Strejk på Tesla i Sverige

Nyheter från Tesla Club Sweden

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Honkan
Teslaägare

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Honkan »

Men det är skönt att det är valfritt i alla fall :D

Sen kan man ju räkna på det för skoj skull, om jag hade betalt avgift i de 20 år jag jobbat så hade jag betalt in ca 120 000 finns roligare saker att lägga pengarna på som en Tesla tillexempel :D
MYP 2022
MYP 2023

BMW M4 Comp 2022
iAkita
elbilist

Inlägg av iAkita »

Honkan skrev: 28 okt 2023 13:16
Maw skrev: 28 okt 2023 13:13
Helt galet vilka konspirationsteorier och skrämselpropagande som kommer fram om den Svenska arbetsmarknadsmodellen i den här tråden :lol:
Snarare snarare galet hur många som inte läser på och skapar en egen uppfattning, man gör som alla andra , tillexempel vi skickar in barnen i förskola när de är 1-1.5 år för alla andra gör det, men all forskning pekar mot att det skapar otrygga barn
Eh, nej.
https://docs.iza.org/dp8904.pdf
https://www.vilarare.se/forskolan/forsk ... -forskare/
Peugeot e-5008 GT Ultimate -25
BMW i4 M50 -24 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Kriper

Inlägg av Kriper »

Oscar11 skrev: 28 okt 2023 11:21
För mig är facket som kommunism. Ge så många som möjligt så lite som möjligt. Sticker man ut så blir man bekämpad även om man som anställd försöker göra ngt bra för sina kollegor, bara för att man inte själv är medlem. De vill väl ta åt sig äran…

Har flera exempel där facket agerat för arbetsgivarens bästa.
Skärmavbild 2023-10-28 kl. 14.08.19.png
Var dig själv, alla andra är upptagna

BMW i4 IDrive40
Kriper

Inlägg av Kriper »

Helt galet vilka konspirationsteorier och skrämselpropagande som kommer fram om den Svenska arbetsmarknadsmodellen i den här tråden :lol:
Snarare snarare galet hur många som inte läser på och skapar en egen uppfattning, man gör som alla andra , tillexempel vi skickar in barnen i förskola när de är 1-1.5 år för alla andra gör det, men all forskning pekar mot att det skapar otrygga barn
Anekdotisk bevisföring om du inte förmår att länka till evidens som stödjer ditt tyckande.

Jag bifogar relevant och aktuell forskning som hävdar motsatsen till det du skriver.

Var dig själv, alla andra är upptagna

BMW i4 IDrive40
Bel
Referralkod: ts.la/sebastian237369

Inlägg av Bel »

TiborBlomhall skrev: 28 okt 2023 12:10
Legato skrev: 28 okt 2023 11:14
Nej, men Tibor har antagligen missförstått när han intervjuat, eller så har den anställda inte haft koll.

Jag skulle gissa att max 1 av 100 anställda som har incitamentsprogram verkligen vet hur de fungerar.

Optionsteori är inte direkt enkelt. Trots att jag är civilingenjör i just finansiell matematik så är det inte alltid lätt att förstå hur olika strukturerade finansiella instrument verkligen fungerar.
Jag återgav det han berättade för mig. I nästa mening förklarade han vad som menas, att han fick ett antal Tesla-aktier när han började. Mer noga om hur det fungerar vet jag inte.
Låter som modellen med RSUer, vilket är en vanlig modell bland de amerikanska bolagen som de kör med även åt folk som anställs i sverige.

Man blir tilldelad ett specifikt antal RSU (Restricted Stock Units) vid anställning.
Vid slutet av varje anställningsår konverteras en viss andel av RSU till vanliga aktier (marknadsvärdet av aktierna vid konverteringstillfället beskattas som lön), vanligt att konverteringen fördelas över 3-4 år.
Förekommer även att RSU refreshers sker (dvs tilldelning av nya RSUer).

I praktiken fungerar det som ett incitament att behålla folk, speciellt i bolag där aktiekursen stiger mycket kan man ha väldigt stora belopp i kommande konverteringar som man förlorar om man byter jobb.
MYLR
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare

Inlägg av Legato »

Bel skrev: 28 okt 2023 14:19
TiborBlomhall skrev: 28 okt 2023 12:10
Legato skrev: 28 okt 2023 11:14
Nej, men Tibor har antagligen missförstått när han intervjuat, eller så har den anställda inte haft koll.

