Stötigare bil över tid
Moderator: Redaktion
Stötigare bil över tid
Magkänslan säger mig att min Model Y LR har blivit stötigare sen jag hämtade den i maj. Det är svårt att vara vetenskaplig men jag vill minnas att bilen gick relativt mjukt i början. Nu tycker jag mig känna varenda liten ojämnhet i vägen. Det känns genom ratten, genom sätena och märks även ibland på knarrande inredning. I lägre hastigheter märks det mer än i högre hastigheter. Bilen känns stabil i övrigt i alla hastigheter.
Däcktrycket är rätt (2.9) på 19 ”fälgar. Hjulinställning gjord i juni.
Jag är lite nyfiken på om andra upplever bilen som väldigt stötig. Kan det finnas någon orsak hos mig eller åker alla omkring med stötig bil? Hjulinställning som blivit fel? Obalanserade däck? Trasig fjädring? Annat som kan påverka fjädringen?
Tacksam för input.
Däcktrycket är rätt (2.9) på 19 ”fälgar. Hjulinställning gjord i juni.
Jag är lite nyfiken på om andra upplever bilen som väldigt stötig. Kan det finnas någon orsak hos mig eller åker alla omkring med stötig bil? Hjulinställning som blivit fel? Obalanserade däck? Trasig fjädring? Annat som kan påverka fjädringen?
Tacksam för input.
Re: Stötigare bil över tid
MIn tankę är att när nyhetens behag lägger sig så lever realiteten vidare. Om man inte gillar den hårda fjädringen så blir det det som är kvar i ens medvetande när andra intryck blivit vardag.
Tesla Model Y LR -23
SAAB 9-3 Cab -04
SAAB 9-3 Cab -04
Det kan absolut vara så. Jag har dock åkt runt i en Model 3 från 2020 så jag är inte helt ny i Teslavärlden. Minns att jag upplevde en skillnad mellan Model 3 och min nya Model Y i början, men nu undrar jag om inte Model Y känns stötigare.
Var däcktrycket samma i maj? Prova sänk?
Är det samma däck? Mer slitna nu?
Är det samma däck? Mer slitna nu?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Exakt.
Skiljer det på ”rikt” och inte är inbillning är det troligen däcktrycket eller om man bytt däck/hjul man ska fundera på.
Bilar brukar hålla samma feeling över tid.
Fjädrar, som styr stötigheten blir inte hårdare utan på riktigt lång sikt kanske aningen mjukare.
Stötdämpare som blir trötta ger en gungigare, mindre fast känsla.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
- mikebike
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Absolut så. Fast MY är mindre bullrig i fart.
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Jag tycker inte min bil är stötigare, däremot stör jag mig mer på stötigheten ju längre tiden går.
Det är sannolikt för att bilen går bra i övrigt (förutom de eviga skrapen av stenar i bromsskölden och tekniken som lämnar en del att önska, avstånd på farthållaren, farthållaren generellt, torkare etc etc) som gör att det detta är det största störningsmomentet
Det är sannolikt för att bilen går bra i övrigt (förutom de eviga skrapen av stenar i bromsskölden och tekniken som lämnar en del att önska, avstånd på farthållaren, farthållaren generellt, torkare etc etc) som gör att det detta är det största störningsmomentet
Zeekr 7X beställd
Tesla Model Y LR Q1 2022, Röd, Svart interiör, 20" (såld)
Tesla Model Y LR Q1 2022, Röd, Svart interiör, 20" (såld)
min är likadan nu efter knappa 1000 mil på tre månader, kanske tom litet mjukare och tystare. RWD. Har inget alls att klaga på.
Sänk däcktrycket eller köp annan fjädring? Jobbigt att gå runt och störa sig.Strebern skrev: ↑16 sep 2023 18:51Jag tycker inte min bil är stötigare, däremot stör jag mig mer på stötigheten ju längre tiden går.
Upplevde samma, stötig, alla ojämnheter transporterades upp i bilen via ratt, säten etc. Inte behagligt någonstans..lr uthämtad april Berlin.
Störde mig något otroligt på farthållare, torkarna samt helljuset.
Dessutom inredning som knarrar o knäpper..nej känns inte premium någonstans.
Provkörde ett annat märke o fanns ingen anledning alls att ha kvar MYn.
Ja, det lutar nog åt att det helt enkelt är stötigt i en Model Y.Walkmann skrev: ↑17 sep 2023 06:10Upplevde samma, stötig, alla ojämnheter transporterades upp i bilen via ratt, säten etc. Inte behagligt någonstans..lr uthämtad april Berlin.
Vad köpte du istället?

