Första "längre" resa, lite frågor och observationer

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
zsh
Teslaägare
Inlägg: 36
Blev medlem: 11 sep 2023 14:48

Första "längre" resa, lite frågor och observationer

Inlägg av zsh »

Hej,

Efter helgens resa (första längre resa med MY RWD) så har jag några frågor som ni mer inbitna tesla ägare kanske har svar på, då man har läst om Teslas förträfflighet när det gäller just ruttplanering.

Temperatur runt ca + 8c hela resan. I samtliga fall ovan, hölls hastigheten enligt skyltar.

1. Körde Lund-Karlstad via Jönköping. Bilen 100%, preconditioned innan avfärd
Tesla Navi föreslog laddning i Toftaholm SUC och Mariestad SUC.
Tänkte inte mer på det, men vid närmare titt efter ca 45 min så såg jag att vi skulle anlända och ladda i Toftaholm med 49% i
batteriet???
Tyckte det var märkligt att man ska ladda så tidigt med så hög soc.
Avslutade navigationen och matade själv in SuC Jönköping, då tyckte bilen att vi är framme med 20% batteri, vilket lät bättre
tyckte jag. Där skulle vi ladda och det skulle räcka hela vägen till Karlstad där vi skulle anlända med 11%.
Perfekt, bara ett stopp!

Fråga : Någon som har koll på varför Navin valde den ursprungliga rutten som uppenbart skulle ta mer tid?
Ingenstans var det "på håret" och räckte med 1 laddstop istället för 2 som bilen tyckte från början.
Fråga : Trotts över 1h körning och 1h 45min kvar till Jönköping, så redan då började bilen köra preconditioning för supercharging.
Trodde den skulle dra igång det kanske 30-45 min innan, men den höll på o växlade fram o tillbaka mer eller mindre hela
vägen dit.
Denna sträckan var motorväg, 110-120km/h hölls.
Normalt preconditioning beteende?


2. Körde Karlstad->Örebro->Karlstad. På väg hem från Örebro behövde jag ladda innan Karlstad, så navigerade redan vid start till
SuC Kristinehamn, 9 mils avstånd.
Från att jag började köra tills jag var framme i Kristinehamn så gick preconditioning HELA tiden. Resulterade i en förbrukning på
240wh :o

Fråga: Ska det ta så här lång tid/sträcka att förkonditionera? Om det är så här när det är milt väder, hur lång tid kommer den
behöva när vi har minus grader?

3. Tycker räckvidds guess-o-meter (i Navin vid destination) är lite hit o miss.
Jag förstår att yttre påverkan kan påverka det (regn, vind, hastighet etc, det står även i energigrafen), men tycker
den överestimerar varje gång. Hade jag lyssnat på den "du har tillräckligt med laddning för att fortsätta din resa..." så hade jag i
inte kommit fram :p Feg som man är så laddar jag alltid lite extra :)

På väg hem, skulle vi anlända till Markaryd SuC med 24%. Under resans gång så ändrade den sig till 13,12,11. Stannade utanför
Jkpg för en pisspaus, då visade bilen 11% vid destination.
Tänkte no big deal, får väl ladda tidigare i Toftaholm. Går ut till bilen efter pausen, startar, då tyckte den helt plötsligt att kommer
fram med 16%, den hoppade alltså upp 5% från ingenstans.
Valde att köra till Markaryd och ankom med 10%.

Fråga : Har ni också märkt dessa plötsliga hopp uppåt? Litar ni alltid på vad Navin säger att ni ankommer med eller som jag ser
till att mata in 10-15% extra? :)



I övrigt:

Kört hela tiden pensionärstilen, enligt skyltar och inga kraftiga accelerationer (chill mode, zzzz).
Baserat på mina uträkningar på dessa sträckor, nu på hösten med +8c, så kan man räkna med ca 32-33 mils räckvidd om man vågar gå ner mot 5% eller lägre (jag gör inte det).
Hur det blir vid riktig vinter, -5, -10 återstår att se, 25 mil?