Jag skulle gissa att max 1 av 100 anställda som har incitamentsprogram verkligen vet hur de fungerar.

Optionsteori är inte direkt enkelt. Trots att jag är civilingenjör i just finansiell matematik så är det inte alltid lätt att förstå hur olika strukturerade finansiella instrument verkligen fungerar.
Jag återgav det han berättade för mig. I nästa mening förklarade han vad som menas, att han fick ett antal Tesla-aktier när han började. Mer noga om hur det fungerar vet jag inte.
Låter som modellen med RSUer, vilket är en vanlig modell bland de amerikanska bolagen som de kör med även åt folk som anställs i sverige.

Man blir tilldelad ett specifikt antal RSU (Restricted Stock Units) vid anställning.
Vid slutet av varje anställningsår konverteras en viss andel av RSU till vanliga aktier (marknadsvärdet av aktierna vid konverteringstillfället beskattas som lön), vanligt att konverteringen fördelas över 3-4 år.
Förekommer även att RSU refreshers sker (dvs tilldelning av nya RSUer).

I praktiken fungerar det som ett incitament att behålla folk, speciellt i bolag där aktiekursen stiger mycket kan man ha väldigt stora belopp i kommande konverteringar som man förlorar om man byter jobb.
Det låter troligt. Vi har liknande modell för våra "c-levels".
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Honkan
Teslaägare

Inlägg av Honkan »

Kriper skrev: 28 okt 2023 14:14
Anekdotisk bevisföring om du inte förmår att länka till evidens som stödjer ditt tyckande.

Jag bifogar relevant och aktuell forskning som hävdar motsatsen till det du skriver.

Du menar forskningen som säger att det inte är skadligt att lämna barn på förskolan vid ett års ålder, har du läst någon rad om anknytningsteori ?

Min fru är barnläkare så ska allt fixa fram lite forskning, men du kan ju fundera på varför ungas mentala hälsa är som den är idag ? Föräldrarna lämnar barnen vid ett års ålder , vilka andra däggdjur gör det ?
MYP 2022
MYP 2023

BMW M4 Comp 2022
Användarvisningsbild
Honkan
Teslaägare

Inlägg av Honkan »

1974 kom den första forskningen kring dagisbarn (som det hette då) och stress - och den visade att redan på den tiden, när barnen gick kortare dagar och i mindre barngrupper så hade de förhöjda halter av kortisol i urinen … alltså förhöjda halter av stresshormoner. Även den amerikanska forskaren Andrea Dettling mätte kortisolet hos barn i förskolan och deras stressrespons var aktiverad och stressnivåerna steg under dagen. Enligt Sue Gerhardt, psykoterapeut, författare till boken: "Kärlekens roll - hur känslomässig närhet formar spädbarnets hjärna" - visar forskning att barn med trygga anknytningar inte avger höga kortisolhalter i stressituationer på samma sätt som otrygga barn gör.

Så 40 timmars förskola i veckan skulle aldrig jag utsätta mina barn för i alla fall…
MYP 2022
MYP 2023

BMW M4 Comp 2022
Banane

Inlägg av Banane »

Honkan skrev: 28 okt 2023 14:44

1974 kom den första forskningen kring dagisbarn (som det hette då) och stress - och den visade att redan på den tiden, när barnen gick kortare dagar och i mindre barngrupper så hade de förhöjda halter av kortisol i urinen … alltså förhöjda halter av stresshormoner. Även den amerikanska forskaren Andrea Dettling mätte kortisolet hos barn i förskolan och deras stressrespons var aktiverad och stressnivåerna steg under dagen. Enligt Sue Gerhardt, psykoterapeut, författare till boken: "Kärlekens roll - hur känslomässig närhet formar spädbarnets hjärna" - visar forskning att barn med trygga anknytningar inte avger höga kortisolhalter i stressituationer på samma sätt som otrygga barn gör.

Så 40 timmars förskola i veckan skulle aldrig jag utsätta mina barn för i alla fall…
Barn utvecklar objektkonstans nån gång mellan 2 och 4 års ålder. Innan dess tror de att de blir övergivna för alltid varje morgon.

