Förkonditionering av batteri

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare

Re: Förkonditionering av batteri

Inlägg av Zalman3 »

mikebike skrev:
Dexter86 skrev:
geny skrev:
Finns det några nackdelar med att inte förvärma inför supercharger-laddning, dvs inte navigera till utan bara köra in? Förutom att det kanske tar längre tid att ladda.
Tror man skonar batteriet och mindre risk för degradering om man förvärmer? Rätta mig om jag har fel
Jag försökte en gång ladda med iskallt batteri och 8% SoC på en 50 kW DC-laddare.
Jag fick 1 kW i början. D.v.s. är batteriet kallt så drar bilen ned på laddeffekten för att inte skada det.
Jag kan inte ladda hemma. Och för att aldrig hamna i den situationen att måsta snabbladda ett kallt batteri, ser jag till att ha minst 10 mils räckvidd kvar i batteriet.
Då kan jag påbörja en resa, få batteriet hyfsat varmt, och då snabbladda.

I praktiken innebär detta att när jag kommer hem från en resa(då är batteriet varmt), måste jag ha disciplinen att ladda till 90%.
Så jag kan åka runt i stan ett par dagar och ha marginal på minst 10 mil, ifall jag måste plötsligt åka iväg på en långresa i jobbet.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ke18519

Inlägg av AAKEE »

Zalman3 skrev:

Jag kan inte ladda hemma. Och för att aldrig hamna i den situationen att måsta snabbladda ett kallt batteri, ser jag till att ha minst 10 mils räckvidd kvar i batteriet.

I praktiken innebär detta att när jag kommer hem från en resa(då är batteriet varmt), måste jag ha disciplinen att ladda till 90%.
Så jag kan åka runt i stan ett par dagar och ha marginal på minst 10 mil, ifall jag måste plötsligt åka iväg på en långresa i jobbet.
Tesla stryper laddhastigheten vid kallt batteri mer än kylan i sig bromsar, till 99% säkerhet för att balansera slitaget/degraderingen.
Det är troligt att det kanske inte sliter så fasligt då tesla reglerar laddhastigheten.
Svårt veta exakt annat än att med fullt förvärmt batteri ( >50C) är risken för lithium plating i princip borta.

Frågan är om det blir kontraproduktivt att hålla 90% över flera dygn för att eventuellt minska degraderingen vid en kommande snabbladdning.
Jag förstår såklart att utan möjlighet att ladda hemma har man inte alltid möjlighet till de bästa valen.

Men (principiellt), då calendar aging är det som sliter absolut mest på batteriet kanske man gör sig en otjänst om man håller batteriet i hög SOC under lång tid för att ev. minska degraderingen under en snabbladdning som kanske inte gör just någon skillnad i slitage om det förvärms.

Som jämförelse, om batteriet står huvuddelen av tiden i 55% SOC eller mindre, halverar man calendar aging.
Då calendar aging är i storleksordningen 5% första året och sedan gradvis minskande med tiden är det en mycket större del av degraderingen än cyclic aging (inklusive snabbladdningar).
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare

Inlägg av Zalman3 »

AAKEE skrev:
Zalman3 skrev:

Tesla stryper laddhastigheten vid kallt batteri mer än kylan i sig bromsar, till 99% säkerhet för att balansera slitaget/degraderingen.
Det är troligt att det kanske inte sliter så fasligt då tesla reglerar laddhastigheten.
Svårt veta exakt annat än att med fullt förvärmt batteri ( >50C) är risken för lithium plating i princip borta.

Frågan är om det blir kontraproduktivt att hålla 90% över flera dygn för att eventuellt minska degraderingen vid en kommande snabbladdning.
Jag förstår såklart att utan möjlighet att ladda hemma har man inte alltid möjlighet till de bästa valen.

Men (principiellt), då calendar aging är det som sliter absolut mest på batteriet kanske man gör sig en otjänst om man håller batteriet i hög SOC under lång tid för att ev. minska degraderingen under en snabbladdning som kanske inte gör just någon skillnad i slitage om det förvärms.

Som jämförelse, om batteriet står huvuddelen av tiden i 55% SOC eller mindre, halverar man calendar aging.
Då calendar aging är i storleksordningen 5% första året och sedan gradvis minskande med tiden är det en mycket större del av degraderingen än cyclic aging (inklusive snabbladdningar).
Jag har tappat ca 2 mil i räckvidd på snart 6 år och till +95% snabbladdning. Dessutom kör jag i kanske -30 som mest på vintern.
Helt OK i min värld.
Dessutom känns det som räckviddsminskningen planat ut.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
agehall
Teslaägare

Inlägg av agehall »

BrooklynS skrev:
Låter man bli att navigera till SuC så förvärmer den inte. Man väljer själv…
Nja, det är ju inte hela sanningen - det tar ju ganska lång tid att förkonditionera, så säg att jag vill snabbladda i Lapplands Väsby innan jag åker norrut från Stockholm så hinner ju inte batteriet göra mycket förkonditionering då det tar mig max 20 minuter att nå SuC.

