Strejk på Tesla i Sverige

Nyheter från Tesla Club Sweden

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Dexter
Teslaägare
Inlägg: 723
Blev medlem: 04 dec 2020 09:34

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Dexter »

Tycker att detta gått alldeles för långt.
Om det nu är så dåligt att jobba på Tesla så borde de ha en väldigt hög personalomsättning och svårt att anställa folk.
Vantrivs de på sitt jobb så byter de väl arbetsgivare.
Det måste ligga ett djupt rotat hat mot Tesla ser det ut som eftersom de inte bryr sig om Tesla stannar kvar i Sverige eller inte.
Visserligen är det bättre för Volvo om Tesla lämnar eftersom de börjar sälja för många bilar här.
De på Tesla som vill vara med i facket får väl vara det.
Så om minst 50% av de anställda är med i facket så får väl Tesla skriva på kollektiv avtalet.
Lurkern
Inlägg: 924
Blev medlem: 20 maj 2022 10:05

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Lurkern »

Lite märkligt att facken i mpnga år varit helt OK med lönedumpning mha utländsk arbetskraft medan just Tesla förefaller vara ett existentiellt hot mot allt.
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Mickep »

Pontus skrev: 09 nov 2023 20:20
Fiskk skrev: 09 nov 2023 12:00
MrStarhouse skrev: 09 nov 2023 10:47
När jag åker och hämtar lunch här i Örebro så åker jag förbi Teslas SC.

Igår när jag åkte förbi där så hade assistanskåren parkerat en av sina lastbilsbärgare (enorm) mitt för och blockerade infarten till verkstan.

Är detta ens tillåtet? Känns som egenmäktigt förfarande.
Vilka jävla svin!
Hoppas det leder till polisanmälan.
Det var inte så att den gjorde sitt jobb? Det är en verkstad och assistanskåren har andra bilar än tesla att leverera?
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Mickep »

Dexter skrev: 09 nov 2023 21:15
Tycker att detta gått alldeles för långt.
Om det nu är så dåligt att jobba på Tesla så borde de ha en väldigt hög personalomsättning och svårt att anställa folk.
Vantrivs de på sitt jobb så byter de väl arbetsgivare.
Det måste ligga ett djupt rotat hat mot Tesla ser det ut som eftersom de inte bryr sig om Tesla stannar kvar i Sverige eller inte.
Visserligen är det bättre för Volvo om Tesla lämnar eftersom de börjar sälja för många bilar här.
De på Tesla som vill vara med i facket får väl vara det.
Så om minst 50% av de anställda är med i facket så får väl Tesla skriva på kollektiv avtalet.
Ett hat mot tesla? låter långsökt. Det kan inte vara så att de har medlemmar som klagat på tesla varvid facket agerat? Det är enligt uppgift folk som blivit hotade och facklig anslutning har inte setts som positivt att tesla globalt. Facklig medlem kan göra att folk ses som ett problem och kanske belönas negativt vid löneförhandling och möjlighet att göra karriär. Hatar tesla facket? Svårt att veta.
Användarvisningsbild
Oscar11
Teslaägare
Inlägg: 152
Blev medlem: 24 nov 2022 06:51
Referralkod: ts.la/oscar23897

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Oscar11 »

DanneB skrev: 09 nov 2023 20:38
Esterox skrev: 09 nov 2023 20:03
DanneB skrev: 09 nov 2023 19:56
PhR34k skrev: 09 nov 2023 19:07
Var precis och hämtade ett par hjul hos en kille på blocket. Säljaren jag mötte stod i Tesla t-shirt.
Jag kände mig tvungen att kolla och mkt riktigt så är han tekniker hos Tesla.
Vi hade ett långt samtal om nuvarande situation.

