Strejk på Tesla i Sverige

Nyheter från Tesla Club Sweden

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Airlift
Teslaägare

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Airlift »

Lassewoien skrev: 09 nov 2023 17:37
Lite tveksam att detta påverkar alls. Dhl, tnt, ups lär ju inte neka att transportera grejer till Tesla.
Skulle nog vara högst troligt att deras svenska personal omfattas av Transport…
TM3P-21/Q3 MIC. Solid black.
MB CLS AMG
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807

Inlägg av Nicke Nyfiken »

PhR34k skrev: 09 nov 2023 19:07
Var precis och hämtade ett par hjul hos en kille på blocket. Säljaren jag mötte stod i Tesla t-shirt.
Jag kände mig tvungen att kolla och mkt riktigt så är han tekniker hos Tesla.
Vi hade ett långt samtal om nuvarande situation.

Han pratade helt öppet och vi hade ett bra samtal där han berättade att inga utav hans kollegor är för denna strejk och att dom inte vill ha kollektivavtal. Dom är jätte nöjda hos tesla som enligt honom är en bra arbetsgivare. Dom får löneförhöjning varje år som är knuten till prestation. Har man presterat enligt förväntningarna som är rimliga så får man bra höjning ä, har man presterat dåligt så får man mindre höjning. Dom har samtal 2 ggr om året om detta.

De ska få friskvård typ 2500kr om året.

De får köpa bilar billigare.

De grillar varje fredag.

Han hade höjt sin lön med över 4000kr när han bytte från Bilia.

Det som var mest intressant var det han berätta sist och det är att dom blev kontaktade utav IF metal för ett tag sen och de blev erbjudna att gå med facket gratis fram t.o.m. maj nästa år (jag tror han sa maj men jag t.o.m. nästa år).
Så detta var för den planerade strejken, garanterat men dom hade inte fått den infon att de skulle bli strejk såklart men eftersom de var gratis så gick han med.
Det är väl tyvärr så det fungerar. Folk går i och ur facket utan att förstå vad det innebär eller att en del av avgiften de betalar går direkt in i en viss partikassa.
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare

Inlägg av OfarligTesla »

Var precis och hämtade ett par hjul hos en kille på blocket. Säljaren jag mötte stod i Tesla t-shirt.

Han pratade helt öppet och vi hade ett bra samtal där han berättade att inga utav hans kollegor är för denna strejk och att dom inte vill ha kollektivavtal. Dom är jätte nöjda hos tesla som enligt honom är en bra arbetsgivare. Dom får löneförhöjning varje år som är knuten till prestation. Har man presterat enligt förväntningarna som är rimliga så får man bra höjning ä, har man presterat dåligt så får man mindre höjning. Dom har samtal 2 ggr om året om detta.

De grillar varje fredag.

Det som var mest intressant var det han berätta sist och det är att dom blev kontaktade utav IF metal för ett tag sen och de blev erbjudna att gå med facket gratis fram t.o.m. maj nästa år (jag tror han sa maj men jag t.o.m. nästa år).
Så detta var för den planerade strejken, garanterat men dom hade inte fått den infon att de skulle bli strejk såklart men eftersom de var gratis så gick han med.
Kan väl inte vara en chock för någon? Var ju samma med Klarna, facken bryr sig inte om att göra det bättre för de anställda utan de vill behålla sin makt och sina pengar. Med en avtagande anslutningsgrad börjar de nog bli desperata och vill visa upp sig som starka och kämpandes i hopp om att bryta trenden.
Nect
elbilist

Inlägg av Nect »

Andersen skrev: 09 nov 2023 19:19
"Grattis alla som har bilen på Werkstad, nu har Tesla brutit avtalet med dem. Vart ska man reparera bilen nu? Kommer bli omständligt för ägarna."

