Strejk på Tesla i Sverige

Nyheter från Tesla Club Sweden

Moderator: Redaktion

Banane

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Banane »

Esterox skrev: 29 okt 2023 06:59
Finns stort intresse från IF-metall att driva igenom just hos Tesla.

1. Möjlighet till många nya medlemmar = Mer pengar till sin egen plånbok och löner.
2. Det vill ha tesla som tjänstebil och det är idag omöjligt eftersom Tesla inte har kollektivavtal.

Det är ju inte medlemmar som direkt önskat detta i flera år, utan är väll centralt If-metall som önskat det här.
Finns väl ingen regel som säger att man inte får ha Tesla som tjänstebil för att Tesla saknar kollektivavtal?

Perspektiv på Teslas storlek som arbetsgivare i Sverige. Strejken berör 120 personer.
https://www.ekonomifakta.se/fakta/foret ... a-foretag/
Banane

Inlägg av Banane »

A76 skrev: 29 okt 2023 08:05
Skämmit? Varför skulle det vara skämmigt att köra Tesla? Det är en bil inte ett statement.. Trams!
Tesla har alltid varit ett statement. Fast på andra sätt kanske. Jag har aldrig gillat det.
Senast redigerad av Banane, redigerad totalt 1 gånger.
Nect
elbilist

Inlägg av Nect »

max001 skrev: 28 okt 2023 23:37
Nect skrev: 28 okt 2023 22:43
Fredrik j skrev: 28 okt 2023 20:46
Nect skrev: 28 okt 2023 20:02
Esterox skrev: 28 okt 2023 18:13

Där har du fel. Går alldeles utmärkt att göra så. Speciellt om facket inte är intresserade att ta fighten utan vill arbeta för det som har jobb istället.

Går fint att köra arbetsbrist för att i nästa andetag ta in två nya. Har det hänt ? YEPP

Facket erbjuder jobbet tillbaka men vem vill tillbaka till en sån arbetsgivare? Nä ingen. Och som sagt facket vill inte göra så mycket för en sån medlem, varför ? Jo för den medlemmen genererar ju inte lika mycket pengar till deras löner.

Hemskt men sant.
Då kan jag upplysa dig att du har helt fel.
Eller helt enkelt inte har koll på vilka rättigheter som man har enligt lag.
Har man en arbetsgivare som bryter mot lagen är det ju verkligen bra att vara medlem i en fackförening….
Fackförening tycker jag alla ska vara med i om man är anställd. Du kan få mycket stöd av dem både gällande rättsfrågor, arbetsmiljö, vidareutbildning och att hitta rätt löneanspråk.

Men kollektivavtal är en annan fråga.
Märkligt. Varför är kollektivavtal en annan fråga om det nu är så att du tycker att man som anställd ska vara med i facket? Kollektivavtal tryggar en basal nivå för den anställde och tydliggör vissa spelregler. Notera att den svenska modellen inte nödvändigtvis innebär fördelar enbart för den anställde.

Ideologiskt verkar en del inte tycka om att man som företagare inte har total frihet över din verksamhet. Men det är ju en vanföreställning. Man har som egenföretagare (oavsett nivå på verksamheten) en total frihet. Man är alltid beroende av minst en part, inte minst av sina anställda. Frihet sker alltid i en kontext av begränsning.
Den frågan har redan avhandlats 100ggr i den här tråden.
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Polestar 2 LRSM -25
Esterox

Inlägg av Esterox »

Banane skrev: 29 okt 2023 08:36

1. Möjlighet till många nya medlemmar = Mer pengar till sin egen plånbok och löner.
2. Det vill ha tesla som tjänstebil och det är idag omöjligt eftersom Tesla inte har kollektivavtal.

Det är ju inte medlemmar som direkt önskat detta i flera år, utan är väll centralt If-metall som önskat det här.
Finns väl ingen regel som säger att man inte får ha Tesla som tjänstebil för att Tesla saknar kollektivavtal?