Han pratade helt öppet och vi hade ett bra samtal där han berättade att inga utav hans kollegor är för denna strejk och att dom inte vill ha kollektivavtal. Dom är jätte nöjda hos tesla som enligt honom är en bra arbetsgivare. Dom får löneförhöjning varje år som är knuten till prestation. Har man presterat enligt förväntningarna som är rimliga så får man bra höjning ä, har man presterat dåligt så får man mindre höjning. Dom har samtal 2 ggr om året om detta.

De ska få friskvård typ 2500kr om året.

De får köpa bilar billigare.

De grillar varje fredag.

Han hade höjt sin lön med över 4000kr när han bytte från Bilia.

Det som var mest intressant var det han berätta sist och det är att dom blev kontaktade utav IF metal för ett tag sen och de blev erbjudna att gå med facket gratis fram t.o.m. maj nästa år (jag tror han sa maj men jag t.o.m. nästa år).
Så detta var för den planerade strejken, garanterat men dom hade inte fått den infon att de skulle bli strejk såklart men eftersom de var gratis så gick han med.
Personligen bryr jag mig inte så mycket om de får till ett kollektivavtal eller inte, men just den punkten som jag fetade, driver mig till vansinne.
Varför då? Tesla driver på sina anställda att utföra reperationer på ackord. Prestationen innebär att utföra jobbet på den tid som är utsatt för att t.ex. byta en komponent, dörrhantag eller länkarm. Tar det längre tid än vad det ska göra, får du ingen eller mindre löneökning. Resultat? De gör ingen felsökning och skickar iväg bilar som fortfarande är trasiga.
Kan inte tycka att det är en sund arbetsmiljö, som dessutom drabbar oss kunder.

Personligen har jag en bil som är full med fel efter ha ha haft den på olika reperationer hos Tesla. Lämnade in den för ett specifikt fel i framvagnen och inte fått det åtgärdat ännu, trots utbytta delar och 70-80000kr senare. De har inte gjort någon felsökning, utan bara konstaterat att mitt klagomål stämmer och byter ut någon del. Sedan när jag får tillbaka bilen meddelar de att felet kvarstår och att jag är välkommen tillbaka om jag fortfarande har problem. Felet kvarstår ju, klart jag har problem??????

Är detta ens seriöst? Då menar jag båda punkter jag tagit upp. Utföra reperationer på ackord utan felsökning och få piskan i ryggen att utför du inte reparationerna på utsatt tid får du ingen löneökning.
Nu jobbar ju många andra verkstäder på samma sätt med ackord lön och det verkstäderna har ju kollektivavtal så vad vill du ha sagt med detta ?
Att Tesla med sitt anställningsavtal pressar sina anställda att göra ett dåligt jobb. Det gör att både kunder och andra får en dålig bild av företaget och de mister både nuvarande och nya potentiella kunder i framtiden.
Har inte upplevt samma dåliga service hos någon annan verkstad. Så jag kopplar det till att de anställda är rädda för att inte uppfylla målen och därmed bli "straffade".
Personligen skulle jag aldrig kunna jobba på det sättet, då jag är för bra kundrelationer och tycker det är bra att vårda dem.
Om det fortsätter så här kommer Tesla fara upp som ett stjärnskott och falla ner som en........

Min tidigare bil var en Volvo och fick inte känslan av att de jobbade på ackord där. Där fick man en känsla av att de faktiskt brydde sig om bilen och vårdade märket. Även om man ibland inte var nöjd med den lokala personalens kompetens och istället började åka några mil bort.
Hade en Skoda ett tag och hade den inne på årlig service på Engströms i Linköping. När jag hämtade den sa teknikern att den läcker olja. ”Vartifrån då?”, frågade jag. ”Det vet vi inte, du får lämna in den på felsökning”..
Va sa jag, menar ni att jag lämnat in bilen på service, bilen läcker olja men ni inte felsöker eller hör av er utan jag får boka ny tid?
Japp, vi jobbar på ackord vet du! Ring ditt försäkringsbolag.

