Är bara lekman på det här, men som jag förstått det är det lättare att få till bra fjädring på en kombi eller en skogsmullekombi som V90 CC jämfört med en SUV som XC90. Ytterligare en fördel med kombibilar...
EX90 Plus
Moderator: Redaktion
-
SwedishAdvocate
- Inlägg: 7692
- Blev medlem: 10 sep 2018 01:56
Re: EX90 Plus
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Re: EX90 Plus
Låg tyngdpunkt och lång fjädringsväg är bäst för komfort.SwedishAdvocate skrev: ↑10 sep 2023 20:41Är bara lekman på det här, men som jag förstått det är det lättare att få till bra fjädring på en kombi eller en skogsmullekombi som V90 CC jämfört med en SUV som XC90. Ytterligare en fördel med kombibilar...![]()
Re: EX90 Plus
Förstår faktiskt inte alls vad du menar. Givetvis påverkar dämparnas hårdhet hur mycket bilen kränger även om det finns annat som påverkar ännu mer.tesla newbie skrev: ↑10 sep 2023 19:36Nja, man kan oftast bara reglera dämpningen. Bilen kommer kränga lika mycket oavsett inställning på fjädringen, om man inte har aktiva krängningshämmare. Har man trekammarluftfjädring kan man dock också styra hårdheten på fjädringen.Legato skrev: ↑10 sep 2023 15:08Återigen, med en modern luftfjädring så ställer du in den precis som du vill ha den. Jag pratar givetvis om bilar som säljs idag, inte om hur det eventuellt var för 10-20 år sedan.Honkan skrev: ↑10 sep 2023 13:15BMW X5 hade jag förut och provade på med och utan luftfjädring innan köp och jag gillar mer ett fast uppträdande , bilen kränger för mycket med luftfjädring i min mening.Legato skrev: ↑10 sep 2023 13:09"Marginell skillnad"? Nej, det var inte ditt påstående nyss. Ditt påstående var att det är bättre utan luftfjädring i en stor och tung SUV. Jag väntar fortfarande på exempel.Honkan skrev: ↑10 sep 2023 13:07I volvos fall är det enligt min mening inte sant i alla fall tidigare… men de kanske har lyckats bättre nu med sin luftfjädring , det var min point , klart man vill ha luftfjädring om det höjer komfort och känsla men med marginell skillnad så är det ju inte värt det.
https://vibracoustic-aftermarket.com/en ... r-springs/
Det finns absolut andra typer av adaptiv dämpning än just luft som fungerar bra, men EX90an har ju inte adaptiv/aktiv fjädring överhuvudtaget om man väljer snikpaketet.
Volvon verkar ju iofs inte "prediktera" körförhållanden som tex några av tyskarna gör med kamera. Inte heller som Tesla gör med data från övriga bilar (dvs lär sig var det finns ojämnheter från andra bilar som kört på samma ställe), men den adaptiva dämpningen i sig gör givetvis körningen bekvämare.
Att tro att icke-adaptiv stålfjädring skulle matcha adaptiv luftfjädring gällande komfort känns bara tramsigt. Utöver det är det såklart en stor fördel i just en elbil att kunna sänka bilen på tex motorväg och därmed sänka förbrukning/förbättra räckvidd.
Jag vet fortfarande inte en enda tillverkare som bygger sina lyxigaste tunga suvar med traditionell stålfjädring utan adaptiv dämpning. Det är därmed tämligen uppenbart vad industrin anser i frågan...