Beating a dead horse, men vindruteautomatiken är så otroligt dålig att det tåls uppreppas ännu en gång. Speciellt som under denna helg då det regnade konstant.

7st Spökinbromsningar, 4st vid broar, helt utan anledning, resterande 3 var tillsynes random.
1 var riktigt äckligt, hade ingen framför/bakom, så jag lät den göra sitt för att se resultatet.
Från 120kmh, kraftigt inbromsning ner till 70 (väckte alla i bilen som undrade vad fan händer)....stabiliserar sig vid 69, sen börjar den accelerera själv tillbaks till 120kmh.
Inte här för att debatera kring det med "jag har minsann aldrig haft det..", tänkte mest nämna det som en parantes. I tät trafik, så är det nu muskelminne att avaktivera det, det är helt enkelt inte värt det.

Annars inget annat att anmärka, gick bra och bekvämt, laddningen var smidig (lite köer i Markaryd). SuC som besöktes, Markaryd, Jönköping, Kristinehamn, Mariestad
MY RWD 2023 - Perpetual Beta Edition
Användarvisningsbild
jalfa
Teslaägare
Inlägg: 87
Blev medlem: 17 jan 2023 18:57
Ort: Umeå

Re: Första "längre" resa, lite frågor och observationer

Inlägg av jalfa »

Kör också 2023 rwd byggd i Shanghai. Nu är jag ingen expert på långresor, hade tre st i somras. Umeå - Norrköping 2 ggr ToR samt Umeå - Tammerfors ToR. Jag navigerar endast till en SuC som passar mig förutom till slutdestinationen, har inte kollat så noga på laddprocenten kvar. Inte en enda spökbromsning på dessa, körde på AF ej Autopilot. Hade inga problem med vindrutetorkarautomatiken.

Pendlar till jobbet 6 mil enkel väg kör då ca 1/3 på AP resten AF, inga problem med torkarna där heller, har en spökbromsning på samma ställe varje gång endast på hemvägen - nu vet jag var den är så jag är beredd med ett lätt tryck på gasen.

Har kört drygt 1200 mil sedan mitten maj och har 146 kWh/mil. Kör chill och inställd på 5% över gällande hastighet.
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3357
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Första "längre" resa, lite frågor och observationer

Inlägg av Niklas Z »

Jag har visserligen en LR med Panasonics NCA-batteri, så min bil är lite annorlunda, men likafullt har jag varit med om tokiga rekommendationer av laddstopp. Möjligen kan det vara att bilen väljer med tanke på hur stor beläggning det förväntas vara på olika stationer, men likt dig skulle jag inte stanna och ladda redan då bilen har 49 % SoC.
Bilens planering av laddstopp är inte alltid optimal.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare
Inlägg: 1783
Blev medlem: 04 maj 2019 09:27

Re: Första "längre" resa, lite frågor och observationer

Inlägg av tor-ake »

I min (Model 3) RWD så betyder inte meddelandet om förkonditionering alltid att den kör full sula. Om den får gott om tid på sig så försöker den uppenbarligen använda det mest effektiva sättet (värmepumpen) vilket tar längre tid än att använda motorn/statorn och generera extra värme internt.

On man tvingar bort förkonditioneringen kommer den istället att suga ut värme ur batteriet för att värma kupén, vilket man inte vill.

Vad var det för beläggning i Jönköping när du kom dit? Navigatorn försöker styra bort från upptagna SuC om den får välja själv.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Jjkalla
Inlägg: 168
Blev medlem: 22 jan 2022 01:06

Re: Första "längre" resa, lite frågor och observationer

Inlägg av Jjkalla »

Det blir bättre med ny programvara. Det har aldrig varit några problem tidigare, men senaste .32-programvaran har orsakat många omvägar där man får ta bort alla laddstopp och lägga till nytt manuellt laddstopp där man själv helst vill stanna :D

Inte haft några problem tidigare, och jag kör ungefär samma sträckor som du med utgångspunkt från Karlstad (Göteborg, Stockholm, Jönköping etc), men med en Performance.
Användarvisningsbild
CrazyGang
Teslaägare
Inlägg: 639
Blev medlem: 05 mar 2020 08:33
Referralkod: ts.la/martin63489

Re: Första "längre" resa, lite frågor och observationer

Inlägg av CrazyGang »

Har kört 2500 mil med vår RWD, bl.a. till mellersta Italien.