Hejdå Skoda, hejdå Engströms.
Tesla MYLR -23
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Mickep »

Lurkern skrev: 09 nov 2023 21:19
Lite märkligt att facken i många år varit helt OK med lönedumpning mha utländsk arbetskraft medan just Tesla förefaller vara ett existentiellt hot mot allt.
Ja facket har varit helt ok med lönedumpning. Det har vi sett i tidningar. inga som helst reaktioner utan däremot applåder när sådant inträffat. För det är inte alls det facket är emot. De har inte alls klagat när utlänsk arbetskraft på ex byggen har löner långt under avtalet.
Fader J
elbilist
Inlägg: 44
Blev medlem: 25 feb 2019 12:42

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Fader J »

Mickep skrev: 09 nov 2023 21:45
Lurkern skrev: 09 nov 2023 21:19
Lite märkligt att facken i många år varit helt OK med lönedumpning mha utländsk arbetskraft medan just Tesla förefaller vara ett existentiellt hot mot allt.
Ja facket har varit helt ok med lönedumpning. Det har vi sett i tidningar. inga som helst reaktioner utan däremot applåder när sådant inträffat. För det är inte alls det facket är emot. De har inte alls klagat när utlänsk arbetskraft på ex byggen har löner långt under avtalet.
Tänk på att ironi inte funkar i skrift på internet.
El-ioniq sedan 2018.
Användarvisningsbild
jans
Teslaägare
Inlägg: 219
Blev medlem: 18 mar 2014 11:10
Ort: Birkastan, Stockholm

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av jans »

VilkenElbilBlirDet skrev: 09 nov 2023 12:07
jans skrev: 09 nov 2023 10:56
kallekula skrev: 09 nov 2023 09:06
jans skrev: 09 nov 2023 08:45
Jag har inte sett att någon har kommenterat det jag tycker är det allra värsta i konflikten, nämligen Teslas vägran att överhuvud taget delta i det offentliga samtalet.
Tesla har väl meddelat att man inte vill teckna kollektivavtal? Vad mer finns att säga? Ska dom säga varje dag att dom fortfarande inte vill ha det?
Som sagt var: grunden för ett demokratiskt samhälle av den typ vi lever i är att olika åsikter möts i ett demokratiskt samtal. Elon verkar inte acceptera denna grundsats.
Nu tar du väl ändå den grunden helt ur sin kontext..? Säkerligen kan du inte påstå att grunden i demokrati inkluderar att privata företag måste/bör uttala sig i media eller ställa upp på intervjuer?
Jo! Absolut.
Står det för sitt agerande kan de ju försvara det i tex Aktuellt. Det är så man får respekt i ett demokratiskt samhälle.
Men de har ju inte ryggrad att ställa upp för ett samtal.
Jag tycker de uppträder som ynkryggar.
Tyvärr drabbar det ju Tesla som varumärke, och i förlängningen alla oss Teslaägare.
.
Model S P85+ Juni 2014
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7416
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av TiborBlomhall »

Andersen skrev: 09 nov 2023 20:03
På Twitter - förlåt, X - har tonen stundtals varit hård, i synnerhet från de som anser att facket är det bästa sedan skivat bröd. När Tibor lade ut sin artikel om besöket på verkstaden i Stockholm fick han bland annat kommentaren "Bra, då vet vi vart vi ska banka sönder svartfötter. Tack för det".

Sen blev Tibor också doxxad av samma person (dvs han lade ut Tibors adress). Jag möttes också av hot och hån, och anmälde honom helt sonika. Och se! X agerar faktiskt på saker som strider mot reglerna. I det här fallet blev det permanent avstängning:

" 9 november 2023
Du lämnade in en rapport om våldsamma hot
Visa regeln
Detta inlägg kommer från ett avstängt konto. Läs mer
Vi har stängt av kontot som tillhör @LarsProleric för att det bröt mot vår regel om våldsamma hot. Vi kom fram till att hen bröt mot vår regel om våldsamma hot genom olika rapporter som vi fick om hens beteende.

