Jag kan inte ladda hemma. Och för att aldrig hamna i den situationen att måsta snabbladda ett kallt batteri, ser jag till att ha minst 10 mils räckvidd kvar i batteriet.mikebike skrev:Jag försökte en gång ladda med iskallt batteri och 8% SoC på en 50 kW DC-laddare.Dexter86 skrev:Tror man skonar batteriet och mindre risk för degradering om man förvärmer? Rätta mig om jag har felgeny skrev:Finns det några nackdelar med att inte förvärma inför supercharger-laddning, dvs inte navigera till utan bara köra in? Förutom att det kanske tar längre tid att ladda.
Jag fick 1 kW i början. D.v.s. är batteriet kallt så drar bilen ned på laddeffekten för att inte skada det.
Då kan jag påbörja en resa, få batteriet hyfsat varmt, och då snabbladda.
I praktiken innebär detta att när jag kommer hem från en resa(då är batteriet varmt), måste jag ha disciplinen att ladda till 90%.
Så jag kan åka runt i stan ett par dagar och ha marginal på minst 10 mil, ifall jag måste plötsligt åka iväg på en långresa i jobbet.