Oftast brukar vi ta ut en rutt och lägga in planerade laddstopp enskilt i navi istället för att gå direkt på slutdestinationen. Det vi missar är att enstaka tillfällen kommer vi till en SuC med hög belastning. Kanske var det fallet för dina resor?

Förkonditionering kan gå lite när som helst på RWD eftersom den bara har 3kW att spela på. Inget att lägga så stor vikt vid, så länge du navigerar till en SuC kommer batteriet i nästan alla fall vara tillräckligt varmt. Bortsett från kallstart i -25. Enda gången 3kW inte räckt till alls.

Inte många gånger den underskattar förbrukningen för mig. Nästan alltid går det att köra när bilen anger att vi ska ha 5-10% kvar vid ankomst och vi slutar med några procent extra väl framme.
Nissan LEAF 40kwh 2018
Tesla Model 3 Long Range Dual Motor 2020
KIA e-Soul Long Range Advanced Plus 2021
Tesla Model Y Standard Range RWD 2023
Vår solcellsanläggning med batterilagring och ö-drift
Bengt-re
elbilist
Inlägg: 506
Blev medlem: 19 nov 2022 16:06

Re: Första "längre" resa, lite frågor och observationer

Inlägg av Bengt-re »

Niklas Z skrev: 06 nov 2023 10:50
Jag har visserligen en LR med Panasonics NCA-batteri, så min bil är lite annorlunda, men likafullt har jag varit med om tokiga rekommendationer av laddstopp. Möjligen kan det vara att bilen väljer med tanke på hur stor beläggning det förväntas vara på olika stationer, men likt dig skulle jag inte stanna och ladda redan då bilen har 49 % SoC.
Bilens planering av laddstopp är inte alltid optimal.
Jönköping är ju ofta kaos på så det var kanske något smartness ändå att navin ville undvika laddkö?
Användarvisningsbild
zsh
Teslaägare
Inlägg: 36
Blev medlem: 11 sep 2023 14:48

Re: Första "längre" resa, lite frågor och observationer

Inlägg av zsh »

tor-ake skrev: 06 nov 2023 11:09
I min (Model 3) RWD så betyder inte meddelandet om förkonditionering alltid att den kör full sula. Om den får gott om tid på sig så försöker den uppenbarligen använda det mest effektiva sättet (värmepumpen) vilket tar längre tid än att använda motorn/statorn och generera extra värme internt.

On man tvingar bort förkonditioneringen kommer den istället att suga ut värme ur batteriet för att värma kupén, vilket man inte vill.

Vad var det för beläggning i Jönköping när du kom dit? Navigatorn försöker styra bort från upptagna SuC om den får välja själv.
Ok, har inte tvingar bort den eller något, lät bilen sköta det. Var mest konstigt tyckte jag då den var igång (synligt på skärmen) hela sträckan på 9mil och lite över 1h. Den snittförbrukningen vill man inte ha :)

Jönköping var lugnt var kanske 40-50% upptaget, var där lunchtid (fredag).
MY RWD 2023 - Perpetual Beta Edition
Användarvisningsbild
zsh
Teslaägare
Inlägg: 36
Blev medlem: 11 sep 2023 14:48

Re: Första "längre" resa, lite frågor och observationer

Inlägg av zsh »

CrazyGang skrev: 06 nov 2023 12:09
Har kört 2500 mil med vår RWD, bl.a. till mellersta Italien.

Oftast brukar vi ta ut en rutt och lägga in planerade laddstopp enskilt i navi istället för att gå direkt på slutdestinationen. Det vi missar är att enstaka tillfällen kommer vi till en SuC med hög belastning. Kanske var det fallet för dina resor?