Hen tillåts inte att skapa nya konton. Vi talar om för folk att hen har stängts av, vilka säkerhetsregler hen bröt mot och vilket innehåll som bröt mot våra regler.

Tack än en gång för att du gjorde oss uppmärksamma på detta."

"9 november 2023
Du lämnade in en rapport om exponering av privata uppgifter
Visa regeln
Detta inlägg kommer från ett avstängt konto. Läs mer
Vi har stängt av kontot som tillhör @LarsProleric för att det bröt mot vår regel om att exponera privat information. Vi kom fram till att hen bröt mot vår regel om att exponera privat information genom olika rapporter som vi fick om hens beteende.

Hen tillåts inte att skapa nya konton. Vi talar om för folk att hen har stängts av, vilka säkerhetsregler hen bröt mot och vilket innehåll som bröt mot våra regler.

Tack än en gång för att du gjorde oss uppmärksamma på detta."


Det lönar sig alltså att anmäla saker som inte hör hemma i en sansad debatt. Tack Elon!
Att fem personer lajkade dem oroade mig nästan ännu mer än en ensam galnings inlägg. Tusen tack till er som anmälde!
Användarvisningsbild
Dexter
Teslaägare
Inlägg: 723
Blev medlem: 04 dec 2020 09:34

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Dexter »

Mickep skrev: 09 nov 2023 21:41
Dexter skrev: 09 nov 2023 21:15
Tycker att detta gått alldeles för långt.
Om det nu är så dåligt att jobba på Tesla så borde de ha en väldigt hög personalomsättning och svårt att anställa folk.
Vantrivs de på sitt jobb så byter de väl arbetsgivare.
Det måste ligga ett djupt rotat hat mot Tesla ser det ut som eftersom de inte bryr sig om Tesla stannar kvar i Sverige eller inte.
Visserligen är det bättre för Volvo om Tesla lämnar eftersom de börjar sälja för många bilar här.
De på Tesla som vill vara med i facket får väl vara det.
Så om minst 50% av de anställda är med i facket så får väl Tesla skriva på kollektiv avtalet.
Ett hat mot tesla? låter långsökt. Det kan inte vara så att de har medlemmar som klagat på tesla varvid facket agerat? Det är enligt uppgift folk som blivit hotade och facklig anslutning har inte setts som positivt att tesla globalt. Facklig medlem kan göra att folk ses som ett problem och kanske belönas negativt vid löneförhandling och möjlighet att göra karriär. Hatar tesla facket? Svårt att veta.
Lite funderingar:
Hur många procent är medlemmar i facket på Tesla nu när det är gratis att gå med?
Vilka har blivit hotade och varifrån kommer det påståendet?
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Mickep »

jans skrev: 09 nov 2023 21:49
VilkenElbilBlirDet skrev: 09 nov 2023 12:07
jans skrev: 09 nov 2023 10:56
kallekula skrev: 09 nov 2023 09:06
jans skrev: 09 nov 2023 08:45
Jag har inte sett att någon har kommenterat det jag tycker är det allra värsta i konflikten, nämligen Teslas vägran att överhuvud taget delta i det offentliga samtalet.
Tesla har väl meddelat att man inte vill teckna kollektivavtal? Vad mer finns att säga? Ska dom säga varje dag att dom fortfarande inte vill ha det?
Som sagt var: grunden för ett demokratiskt samhälle av den typ vi lever i är att olika åsikter möts i ett demokratiskt samtal. Elon verkar inte acceptera denna grundsats.
Nu tar du väl ändå den grunden helt ur sin kontext..? Säkerligen kan du inte påstå att grunden i demokrati inkluderar att privata företag måste/bör uttala sig i media eller ställa upp på intervjuer?
Jo! Absolut.
Står det för sitt agerande kan de ju försvara det i tex Aktuellt. Det är så man får respekt i ett demokratiskt samhälle.
Men de har ju inte ryggrad att ställa upp för ett samtal.
Jag tycker de uppträder som ynkryggar.
Tyvärr drabbar det ju Tesla som varumärke, och i förlängningen alla oss Teslaägare.
Vill minnas att de gett ut ett pressmedelande av typ "tråkigt att if metall tycker så, vi har kollektivliknande villkor i vår anställningar men kommer inte förklara varför vi då inte bara tecknar avtal". noll värde kanske men helt tysta har de inte varit. (de gjorde dock bort sig i början så de har damage control och gör minimalt med uttalande hoppas det blåser över, stå i aktuellt och bli förnedrad vill de nog inte).
Användarvisningsbild
josve
Teslaägare
Inlägg: 480
Blev medlem: 27 mar 2014 20:30

