Toyota vänder 180˚

Här diskuterar vi elektriska fordon från andra tillverkare än Tesla

Moderator: Redaktion

iAkita
elbilist
Inlägg: 2775
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: Toyota vänder 180˚

Inlägg av iAkita »

renes skrev: 16 sep 2023 19:11
iAkita skrev: 16 sep 2023 19:01
renes skrev: 16 sep 2023 18:45
iAkita skrev: 15 sep 2023 23:46
På vilket sätt är det ett tech-bolag? Inkomsterna kommer ju nästan uteslutande från att sälja bilar.
Är Apple ett telefonbolag eller ett tech-bolag?
Ser att du upprepar Taliz fråga, så jag får kanske svara. Det är såklart en definitionsfråga, men Apple skiljer sig kanske från andra telefontillverkare (förutom google/pixel) på ett annat sätt än vad Tesla skiljer sig från andra biltillverkare? Vad är det som gör Tesla till ett tech-bolag, medan till exempel VW eller Nio inte är det? Eller ser du dem också som tech-bolag?
Sorry för misquote.

Frågan är om Google är ett reklambolag, snarare. Om vi går på vad den dominerande produkten är åtminstone. VW är nog bilbolag. NIO vet jag inte hur man ska klassera. Toyota utan tvekan bilbolag.

Men om man isf att titta på den dominerande produkten ser till den egenskap hos bolaget som är den främsta orsaken till dess framgång, så är nog Apple, Google och Tesla i alla fall bäst definierade som teknikbolag och inte telefon-, reklam- resp. bil-bolag. Och då med "teknikbolag" menar jag IT i alla dess former.
I vilket fall, vad det gäller företag som har bilar och telefoner som slutprodukt till kund så är det ändå hur många bilar/mobiler och kringtjänster man säljer (och till vilken marginal) som på sikt är det viktiga för bolagsvärderingen och avkastningen till aktieägarna. Allt annat är bara semantik. Functions on demand har inte varit jättelyckat för biltillverkare än så länge, så jag har svårt att se att Tesla ska kunna nå upp till en nivå där kringtjänsterna utgör en lika stor del av omsättning/vinst som det gör för till exempel Apple.
Peugeot e-5008 GT Ultimate -25
BMW i4 M50 -24 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Användarvisningsbild
renes
Teslaägare
Inlägg: 1679
Blev medlem: 24 apr 2019 15:24
Ort: Uppsala

Re: Toyota vänder 180˚

Inlägg av renes »

iAkita skrev: 16 sep 2023 19:45
renes skrev: 16 sep 2023 19:11
iAkita skrev: 16 sep 2023 19:01
renes skrev: 16 sep 2023 18:45
iAkita skrev: 15 sep 2023 23:46
På vilket sätt är det ett tech-bolag? Inkomsterna kommer ju nästan uteslutande från att sälja bilar.
Är Apple ett telefonbolag eller ett tech-bolag?
Ser att du upprepar Taliz fråga, så jag får kanske svara. Det är såklart en definitionsfråga, men Apple skiljer sig kanske från andra telefontillverkare (förutom google/pixel) på ett annat sätt än vad Tesla skiljer sig från andra biltillverkare? Vad är det som gör Tesla till ett tech-bolag, medan till exempel VW eller Nio inte är det? Eller ser du dem också som tech-bolag?
Sorry för misquote.

Frågan är om Google är ett reklambolag, snarare. Om vi går på vad den dominerande produkten är åtminstone. VW är nog bilbolag. NIO vet jag inte hur man ska klassera. Toyota utan tvekan bilbolag.