Förkonditionering kan gå lite när som helst på RWD eftersom den bara har 3kW att spela på. Inget att lägga så stor vikt vid, så länge du navigerar till en SuC kommer batteriet i nästan alla fall vara tillräckligt varmt. Bortsett från kallstart i -25. Enda gången 3kW inte räckt till alls.

Inte många gånger den underskattar förbrukningen för mig. Nästan alltid går det att köra när bilen anger att vi ska ha 5-10% kvar vid ankomst och vi slutar med några procent extra väl framme.
Ja ang förkonditioneringen, så trodde jag också att 1,5h+ motorvägsfart borde ha värmt upp det, men den gick som sagt on and off under den sträckan. Den andra exempel från Örebro->Kristinehamn, där var det konstant på, där är det 80-100kmh hela vägen förutom genom sammhällen (Karlskoga). Den äter isf en hel del extra med tanke på snittförbrukningen jag fick.

Vi får se hur det blir när man hunnit med några turer till. Hittills iaf har den varit föroptimistisk. Kanske ngt med LFP vad vet jag :p.
Under 10% vågar jag inte med LFP, kanske fegt av mig, men känns bra och magen håller sig lugn ;)
MY RWD 2023 - Perpetual Beta Edition
Användarvisningsbild
zsh
Teslaägare
Inlägg: 36
Blev medlem: 11 sep 2023 14:48

Re: Första "längre" resa, lite frågor och observationer

Inlägg av zsh »

Bengt-re skrev: 06 nov 2023 12:28
Niklas Z skrev: 06 nov 2023 10:50
Jag har visserligen en LR med Panasonics NCA-batteri, så min bil är lite annorlunda, men likafullt har jag varit med om tokiga rekommendationer av laddstopp. Möjligen kan det vara att bilen väljer med tanke på hur stor beläggning det förväntas vara på olika stationer, men likt dig skulle jag inte stanna och ladda redan då bilen har 49 % SoC.
Bilens planering av laddstopp är inte alltid optimal.
Jönköping är ju ofta kaos på så det var kanske något smartness ändå att navin ville undvika laddkö?
Ska jag vara helt ärlig, så minns jag inte beläggningen i Jkpg när jag ploppade in den som destination, men tänkte oavsett hur det ser ut just nu, 1,5 timme senare lär det se annorlunda ut. Visst, Tesla vet garanterat vilka tider på dygnet den är mest upptagen, så ligger kanske ngt i det du säger.

Den laddade på rätt fint när man började med 16%, även om 170kwh var kortvarigt
MY RWD 2023 - Perpetual Beta Edition
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3357
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Första "längre" resa, lite frågor och observationer

Inlägg av Niklas Z »

zsh skrev: 06 nov 2023 12:48
Bengt-re skrev: 06 nov 2023 12:28
Niklas Z skrev: 06 nov 2023 10:50
Jag har visserligen en LR med Panasonics NCA-batteri, så min bil är lite annorlunda, men likafullt har jag varit med om tokiga rekommendationer av laddstopp. Möjligen kan det vara att bilen väljer med tanke på hur stor beläggning det förväntas vara på olika stationer, men likt dig skulle jag inte stanna och ladda redan då bilen har 49 % SoC.
Bilens planering av laddstopp är inte alltid optimal.
Jönköping är ju ofta kaos på så det var kanske något smartness ändå att navin ville undvika laddkö?
Ska jag vara helt ärlig, så minns jag inte beläggningen i Jkpg när jag ploppade in den som destination, men tänkte oavsett hur det ser ut just nu, 1,5 timme senare lär det se annorlunda ut. Visst, Tesla vet garanterat vilka tider på dygnet den är mest upptagen, så ligger kanske ngt i det du säger.
Jag tror Tesla tar hänsyn till sådana saker, men kanske inte alltid så bra. I somras blev jag rekommenderad att svänga in på en V2-station som hade högre beläggning än en V3-station som låg lite längre bort. Jag väljer alltid bort V2-stationer om jag kan och i det fallet var det inget problem att göra så. Det var max 50 % beläggning på V3-stationen när jag laddade där. För mig, som har en bil som verkligen drar nytta av V3 så verkar det lte osmart att skicka mig till en V2-station där både jag och en annan bil riskerar att få dela effekt.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Användarvisningsbild
nogren
Teslaägare
Inlägg: 174
Blev medlem: 16 jul 2023 22:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/niklas756762

Re: Första "längre" resa, lite frågor och observationer

Inlägg av nogren »

LFP-batteriet skall upp lite högre i temperatur än de andra, tror det skrevs runt 60C för att få bäst laddhastighet. Det lär ju ta en stund om man myser runt i 8C och bara har tillgång till en motor att suga ut extra energi ur ...