Källa Model Y-gruppen på Facebook, så får klassas som RUMINT så länge.
Stämmer det så drabbas även Werksta negativt.
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Polestar 2 LRSM -25
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare

"Grattis alla som har bilen på Werkstad, nu har Tesla brutit avtalet med dem. Vart ska man reparera bilen nu? Kommer bli omständligt för ägarna."

Det är väl ganska väntat. Så det kan säkert stämma.

Vill Tesla vara kvar i Sverige utan kollektivavtal så måste de lösa allt i egen regi. Plåtreparationer, lack, städ, åkeri, elektriker, osv.

Det kommer kanske snart ut mängder med lediga tjänster hos Tesla.

Eller så står det snart en massa arbetslösa människor som förlorat sltt jobb när Tesla lämnat Sverige.

Något kollektivavtal tror jag inte det blir.
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Anderzzon
elbilist

Inlägg av Anderzzon »

Tymrev skrev: 09 nov 2023 15:38
Hörde nyss på radion att IF Metall kommer ge de strejkande på Tesla 130% av deras lön istället för 100%. Antar att dom vill locka över fler att strejka.
Är det någon som vet hur detta hanteras av facket? Hade jag arbetat hos Tesla hade jag varit lockad av att fortsätta arbeta och samtidigt plocka ut strejkersättning :twisted:
Användarvisningsbild
PhR34k
Teslaägare

Inlägg av PhR34k »

Fick svar från min representant på Installatörsföretagen.

”Nu har jag fått nedanstående svar från en av våra jurister som förklarar varför IN anser att ni inte bör skicka dem som inte är medlemmar att utföra arbeten åt Tesla,

”SEF kan bara förfoga över vilket arbete deras egna medlemmar utför under en arbetsmarknadskonflikt. Det nu lagda varslet innebär att SEFs medlemmar inte kommer utföra service- eller reparationsarbete på laddstationer och verkstäder. Den blockad som facket även lägger utgör istället en uppmaning att inte heller utomstående ska utföra detta arbete.

När det gäller ett service- eller reparationsåtagande kan ett företag enkelt kringgå det lagda varslet genom att skicka en oorganiserad arbetstagare att utföra arbetet. Ett sådant agerande skulle av facket troligen ses som just ett kringgående av varslet.

Konsekvenserna av att skicka en oorganiserad arbetstagare att utföra arbetet är att det finns en risk att Elektrikerförbundet utökar sitt varsel till att omfatta mer än bara nu angett arbete. Detta skulle kunna leda till negativa konsekvenser såväl för ditt eget företag som för andra medlemsföretag i branschen. Utöver detta riskera agerandet att bidra till en mer långdragen konflikt.

Det finns inget som juridiskt förbjuder ett medlemsföretag att agera på det sätt som beskrivs ovan. Däremot har samtliga medlemsföretag, genom Installatörsföretagens stadgar, åtagit sig att uppträda lojalt mot andra medlemmar. Ett agerande som av facket anses innebära ett kringgående av det lagda varslet skulle kunna betraktas som ett illojalt agerande i förhållande till andra medlemsföretag.””
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare

Nect skrev: 09 nov 2023 19:36

Stämmer det så drabbas även Werksta negativt.
Visst är det ett skönt system?

Werksta som har kollektivavtal tvingas av facket att vidta åtgärder mot sina kunder så de förlorar dem. Kanske med resultatet att ett antal anställda förlorar sina jobb på Werkstad.

Med andra ord, facket får de kollektivanställda sparkade.
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Mickep

Inlägg av Mickep »