Men om man isf att titta på den dominerande produkten ser till den egenskap hos bolaget som är den främsta orsaken till dess framgång, så är nog Apple, Google och Tesla i alla fall bäst definierade som teknikbolag och inte telefon-, reklam- resp. bil-bolag. Och då med "teknikbolag" menar jag IT i alla dess former.
I vilket fall, vad det gäller företag som har bilar och telefoner som slutprodukt till kund så är det ändå hur många bilar/mobiler och kringtjänster man säljer (och till vilken marginal) som på sikt är det viktiga för bolagsvärderingen och avkastningen till aktieägarna. Allt annat är bara semantik. Functions on demand har inte varit jättelyckat för biltillverkare än så länge, så jag har svårt att se att Tesla ska kunna nå upp till en nivå där kringtjänsterna utgör en lika stor del av omsättning/vinst som det gör för till exempel Apple.
Nja, om man drar liknelsen lite längre: skälet (enligt min uppfattning, alltså) att Apple blir högt värderat trots att det huvudsakligen tillverkar telefoner, precis som Ericson, Sony, Nokia gör/gjorde är just pga deras IT förmågor vilket gör att man lätt accepterar att de även i framtiden kan bibehålla och öka sitt försprång. Så inte nödvändigtvis baserat på dagens inlåsning utan på den tekniska förmågan som är större än konkurrenternas och antagligen kommer att så förbli inom överskådlig framtid.

Samma resonemang kan tillämpas på Tesla. De har visat sig kunna skapa fabriker med högre effektivitet på kortare tid än de etablerade bilbolagen. De har visat sig kunna skapa och designa fler och bättre komponenter. De har visat betydligt bättre IT förmåga än de andra. Vilket leder till att de utvecklas snabbare och i högre nivå. Det är inte svårt att se att de kommer att öka på försprånget i framtiden. Däri ligger värderingen.
M3 SR+ 2019 FSD, HW 2.5, HW 3, 18"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
iAkita
elbilist
Inlägg: 2775
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: Toyota vänder 180˚

Inlägg av iAkita »

renes skrev: 16 sep 2023 19:57
iAkita skrev: 16 sep 2023 19:45
renes skrev: 16 sep 2023 19:11
iAkita skrev: 16 sep 2023 19:01
renes skrev: 16 sep 2023 18:45


Är Apple ett telefonbolag eller ett tech-bolag?
Ser att du upprepar Taliz fråga, så jag får kanske svara. Det är såklart en definitionsfråga, men Apple skiljer sig kanske från andra telefontillverkare (förutom google/pixel) på ett annat sätt än vad Tesla skiljer sig från andra biltillverkare? Vad är det som gör Tesla till ett tech-bolag, medan till exempel VW eller Nio inte är det? Eller ser du dem också som tech-bolag?
Sorry för misquote.

Frågan är om Google är ett reklambolag, snarare. Om vi går på vad den dominerande produkten är åtminstone. VW är nog bilbolag. NIO vet jag inte hur man ska klassera. Toyota utan tvekan bilbolag.

Men om man isf att titta på den dominerande produkten ser till den egenskap hos bolaget som är den främsta orsaken till dess framgång, så är nog Apple, Google och Tesla i alla fall bäst definierade som teknikbolag och inte telefon-, reklam- resp. bil-bolag. Och då med "teknikbolag" menar jag IT i alla dess former.
I vilket fall, vad det gäller företag som har bilar och telefoner som slutprodukt till kund så är det ändå hur många bilar/mobiler och kringtjänster man säljer (och till vilken marginal) som på sikt är det viktiga för bolagsvärderingen och avkastningen till aktieägarna. Allt annat är bara semantik. Functions on demand har inte varit jättelyckat för biltillverkare än så länge, så jag har svårt att se att Tesla ska kunna nå upp till en nivå där kringtjänsterna utgör en lika stor del av omsättning/vinst som det gör för till exempel Apple.
Nja, om man drar liknelsen lite längre: skälet (enligt min uppfattning, alltså) att Apple blir högt värderat trots att det huvudsakligen tillverkar telefoner, precis som Ericson, Sony, Nokia gör/gjorde är just pga deras IT förmågor vilket gör att man lätt accepterar att de även i framtiden kan bibehålla och öka sitt försprång. Så inte nödvändigtvis baserat på dagens inlåsning utan på den tekniska förmågan som är större än konkurrenternas och antagligen kommer att så förbli inom överskådlig framtid.

