Sökes: Home Assistant automatisering för smart laddning

Här diskuterar vi hur vi laddar våra bilar hemma.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
macksie
Teslaägare
Inlägg: 594
Blev medlem: 16 dec 2017 15:58

Sökes: Home Assistant automatisering för smart laddning

Inlägg av macksie »

Hej. Finns det nån som har skrivit nån mer avancerad Home Assistant automatisering för laddning? Eller har länk till.
Slutmål: Billig laddning med Tibber/Home Assistant, men med hyfsad bibehållen möjlighet att använda bilen till vardags utan att behöva offra allt för mycket bekvämlighet
Med Node Red eller direkt i Home Assistant?

Vore kul att få till nåt riktigt avancerat.
Personligen har jag bara fått till grundläggande funktionalitet, samma som tex Tibber erbjuder.
(Och i ärlighetens namn är det nog egentligen tillräckligt bra att bara låta Tibber styra laddningen, men ibland är det kul att gå "bananas")

Vore kul om ni kände för att dela med er av skript eller ideer till automatisering

.......

Nedan lite ideer, ingen aning om hur svårt det är att genomföra.
Befintlig Tesla plugin för Home Assistant verkar inte erbjuda all funktionalitet som finns i API't

Om pluggar in innan 12.00 sätt laddnivå till 40% och ladda dit om priset inte är över 4 kr per kWh (Kanske behöver använda bilen under eftermiddagen)
Om pluggar in efter 19.00 sätt laddnivå till vardagligt laddmax. Typ 65% men starta inte laddningen. (Efter 19 är sannolikeheten lägre att behöva åka igen)
Starta laddning när elen är klassad billig. Kan vara 23 ena dagen och 02 nästa
Starta laddningen när det är billigt oavsett tid på dagen.
Om klockan är mer än 04 och elen inte är billig, starta ändå.
Om elen kostar under 50 öre per kWh höj laddmax till 90% och starta laddning, ladda till 90% eller priset blir för dyrt. Vid avslutad laddning sätt tillbaka laddmax till 65%.
Om priset går över 6kr/kWh och laddning pågår avbryt laddning men om bilens laddnivå är under 20% fortsätt till dess den når 20%
MYP
X90d
Användarvisningsbild
mans71
Teslaägare
Inlägg: 2339
Blev medlem: 04 apr 2015 13:38

Re: Sökes: Home Assistant automatisering för smart laddning

Inlägg av mans71 »

Tibbers laddning funkar ganska bra men optimerar inte riktigt fullt ut.

Provar nu https://smartcharge.dev och den tänker lite annorlunda, blir bra ofta men inte jämt.
smartchargedev.jpg
Testar också en enkel regel i Homey, "If elpris < X = kör!".
homey.jpg
Model S P85DL+
Användarvisningsbild
macksie
Teslaägare
Inlägg: 594
Blev medlem: 16 dec 2017 15:58

Re: Sökes: Home Assistant automatisering för smart laddning

Inlägg av macksie »

@ mans71

Boom.
Tack. Spännande projekt. Gick med direkt.
Ska bli jättekul att testa. Tack f tips
MYP
X90d
Användarvisningsbild
agehall
Teslaägare
Inlägg: 948
Blev medlem: 12 jul 2022 20:54
Ort: Kälvesta/Spånga

Re: Sökes: Home Assistant automatisering för smart laddning

Inlägg av agehall »

Vilken Tesla-integration har du? Den du vill köra är https://github.com/alandtse/tesla för den som kommer med HA är hopplöst outdated.

Jag har också lite planer på att automatisera saker och ting i bilen men jag har inte gjort slag i saken än. På SAAB:en har jag satt upp lite automatiseringar så att den kör motorvärmaren baserat på temperaturen i kupén och yttertemp, dels varje morgon om det är riktigt kallt och 2h före avfärd om det är minusgrader. I vinter ska jag nog försöka få till att nå en måltemperatur vid avfärd, dvs prediktera hur dags jag måste starta kupévärmaren för avfärd vid en viss tid och temperatur.
M3LR -21
SAAB 9-5 BioPower -09
SAAB 9-3 TurboX
Användarvisningsbild
pinussen
Teslaägare
Inlägg: 320
Blev medlem: 03 aug 2016 22:37
Ort: Brottby
Kontakt:

Re: Sökes: Home Assistant automatisering för smart laddning

Inlägg av pinussen »

Har börjat knepa med Home Assistant senaste veckorna och har en rätt enkel automatisering aktiv mtp laddningen. Allt stolt snott på olika ställen på nätet :)

Har dels Tesla-integrationen och dels Nordpool-integrationen som laddar ner spotpris för nästa dygn nån gång mitt på dagen. Sen hittade jag någon som gjort lite binära sensorer(?) från Nordpooldatan som delar upp dagens priser i tre nivåer, 1 är då dagens 33% lägsta priser, 3 är de 33% högsta priserna.