Man får intrycket att är man för kollektivavtal och tycker tesla borde gå med så måste man påstå att tesla är en usel arbetsgivare.
Tesla kan vara hur trevliga som helst och ha bra förmåner, men det innebär bara att de är med teslas välvilja.
Men kollektivavtal så har man en grund och trygghet. har man en klubb så kan man lokalt också förhandla sig till avsteg från avtalet (dock inte sämre; vad som anses som sämre går att diskutera). olika fackföreningar har olika avtal, vissa är bättre och sämre än andra). Man det är ett golv som arbetsgivaren får gå över.(även om många arbetsgivaren inte går över golvet).
Att de har löneförhöjningar och bra och trevliga förmåner är ju nice men inget som de inte skulle ha med kollektivavtal.
Vad företaget slipper är en massa strejker och blockader.
Mitt företag som har kollektivavtal har mycket mer i friskvårdsbidrag (dubbelt) och ibland grillkvällar och aw (gratis). Vi har även frukostar ibland och fika. I början så höjde jag min lön med 2000 per år i flera år i rad. men det är utöver kollektivavtal. (jag skulle hellre se att vi låg på ett annat avtal för jag är missnöjd med det nuvarande ( i praktiken reallönesänkning), dock så tycker jag inte systemet med kollektivavtal är dumt eller har något agg mot fack (även om jag tycker att de är bråkstakar som söker efter fel). På senare år har jag tvingats in i märket och inte fått mer lönehöjning än det, men har kompenserat det på annat sätt bl.a. utlandsvistelse)
Användarvisningsbild
Leon
Teslaägare
Referralkod: ts.la/---

Inlägg av Leon »

roffe_s skrev: 09 nov 2023 17:27
Jag ser vad Du skriver och tolkar situationen som Dig, till dess Tesla meddelar något annat, att man helt enkelt tänker visa nordbor, europa och världen i övrigt var Moses köpte ölet och lära upp de lokala marknaderna. Därmed min referens till att det angränsar till ett kolonialistiskt synsätt. Vill de inte spela efter nationella spelregler är det väl upp till Tesla, men jag anser för den skull inte att nationer eller förbund ska vika ned sig utan att Tesla allena får stå risken i det spelet. Den svenska modellen behöver inte vara det bästa alternativet - men den fungerar. Att ändra den kommer att ta tid och energi och inget som Hr Musk allena har rådighet över.
Kanske inte det bästa alternativet men till synes fungerar det. Dock kvarstår faktum att man skall ha rätt till att utmana alternativet om anställda är nöjda hos Tesla.
Dessutom skrivs det mycket i tråden om vilken välsignad arbetsgivare Tesla skulle vara, jag fick igår indikationer om att det i stället skulle vara en del tämligen väsentlig personal som valt att lämna företaget. Detta är dock anekdotisk info då det kommer från tredje man så lämna den gärna därhän i vårt samtal. Nu har vi ändå 70+ sidor med mycket anekdotisk info, därför den kanske ändå förtjänar att nämnas i sammanhanget.
Jag har hört motsatsen och att det är många som är oroliga då detta inte önskades. Men precis som du säger är det anekdoter och inget vi kan förlita oss på.
Du bommar min väsentliga poäng - Den arbetsrättsliga spelplanen är annorlunda, väsentligt annorlunda, än frågan om att låta batterier bära energi i stället för petroleumprodukter. Den senare "innovationen" är i stort sett i harmoni med hela världens ambition att reducera koldioxidutsläppen. Den förra inget som nationer vare sig vill eller önskar. Ett alternativt synsätt på relationen Tesla vs IF-Metall är då att de senare förtjänar tapperhetsmedalj som låtit Tesla hållas i så många år utan att komma till förhandlingsbordet. Där dessutom VD enligt Teslas uppgifter saknar nödvändiga mandat! Här blir jag (nästan) mållös... Kort sagt - den strategi som gör en till framgångsrik leverantör av elbilar bör inte sammanblandas med den strategi som gör en till en framgångsrik arbetsgivare.
Jag menade inte att likställa omställningen till elbilar med den arbetsrättsliga spelplanen. Gav det bara som exempel på hur viktigt det är att ha rätten och möjlighet att utmana befintliga förutsättningar i ett demokratisk samhälle.
Till syvende och sist förefaller detta mer handla om principer (läs gärna "pittmätning") än om kollektivavtalen som en plattform för agerandet på den svenska marknaden. Tyvärr.
Jag håller med då detta är en principfråga mer än något annat. Jag hoppas som sagt bara att ägare inte blir påverkade.
Esterox

