Strejk på Tesla i Sverige

Nyheter från Tesla Club Sweden

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Macki
elbilist

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Macki »

Jag vill upplysa hur det funkar inom mitt fackförbund (Målarna)
Jag jobbar själv som målare och är skyddsombud.

I denna branschen är facket extremt viktigt, det förekommer väldigt mycket oreda på arbetsplatser, dåliga arbetsgivare, dålig säkerhet, rentav livsfara ibland.

Jag har ett färskt exempel från min skyddsrond här om veckan.
Jag hälsade på två målare som kommer från Polen och arbetat hos denna arbetsgivaren i fem år.
Till en början var allting hur bra som helst, frid och fröjd, Men när jag verkligen fick dem att förstå att jag inte var där för arbetsgivaren skull utan deras så började bilden och historierna ändra sig, det va inte så bra!
Lönen de hade var ok (tack vare facket) men pressen de får utstå var det inte, helt orimligt vad arbetsgivaren tyckte de skulle prestera.

Detta skulle aldrig komma till ytan om jag inte träffat dem.

Det sker ett enormt utnyttjande av människor i mängder av branscher, DÄR ÄR FACKET OVÄRDERLIGA!

Många av er här sitter på snurrstolar hela dagen och gnäller att kaffet är för varmt eller för kallt!
Att ni då har mage att klaga på facket som hjälper de mest utsatta, de som inte vågar säga nått, både svenskar och utländska arbetare.
Säg tex människor från öst, Balkan, mellanöstern kommer från en Arbetshierarki där man inte säger emot sin chef eller arbetsledare, Man pratar inte illa om sina chefer eller sina arbetsplatser fast allt kanske egentligen är skit.

Där kommer vi in och håller en talan.

Inga löner

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/helsi ... t-ut-loner

Jag har själv stoppat bygge pga rivning i farliga material på fel sätt, detta va med asbest, men vissa arbetsgivare tar risken för pengarnas skull och använder oerfarna arbetar och unga utan kunskaper.

Därför är jag skeptisk till Tibors artikel! Han kommer inte få ärliga svar där, speciellt inte när han kommer från något där Tesla är med i namnet, oavsett hur gott han än vill.

Och som ett svar till att facket tappar medlemmar är min uppfattning att många kommer från dessa länder där man inte pratar illa om sina chefer eller arbeten, tar upp faror eller ställer obekväma frågor, och kommer du in till Sverige för att arbeta så ställs det oftas krav på att inte vara med i facket!

Har själv träffat målare som tjänar 9euro i timmen, själv så jobba jag i huset bredvid, på ackord och hade 300kr i timmen, då var jag inte skyddsombud men ”gola” direkt till facket som kom och satte in åtgärder, åtgärder som tillslut efter ca 1år satte denna firman i konkurs, hur ska seriösa företag kunna tävla om arbeten när det kommer in företag som har anställda som tjänar 9euro i timmen…….
Nä många av er syn på facket här inne är skrämmande, man får känslan som när man pratar med en elbilsmotståndare, de vill inte ta in det man säger….
Mickep

Inlägg av Mickep »

Som Telsa behandlar fackanslutna kan man förstå att folk som arbetar där inte känner sig motiverade att ansluta sig. Detta är inget nytt utan det känner nog de anställda till inställningen från företaget. Man tror att det kan leda till minskad lönehöjningar eller missade karriärer. (och det finns inget kollektivavtal så varför skall de riskera missaktning)
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare

Inlägg av OfarligTesla »

Banane skrev: 29 okt 2023 10:09
Så nu är det ett faktum att de flesta inte vill? Var har du fått det ifrån?
Nej, men den som stöder detta har bevisbördan och får visa att de flesta stödjer åtgärden. Enligt det som framkommit verkar stödet inte varit speciellt stort iaf. Har som sagt sett sådant tidigare, facket försämrar trots att få ville det.

