Finns ännu inga officiella WLTP eller förbrukningssiffror för uppdaterade ID4, produktionen börjar vid årsskiftet. Det är kanon med en uppdaterad ID4 men det kommer troligen inte vara någon större skillnad i praktisk räckvidd mellan uppdaterade ID4 och uppdaterade XC40. ID4 har lite större baksäte och lite större bagage om det är viktigt, vad jag har sett av nya infotainmentsystemet så tycker jag fortfarande det är sämre än Google-baserade infotainmentsystem.
Uppdaterade C40/XC40
Moderator: Redaktion
Re: Uppdaterade C40/XC40
XC40 Recharge ER RWD MY24
Polestar 2 LRDM Plus Pilot MY21
Polestar 2 LRDM Plus Pilot MY21
Re: Uppdaterade C40/XC40
Jag tror nog ID4 är påtagligt snålare i verkligheten än XC40.toppo skrev: ↑15 sep 2023 15:41Finns ännu inga officiella WLTP eller förbrukningssiffror för uppdaterade ID4, produktionen börjar vid årsskiftet. Det är kanon med en uppdaterad ID4 men det kommer troligen inte vara någon större skillnad i praktisk räckvidd mellan uppdaterade ID4 och uppdaterade XC40. ID4 har lite större baksäte och lite större bagage om det är viktigt, vad jag har sett av nya infotainmentsystemet så tycker jag fortfarande det är sämre än Google-baserade infotainmentsystem.
Men visst, det spelar inte så stor roll för de flesta.
Den största skillnaden IMO är att den får 286hk som standard, samt betydligt snabbare laddning. Sen verkar nya infotainment betydligt bättre dessutom.
Den har blivit som den borde varit från start typ.
Men själv hade jag kanske kikat mer på Tavascan eller ID7... eller väntat på Y Jupiter.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Uppdaterade C40/XC40
Åkte en XC40 idag med kollegan, verkar vara en underbar bil och vi diskuterade lite det här med platta golv i baksätet, många recensenter verkar ju helt galna i att, åhh det är negativt att det inte är platt golv, men ge mig en bil, EN enda där man bekvämt åker 5 fullvuxna män, inte ens Model X eller andra stora elsuvar är bekväma för den i mitten utan det är ju mer en nödplats eller likt nya ID3, inte ens en plats då den är 4 sitsig, personligen ser jag alla bilar som 4 sitsiga mer eller mindre, desutom kan dom ju fylla kardantunneln med batteriet och göra att man får mer yta nedåt och slipper sitta i typ 110 graders vinkel med benen för att golvet m,å vara platt men aldeles för högt istället
Re: Uppdaterade C40/XC40
I en SUV är det ju inte så mkt problem oavsett. Främst i låga bilar det kan bli jobbiga knävinklar med platt golv.Swallat skrev: ↑15 sep 2023 16:14Åkte en XC40 idag med kollegan, verkar vara en underbar bil och vi diskuterade lite det här med platta golv i baksätet, många recensenter verkar ju helt galna i att, åhh det är negativt att det inte är platt golv, men ge mig en bil, EN enda där man bekvämt åker 5 fullvuxna män, inte ens Model X eller andra stora elsuvar är bekväma för den i mitten utan det är ju mer en nödplats eller likt nya ID3, inte ens en plats då den är 4 sitsig, personligen ser jag alla bilar som 4 sitsiga mer eller mindre, desutom kan dom ju fylla kardantunneln med batteriet och göra att man får mer yta nedåt och slipper sitta i typ 110 graders vinkel med benen för att golvet m,å vara platt men aldeles för högt istället
Finns plus och minus med allt hursomhelst. Elbilar med kardantunnel tenderar som sagt att bli trängre, tyngre, törstigare och dyrare. Dvs det är mer utrymmeseffektivt, lättare, snålare och billigare med "skateboard"-design. Därför rena elbilar är byggda så.