Inlägg av Esterox »

Mickep skrev: 09 nov 2023 19:44
Man får intrycket att är man för kollektivavtal och tycker tesla borde gå med så måste man påstå att tesla är en usel arbetsgivare.
Tesla kan vara hur trevliga som helst och ha bra förmåner, men det innebär bara att de är med teslas välvilja.
Men kollektivavtal så har man en grund och trygghet. har man en klubb så kan man lokalt också förhandla sig till avsteg från avtalet (dock inte sämre; vad som anses som sämre går att diskutera). olika fackföreningar har olika avtal, vissa är bättre och sämre än andra). Man det är ett golv som arbetsgivaren får gå över.(även om många arbetsgivaren inte går över golvet).
Att de har löneförhöjningar och bra och trevliga förmåner är ju nice men inget som de inte skulle ha med kollektivavtal.
Mitt företag som har kollektivavtal har mycket mer i friskvårdsbidrag (dubbelt) och ibland grillkvällar och aw (gratis). Vi har även frukostar ibland och fika. I början så höjde jag min lön med 2000 per år i flera år i rad. men det är utöver kollektivavtal. (jag skulle hellre se att vi låg på ett annat avtal för jag är missnöjd med det nuvarande ( i praktiken reallönesänkning), dock så tycker jag inte systemet med kollektivavtal är dumt eller har något agg mot fack (även om jag tycker att de är bråkstakar som söker efter fel). På senare år har jag tvingats in i märket och inte fått mer lönehöjning än det, men har kompenserat det på annat sätt bl.a. utlandsvistelse)

Och jag jobbar för ett företag utan kollektivavtal, förhandlat mig till 8% i snitt på lön senaste 7 åren.
Pensionsavsättningar som skulle få vilken sosse som helst våt i munnen och friskvårdsbidrag som matchar din. Har andra förmåner också som vi inte måste gå in på men med ett kollektivavtal och facket hade detta aldrig varit möjligt. För när jag var med i facket så fick jag långt ifrån det möjligheterna jag har idag. Nä då snackades det om sin pott och sen det jävligaste utav allt, kan inte flytta min pension så är fast i deras klor. Men klart det vill tjäna pengar, facket finns ju bara för sin egen skull och sin egen framtid.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare

Inlägg av OfarligTesla »

Nicke Nyfiken skrev: 09 nov 2023 19:43

Visst är det ett skönt system?

Werksta som har kollektivavtal tvingas av facket att vidta åtgärder mot sina kunder så de förlorar dem. Kanske med resultatet att ett antal anställda förlorar sina jobb på Werkstad.

Med andra ord, facket får de kollektivanställda sparkade.
Detta belyser det galna med fackens agerande och kommer förmodligen på sikt göra att färre stödjer dem. Bolagen som går med på fackens krav och tecknar kollektivavtal riskerar att tappa affär och får göra sig av med folk för att facken vill straffa ett annat bolag. Förhoppningsvis får det anslutningsgraden att gå ned på sikt, vi behöver ett system där de anställda får bestämma över sin arbetsplats istället för att facket får göra det som är bäst för dem.
Användarvisningsbild
DanneB
Teslaägare

Inlägg av DanneB »

De grillar varje fredag.

Personligen bryr jag mig inte så mycket om de får till ett kollektivavtal eller inte, men just den punkten som jag fetade, driver mig till vansinne.
Varför då? Tesla driver på sina anställda att utföra reperationer på ackord. Prestationen innebär att utföra jobbet på den tid som är utsatt för att t.ex. byta en komponent, dörrhantag eller länkarm. Tar det längre tid än vad det ska göra, får du ingen eller mindre löneökning. Resultat? De gör ingen felsökning och skickar iväg bilar som fortfarande är trasiga.
Kan inte tycka att det är en sund arbetsmiljö, som dessutom drabbar oss kunder.

