Kan konstatera att det står ett gäng EV6:or utanför min lokala Kia-handlare, varav en GT demobil med rostiga bromsar som ingen verkar kört på länge.
KIA/Hyundai får bruna skivor på en dag…
Är väl inget konstigt? Är väl samma lika för alla bilar?
Absolut inte, upplevde mest som att man syftade på att skivorna var rostiga pga av att bilen stått länge.
Värt att notera är att jag själv har en EV6a
Stämmer att de flesta bromsskivor får ytrost efter några dagar men slits bort fort när man kör. Men denna EV6 GT har haft rostiga skivor varje gång jag gått förbi senaste veckorna, vilket jag tolkar som att ingen ens har provkört den på ett tag.
Om försäljningen har minskat eller inte beror väl på vilket märke man frågar. Tesla har ju ganska korta leveranstider jämför med många andra tillverkare och tittar man på registreringar verkar de inte ha minskat:
Enligt car.info har det registrerats 16495 Teslor Jan-Sep i år jämfört med 6951 samma period 2022.
Det är inte registreringen som diskuteras, den är fortsatt hög bland de flesta märken. Det är nybeställningar som gått ned rejält. Exakt utfall får vi nog se först under början av 2024.
Tesla ligger före i utvecklingskostnader. De har redan tagit all den där "förlusten" i expansion och varit nära konkursen innan det började bli lönsamt. Det är där många andra tillverkare verkar ligga nu. Mycket investeringar för omställningen som de behöver hämta hem.
Där ligger helt klart Tesla före och har större marginaler nu.
Fast leveranstiden på Teslor brukar ju ligga på 2-3 månader, så de Teslor som registreras nu lär sannolikt vara beställda i år. Vissa andra märken har dock haft leveranstider på nästan 1 år. Men blir intressant att se vad som händer nästa år.
After releasing its results for the first nine months of the year, Volkswagen’s CFO said EV orders are down 50% in Europe. VW’s order intake fell short, attributed to a slowdown in the overall market.
Volkswagen lowered guidance earlier this year from 11% EV sales share to 8-10%. The automaker’s struggles led to production cuts in Germany last month over slowing demand.
Om priset på ID4 justerades till vad en Tiguan kostade för ca 4 år sedan (alltså innan även bensinbilar drabbades av elbilsinflation), är jag övertygad om att försäljningen skulle öka med minst 50%.
Om priset på ID4 justerades till vad en Tiguan kostade för ca 4 år sedan (alltså innan även bensinbilar drabbades av elbilsinflation), är jag övertygad om att försäljningen skulle öka med minst 50%.
Säkert, men skulle Volkswagen kunna göra det utan att stor förlust?
Känns irrelevant idag att jämföra priser mot vad en bensinbil kostade innan senaste årens inflation.
Undra hur väl Model 3 hade sålt om den kostade samma som en standard BMW 3-serie kostade innan senaste tidens inflation, alltså runt 380 000 kr.
Tycker det är så snett att försöka applicera ett snitt på allt.
Allt har ju faktiskt inte ökat i pris, och definitivt inte så mycket.
Verkar som vissa använder sånna där snurror för att få sig själva att känna att det är OK att betala ett högre pris. Det gör i sin tur att priserna bara ökar ytterligare...
Jag gör tvärtom, höjer du priset kräver jag ett ännu lägre pris än innan. Priserna ska ner, inte upp.
Det är helt irrelevant vad motsvarande penningvärde var, olika saker har gått upp olika.
Här är en artikel från 17 mars 2019 där de testat den senaste BMW 320d xdrive. Där står det tydligt och klart att den kostade då 352 500 kr.
Går jag in på BMWs hemsida för att kolla på motsvarande bil idag så startar den på 506 200 kr för 2022 årsmodell.
Vi pratar alltså om en prisökning på över 40%, för samma typ av bil.
Inflationen och den generella prisökningen är intressant som jämförelse. En återgång till priser från tidpunkten innan inflationen tog fart innebär i praktiken en prissänkning i jämförande tal, vilket är orealistiska förhoppningar. Sedan är det förstås som ni säger att det varierar i olika branscher. Priset kommer som vanligt att sättas på en nivå där köpare och säljare möts.
Inflationen och den generella prisökningen är intressant som jämförelse. En återgång till priser från tidpunkten innan inflationen tog fart innebär i praktiken en prissänkning i jämförande tal, vilket är orealistiska förhoppningar. Sedan är det förstås som ni säger att det varierar i olika branscher. Priset kommer som vanligt att sättas på en nivå där köpare och säljare möts.
Varför är en prissänkning orealistisk?
Med dagens höga räntor och folks pressade ekonomi har man inte längre råd att betala samma priser som tidigare. Dvs priserna måste ner.
Tesla har visat vägen.
Inflationen och den generella prisökningen är intressant som jämförelse. En återgång till priser från tidpunkten innan inflationen tog fart innebär i praktiken en prissänkning i jämförande tal, vilket är orealistiska förhoppningar. Sedan är det förstås som ni säger att det varierar i olika branscher. Priset kommer som vanligt att sättas på en nivå där köpare och säljare möts.
Varför är en prissänkning orealistisk?
Med dagens höga räntor och folks pressade ekonomi har man inte längre råd att betala samma priser som tidigare. Dvs priserna måste ner.
Löneökningarna blir över 7% fram till april 2025.
I procent av inkomsten kanske kostnaden sjunker men i kronor lär det mesta gå upp. Även begagnade bilar.
Inflationen och den generella prisökningen är intressant som jämförelse. En återgång till priser från tidpunkten innan inflationen tog fart innebär i praktiken en prissänkning i jämförande tal, vilket är orealistiska förhoppningar. Sedan är det förstås som ni säger att det varierar i olika branscher. Priset kommer som vanligt att sättas på en nivå där köpare och säljare möts.
Varför är en prissänkning orealistisk?
Med dagens höga räntor och folks pressade ekonomi har man inte längre råd att betala samma priser som tidigare. Dvs priserna måste ner.
Löneökningarna blir över 7% fram till april 2025.
I procent av inkomsten kanske kostnaden sjunker men i kronor lär det mesta gå upp. Även begagnade bilar.
7% är inte mkt på en medelinkomst. Särskilt inte i jämförelse med kostnadsökningarna på bolån och billån.
När begagnade bilar ökar i pris så brukar det bero på att ekonomin går dåligt. Det brukar i sin tur leda till att priserna på nya bilar går ner.
Det är helt irrelevant vad motsvarande penningvärde var, olika saker har gått upp olika.
Här är en artikel från 17 mars 2019 där de testat den senaste BMW 320d xdrive. Där står det tydligt och klart att den kostade då 352 500 kr.
Går jag in på BMWs hemsida för att kolla på motsvarande bil idag så startar den på 506 200 kr för 2022 årsmodell.
Vi pratar alltså om en prisökning på över 40%, för samma typ av bil.
Att då skriva att Volkswagen bör kunna sälja en ID4 för samma pris som motsvarande fossilbil kostade 2019 känns för mig väldigt märkligt.
Ja den stackars dieselBMWn har alltså drabbats av elbilsinflationen (man passar på att höja priset på bensin/dieselbilar mer än rimligt, pga det inte ser så mycket ut i jämförelse med elbilar)
Självklart kan en ID4 2024 kanske få kosta aningen mer än en Tiguan 2018, men inte 100% mer.