Men vill man ha en låg bil och ofta kör långa personer i baksätet kanske man ska satsa på en bil med urgröpningar där.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Uppdaterade C40/XC40
Det är just urgröpningar det finns på XC40/C40 och Polestar 2 vilket gör att baksätena är ovanligt bra för att vara elbilar.taliz skrev: ↑15 sep 2023 16:22I en SUV är det ju inte så mkt problem oavsett. Främst i låga bilar det kan bli jobbiga knävinklar med platt golv.Swallat skrev: ↑15 sep 2023 16:14Åkte en XC40 idag med kollegan, verkar vara en underbar bil och vi diskuterade lite det här med platta golv i baksätet, många recensenter verkar ju helt galna i att, åhh det är negativt att det inte är platt golv, men ge mig en bil, EN enda där man bekvämt åker 5 fullvuxna män, inte ens Model X eller andra stora elsuvar är bekväma för den i mitten utan det är ju mer en nödplats eller likt nya ID3, inte ens en plats då den är 4 sitsig, personligen ser jag alla bilar som 4 sitsiga mer eller mindre, desutom kan dom ju fylla kardantunneln med batteriet och göra att man får mer yta nedåt och slipper sitta i typ 110 graders vinkel med benen för att golvet m,å vara platt men aldeles för högt istället
Finns plus och minus med allt hursomhelst. Elbilar med kardantunnel tenderar som sagt att bli trängre, tyngre, törstigare och dyrare. Dvs det är mer utrymmeseffektivt, lättare, snålare och billigare med "skateboard"-design. Därför rena elbilar är byggda så.
Men vill man ha en låg bil och ofta kör långa personer i baksätet kanske man ska satsa på en bil med urgröpningar där.
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Re: Uppdaterade C40/XC40
Jotack jag vet, men de är som sagt också SUVs och där tenderar det ändå inte att vara ett problem. Inga problem med på ID4 tex, inte Y heller AFAIK.Maw skrev: ↑15 sep 2023 16:26Det är just urgröpningar det finns på XC40/C40 och Polestar 2 vilket gör att baksätena är ovanligt bra för att vara elbilar.taliz skrev: ↑15 sep 2023 16:22I en SUV är det ju inte så mkt problem oavsett. Främst i låga bilar det kan bli jobbiga knävinklar med platt golv.Swallat skrev: ↑15 sep 2023 16:14Åkte en XC40 idag med kollegan, verkar vara en underbar bil och vi diskuterade lite det här med platta golv i baksätet, många recensenter verkar ju helt galna i att, åhh det är negativt att det inte är platt golv, men ge mig en bil, EN enda där man bekvämt åker 5 fullvuxna män, inte ens Model X eller andra stora elsuvar är bekväma för den i mitten utan det är ju mer en nödplats eller likt nya ID3, inte ens en plats då den är 4 sitsig, personligen ser jag alla bilar som 4 sitsiga mer eller mindre, desutom kan dom ju fylla kardantunneln med batteriet och göra att man får mer yta nedåt och slipper sitta i typ 110 graders vinkel med benen för att golvet m,å vara platt men aldeles för högt istället
Finns plus och minus med allt hursomhelst. Elbilar med kardantunnel tenderar som sagt att bli trängre, tyngre, törstigare och dyrare. Dvs det är mer utrymmeseffektivt, lättare, snålare och billigare med "skateboard"-design. Därför rena elbilar är byggda så.
Men vill man ha en låg bil och ofta kör långa personer i baksätet kanske man ska satsa på en bil med urgröpningar där.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Uppdaterade C40/XC40
Jag håller med, precis som uppdaterade XC40 har blivit en elbil att räkna med verkar uppdaterade ID4 också bli det. Någon av dessa kommer troligen bli min nästa bil då båda numera ser ut att fungera bra även på långkörning. Jag vill ändå klara att köra 100 mil på en dag även under vintern vilket inte varit fallet med någon av de tidigare varianterna, funkar dock utmärkt med min P2.taliz skrev: ↑15 sep 2023 15:56Jag tror nog ID4 är påtagligt snålare i verkligheten än XC40.toppo skrev: ↑15 sep 2023 15:41Finns ännu inga officiella WLTP eller förbrukningssiffror för uppdaterade ID4, produktionen börjar vid årsskiftet. Det är kanon med en uppdaterad ID4 men det kommer troligen inte vara någon större skillnad i praktisk räckvidd mellan uppdaterade ID4 och uppdaterade XC40. ID4 har lite större baksäte och lite större bagage om det är viktigt, vad jag har sett av nya infotainmentsystemet så tycker jag fortfarande det är sämre än Google-baserade infotainmentsystem.
Men visst, det spelar inte så stor roll för de flesta.
Den största skillnaden IMO är att den får 286hk som standard, samt betydligt snabbare laddning. Sen verkar nya infotainment betydligt bättre dessutom.