Tycker som sagt att facken bör behöva bevisa att en majoritet på en arbetsplats vill ha kollektivavtalet innan de kan tvinga fram ett. Så att de inte kan tvinga fram försämringar som de så ofta gjort.
SwedishAdvocate

Inlägg av SwedishAdvocate »

Mickep skrev: 29 okt 2023 10:37
De flesta i en konflikt vill att den avbryts. [1] (stockholmssyndromet, dvs fienden är någon som kräver bättre förmåner, för man tycker att det man har är ganska bra, också kommer någon och påstår något annat och kräver rätt). Frågan är hur det ser på det efteråt.
[2] Jag tror de flesta (inte bra på tesla) ser facket som en fiende som stör friden.(det är något mänskligt och något som brukar ske i sådana situationer. Jag skulle känna så iallafall ) [...
1. Det så kallade "stockholmssyndromet" är inte en vedertagen diagnos inom psykologi el. psykiatri.
https://en.wikipedia.org/wiki/Stockholm ... ationships.

2. Jag tror de flesta inte ser facket som en fiende. Jag tror de flesta ser facket som ngt bra. Detta stöds också av att de flesta yrkesaktiva i Sverige också är medlemmar i något fackförbund.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
wannabee
Teslaägare

Inlägg av wannabee »

Mickep skrev: 29 okt 2023 12:20
Som Telsa behandlar fackanslutna kan man förstå att folk som arbetar där inte känner sig motiverade att ansluta sig. Detta är inget nytt utan det känner nog de anställda till inställningen från företaget. Man tror att det kan leda till minskad lönehöjningar eller missade karriärer. (och det finns inget kollektivavtal så varför skall de riskera missaktning)
Facket i USA har ju likställs med maffian för inte så länge sedan och att en stor fackförening försökte förstöra allt för nån som drev en matvagn och hade anställt nån bekant på deltid, vet inte om det var denna? https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/BJ ... rangfacket

Men i fråga om folk som är medlemmar i SD så väljer facket att handla som en maffia organisation i Sverige (Lo)
SwedishAdvocate

wannabee skrev: 29 okt 2023 14:34
Mickep skrev: 29 okt 2023 12:20
[1] Facket i USA har ju likställs med maffian för inte så länge sedan och att en stor fackförening försökte förstöra allt för nån som drev en matvagn och hade anställt nån bekant på deltid, [2] vet inte om det var denna? https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/BJ ... rangfacket

[3] Men i fråga om folk som är medlemmar i SD så väljer facket att handla som en maffia organisation i Sverige (Lo)
1. Att facket skulle vara en maffia-organisation är ju bara skitsnack! Har du någon källa på de här påståendena om matvagnen?
2. Den Aftonbladet-artikeln handlar inte om en någon matvagn i USA.
3. För femtielfte gången: Varför bildar inte SD ett eller flera egna fackförbund? Vi har ju föreningsfrihet i Sverige! Det är väl bara att sätta igång! Och återigen är det så oerhört tröttsamt med det här totalt verklighetsfrånvända skitsnacket om maffia!

Det här är vad maffia är!:
https://en.wikipedia.org/wiki/Mafia
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
Xyborg
Teslaägare
Referralkod: ts.la/robin28307

Inlägg av Xyborg »

OfarligTesla skrev: 29 okt 2023 12:30
Nej, men den som stöder detta har bevisbördan och får visa att de flesta stödjer åtgärden. Enligt det som framkommit verkar stödet inte varit speciellt stort iaf. Har som sagt sett sådant tidigare, facket försämrar trots att få ville det.

Tycker som sagt att facken bör behöva bevisa att en majoritet på en arbetsplats vill ha kollektivavtalet innan de kan tvinga fram ett. Så att de inte kan tvinga fram försämringar som de så ofta gjort.
Men för tusende gången. Varför fortsätter man sprida den här felaktigheten?! Kollektivavtal är ett golv. En lägstanivå. Det är fritt fram för alla företag som har kollektivavtal att erbjuda förmåner som är högre än vad som står i kollektivavtalet.
p1457
elbilist

Inlägg av p1457 »

Xyborg skrev: 29 okt 2023 14:58

Men för tusende gången. Varför fortsätter man sprida den här felaktigheten?! Kollektivavtal är ett golv. En lägstanivå. Det är fritt fram för alla företag som har kollektivavtal att erbjuda förmåner som är högre än vad som står i kollektivavtalet.
I praktiken fungerar det nog så, från arbetsgivarens synvinkel, att antingen förhandlar man individuellt, eller så sker det genom kollektivavtal.
Ett argument jag hör är att man som arbetstagare slipper förhandla själv, pga att fack och arbetsgivarorganisation förhandlar åt en. Det vill väl arbetsgivare också dra nytta av. Varför ska man ha kollektivavtal om man ändå måste förhandla individuellt med varje anställd?
Även om kollektivavtal är ett golv så kan kanske detta resonemang vara ett skäl till att en del upplever att det har blivit sämre med kollektivavtal.
Användarvisningsbild
PhR34k
Teslaägare

Inlägg av PhR34k »

Xyborg skrev:

Har gett ett exempel som du inte läst. Det dilemma har jag i mitt bolag.

