Laddbox med eller utan lastbalansering
Moderator: Redaktion
- Dinsdale
- Teslaägare
- Inlägg: 1097
- Blev medlem: 22 apr 2021 22:08
- Referralkod: ts.la/gustav72756
Re: Laddbox med eller utan lastbalansering
Med normala elpriser sparar man nog mer på att välja en elleverantör som inte tar ut någon månadsavgift än att välja Tibber för 50kr/mån. Har man Tesla kan man tex välja Skellefteå Krafts tesla-erbjudande som ger rabatt 100 kr/mån i tre år. De har förvisso en månadsavgift på 40 kr tror jag det är, men det innebär fortfarande att man får 60 kr rabatt på varje elräkning. Och ingenting hindrar att man kombinerar det med eco mode eller sätta timer för att kombinera besparing och rabatt.
Om räkningen blir negativ sparas för övrigt överskjutande belopp till nästa månad.
Det erbjudandet har för övrigt blivit sämre, när jag tecknade det för sommarstugan för två år sen fick man nästan 200 kr rabatt. Idag är det bara 100 kr.
Om räkningen blir negativ sparas för övrigt överskjutande belopp till nästa månad.
Det erbjudandet har för övrigt blivit sämre, när jag tecknade det för sommarstugan för två år sen fick man nästan 200 kr rabatt. Idag är det bara 100 kr.
Model 3 RWD 18" 2024
Model 3 SR+ 18" 2021
- slugger75
- Teslaägare
- Inlägg: 1291
- Blev medlem: 17 maj 2019 16:12
- Ort: Uppsala
- Referralkod: ts.la/per28997
Re: Laddbox med eller utan lastbalansering
This!Dinsdale skrev: ↑18 sep 2023 06:5050% gäller bara elen, inte överföringen av elen. Vi betalar tex 1,26 kr för varje överförd kWh (överföringsavgift + skatt) till lokala nätmonopolet. Att då spara 24 öre så totalkostnaden per kWh blir 1,50 kr istället för 1,74 kr ger inte 50% besparing utan 14%.
Vilket förstås fortfarande är pengar, men tittar man i exemplet ovan sparades bara 44 kronor på elbilsladdningen. Samtidigt är tibbers månadsavgift hela 49 kr, vilket gör att man totalt sett förlorat 5 kr på att ha Tibber jämfört med att betala samma elpris för bostaden som för bilen. Och då har bilen ändå laddat hela 850 kWh den aktuella månaden.
Nu syns förstås inte ström man sparat mha Tibber (de kan ju styra värmepumpar och annat), det kan fortfarande motivera 50 spänn/mån även en så pass billig månad som augusti. Men att välja Tibber enbart för smartladdningen jämfört med att helt enkelt bara ställa den gratis timern i bilen till att ladda mellan säg 00 och 04 (eller aktivera gratisläget "eco mode" på zaptec om man har en sån) får man nog räkna rejält på.
Jag får uppfattningen att många som väljer Tibber enbart gör det för att få timdebitering för att ladda elbilen när det är billigast. Om man bara ska ha det till det så är det ju bättre att ha timdebitering med någon annan operatör istället (som inte har så dyr månadsavgift som Tibber) och istället bara använda Gridio så laddas ju bilen automatiskt när det är billigast.
Tesla Model Y Long Range AWD, Q2 2022. Dragkrok.
Tesla Model 3 Long Range Rear Wheel Drive med dragkrok, 2019. HW 2.5
- Trevlig
- Teslaägare
- Inlägg: 858
- Blev medlem: 23 feb 2021 12:13
- Referralkod: ts.la/kristoffer78135
Re: Laddbox med eller utan lastbalansering
Finns andra månader med. Styr relativt mycket med Tibber och jag batteri på g till huset
Bilar: Tesla model 3 LR 2023, Renault Zoe 52kwh Edition One
Solceller: 12,1kwh. Pixii Home 20Kw/20Kwh
Sålda: Opel Corsa E 2021, MG ZS EV 2021, Tesla M3 LR 2021
Solceller: 12,1kwh. Pixii Home 20Kw/20Kwh
Sålda: Opel Corsa E 2021, MG ZS EV 2021, Tesla M3 LR 2021
Re: Laddbox med eller utan lastbalansering
Behöver jag köpa till en kabel till zaptec eller funkar den som ingår i bilen?