Måste dock testa att lägga in en SuC som destination i bilen innan avfärd och se vad som händer - det kanske går att lura bilen att starta förkonditioneringen tidigt på så sätt.
M3LR -21
SAAB 9-5 BioPower -09
SAAB 9-3 TurboX
Användarvisningsbild
ChristerSjo
Teslaägare

Inlägg av ChristerSjo »

AAKEE skrev:
agehall skrev:

Jag skulle önska att det fanns ett val här. Ibland kan ju snabbladdning vara enda alternativet men jag kan acceptera att det tar tid så det är OK att BMS drar ner laddhastigheten.

Eller ännu hellre - ge oss en möjlighet att tvinga fram förvärmning av batteriet.
Det hade vart bra att kunna förvärma ”fritt”
Jag har åkt och laddat på en 24kW AC-laddare för att få upp batteritemperaturen efter att bilen stått en vecka ute i kylan. När batteritempen var drygt 40C kopplades jag loss och åkte till en 200kW-laddare.
Det kommer troligen ske fler gånger så länge inte det går förvärma utan att navigera till SuC.

Tror det numer går att koppla bort förvärmning till SUC om man går in i Service läge.
M3 LR Drag 2019 Såld
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare

Inlägg av AAKEE »

ChristerSjo skrev:

Tror det numer går att koppla bort förvärmning till SUC om man går in i Service läge.
Problemet är nog ofta det omvända, att man vill ha förvärmning men startar resan för nära SuC, eller som med mitt jobb i en ort utan Superchargers: bilen står ett gäng dagar med ganska låg SOC, sedan ska den laddas inför hemresan. Då har den stått ute och batteriet är inte varmt om man säger så. Det finns snabbladdare av ansdra fabrikat, så det går snabbladda men inte förvärma.

Jag tror fakjtist det finns en ”avbrytknap” när bilen börjar förvärma så det lär inte behövas att gå i serviceläge, alternativ navigerar man inte till SuC så löser det sig.
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
RickardSvard

Inlägg av RickardSvard »

Jag är ny med Tesla Y och kör 35-50 mil/dag. Laddar med 11kW varje natt + Snabbladda då det behövs men inte Tesla-laddare.
Har ingen Tesla-laddare där jag kör men andra snabbladdare typ 150 kW laddare.

1. Hur slår jag på förkonditionering då jag ska snabbladdar men inte Tesla-laddare?
2. Går det att förkonditionera då jag laddar med 11 kW, hur?
-
/Rickard
Modell Y Performance
Användarvisningsbild
FStaake
Teslaägare

Inlägg av FStaake »

RickardSvard skrev: 29 sep 2023 10:22
Jag är ny med Tesla Y och kör 35-50 mil/dag. Laddar med 11kW varje natt + Snabbladda då det behövs men inte Tesla-laddare.

1. Hur slår jag på förkonditionering då jag ska snabbladdar men inte Tesla-laddare?
1. Bäst är att hitta laddaren i navigatorn och ställa in rutten dit. Det finns många snabbladdare utöver SuC.

2. Inte vad jag vet och det är inte nödvändigt heller. Bilen värmer batteriet om det är riktigt kallt automatiskt.
Körde en vit M3 LR -20 -Såld
Kör en vit MY byggd i Berlin -22
Kör en vit MY RWD byggd i Kina -22 (hämtad -23)
Väntar på en MX -2?
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare

Inlägg av AAKEE »

1) Vi börjar med 2), det klarar ut en del.
För AC-laddning (klarar max 11kW) behövs ingen förkonditionering. Batteriet värms automatiskt vid behov när laddaren kopplas in och om batteriet är för kallt för att tillåtas laddas värms batteriet innan laddningen börjar. Batteriet laddas aldrig om det är minusgrader och det krävs ca +3 batteritemp för att laddningen ska starta.
För 11kW krävs någonstans batteritemp 10C eller så. Det innebär att stora delar av året så behövs ingen batterivärme alls för AC laddning och normalt inte vintertid om man kört lite innan(beroende på hur långt man kört och var man bor). Man behöver aldrig fundera på det för AC-laddning.