Jag har bara snabbladdat en gång, på V2, hittill, så lyssna inte för mycket på mig än. :-)
MY RWD -23 Midnight Silver/ Black
BMW X3 G01 30d -18 såld
Bel
Inlägg: 52
Blev medlem: 06 aug 2023 13:08
Referralkod: ts.la/sebastian237369

Re: Första "längre" resa, lite frågor och observationer

Inlägg av Bel »

Håller med om att batterivärmningen körs mycket, med start ungefär en timme innan man kommer fram till supercharger.

Graf från teslamate för senaste långresan:

Bild

Ljusblå är Battery heater (on/off), medans den lite mörkare blå är state of charge (%).
Ganska milt väder, runt -5C större delen av resan.
MYLR
Användarvisningsbild
ReNewAble
Teslaägare
Inlägg: 393
Blev medlem: 08 feb 2020 08:25
Ort: Malmö

Re: Första "längre" resa, lite frågor och observationer

Inlägg av ReNewAble »

Ska du till Karlstad så är det ju ca 10 min omväg att åka inom SuC Jönköping. Bilen har säkert med det i beräkningen.

Angående att laddningsnivå vid ankomst hoppar lite upp och ner - det är en beräkning som hela tiden uppdateras och stämmer bäst när du har kört i jämn hastighet en längre sträcka.
Model Y LR AWD 2021
Model 3 LR AWD 19” 2020
BMW i3 94Ah REX 2018 (såld)
Användarvisningsbild
Nogo
Teslaägare
Inlägg: 464
Blev medlem: 15 jun 2021 10:03

Re: Första "längre" resa, lite frågor och observationer

Inlägg av Nogo »

nogren skrev: 06 nov 2023 14:30
LFP-batteriet skall upp lite högre i temperatur än de andra, tror det skrevs runt 60C för att få bäst laddhastighet. Det lär ju ta en stund om man myser runt i 8C och bara har tillgång till en motor att suga ut extra energi ur ...

Jag har bara snabbladdat en gång, på V2, hittill, så lyssna inte för mycket på mig än. :-)
Räcker med 40 grader celsius för att man ska få 176kW. Sen om det är tillräckligt för att batteriet ska må bra för att undvika lithium plating är en annan sak.
Model 3 Performance -21
Model Y Long Range -22
Model Y RWD -23
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3884
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Första "längre" resa, lite frågor och observationer

Inlägg av AAKEE »

zsh skrev: 06 nov 2023 09:53
Fråga : Trotts över 1h körning och 1h 45min kvar till Jönköping, så redan då började bilen köra preconditioning för supercharging.
Trodde den skulle dra igång det kanske 30-45 min innan, men den höll på o växlade fram o tillbaka mer eller mindre hela
vägen dit.
Denna sträckan var motorväg, 110-120km/h hölls.
Normalt preconditioning beteende?


2. Körde Karlstad->Örebro->Karlstad. På väg hem från Örebro behövde jag ladda innan Karlstad, så navigerade redan vid start till
SuC Kristinehamn, 9 mils avstånd.
Från att jag började köra tills jag var framme i Kristinehamn så gick preconditioning HELA tiden. Resulterade i en förbrukning på
240wh :o

Fråga: Ska det ta så här lång tid/sträcka att förkonditionera? Om det är så här när det är milt väder, hur lång tid kommer den
behöva när vi har minus grader?
För Teslor med värmepump kommer inte batteriet bli varmt av lång körning nåt vädret är så att kupén behöver värmas.

