Strejk på Tesla i Sverige

Nyheter från Tesla Club Sweden

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Pontus »

TiborBlomhall skrev: 01 nov 2023 16:31
Niklas Z skrev: 01 nov 2023 15:59
TiborBlomhall skrev: 01 nov 2023 15:45
SwedishAdvocate skrev: 01 nov 2023 15:33
Är det reparationer som betalas av företaget Tesla, eller är det verkligen alla Teslabilar oavsett vem det är som betalar för reparationen?
Det är alla reparationer av bilar av märket Tesla. Även om det är privatperson eller försäkring som betalar.
Mig veterligen får Werksta öht inga pengar från Tesla. Reparationerna de utför betalas av antingen kunden eller hennes försäkringsbolag.
Werksta gör väl även en del garantijobb? Min bil ska in på ett lack- och plåtjobb och det är tydligen Werksta som ska göra det. Arbetet går på garantin, så det bör väl Tesla betala.
Ja det har du rätt i, är det garantijobb så pröjsar Tesla.
Annars kunden eller hennes försäkringsbolag.
Werksta tvingas dock neka alla bilar av märket Tesla oberoende av vad felet är, vem som betalar.
Om jag var företagare och mot all förmodan skulle fundera på att skriva på ett kollektivavtal så skulle jag ju kräva att mitt företag INTE skulle kunna dras in i andras konflikter med hjälp av sympatiåtgärder. Att bli indragen på ett sådant sätt måste ju vara en extremt stor anledning till att inte skriva på ett kollektivavtal. Vad säger facket om det, är det bra för företagen?
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
josve
Teslaägare

Inlägg av josve »

mans71 skrev: 01 nov 2023 16:37
Vad skulle hända rent hypotetiskt om någon startar ett nytt fackförbund och Tesla enas om ett avtal med denna?
Du kan noga räkna med blockad om det nya fackförbundet inte tecknar kollektivavtal… 😆

Mig veterligen finns det bara två exempel som står bredvid den vanliga strukturen, Syndikalisterna och Hamnarbetarförbundet. (Kanske inte dem man vill hålla i handen när det blåser…)
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare

Inlägg av Pontus »

Anderzzon skrev: 01 nov 2023 16:44
Vad skulle hända rent hypotetiskt om någon startar ett nytt fackförbund och Tesla enas om ett avtal med denna?
Ja exakt, det undrar jag också?
https://da.se/2013/10/kan-man-starta-si ... uduppgift.

Verkar ju gå bra. Men om det som står där är sant så är det vanliga att arbetsgivaren bara tecknar avtal med ett förbund. Man undrar hur Metall skulle reagera om Tesla tecknar ett avtal med ett annat förbund? Dom kan ju inte komma och säga att vi har fler medlemmar eftersom det är hemliga uppgifter. Är en intressant tanke.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
SwedishAdvocate

Inlägg av SwedishAdvocate »

Pontus skrev: 01 nov 2023 17:03
SwedishAdvocate skrev: 01 nov 2023 14:42
MartinG skrev: 01 nov 2023 14:31
...] Om något företag inte tar hand om sina anställda byter de jobb eller så förstör de sitt varumärke och tappar sina kunder. [...
Jag förstår verkligen inte det här argumentet.

Om jag har en pissig arbetsplats och slutar så kommer ju bara någon annan befinna sig på den här pissiga arbetsplatsen när som helst. Vi är ju alla olika, men jag tänker inte skita i att folk ska tvingas gå omkring på en pissig arbetsplats. Är det en pissig arbetsplats tycker jag det är alldeles utmärkt att svensk fackföreningsrörelse tar tag i det här och ser till att det inte är en pissig arbetsplats längre.
Jag har varit konsult på arbetsplatser som varit pissiga, inte på pappret men lednings förmåga att hantera personalen, där det varit bra fackliguppslutning men ville inte facket blanda sig i utan lät det bara vara. Nu några år senare så vet jag att väldigt många slutade på den arbetsplats pga ledningen och nu är det väl nya där som blir lika illa behandlade. Heja facket...
Ett problem med anekdoter som den här är ju att de blir rätt svåra för mig att bedöma objektivt. Det enda jag har att gå på är dina tre meningar ovan...