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av josve »

Tymrev skrev: 09 nov 2023 15:38
Hörde nyss på radion att IF Metall kommer ge de strejkande på Tesla 130% av deras lön istället för 100%. Antar att dom vill locka över fler att strejka.
När inte maffiametoder funkar så får man testa mutor…

(Ta inte mitt inlägg på allt för stort alvar, ovan var bara min fördomsfulla första tanke 😆)
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Mickep »

Dexter skrev: 09 nov 2023 21:53
Mickep skrev: 09 nov 2023 21:41
Dexter skrev: 09 nov 2023 21:15
Tycker att detta gått alldeles för långt.
Om det nu är så dåligt att jobba på Tesla så borde de ha en väldigt hög personalomsättning och svårt att anställa folk.
Vantrivs de på sitt jobb så byter de väl arbetsgivare.
Det måste ligga ett djupt rotat hat mot Tesla ser det ut som eftersom de inte bryr sig om Tesla stannar kvar i Sverige eller inte.
Visserligen är det bättre för Volvo om Tesla lämnar eftersom de börjar sälja för många bilar här.
De på Tesla som vill vara med i facket får väl vara det.
Så om minst 50% av de anställda är med i facket så får väl Tesla skriva på kollektiv avtalet.
Ett hat mot tesla? låter långsökt. Det kan inte vara så att de har medlemmar som klagat på tesla varvid facket agerat? Det är enligt uppgift folk som blivit hotade och facklig anslutning har inte setts som positivt att tesla globalt. Facklig medlem kan göra att folk ses som ett problem och kanske belönas negativt vid löneförhandling och möjlighet att göra karriär. Hatar tesla facket? Svårt att veta.
Lite funderingar:
Hur många procent är medlemmar i facket på Tesla nu när det är gratis att gå med?
Vilka har blivit hotade och varifrån kommer det påståendet?
Har inga namn men tesla har sparkat anställda som försökt skapa fackförening i usa. musk fick även ta bort en tweet för de insinuerades att förmåner kommer tas bort om de går med i facket i Tyskland. de har även blivit anklagade att monitora anställdas facebook konton. ex länk: https://en.wikipedia.org/wiki/Tesla_and_unions
Användarvisningsbild
Andersen
Teslaägare
Inlägg: 553
Blev medlem: 20 feb 2016 21:54

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Andersen »

Är det någon som har tillgång och kan lägga upp texten från hela artikeln på DI nedan?

"Facket: Som att skylla rattfylla på Systembolaget
Att Teslabilar inte blir lagade på grund av IF Metalls strejk är ett nödvändigt ont enligt facket.

”Det är inte vårt fel om någon kör trafikfarligt. Det vore som att skylla på Systembolaget om någon kör full”, säger IF Metalls avtalssekreterare Veli-Pekka Säikkälä."
https://www.di.se/nyheter/facket-som-at ... embolaget/
MYP tillverkad 25/10 2023. Problemfri hittills!
Speedo
Inlägg: 27
Blev medlem: 17 aug 2015 14:23

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Speedo »

vi borde anordna en Tesla träff och blockera blockaden från att komma fram.

