TPMS från tredje part

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
nogren
Teslaägare
Inlägg: 178
Blev medlem: 16 jul 2023 22:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/niklas756762

TPMS från tredje part

Inlägg av nogren »

Någon mer som råkat ut för VCSEC_a222?
Köpte däck och fälg, med monterade TPMS sensorer från Svenska Gummihuset. Förmodligen från htpps://cubtpms.se
Fick upp tre av sensorerna, bilen trodde VF var död.
Eftersom de kanske inte vaknar förrän vid 3,1 -3,2 bar, enligt Gummihuset, tryckte jag i 3,2 VF. Såg att trycket åkte upp på VB enligt bilen.
Tryckte då i 3,2 i alla fyra, Återställde ännu en gång, och körde lite mer.
Och nu ser det ut som på skärmen.
Har inte hittat något om en reset där Bluetooth kopplingen tas bort och görs om. Känns som att det borde behövas. Om det nu inte är så att det kanske är VB som är död?
Hittar inte heller mer detaljer i serviceläget. Borde ju se om den fått in mer än tre parkopplingar, men icke.
tempImageA3ezcG.png
tempImageJz4zfA.png
tempImagexBaSJR.png
MY RWD -23 Midnight Silver/ Black
BMW X3 G01 30d -18 såld
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare
Inlägg: 1801
Blev medlem: 04 maj 2019 09:27

Re: TPMS från tredje part

Inlägg av tor-ake »

Hade samma problem. Returnerade och satte i original från teslashoppen. Lite förvånad att GH fortfarande säljer dem trots detta problem.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3981
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: TPMS från tredje part

Inlägg av AAKEE »

Det är dyrt att lägga om däck ideligen pga strulande sensorer.

Jag hade gått på original (eller, jag har gjort det på bägge omgångar vinterdäck jag köpt utanför Tesla).

Det finns ju ett alternativ att man har koll på en högkvalitativ BLE-sensor med riktigt bra batteri så den håller lika länge som teslas original. Å andra sidan kostar den troligen lika mycket då…
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
maxhallden
Teslaägare
Inlägg: 113
Blev medlem: 10 okt 2023 19:00

Re: TPMS från tredje part

Inlägg av maxhallden »

Har också köpt vinterhjul där men ej provat än, några veckor kvar innan det är dags för vinterhjul här.
Men det där kommer jag inte att acceptera.

De tar 695:-/st och original kostar 860:-/st. Då ska det fungera.

Återstår att se vid hjulskifte!
TMY RWD Svart/svart 2023
TM3 RWD Vit/svart 2024
Användarvisningsbild
ReNewAble
Teslaägare
Inlägg: 393
Blev medlem: 08 feb 2020 08:25
Ort: Malmö

Re: TPMS från tredje part

Inlägg av ReNewAble »

Jag skulle alltid rekommendera original. När jag köpte TPMS till mina tredjepartsfälgar till Model Y 2022 så skilde det inte många hundralappar att köpa från Tesla istället för att chansa med några från däckhandlaren.

Har haft liknande problem med BMW där jag fick byta tredjeparts TPMS till original för att det strulade.
Model Y LR AWD 2021
Model 3 LR AWD 19” 2020
BMW i3 94Ah REX 2018 (såld)
Användarvisningsbild
nogren
Teslaägare
Inlägg: 178
Blev medlem: 16 jul 2023 22:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/niklas756762

Re: TPMS från tredje part

Inlägg av nogren »

Det löste sig!!
Jag petade i 3,2 bar igår, och innan jag lämnade bilen för natten, så tryckte jag på ”Återställ” i Servicemenyn, vid vinterdäck.
Idag körde jag en 10min ungefär, och till slut så har bilen lärt sig.
Skall dubbelkolla om det blev rätt hörn genom att sänka en åt gången.
MY RWD -23 Midnight Silver/ Black
BMW X3 G01 30d -18 såld
Användarvisningsbild
maxhallden
Teslaägare
Inlägg: 113
Blev medlem: 10 okt 2023 19:00

