Högfrekvent pipande 90-110 kmh

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14620
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Högfrekvent pipande 90-110 kmh

Inlägg av taliz »

”Skumma ljud” har de flesta elbilar, åtminstone alla de jag provat.
Finns ju massa servos, pumpar, fläktar etc i en bil.
I en avgasbil så dränker ju explosionerna dessa ljud. Men i en elbil så är de mkt mer framträdande.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
SwedishAdvocate
Inlägg: 5674
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Högfrekvent pipande 90-110 kmh

Inlägg av SwedishAdvocate »

Bengt-re skrev: 21 okt 2023 10:58
Maw skrev: 21 okt 2023 08:21
Min ex-frus Model Y och mina föräldrars Model 3 har också ett otrevligt högfrekvent ljud men bara vid acceleration. Det verkar väldigt vanligt att Teslor har problem med den typen av ljud, åtminstone på vissa modeller. Det finns en del skrivet om det här på forumet.

En möjlig lösning om ljudet är för irriterande är väl att byta märke. Jag har inte hört det i någon annan elbil än Tesla.
Eller spela högt på stereon. Det är ju så man traditionellt hanterat bullriga bilar med skumma ljud. Jag har btw aldrig åkt i eller kört en Tesla som inte piper, viner, ylar - olika mycket och olika ljudbild, men låter illa verkar vara ett genomgående tema. [Min u.]
Jag har bara kört och åkt i två Teslor.

En 2019 M3 LR AWD. Den körde jag för senast för ett drygt år sedan, inkl. en max acc. 0-100. Den hade inga störande ljud från motor/drivlina.

En 2018 MS. Det här var ett av Teslas provkörningsex. med stora batteriet så den var ju då i och för sig relativt ny. Och en provkörning med säljare från Tesla på den tiden var ju ca. 30-40 min. Gjorde en fullgas acc. 0-110 med den med. I och för sig var ju den strypt så den accade väl 'bara' 0-100 på ca 4,5 sekunder. Men det var i alla fall inga störande ljud från motor/drivlina i den heller.

Jag har så vitt jag vet fullgod hörsel. Rätt känsliga öron också, så använder alltid hörselskydd när det behövs.
Senast redigerad av SwedishAdvocate, redigerad totalt 2 gång.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3920
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Högfrekvent pipande 90-110 kmh

Inlägg av AAKEE »

Jag har haft och åkt ganska flera.

Det är förhållandevis vanligt att det låter från motorerna, oftast trokigen invertern, ett ljud som kanske inte alla hör.

Jag har haft en låne M3LR som lät rejält illa i vissa farter.
Min M3P hade ett ”normalt” motorljud, dvs hördes oftast inte alls men litegrann i vissa specifika lägen.

Min MSP lät rätt tjutigt i 105-110 km/h på hemresan i vissa gaspådragslägen, hade inte gått acceptera men det försvann innan hemfärden var klar.

Variationen i ljud på nya bilar tar jag som att Tesla har en ganska oprecis spec på sina motorer (dvs oprecis kvalite’).
Lite som hjulinställningar som kan variera brett och panel gaps som kan vara lite hur som helst.
För Tesla är det viktigt att bygga bilar fort och sedan hoppas man att få kunder klagar på att saker inte är normala. De som klagar får ofta ”within spec” som svar.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3361
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Högfrekvent pipande 90-110 kmh

Inlägg av Maw »

AAKEE skrev: 21 okt 2023 13:57
Jag har haft och åkt ganska flera.

Det är förhållandevis vanligt att det låter från motorerna, oftast trokigen invertern, ett ljud som kanske inte alla hör.

Jag har haft en låne M3LR som lät rejält illa i vissa farter.
Min M3P hade ett ”normalt” motorljud, dvs hördes oftast inte alls men litegrann i vissa specifika lägen.

Min MSP lät rätt tjutigt i 105-110 km/h på hemresan i vissa gaspådragslägen, hade inte gått acceptera men det försvann innan hemfärden var klar.

Variationen i ljud på nya bilar tar jag som att Tesla har en ganska oprecis spec på sina motorer (dvs oprecis kvalite’).
Lite som hjulinställningar som kan variera brett och panel gaps som kan vara lite hur som helst.
För Tesla är det viktigt att bygga bilar fort och sedan hoppas man att få kunder klagar på att saker inte är normala. De som klagar får ofta ”within spec” som svar.
Tja, antagligen så är avvikelserna inom Teslas spec så det är nog helt sant när de säger det ;)
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Användarvisningsbild
Pladda12
Teslaägare
Inlägg: 40
Blev medlem: 12 feb 2023 22:28

Re: Högfrekvent pipande 90-110 kmh

Inlägg av Pladda12 »

Tesla har en switchfrekvens på 9,95kHz när DC från batteriet genom inverter blir AC för motorerna. Det hörs som ett tjutande ljud.
Jag jobbar inom automation med frekvensomriktare/servo och har kontakt med många som undrar vad det tjutande ljudet kommer ifrån, samma sak där.
Kör man på 16kHz så är det ”bekvämare”. Iallafall i min ålder :-)
Unia
Inlägg: 69
Blev medlem: 20 mar 2023 16:36

Re: Högfrekvent pipande 90-110 kmh

Inlägg av Unia »

Tesla har en switchfrekvens på 9,95kHz när DC från batteriet genom inverter blir AC för motorerna. Det hörs som ett tjutande ljud.
Jag jobbar inom automation med frekvensomriktare/servo och har kontakt med många som undrar vad det tjutande ljudet kommer ifrån, samma sak där. Kör man på 16kHz så är det ”bekvämare”.
Vilken switchfrekvens har andra biltillverkare, t.ex BMW i iX eller nya i5? Beror det även på vilken typ av elmotor som används? Elmotorerna i BMW iX särskiljer sig med en design som inte använder permanentmagneter.
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3920
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Högfrekvent pipande 90-110 kmh

Inlägg av AAKEE »

Är det samma switchfrekvens oavsett fart (motorns varvtal)?

Nästan alla av Teslas bilar har en permanentmagnet och en inductionsmotor.
Är det samma där med?
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
Pladda12
Teslaägare
Inlägg: 40
Blev medlem: 12 feb 2023 22:28

Re: Högfrekvent pipande 90-110 kmh

Inlägg av Pladda12 »

Högre switchfrekvens betyder högre förluster i form av värme. Många verkar ha en switchfrekvens på 8-10kHz.
Hur mycket man hör kan också bero på hur bra ljudisoleringen är.
Fäller jag ner baksätet och öppnar upp till bagageutrymmet på min 3:a hör jag ljudet.
Men annars inget jag tänker på.
Man switchar på samma sätt om det är en synkron eller asynkron motor.
Användarvisningsbild
Pladda12
Teslaägare
Inlägg: 40
Blev medlem: 12 feb 2023 22:28

Re: Högfrekvent pipande 90-110 kmh

Inlägg av Pladda12 »

Jag vet inte hur man gör i elbilar men inom min bransch kan man ändra switchfrekvens on the fly. När man har ett högt strömbehov så kan man gå ner till en lägre switchfrekvens för att sedan återvända till en ”tystare” under mer normal drift.
Skriv svar