Den har blivit som den borde varit från start typ.
Men själv hade jag kanske kikat mer på Tavascan eller ID7... eller väntat på Y Jupiter.
XC40 Recharge ER RWD MY24
Polestar 2 LRDM Plus Pilot MY21
Polestar 2 LRDM Plus Pilot MY21
Re: Uppdaterade C40/XC40
Båda bilarna kommer säkert att vara bra alternativ för många. Tror dock inte att förbrukning kommer att skilja sig väldigt mycket. Dagens id4 är ca 100kg tyngre än xc40 men id4 har lägre luftmotstånd. Verkningsgrad i drivlina i båda är ganska optimerad. Xc40 använder värmepump för värmning av kupé och batteri vilket id4 också gör. Laddningen snabbare i xc40, även jämfört med den uppdaterade id4. För mig är det egentligen inte prestanda som gör att jag föredrar Volvo, förutom möjligen då dragvikten som gör att jag vid behov kan dra svärföräldrarnas husvagn vilket inte går med id4. Gillar helt enkelt xc40 mer klassiska interiör och utseende, bättre infotainmentsystem i mina ögon. Andra kommer att tycka att id4 passar deras smak bättre, så bra att det finns alternativtaliz skrev: ↑15 sep 2023 15:56Jag tror nog ID4 är påtagligt snålare i verkligheten än XC40.toppo skrev: ↑15 sep 2023 15:41Finns ännu inga officiella WLTP eller förbrukningssiffror för uppdaterade ID4, produktionen börjar vid årsskiftet. Det är kanon med en uppdaterad ID4 men det kommer troligen inte vara någon större skillnad i praktisk räckvidd mellan uppdaterade ID4 och uppdaterade XC40. ID4 har lite större baksäte och lite större bagage om det är viktigt, vad jag har sett av nya infotainmentsystemet så tycker jag fortfarande det är sämre än Google-baserade infotainmentsystem.
Men visst, det spelar inte så stor roll för de flesta.
Den största skillnaden IMO är att den får 286hk som standard, samt betydligt snabbare laddning. Sen verkar nya infotainment betydligt bättre dessutom.
Den har blivit som den borde varit från start typ.
Men själv hade jag kanske kikat mer på Tavascan eller ID7... eller väntat på Y Jupiter.
Re: Uppdaterade C40/XC40
Jag tycker jag sitter mycket bättre i XC40, då jag slår i höger knä i den gigantiskt stora mittkonsolen på PS2. PS2 känns dessutom mer trång, jämfört med XC40 som jag upplever som mer rymlig/trevlig/öppen. Däremot så tycker jag att infotainmentskärmen och UI är mycket trevligare på PS2 än den lilla skärmen i XC40 (lite trångt för informationen, och pilliga knappar att trycka på medans man kör).-AG- skrev: ↑15 sep 2023 06:45Har testat lite elbilar senaste månaden, model Y, model 3, Kia EV6, Polestar 2, xc40 och nya c40 rwd. Lutar främst mot nya xc40 rwd. Väldigt trevlig bil. Polestar 2 också trevlig men Volvos rymligare och trevligare interiör och bättre lastutrymmen passar oss bättre. Dessutom bättre höjd på bilen. Nu med bättre räckvidd är c40 och xc40 klockren i mina ögon. Gillar Google röstassistans, förardisplay med navigator. Var orolig att rwd skulle kännas slö efter alla 300+ hk bilar man testat men de känns förvånansvärt kvicka och smidiga. Positivt överraskad
Gillar generellt Android Automotive, som både Polestar och Volvo använder, men däremot är jag inte alls så förtjust i infotainmentsystemet i Hyundai/Kia. Kommer varken överens med Kias/Hyundais användargränssnitt/navigering eller röststyrning, men det är säkert en personlig subjektiv sak.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Uppdaterade C40/XC40
Provkörde XC40 MY24 RWD idag, det var såklart drivlinan jag var mest intresserad av. Bakhjulsdriften var kul, det gick att pressa den i kurvorna och överlag hyggligt pigg. Kändes dock som att den var lite strypt vid fullgas från stillastående men mycket roligare och trevligare än den gamla framhjulsdrivna. Den uppdaterade fjädringen gjorde gott, den gick fint över ojämnheter samtidigt som jag inte tyckte den krängde lika mycket som min gamla XC40 bensin gjorde. Upplevde den överlag tystare än min nuvarande P2 också vilket är trevligt. Får se om det blir en XC40 MY24 RWD härnäst eller om den uppdaterade ID4 kan vara med i matchen som alternativ.