Jag har tex Kalle som är extremt duktig för sin ålder och yrkeserfarenhet. Jag har alltid gett lön efter prestation och denna kille tjänar 30000kr i månaden men jag tycker att han förtjänar samma lön som tex Olle som är 10 år äldre då han är minst lika bra som honom. Kalle kommer nå Olles nuvarande lön så småningom med alla årliga höjningar så måste göras pga kollektivavtal.
Men jag hade gärna gett Kalle den lönen redan idag och kanske under ett par år hålla inne höjningarna. Detta hjälper Kalle som fan då han ska köpa lägenhet och är ett sätt för mig att visa uppskattning.
Efter några år så får man höja lite till igen så att han hela tiden ligger högt men de kanske 3-4 första åren sker inget. Den årliga höjningen ligger ju i snitt på 3% så det betyder att de skulle ta säkert 7-8 år för han att nå 40000kr som Olle tjänar idag.
Men om jag ger Kalle 40000kr idag så betyder det att enligt kollektivavtalet måste jag ändå höja hans lön med den årliga % vilket blir helt ohållbart för mig.
Därav får Kalle fortsätta med sin lön på 30000kr i månaden och få den ”minimala höjningen”

Dessutom råkade jag ut för det i år då vi börjar bli lite större nu. Jag gav mina killar löneförhöjning i januari men enligt avtalet ska de ske i slutet på april så när lönerevisonen kom så fick jag ge dom ytterligare en höjning för att inte riskera åka dit på något
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare

Inlägg av OfarligTesla »

Nej nu ljuger du. Det är i de allra flesta fall TVINGANDE att använda fackens egna tjänstepensionslösning, en lösning som oftast ger markant lägre avkastning än andra pensionslösningar vilket resulterar i lägre pension. Arbetsgivaren får helt enkelt inte erbjuda en bättre lösning även om de hade velat för det tillåter inte facket.

På fruns jobb så var pensionsavsättningen dessutom enligt kollektivavtal högre för de med hög lön och lägre för de med lägre lön om man jämförde med tidigare avsättning, så i slutändan i princip kostnadsneutralt för arbetsgivaren att byta plan men de allra flesta fick det sämre än tidigare i gengäld mot att ledningen fick det bättre. När folk insåg det så blev facket i princip ”buade av scen” när de kom och försökte rekrytera medlemmar på ett informationsmöte om det nya kollektivavtalet de tvingat fram.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Inlägg av fth »

Maw skrev: 29 okt 2023 09:25
Jag konstaterar bara fakta, det är den anda Elon är uppvuxen och fostrad i. Jag håller med om att det är en sjukt obehaglig anda.
Att Elon Musk växte upp i Sydafrika är fakta, fantasierna om ”undermänniskor” och apartheid i hans företag är helt gripna ur luften.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
Jwe
Teslaägare

Inlägg av Jwe »

Här lär man sig mycket om arbetslivet och organisationen av densamma.

Macki skrev ett läsvärt inslag om fackets betydelse.

Andra vittnar om fackets mindre bra insatser.
Mina erfarenheter av facket sällar sig tyvärr till dessa negativa upplevelser t.ex;
-Försök att begränsa löneökning.
-Ej hjälp när kollegor hamnat i trångmål.
-Ej kämpat för att begränsa undantag från arbetstidsregler

Varför?
Facket har varit en alternativ karriärväg. Där lär man sig de lagar, regler och förordningar som gäller inom arbetslivet. Förhandlingsvana.
Nästa steg är att bli chef, en chef som inte bara kan sitt yrke utan också förvärvat ovanstående kunskaper.
Har man sådana ambitioner kommer ens fackliga gärning mer handla om smidighet och förmåner.

