Stötigare bil över tid

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Twarkie
Teslaägare
Inlägg: 57
Blev medlem: 25 feb 2020 16:23

Stötigare bil över tid

Inlägg av Twarkie »

Magkänslan säger mig att min Model Y LR har blivit stötigare sen jag hämtade den i maj. Det är svårt att vara vetenskaplig men jag vill minnas att bilen gick relativt mjukt i början. Nu tycker jag mig känna varenda liten ojämnhet i vägen. Det känns genom ratten, genom sätena och märks även ibland på knarrande inredning. I lägre hastigheter märks det mer än i högre hastigheter. Bilen känns stabil i övrigt i alla hastigheter.

Däcktrycket är rätt (2.9) på 19 ”fälgar. Hjulinställning gjord i juni.

Jag är lite nyfiken på om andra upplever bilen som väldigt stötig. Kan det finnas någon orsak hos mig eller åker alla omkring med stötig bil? Hjulinställning som blivit fel? Obalanserade däck? Trasig fjädring? Annat som kan påverka fjädringen?

Tacksam för input.
Användarvisningsbild
xms67
Teslaägare
Inlägg: 362
Blev medlem: 04 sep 2023 21:31

Re: Stötigare bil över tid

Inlägg av xms67 »

MIn tankę är att när nyhetens behag lägger sig så lever realiteten vidare. Om man inte gillar den hårda fjädringen så blir det det som är kvar i ens medvetande när andra intryck blivit vardag.
Tesla Model Y LR -23
SAAB 9-3 Cab -04
Användarvisningsbild
Twarkie
Teslaägare
Inlägg: 57
Blev medlem: 25 feb 2020 16:23

Re: Stötigare bil över tid

Inlägg av Twarkie »

xms67 skrev: 15 sep 2023 23:28
MIn tankę är att när nyhetens behag lägger sig så lever realiteten vidare. Om man inte gillar den hårda fjädringen så blir det det som är kvar i ens medvetande när andra intryck blivit vardag.
Det kan absolut vara så. Jag har dock åkt runt i en Model 3 från 2020 så jag är inte helt ny i Teslavärlden. Minns att jag upplevde en skillnad mellan Model 3 och min nya Model Y i början, men nu undrar jag om inte Model Y känns stötigare.
Lurkern
Inlägg: 1026
Blev medlem: 20 maj 2022 10:05

Re: Stötigare bil över tid

Inlägg av Lurkern »

Tycker min har mjukat upp sig lite som bilar gör när de åldras.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14902
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Stötigare bil över tid

Inlägg av taliz »

Var däcktrycket samma i maj? Prova sänk?
Är det samma däck? Mer slitna nu?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 5812
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Stötigare bil över tid

Inlägg av AAKEE »

taliz skrev: 16 sep 2023 11:05
Var däcktrycket samma i maj? Prova sänk?
Är det samma däck? Mer slitna nu?
Exakt.

Skiljer det på ”rikt” och inte är inbillning är det troligen däcktrycket eller om man bytt däck/hjul man ska fundera på.

Bilar brukar hålla samma feeling över tid.
Fjädrar, som styr stötigheten blir inte hårdare utan på riktigt lång sikt kanske aningen mjukare.
Stötdämpare som blir trötta ger en gungigare, mindre fast känsla.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Oryd
Inlägg: 152
Blev medlem: 19 dec 2021 11:06

Re: Stötigare bil över tid

Inlägg av Oryd »

Känns som att M3 är mindre stötig än MY.
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 9336
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Stötigare bil över tid

Inlägg av mikebike »

Oryd skrev: 16 sep 2023 14:52
Känns som att M3 är mindre stötig än MY.
Absolut så. Fast MY är mindre bullrig i fart.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
Strebern
Teslaägare
Inlägg: 142
Blev medlem: 08 feb 2022 20:16

Re: Stötigare bil över tid

Inlägg av Strebern »