Personligen har jag en bil som är full med fel efter ha ha haft den på olika reperationer hos Tesla. Lämnade in den för ett specifikt fel i framvagnen och inte fått det åtgärdat ännu, trots utbytta delar och 70-80000kr senare. De har inte gjort någon felsökning, utan bara konstaterat att mitt klagomål stämmer och byter ut någon del. Sedan när jag får tillbaka bilen meddelar de att felet kvarstår och att jag är välkommen tillbaka om jag fortfarande har problem. Felet kvarstår ju, klart jag har problem??????

Är detta ens seriöst? Då menar jag båda punkter jag tagit upp. Utföra reperationer på ackord utan felsökning och få piskan i ryggen att utför du inte reparationerna på utsatt tid får du ingen löneökning.
Tesla Model S 90D
Esterox

Inlägg av Esterox »

DanneB skrev: 09 nov 2023 19:56

De grillar varje fredag.

Personligen bryr jag mig inte så mycket om de får till ett kollektivavtal eller inte, men just den punkten som jag fetade, driver mig till vansinne.
Varför då? Tesla driver på sina anställda att utföra reperationer på ackord. Prestationen innebär att utföra jobbet på den tid som är utsatt för att t.ex. byta en komponent, dörrhantag eller länkarm. Tar det längre tid än vad det ska göra, får du ingen eller mindre löneökning. Resultat? De gör ingen felsökning och skickar iväg bilar som fortfarande är trasiga.

Personligen har jag en bil som är full med fel efter ha ha haft den på olika reperationer hos Tesla. Lämnade in den för ett specifikt fel i framvagnen och inte fått det åtgärdat ännu, trots utbytta delar och 70-80000kr senare. De har inte gjort någon felsökning, utan bara konstaterat att mitt klagomål stämmer och byter ut någon del. Sedan när jag får tillbaka bilen meddelar de att felet kvarstår och att jag är välkommen tillbaka om jag fortfarande har problem. Felet kvarstår ju, klart jag har problem??????

Är detta ens seriöst? Då menar jag båda punkter jag tagit upp. Utföra reperationer på ackord utan felsökning och få piskan i ryggen att utför du inte reparationerna på utsatt tid får du ingen löneökning.
Nu jobbar ju många andra verkstäder på samma sätt med ackord lön och det verkstäderna har ju kollektivavtal så vad vill du ha sagt med detta ?
Senast redigerad av Esterox, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Andersen
Teslaägare

Inlägg av Andersen »

På Twitter - förlåt, X - har tonen stundtals varit hård, i synnerhet från de som anser att facket är det bästa sedan skivat bröd. När Tibor lade ut sin artikel om besöket på verkstaden i Stockholm fick han bland annat kommentaren "Bra, då vet vi vart vi ska banka sönder svartfötter. Tack för det".

Sen blev Tibor också doxxad av samma person (dvs han lade ut Tibors adress). Jag möttes också av hot och hån, och anmälde honom helt sonika. Och se! X agerar faktiskt på saker som strider mot reglerna. I det här fallet blev det permanent avstängning:

" 9 november 2023
Du lämnade in en rapport om våldsamma hot
Visa regeln
Detta inlägg kommer från ett avstängt konto. Läs mer
Vi har stängt av kontot som tillhör @LarsProleric för att det bröt mot vår regel om våldsamma hot. Vi kom fram till att hen bröt mot vår regel om våldsamma hot genom olika rapporter som vi fick om hens beteende.

Hen tillåts inte att skapa nya konton. Vi talar om för folk att hen har stängts av, vilka säkerhetsregler hen bröt mot och vilket innehåll som bröt mot våra regler.

Tack än en gång för att du gjorde oss uppmärksamma på detta."

"9 november 2023
Du lämnade in en rapport om exponering av privata uppgifter
Visa regeln
Detta inlägg kommer från ett avstängt konto. Läs mer
Vi har stängt av kontot som tillhör @LarsProleric för att det bröt mot vår regel om att exponera privat information. Vi kom fram till att hen bröt mot vår regel om att exponera privat information genom olika rapporter som vi fick om hens beteende.