Re: Laddbox med eller utan lastbalansering
Den funkar. Men köp en laddbox med fast kabel vilket är mycket smidigare. Blir ganska tröttsamt att plocka i och ur sladden flera ggr i veckan.

MY RWD Vit 2023
Re: Laddbox med eller utan lastbalansering
Den fungerar, men den har (ironiskt nog) ingen Tesla-knapp för att stoppa laddningen, och att låsa upp kabellåset.
Köp en sådan här till istället:
https://laddstoppet.se/bilmodell/tesla/ ... -20a-138kw
https://evconnect.se/collections/laddka ... -32a-3-fas
https://partner.evfuel.se/laddkablar/la ... -32a-3-fas
Sedan kan du ha den permanent i din Zaptec. Går att låsa fast i appen. Smidigt att alltid ha en kabel som sitter fast i boxen, men som ändå kan bytas den dagen den går sönder (vilket de brukar göra med slitage och åren).

NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
- Dinsdale
- Teslaägare
- Inlägg: 1097
- Blev medlem: 22 apr 2021 22:08
- Referralkod: ts.la/gustav72756
Re: Laddbox med eller utan lastbalansering
Köper man en extra kabel kan man lämna kvar den ena i boxen hela tiden. Det blir i praktiken samma sak som en laddbox med fast kabel.
Försök köpa den via laddboxfirman för då blir det 50% på priset via grönt avdrag.martinot skrev: ↑18 sep 2023 16:31Den fungerar, men den har (ironiskt nog) ingen Tesla-knapp för att stoppa laddningen, och att låsa upp kabellåset.
Köp en sådan här till istället:
https://laddstoppet.se/bilmodell/tesla/ ... -20a-138kw
https://evconnect.se/collections/laddka ... -32a-3-fas
https://partner.evfuel.se/laddkablar/la ... -32a-3-fas
Sedan kan du ha den permanent i din Zaptec. Går att låsa fast i appen. Smidigt att alltid ha en kabel som sitter fast i boxen, men som ändå kan bytas den dagen den går sönder (vilket de brukar göra med slitage och åren).
Model 3 RWD 18" 2024
Model 3 SR+ 18" 2021
- Dinsdale
- Teslaägare
- Inlägg: 1097
- Blev medlem: 22 apr 2021 22:08
- Referralkod: ts.la/gustav72756
Re: Laddbox med eller utan lastbalansering
Försök köpa den via laddboxfirman för då blir det 50% på priset via grönt avdrag.Dinsdale skrev: ↑18 sep 2023 19:01Köper man en extra kabel kan man lämna kvar den ena i boxen hela tiden. Det blir i praktiken samma sak som en laddbox med fast kabel.martinot skrev: ↑18 sep 2023 16:31Den fungerar, men den har (ironiskt nog) ingen Tesla-knapp för att stoppa laddningen, och att låsa upp kabellåset.
Köp en sådan här till istället:
https://laddstoppet.se/bilmodell/tesla/ ... -20a-138kw
https://evconnect.se/collections/laddka ... -32a-3-fas
https://partner.evfuel.se/laddkablar/la ... -32a-3-fas
Sedan kan du ha den permanent i din Zaptec. Går att låsa fast i appen. Smidigt att alltid ha en kabel som sitter fast i boxen, men som ändå kan bytas den dagen den går sönder (vilket de brukar göra med slitage och åren).
Model 3 RWD 18" 2024
Model 3 SR+ 18" 2021
Re: Laddbox med eller utan lastbalansering
Jo, bra påminnelse. Köper man privat så är det en bra idé att köpa allt på en gång från samma leverantör för att få 50% av priset.
Köper du på ditt företag så kan du köpa sakerna varifrån du vill, och ändå få 50% på allt (men från Naturvårdsverket).

NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Re: Laddbox med eller utan lastbalansering
What, kan man få bidrag från Naturvårdsverket? Hur ansöker man om det?
Re: Laddbox med eller utan lastbalansering
https://www.naturvardsverket.se/amnesom ... astruktur/sukrep skrev: ↑18 sep 2023 22:50What, kan man få bidrag från Naturvårdsverket? Hur ansöker man om det?

NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
- airdrive
- Teslaägare
- Inlägg: 277
- Blev medlem: 27 apr 2023 19:30
- Referralkod: ts.la/martin185079
Re: Laddbox med eller utan lastbalansering
En till grej apropå Tibber som jag såg i helgen när jag kollade deras priser. Dom säljer elcertifikaten för ca 10 öre/kwh. Betydligt dyrare än vad jag har hemma. Känns som att det är där tibber drar in sina pengar?
Min elleverantör tar i storleksordningen 1-2 öre.
Nog för att de flesta elbolag talar tyst om certifikaten men 10 öre (9,8 idag) verkar ligga klart över marknadspris.
Min elleverantör tar i storleksordningen 1-2 öre.
Nog för att de flesta elbolag talar tyst om certifikaten men 10 öre (9,8 idag) verkar ligga klart över marknadspris.
M3 LR 2023
Re: Laddbox med eller utan lastbalansering
Är du säker på att den kostnaden bara är för elcertifikatet? Har för mig att det är Tibbers generella påslag som ligger på drygt 10 öre/kWhairdrive skrev: ↑19 sep 2023 18:12En till grej apropå Tibber som jag såg i helgen när jag kollade deras priser. Dom säljer elcertifikaten för ca 10 öre/kwh. Betydligt dyrare än vad jag har hemma. Känns som att det är där tibber drar in sina pengar?
Min elleverantör tar i storleksordningen 1-2 öre.
Nog för att de flesta elbolag talar tyst om certifikaten men 10 öre (9,8 idag) verkar ligga klart över marknadspris.
Re: Laddbox med eller utan lastbalansering
Tibber har inget påslag på spotpriset utan tar betalt 49 kr/månad. Tillkommer gör elcertifikatsavgiften och moms. Priset på elcert är svårt att följa då det beror på flera faktorer. Senaste dagarna har det i alla fall varit kul att ladda bilen med priser runt 12 öre inkl alla skatter och avgifterAnderzzon skrev: ↑20 sep 2023 08:36Är du säker på att den kostnaden bara är för elcertifikatet? Har för mig att det är Tibbers generella påslag som ligger på drygt 10 öre/kWhairdrive skrev: ↑19 sep 2023 18:12En till grej apropå Tibber som jag såg i helgen när jag kollade deras priser. Dom säljer elcertifikaten för ca 10 öre/kwh. Betydligt dyrare än vad jag har hemma. Känns som att det är där tibber drar in sina pengar?
Min elleverantör tar i storleksordningen 1-2 öre.
Nog för att de flesta elbolag talar tyst om certifikaten men 10 öre (9,8 idag) verkar ligga klart över marknadspris.

Gällande lastbalansering så tycker jag man klarar sig bra utan. Du kan ju ställa amperstyrkan i Tesla appen på tex 10A. Det värsta som kan hända är att du får byta en propp en gång ibland.
MY RWD Vit 2023
- slugger75
- Teslaägare
- Inlägg: 1291
- Blev medlem: 17 maj 2019 16:12
- Ort: Uppsala
- Referralkod: ts.la/per28997
Re: Laddbox med eller utan lastbalansering
Jo, men det har ju ingenting specifikt med Tibber att göra. Det gäller ju för alla oss som har elavtal med timpris. Men vi som inte har Tibber slipper i alla fall betala 49 kr/mån till dem.
Tesla Model Y Long Range AWD, Q2 2022. Dragkrok.
Tesla Model 3 Long Range Rear Wheel Drive med dragkrok, 2019. HW 2.5
Re: Laddbox med eller utan lastbalansering
Så klart att det gäller alla som har timpris utan påslag. Jag har dock svårt att tro att det finns leverantörer som levererar spotpriser utan påslag och utan en månadsavgift. Någonstans måste alla tjäna pengar. De flesta bolagen har en månadsavgift mellan 39-59 kr vilket inte har så stor betydelse. För egen del använder jag Tibber främst för de har en supersmidig integration med båda bilarna och värmpumpen.