Perspektiv på Teslas storlek som arbetsgivare i Sverige. Strejken berör 120 personer.
Facklig organisation skall alltid använda sig utav företag som har kollektivavtal i första hand. När det äter lunch ska kollektivavtal finnas osv. Så det gäller nog garanterat valet utav tjänstebilar också.
Banane

Inlägg av Banane »

Esterox skrev: 29 okt 2023 09:00

Facklig organisation skall alltid använda sig utav företag som har kollektivavtal i första hand. När det äter lunch ska kollektivavtal finnas osv. Så det gäller nog garanterat valet utav tjänstebilar också.
Du menar de som är anställda av facket? De kan inte vara många?
Användarvisningsbild
Maw
Teslaägare

Inlägg av Maw »

fth skrev: 29 okt 2023 00:16
Maw skrev: 28 okt 2023 16:11

Nja, vi har snarare att göra med andan från Apartheid i Sydafrika som Elon är uppvuxen och fostrad i. Enligt den ska undermänniskor veta sin plats.
Sjukt obehaglig kommentar, som förstås helt saknar grund i verkligheten.

Mycket kan man anklaga Elon Musk för, men att han skulle se sina anställda som ”undermänniskor” och att han på något sätt skulle stödja apartheid är förstås rent nonsens.

Jag är tvärtom rätt säker på att det inte finns många andra företagsledare av rang som öser lika mycket beröm över sin personal.

/fth
Jag konstaterar bara fakta, det är den anda Elon är uppvuxen och fostrad i. Jag håller med om att det är en sjukt obehaglig anda.
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Bel
Referralkod: ts.la/sebastian237369

Inlägg av Bel »

Enligt senaste senaste årsredovisning för TM Sweden AB så var medelantal heltidsanställda 289 under 2022, så 120 personer är runt 40% av personalstyrkan (mindre om de anställt fler under året eller om många av de anställda jobbar deltid).
MYLR
Banane

Inlägg av Banane »

Bel skrev: 29 okt 2023 09:28

Enligt senaste senaste årsredovisning för TM Sweden AB så var medelantal heltidsanställda 289 under 2022, så 120 personer är runt 40% av personalstyrkan (mindre om de anställt fler under året eller om många av de anställda jobbar deltid).

Alla anställda är väl inte potentiella IF Metall medlemmar?
Mickep

Inlägg av Mickep »

Om facket skall betala strejklön kommer det bli rena förlustaffären för facket. det är inte så många som jobbar på tesla, så detta är mer av principiell orsak. Det handlar helt enkelt om den att försvara av den svenska modellen. (och därav motiveras sympatiåtgärder från andra fack)
Hade inte Tesla börjat bryta mot den med strejkbryteri hade vi troligtvis inte sett någon upptrappning. (men nu är de direkt förolämpande och inte ens vill komma till förhandlingsbordet som gjort att det blivit blockad). Då hade vi sett att verksamheten med viss bortfall kunnat fortsätta.
Banane

Inlägg av Banane »

Brukar verkligen inte hålla med Anders men här har han en poäng.

https://www.aftonbladet.se/ledare/a/xg0 ... h-forstora
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare

Inlägg av OfarligTesla »

Banane skrev: 29 okt 2023 09:38

Ser det som bra att någon tar fighten, det är galenskap att facken skall kunna tvinga fram ett kollektivavtal på en arbetsplats där de anställda inte vill ha ett sådant, speciellt ifall det försämrar för de flesta.
Bel
Referralkod: ts.la/sebastian237369

Inlägg av Bel »

Banane skrev: 29 okt 2023 09:29
Bel skrev: 29 okt 2023 09:28

Alla anställda är väl inte potentiella IF Metall medlemmar?
Kollektivavtalet gäller för alla anställda hos arbetsgivaren, och i normalfallet har en arbetsgivare bara ett kollektivavtal (men det är möjligt med flera kollektivavtal med tillkommande gränsdragningsproblematik). Om jag tolkat IF Metalls krav för att bli medlem rätt så kan vem som helst som jobbar på arbetsplats med kollektivavtal med IF Metall kunna bli medlem.
MYLR
Användarvisningsbild
PhR34k
Teslaägare

Inlägg av PhR34k »

Banane skrev:

Fast jag tror att om du frågar de flesta företagen i Sverige alltså svenska företag så är det nog om några väldigt få som uppskattar deras maffialiknande metoder.
Jag som företagare vill själv välja vilka företag/avtal jag samarbetar med utan att behöva tvingas till det.
Oavsett kollektivavtal så hade jag inte bedrivit ryskt fångläger utav det vilket är typ det som målas upp om man inte är medlem. Kollektivavtal kostar dessutom pengar och inte bara och då pratar jag inte om pensionen och försäkringar man betalar till sina anställda utan till svensk näringsliv.
Om det går tufft för företaget, kommer dom att hjälpa mig ekonomiskt då? Om inte så tycker jag ingen kan tvinga mig till något. Dessutom har vissa upp till 3 års uppsägningstid.