Men ja, våra barn har gått på dagis från ca 1,5 års ålder trots att vi visste om detta. Det är så vårt samhälle är uppbyggt tyvärr.
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

renes skrev: 28 okt 2023 13:03
En punkt till som är oerhört viktig.

Facket har medlemmar i de flesta bilföretag. Även om Tesla gick med på kollektivavtal skulle fortfarande majoriteten av medlemmarna vara från andra bilföretag förutom Tesla. Så i det stora hela, om man delar in företagen i Tesla och icke-Tesla (EV och ICE i grova drag) så kommer facket, om de följer majoriteten, ha mer intresse av att stödja och bygga upp icke-Tesla, dvs ha motiv att rent av sabotera Tesla när det går.

Så om Tesla skriver kollektivavtal ger de facken makten att ta död på Tesla, samtidigt som facket har incentiv till att göra det för att försvara majoriteten av sina medlemmar som har direkt vinst av att det går sämre för Tesla.

Det vore vansinne att frivilligt gå med på det. Inte så länge Teslaanställda utgör en minoritet i industrin. Eller innan BEV totalt dominerar så att Tesla inte längre är "outsider". Bättre att ta striden nu än när de blir bakbundna av avtal.

Den enda möjligheten vore om det skapades en ny fackförening som endast hade Teslaanställda som medlemmar och som i sina stadgar förpliktades att aldrig gå med i övergripande förbund. Men inte ens det skulle man kunna lita på.

Så nej, facket är pest och kolera för Tesla i dagsläget.
Jag tycker du ser det väldigt svart och vitt när du sorterar märkesverkstäderna i EV och ICE.
Det finns ju flera exempel. Volvoverkstäderna som reparerat elbilar sedan 2015, volkswagen som ju har sålt nästan lika många elbilar som tesla i Sverige och Kia som också har ett stort antal bilar på svenska vägar.
Användarvisningsbild
josve
Teslaägare

Inlägg av josve »

Någon som vet eller har en uppfattning om hur många av de anställda på Tesla som är fackligt anslutna?

Om villkor/arbetsförhållanden var dåliga på Tesla borde rimligen antalet anslutna vara hög/öka.

Med en hög facklig anslutning, där man lokalt (på aktuellt företag) dessutom är missnöjda med sin arbetssituation så kan jag förstå rimligheten i att facket driver på, till och med går i strejk för att det skall tecknas exempelvis kollektivavtal.

Om det är en minoritet fackligt anslutna kan facket möjligen driva kampanj för att få fler medlemmar men i övrigt borde de hålla sig långt därifrån. (Tycker jag)
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

josve skrev: 28 okt 2023 15:05
Någon som vet eller har en uppfattning om hur många av de anställda på Tesla som är fackligt anslutna?

Om villkor/arbetsförhållanden var dåliga på Tesla borde rimligen antalet anslutna vara hög/öka.

Med en hög facklig anslutning, där man lokalt (på aktuellt företag) dessutom är missnöjda med sin arbetssituation så kan jag förstå rimligheten i att facket driver på, till och med går i strejk för att det skall tecknas exempelvis kollektivavtal.

Om det är en minoritet fackligt anslutna kan facket möjligen driva kampanj för att få fler medlemmar men i övrigt borde de hålla sig långt därifrån. (Tycker jag)
Intrycket man får från utsidan är ju att tesla är fientligt inställda till facket och rimligen också till fackanslutna anslutna.
Vore intressant att veta hur många som är medlem i Metalls a-kassa.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare

Inlägg av OfarligTesla »

josve skrev: 28 okt 2023 15:05
På fruns jobb så var få fackligt anslutna och i princip alla anställda var emot facket då de ville driva igenom försämringar för de flesta om ett kollektivavtal tecknades (speciellt de som inte var höga tjänstemän). Facken tvingade ändå fram ett sådant för företaget var oroliga för dålig PR om de stod emot, det blev rätt dålig stämning när facket kom för att försöka värva nya medlemmar.