Samma resonemang kan tillämpas på Tesla. De har visat sig kunna skapa fabriker med högre effektivitet på kortare tid än de etablerade bilbolagen. De har visat sig kunna skapa och designa fler och bättre komponenter. De har visat betydligt bättre IT förmåga än de andra. Vilket leder till att de utvecklas snabbare och i högre nivå. Det är inte svårt att se att de kommer att öka på försprånget i framtiden. Däri ligger värderingen.
Apple har väl framförallt varit framgångsrika för att de tidigt skapade ett helt eget "ekosystem" som varit bra nog för att "låsa in" in massa kunder i det, där man inte ens kunnat köpa en enkel ladd/datakabel utan att Apple fått det av intäkterna. Jag ser inte att Tesla kommer få lika trogna kunder, lyckas med samma inlåsningseffekter, eller få lika mycket intäkter från eftermarknadsprodukter. Men det är såklart bara spekulationer från min sida också. Facit har vi om 10-15 år.

Något helt annat, byt profilbild för tusan :lol: Det tog mig till idag att inse att det faktiskt är en bil, och inte något annat på bilden :oops:
Peugeot e-5008 GT Ultimate -25
BMW i4 M50 -24 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Användarvisningsbild
renes
Teslaägare
Inlägg: 1679
Blev medlem: 24 apr 2019 15:24
Ort: Uppsala

Re: Toyota vänder 180˚

Inlägg av renes »

iAkita skrev: 16 sep 2023 20:07
Något helt annat, byt profilbild för tusan :lol: Det tog mig till idag att inse att det faktiskt är en bil, och inte något annat på bilden :oops:
Min fru har påpekat det redan men jag trodde det var hennes off-color fantasi, men nu när du säger också så gör jag det väl.

(För all tydlighet, det är en M3 sedd från ovan.)
M3 SR+ 2019 FSD, HW 2.5, HW 3, 18"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14902
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Toyota vänder 180˚

Inlägg av taliz »

iAkita skrev: 16 sep 2023 19:01
renes skrev: 16 sep 2023 18:45
iAkita skrev: 15 sep 2023 23:46
På vilket sätt är det ett tech-bolag? Inkomsterna kommer ju nästan uteslutande från att sälja bilar.
Är Apple ett telefonbolag eller ett tech-bolag?
Ser att du upprepar Taliz fråga, så jag får kanske svara. Det är såklart en definitionsfråga, men Apple skiljer sig kanske från andra telefontillverkare (förutom google/pixel) på ett annat sätt än vad Tesla skiljer sig från andra biltillverkare? Vad är det som gör Tesla till ett tech-bolag, medan till exempel VW eller Nio inte är det? Eller ser du dem också som tech-bolag?

Det var det jag beskrev i mitt inlägg:
Det handlar förstås om att arbeta med ny revolutionerande teknik, på ett helt nytt sätt och dessutom vara föregångare och marknadsledare.
Tesla arbetar med utveckling mer som ett mjukvarubolag, man går inte efter gamla sanningar och man lägger inte ut maximalt på underleverantörer som övriga. Man vill äga "hela stacken", precis som Apple. Börskursen avspeglar det.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
iAkita
elbilist
Inlägg: 2775
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: Toyota vänder 180˚

Inlägg av iAkita »

renes skrev: 16 sep 2023 20:10
iAkita skrev: 16 sep 2023 20:07
Något helt annat, byt profilbild för tusan :lol: Det tog mig till idag att inse att det faktiskt är en bil, och inte något annat på bilden :oops:
Min fru har påpekat det redan men jag trodde det var hennes off-color fantasi, men nu när du säger också så gör jag det väl.