Re: TPMS från tredje part

Inlägg av maxhallden »

nogren skrev: 24 okt 2023 09:19
Det löste sig!!
Jag petade i 3,2 bar igår, och innan jag lämnade bilen för natten, så tryckte jag på ”Återställ” i Servicemenyn, vid vinterdäck.
Idag körde jag en 10min ungefär, och till slut så har bilen lärt sig.
Skall dubbelkolla om det blev rätt hörn genom att sänka en åt gången.
Skönt att det löste sig!
Bra tips till när det är dags att skrämma igång mina. Har samma fälg som du också från Gummihuset.
IMG_6477.JPG
TMY RWD Svart/svart 2023
TM3 RWD Vit/svart 2024
Användarvisningsbild
Jossi
Teslaägare
Inlägg: 32
Blev medlem: 13 mar 2023 09:12

Re: TPMS från tredje part

Inlägg av Jossi »

Kör samma fälg och sensorer från Gummihuset, funkar bra!
IMG_0162.jpeg
Användarvisningsbild
nogren
Teslaägare
Inlägg: 178
Blev medlem: 16 jul 2023 22:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/niklas756762

Re: TPMS från tredje part

Inlägg av nogren »

nogren skrev: 24 okt 2023 09:19
Det löste sig!!
Jag petade i 3,2 bar igår, och innan jag lämnade bilen för natten, så tryckte jag på ”Återställ” i Servicemenyn, vid vinterdäck.
Idag körde jag en 10min ungefär, och till slut så har bilen lärt sig.
Skall dubbelkolla om det blev rätt hörn genom att sänka en åt gången.
Tyvärr verkar den sista sensorn inte rapportera tillräckligt ofta. Får upp varningen igen ibland.
Den ligger väl och pendlar beroende på tryck, som är beroende på temperatur.
Vill ju inte köra vidare med 3,2 bar…
MY RWD -23 Midnight Silver/ Black
BMW X3 G01 30d -18 såld
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3981
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: TPMS från tredje part

Inlägg av AAKEE »

nogren skrev: 24 okt 2023 11:28
nogren skrev: 24 okt 2023 09:19
Det löste sig!!
Jag petade i 3,2 bar igår, och innan jag lämnade bilen för natten, så tryckte jag på ”Återställ” i Servicemenyn, vid vinterdäck.
Idag körde jag en 10min ungefär, och till slut så har bilen lärt sig.
Skall dubbelkolla om det blev rätt hörn genom att sänka en åt gången.
Tyvärr verkar den sista sensorn inte rapportera tillräckligt ofta. Får upp varningen igen ibland.
Den ligger väl och pendlar beroende på tryck, som är beroende på temperatur.
Vill ju inte köra vidare med 3,2 bar…
Strular det redan nu så är det inget bra tecken för framtiden.
Även om man har tillgång till däcksmaskiner, som jag har haft nära på hela livet (men inte nu) så är det ett j***a bök om de strular.

En original Tesla ska batteriet räcka cirka 7 år i.

Även om man skulle få andra ”no name” eller något liknande så kan det långsiktigt bli dyrare än att betala för bra grejer på en gång.
(Med det sagt finns det säkert bra eftermarknadsvarianter men de kostar sannolikt ungefär som Teslas).

Jag hade inte accepterat minsta strul (hade ju inte ens köpt annat än Teslas hursomhelst).
Din garanti på de “billiga” som knappt är billigre heller om jag minns rätt, är kanske ett år?
Hur långt fram i tiden kan du åka dit du köpte dem och slippa betala för däckkrängningen?
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
ThomasA
Inlägg: 13
Blev medlem: 30 mar 2021 15:07
Referralkod: ts.la/thomas50012

Re: TPMS från tredje part

Inlägg av ThomasA »

Jag satte på mina nya vinterdäck från tesla i helgen. Verkar som en av sensorerna är trasig, får samma fel som ovan. Ville bara spela in att teslas grejer inte heller är perfekta, nu får vi se om de svarar på serviceärendet snart.
Användarvisningsbild
nogren
Teslaägare
Inlägg: 178
Blev medlem: 16 jul 2023 22:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/niklas756762

Re: TPMS från tredje part

Inlägg av nogren »

AAKEE skrev: 24 okt 2023 11:36
nogren skrev: 24 okt 2023 11:28
nogren skrev: 24 okt 2023 09:19
Det löste sig!!
Jag petade i 3,2 bar igår, och innan jag lämnade bilen för natten, så tryckte jag på ”Återställ” i Servicemenyn, vid vinterdäck.
Idag körde jag en 10min ungefär, och till slut så har bilen lärt sig.
Skall dubbelkolla om det blev rätt hörn genom att sänka en åt gången.
Tyvärr verkar den sista sensorn inte rapportera tillräckligt ofta. Får upp varningen igen ibland.
Den ligger väl och pendlar beroende på tryck, som är beroende på temperatur.
Vill ju inte köra vidare med 3,2 bar…
Strular det redan nu så är det inget bra tecken för framtiden.
Även om man har tillgång till däcksmaskiner, som jag har haft nära på hela livet (men inte nu) så är det ett j***a bök om de strular.