2), Nu 1): För vissa snabbladdare som inte är Tesla kan det gå att förvärma genom att navigera till dem. Kräver att de finns med i navigatorn och att den funktionen är aktiv i det landet. Jag har inte testat, så du får prova själv.
En annan lösning är att starta navigation till en Teslaladdare som är nära den du ska ladda på, då värms batteriet också.
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
RickardSvard

Inlägg av RickardSvard »

AAKEE skrev: 29 sep 2023 11:08

1) Vi börjar med 2), det klarar ut en del.
För AC-laddning (klarar max 11kW) behövs ingen förkonditionering. Batteriet värms automatiskt vid behov när laddaren kopplas in och om batteriet är för kallt för att tillåtas laddas värms batteriet innan laddningen börjar. Batteriet laddas aldrig om det är minusgrader och det krävs ca +3 batteritemp för att laddningen ska starta.
För 11kW krävs någonstans batteritemp 10C eller så. Det innebär att stora delar av året så behövs ingen batterivärme alls för AC laddning och normalt inte vintertid om man kört lite innan(beroende på hur långt man kört och var man bor). Man behöver aldrig fundera på det för AC-laddning.

2), Nu 1): För vissa snabbladdare som inte är Tesla kan det gå att förvärma genom att navigera till dem. Kräver att de finns med i navigatorn och att den funktionen är aktiv i det landet. Jag har inte testat, så du får prova själv.
En annan lösning är att starta navigation till en Teslaladdare som är nära den du ska ladda på, då värms batteriet också.
Tack för upplysningarna, uppskattat. Saknar mycket information i manualen (Ägarhandboken).

Jag kör omkring i Luleå och har 54 km till närmaste Tesla SuC som är i Töre, en knutpunkt för vägval E4/E10.
Jag ska prova Navigatorn till en laddare som inte är Tesla typ OKQ8.
Hur vet jag att förkonditioneringen har startat?
-
/Rickard
Modell Y Performance
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Referralkod: ts.la/niklas42449

Inlägg av Niklas Z »

RickardSvard skrev: 29 sep 2023 12:35
En röd blixt och texten "förkonditionerar inför snabbladdning" eller något liknande dyker upp i navigatorfönstret.
Model 3 LR AWD, 2025, stealth grey med vit inredning.
RickardSvard

Inlägg av RickardSvard »

Niklas Z skrev: 29 sep 2023 12:39
En röd blixt och texten "förkonditionerar inför snabbladdning" eller något liknande dyker upp i navigatorfönstret.
Nice!
-
/Rickard
Modell Y Performance
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare

Inlägg av AAKEE »

Jag kör omkring i Luleå och har 54 km till närmaste Tesla SuC som är i Töre, en knutpunkt för vägval E4/E10.
Jag ska prova Navigatorn till en laddare som inte är Tesla typ OKQ8.
Jag bor i Boden, jag har förvärmt batteriet här genom att navigera till Töre men ändå hållt mig runt Boden med min M3P för att få full prestanda.

Har nu en Model S där man kan värma batteriet i dragstrip mode och även S3XY Buttons https://enhauto.com/ man kan starta förvärmningen med en knapptryckning.

Men börja med att prova att navigera till tex OKQ8…
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
Jaegaern
Teslaägare
Referralkod: ts.la/simon82910

Inlägg av Jaegaern »

AAKEE skrev: 23 okt 2022 22:14
ChristerSjo skrev:

Problemet är nog ofta det omvända, att man vill ha förvärmning men startar resan för nära SuC, eller som med mitt jobb i en ort utan Superchargers: bilen står ett gäng dagar med ganska låg SOC, sedan ska den laddas inför hemresan. Då har den stått ute och batteriet är inte varmt om man säger så. Det finns snabbladdare av ansdra fabrikat, så det går snabbladda men inte förvärma.