Jag vill alla mina anställda väl och det är två skäl. 1. Annars sticker dom och jag har inga anställda och 2. För att jag vill att mina anställda ska få det dom förtjänar.

Jag har alltid tänkt (när jag var anställd) att om jag ej kan prata med min chef och komma överens så slutar jag och börjar någon annanstans. Hade jag behövt använda facket mot min arbetsgivare hade jag inte känt att jag skulle vilja vara kvar på bolaget oavsett alt inte känna mig välkommen.
Banane

Inlägg av Banane »

PhR34k skrev: 29 okt 2023 09:54
Banane skrev:

Fast jag tror att om du frågar de flesta företagen i Sverige alltså svenska företag så är det nog om några väldigt få som uppskattar deras maffialiknande metoder.
Jag som företagare vill själv välja vilka företag/avtal jag samarbetar med utan att behöva tvingas till det.
Oavsett kollektivavtal så hade jag inte bedrivit ryskt fångläger utav det vilket är typ det som målas upp om man inte är medlem. Kollektivavtal kostar dessutom pengar och inte bara och då pratar jag inte om pensionen och försäkringar man betalar till sina anställda utan till svensk näringsliv.
Om det går tufft för företaget, kommer dom att hjälpa mig ekonomiskt då? Om inte så tycker jag ingen kan tvinga mig till något. Dessutom har vissa upp till 3 års uppsägningstid.

Jag vill alla mina anställda väl och det är två skäl. 1. Annars sticker dom och jag har inga anställda och 2. För att jag vill att mina anställda ska få det dom förtjänar.

Jag har alltid tänkt (när jag var anställd) att om jag ej kan prata med min chef och komma överens så slutar jag och börjar någon annanstans. Hade jag behövt använda facket mot min arbetsgivare hade jag inte känt att jag skulle vilja vara kvar på bolaget oavsett alt inte känna mig välkommen.

Vad bra att du tycker så men själva poängen är väl att anställda inte ska behöva förlita sig på sin chefs godtyckliga inställning i frågan. Finns nog gott om oseriösa som kan tänka sig att utnyttja situationen om det inte finns en stark motpart.

Och som alltid, alla är inte starka i sig själva på arbetsmarknaden. Många har svårt att ens få en anställning. Inte kan de välja och vraka...
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare

Inlägg av frippe »

Men alla arbetsgivare är kanske inte som du, inte alla arbetstagare har den förmågan eller möjligheten heller. Det finns gott om ruttna arbetsgivare precis som det finns arbetstagare som också är ruttna.

Det är väl just därför ett kollektivavtal och till den viss tvingande lagstiftning finns.

Om alla var justa mot varandra hade vi knappast behövt det samt om alla arbetstagare vågat och haft förmåga att byta jobb. Men det är tyvärr en utopi.
Model Y LR.
Model S70D
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare

Inlägg av frippe »

Dinsdale skrev: 29 okt 2023 06:12
Mickep skrev: 29 okt 2023 00:07
Vilket avtal är det som det handlar om? Gissar att det är motobranschen.

https://www.ifmetall.se/globalassets/av ... vtalet.pdf

Vad är det specifikt som är dåligt med detta? Finns det någon punkt som är negativt för Tesla eller de anställda.
Jag ser att det finns en förtursrätt vid återanställningar beroende hur länge man varit anställd. (det kan väl vara dåligt). Pensionsavsättning likaså.
Kom ihåg att kollektivavtalet bara är en grund. Telsa får om de vill erbjuda aktier till anställda, tom erbjuda bättre villkor.
Känns som det är väldigt mycket konspirationsteorier om att kollektivavtal kommer ta död på företaget. (vilket är löjligt) eller att fackföreningar bara är inbördes beundran och fårmentalitet. (jantelag)
Jag kan förstå om företagsägare som byggt upp ett företag från grunden känner en oro över att lämna bort full kontroll över sitt företag genom att skriva på ett kollektivavtal. Det ligger mycket blod svett och tårar bakom företagande, inte sällan heller ett stort personligt ekonomiskt risktagande. Bankerna kräver ofta säkerhet i personlig egendom för att ge lån till småföretag, företagets ägare kan ha sitt hus som säkerhet för företagets lån. Att lämna bort någon del av kontrollen av företaget samtidigt som det fanns en personlig borgen i någon form hade jag själv upplevt som oerhört otryggt om jag vore företagsägare. Sen om den känslan kanske är helt fel är en annan sak, man kan ju uppleva sig ha kontroll fast man inte har det eller tvärtom.