(För all tydlighet, det är en M3 sedd från ovan.)
Ha ha, skönt att det var någon mer än jag som såg det :D Men behåll den du, jag tyckte mest det var roligt (och pinsamt) att det tog mig till idag innan jag såg att det faktiskt är en 3:a! Så mycket woke var jag i slutändan :lol:
Peugeot e-5008 GT Ultimate -25
BMW i4 M50 -24 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Användarvisningsbild
renes
Teslaägare
Inlägg: 1679
Blev medlem: 24 apr 2019 15:24
Ort: Uppsala

Re: Toyota vänder 180˚

Inlägg av renes »

iAkita skrev: 16 sep 2023 20:17
renes skrev: 16 sep 2023 20:10
iAkita skrev: 16 sep 2023 20:07
Något helt annat, byt profilbild för tusan :lol: Det tog mig till idag att inse att det faktiskt är en bil, och inte något annat på bilden :oops:
Min fru har påpekat det redan men jag trodde det var hennes off-color fantasi, men nu när du säger också så gör jag det väl.

(För all tydlighet, det är en M3 sedd från ovan.)
Ha ha, skönt att det var någon mer än jag som såg det :D Men behåll den du, jag tyckte mest det var roligt (och pinsamt) att det tog mig till idag innan jag såg att det faktiskt är en 3:a! Så mycket woke var jag i slutändan :lol:
För sent. Jag har redan ändrat den. Undrar om den nu kan ge upphov till hilariska feltolkningar...? :D
M3 SR+ 2019 FSD, HW 2.5, HW 3, 18"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19945
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Toyota vänder 180˚

Inlägg av Bjelke »

martinot skrev: 16 sep 2023 18:14
Jerker skrev: 15 sep 2023 08:44
Intressant att Toyota, som har förespråkat vätgas och i princip ignorerat elbilsmarknaden, nu tvärvänder och lovar en massa kommande elbilar med väl utvecklad batteriteknik. Har de bara sysslat med att lägga ut dimridåer medan de bedrivit intensivt utvecklingsarbete?

https://alltomelbil.se/toyotas-genombro ... a-1000-km/
Hmm...

Känns lite som en déjà vu.

Har de inte redan gjort sådana här "helomvändningar" minst två gånger tidigare, eller är det bara jag som minns fel?

Nåja. Tredje (?) gången gillt, kanske.
Jo det stämmer, vilket även banane var inne på. Förra gången hade dom väl också en tveksamt
framtaget bild som skulle antyda att prototyper stog färdiga ute på en plan mm.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
iAkita
elbilist
Inlägg: 2775
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: Toyota vänder 180˚

Inlägg av iAkita »

renes skrev: 16 sep 2023 20:21
iAkita skrev: 16 sep 2023 20:17
renes skrev: 16 sep 2023 20:10
iAkita skrev: 16 sep 2023 20:07
Något helt annat, byt profilbild för tusan :lol: Det tog mig till idag att inse att det faktiskt är en bil, och inte något annat på bilden :oops:
Min fru har påpekat det redan men jag trodde det var hennes off-color fantasi, men nu när du säger också så gör jag det väl.

(För all tydlighet, det är en M3 sedd från ovan.)
Ha ha, skönt att det var någon mer än jag som såg det :D Men behåll den du, jag tyckte mest det var roligt (och pinsamt) att det tog mig till idag innan jag såg att det faktiskt är en 3:a! Så mycket woke var jag i slutändan :lol:
För sent. Jag har redan ändrat den. Undrar om den nu kan ge upphov till hilariska feltolkningar...? :D
Nja, inte ens jag verkar ha varit singel länge nog för att hitta något obscent i den :D
Peugeot e-5008 GT Ultimate -25
BMW i4 M50 -24 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 8153
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Toyota vänder 180˚

Inlägg av fth »

Bjelke skrev: 16 sep 2023 20:22

Jo det stämmer, vilket även banane var inne på. Förra gången hade dom väl också en tveksamt
framtaget bild som skulle antyda att prototyper stog färdiga ute på en plan mm.
Toyota har som sagt påstått sig vara nära ett större genombrott inom batteriteknik flera gånger genom åren.