MY RWD Vit 2023
- airdrive
- Teslaägare
- Inlägg: 277
- Blev medlem: 27 apr 2023 19:30
- Referralkod: ts.la/martin185079
Re: Laddbox med eller utan lastbalansering
Håller med om att Tibber kör en trevlig integration på många sätt och självklart måste de dra in deg för att kunna finansiera en attraktiv produkt. Gillar deras koncept och man kan testa en integration och alltså inte behöver drabbas av (alltför mycket) lock-in effekter.
M3 LR 2023
- Dinsdale
- Teslaägare
- Inlägg: 1097
- Blev medlem: 22 apr 2021 22:08
- Referralkod: ts.la/gustav72756
Re: Laddbox med eller utan lastbalansering
Det är klart Tibber ska få tjäna pengar, men den fasta månadsavgiften bör ställas mot den möjliga besparingen när man bedömer om man ska välja den tjänsten eller en annan. Jag tycker det är svårt att säga på förhand eftersom elpriset varierar så kraftigt, iaf i SE3 och SE4.
50 kronor räcker till 125 kWh om elen kostar 40 öre/kWh.
Kostar elen 20 öre räcker det till 250 kWh.
Kostar elen 80 öre räcker det fortfarande till 62,5 kWh.
Har man bara bilen som möjlig besparingskälla handlar det ju inte heller om att man vill förbruka mindre el, utan bara att man vill betala mindre för samma mängd el. Det gör att du inte kan räkna hem nån besparing på överföringsavgiften. Tibbers enkla tjänst bör ställas mot timern i bilen.
Är det däremot så att Tibber faktiskt kan spara el genom att tex prognosstyra värmepump eller dylikt kommer saken i ett annat läge. Varje sparad kWh är för mig värd minst 1,26 kr/kWh så länge spotpriset är positivt.
Har man oturen att ha effektavgift måste man ta hänsyn till det också. För att spara på timpris krävs det att man flyttar förbrukning till vissa av dygnets timmar (när elen är som billigast) och då brassar på så kabeln glöder, sen lagrar man undan det som producerats (man laddar batterier eller värmer upp varmvatten eller liknande). Sen när det blir dyrt går man ner på så litet effektuttag som möjligt. Det upplägget kan bli väldigt dyrt med effektavgift, eftersom varje kW kan kosta tiotals kronor.
50 kronor räcker till 125 kWh om elen kostar 40 öre/kWh.
Kostar elen 20 öre räcker det till 250 kWh.
Kostar elen 80 öre räcker det fortfarande till 62,5 kWh.
Har man bara bilen som möjlig besparingskälla handlar det ju inte heller om att man vill förbruka mindre el, utan bara att man vill betala mindre för samma mängd el. Det gör att du inte kan räkna hem nån besparing på överföringsavgiften. Tibbers enkla tjänst bör ställas mot timern i bilen.
Är det däremot så att Tibber faktiskt kan spara el genom att tex prognosstyra värmepump eller dylikt kommer saken i ett annat läge. Varje sparad kWh är för mig värd minst 1,26 kr/kWh så länge spotpriset är positivt.
Har man oturen att ha effektavgift måste man ta hänsyn till det också. För att spara på timpris krävs det att man flyttar förbrukning till vissa av dygnets timmar (när elen är som billigast) och då brassar på så kabeln glöder, sen lagrar man undan det som producerats (man laddar batterier eller värmer upp varmvatten eller liknande). Sen när det blir dyrt går man ner på så litet effektuttag som möjligt. Det upplägget kan bli väldigt dyrt med effektavgift, eftersom varje kW kan kosta tiotals kronor.
Model 3 RWD 18" 2024
Model 3 SR+ 18" 2021
Re: Laddbox med eller utan lastbalansering
Största vinsten är så klart mindre förbrukning. Tibber har Smart värmestyrning för tex Nibe och Mitsubishi vilken sparar el och använder billiga timmar, https://tibber.com/se/varmestyrning.