Jag tycker inte min bil är stötigare, däremot stör jag mig mer på stötigheten ju längre tiden går.
Det är sannolikt för att bilen går bra i övrigt (förutom de eviga skrapen av stenar i bromsskölden och tekniken som lämnar en del att önska, avstånd på farthållaren, farthållaren generellt, torkare etc etc) som gör att det detta är det största störningsmomentet
Zeekr 7X beställd
Tesla Model Y LR Q1 2022, Röd, Svart interiör, 20" (såld)
Användarvisningsbild
jalfa
Teslaägare
Inlägg: 95
Blev medlem: 17 jan 2023 18:57
Ort: Umeå

Re: Stötigare bil över tid

Inlägg av jalfa »

min är likadan nu efter knappa 1000 mil på tre månader, kanske tom litet mjukare och tystare. RWD. Har inget alls att klaga på.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14902
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Stötigare bil över tid

Inlägg av taliz »

Strebern skrev: 16 sep 2023 18:51
Jag tycker inte min bil är stötigare, däremot stör jag mig mer på stötigheten ju längre tiden går.
Det är sannolikt för att bilen går bra i övrigt (förutom de eviga skrapen av stenar i bromsskölden och tekniken som lämnar en del att önska, avstånd på farthållaren, farthållaren generellt, torkare etc etc) som gör att det detta är det största störningsmomentet
Sänk däcktrycket eller köp annan fjädring? Jobbigt att gå runt och störa sig.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Walkmann
Teslaägare
Inlägg: 60
Blev medlem: 05 feb 2022 07:38

Re: Stötigare bil över tid

Inlägg av Walkmann »

Upplevde samma, stötig, alla ojämnheter transporterades upp i bilen via ratt, säten etc. Inte behagligt någonstans..lr uthämtad april Berlin.
Störde mig något otroligt på farthållare, torkarna samt helljuset.
Dessutom inredning som knarrar o knäpper..nej känns inte premium någonstans.
Provkörde ett annat märke o fanns ingen anledning alls att ha kvar MYn.
Användarvisningsbild
Twarkie
Teslaägare
Inlägg: 57
Blev medlem: 25 feb 2020 16:23

Re: Stötigare bil över tid

Inlägg av Twarkie »

Walkmann skrev: 17 sep 2023 06:10
Upplevde samma, stötig, alla ojämnheter transporterades upp i bilen via ratt, säten etc. Inte behagligt någonstans..lr uthämtad april Berlin.
Störde mig något otroligt på farthållare, torkarna samt helljuset.
Dessutom inredning som knarrar o knäpper..nej känns inte premium någonstans.
Provkörde ett annat märke o fanns ingen anledning alls att ha kvar MYn.
Ja, det lutar nog åt att det helt enkelt är stötigt i en Model Y.

Vad köpte du istället?
Användarvisningsbild
Walkmann
Teslaägare
Inlägg: 60
Blev medlem: 05 feb 2022 07:38

Re: Stötigare bil över tid

Inlägg av Walkmann »

:P
Twarkie skrev: 17 sep 2023 11:39
Walkmann skrev: 17 sep 2023 06:10
Upplevde samma, stötig, alla ojämnheter transporterades upp i bilen via ratt, säten etc. Inte behagligt någonstans..lr uthämtad april Berlin.
Störde mig något otroligt på farthållare, torkarna samt helljuset.
Dessutom inredning som knarrar o knäpper..nej känns inte premium någonstans.
Provkörde ett annat märke o fanns ingen anledning alls att ha kvar MYn.
Ja, det lutar nog åt att det helt enkelt är stötigt i en Model Y.

Vad köpte du istället?
Enyaq rs coupe
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14902
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Stötigare bil över tid

Inlägg av taliz »

Walkmann skrev: 17 sep 2023 15:57
:P
Twarkie skrev: 17 sep 2023 11:39
Walkmann skrev: 17 sep 2023 06:10
Upplevde samma, stötig, alla ojämnheter transporterades upp i bilen via ratt, säten etc. Inte behagligt någonstans..lr uthämtad april Berlin.
Störde mig något otroligt på farthållare, torkarna samt helljuset.
Dessutom inredning som knarrar o knäpper..nej känns inte premium någonstans.
Provkörde ett annat märke o fanns ingen anledning alls att ha kvar MYn.
Ja, det lutar nog åt att det helt enkelt är stötigt i en Model Y.