Angående Tesla:

Livrädda för facket ligger nog i företagets kultur och erfarenheter (USA).
Toppstyrt företag, TM Sweden är troligen att jämföra med brevlådeföretag när det gäller kontakt och beslutsfäighet, vilket facket kommer att erfara liksom konsumenter redan gjort.

Ur svenskt perspektiv är det väl bara att träffa avtal, något hemskt kommer inte att inträffa men så enkelt är det säkerligen inte för Elon & Co.
Tyskland och andra väntar.
Är det då värt att ge upp Sverige för en tid?
Kanske, men då får man också räkna med att försäljning riskerar att rasa även i övriga Europa (där man därtill har en fabrik i Berlin)
Det här har potential att gå dålig både för facket, Tesla och oss teslaägare (som på kort eller lång sikt inte kommer åt service, billeveranser och kanske ej heller Supercharger om Tesla tar till med storsläggan).
Senast redigerad av Jwe, redigerad totalt 1 gånger.
SwedishAdvocate

OfarligTesla skrev: 29 okt 2023 15:27
Nej nu ljuger du. Det är i de allra flesta fall TVINGANDE att använda fackens egna tjänstepensionslösning, en lösning som oftast ger markant lägre avkastning än andra pensionslösningar vilket resulterar i lägre pension. Arbetsgivaren får helt enkelt inte erbjuda en bättre lösning även om de hade velat för det tillåter inte facket.

På fruns jobb så var pensionsavsättningen dessutom enligt kollektivavtal högre för de med hög lön och lägre för de med lägre lön om man jämförde med tidigare avsättning, så i slutändan i princip kostnadsneutralt för arbetsgivaren att byta plan men de allra flesta fick det sämre än tidigare i gengäld mot att ledningen fick det bättre. När folk insåg det så blev facket i princip ”buade av scen” när de kom och försökte rekrytera medlemmar på ett informationsmöte om det nya kollektivavtalet de tvingat fram.
Men om det nu är som du beskriver här så verkar det ju vara busenkelt att bara ändra på fackets tjänstepensionslösning. Fackets medlemmar driver opinion om att man antingen ändrar centralt eller gör om avtalen så att finns två eller flera val att välja mellan här. Verkar inte direkt vara ett oöverstigligt problem.

Går säkert att komma på ytterligare lösningar.
SwedishAdvocate

Jwe skrev: 29 okt 2023 15:44
...] Det här har potential att gå dålig både för facket, Tesla och oss teslaägare (som på kort eller lång sikt inte kommer åt service, billeveranser och kanske ej heller Supercharger om Tesla tar till med storsläggan).
Är ju rätt nyfiken på hur du tänker kring Superchargernätverket...

Tänker du att alla svenskar ska stängas ute eller att alla laddare i Sverige ska stängas av? Vad tror du våra kära goa grannar norrmännen tycker om det ifall alla svenska laddare stängs av? Har liksom en liten, liten känsla av de kommer göra ett sjuhelvetes jävla liv om det. En inte så liten andel av andra européer som vill åka runt i Norge eller Sverige kommer nog inte heller bli så glada...
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

p1457 skrev: 29 okt 2023 15:17
I praktiken fungerar det nog så, från arbetsgivarens synvinkel, att antingen förhandlar man individuellt, eller så sker det genom kollektivavtal.
I praktiken sker det väl ingen förhandling med varje anställd om det saknas kollektivavtal? Villkoren förmedlas och accepteras.
Iallafall bland bilmekaniker.
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare

Inlägg av frippe »

PhR34k skrev: 29 okt 2023 10:16
frippe skrev:
PhR34k skrev: 29 okt 2023 09:54

Jag vill alla mina anställda väl och det är två skäl. 1. Annars sticker dom och jag har inga anställda och 2. För att jag vill att mina anställda ska få det dom förtjänar.

Jag har alltid tänkt (när jag var anställd) att om jag ej kan prata med min chef och komma överens så slutar jag och börjar någon annanstans. Hade jag behövt använda facket mot min arbetsgivare hade jag inte känt att jag skulle vilja vara kvar på bolaget oavsett alt inte känna mig välkommen.
Men alla arbetsgivare är kanske inte som du, inte alla arbetstagare har den förmågan eller möjligheten heller. Det finns gott om ruttna arbetsgivare precis som det finns arbetstagare som också är ruttna.

Det är väl just därför ett kollektivavtal och till den viss tvingande lagstiftning finns.