En original Tesla ska batteriet räcka cirka 7 år i.

Även om man skulle få andra ”no name” eller något liknande så kan det långsiktigt bli dyrare än att betala för bra grejer på en gång.
(Med det sagt finns det säkert bra eftermarknadsvarianter men de kostar sannolikt ungefär som Teslas).

Jag hade inte accepterat minsta strul (hade ju inte ens köpt annat än Teslas hursomhelst).
Din garanti på de “billiga” som knappt är billigre heller om jag minns rätt, är kanske ett år?
Hur långt fram i tiden kan du åka dit du köpte dem och slippa betala för däckkrängningen?
Ja med erfarenhet från denna tråd, och flertalet liknande, så jag hade jag köpt original bara det funnits som val. Köpte ju kompletta hjul online, inklusive montering och hemleverans, så lite svårt att erbjuda komponenter från andra…
MY RWD -23 Midnight Silver/ Black
BMW X3 G01 30d -18 såld
Användarvisningsbild
nogren
Teslaägare
Inlägg: 178
Blev medlem: 16 jul 2023 22:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/niklas756762

Re: TPMS från tredje part

Inlägg av nogren »

En dag i varmgarage: alla fyra rapporterar 3,4 bar. Hade ju luftat i 3,2 bar i kalla däck.

Sedan lägger samma av igen. Den gillar inte kyla/ lägre tryck än 3,2 nånstans.

Efter lite omväxlande pysande och körande, har jag nu 2,8 bar i tre däck, och ett som inte rapporterat på två timmar, och som då sa 3,4 bar. Och det är alltså HB, och inte VF, som bilen tror.
Inget av hörnen stämde.

Så frågan är om man chansar och byter sensor i HB till en ny cub, eller om man beställer fyra Tesla original?
Är det samma slutsats efter en natts kyla ute, så lutar jag åt att ringa Gummihuset och kräva en ny sensor plus byte hos lokal däckmånglare, på Gummihusets bekostnad.
Är ju förmodligen så att om en inte rapporterar, har bilen svårt att göra rätt.
MY RWD -23 Midnight Silver/ Black
BMW X3 G01 30d -18 såld
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare
Inlägg: 1801
Blev medlem: 04 maj 2019 09:27

Re: TPMS från tredje part

Inlägg av tor-ake »

nogren skrev: 25 okt 2023 15:52
En dag i varmgarage: alla fyra rapporterar 3,4 bar. Hade ju luftat i 3,2 bar i kalla däck.

Sedan lägger samma av igen. Den gillar inte kyla/ lägre tryck än 3,2 nånstans.

Efter lite omväxlande pysande och körande, har jag nu 2,8 bar i tre däck, och ett som inte rapporterat på två timmar, och som då sa 3,4 bar. Och det är alltså HB, och inte VF, som bilen tror.
Inget av hörnen stämde.

Så frågan är om man chansar och byter sensor i HB till en ny cub, eller om man beställer fyra Tesla original?
Är det samma slutsats efter en natts kyla ute, så lutar jag åt att ringa Gummihuset och kräva en ny sensor plus byte hos lokal däckmånglare, på Gummihusets bekostnad.
Är ju förmodligen så att om en inte rapporterar, har bilen svårt att göra rätt.
Min höll på likadant, ibland funkade några hjul, ibland inte. DäckTeam mätte signalen från alla fyra Cub-sensorerna och de var enligt spec. Det är helt enkelt så att de inte är kompatibla med bilen. Byte till tesla original löser problemet.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Användarvisningsbild
Twarkie
Teslaägare
Inlägg: 57
Blev medlem: 25 feb 2020 16:23

Re: TPMS från tredje part

Inlägg av Twarkie »

Jag har en uppsättning vinterdäck från Däckvaruhuset vars sensorer fungerar felfritt i min bil iaf. Kanske tur? Vill bara bidra med en positiv erfarenhet åtminstone :)