Vad köpte du istället?
Enyaq rs coupe
Har du lyckats stänga av den där vidriga belysta grillen?
Eller du kör runt med det utan att skämmas? ;)

Har sett mkt reklam om Enyaq RS, men ännu inte sett någon i trafik.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Maw
Teslaägare
Inlägg: 4188
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Stötigare bil över tid

Inlägg av Maw »

Jag upplever en del skillnad i stötighet beroende på hur varmt det är ute. Kallt väder mer stötig, varmt väder mindre stötig. Jag förmodar att det beror på att gummit i däcken blir lite mjukare när set är varmt.
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 5812
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Stötigare bil över tid

Inlägg av AAKEE »

Maw skrev: 18 sep 2023 12:52
Jag upplever en del skillnad i stötighet beroende på hur varmt det är ute. Kallt väder mer stötig, varmt väder mindre stötig. Jag förmodar att det beror på att gummit i däcken blir lite mjukare när set är varmt.
Det borde bli tvärtom. (Lufttrycket avgör, inte gummits mjukhet)

Kallt ute = lägre tryck —> mjukare färd.
Varmt ute = högre tryck —> hårdare färd.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14902
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Stötigare bil över tid

Inlägg av taliz »

AAKEE skrev: 18 sep 2023 12:58
Maw skrev: 18 sep 2023 12:52
Jag upplever en del skillnad i stötighet beroende på hur varmt det är ute. Kallt väder mer stötig, varmt väder mindre stötig. Jag förmodar att det beror på att gummit i däcken blir lite mjukare när set är varmt.
Det borde bli tvärtom. (Lufttrycket avgör, inte gummits mjukhet)

Kallt ute = lägre tryck —> mjukare färd.
Varmt ute = högre tryck —> hårdare färd.
Påverkar kanske oljan i stötdämparna också?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 5812
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Stötigare bil över tid

Inlägg av AAKEE »

taliz skrev: 18 sep 2023 13:05

Påverkar kanske oljan i stötdämparna också?
Stötdämparna dämpar ju bara när de dras ut, det är backventiler som gör att de går väldigt lätt att trycks ihop, men är tröga att dra isär.
(Det är ett litet motstånd i dämparna pga gastrycket om man känner efter för hand, men det är lågt).
Iom att själva dämpningen sker på utdragningen kommer man nog inte uppleva någon märkbar skillnad i stötighet.

Det brukar skilja i storleksordningen 10% på dämpkraften mellan 0C och 20C, dvs väldigt lite. Högre temp, liten skillnad.
Under nollan större skillnad.
IMG_5186.jpeg
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
Maw
Teslaägare
Inlägg: 4188
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Stötigare bil över tid

Inlägg av Maw »

AAKEE skrev: 18 sep 2023 12:58
Maw skrev: 18 sep 2023 12:52
Jag upplever en del skillnad i stötighet beroende på hur varmt det är ute. Kallt väder mer stötig, varmt väder mindre stötig. Jag förmodar att det beror på att gummit i däcken blir lite mjukare när set är varmt.
Det borde bli tvärtom. (Lufttrycket avgör, inte gummits mjukhet)

Kallt ute = lägre tryck —> mjukare färd.
Varmt ute = högre tryck —> hårdare färd.
Nej. Lufttrycket blir sim du säger marginellt lägre när temperaturen sjunker men det påverkar inte så mycket som varmt respektive kallt gummi är min erfarenhet.
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 5812
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Stötigare bil över tid

Inlägg av AAKEE »