Om alla var justa mot varandra hade vi knappast behövt det samt om alla arbetstagare vågat och haft förmåga att byta jobb. Men det är tyvärr en utopi.
Varför då inte införa lagar för att skydda anställda istället för att ha fackföreningar.
En fackförening tjänar pengar på individer som enligt er är svaga och inte kan föra sin talan, är inte det lite motsägelsefullt? Varför inte skicka den laxen till fora för deras pension istället för till facket?

Elektrikernas fack tog utav alla sina medlemmar i åratal betalt för ackordtidsberäkning. Tror det var 150kr i månaden som drogs på lönen hos alla deras medlemmar. Ackordsarbete är utförs knapp längre, detta gick till tingsrätt där dom förlorade och fick sluta ta denna avgift.
När jag var anställd som elektrikernlärling på en då stor firma i Sthlm fick man bonus baserat på hur bra året gått. Detta var bara som en extra lön över julen och inget som var beräknat på lönen utan det var chefernas sätt att visa uppskattning.
När facket fick reda på detta och att de då inte fick sina % så blev det tingsrätt där också, facket mot min arbetsgivare. Blev inga fler bonusar efter det.
Jag tycker inte att facket automatiskt blir bra om ni inte redan förstått det.
Jag märker att i min bransch så får vi som sköter oss betala dyrt och de som missköter sig kommer runt allt oavsett.
Det kan man så klart göra och det görs i vissa fall, t.ex. LAS, MBL, semesterlagen men inte på alla områden. Där har vi i Sverige valt en lite annorlunda form för att det ska gynna olika behov hos olika branscher.

Bara olika sätt att lösa likartade problem i olika länder. Finns så klart nackdelar och fördelar med båda lösningarna.
Model Y LR.
Model S70D
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare

Inlägg av OfarligTesla »

SwedishAdvocate skrev: 29 okt 2023 15:44
Men om det nu är som du beskriver här så verkar det ju vara busenkelt att bara ändra på fackets tjänstepensionslösning. Fackets medlemmar driver opinion om att man antingen ändrar centralt eller gör om avtalen så att finns två eller flera val att välja mellan här. Verkar inte direkt vara ett oöverstigligt problem.

Det förändrar inte faktumet att kollektivavtal idag kan innebära faktiska försämringar som arbetsgivaren inte kan förväntas kompensera för utan det är facket som bestämmer att det skall vara sämre, vilket var precis vad jag sa. Sedan har jag inte alls tron på att fackpamparna hade brytt sig om att göra det, enligt min erfarenhet i interaktioner med de på huvudkontoren bryr de sig inte om medlemmarnas bästa.

Har många historier med olika stora fackförbund men minns specifikt ett som ville ha ett visst försäkringspaket som skulle ingå i avgiften, de tyckte priset som offererades var för högt och bad oss sänka det genom att ta bort moment som kostade pengar. När vi sa att det hade inneburit att deras medlemmar betalat för en meningslös försäkring som de inte skulle få någon nytta av var svarat ungefär att det spelade ingen roll för det såg oavsett bra ut för facket att erbjuda den försäkringen för det lockade medlemmar. De menade mer eller mindre att ingen skulle läsa villkoren ändå så det var oviktigt vad den innehöll så länge de kunde värva medlemmar med att man fick många försäkringar inkluderat så ju billigare det blev desto bättre.
SwedishAdvocate

TiborBlomhall skrev: 29 okt 2023 11:22
Strejken berör inte 120 personer.

Enligt IF Metall har Tesla 120 bilmekaniker. Men fackföreningar kan endast ta ut sina egna medlemmar i strejk.

Rent statistiskt var 65-71% av Sveriges fordonsmekaniker fackligt anslutna 2017-2019. En dalande siffra, 2001 var fortfarande 83% det. (Tabell på sid 34 i utredningen Svenska modellen i fara? från Lunds Universitet.)

Så rent statistiskt kan det vara 78-85 personer som kan tas ut i strejk.