Enyaq rs coupeTwarkie skrev: ↑17 sep 2023 11:39Ja, det lutar nog åt att det helt enkelt är stötigt i en Model Y.Walkmann skrev: ↑17 sep 2023 06:10Upplevde samma, stötig, alla ojämnheter transporterades upp i bilen via ratt, säten etc. Inte behagligt någonstans..lr uthämtad april Berlin.
Vad köpte du istället?
Har du lyckats stänga av den där vidriga belysta grillen?Walkmann skrev: ↑17 sep 2023 15:57
Enyaq rs coupeTwarkie skrev: ↑17 sep 2023 11:39Ja, det lutar nog åt att det helt enkelt är stötigt i en Model Y.Walkmann skrev: ↑17 sep 2023 06:10Upplevde samma, stötig, alla ojämnheter transporterades upp i bilen via ratt, säten etc. Inte behagligt någonstans..lr uthämtad april Berlin.
Vad köpte du istället?
Eller du kör runt med det utan att skämmas?

Har sett mkt reklam om Enyaq RS, men ännu inte sett någon i trafik.
Jag upplever en del skillnad i stötighet beroende på hur varmt det är ute. Kallt väder mer stötig, varmt väder mindre stötig. Jag förmodar att det beror på att gummit i däcken blir lite mjukare när set är varmt.
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Det borde bli tvärtom. (Lufttrycket avgör, inte gummits mjukhet)
Kallt ute = lägre tryck —> mjukare färd.
Varmt ute = högre tryck —> hårdare färd.
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Påverkar kanske oljan i stötdämparna också?
Stötdämparna dämpar ju bara när de dras ut, det är backventiler som gör att de går väldigt lätt att trycks ihop, men är tröga att dra isär.
(Det är ett litet motstånd i dämparna pga gastrycket om man känner efter för hand, men det är lågt).
Iom att själva dämpningen sker på utdragningen kommer man nog inte uppleva någon märkbar skillnad i stötighet.
Det brukar skilja i storleksordningen 10% på dämpkraften mellan 0C och 20C, dvs väldigt lite. Högre temp, liten skillnad.
Under nollan större skillnad.
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Nej. Lufttrycket blir sim du säger marginellt lägre när temperaturen sjunker men det påverkar inte så mycket som varmt respektive kallt gummi är min erfarenhet.
VW ID.7 GTX Tourer -25
Ca 0.1bar per 10C är tumregeln.Maw skrev: ↑18 sep 2023 14:21Nej. Lufttrycket blir sim du säger marginellt lägre när temperaturen sjunker men det påverkar inte så mycket som varmt respektive kallt gummi är min erfarenhet.
Man åker på luften, inte på gummit.
Mönstret/gummit på ett normalt sommardäck är bara 1.5-2cm tjockt och förstärkt med stålwire/cord så nå mycket stötdämpning eller fjädring finns inte där.
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Tack, jag kan allmänna gaslagen både framåt och bakåt och vet hur trycket förändras med temperaturen. En grad upp eller ner från 20 grader ändrar trycket med exakt 1/293.15 % om volymen är konstantAAKEE skrev: ↑18 sep 2023 14:40Ca 0.1bar per 10C är tumregeln.Maw skrev: ↑18 sep 2023 14:21Nej. Lufttrycket blir sim du säger marginellt lägre när temperaturen sjunker men det påverkar inte så mycket som varmt respektive kallt gummi är min erfarenhet.
Man åker på luften, inte på gummit.
Mönstret/gummit på ett normalt sommardäck är bara 1.5-2cm tjockt och förstärkt med stålwire/cord så nå mycket stötdämpning eller fjädring finns inte där.

Jag vidhåller att gummits mjukhet/hårdhet påverkar upplevelsen mer än den lilla tryckförändringen men det beror givetvis på gummiblandning och storleken/karaktären på ojämnheterna
VW ID.7 GTX Tourer -25
Min känsla är detsamma att kallt däck blir betydligt stötigare. När man byter till vinterdäck, som har mycket mjukare gummi så tycker jag det blir mycket mjukare färd, allt annat lika.
Har funderat över hur dämparna påverkas av kyla och blev förvånad över grafen ovan i tråden. Dämparna på cykeln blir stenhårda i kallt väder vilket är rimligt med hur oljor beter sig.
Har funderat över hur dämparna påverkas av kyla och blev förvånad över grafen ovan i tråden. Dämparna på cykeln blir stenhårda i kallt väder vilket är rimligt med hur oljor beter sig.
M3 LR -20 vit/vit, 18”
Då vet du att 3.0 vid 20C bar blir 2.9 vid 10C och 2.8 vid 0C med andra ord.
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Sänk till 2.7
Enda problemet är att man är lite nojig i skarp kurva vid inspirerande körning
Den är för stötig. Inte premium. Men tesla är inte premium.
Enda problemet är att man är lite nojig i skarp kurva vid inspirerande körning
Den är för stötig. Inte premium. Men tesla är inte premium.