Maw skrev: 18 sep 2023 14:21
AAKEE skrev: 18 sep 2023 12:58
Maw skrev: 18 sep 2023 12:52
Jag upplever en del skillnad i stötighet beroende på hur varmt det är ute. Kallt väder mer stötig, varmt väder mindre stötig. Jag förmodar att det beror på att gummit i däcken blir lite mjukare när set är varmt.
Det borde bli tvärtom. (Lufttrycket avgör, inte gummits mjukhet)

Kallt ute = lägre tryck —> mjukare färd.
Varmt ute = högre tryck —> hårdare färd.
Nej. Lufttrycket blir sim du säger marginellt lägre när temperaturen sjunker men det påverkar inte så mycket som varmt respektive kallt gummi är min erfarenhet.
Ca 0.1bar per 10C är tumregeln.

Man åker på luften, inte på gummit.
Mönstret/gummit på ett normalt sommardäck är bara 1.5-2cm tjockt och förstärkt med stålwire/cord så nå mycket stötdämpning eller fjädring finns inte där.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
Maw
Teslaägare
Inlägg: 4188
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Stötigare bil över tid

Inlägg av Maw »

AAKEE skrev: 18 sep 2023 14:40
Maw skrev: 18 sep 2023 14:21
AAKEE skrev: 18 sep 2023 12:58
Maw skrev: 18 sep 2023 12:52
Jag upplever en del skillnad i stötighet beroende på hur varmt det är ute. Kallt väder mer stötig, varmt väder mindre stötig. Jag förmodar att det beror på att gummit i däcken blir lite mjukare när set är varmt.
Det borde bli tvärtom. (Lufttrycket avgör, inte gummits mjukhet)

Kallt ute = lägre tryck —> mjukare färd.
Varmt ute = högre tryck —> hårdare färd.
Nej. Lufttrycket blir sim du säger marginellt lägre när temperaturen sjunker men det påverkar inte så mycket som varmt respektive kallt gummi är min erfarenhet.
Ca 0.1bar per 10C är tumregeln.

Man åker på luften, inte på gummit.
Mönstret/gummit på ett normalt sommardäck är bara 1.5-2cm tjockt och förstärkt med stålwire/cord så nå mycket stötdämpning eller fjädring finns inte där.
Tack, jag kan allmänna gaslagen både framåt och bakåt och vet hur trycket förändras med temperaturen. En grad upp eller ner från 20 grader ändrar trycket med exakt 1/293.15 % om volymen är konstant ;)

Jag vidhåller att gummits mjukhet/hårdhet påverkar upplevelsen mer än den lilla tryckförändringen men det beror givetvis på gummiblandning och storleken/karaktären på ojämnheterna
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Användarvisningsbild
SkipperO
Teslaägare
Inlägg: 317
Blev medlem: 27 dec 2019 08:23
Ort: Södra Norrland

Re: Stötigare bil över tid

Inlägg av SkipperO »

Min känsla är detsamma att kallt däck blir betydligt stötigare. När man byter till vinterdäck, som har mycket mjukare gummi så tycker jag det blir mycket mjukare färd, allt annat lika.

Har funderat över hur dämparna påverkas av kyla och blev förvånad över grafen ovan i tråden. Dämparna på cykeln blir stenhårda i kallt väder vilket är rimligt med hur oljor beter sig.
M3 LR -20 vit/vit, 18”
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 5812
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Stötigare bil över tid

Inlägg av AAKEE »

Maw skrev: 18 sep 2023 14:47

Tack, jag kan allmänna gaslagen både framåt och bakåt och vet hur trycket förändras med temperaturen. En grad upp eller ner från 20 grader ändrar trycket med exakt 1/293.15 % om volymen är konstant ;)
Då vet du att 3.0 vid 20C bar blir 2.9 vid 10C och 2.8 vid 0C med andra ord.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Berguv
Inlägg: 139
Blev medlem: 16 mar 2022 08:45

Re: Stötigare bil över tid

Inlägg av Berguv »

Sänk till 2.7

Enda problemet är att man är lite nojig i skarp kurva vid inspirerande körning 🤣

Den är för stötig. Inte premium. Men tesla är inte premium.
Skriv svar