De bland personalen som jag pratat med påstår att den fackliga anslutningen hos Tesla är långt färre än så. Även om vi inte skulle tro på sådana hörsägen är det en trolig hypotes att kollektivanslutna företag har högre andel fackanslutna arbetare än icke kollektivanslutna företag. Enligt utredningen är fackanslutningen bland unga lägre än bland äldre. Tesla har ett väldigt ungt verkstadspersonal. De borde alltså ha lägre andel fackanslutna arbetare än andra företag. Hur mycket lägre får bli en gissning men kanske hälften av medelvärdet? I så fall runt 40 personer?
Det här bygger ju på en rad antaganden...

Varför skulle den fackliga anslutningen behöva vara lägre för att ett företag inte har kollektivavtal? Det är väl tvärtemot en rätt tungt vägande faktor för en högre än genomsnittligt facklig medlemsandel... Särskilt i en branch som traditionellt och historiskt haft en hög facklig organisering. Och i just det här specifika fallet tror inte jag ålder spelar så stor roll.

Det som skulle kunna dra ner den fackliga organiseringen på Tesla i Sverige är väl snarare att alla väl känner till Teslas inställning till facklig organisering. Så det vill nog till rätt mycket innan man tar upp det samtalsämnet med kollegor på den arbetsplatsen...

Så sammanfattningsvis:
Min hypotes är att det mycket väl kan vara 78-85 personer bland mekanikerna på Tesla som är medlemmar i Metall. Jag tror till och med att det kan vara ännu högre. Sen hur många av dem som är öppna med det är en annan sak...
SwedishAdvocate

OfarligTesla skrev: 29 okt 2023 16:01

Det förändrar inte faktumet att kollektivavtal idag kan innebära faktiska försämringar som arbetsgivaren inte kan förväntas kompensera för utan det är facket som bestämmer att det skall vara sämre, vilket var precis vad jag sa. Sedan har jag inte alls tron på att fackpamparna hade brytt sig om att göra det, enligt min erfarenhet i interaktioner med de på huvudkontoren bryr de sig inte om medlemmarnas bästa.

Har många historier med olika stora fackförbund men minns specifikt ett som ville ha ett visst försäkringspaket som skulle ingå i avgiften, de tyckte priset som offererades var för högt och bad oss sänka det genom att ta bort moment som kostade pengar. När vi sa att det hade inneburit att deras medlemmar betalat för en meningslös försäkring som de inte skulle få någon nytta av var svarat ungefär att det spelade ingen roll för det såg oavsett bra ut för facket att erbjuda den försäkringen för det lockade medlemmar. De menade mer eller mindre att ingen skulle läsa villkoren ändå så det var oviktigt vad den innehöll så länge de kunde värva medlemmar med att man fick många försäkringar inkluderat så ju billigare det blev desto bättre.
Det blir liksom omöjligt för mig att kontrollera det du skriver här.

Som så mycket annat... Allt blir vad man gör det till. Om man vill ha en fackförening, och det nu skulle finnas en massa missförhållanden som du påstår så får man som enskild medlem organisera sig och ändra på det. Finns ett antal olika sätt att göra det på. Man kan till exempel använda sig av media.

Det finns ett oändligt fält av gråskala i det här. Det är på intet sätt svart eller vitt.
SwedishAdvocate

SwedishAdvocate skrev: 29 okt 2023 16:07
OfarligTesla skrev: 29 okt 2023 16:01

Som så mycket annat... Allt blir vad man gör det till. Om man vill ha en fackförening, och det nu skulle finnas en massa missförhållanden som du påstår så får man som enskild medlem organisera sig och ändra på det. Finns ett antal olika sätt att göra det på. Man kan till exempel använda sig av media.

Det finns ett oändligt fält av gråskala i det här. Det är på intet sätt svart eller vitt.
Även alla arbetsgivare som vill sina anställdas bästa kan hjälpa till med att förbättra fackföreningarna. Om det finns missförhållanden i en fackförening, varför kan då inte arbetsgivaren/företagaren/entreprenören hjälpa sin anställda med att komma tillrätta med det här?
Banane

Inlägg av Banane »

Det är du som hävdar att de flesta inte vill. Varför skulle jag ha bevisbördan?
Användarvisningsbild
Xyborg
Teslaägare
Referralkod: ts.la/robin28307

Inlägg av Xyborg »

PhR34k skrev: 29 okt 2023 15:22
Xyborg skrev:

Har gett ett exempel som du inte läst. Det dilemma har jag i mitt bolag.