Hen tillåts inte att skapa nya konton. Vi talar om för folk att hen har stängts av, vilka säkerhetsregler hen bröt mot och vilket innehåll som bröt mot våra regler.

Tack än en gång för att du gjorde oss uppmärksamma på detta."

Det lönar sig alltså att anmäla saker som inte hör hemma i en sansad debatt. Tack Elon!
MYP tillverkad 25/10 2023. Problemfri hittills!
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare

De grillar varje fredag.

Att ett verkstadsbesök resulterar i ytterligare 2-3 verkstadsbesök för att korrigera eller laga saker från det ursprungliga besöker är mer regel än undantag enligt min erfarenhet de senaste åren. Så Tesla har något riktigt sjukt där att ta hand om. Men det är långt ifrån unikt för Tesla att mekarna har prestationsbaserade löner.
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare

Inlägg av Pontus »

Fiskk skrev: 09 nov 2023 12:00
MrStarhouse skrev: 09 nov 2023 10:47
När jag åker och hämtar lunch här i Örebro så åker jag förbi Teslas SC.

Igår när jag åkte förbi där så hade assistanskåren parkerat en av sina lastbilsbärgare (enorm) mitt för och blockerade infarten till verkstan.

Är detta ens tillåtet? Känns som egenmäktigt förfarande.
Vilka jävla svin!
Hoppas det leder till polisanmälan.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
loftux
Teslaägare
Referralkod: ts.la/peter18116
Kontakt:

Inlägg av loftux »

Nu will UAW ge sig på Tesla i USA och Biden stödjer det

Blir jobbigt för Tesla stå emot nu.
Model Y Performance, Midnattsskörsbärsröd, Vit interiör
Model 3 LR AWD 2019, Pearl White, Vit interiör, 18" Aero, FSD
Nissan Leaf Tekna 2013
Användarvisningsbild
DanneB
Teslaägare

Inlägg av DanneB »

Esterox skrev: 09 nov 2023 20:03

De grillar varje fredag.

Nu jobbar ju många andra verkstäder på samma sätt med ackord lön och det verkstäderna har ju kollektivavtal så vad vill du ha sagt med detta ?
Att Tesla med sitt anställningsavtal pressar sina anställda att göra ett dåligt jobb. Det gör att både kunder och andra får en dålig bild av företaget och de mister både nuvarande och nya potentiella kunder i framtiden.
(Edit: Enligt kollektivavtalet för verkstadsbranschen så ska arbetstagaren främja och bevaka arbetsgivarens intressen. Vilket då blir svåruppfyllt, om inte Tesla faktiskt vill ha en massa arga kunder.)
Har inte upplevt samma dåliga service hos någon annan verkstad. Så jag kopplar det till att de anställda är rädda för att inte uppfylla målen och därmed bli "straffade".
Personligen skulle jag aldrig kunna jobba på det sättet, då jag är för bra kundrelationer och tycker det är bra att vårda dem.
Om det fortsätter så här kommer Tesla fara upp som ett stjärnskott och falla ner som en........

Min tidigare bil var en Volvo och fick inte känslan av att de jobbade på ackord där. Där fick man en känsla av att de faktiskt brydde sig om bilen och vårdade märket. Även om man ibland inte var nöjd med den lokala personalens kompetens och istället började åka några mil bort.
Senast redigerad av DanneB, redigerad totalt 1 gånger.
Tesla Model S 90D
Användarvisningsbild
Fosilfri2035
Teslaägare

Inlägg av Fosilfri2035 »

Användarvisningsbild
mans71
Teslaägare

Inlägg av mans71 »

