frippe skrev:PhR34k skrev: ↑29 okt 2023 09:54
Jag vill alla mina anställda väl och det är två skäl. 1. Annars sticker dom och jag har inga anställda och 2. För att jag vill att mina anställda ska få det dom förtjänar.
Jag har alltid tänkt (när jag var anställd) att om jag ej kan prata med min chef och komma överens så slutar jag och börjar någon annanstans. Hade jag behövt använda facket mot min arbetsgivare hade jag inte känt att jag skulle vilja vara kvar på bolaget oavsett alt inte känna mig välkommen.
Men alla arbetsgivare är kanske inte som du, inte alla arbetstagare har den förmågan eller möjligheten heller. Det finns gott om ruttna arbetsgivare precis som det finns arbetstagare som också är ruttna.
Det är väl just därför ett kollektivavtal och till den viss tvingande lagstiftning finns.
Om alla var justa mot varandra hade vi knappast behövt det samt om alla arbetstagare vågat och haft förmåga att byta jobb. Men det är tyvärr en utopi.
Varför då inte införa lagar för att skydda anställda istället för att ha fackföreningar.
En fackförening tjänar pengar på individer som enligt er är svaga och inte kan föra sin talan, är inte det lite motsägelsefullt? Varför inte skicka den laxen till fora för deras pension istället för till facket?
Elektrikernas fack tog utav alla sina medlemmar i åratal betalt för ackordtidsberäkning. Tror det var 150kr i månaden som drogs på lönen hos alla deras medlemmar. Ackordsarbete är utförs knapp längre, detta gick till tingsrätt där dom förlorade och fick sluta ta denna avgift.
När jag var anställd som elektrikernlärling på en då stor firma i Sthlm fick man bonus baserat på hur bra året gått. Detta var bara som en extra lön över julen och inget som var beräknat på lönen utan det var chefernas sätt att visa uppskattning.
När facket fick reda på detta och att de då inte fick sina % så blev det tingsrätt där också, facket mot min arbetsgivare. Blev inga fler bonusar efter det.
Jag tycker inte att facket automatiskt blir bra om ni inte redan förstått det.
Jag märker att i min bransch så får vi som sköter oss betala dyrt och de som missköter sig kommer runt allt oavsett.