Hela grejen är ju att slippa tänka elpris och tider, bara att plugga in sladden till elbilen och Tibber skapar automatiskt ett optimerat laddschema eller värma upp huset optimerat när priset är lågt eller högt utan behöva fundera. Allt detta går att göra manuellt men skönt att slippa lägga tid och tankekraft på det varje dag.
Nyfiken fråga, vilka leverantörer har ingen månadsavgift och har samtidigt spotpris utan påslag? Första halvåret/året finns det aktörer som ger avtal utan månadsavgift men därefter tar alla betalt vad jag kan se.
Hela grejen är ju att slippa tänka elpris och tider, bara att plugga in sladden till elbilen och Tibber skapar automatiskt ett optimerat laddschema eller värma upp huset optimerat när priset är lågt eller högt utan behöva fundera. Allt detta går att göra manuellt men skönt att slippa lägga tid och tankekraft på det varje dag.
Nyfiken fråga, vilka leverantörer har ingen månadsavgift och har samtidigt spotpris utan påslag? Första halvåret/året finns det aktörer som ger avtal utan månadsavgift men därefter tar alla betalt vad jag kan se.
MY RWD Vit 2023
- slugger75
- Teslaägare
- Inlägg: 1291
- Blev medlem: 17 maj 2019 16:12
- Ort: Uppsala
- Referralkod: ts.la/per28997
Re: Laddbox med eller utan lastbalansering
Det finns säkert massa fördelar med Tibber som jag inte känner till, men jag blir lite allergisk när man säger "timpris" så tänker många automatiskt "Tibber!". Så de har ju lyckats med sin marknadsföring i alla fall.
Kan berätta lite hur det funkar för mig, utan Tibber.
Jag har timdebitering via Skellefteåkraft. De har ett avtal som heter nåt i stil med "Gratis el till din Tesla". Jag hade det i tre år, sen ville de inte ge rabatten längre. Då skrev vi över avtalet på min fru och nu fortsätter det ticka. Jag kommer inte ihåg nu exakt vad rabatten är, men månadsavgiften är lägre än vad Tesla-avdraget är i alla fall. Så har vi löst timprisdelen av det hela.
Värmepumpen är en nyare från Nibe. Där har jag gjort en enda inställning i pumpens meny: Nibe smart Price adaption. Så, klart! Nu styr den automatiskt uppvärmning av värme och varmvatten till de billigaste timmarna.
Laddboxen är en helt vanlig Tesla Wall Charger från typ 2019. Ja, visst tänker ni, boxen är dum. Det har jag löst genom att helt enkelt köra en app som heter Gridio. Den är gratis och när bilen är inkopplad laddar den helt automatiskt när priset är som lägst det dygnet. Man ställer bara in (en gång) vilken tid man vill att bilen ska vara färdigladdad på dagarna. Appen kommunicerar med bilen och löser det galant.
Tja, då är alltså uppvärmning av hus och vatten, samt laddning av elbil löst på ett väldigt enkelt och billigt sätt, utan Tibber, men med styrning mot lägst timpris.
Som sagt, det finns säkert fullt med fördelar med Tibber som jag går miste om, men jag lider inte av det än i alla fall. Övriga automatiseringar i huset sköts av andra system.
Kan berätta lite hur det funkar för mig, utan Tibber.
Jag har timdebitering via Skellefteåkraft. De har ett avtal som heter nåt i stil med "Gratis el till din Tesla". Jag hade det i tre år, sen ville de inte ge rabatten längre. Då skrev vi över avtalet på min fru och nu fortsätter det ticka. Jag kommer inte ihåg nu exakt vad rabatten är, men månadsavgiften är lägre än vad Tesla-avdraget är i alla fall. Så har vi löst timprisdelen av det hela.
Värmepumpen är en nyare från Nibe. Där har jag gjort en enda inställning i pumpens meny: Nibe smart Price adaption. Så, klart! Nu styr den automatiskt uppvärmning av värme och varmvatten till de billigaste timmarna.