Någon som är bra på att organisera?
Vi kör in med 50.000 tesla bilar mot IF Metals huvudkontor så får vi se hur kul de tycker att det är.
2015 Model S 90D SÅLD
2019 Model 3 LR SÅLD
2020 Audi eTron SÅLD
2021 Model Y LR SÅLD
2021 Model Y LR SÅLD
2022 Model X Plaid
2023 Model 3 Highlander
Användarvisningsbild
Dexter
Teslaägare
Inlägg: 723
Blev medlem: 04 dec 2020 09:34

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Dexter »

Mickep skrev: 09 nov 2023 22:05
Dexter skrev: 09 nov 2023 21:53
Mickep skrev: 09 nov 2023 21:41
Dexter skrev: 09 nov 2023 21:15
Tycker att detta gått alldeles för långt.
Om det nu är så dåligt att jobba på Tesla så borde de ha en väldigt hög personalomsättning och svårt att anställa folk.
Vantrivs de på sitt jobb så byter de väl arbetsgivare.
Det måste ligga ett djupt rotat hat mot Tesla ser det ut som eftersom de inte bryr sig om Tesla stannar kvar i Sverige eller inte.
Visserligen är det bättre för Volvo om Tesla lämnar eftersom de börjar sälja för många bilar här.
De på Tesla som vill vara med i facket får väl vara det.
Så om minst 50% av de anställda är med i facket så får väl Tesla skriva på kollektiv avtalet.
Ett hat mot tesla? låter långsökt. Det kan inte vara så att de har medlemmar som klagat på tesla varvid facket agerat? Det är enligt uppgift folk som blivit hotade och facklig anslutning har inte setts som positivt att tesla globalt. Facklig medlem kan göra att folk ses som ett problem och kanske belönas negativt vid löneförhandling och möjlighet att göra karriär. Hatar tesla facket? Svårt att veta.
Lite funderingar:
Hur många procent är medlemmar i facket på Tesla nu när det är gratis att gå med?
Vilka har blivit hotade och varifrån kommer det påståendet?
Har inga namn men tesla har sparkat anställda som försökt skapa fackförening i usa. musk fick även ta bort en tweet för de insinuerades att förmåner kommer tas bort om de går med i facket i Tyskland. de har även blivit anklagade att monitora anställdas facebook konton. ex länk: https://en.wikipedia.org/wiki/Tesla_and_unions
Så det har hänt här i Sverige också då på Tesla?
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Mickep »

Är det teslas eller någon annan mekanikers fel att reparationer tar lång tid så att ägaren lessnar och kör iväg bilen ändå utan att vara lagad?
Nej, det är ägaren som vet att bilen inte är lagad som är den som gör fel. det finns andra alternativ bla hyrbil (brukar få det om det tar lång tid att rep bil) kollektivtrafik, be andra. osv. Är det strejk så är det strejk.
Användarvisningsbild
DanneB
Teslaägare
Inlägg: 423
Blev medlem: 27 nov 2021 17:05

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av DanneB »

Speedo skrev: 09 nov 2023 22:12
vi borde anordna en Tesla träff och blockera blockaden från att komma fram.

Någon som är bra på att organisera?
Vi kör in med 50.000 tesla bilar mot IF Metals huvudkontor så får vi se hur kul de tycker att det är.
Föregående sida ger ett svar varför det inte är så lyckat.

viewtopic.php?p=755231#p755231
Tesla Model S 90D
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Mickep »