Borde vara dessa (köpte ett paket så valde inte tpms själv): https://www.dackvaruhuset.se/tillbehor/ ... b-ble-tpms
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare
Inlägg: 1801
Blev medlem: 04 maj 2019 09:27

Re: TPMS från tredje part

Inlägg av tor-ake »

Twarkie skrev: 25 okt 2023 21:45
Jag har en uppsättning vinterdäck från Däckvaruhuset vars sensorer fungerar felfritt i min bil iaf. Kanske tur? Vill bara bidra med en positiv erfarenhet åtminstone :)

Borde vara dessa (köpte ett paket så valde inte tpms själv): https://www.dackvaruhuset.se/tillbehor/ ... b-ble-tpms
När är din bil tillverkad och i vilken fabrik?
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Användarvisningsbild
Twarkie
Teslaägare
Inlägg: 57
Blev medlem: 25 feb 2020 16:23

Re: TPMS från tredje part

Inlägg av Twarkie »

tor-ake skrev: 25 okt 2023 22:30
Twarkie skrev: 25 okt 2023 21:45
Jag har en uppsättning vinterdäck från Däckvaruhuset vars sensorer fungerar felfritt i min bil iaf. Kanske tur? Vill bara bidra med en positiv erfarenhet åtminstone :)

Borde vara dessa (köpte ett paket så valde inte tpms själv): https://www.dackvaruhuset.se/tillbehor/ ... b-ble-tpms
När är din bil tillverkad och i vilken fabrik?
Maj 2023, Berlin.
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare
Inlägg: 1801
Blev medlem: 04 maj 2019 09:27

Re: TPMS från tredje part

Inlägg av tor-ake »

Twarkie skrev: 26 okt 2023 01:56
tor-ake skrev: 25 okt 2023 22:30
Twarkie skrev: 25 okt 2023 21:45
Jag har en uppsättning vinterdäck från Däckvaruhuset vars sensorer fungerar felfritt i min bil iaf. Kanske tur? Vill bara bidra med en positiv erfarenhet åtminstone :)

Borde vara dessa (köpte ett paket så valde inte tpms själv): https://www.dackvaruhuset.se/tillbehor/ ... b-ble-tpms
När är din bil tillverkad och i vilken fabrik?
Maj 2023, Berlin.
Och min i Juli 2022, Shanghai. Tänker om det kan vara någon liten hårdvaruskillnad som Cub inte fattat?
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Användarvisningsbild
nogren
Teslaägare
Inlägg: 178
Blev medlem: 16 jul 2023 22:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/niklas756762

Re: TPMS från tredje part

Inlägg av nogren »

tor-ake skrev: 26 okt 2023 07:05
Twarkie skrev: 26 okt 2023 01:56
tor-ake skrev: 25 okt 2023 22:30
Twarkie skrev: 25 okt 2023 21:45
Jag har en uppsättning vinterdäck från Däckvaruhuset vars sensorer fungerar felfritt i min bil iaf. Kanske tur? Vill bara bidra med en positiv erfarenhet åtminstone :)

Borde vara dessa (köpte ett paket så valde inte tpms själv): https://www.dackvaruhuset.se/tillbehor/ ... b-ble-tpms
När är din bil tillverkad och i vilken fabrik?
Maj 2023, Berlin.
Och min i Juli 2022, Shanghai. Tänker om det kan vara någon liten hårdvaruskillnad som Cub inte fattat?
Shanghai Juli -23 här. Skulle inte tro att en sån här grej skiljer sig, men vem vet..

Och imorse funkade alla fyra, 2 grader C och 2,8 bar. Men den strulande var lite senare. Suck funkar ju nästan.
Ja lutar åt att lyssna på er med erfarenhet, och shoppa från Tesla.
MY RWD -23 Midnight Silver/ Black
BMW X3 G01 30d -18 såld
Användarvisningsbild
nogren
Teslaägare
Inlägg: 178
Blev medlem: 16 jul 2023 22:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/niklas756762

Re: TPMS från tredje part

Inlägg av nogren »

Pratade med en vänlig herre på Cub, som just när snövarningen hade gått ut på SMHI försökte hitta en lämplig däckverkstad i min närhet, som kunde byta ut en sensor.
Eftersom jag hade luskat ut vilket hörn det var (var först felgissat av bilen när det bara är tre som funkar), gick det sen smidigt när herren hittat en slot hos Däckia i Järfälla, som utan problem snabbt fixade biffen!