Laddboxen är en helt vanlig Tesla Wall Charger från typ 2019. Ja, visst tänker ni, boxen är dum. Det har jag löst genom att helt enkelt köra en app som heter Gridio. Den är gratis och när bilen är inkopplad laddar den helt automatiskt när priset är som lägst det dygnet. Man ställer bara in (en gång) vilken tid man vill att bilen ska vara färdigladdad på dagarna. Appen kommunicerar med bilen och löser det galant.
Tja, då är alltså uppvärmning av hus och vatten, samt laddning av elbil löst på ett väldigt enkelt och billigt sätt, utan Tibber, men med styrning mot lägst timpris.
Som sagt, det finns säkert fullt med fördelar med Tibber som jag går miste om, men jag lider inte av det än i alla fall. Övriga automatiseringar i huset sköts av andra system.
Tesla Model Y Long Range AWD, Q2 2022. Dragkrok.
Tesla Model 3 Long Range Rear Wheel Drive med dragkrok, 2019. HW 2.5
Re: Laddbox med eller utan lastbalansering
Ny kund idag till Skellefteåkraft betalar +6 öre i påslag på spotpriset och 45 kr/månad. Första 6 månaderna får du utan påslag och månadsavgift. Är du Tesla ägare kan du istället för ovan rabatt få 100 kr i rabatt per månad i 3 år, därefter upphör rabatten. Vid en förbrukning på 20 000 kwh motsvarar påslaget samma som rabatten dvs det är ingen större skillnad i pris mellan Skellefteåkraft och Tibber. Men det är väl lite så elmarknaden ser ut småskillnader mellan leverantörerna och den billigaste elen är den som man inte förbrukar.slugger75 skrev: ↑21 sep 2023 09:35Det finns säkert massa fördelar med Tibber som jag inte känner till, men jag blir lite allergisk när man säger "timpris" så tänker många automatiskt "Tibber!". Så de har ju lyckats med sin marknadsföring i alla fall.
Kan berätta lite hur det funkar för mig, utan Tibber.
Jag har timdebitering via Skellefteåkraft. De har ett avtal som heter nåt i stil med "Gratis el till din Tesla". Jag hade det i tre år, sen ville de inte ge rabatten längre. Då skrev vi över avtalet på min fru och nu fortsätter det ticka. Jag kommer inte ihåg nu exakt vad rabatten är, men månadsavgiften är lägre än vad Tesla-avdraget är i alla fall. Så har vi löst timprisdelen av det hela.
Värmepumpen är en nyare från Nibe. Där har jag gjort en enda inställning i pumpens meny: Nibe smart Price adaption. Så, klart! Nu styr den automatiskt uppvärmning av värme och varmvatten till de billigaste timmarna.
Laddboxen är en helt vanlig Tesla Wall Charger från typ 2019. Ja, visst tänker ni, boxen är dum. Det har jag löst genom att helt enkelt köra en app som heter Gridio. Den är gratis och när bilen är inkopplad laddar den helt automatiskt när priset är som lägst det dygnet. Man ställer bara in (en gång) vilken tid man vill att bilen ska vara färdigladdad på dagarna. Appen kommunicerar med bilen och löser det galant.
Tja, då är alltså uppvärmning av hus och vatten, samt laddning av elbil löst på ett väldigt enkelt och billigt sätt, utan Tibber, men med styrning mot lägst timpris.
Som sagt, det finns säkert fullt med fördelar med Tibber som jag går miste om, men jag lider inte av det än i alla fall. Övriga automatiseringar i huset sköts av andra system.
MY RWD Vit 2023
Re: Laddbox med eller utan lastbalansering
Jo Tibber lägger visst på en kostnad utöver spotpriset. De brukar kalla det för inköpskostnad eller nåt liknande.Freez skrev: ↑20 sep 2023 12:46Tibber har inget påslag på spotpriset utan tar betalt 49 kr/månad. Tillkommer gör elcertifikatsavgiften och moms. Priset på elcert är svårt att följa då det beror på flera faktorer. Senaste dagarna har det i alla fall varit kul att ladda bilen med priser runt 12 öre inkl alla skatter och avgifter.