XC40 Recharge ER RWD MY24
Polestar 2 LRDM Plus Pilot MY21
Polestar 2 LRDM Plus Pilot MY21
Re: Uppdaterade C40/XC40
ID4 bör du vänta och se om de får ordning på mjukvaran. Just nu är den snudd på oanvändbar.toppo skrev: ↑16 sep 2023 19:08Provkörde XC40 MY24 RWD idag, det var såklart drivlinan jag var mest intresserad av. Bakhjulsdriften var kul, det gick att pressa den i kurvorna och överlag hyggligt pigg. Kändes dock som att den var lite strypt vid fullgas från stillastående men mycket roligare och trevligare än den gamla framhjulsdrivna. Den uppdaterade fjädringen gjorde gott, den gick fint över ojämnheter samtidigt som jag inte tyckte den krängde lika mycket som min gamla XC40 bensin gjorde. Upplevde den överlag tystare än min nuvarande P2 också vilket är trevligt. Får se om det blir en XC40 MY24 RWD härnäst eller om den uppdaterade ID4 kan vara med i matchen som alternativ.
Re: Uppdaterade C40/XC40
På vilket sätt är id4 oanvändbar? Detta är inte min upplevelse längre.. ja de var stor problem med de gamla mjukvarorna men med 3.2 så funkar de helt ok.Bengt-re skrev: ↑16 sep 2023 20:56ID4 bör du vänta och se om de får ordning på mjukvaran. Just nu är den snudd på oanvändbar.toppo skrev: ↑16 sep 2023 19:08Provkörde XC40 MY24 RWD idag, det var såklart drivlinan jag var mest intresserad av. Bakhjulsdriften var kul, det gick att pressa den i kurvorna och överlag hyggligt pigg. Kändes dock som att den var lite strypt vid fullgas från stillastående men mycket roligare och trevligare än den gamla framhjulsdrivna. Den uppdaterade fjädringen gjorde gott, den gick fint över ojämnheter samtidigt som jag inte tyckte den krängde lika mycket som min gamla XC40 bensin gjorde. Upplevde den överlag tystare än min nuvarande P2 också vilket är trevligt. Får se om det blir en XC40 MY24 RWD härnäst eller om den uppdaterade ID4 kan vara med i matchen som alternativ.
Sen är de inte värdens bästa mjukvara men skulle säga den är normal, dvs varken i toppskiktet men inte heller sämre än många bilar.
Men berätta gärna vad de är som gör att du upplever den oavändbar.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
- Datzun
- Teslaägare
- Inlägg: 121
- Blev medlem: 25 sep 2020 21:42
- Referralkod: ts.la/fredrik611845
Re: Uppdaterade C40/XC40
Jag provkörde 2024 C40 twin motor igår. Mycket bekväm och tyst bil. Den kör riktigt fint. Demobilen var utrustad med tailored wool klädseln. Tjusig!
Det är en kandidat till nästa tjänstebil. Enda frågetecknet är förbrukning i verkliga livet. Jag får hoppas det kommer fler räckviddstester.
Det är en kandidat till nästa tjänstebil. Enda frågetecknet är förbrukning i verkliga livet. Jag får hoppas det kommer fler räckviddstester.
Tesla Model 3 Long Range 2021
VW ID.4 Pro 2021
VW ID.4 Pro 2021 såld
VW ID.4 Pro 2021
VW ID.4 Pro 2021 såld
Re: Uppdaterade C40/XC40
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Uppdaterade C40/XC40
Någon som fått en bra deal på awd? Svårt att motivera något annat än rwd extended range med erbjudandet som finns nu.
Re: Uppdaterade C40/XC40
Jag håller med. Hade egentligen velat ha en Ultimate för vill ha 360-kamera och Twin är ju roligt det med. Jag har tagit offerter från flera ÅF och som privatperson har jag fått 7% rabatt på totalen. Det är bra men det gör fortfarande att påslaget blir 70 000kr för en Ultimate än Special Edition. Special Edition RWD är väldigt bra nettoprissatt från början.
Edit: Påslaget är närmare 70 000kr för en Ultimate inkl klimatpaket.