Andersen skrev: 09 nov 2023 20:03
På Twitter - förlåt, X - har tonen stundtals varit hård, i synnerhet från de som anser att facket är det bästa sedan skivat bröd. När Tibor lade ut sin artikel om besöket på verkstaden i Stockholm fick han bland annat kommentaren "Bra, då vet vi vart vi ska banka sönder svartfötter. Tack för det".
Obehagligt.
Model S P85DL+
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare

Inlägg av Pontus »

Mickep skrev: 09 nov 2023 19:44
Jag förstår inte riktigt. Fick du en utlandsvistelse som semester eller tjänsteresa? Var detta en resa eller vistelse som du inte hade fått om du fått bättre löneökning eller inte fått om ni inte haft kollektivavtal? Alltså på vilket sätt var det en kompensation?
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
Orpon
Teslaägare

Inlägg av Orpon »

Man skulle kanske blockera infarten till IF-Metalls kontors parkering eller nåt med sin Tesla och säga att en strejk ofta påverkar tredje man så dom kan tyvärr inte köra in på sin parkering för bilen råkade sluta fungera precis där och ingen kan laga den.
Tesla Model Y RWD 23
Nissan Leaf Tekna 14 (såld)
Nissan Leaf Acenta 14 (såld)
Renault Clio Electrique 97 (såld)
Renault Clio Electrique 96 (såld)
VW Golf Citystromer 92 (såld)
Reliant Fox 87 Elbil (såld)
VW Polo 92 Elbil (såld)
Mickep

Inlägg av Mickep »

Lycka till. men det skulle ses som en vild strejk och inte godkänd. Du skulle få känna på statens våldsmonopol så att säga.
roffe_s
elbilist

Inlägg av roffe_s »

Leon skrev: 09 nov 2023 19:49
Kanske inte det bästa alternativet men till synes fungerar det. Dock kvarstår faktum att man skall ha rätt till att utmana alternativet om anställda är nöjda hos Tesla.
Kul med ett samtal som inte innebär att vi söker varandras strupe - på ett forum. Tack för det:) Sedan är min slutsats tyvärr något annorlunda - i ett samhälle där AG och AT organiserat sig bör utmaningarna komma inom ramen för förhandlingsordningen, Det vill säga, Tesla lyfter sina eventuella äskanden till SAF som förhandlar med facken om förändringar i villkoren. I nuläget vet vi ju faktiskt inget om vad de anser vara så förfärligt i befintliga avtal.
Jag har hört motsatsen och att det är många som är oroliga då detta inte önskades. Men precis som du säger är det anekdoter och inget vi kan förlita oss på.
Jag förstår det. Så är det med anekdoter ;)
Jag menade inte att likställa omställningen till elbilar med den arbetsrättsliga spelplanen. Gav det bara som exempel på hur viktigt det är att ha rätten och möjlighet att utmana befintliga förutsättningar i ett demokratisk samhälle.
Jag förstår det, men "pacta sunt servanda", d v s avtal ska hållas. I detta fallet finns sedan decennier tillbaka avtal som reglerar förhållandena mellan parterna på arbetsmarknaden och i min värld är det viktigt att de avtalen respekteras och att eventuella förändringar diskuteras mellan avtalsparterna. Det finns många delar på ett järnspett, än fler på en plog ;)
Jag håller med då detta är en principfråga mer än något annat. Jag hoppas som sagt bara att ägare inte blir påverkade.
Det hoppas och tror jag också! Så skolpojksaktigt kan detta inte bli att ägarna till produkterna används som slagträ på längre sikt. Får inte bli. Skulle Tesla kliva av Sverige utan att säkra upp befintliga kunder skulle prestigeivern nå nya höjder, det finns många vägar att hitta en något så när "hedervärd" lösning ut ur den uppkomna situationen. Ett par signaturer på ett par avtal torde vara det som krävs. Om nu någon inom rikets gränser har befogenhet att krita på ett sådant avtal... ;)

Ha en fortsatt fin kväll!
Senast redigerad av roffe_s, redigerad totalt 1 gånger.
Zeekr 001 2023
Polestar 2 2021
Skriv svar