Så jag hade inte blivit förvånad om det var så även hos Tesla faktiskt.
Användarvisningsbild
Honkan
Teslaägare

Inlägg av Honkan »

Polestar och volvocars lär ju jubla och se detta som en skänk från ovan… då Tesla krossat volvo på sin hemma marknad…
MYP 2022
MYP 2023

BMW M4 Comp 2022
Användarvisningsbild
Maw
Teslaägare

Inlägg av Maw »

Honkan skrev: 28 okt 2023 15:17
Polestar och volvocars lär ju jubla och se detta som en skänk från ovan… då Tesla krossat volvo på sin hemma marknad…
Tesla skulle knappast förlora något på att teckna kollektivavtal. Det handlar bara om tjurakallighet och oförmåga att förstå den Svenska arbetsmarknadsmodellen från Teslas sida.
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Användarvisningsbild
Honkan
Teslaägare

Inlägg av Honkan »

Håller med men det är nog prestige ,att man inte vill förlora, det är trots allt ”home of the brave and land of the free” vi har att göra med , dvs man gillar inte överstatlighet eller facket.
MYP 2022
MYP 2023

BMW M4 Comp 2022
Användarvisningsbild
Maw
Teslaägare

Inlägg av Maw »

Honkan skrev: 28 okt 2023 15:55
Håller med men det är nog prestige ,att man inte vill förlora, det är trots allt ”home of the brave and land of the free” vi har att göra med , dvs man gillar inte överstatlighet eller facket.
Nja, vi har snarare att göra med andan från Apartheid i Sydafrika som Elon är uppvuxen och fostrad i. Enligt den ska undermänniskor veta sin plats.
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

Honkan skrev: 28 okt 2023 15:55
Det ironiska är ju att alternativet, iallafall här i Sverige, är ju en ökad lagstiftning på området.
Användarvisningsbild
airdrive
Teslaägare
Referralkod: ts.la/martin185079

Inlägg av airdrive »

Lite off topic.

Det är ett tag sen men facket var knappast alltid några duvungar heller. Har inte hört om detta på senare tid dock så nått har väl hänt….

Har bekanta vars förälder inte sympatiserade med det stora fackorganisationen och följaktligen inte varmed. Det hände ”olyckor” på byggarbetsplatsen, och bara han råkade ut för dem. Riktigt läskigt.
M3 LR 2023
Anderzzon
elbilist

Inlägg av Anderzzon »

Det hade varit intressant om några mekaniker hos Tesla startar en egen fackförening som Tesla sedan tecknar kollektivavtal med. Skulle vara kul att se hur IF Metall skulle hantera det :twisted:
Användarvisningsbild
Honkan
Teslaägare

Inlägg av Honkan »

IMG_9701.png
MYP 2022
MYP 2023

BMW M4 Comp 2022
Användarvisningsbild
Honkan
Teslaägare

Inlägg av Honkan »

De gillar konferenser och det är ju som vilken offentlig verksamhet som helst, de vill ha mer medlemmar så man kan ha lite mer konferenser och höja sina egna löner…
MYP 2022
MYP 2023

BMW M4 Comp 2022
AktivEffekt

Inlägg av AktivEffekt »

Om ingen nu strejkar finns väl ingen att säga upp?

https://www.svt.se/nyheter/snabbkollen/ ... uppsagning
Användarvisningsbild
josve
Teslaägare

Inlägg av josve »

Maw skrev: 28 okt 2023 15:33
Honkan skrev: 28 okt 2023 15:17
Tesla skulle knappast förlora något på att teckna kollektivavtal. Det handlar bara om tjurakallighet och oförmåga att förstå den Svenska arbetsmarknadsmodellen från Teslas sida.
Men den svenska modellen innebär väl också att man inte är TVINGAD att teckna kollektivavtal?

I annat fall kan vi lika gärna lagstifta om detta…

Vem är mest tjurskallig, Tesla eller facket?
Nect
elbilist

Inlägg av Nect »

AktivEffekt skrev: 28 okt 2023 17:09
Om ingen nu strejkar finns väl ingen att säga upp?

https://www.svt.se/nyheter/snabbkollen/ ... uppsagning
Hot om uppsägning… Antingen är Tesla helt obegåvad. Men det är verkligen inte så lätt som kan tro att säga upp personal i Sverige i och med lagen om anställningsskydd. Tesla kan inte säga upp personer för att de strejkar. Vilket facket vet mycket väl om. Tomma hot.
Senast redigerad av Nect, redigerad totalt 1 gånger.
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Polestar 2 LRSM -25
Skriv svar