Det där gäller alltså småföretagare som börjar bli medelstora företagare eller liknande. På Teslas eller Klarnas nivå är det förstås något helt annat.
Du lämnar direkt över full kontroll så fort du anställer medarbetare, sedan eskalerar detta desto fler du anställer. Så ser lagstiftningen ut redan utan kollektivavtal.
Model Y LR.
Model S70D
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare

Inlägg av spacecoin »

Honkan skrev: 28 okt 2023 15:55
Håller med men det är nog prestige ,att man inte vill förlora, det är trots allt ”home of the brave and land of the free” vi har att göra med , dvs man gillar inte överstatlighet eller facket.
Lustigt att alla andra jämförbara billtillverkare i USA har kollektivavtal…
Banane

Inlägg av Banane »

OfarligTesla skrev: 29 okt 2023 09:49
Banane skrev: 29 okt 2023 09:38

Ser det som bra att någon tar fighten, det är galenskap att facken skall kunna tvinga fram ett kollektivavtal på en arbetsplats där de anställda inte vill ha ett sådant, speciellt ifall det försämrar för de flesta.

Så nu är det ett faktum att de flesta inte vill? Var har du fått det ifrån?
Användarvisningsbild
PhR34k
Teslaägare

Inlägg av PhR34k »

frippe skrev:

Men alla arbetsgivare är kanske inte som du, inte alla arbetstagare har den förmågan eller möjligheten heller. Det finns gott om ruttna arbetsgivare precis som det finns arbetstagare som också är ruttna.

Det är väl just därför ett kollektivavtal och till den viss tvingande lagstiftning finns.

Om alla var justa mot varandra hade vi knappast behövt det samt om alla arbetstagare vågat och haft förmåga att byta jobb. Men det är tyvärr en utopi.
Varför då inte införa lagar för att skydda anställda istället för att ha fackföreningar.
En fackförening tjänar pengar på individer som enligt er är svaga och inte kan föra sin talan, är inte det lite motsägelsefullt? Varför inte skicka den laxen till fora för deras pension istället för till facket?

Elektrikernas fack tog utav alla sina medlemmar i åratal betalt för ackordtidsberäkning. Tror det var 150kr i månaden som drogs på lönen hos alla deras medlemmar. Ackordsarbete är utförs knapp längre, detta gick till tingsrätt där dom förlorade och fick sluta ta denna avgift.
När jag var anställd som elektrikernlärling på en då stor firma i Sthlm fick man bonus baserat på hur bra året gått. Detta var bara som en extra lön över julen och inget som var beräknat på lönen utan det var chefernas sätt att visa uppskattning.
När facket fick reda på detta och att de då inte fick sina % så blev det tingsrätt där också, facket mot min arbetsgivare. Blev inga fler bonusar efter det.
Jag tycker inte att facket automatiskt blir bra om ni inte redan förstått det.
Jag märker att i min bransch så får vi som sköter oss betala dyrt och de som missköter sig kommer runt allt oavsett.
Mickep

Inlägg av Mickep »

De flesta i en konflikt vill att den avbryts. (stockholmssyndromet, dvs fienden är någon som kräver bättre förmåner, för man tycker att det man har är ganska bra, också kommer någon och påstår något annat och kräver rätt). Frågan är hur det ser på det efteråt.
Jag tror de flesta (inte bra på tesla) ser facket som en fiende som stör friden.(det är något mänskligt och något som brukar ske i sådana situationer. Jag skulle känna så iallafall ) (även om kollektivavtal inte är negativt om man ser det ut samhällsperspektiv. Om man vill vara sin egen förhandlare så sker så i de flesta arbetsplatser med individuell lönesättning, men lönen och förmånerna handlar mer om arbetsplatsen och vem man förhandlar om än kollektivavtalet, de mesta jag har lyckats få är när jag förhandlat med någon som har mandat att gå över kollektivavtalet. Annars så blir det en låtsasförhandling).
Det är löjligt när någon säger att de fått högre höjningar på företag utan kollektivavtal, för det handlar mer om VILKEN man förhandlar med än kollektivavtalet i sig. Vet kollektivanslutna företag som inte höjt lönerna (och brutit mot avtalet för att klara sig men återigen hade det inte funnits avtal så hade det inte blivit något alls).
Det handlar att ge arbetstagarna makt och en motvikt mot arbetsgivarna.(för att skapa justa villkor och arbetstrygghet)
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