https://evexperten.se
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
-
tesla newbie
- Inlägg: 916
- Blev medlem: 01 sep 2021 15:32
Re: EX90 Plus
Hur mycket en bil kränger bestäms av dess ”roll stiffness”: https://suspensionsecrets.co.uk/wheel-r ... stiffness/. Det som är involverat i beräkningen av den är fjädrar och krängningshämmare inte stötdämpare. Stötdämpning bestämmer hur snabbt vilktförflyttningen går vid kurvtagning, men ”normala” stötdämpare kan inte dämpa krängning. För det krävs att stötdämparna kopplas ihop med varann, som på en Rivian: https://www.motortrend.com/features/202 ... ained/amp/Legato skrev: ↑10 sep 2023 23:27Förstår faktiskt inte alls vad du menar. Givetvis påverkar dämparnas hårdhet hur mycket bilen kränger även om det finns annat som påverkar ännu mer.tesla newbie skrev: ↑10 sep 2023 19:36Nja, man kan oftast bara reglera dämpningen. Bilen kommer kränga lika mycket oavsett inställning på fjädringen, om man inte har aktiva krängningshämmare. Har man trekammarluftfjädring kan man dock också styra hårdheten på fjädringen.Legato skrev: ↑10 sep 2023 15:08Återigen, med en modern luftfjädring så ställer du in den precis som du vill ha den. Jag pratar givetvis om bilar som säljs idag, inte om hur det eventuellt var för 10-20 år sedan.
https://vibracoustic-aftermarket.com/en ... r-springs/
Det finns absolut andra typer av adaptiv dämpning än just luft som fungerar bra, men EX90an har ju inte adaptiv/aktiv fjädring överhuvudtaget om man väljer snikpaketet.
Volvon verkar ju iofs inte "prediktera" körförhållanden som tex några av tyskarna gör med kamera. Inte heller som Tesla gör med data från övriga bilar (dvs lär sig var det finns ojämnheter från andra bilar som kört på samma ställe), men den adaptiva dämpningen i sig gör givetvis körningen bekvämare.
Att tro att icke-adaptiv stålfjädring skulle matcha adaptiv luftfjädring gällande komfort känns bara tramsigt. Utöver det är det såklart en stor fördel i just en elbil att kunna sänka bilen på tex motorväg och därmed sänka förbrukning/förbättra räckvidd.
Jag vet fortfarande inte en enda tillverkare som bygger sina lyxigaste tunga suvar med traditionell stålfjädring utan adaptiv dämpning. Det är därmed tämligen uppenbart vad industrin anser i frågan...
En adaptiv stålfjädring kan mycket väl matcha komforten hos en luft-dito. Lucid Air (stålfjädring) anses av många ha bättre komfort än Tesla Model S (luftfjädring).
Re: EX90 Plus
Dämpningen kommer såklart påverka den totala styvheten i fjädringen.tesla newbie skrev: ↑11 sep 2023 01:09Hur mycket en bil kränger bestäms av dess ”roll stiffness”: https://suspensionsecrets.co.uk/wheel-r ... stiffness/. Det som är involverat i beräkningen av den är fjädrar och krängningshämmare inte stötdämpare. Stötdämpning bestämmer hur snabbt vilktförflyttningen går vid kurvtagning, men ”normala” stötdämpare kan inte dämpa krängning. För det krävs att stötdämparna kopplas ihop med varann, som på en Rivian: https://www.motortrend.com/features/202 ... ained/amp/Legato skrev: ↑10 sep 2023 23:27Förstår faktiskt inte alls vad du menar. Givetvis påverkar dämparnas hårdhet hur mycket bilen kränger även om det finns annat som påverkar ännu mer.tesla newbie skrev: ↑10 sep 2023 19:36Nja, man kan oftast bara reglera dämpningen. Bilen kommer kränga lika mycket oavsett inställning på fjädringen, om man inte har aktiva krängningshämmare. Har man trekammarluftfjädring kan man dock också styra hårdheten på fjädringen.
https://vibracoustic-aftermarket.com/en ... r-springs/
Det finns absolut andra typer av adaptiv dämpning än just luft som fungerar bra, men EX90an har ju inte adaptiv/aktiv fjädring överhuvudtaget om man väljer snikpaketet.
Volvon verkar ju iofs inte "prediktera" körförhållanden som tex några av tyskarna gör med kamera. Inte heller som Tesla gör med data från övriga bilar (dvs lär sig var det finns ojämnheter från andra bilar som kört på samma ställe), men den adaptiva dämpningen i sig gör givetvis körningen bekvämare.