Tidigare har dom hävdat att solid state skulle komma inom kort, nu ska dom iatället förbättra alla befintliga tekniker och kemier på några års sikt. :roll:

Ren bullshit är min bedömning, om/när Toyota faktiskt levererar något av värde inom elbilar så kanske jag ändrar uppfattning, jag tror inte det kommer hända.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
PapaD
elbilist
Inlägg: 714
Blev medlem: 24 jun 2019 21:26

Re: Toyota vänder 180˚

Inlägg av PapaD »

Instämmer, Toyota har upprepade ggr basunerat ut olika "nu kommer vi med ..." budskap utan att följa upp. De har inget. Tyvärr.
feb 2019: Leaf 30 Tekna. Med vit lack.
sep 2020: ID. 3 1'st Plus. Med vit ratt...:-)
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 6143
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Toyota vänder 180˚

Inlägg av Remuz »

Hoppas de lyckas med nåt denna gång. Jag skulle gärna ha en model Y/X Toyota style, typ en eldriven Verso med 30mil räckvidd motorväg och 150+ kW laddning
Polestar 2 LRSM
3P vit/vit, ibland
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 8555
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Toyota vänder 180˚

Inlägg av spacecoin »

renes skrev: 16 sep 2023 19:11
iAkita skrev: 16 sep 2023 19:01
renes skrev: 16 sep 2023 18:45
iAkita skrev: 15 sep 2023 23:46
På vilket sätt är det ett tech-bolag? Inkomsterna kommer ju nästan uteslutande från att sälja bilar.
Är Apple ett telefonbolag eller ett tech-bolag?
Ser att du upprepar Taliz fråga, så jag får kanske svara. Det är såklart en definitionsfråga, men Apple skiljer sig kanske från andra telefontillverkare (förutom google/pixel) på ett annat sätt än vad Tesla skiljer sig från andra biltillverkare? Vad är det som gör Tesla till ett tech-bolag, medan till exempel VW eller Nio inte är det? Eller ser du dem också som tech-bolag?
Sorry för misquote.

Frågan är om Google är ett reklambolag, snarare. Om vi går på vad den dominerande produkten är åtminstone. VW är nog bilbolag. NIO vet jag inte hur man ska klassera. Toyota utan tvekan bilbolag.

Men om man isf att titta på den dominerande produkten ser till den egenskap hos bolaget som är den främsta orsaken till dess framgång, så är nog Apple, Google och Tesla i alla fall bäst definierade som teknikbolag och inte telefon-, reklam- resp. bil-bolag. Och då med "teknikbolag" menar jag IT i alla dess former.
Jag tycker man missar produkt- och distributionsmodellen i de här jämförelserna. En SaaS kan lätt sälja nya tjänster till en befintlig kundgrupp. Det finns inga sådana enkla synergier för Tesla. Du kan inte "ladda ned" en Powerwall eller ett Solar Roof från din Tesla. Den måste tillverkas och levereras - nästan alltid till en engångskostnad.

Apple har mycket större del av intäkterna från programvaruprenumerationer och andra återkommande intäkter från programvara än Tesla.

Google är ett fantastiskt bolag som tjänar för mycket peNgnar på reklam så oavsett vad de försöker göra som kommer inget ikapp.

Tesla har inte så mycket dom kan sälja per månad förutom PC och autonom FSD (L3+) om dom nu någonsin löser det senare på befintliga bilar. Jag tror inte personligen att det är lösbart det här årtiondet.
Användarvisningsbild
slugger75
Teslaägare
Inlägg: 1291
Blev medlem: 17 maj 2019 16:12
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/per28997

Re: Toyota vänder 180˚

Inlägg av slugger75 »

Det var väl inte mycket konkret i den här "nyheten"?

Rubriken skulle kunna ha varit:

Nån gång i framtiden kommer Toyota ha bättre elbilar än idag.

Inte mycket att hetsa upp sig över.
Tesla Model Y Long Range AWD, Q2 2022. Dragkrok.
Tesla Model 3 Long Range Rear Wheel Drive med dragkrok, 2019. HW 2.5
Skriv svar