Bilen hittade alla tryck på några få hundra meter, så problemet är löst nu.

Tydligen har de hittat 20 felaktiga sensorer, på över 80 000 levererade. Eftersom det kan uppfattas som extra strul då en av fyra inte funkar, så får man väl räkna med 20 av 20 000 uppsättningar, dvs. 0,01%

Cub har isåfall enligt mig inte förtjänat ett dåligt rykte.
MY RWD -23 Midnight Silver/ Black
BMW X3 G01 30d -18 såld
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare
Inlägg: 1801
Blev medlem: 04 maj 2019 09:27

Re: TPMS från tredje part

Inlägg av tor-ake »

Synd att de inte var så tjänstvilliga när jag hade samma problem får man väl säga.

Det här var supporten från Cub:
Screenshot_20231101_160907_Gmail~2.jpg
"Slå av blåtand på telefonen och starta om bilen"
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Användarvisningsbild
Strebern
Teslaägare
Inlägg: 107
Blev medlem: 08 feb 2022 20:16

Re: TPMS från tredje part

Inlägg av Strebern »

Kan bara delge min erfarenhet.

Idag har jag vinterdäck inkl tpms-sensorer från min lokala däcknasare (väldigt kända)
Deras "tredjepart" tpms-sensorer funkar klockrent, men var inte gratis.

Dvs om priset du ger är "för bra för att vara sant".... så är det nog det. Tyvärr.

Köpte volvo R-kopior däck och fälg till en gammal V70N för kanske 5 år sedan? av gummihuset. De var sjukt felbalanserade och 1 däck var till och med så skevt, så det inte fick att ombalansera helt. Därefter handlar jag inte av Gummihuset. Min lokala däcknasare fick uppdrag att på "garanti" balansera om däcken från gummihuset. Dock var priset SJUKT bra, Volvo R-kopior 18" med märkesdäck för 12 000:-... man får vad man betalar för...

Kan tillägg att Gummihuset då hade varit hos min lokala däcknasare för att kolla på deras nya balanseringsmaskiner som gummihuset funderade på att köpa in...
Tesla Model Y LR Q1 2022, Röd, Svart interiör, 20"
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7738
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: TPMS från tredje part

Inlägg av mikebike »

Strebern skrev: 03 nov 2023 18:14
Kan bara delge min erfarenhet.

Idag har jag vinterdäck inkl tpms-sensorer från min lokala däcknasare (väldigt kända)
Deras "tredjepart" tpms-sensorer funkar klockrent, men var inte gratis.

Dvs om priset du ger är "för bra för att vara sant".... så är det nog det. Tyvärr.

Köpte volvo R-kopior däck och fälg till en gammal V70N för kanske 5 år sedan? av gummihuset. De var sjukt felbalanserade och 1 däck var till och med så skevt, så det inte fick att ombalansera helt. Därefter handlar jag inte av Gummihuset. Min lokala däcknasare fick uppdrag att på "garanti" balansera om däcken från gummihuset. Dock var priset SJUKT bra, Volvo R-kopior 18" med märkesdäck för 12 000:-... man får vad man betalar för...

Kan tillägg att Gummihuset då hade varit hos min lokala däcknasare för att kolla på deras nya balanseringsmaskiner som gummihuset funderade på att köpa in...
Jag hade original 18" R (Pegasus) på min V70N. Då tyckte man att 18" var jättestort. :lol:
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19604
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: TPMS från tredje part

Inlägg av Bjelke »

Kan man köpa Tesla original på annat håll förresten? Jag funderar på att köpa en ny
uppsättning fälgar men vill nog inte flytta över dom gamla som gått typ 5-6 år nu och
borde väl dö snart liksom…
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3981
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: TPMS från tredje part

Inlägg av AAKEE »

Bjelke skrev: 04 nov 2023 13:31
Kan man köpa Tesla original på annat håll förresten? Jag funderar på att köpa en ny
uppsättning fälgar men vill nog inte flytta över dom gamla som gått typ 5-6 år nu och
borde väl dö snart liksom…
Ja.

(Tex dekk24.no där jag köpt två omgångar fälgar eller hjul har både gamla 433Mhz och BLE. Det finns säkerligen på andra ställen också).
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Skriv svar