Bel skrev: 29 okt 2023 09:54
Om jag tolkat IF Metalls krav för att bli medlem rätt så kan vem som helst som jobbar på arbetsplats med kollektivavtal med IF Metall kunna bli medlem.
Alla som arbetar inom IF Metalls avtalsområde kan bli medlem. Företaget man jobbar på behöver inte ha kollektivavtal för att man ska kunna bli medlem. På sätt och vis kan det ju faktiskt vara viktigare att vara medlem om man jobbar på en arbetsplats utan avtal. Den juridiska hjälp man kan få av sin fackförening om arbetsgivaren bryter mot lagen är krångligare att skaffa privat.
Esterox

Inlägg av Esterox »

Banane skrev: 29 okt 2023 09:14
Esterox skrev: 29 okt 2023 09:00

Du menar de som är anställda av facket? De kan inte vara många?
Är nog några hundra totalt. Så du inte missförstår, som jobbar på IF-metall. Alla ombudsmän och kvinnor blir ju erbjuden tjänstebil eftersom det är ute och åker så mycket. Så skulle inte förvåna mig om IF-metall har närmare 100 tjänstebilar totalt över hela Sverige.
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Referralkod: ts.la/tibor72449

Inlägg av TiborBlomhall »

Strejken berör inte 120 personer.

Enligt IF Metall har Tesla 120 bilmekaniker. Men fackföreningar kan endast ta ut sina egna medlemmar i strejk.

Rent statistiskt var 65-71% av Sveriges fordonsmekaniker fackligt anslutna 2017-2019. En dalande siffra, 2001 var fortfarande 83% det. (Tabell på sid 34 i utredningen Svenska modellen i fara? från Lunds Universitet.)

Så rent statistiskt kan det vara 78-85 personer som kan tas ut i strejk.

De bland personalen som jag pratat med påstår att den fackliga anslutningen hos Tesla är långt färre än så. Även om vi inte skulle tro på sådana hörsägen är det en trolig hypotes att kollektivanslutna företag har högre andel fackanslutna arbetare än icke kollektivanslutna företag. Enligt utredningen är fackanslutningen bland unga lägre än bland äldre. Tesla har ett väldigt ungt verkstadspersonal. De borde alltså ha lägre andel fackanslutna arbetare än andra företag. Hur mycket lägre får bli en gissning men kanske hälften av medelvärdet? I så fall runt 40 personer?
Banane

Inlägg av Banane »

TiborBlomhall skrev: 29 okt 2023 11:22
Strejken berör inte 120 personer.

Enligt IF Metall har Tesla 120 bilmekaniker. Men fackföreningar kan endast ta ut sina egna medlemmar i strejk.

Rent statistiskt var 65-71% av Sveriges fordonsmekaniker fackligt anslutna 2017-2019. En dalande siffra, 2001 var fortfarande 83% det. (Tabell på sid 34 i utredningen Svenska modellen i fara? från Lunds Universitet.)

Så rent statistiskt kan det vara 78-85 personer som kan tas ut i strejk.

De bland personalen som jag pratat med påstår att den fackliga anslutningen hos Tesla är långt färre än så. Även om vi inte skulle tro på sådana hörsägen är det en trolig hypotes att kollektivanslutna företag har högre andel fackanslutna arbetare än icke kollektivanslutna företag. Enligt utredningen är fackanslutningen bland unga lägre än bland äldre. Tesla har ett väldigt ungt verkstadspersonal. De borde alltså ha lägre andel fackanslutna arbetare än andra företag. Hur mycket lägre får bli en gissning men kanske hälften av medelvärdet? I så fall runt 40 personer?

Är 120 anställda som Metall ser som sin intressesfär och som potentiella medlemmar. Var en diskussion om att Metall gjorde detta för att tjäna multum på nya medlemmar.
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

Låter rimligt att yngre mer sällan är medlemmar i fackförening än äldre. Fick själv tjata på min son att han skulle gå med när han började jobba.
Skriv svar