Värmepumpen tar värmen ur batteriet och värmer kupén. Det sparar ström.
För min model 3P jag hade drog värmepumpen ned batteritempen till ca 11-12C, innan den lät överskottsvärme från motorer värma batteriet igen till 17-18C.

Batteriet kommer sannolikt ligga runt 12-15C om RWD med LFP använder ungefär samma temperaturer.

Batteriet ska alltså värmas från relativt låg temperatur. Jag kan inte måltemperaruren för RWD men min M3P hade 48C vid ankomst till SuC v3.

Tesla använder motorerna till att generera värmen för batteriet och en RWD har bara en motor.
För LR och P är det cirka 3kW som genereras per motor ( = 6kW totalt), och en RWD har ju bara en motor. Oklart om man genererar 3kW eller mer.

Vintertid behöver en LR/P uppåt 1h minimum för att förvärma batteriet (det blir cirka 1grad per minut upp till 40C, sedan lite långsammare).
Man ska alltid räkna med minst en timme för förvärmning. Det lönar sig inte att snåla och slå på den sent. Det är samma energi som ska till ändå för en komplett förvärmning.

6kW förvärmning i 100 km/h kostar 60Wh/km så bilen kommer dra 30Wh/km extra med en motor som förvärmer på 3kW eller 60Wh/km för en LR/P när förvärmningen går fullt.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
zsh
Teslaägare
Inlägg: 36
Blev medlem: 11 sep 2023 14:48

Re: Första "längre" resa, lite frågor och observationer

Inlägg av zsh »

AAKEE skrev: 07 nov 2023 08:52
....snip...


Man ska alltid räkna med minst en timme för förvärmning. Det lönar sig inte att snåla och slå på den sent. Det är samma energi som ska till ändå för en komplett förvärmning.
Tack för svaren. Det fetstilta ovan. Jag har alltså inte slagit på/av något manuellt, bilen gjorde det helt själv. Visste inte ens att man kan göra det mer än via appen (schedule).
MY RWD 2023 - Perpetual Beta Edition
Användarvisningsbild
CrazyGang
Teslaägare
Inlägg: 639
Blev medlem: 05 mar 2020 08:33
Referralkod: ts.la/martin63489

Re: Första "längre" resa, lite frågor och observationer

Inlägg av CrazyGang »

zsh skrev: 07 nov 2023 14:39
AAKEE skrev: 07 nov 2023 08:52
....snip...


Man ska alltid räkna med minst en timme för förvärmning. Det lönar sig inte att snåla och slå på den sent. Det är samma energi som ska till ändå för en komplett förvärmning.
Tack för svaren. Det fetstilta ovan. Jag har alltså inte slagit på/av något manuellt, bilen gjorde det helt själv. Visste inte ens att man kan göra det mer än via appen (schedule).
Det går att styra genom att lägga till laddaren i navigationen sent in på resan. Men bäst är alltså att låta bilen sköta uppvärmningen av batteri på egen hand.
Nissan LEAF 40kwh 2018
Tesla Model 3 Long Range Dual Motor 2020
KIA e-Soul Long Range Advanced Plus 2021
Tesla Model Y Standard Range RWD 2023
Vår solcellsanläggning med batterilagring och ö-drift
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3884
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Första "längre" resa, lite frågor och observationer

Inlägg av AAKEE »

zsh skrev: 07 nov 2023 14:39
AAKEE skrev: 07 nov 2023 08:52
....snip...


Man ska alltid räkna med minst en timme för förvärmning. Det lönar sig inte att snåla och slå på den sent. Det är samma energi som ska till ändå för en komplett förvärmning.
Tack för svaren. Det fetstilta ovan. Jag har alltså inte slagit på/av något manuellt, bilen gjorde det helt själv. Visste inte ens att man kan göra det mer än via appen (schedule).
Nä, absolut så.

Det är dock väldigt vanligt i trådar i allmänhet och Facebook i synnerhet att folk frågar varför det laddar sakta men de har inte förkonditionerat alls, eller bara lite före. Man brukar nästan behöva vara så tydlig att man nästan känner sig lite otrevlig.
Är man inte övertydlig fortsätter det tjafsandet med att inte göra som man ska, dvs slira medförvärmning etc. 😅

Så lika bra säga det ”nästan för hårt” på en gång.

