lika härligt varje gång...

En stor del av poängen med en luftfjädring är ju att du kan ställa in den precis som du vill ha den. Vill man inte "åka på vågor" så ändrar man inställningen.

Jasså? Vilka stora, tunga suvar har du åkt som har "minst lika bra" komfort utan luftfjädring? Jag känner inte till en enda. Märkligt att Volvo har luftfjädring som tillval på EX90 när traditionell fjädring tydligen är bättre? Vilka bedragare...

Jasså finishen är mycket bättre på en EX90? Jag som trodde att den inte ens hade börjat levereras ännu... :roll:

EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
cgullin
elbilist
Kontakt:

Inlägg av cgullin »

Legato skrev: 10 sep 2023 09:18

Jasså finishen är mycket bättre på en EX90? Jag som trodde att den inte ens hade börjat levereras ännu... :roll:
Den står i Stockholm, bara gå dit och öppna dörren :)

Plus-paketet kommer nog göra gott för EX90. Nu hamnar den mycket närmare Kia EV9 och blir ett alternativ för dom som tyckte 1,1m var för mycket och valde Kian istället samtidigt som dom också lägger sig en bra bit under Tesla Model X. Problemet är ju leveranstiden men det spelar ju ingen roll om man väljer Plus eller Ultra där.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare

Inlägg av Legato »

cgullin skrev: 10 sep 2023 09:32

Plus-paketet kommer nog göra gott för EX90. Nu hamnar den mycket närmare Kia EV9 och blir ett alternativ för dom som tyckte 1,1m var för mycket och valde Kian istället samtidigt som dom också lägger sig en bra bit under Tesla Model X. Problemet är ju leveranstiden men det spelar ju ingen roll om man väljer Plus eller Ultra där.
Hur det ser ut i ett visningsexemplar är för mig helt ointressant. Vi får se hur det blir när den börjar levereras. Personligen hade jag aldrig valt Volvo om det var byggkvalitet jag tyckte var allra viktigast.

Bra bit under Model X om man väljer snikpaketet japp. Men samtidigt mycket dyrare än Model Y om man nu nöjer sig med stålfjädring...

Men visst, får de ordning på leveranser så kommer den säkert sälja bra i Sverige. Det är ju en Volvo...

Jag tycker för övrigt bilen i sig verkar rätt trevlig men skulle jag köpa den så hade det inte funnits på kartan att försöka spara ca 10% och utelämna aktiv luftfjädring, aktivt chassi, Pixel-LED, 360-kamera, massagefunktion och dubbelglas.

Jag tror dock man är helt ute och cyklar om man köper bilen för dess körglädje. Det får man imo tyvärr aldrig ur den här biltypen... Här vill man imo ha de praktiska egenskaperna samt bekvämlighet.

Sen blir ju tyvärr hela diskussionen ytterst hypotetisk när leveranstiderna är så extrema. Hur konkurrenternas priser och utbud ser ut när EX90 väl levereras återstår att se.

EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Inlägg av taliz »

Denna basutrustade EX90 är ju fortfarande 25% dyrare än en maxad EV9.
DOA.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

Legato skrev: 10 sep 2023 09:55
Men visst, får de ordning på leveranser så kommer den säkert sälja bra i Sverige. Det är ju en Volvo...
Fossilvarianten av Volvo XC90 säljs ju inte i så många exemplar i Sverige. Dock producerar ju Volvo knappt 100 000 av dom per år så det är väl i resten av världen dom säljer.
Varför skulle kunder som nu kör XC90 inte vara intresserade av EX90 när det blir dags för elbil?
Användarvisningsbild
Honkan
Teslaägare

Inlägg av Honkan »

cgullin skrev: 10 sep 2023 09:32

Hur det ser ut i ett visningsexemplar är för mig helt ointressant. Vi får se hur det blir när den börjar levereras. Personligen hade jag aldrig valt Volvo om det var byggkvalitet jag tyckte var allra viktigast.

Bra bit under Model X om man väljer snikpaketet japp. Men samtidigt mycket dyrare än Model Y om man nu nöjer sig med stålfjädring...

Jag tycker för övrigt bilen i sig verkar rätt trevlig men skulle jag köpa den så hade det inte funnits på kartan att försöka spara ca 10% och utelämna aktiv luftfjädring, aktivt chassi, Pixel-LED, 360-kamera, massagefunktion och dubbelglas.

Jag tror dock man är helt ute och cyklar om man köper bilen för dess körglädje. Det får man imo tyvärr aldrig ur den här biltypen... Här vill man imo ha de praktiska egenskaperna samt bekvämlighet.

Sen blir ju tyvärr hela diskussionen ytterst hypotetisk när leveranstiderna är så extrema. Hur konkurrenternas priser och utbud ser ut när EX90 väl levereras återstår att se.