Men oavsett så får jag väl 'trösta' mig med att de iallafall hade kollektivavtal... ;)
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

Inga problem. Man behöver vara tre personer för att komma igång.
Hamnarbetarförbundet är exempel på en fristående fackförening.

https://lawline.se/answers/bilda-egen-fackforening

Problemet blir ju att få tesla att teckna kollektivavtal med den fackföreningen eftersom man ju inte tecknar kollektivavtal med fackföreningar.
Användarvisningsbild
thebishop
Teslaägare

Inlägg av thebishop »

Fredrik j skrev: 01 nov 2023 17:39

Problemet blir ju att få tesla att teckna kollektivavtal med den fackföreningen eftersom man ju inte tecknar kollektivavtal med fackföreningar.
Fackföreningen Teslisterna som startas av tesla själva blir nog ok.
Model S P90DL+ (2015) Såld 2024
Model 3 LR (2021)
BMW iX xDrive50 (2024)
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Referralkod: ts.la/tibor72449

Inlägg av TiborBlomhall »

Rent hypotetiskt om någon skulle bilda en partipolitiskt obunden fackförening vars kollektivavtal består av ett tomt papper (eller skulle enbart innehålla sånt som ändå redan är lagstadgat) skulle det nog finnas flera företag som skulle vara intresserade att teckna en sådan.

OBS rent hypotetiskt. Jag förespråkar inte den lösningen men är alltid intresserad av teoretiska diskussioner.
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare

Inlägg av Pontus »

SwedishAdvocate skrev: 01 nov 2023 17:22
...] Om något företag inte tar hand om sina anställda byter de jobb eller så förstör de sitt varumärke och tappar sina kunder. [...

Om jag har en pissig arbetsplats och slutar så kommer ju bara någon annan befinna sig på den här pissiga arbetsplatsen när som helst. Vi är ju alla olika, men jag tänker inte skita i att folk ska tvingas gå omkring på en pissig arbetsplats. Är det en pissig arbetsplats tycker jag det är alldeles utmärkt att svensk fackföreningsrörelse tar tag i det här och ser till att det inte är en pissig arbetsplats längre.
Jag har varit konsult på arbetsplatser som varit pissiga, inte på pappret men lednings förmåga att hantera personalen, där det varit bra fackliguppslutning men ville inte facket blanda sig i utan lät det bara vara. Nu några år senare så vet jag att väldigt många slutade på den arbetsplats pga ledningen och nu är det väl nya där som blir lika illa behandlade. Heja facket...
Ett problem med anekdoter som den här är ju att de blir rätt svåra för mig att bedöma objektivt. Det enda jag har att gå på är dina tre meningar ovan...

Men oavsett så får jag väl 'trösta' mig med att de iallafall hade kollektivavtal... ;)
Det är ju det viktiga för facket :)
Vad jag ville säga är att många dagens problem, som jag sett, kan inte undanröjas av ett kollektivavtal och jag har aldrig sett facket lyfta ett finger i sådana här fall.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare

Inlägg av Pontus »

TiborBlomhall skrev: 01 nov 2023 17:45

Rent hypotetiskt om någon skulle bilda en partipolitiskt obunden fackförening vars kollektivavtal består av ett tomt papper (eller skulle enbart innehålla sånt som ändå redan är lagstadgat) skulle det nog finnas flera företag som skulle vara intresserade att teckna en sådan.

OBS rent hypotetiskt. Jag förespråkar inte den lösningen men är alltid intresserad av teoretiska diskussioner.
Det är ju en teoretiskt intressant lösning på problemet och frågan är ju hur Metall skulle reagera på detta? Skulle man försöka fälla omkull ett sådant nytt fack för att det inte är seriöst i deras ögon och då skulle jag undra vart gränsen går? Det skulle ju också vara möjligt att en grupp hos Tesla vill seriöst starta ett eget fack.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Bengt-re
elbilist

Inlägg av Bengt-re »

Pontus skrev: 01 nov 2023 17:50

Det är ju en teoretiskt intressant lösning på problemet och frågan är ju hur Metall skulle reagera på detta? Skulle man försöka fälla omkull ett sådant nytt fack för att det inte är seriöst i deras ögon och då skulle jag undra vart gränsen går? Det skulle ju också vara möjligt att en grupp hos Tesla vill seriöst starta ett eget fack.
De kan ju välja att gå med i syndikalisterna. Kommer med lite nackdelar, men fullt möjligt. På en arbetsplats där jag var för 20 år sedan hotade vi facket och arbetsgivaren mef att vi skulle gå med i syndikalisterna - det fick önskad effekt och både fack och arbetsgivare skärpte till sig och vi fick tillslut ett rimligt arbetstidsavtal.

https://www.sac.se/
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

Javisst, det skulle ju säkert. Hamnarbetarförbundet är ju en obunden fackförening. Visserligen inte med tomt papper. Skulle denna låtsasförening ha färre medlemmar än metall på en arbetsplats kan man vara tillbaka på ruta 1 igen. Hamnarbetarna och transport har väl medlemmar på samma arbetsplats?