Jag har tex Kalle som är extremt duktig för sin ålder och yrkeserfarenhet. Jag har alltid gett lön efter prestation och denna kille tjänar 30000kr i månaden men jag tycker att han förtjänar samma lön som tex Olle som är 10 år äldre då han är minst lika bra som honom. Kalle kommer nå Olles nuvarande lön så småningom med alla årliga höjningar så måste göras pga kollektivavtal.
Men jag hade gärna gett Kalle den lönen redan idag och kanske under ett par år hålla inne höjningarna. Detta hjälper Kalle som fan då han ska köpa lägenhet och är ett sätt för mig att visa uppskattning.
Efter några år så får man höja lite till igen så att han hela tiden ligger högt men de kanske 3-4 första åren sker inget. Den årliga höjningen ligger ju i snitt på 3% så det betyder att de skulle ta säkert 7-8 år för han att nå 40000kr som Olle tjänar idag.
Men om jag ger Kalle 40000kr idag så betyder det att enligt kollektivavtalet måste jag ändå höja hans lön med den årliga % vilket blir helt ohållbart för mig.
Därav får Kalle fortsätta med sin lön på 30000kr i månaden och få den ”minimala höjningen”

Dessutom råkade jag ut för det i år då vi börjar bli lite större nu. Jag gav mina killar löneförhöjning i januari men enligt avtalet ska de ske i slutet på april så när lönerevisonen kom så fick jag ge dom ytterligare en höjning för att inte riskera åka dit på något
Nej, du måste inte höja Kalles lön varje år om han ligger högt. Jag har haft exakt den här diskussionen med vår HR, som har egna experter på just det här.

Vi hade några anställda som knappt gjorde vad som krävdes - de fick 0%. Några andra som gjorde riktigt bra ifrån sig fick långt över ”snittet”.

Alla anställdas genomsnittliga (som du själv skriver) lönehöjning måste motsvara den utsatta procentsatsen. Det betyder INTE att var och en måste ha den höjningen.

Har du 4 anställda som ska ha 3% löneförhöjning så kan du t.ex. ge en 6%, en 0%, en 4% och en 2%. Snittet blir 3%.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare

Inlägg av OfarligTesla »

SwedishAdvocate skrev: 29 okt 2023 16:07

Jag kör hellre på att ha så lite med dem att göra som möjligt, kommer aldrig gå med i facket igen efter att ha fått se vad de faktiskt står för. Utifrån vad jag fått se under åren så var jag inte förvånad när media kunde visa upp hur korrupta de varit med sina lägenhetsaffärer mm.

Vilket är varför jag tycker att facken bara skall kunna tvinga fram ett kollektivavtal om en majoritet av de anställda på arbetsplatsen röstar för det. Att tvinga folk att säga upp sin egen förhandlingsrätt på det sättet borde inte vara lagligt utan någon slags demokrati bör finnas där.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare

Inlägg av OfarligTesla »

Banane skrev: 29 okt 2023 16:16

Det är du som hävdar att de flesta inte vill. Varför skulle jag ha bevisbördan?
Nej det har jag aldrig sagt, läs om läs rätt. Jag har sagt att det är galenskap att facken kan tvinga fram ett avtal även om de flesta inte vill ha ett vilket är hur det fungerar i Sverige, jag sa absolut ingenting om hur det är i fallet Tesla. Jag förespråkar bara en förändring av status quo där folk inte kan bli tvingade in i ett avtal de inte vill ha som förändrar deras anställningsförmåner.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare

Inlägg av OfarligTesla »

Xyborg skrev: 29 okt 2023 16:17

Nej, du måste inte höja Kalles lön varje år om han ligger högt. Jag har haft exakt den här diskussionen med vår HR, som har egna experter på just det här.

Vi hade några anställda som knappt gjorde vad som krävdes - de fick 0%. Några andra som gjorde riktigt bra ifrån sig fick långt över ”snittet”.

Alla anställdas genomsnittliga (som du själv skriver) lönehöjning måste motsvara den utsatta procentsatsen. Det betyder INTE att var och en måste ha den höjningen.

Har du 4 anställda som ska ha 3% löneförhöjning så kan du t.ex. ge en 6%, en 0%, en 4% och en 2%. Snittet blir 3%.
Stämmer inte för alla avtal, somliga har en minimumnivå på löneförhöjningen utöver att bara räkna potten.
Skriv svar