XC40 Recharge ER RWD MY24
Polestar 2 LRDM Plus Pilot MY21
Polestar 2 LRDM Plus Pilot MY21
Re: Uppdaterade C40/XC40
Buggig, hänger sig och beteer sig som en kinesisk prototypbil. De jag känner som kör iD4 har lovat aty det var den sista VW de någonsin köpt. Glömde jag att säga att de har marknadens näst obekvämaste stolar. Bsra MG är sämre där.chaffis75 skrev: ↑17 sep 2023 07:21På vilket sätt är id4 oanvändbar? Detta är inte min upplevelse längre.. ja de var stor problem med de gamla mjukvarorna men med 3.2 så funkar de helt ok.Bengt-re skrev: ↑16 sep 2023 20:56ID4 bör du vänta och se om de får ordning på mjukvaran. Just nu är den snudd på oanvändbar.toppo skrev: ↑16 sep 2023 19:08Provkörde XC40 MY24 RWD idag, det var såklart drivlinan jag var mest intresserad av. Bakhjulsdriften var kul, det gick att pressa den i kurvorna och överlag hyggligt pigg. Kändes dock som att den var lite strypt vid fullgas från stillastående men mycket roligare och trevligare än den gamla framhjulsdrivna. Den uppdaterade fjädringen gjorde gott, den gick fint över ojämnheter samtidigt som jag inte tyckte den krängde lika mycket som min gamla XC40 bensin gjorde. Upplevde den överlag tystare än min nuvarande P2 också vilket är trevligt. Får se om det blir en XC40 MY24 RWD härnäst eller om den uppdaterade ID4 kan vara med i matchen som alternativ.
Sen är de inte värdens bästa mjukvara men skulle säga den är normal, dvs varken i toppskiktet men inte heller sämre än många bilar.
Men berätta gärna vad de är som gör att du upplever den oavändbar.
Re: Uppdaterade C40/XC40
Tycker stolarna var riktigt bekväma i min ID4 1st. Som fåtöljer(armstöd!).Bengt-re skrev: ↑24 sep 2023 13:52Buggig, hänger sig och beteer sig som en kinesisk prototypbil. De jag känner som kör iD4 har lovat aty det var den sista VW de någonsin köpt. Glömde jag att säga att de har marknadens näst obekvämaste stolar. Bsra MG är sämre där.chaffis75 skrev: ↑17 sep 2023 07:21På vilket sätt är id4 oanvändbar? Detta är inte min upplevelse längre.. ja de var stor problem med de gamla mjukvarorna men med 3.2 så funkar de helt ok.Bengt-re skrev: ↑16 sep 2023 20:56ID4 bör du vänta och se om de får ordning på mjukvaran. Just nu är den snudd på oanvändbar.toppo skrev: ↑16 sep 2023 19:08Provkörde XC40 MY24 RWD idag, det var såklart drivlinan jag var mest intresserad av. Bakhjulsdriften var kul, det gick att pressa den i kurvorna och överlag hyggligt pigg. Kändes dock som att den var lite strypt vid fullgas från stillastående men mycket roligare och trevligare än den gamla framhjulsdrivna. Den uppdaterade fjädringen gjorde gott, den gick fint över ojämnheter samtidigt som jag inte tyckte den krängde lika mycket som min gamla XC40 bensin gjorde. Upplevde den överlag tystare än min nuvarande P2 också vilket är trevligt. Får se om det blir en XC40 MY24 RWD härnäst eller om den uppdaterade ID4 kan vara med i matchen som alternativ.
Sen är de inte värdens bästa mjukvara men skulle säga den är normal, dvs varken i toppskiktet men inte heller sämre än många bilar.
Men berätta gärna vad de är som gör att du upplever den oavändbar.