Alltså jag har en BMW M4 så där får jag min körglädje jag tycker ändå att man vill ha en trevligt chassi/styrning även om det är en tung suv, både BMW och Mercedes har haft sina utan luftfjädring så vet inte vad su syftar på ?? Ja det har funnit som tillval men många har valt bort det…

Du verkar ha svårt att någon tycker att andra bilar än Tesla har saker som är bättre… typiskt reaktion att hänvisa till en prototyp, kollar man lite på Youtube från USA där den tillverkas så är de flesta överens om att den slår model X på många punkter , såklart inte alla men om man vill ha en praktisk och säker familje bil med goda utrymmen som har hög kvalitet så är den i mina ögon en tuff konkurent nu med lägre pris.
MYP 2022
MYP 2023

BMW M4 Comp 2022
Användarvisningsbild
Honkan
Teslaägare

Inlägg av Honkan »

Fick en offert på en EX90 plus , tillval med tonade rutor, 22” fälgar samt drag blev 942 000:- tycker jag ändå är helt ok. Man kan lägga till Luftfjädring för 27 000:-

Så 968 000:- jämfört mot Tesla model X med 22” för 1268 000:-
MYP 2022
MYP 2023

BMW M4 Comp 2022
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare

Inlägg av Legato »

Fredrik j skrev: 10 sep 2023 11:33
Fossilvarianten av Volvo XC90 säljs ju inte i så många exemplar i Sverige. Dock producerar ju Volvo knappt 100 000 av dom per år så det är väl i resten av världen dom säljer.
Varför skulle kunder som nu kör XC90 inte vara intresserade av EX90 när det blir dags för elbil?
Ehh va? XC90 säljs ungefär 2500 av årligen i Sverige. Det är ungefär 2,5% av produktionen givet 100k totalt.

Svenska bilmarknaden är ungefär 0,35% av den globala bilmarknaden.

XC90 säljer då ungefär 600% bättre i Sverige än den säljer genomsnittligt globalt.

Högst oklart hur du drog din slutsats i den sista meningen också, har aldrig påstått motsatsen.

EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Inlägg av taliz »

Jag tycker nog ärligt talat också EX90 känns mer intressant än X.
Kanske mest för att den är ny? X känns gammal... men som sagt vill man ha mest bang for the buck(vilket jag förstås alltid vill :lol: ) så är EV9 klart mer intressant.

Förövrigt, varför skulle just tidigare XC90-kunder vara intresserade av EX90?
Jag tror iom bytet av drivlina så sonderar man marknaden mer än annars.
Det är ju inte för inte som Model Y är "Sveriges nya V70".

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Honkan
Teslaägare

Inlägg av Honkan »

EV9 är nog många tjänstebilsförare som kommer vilja ha tror jag, bra förmånsvärde och lite rymligare, det ända jag tycker är synd är att man inte når upp i närmare 60 mil i räckvidd.
MYP 2022
MYP 2023

BMW M4 Comp 2022
Användarvisningsbild
Honkan
Teslaägare

Inlägg av Honkan »

I volvos fall är det enligt min mening inte sant i alla fall tidigare… men de kanske har lyckats bättre nu med sin luftfjädring , det var min point , klart man vill ha luftfjädring om det höjer komfort och känsla men med marginell skillnad så är det ju inte värt det.
MYP 2022
MYP 2023

BMW M4 Comp 2022
Användarvisningsbild
Honkan
Teslaägare

Inlägg av Honkan »

Helst vill man ju para en Ex90 med en model X, få lite mer prestanda och falcon vingar men EX90 finish :lol:
MYP 2022
MYP 2023

BMW M4 Comp 2022
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare

Inlägg av Legato »

Honkan skrev: 10 sep 2023 13:07
I volvos fall är det enligt min mening inte sant i alla fall tidigare… men de kanske har lyckats bättre nu med sin luftfjädring , det var min point , klart man vill ha luftfjädring om det höjer komfort och känsla men med marginell skillnad så är det ju inte värt det.
"Marginell skillnad"? Nej, det var inte ditt påstående nyss. Ditt påstående var att det är bättre utan luftfjädring i en stor och tung SUV. Jag väntar fortfarande på exempel.

EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
SwedishAdvocate

Inlägg av SwedishAdvocate »

taliz skrev: 10 sep 2023 12:57
...] Förövrigt, varför skulle just tidigare XC90-kunder vara intresserade av EX90?
Hade varit intressant att se hur det förhöll sig i en alternativ verklighet där det inte rådde en i princip total avsaknad av eldrivna kombibilar...

Det saknas ju även i princip helt vanliga bilar som inte är SUV/Crossover, men som har halvkombilucka. Har inte testat själv, men i4 ska ju tydligen vara lite 'trång' i baksätet. Och Model S är ju rätt mkt dyrare än en Model Y. i4 är är väl även den dyrare än en Y.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Inlägg av taliz »

SwedishAdvocate skrev: 10 sep 2023 13:09
taliz skrev: 10 sep 2023 12:57
...] Förövrigt, varför skulle just tidigare XC90-kunder vara intresserade av EX90?
Hade varit intressant att se hur det förhöll sig i en alternativ verklighet där det inte rådde en i princip total avsaknad av eldrivna kombibilar...

Det saknas ju även i princip helt vanliga bilar som inte är SUV/Crossover, men som har halvkombilucka. Har inte testat själv, men i4 ska ju tydligen vara lite 'trång' i baksätet. Och Model S är ju rätt mkt dyrare än en Model Y. i4 är är väl även den dyrare än en Y.
Det är en avsaknad av en anledning. Folk köper inte kombis längre.
Volvo har ju inte lagt ner kombis på flera marknader pga hög efterfrågan direkt...

Skriv svar