Komplementet till att folk vill slira med att göra rätt är att forummyterna kommer med felaktigheter som gör det ännu svårare för den som ställer frågan att göra rätt 😂
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
LarsaR
Teslaägare
Inlägg: 497
Blev medlem: 08 aug 2021 09:06
Ort: Skellefteå
Referralkod: ts.la/larsa68805

Re: Första "längre" resa, lite frågor och observationer

Inlägg av LarsaR »

AAKEE skrev: 07 nov 2023 17:38
zsh skrev: 07 nov 2023 14:39
AAKEE skrev: 07 nov 2023 08:52
....snip...


Man ska alltid räkna med minst en timme för förvärmning. Det lönar sig inte att snåla och slå på den sent. Det är samma energi som ska till ändå för en komplett förvärmning.
Tack för svaren. Det fetstilta ovan. Jag har alltså inte slagit på/av något manuellt, bilen gjorde det helt själv. Visste inte ens att man kan göra det mer än via appen (schedule).
Nä, absolut så.

Det är dock väldigt vanligt i trådar i allmänhet och Facebook i synnerhet att folk frågar varför det laddar sakta men de har inte förkonditionerat alls, eller bara lite före. Man brukar nästan behöva vara så tydlig att man nästan känner sig lite otrevlig.
Är man inte övertydlig fortsätter det tjafsandet med att inte göra som man ska, dvs slira medförvärmning etc. 😅

Så lika bra säga det ”nästan för hårt” på en gång.

Komplementet till att folk vill slira med att göra rätt är att forummyterna kommer med felaktigheter som gör det ännu svårare för den som ställer frågan att göra rätt 😂
Om Pläd har 3 motorer, värmer den med 9 kW då?
Model S Raven 2020 Blå/Svart SÅLD 221230
Model S PLAID 2023 Röd/Svart, FSD, Hämtad 221230!
Användarvisningsbild
CrazyGang
Teslaägare
Inlägg: 639
Blev medlem: 05 mar 2020 08:33
Referralkod: ts.la/martin63489

Re: Första "längre" resa, lite frågor och observationer

Inlägg av CrazyGang »

Den värmer med upp till typ 15kW tack vare högre effekt i motorerna. Värme är inget problem i en plejd. :)
Nissan LEAF 40kwh 2018
Tesla Model 3 Long Range Dual Motor 2020
KIA e-Soul Long Range Advanced Plus 2021
Tesla Model Y Standard Range RWD 2023
Vår solcellsanläggning med batterilagring och ö-drift
Användarvisningsbild
FinaFisken
Teslaägare
Inlägg: 288
Blev medlem: 07 jul 2018 13:29

Re: Första "längre" resa, lite frågor och observationer

Inlägg av FinaFisken »

Någon mer än jag som avbryter navigeringen i slutet av en laddsession när det står exempelvis 1% vid destinationen och därefter omedelbart lägger in samma destination och får 5-6% vid destinationen?
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3884
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Första "längre" resa, lite frågor och observationer

Inlägg av AAKEE »

LarsaR skrev: 07 nov 2023 19:52

Om Pläd har 3 motorer, värmer den med 9 kW då?
Sannolikt. Vi skulle egentligen behöva sponsra utvecklarnav SMT med en Plaid så de kan tuna programvaran åt oss :-) (För SMT kan tex bara hålla koll på två motorer som det är, och bara visa 96 celler i serie fast nya model S kör 110 celler i serie.)

Jag körde ut bilen nyss, slog av kupevärmen och battery power blev 0.6kW. Bilen vaken med lysen, stereo mm på.
Sedan aktiverade jag Plaid mode och dragstrip mode så den började värma batteriet.
Då blev battery power 12kW (12.1-12.2 kW).
När jag stängde av dragstrip mode & Plaid återgick den till 0.6kW.
IMG_5919.jpeg
Gissningsvis tre motorer på 3kW per styck och värmepumpen tog troligen ytterluft ochvärmepumpade.