Att tro att icke-adaptiv stålfjädring skulle matcha adaptiv luftfjädring gällande komfort känns bara tramsigt. Utöver det är det såklart en stor fördel i just en elbil att kunna sänka bilen på tex motorväg och därmed sänka förbrukning/förbättra räckvidd.
Jag vet fortfarande inte en enda tillverkare som bygger sina lyxigaste tunga suvar med traditionell stålfjädring utan adaptiv dämpning. Det är därmed tämligen uppenbart vad industrin anser i frågan...
En adaptiv stålfjädring kan mycket väl matcha komforten hos en luft-dito. Lucid Air (stålfjädring) anses av många ha bättre komfort än Tesla Model S (luftfjädring).
Gällande Lucid som sagt: "Det finns absolut andra typer av adaptiv dämpning än just luft som fungerar bra, men EX90an har ju inte adaptiv/aktiv fjädring överhuvudtaget om man väljer snikpaketet."
https://evexperten.se
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Re: EX90 Plus
Jodå den har dynamiskt chassi och luftfjädringen är inte så mycket för komfort utan mer av praktiska skäl som att kunna sänka bilen för lägre luftmotstånd samt sänka vi lastning, din syn är lite förlegad skulle jag säga, när audi och Merca hade luftfjädring för 20 år sedan var det för komfort men nu har utvecklingen av aktiva/dynamiska dämpare gjort att man kan bygga lika bra eller bättre med enklare konstruktion
MYP 2022
MYP 2023
BMW M4 Comp 2022
MYP 2023
BMW M4 Comp 2022
-
tesla newbie
- Inlägg: 916
- Blev medlem: 01 sep 2021 15:32
Re: EX90 Plus
Den skulle kunna det, men det är inte dess huvudsakliga uppgift. Huvuduppgiften för en stötdämpare är att kontrollera hur snabbt fjädern trycks ihop/expanderar inte hur mycket. Alltså kan man med dämpningens hårdhet styra hur snabbt vikten förflyttas till yttre hjulparet vid kurvtagning, men hur mycket bilen kränger när vikten väl har förflyttats bestäms av fjädrar och krängningshämmare.
- Niklas Z
- Teslaägare
- Inlägg: 3747
- Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
- Ort: Uppsala
- Referralkod: ts.la/niklas42449
Re: EX90 Plus
Det är riktigt, men på en ojämn vägbana kan förhållandet mellan kompressionsdämpning och returdämpning göra att ojämnheter får fjädrarna att tryckas ihop mer än vad de skulle ha gjort på en helt slät vägbana. Men jag håller med om att det är fjädrar och krängningshämmare som är "huvudaktörerna" i fråga om hur mycket bilen kränger.tesla newbie skrev: ↑11 sep 2023 08:15Den skulle kunna det, men det är inte dess huvudsakliga uppgift. Huvuduppgiften för en stötdämpare är att kontrollera hur snabbt fjädern trycks ihop/expanderar inte hur mycket. Alltså kan man med dämpningens hårdhet styra hur snabbt vikten förflyttas till yttre hjulparet vid kurvtagning, men hur mycket bilen kränger när vikten väl har förflyttats bestäms av fjädrar och krängningshämmare.
Model 3 LR AWD, 2025, stealth grey med vit inredning.
Re: EX90 Plus
Hehe vaddå "jodå". Den har Dynamiskt men inte Aktivt... Det är ju exakt det som är problemet.Honkan skrev: ↑11 sep 2023 08:03Jodå den har dynamiskt chassi och luftfjädringen är inte så mycket för komfort utan mer av praktiska skäl som att kunna sänka bilen för lägre luftmotstånd samt sänka vi lastning, din syn är lite förlegad skulle jag säga, när audi och Merca hade luftfjädring för 20 år sedan var det för komfort men nu har utvecklingen av aktiva/dynamiska dämpare gjort att man kan bygga lika bra eller bättre med enklare konstruktion
Underhållande att du inte ens läser vad jag skriver men ändå kallar det förlegat. Aktiv/adaptiv fjädring är i allra högsta grad för komfort, särskilt på en bil i denna storleks och viktklass. Det har som sagt alla tillverkare insett, att du tror alla tillverkare är "förlegade" och medvetet använder sämre teknik är underhållande.