Mjukvaran var inte bra, men inte sämre än andra icke-Tesla.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Uppdaterade C40/XC40
Ok.. jag kör bilen dagligen själv och har inte upplevt detta efter 3.2 . Låter som han hade en äldre mjukvara och ja där var ibland problem.Bengt-re skrev: ↑24 sep 2023 13:52Buggig, hänger sig och beteer sig som en kinesisk prototypbil. De jag känner som kör iD4 har lovat aty det var den sista VW de någonsin köpt. Glömde jag att säga att de har marknadens näst obekvämaste stolar. Bsra MG är sämre där.chaffis75 skrev: ↑17 sep 2023 07:21På vilket sätt är id4 oanvändbar? Detta är inte min upplevelse längre.. ja de var stor problem med de gamla mjukvarorna men med 3.2 så funkar de helt ok.Bengt-re skrev: ↑16 sep 2023 20:56ID4 bör du vänta och se om de får ordning på mjukvaran. Just nu är den snudd på oanvändbar.toppo skrev: ↑16 sep 2023 19:08Provkörde XC40 MY24 RWD idag, det var såklart drivlinan jag var mest intresserad av. Bakhjulsdriften var kul, det gick att pressa den i kurvorna och överlag hyggligt pigg. Kändes dock som att den var lite strypt vid fullgas från stillastående men mycket roligare och trevligare än den gamla framhjulsdrivna. Den uppdaterade fjädringen gjorde gott, den gick fint över ojämnheter samtidigt som jag inte tyckte den krängde lika mycket som min gamla XC40 bensin gjorde. Upplevde den överlag tystare än min nuvarande P2 också vilket är trevligt. Får se om det blir en XC40 MY24 RWD härnäst eller om den uppdaterade ID4 kan vara med i matchen som alternativ.
Sen är de inte värdens bästa mjukvara men skulle säga den är normal, dvs varken i toppskiktet men inte heller sämre än många bilar.
Men berätta gärna vad de är som gör att du upplever den oavändbar.
Men ja kanske du ska snacka med någon som har lite nyare mjukvara.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Re: Uppdaterade C40/XC40
C40 testas i senaste numret av elbilen med positiva omdömen.
”Det är skönt att åka, kul att köra och långt kommer man. Hela 40 mil på motorvägen.”
https://elbilen.se/
”Det är skönt att åka, kul att köra och långt kommer man. Hela 40 mil på motorvägen.”
https://elbilen.se/
Re: Uppdaterade C40/XC40
Någon som vet något om problemet med trummande oljud från drivlinan vid kraftigt gaspådrag på XC40/C40 ?
En del hade problem att bilen drar till höger fastän hjulinställning och däck var ok.
Har läst det på några forum men vet inte hur omfattande problemet är egentligen och finns det någon fix.
Vågar man köpa en ännu eller är det bättre att vänta på EX30 ?
Detta menar jag:
En del hade problem att bilen drar till höger fastän hjulinställning och däck var ok.
Har läst det på några forum men vet inte hur omfattande problemet är egentligen och finns det någon fix.
Vågar man köpa en ännu eller är det bättre att vänta på EX30 ?
Detta menar jag:
Re: Uppdaterade C40/XC40
Har hört att vissa AWD med gamla drivlinan kunde ha vibrationer i vissa farter med fullgasacceleration. Tror att det kommit en fix q4 -23.
Re: Uppdaterade C40/XC40
Ex30 är ju en helt ny väldigt framhastad plattform som ingen har provat (utom reportrar som provkört förproduktionsbilar) så tror nog xc40 är "säkrare", och rymligare:)Dexter skrev: ↑28 dec 2023 20:02Någon som vet något om problemet med trummande oljud från drivlinan vid kraftigt gaspådrag på XC40/C40 ?
En del hade problem att bilen drar till höger fastän hjulinställning och däck var ok.
Har läst det på några forum men vet inte hur omfattande problemet är egentligen och finns det någon fix.
Vågar man köpa en ännu eller är det bättre att vänta på EX30 ?
Detta menar jag:
Re: Uppdaterade C40/XC40
Efter att tidigare kört C40 MY23 1500 mil och nu kört C40 MY24 några hundra mil kan jag kommentera en del av uppgraderingarna.
Observera att det är mina egna högst personliga åsikter.
Uppgraderade stötdämparna: Markant skillnad. När jag körde MY23 så upplevde jag returdämpningen bak som alldeles för vek, över fartgupp kändes det som att bakänden fjädrade tillbaka allt för kraftigt. Stor skillnad på MY24, nu går det mycket bekvämt över fartgupp.
Laddhastighet: Ej testat än, men redan tidigare har laddkurvan varit väldigt platt med en stor area och hållt bra hastighet långt upp till hög SOC.
Motorerna: Lägre förbrukning och längre räckvidd. Om man anstränger sig tycker jag mig kunna märka när främre motorn kopplar i och ur, men en mycket liten trade off för längre räckvidd.
Större batteri: Längre räckvidd. Återstår att se hur mycket längre men redan nu märker jag skillnad.