Sen gäller ” En ideell förening i form av en fackförening får inte driva en verksamhet av affärsmässig karaktär.”
Användarvisningsbild
Edis
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av Edis »

Pontus skrev: 01 nov 2023 17:46
SwedishAdvocate skrev: 01 nov 2023 17:22

Det är ju det viktiga för facket :)
Vad jag ville säga är att många dagens problem, som jag sett, kan inte undanröjas av ett kollektivavtal och jag har aldrig sett facket lyfta ett finger i sådana här fall.
Men "facket" är ju faktiskt personalen själva och om inte de vill göra något åt det, så beror ju det enbart på de anställda. Har de ingen lokal avdelning med styrelse och inte påpekar problemet till facket så är det också deras egna fel. Men om de påpekar det till facket centralt och vill ha hjälp, så ska de absolut få hjälp om det är något facket centralt kan bistå med.

Man ska inte glömma att facket är vi som är medlemmar och det är vi själva som har möjligheten att ta tag i ev. problem och behövs det hjälp från centralt håll så är det ju bara att kontakta facket.

Det stora problemet idag är ju att det är svårt att få personer att engagera sig i fack-klubbar och även inom politiken. Likadant med frivilliga till annan föreningsverksamhet... :roll:

Tror den stora anledningen till detta är att vi är väldigt egoistiska och har alldeles för få riktiga problem i vardagen nuförtiden. Alla är galet stressade, men har ändå tid att kolla på sociala medier timtals varje dag och har full koll på alla TV-program ;)
Användarvisningsbild
Jwe
Teslaägare

Inlägg av Jwe »

Ang två fackföreningar:
Var det inte så att Transport och Hamnarbetarna stred mot varandra om vem som hade rätten till kollektiv? - avtal.
Strejker och elände i hamnar pga detta.
Ej primärt riktat mot arbetsgivaren utan sekundärt till sagda konflikt.
Rätta mig gärna om jag minns fel.
Om jag minns rätt så lär konkurrerande fack vara lika med att gå ur askan i elden. Men intressant spörsmål nu när teslaanställda ej verkar speciellt sugna på Metall.
Bengt-re
elbilist

Inlägg av Bengt-re »

Jwe skrev: 01 nov 2023 18:26
Ang två fackföreningar:
Var det inte så att Transport och Hamnarbetarna stred mot varandra om vem som hade rätten till kollektiv? - avtal.
Strejker och elände i hamnar pga detta.
Ej primärt riktat mot arbetsgivaren utan sekundärt till sagda konflikt.
Rätta mig gärna om jag minns fel.
Om jag minns rätt så lär konkurrerande fack vara lika med att gå ur askan i elden. Men intressant spörsmål nu när teslaanställda ej verkar speciellt sugna på Metall.
Sånt kan ju höra demokrati till. Allt är inte koncensus eller "den starkes rätt". Demokrati är lite stökigt, bökigt och ibland omständigt. Det hör till! Gillar man en stark bestämd despot som styr så finns det gott om öppningar i Ryssland - de börjar visst få ont om arbetskraft....
Användarvisningsbild
Jwe
Teslaägare

Inlägg av Jwe »

Jag är så gammal att jag minns att Ryssland var fackföreningarnas föredöme en gång i tiden.
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

Demokrati innebär ju att en minoritet hamnar i kläm.
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare

Inlägg av frippe »

Fredrik j skrev: 01 nov 2023 18:42
Eller att en minoritet styr en majoritet för att majoriteten inte kan komma överens.
Model Y LR.
Model S70D
Användarvisningsbild
LarsaR
Teslaägare
Referralkod: ts.la/larsa68805

Inlägg av LarsaR »

Jwe skrev: 01 nov 2023 18:40
Jag är så gammal att jag minns att Ryssland var fackföreningarnas föredöme en gång i tiden.
Ryssland har aldrig varit fackföreningsrörelsens föredöme, ej heller Sovjetunionen efter dess bildande 1922. Däremot har de svenska kommunisterna tidvis haft Sovjetunionen som ett föredöme.
Model S Raven 2020 Blå/Svart SÅLD 221230
Model S PLAID 2023 Röd/Svart, FSD, Hämtad 221230!
Banane

Inlägg av Banane »

Jwe skrev: 01 nov 2023 18:40
Så har det aldrig varit. Tvärtom har svensk socialdemokrati och fackföreningsrörelse varit livrädda för kommunister. Därför har S aldrig riktigt släppt in V i värmen trots alla år på samma kant i politiken.
Användarvisningsbild
Jwe
Teslaägare

Inlägg av Jwe »

Internationalen är en av arbetarrörelsens främsta sånger och sjungs av många politiska grupperingar som står till vänster, från socialdemokrater till kommunister och anarkister. Internationalen var Sovjetunionens nationalsång fram till 1944 då den ersattes i den funktionen av Hymn till Sovjetunionen. Wikipedia

Kan man dra slutsatsen att Sovjet har gått vidare men övriga ovan nämnda ej?
SwedishAdvocate

Inlägg av SwedishAdvocate »

Jwe skrev: 01 nov 2023 19:04
Internationalen är en av arbetarrörelsens främsta sånger och sjungs av många politiska grupperingar som står till vänster, från socialdemokrater till kommunister och anarkister. Internationalen var Sovjetunionens nationalsång fram till 1944 då den ersattes i den funktionen av Hymn till Sovjetunionen. Wikipedia

Kan man dra slutsatsen att Sovjet har gått vidare men övriga ovan nämnda ej?
Skulle det ovanstående kunna tänkas vara det klassiska gamla retoriska knepet "guilt by association" och/eller halmgubbe?...

https://en.wikipedia.org/wiki/Guilt_by_Association
https://en.wikipedia.org/wiki/Straw_man

Synd att man inte fick lära sig ett skit om sånt här i gymnasieskolans historiekurs trots att man gick teoretiskt program...
...] Det franska originalet (L'Internationale) skrevs av Eugène Pottier, som var medlem av Pariskommunen, i juni 1871 i samband med dess fall. Den publicerades postumt i Pottiers Revolutionssånger 1887. Sångens titel är en hyllning till den Första internationalen, som bildades i London 1864 och upplöstes 1876. [...

https://sv.wikipedia.org/wiki/Internati ... s%C3%A5ng)
Sången handlar alltså inte om Sovjetunionen utan om Första internationalen som ägde rum(?) i London 1864...
Senast redigerad av SwedishAdvocate, redigerad totalt 1 gånger.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
MartinG
Teslaägare

Inlägg av MartinG »

SwedishAdvocate skrev: 01 nov 2023 16:46
Svensk fackföreningsrörelse är väl rätt mycket mer demokratisk än privata företag.
Givetvis. Ett privatägt företag ska ju inte vara en demokrati, medan en ekonomisk eller ideell förening ska styras av medlemmarna.
Användarvisningsbild
Jwe
Teslaägare

Inlägg av Jwe »

Ja så är det
Och läser man nästa mening i ditt citat ur wikipedia står det:

Texten återger centrala marxistiska tankegångar från första internationalens berömda upprop Inauguraladressen och från det kommunistiska manifestet.

Och därmed tycker jag att man är på ruta ett igen, och den "rutan" är väl marxism, som hyllas när man sjunger vare sig man tillhör det ena eller andra partiet.
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Referralkod: ts.la/jonas44573

Inlägg av jonasl »

Är det ens lagligt att blockera Werksta (och andra verkstäder) från att reparera Teslor åt andra än Tesla? Det låter ju helt otroligt att de inte skulle få göra jobb åt försäkringsbolag eller privatpersoner. Det är inte ens så att andra kommer i kläm, Tesla drabbas inte alls i ett sådant läge.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

frippe skrev: 01 nov 2023 18:49
Fredrik j skrev: 01 nov 2023 18:42
Eller att en minoritet styr en majoritet för att majoriteten inte kan komma överens.
Då är det ingen majoritet utan två andra, mindre, minoriteter…
Skriv svar