Jag har sett drygt 15kW batterypower när Plaidbilen stått ute i runt -12C över natten.
Ingen värmeenergi i batteriet och för kall luft så värmepumpen gick troligen i lossy mode dvs skapa värme 1:1 (tog 6kW i min M3P) och det är antagligen samma värmepumpseffekt.
3x3 kW motorvärme + 6kW värmepump = 15 kW + de där ~300-600W närxdwn är vaken blir rätt exakt enligt loggarna.
Har dock inte alls samma definitiva värden som i M3P där SMT var finsnickrat just för den biltypen så när det gäller Plaid blir det än så länge guesstimates utifrån tillgänglig data.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
Dinsdale
Teslaägare
Inlägg: 740
Blev medlem: 22 apr 2021 22:08
Referralkod: ts.la/gustav72756

Re: Första "längre" resa, lite frågor och observationer

Inlägg av Dinsdale »

Jag med SR+ och samma batterityp som Y RWD känner igen mig mycket väl i beskrivningen om förbrukning nånstans kring 240 till första laddstoppet när det är kallt ute. Likaså att förvärmning drar igång omedelbart vid avresa (och således kan köra i två timmar).

Även det här med att bilen påstår att jag ska komma fram med 10-15% mer än vad det blir i verkligheten. Jag har därför tagit för vana att alltid ladda så att bilen säger att jag ska komma fram med minst 20% kvar, det har funkat bra hittills. Då har jag lite marginal för gissningsmätarens ständiga optimism, samt eventuellt dåligt väder.

Även en klassiker att stoppar man och startar om navigationen så får man magiskt genast en massa extra procent vid ankomst, samt att bilen föreslår laddning vid jättehög % istället för att föreslå laddning vid lägre procent. Åtgärdas genom att själv lägga in rätt supercharger i navigationen.
Model 3 SR+ 18" 2021
Användarvisningsbild
LarsaR
Teslaägare
Inlägg: 497
Blev medlem: 08 aug 2021 09:06
Ort: Skellefteå
Referralkod: ts.la/larsa68805

Re: Första "längre" resa, lite frågor och observationer

Inlägg av LarsaR »

AAKEE skrev: 08 nov 2023 00:10
LarsaR skrev: 07 nov 2023 19:52

Om Pläd har 3 motorer, värmer den med 9 kW då?
Sannolikt. Vi skulle egentligen behöva sponsra utvecklarnav SMT med en Plaid så de kan tuna programvaran åt oss :-) (För SMT kan tex bara hålla koll på två motorer som det är, och bara visa 96 celler i serie fast nya model S kör 110 celler i serie.)

Jag körde ut bilen nyss, slog av kupevärmen och battery power blev 0.6kW. Bilen vaken med lysen, stereo mm på.
Sedan aktiverade jag Plaid mode och dragstrip mode så den började värma batteriet.
Då blev battery power 12kW (12.1-12.2 kW).
När jag stängde av dragstrip mode & Plaid återgick den till 0.6kW.

IMG_5919.jpeg

Gissningsvis tre motorer på 3kW per styck och värmepumpen tog troligen ytterluft ochvärmepumpade.

Jag har sett drygt 15kW batterypower när Plaidbilen stått ute i runt -12C över natten.
Ingen värmeenergi i batteriet och för kall luft så värmepumpen gick troligen i lossy mode dvs skapa värme 1:1 (tog 6kW i min M3P) och det är antagligen samma värmepumpseffekt.
3x3 kW motorvärme + 6kW värmepump = 15 kW + de där ~300-600W närxdwn är vaken blir rätt exakt enligt loggarna.
Har dock inte alls samma definitiva värden som i M3P där SMT var finsnickrat just för den biltypen så när det gäller Plaid blir det än så länge guesstimates utifrån tillgänglig data.
TACK! Alltid intressanta och lärorika svar 😊
Model S Raven 2020 Blå/Svart SÅLD 221230
Model S PLAID 2023 Röd/Svart, FSD, Hämtad 221230!
Skriv svar