https://evexperten.se
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Re: EX90 Plus
Kan berätta en hemlighet , dynamiskt och aktivt är samma sak men tillverkarna använder olika namn
Nu lägger vi ner , du får ha det så bra legato
Nu lägger vi ner , du får ha det så bra legato
MYP 2022
MYP 2023
BMW M4 Comp 2022
MYP 2023
BMW M4 Comp 2022
Re: EX90 Plus
Nej, det är det såklart inte. Läs Volvos egna beskrivning av respektive funktion.
https://evexperten.se
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Re: EX90 Plus
Man kan ju också lugna sig med att bedöma luftfjädringens nödvändighet tills man provkört bilen.
Re: EX90 Plus
Ja vi är ju trots allt några som är intresserade av den utan Luftfjädring så ska bli intressant
tror den kommer slå Model X på många punkter för mitt behov i alla fall…
MYP 2022
MYP 2023
BMW M4 Comp 2022
MYP 2023
BMW M4 Comp 2022
Re: EX90 Plus
Absolut, vi kan ju sluta diskutera bilen helt innan den provkörts.
Fascinerande vad det alltid ska tramsas.
https://evexperten.se
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Re: EX90 Plus
Undra när första provkörningen äger rum, nu är det ju bara exemplar i utställning
känns som Model X kan hinna få en rejäl uppdatering innan den släpps och då kan ju läget vara ett annat…
MYP 2022
MYP 2023
BMW M4 Comp 2022
MYP 2023
BMW M4 Comp 2022
Re: EX90 Plus
Nästan två års väntetid om man beställer nu. Nej tack
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Polestar 2 LRSM -25
Beställd: BMW iX3 50 xDrive.
Polestar 2 LRSM -25
Beställd: BMW iX3 50 xDrive.
Re: EX90 Plus
Precis. Det spelar ju inte så stor roll att bilen ser trevlig ut på pappret med sådana leveranstider. Konkurrenternas erbjudande och prissättning kan se helt annorlunda ut när bilen väl finns på plats. Tråkigt, för trots det kinesiska ägandet så hejar man ju lite på Volvo
https://evexperten.se
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Re: EX90 Plus
Bara allt annat än just luftfjädringen...
https://evexperten.se
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Re: EX90 Plus
Jo det tycker jag visst ni kan göra. Tycker väl bara att ni redan bestämt er.
Re: EX90 Plus
Ska bli intressant med test mellan EV9 , EX90 och Model X, de är ju faktiskt ganska olika och har sina för och nackdelar men är ju ungefär lila stora… är i alla fall de tre jag kommer välja mellan vid nästa bilköp som det ser ut idag
MYP 2022
MYP 2023
BMW M4 Comp 2022
MYP 2023
BMW M4 Comp 2022
Re: EX90 Plus
Nej, jag är ingen vidare tankeläsare. Tycker det är extra svårt på ett forum... varför jämför du ett nettopris på Kian med ett bruttopris på Volvon?
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Re: EX90 Plus
Detta är min bil 830” med drag ink moms (privatköp)Maw skrev: ↑12 sep 2023 13:10
EX90 plus är ju snik i jämförelse……
Re: EX90 Plus
Alltid kul när folk säger att något inte kommer sälja pga pris, typ 90% av alla fabriksnya bilar idag är leasing antingen privat men mestadels företag, för slutskillnaden blir minimal, med samma tankesätt kan man ju undra varför alla gör 20 år sedan inte körde Skoda Octavia då den var billigare än Bmw 3 serie eller Audi A4
Re: EX90 Plus
Tror att det är företagsmarknaden som håller igång branschen. Folk "behöver" företagsbilar. dock är de bilar som säljs inte troligtvis de förarna skulle valt om de skulle betalat ur egen ficka. Nu är det andras pengar, men också andra avtal(!).