OPD med radar: Har alltid kört med OPD av tidigare och själv justerat hur mycket regenerering jag vill ha med bromsen. Blended brakes fungerar helt sömlöst på dessa bilar. Nu med ett tredje läge för OPD där radarn mäter avståndet till framförvarande fordon så är det lite det bästa av två världar. Perfekt på landsväg och motorväg att kunna släppa gasen och bara "coasta", mycket avslappnande att inte behöva sitta och passa med foten då. Men är det fordon framför så bromsar (regenererar) bilen alldeles lagom mycket av sig själv för att hålla ett lagom avstånd till framförvarande fordon. Hela vägen ner till 0 km/h så vid stopp bromsar den själv in mjukt och fint och stannar lagom nära framförvarande fordon. Inte som i vissa andra bilar som tvärbromsar bara för att man vill släppa foten från gasen en stund. Detta blir nästan som en semi-autopilot, funkar perfekt i stadstrafik att bara släppa gasen och låta bilen själv stanna bakom framförvarande bilar.
Behöver mer mil bakom ratten för att göra en riktig bedömning men tycker att ljudkomforten blivit något bättre med lägre däckbuller.
HK-ljudsystemet verkar vara bättre avstämt. Tidigare led min anläggning av en del skorrande från den främre subwoofern vid vissa frekvenser. Har inte märkt av det nu.
Ingen uppgradering men värt att nämna, Pixel-LED-strålkastarna är verkligen riktigt bra!
Observera att det är mina egna högst personliga åsikter.
Uppgraderade stötdämparna: Markant skillnad. När jag körde MY23 så upplevde jag returdämpningen bak som alldeles för vek, över fartgupp kändes det som att bakänden fjädrade tillbaka allt för kraftigt. Stor skillnad på MY24, nu går det mycket bekvämt över fartgupp.
Laddhastighet: Ej testat än, men redan tidigare har laddkurvan varit väldigt platt med en stor area och hållt bra hastighet långt upp till hög SOC.
Motorerna: Lägre förbrukning och längre räckvidd. Om man anstränger sig tycker jag mig kunna märka när främre motorn kopplar i och ur, men en mycket liten trade off för längre räckvidd.
Större batteri: Längre räckvidd. Återstår att se hur mycket längre men redan nu märker jag skillnad.
OPD med radar: Har alltid kört med OPD av tidigare och själv justerat hur mycket regenerering jag vill ha med bromsen. Blended brakes fungerar helt sömlöst på dessa bilar. Nu med ett tredje läge för OPD där radarn mäter avståndet till framförvarande fordon så är det lite det bästa av två världar. Perfekt på landsväg och motorväg att kunna släppa gasen och bara "coasta", mycket avslappnande att inte behöva sitta och passa med foten då. Men är det fordon framför så bromsar (regenererar) bilen alldeles lagom mycket av sig själv för att hålla ett lagom avstånd till framförvarande fordon. Hela vägen ner till 0 km/h så vid stopp bromsar den själv in mjukt och fint och stannar lagom nära framförvarande fordon. Inte som i vissa andra bilar som tvärbromsar bara för att man vill släppa foten från gasen en stund. Detta blir nästan som en semi-autopilot, funkar perfekt i stadstrafik att bara släppa gasen och låta bilen själv stanna bakom framförvarande bilar.
Behöver mer mil bakom ratten för att göra en riktig bedömning men tycker att ljudkomforten blivit något bättre med lägre däckbuller.
HK-ljudsystemet verkar vara bättre avstämt. Tidigare led min anläggning av en del skorrande från den främre subwoofern vid vissa frekvenser. Har inte märkt av det nu.
Ingen uppgradering men värt att nämna, Pixel-LED-strålkastarna är verkligen riktigt bra!
Re: Uppdaterade C40/XC40
Vad menar du med framhastad plattform?Blipblop skrev: ↑29 dec 2023 09:40Ex30 är ju en helt ny väldigt framhastad plattform som ingen har provat (utom reportrar som provkört förproduktionsbilar) så tror nog xc40 är "säkrare", och rymligare:)Dexter skrev: ↑28 dec 2023 20:02Någon som vet något om problemet med trummande oljud från drivlinan vid kraftigt gaspådrag på XC40/C40 ?
En del hade problem att bilen drar till höger fastän hjulinställning och däck var ok.
Har läst det på några forum men vet inte hur omfattande problemet är egentligen och finns det någon fix.
Vågar man köpa en ännu eller är det bättre att vänta på EX30 ?
Detta menar jag: