Efter helgens resa (första längre resa med MY RWD) så har jag några frågor som ni mer inbitna tesla ägare kanske har svar på, då man har läst om Teslas förträfflighet när det gäller just ruttplanering.
Temperatur runt ca + 8c hela resan. I samtliga fall ovan, hölls hastigheten enligt skyltar.
1. Körde Lund-Karlstad via Jönköping. Bilen 100%, preconditioned innan avfärd
Tesla Navi föreslog laddning i Toftaholm SUC och Mariestad SUC.
Tänkte inte mer på det, men vid närmare titt efter ca 45 min så såg jag att vi skulle anlända och ladda i Toftaholm med 49% i
batteriet???
Tyckte det var märkligt att man ska ladda så tidigt med så hög soc.
Avslutade navigationen och matade själv in SuC Jönköping, då tyckte bilen att vi är framme med 20% batteri, vilket lät bättre
tyckte jag. Där skulle vi ladda och det skulle räcka hela vägen till Karlstad där vi skulle anlända med 11%.
Perfekt, bara ett stopp!
Fråga : Någon som har koll på varför Navin valde den ursprungliga rutten som uppenbart skulle ta mer tid?
Ingenstans var det "på håret" och räckte med 1 laddstop istället för 2 som bilen tyckte från början.
Fråga : Trotts över 1h körning och 1h 45min kvar till Jönköping, så redan då började bilen köra preconditioning för supercharging.
Trodde den skulle dra igång det kanske 30-45 min innan, men den höll på o växlade fram o tillbaka mer eller mindre hela
vägen dit.
Denna sträckan var motorväg, 110-120km/h hölls.
Normalt preconditioning beteende?
2. Körde Karlstad->Örebro->Karlstad. På väg hem från Örebro behövde jag ladda innan Karlstad, så navigerade redan vid start till
SuC Kristinehamn, 9 mils avstånd.
Från att jag började köra tills jag var framme i Kristinehamn så gick preconditioning HELA tiden. Resulterade i en förbrukning på
240wh
![Surprised :o](./images/smilies/icon_e_surprised.gif)
Fråga: Ska det ta så här lång tid/sträcka att förkonditionera? Om det är så här när det är milt väder, hur lång tid kommer den
behöva när vi har minus grader?
3. Tycker räckvidds guess-o-meter (i Navin vid destination) är lite hit o miss.
Jag förstår att yttre påverkan kan påverka det (regn, vind, hastighet etc, det står även i energigrafen), men tycker
den överestimerar varje gång. Hade jag lyssnat på den "du har tillräckligt med laddning för att fortsätta din resa..." så hade jag i
inte kommit fram :p Feg som man är så laddar jag alltid lite extra
![Smile :)](./images/smilies/icon_e_smile.gif)
På väg hem, skulle vi anlända till Markaryd SuC med 24%. Under resans gång så ändrade den sig till 13,12,11. Stannade utanför
Jkpg för en pisspaus, då visade bilen 11% vid destination.
Tänkte no big deal, får väl ladda tidigare i Toftaholm. Går ut till bilen efter pausen, startar, då tyckte den helt plötsligt att kommer
fram med 16%, den hoppade alltså upp 5% från ingenstans.
Valde att köra till Markaryd och ankom med 10%.
Fråga : Har ni också märkt dessa plötsliga hopp uppåt? Litar ni alltid på vad Navin säger att ni ankommer med eller som jag ser
till att mata in 10-15% extra?
![Smile :)](./images/smilies/icon_e_smile.gif)
I övrigt:
Kört hela tiden pensionärstilen, enligt skyltar och inga kraftiga accelerationer (chill mode, zzzz).
Baserat på mina uträkningar på dessa sträckor, nu på hösten med +8c, så kan man räkna med ca 32-33 mils räckvidd om man vågar gå ner mot 5% eller lägre (jag gör inte det).
Hur det blir vid riktig vinter, -5, -10 återstår att se, 25 mil?
Beating a dead horse, men vindruteautomatiken är så otroligt dålig att det tåls uppreppas ännu en gång. Speciellt som under denna helg då det regnade konstant.
7st Spökinbromsningar, 4st vid broar, helt utan anledning, resterande 3 var tillsynes random.
1 var riktigt äckligt, hade ingen framför/bakom, så jag lät den göra sitt för att se resultatet.
Från 120kmh, kraftigt inbromsning ner till 70 (väckte alla i bilen som undrade vad fan händer)....stabiliserar sig vid 69, sen börjar den accelerera själv tillbaks till 120kmh.
Inte här för att debatera kring det med "jag har minsann aldrig haft det..", tänkte mest nämna det som en parantes. I tät trafik, så är det nu muskelminne att avaktivera det, det är helt enkelt inte värt det.
Annars inget annat att anmärka, gick bra och bekvämt, laddningen var smidig (lite köer i Markaryd). SuC som besöktes, Markaryd, Jönköping, Kristinehamn, Mariestad