Jag tror fakjtist det finns en ”avbrytknap” när bilen börjar förvärma så det lär inte behövas att gå i serviceläge, alternativ navigerar man inte till SuC så löser det sig.
Ja man trycker ju bara på texten "förvärmer batteri inför snabbladdning" så slutar den.
Model Y LR AWD vit/svart 2024
Model 3 RWD blå/svart 2022
Model Y LR AWD vit/svart 2021 - såld
RickardSvard

Inlägg av RickardSvard »

Skrev under en liknande rubrik.
"Hej, jag har provat navigera till OKQ8 Notviken i Luleå, då blir det ingen förvärmning..."
viewtopic.php?p=751251#p751251
-
/Rickard
Modell Y Performance
Användarvisningsbild
jobbe59
Teslaägare

Inlägg av jobbe59 »

Navigatorn borde visa alla andra snabbladdare än teslas egna SuC. Endast några få sådana icke-SuC visas, oklart hur dessa väljs ut av navigatorn eftersom det är inkomplett och till synes osystematiskt.
Användarvisningsbild
WindMaster
Teslaägare

Inlägg av WindMaster »

Här beskrivs hur tredjeparts-laddare läggs till (och tas bort från) navigatorn:
https://www.tesla.com/sv_se/support/imp ... t-charging
RickardSvard

Inlägg av RickardSvard »

Var ser ni batteriets temp?
-
/Rickard
Modell Y Performance
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare

Inlägg av AAKEE »

RickardSvard skrev: 15 nov 2023 19:47
Var ser ni batteriets temp?
Med hjälp av programmet Scan My Tesla och lite hårdvara som behövs. (Info on Scan my Tesla finns på forumet).
IMG_5930.jpeg
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael1178

Inlägg av Bjelke »

WindMaster skrev: 15 nov 2023 17:03
Fler Teslor måste alltså ladda på laddare som inte syns i navigatorn OCH få
en lyckad laddning där för att dessa ska läggas till, ganska fiffigt men samtidigt
ett ganska trögt system…
Det blir ju lite moment 42 av det liksom (42 är en felskrivning med flit ;) ).
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
RickardSvard

Inlägg av RickardSvard »

Bjelke skrev: 16 nov 2023 16:57
en lyckad laddning där för att dessa ska läggas till, ganska fiffigt men samtidigt
ett ganska trögt system…
Hur definierar Tesla "lyckad laddning"?
-
/Rickard
Modell Y Performance
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare

Inlägg av Bjelke »

RickardSvard skrev: 16 nov 2023 20:42
Bjelke skrev: 16 nov 2023 16:57
ett ganska trögt system…
Hur definierar Tesla "lyckad laddning"?
Bra fråga, att laddningen inte avbryts av annan anledning än att laddningen är klar eller
att kunden avbryter själv kanske.
Att laddaren kan leverera den effekt som bilen kan ta emot (upp till effekt som laddaren
är specad till också).
Fler kriterier?
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare

Inlägg av Niklas Z »

Lite olyckligt att Tesla valt sådana kriterier. Förutom det uppenbara att det är mindre sannolikt att stationen används om den inte syns i navigatorn, vilket leder till att den aldrig förs in, finns andra problem. Situationen här i Uppsala illustrerar ett sådant problem. Det finns i skrivande stund tio stationer med snabbladdare (120-350 kW) med sammanlagt 38 laddpunkter. Ingen av dem fanns i Teslas navigator senast jag kollade. I och med att det finns ett flertal relativt små laddstationer är sannolikhet stor att det inte blir en av dem som "alla" åker till. Därmed minskar sannolikheten att de kommer med i Teslas navigator och skulle de ändå komma med så är risken stor att de åker ut, pga Teslas kriterier.
Det är ingen bra lösning.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare

Inlägg av Bjelke »

Niklas Z skrev: 18 nov 2023 10:55
Lite olyckligt att Tesla valt sådana kriterier. Förutom det uppenbara att det är mindre sannolikt att stationen används om den inte syns i navigatorn, vilket leder till att den aldrig förs in, finns andra problem. Situationen här i Uppsala illustrerar ett sådant problem. Det finns i skrivande stund tio stationer med snabbladdare (120-350 kW) med sammanlagt 38 laddpunkter. Ingen av dem fanns i Teslas navigator senast jag kollade. I och med att det finns ett flertal relativt små laddstationer är sannolikhet stor att det inte blir en av dem som "alla" åker till. Därmed minskar sannolikheten att de kommer med i Teslas navigator och skulle de ändå komma med så är risken stor att de åker ut, pga Teslas kriterier.
Tesla och automatik… :lol: en kostnadseffektiv lösning men funkar ”sådär” som så
mycket annat som Tesla försöker automatisera…
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare

Inlägg av Niklas Z »

Bjelke skrev: 18 nov 2023 16:28
Niklas Z skrev: 18 nov 2023 10:55
Tesla och automatik… :lol: en kostnadseffektiv lösning men funkar ”sådär” som så
mycket annat som Tesla försöker automatisera…
Jo, det känns igen. I detta fall finns det ju också ett ekonomiskt incitament. Bättre för Tesla att leda folk till sina egna laddstationer än till andra operatörer.
Skriv svar