Re: Laddbox med eller utan lastbalansering
Enligt Tibber gör man inte det.Anderzzon skrev: ↑22 sep 2023 06:39Jo Tibber lägger visst på en kostnad utöver spotpriset. De brukar kalla det för inköpskostnad eller nåt liknande.Freez skrev: ↑20 sep 2023 12:46Tibber har inget påslag på spotpriset utan tar betalt 49 kr/månad. Tillkommer gör elcertifikatsavgiften och moms. Priset på elcert är svårt att följa då det beror på flera faktorer. Senaste dagarna har det i alla fall varit kul att ladda bilen med priser runt 12 öre inkl alla skatter och avgifter.
"Detta betalar du för:
Hur tjänar ni pengar på era elavtal?
Det gör vi via den månatliga avgiften.
https://support.tibber.com/sv/articles/ ... hos-tibber
MY RWD Vit 2023
Re: Laddbox med eller utan lastbalansering
Kolla den här länken iställetFreez skrev: ↑22 sep 2023 08:33Enligt Tibber gör man inte det.Anderzzon skrev: ↑22 sep 2023 06:39Jo Tibber lägger visst på en kostnad utöver spotpriset. De brukar kalla det för inköpskostnad eller nåt liknande.Freez skrev: ↑20 sep 2023 12:46Tibber har inget påslag på spotpriset utan tar betalt 49 kr/månad. Tillkommer gör elcertifikatsavgiften och moms. Priset på elcert är svårt att följa då det beror på flera faktorer. Senaste dagarna har det i alla fall varit kul att ladda bilen med priser runt 12 öre inkl alla skatter och avgifter.
"Detta betalar du för:
El till inköpspris per timme. Inköpspris innebär spotpris + lagstadgade elcertifikat och ursprungsgarantier. Moms tillkommer på inköpspriset.
49 SEK per månad vilket ger dig tillgång till både analyser, historik och power-ups
Hur tjänar ni pengar på era elavtal?
Det gör vi via den månatliga avgiften.
https://support.tibber.com/sv/articles/ ... hos-tibber
https://support.tibber.com/sv/articles/ ... na-om-pris
Re: Laddbox med eller utan lastbalansering
Den länken säger samma sak. Man säljer elen för inköpskostnaden utan påslag.Anderzzon skrev: ↑22 sep 2023 09:50Kolla den här länken iställetFreez skrev: ↑22 sep 2023 08:33Enligt Tibber gör man inte det.Anderzzon skrev: ↑22 sep 2023 06:39Jo Tibber lägger visst på en kostnad utöver spotpriset. De brukar kalla det för inköpskostnad eller nåt liknande.Freez skrev: ↑20 sep 2023 12:46Tibber har inget påslag på spotpriset utan tar betalt 49 kr/månad. Tillkommer gör elcertifikatsavgiften och moms. Priset på elcert är svårt att följa då det beror på flera faktorer. Senaste dagarna har det i alla fall varit kul att ladda bilen med priser runt 12 öre inkl alla skatter och avgifter.
"Detta betalar du för:
El till inköpspris per timme. Inköpspris innebär spotpris + lagstadgade elcertifikat och ursprungsgarantier. Moms tillkommer på inköpspriset.
49 SEK per månad vilket ger dig tillgång till både analyser, historik och power-ups
Hur tjänar ni pengar på era elavtal?
Det gör vi via den månatliga avgiften.
https://support.tibber.com/sv/articles/ ... hos-tibber
https://support.tibber.com/sv/articles/ ... na-om-pris
"Vad är inköpspris?
Inköpspris är spotpriset på Nord Pools elbörs tillsammans med de handelsavgifter som tillkommer vid inköpet av el. Dessa inkluderar elcertifikat, ursprungsgarantier, SVK-avgifter, mfl.
Ett elbolag säljer aldrig el till dig för endast spotpris. Om de gör det går de med förlust på varje såld kWh eftersom de själva måste stå för de obligatoriska handelskostnaderna. Tibber säljer el till dig för inköpspris per timme."
MY RWD Vit 2023