Sen har jag en automation som kör en gång i kvarten. Är bilen hemma? Är prisnivån 1? I så fall trigga laddning.

Finns lite förbättringar att göra. t.ex. igår natt var det dyrt hela natten så onödigt att ladda då om jag inte måste, så man kan lägga in lite mer logik i automationen om att priset ska vara under x öre. Även stänga av laddning om prisnivån stiger, har inte fått det att funka av någon anledning. Sen har man tidsscheduleringen i bilen att tävla mot, helst skulle man vilja ha den konfad att aldrig starta laddning automatiskt (bara från HA), kanske går på något sätt.
Användarvisningsbild
enoch85
Teslaägare
Inlägg: 313
Blev medlem: 14 mar 2022 18:48
Referralkod: ts.la/daniel893595

Re: Sökes: Home Assistant automatisering för smart laddning

Inlägg av enoch85 »

Väcker denna tråd till liv igen...

Funderar på att skaffa Greenly, men vill inte lämna ut lösenord osv till min bil (konto) hursomhelst. Tänker därför att det bästa är att köra via HA med HACS.

Finns ju en del alternativ på "marknaden", vilket kör ni och vad funkar bäst?
Volkswagen e-UP 2021
Tesla M3LR 2022
Mercedes E300de 2020 - såld
achmeed
Inlägg: 10
Blev medlem: 26 sep 2020 12:48

Re: Sökes: Home Assistant automatisering för smart laddning

Inlägg av achmeed »

Hej

https://github.com/jonasbkarlsson/ev_smart_charging/ tycker jag fungerar bra för att optimera laddningen.
Användarvisningsbild
Trevlig
Teslaägare
Inlägg: 768
Blev medlem: 23 feb 2021 12:13
Referralkod: ts.la/kristoffer78135
Kontakt:

Re: Sökes: Home Assistant automatisering för smart laddning

Inlägg av Trevlig »

Men de som har Tibber får ju 50% prisgaranti, varför ska man krångla själv då?
Tesla M3 LR 2023
Opel Corsa E 2021 (Såld)
MG ZS EV 2021
Tesla M3 LR 2021 (Såld)
Användarvisningsbild
enoch85
Teslaägare
Inlägg: 313
Blev medlem: 14 mar 2022 18:48
Referralkod: ts.la/daniel893595

Re: Sökes: Home Assistant automatisering för smart laddning

Inlägg av enoch85 »

Trevlig skrev: 16 okt 2023 19:46
Men de som har Tibber får ju 50% prisgaranti, varför ska man krångla själv då?
Det hela handlar om att jag helst inte vill logga in via Tibber-appen (eller någon annan tredjeparts-app heller för den delen). Du lämnar ju praktiken ifrån dig full access till din bil genom att logga in, och vem vet vad som händer om Tibber eller övrig blir hackad, får dem access till din bil då? ;)
Volkswagen e-UP 2021
Tesla M3LR 2022
Mercedes E300de 2020 - såld
kungjohan
elbilist
Inlägg: 38
Blev medlem: 21 okt 2021 21:15
Ort: Uppsala

Re: Sökes: Home Assistant automatisering för smart laddning

Inlägg av kungjohan »

Ett alternativ är att låda Tibber styra laddboxen istället för bilen. Kravet dock att man har en laddbox som har en integration till Tibber.
Användarvisningsbild
enoch85
Teslaägare
Inlägg: 313
Blev medlem: 14 mar 2022 18:48
Referralkod: ts.la/daniel893595

Re: Sökes: Home Assistant automatisering för smart laddning

Inlägg av enoch85 »

kungjohan skrev: 17 okt 2023 08:46
Ett alternativ är att låda Tibber styra laddboxen istället för bilen. Kravet dock att man har en laddbox som har en integration till Tibber.
enoch85 skrev: 16 okt 2023 22:49
Det hela handlar om att jag helst inte vill logga in via Tibber-appen (eller någon annan tredjeparts-app heller för den delen).
Jo, det funkar ju smidigt, men kalla mig tin-foil - jag vill inte lämna ut uppgifter hursomhelst. :)
Volkswagen e-UP 2021
Tesla M3LR 2022
Mercedes E300de 2020 - såld
Användarvisningsbild
Trevlig
Teslaägare
Inlägg: 768
Blev medlem: 23 feb 2021 12:13
Referralkod: ts.la/kristoffer78135
Kontakt:

Re: Sökes: Home Assistant automatisering för smart laddning

Inlägg av Trevlig »

Fick detta nu
Screenshot_20231017-141131.png
Tesla M3 LR 2023
Opel Corsa E 2021 (Såld)
MG ZS EV 2021
Tesla M3 LR 2021 (Såld)
Skriv svar