Dexter skrev: 09 nov 2023 22:13
Mickep skrev: 09 nov 2023 22:05
Dexter skrev: 09 nov 2023 21:53
Mickep skrev: 09 nov 2023 21:41
Dexter skrev: 09 nov 2023 21:15
Tycker att detta gått alldeles för långt.
Om det nu är så dåligt att jobba på Tesla så borde de ha en väldigt hög personalomsättning och svårt att anställa folk.
Vantrivs de på sitt jobb så byter de väl arbetsgivare.
Det måste ligga ett djupt rotat hat mot Tesla ser det ut som eftersom de inte bryr sig om Tesla stannar kvar i Sverige eller inte.
Visserligen är det bättre för Volvo om Tesla lämnar eftersom de börjar sälja för många bilar här.
De på Tesla som vill vara med i facket får väl vara det.
Så om minst 50% av de anställda är med i facket så får väl Tesla skriva på kollektiv avtalet.
Ett hat mot tesla? låter långsökt. Det kan inte vara så att de har medlemmar som klagat på tesla varvid facket agerat? Det är enligt uppgift folk som blivit hotade och facklig anslutning har inte setts som positivt att tesla globalt. Facklig medlem kan göra att folk ses som ett problem och kanske belönas negativt vid löneförhandling och möjlighet att göra karriär. Hatar tesla facket? Svårt att veta.
Lite funderingar:
Hur många procent är medlemmar i facket på Tesla nu när det är gratis att gå med?
Vilka har blivit hotade och varifrån kommer det påståendet?
Har inga namn men tesla har sparkat anställda som försökt skapa fackförening i usa. musk fick även ta bort en tweet för de insinuerades att förmåner kommer tas bort om de går med i facket i Tyskland. de har även blivit anklagade att monitora anställdas facebook konton. ex länk: https://en.wikipedia.org/wiki/Tesla_and_unions
Så det har hänt här i Sverige också då på Tesla?
Ja, enligt uppgift från facket i dagens arbete har det uttalats hot. Om det stämmer eller ej får du fråga facket. oavsett om det är 1 eller 100% så har facket nästan en skyldighet att agera om en medlem behöver hjälp. jag har ingen siffra och inte sett någon heller utan det håller nog facket hemligt (. var tydligen en som anslöt sig för att det gratis i inlägg ovan). Vissa är inte med som fullständig medlem utan endast akassan, oftast är det när det lite blåsigt som en del ser någon poäng med facket. men det är frivilligt att vara med. jag ser inget problem om folk är med eller inte. men vill man ha hjälp bör man vara medlem (men jag ser inte det som krav). Om tesla gör lockout för att slippa betala så måste man vara medlem för att få ersättning.
Användarvisningsbild
Leon
Teslaägare
Inlägg: 83
Blev medlem: 08 apr 2016 12:26
Referralkod: ts.la/---

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Leon »

roffe_s skrev: 09 nov 2023 21:01
Kul med ett samtal som inte innebär att vi söker varandras strupe - på ett forum. Tack för det:)

Ha en fortsatt fin kväll!
Tack själv! Jättetrevligt att bolla med varandra och få andra tankar! Fin kväll till dig med, roffe!
DanneB skrev: 09 nov 2023 20:38
Min tidigare bil var en Volvo och fick inte känslan av att de jobbade på ackord där. Där fick man en känsla av att de faktiskt brydde sig om bilen och vårdade märket. Även om man ibland inte var nöjd med den lokala personalens kompetens och istället började åka några mil bort.
När jag var en ung grabb så fick jag äran, med en vän, att jobba på Volvo en kortare period när det var dags för hjulskifte. Vi arbetade effektivt och fick emellanåt luckor i schemat. Speciellt när säsongen led mot sitt slut. Då passade vi på att hänga med teknikerna och ibland hjälpte vi till.

Väldigt ofta upplevde vi en tråkig attityd med hanteringen av bilar som var inne på service eller reparation. Eftersom man jobbade på ackord och fick olika betalt beroende på åtgärd så fanns ett tydligt incitament för teknikerna att välja och planera sitt arbete. Som ni säkert förstår låg fokus på enkla arbeten som gav mycket betalt i relation till tidsåtgång. Komplicerade fel och felsökning var inte kul. Allt arbete utfördes snabbt och självklart blev det fel ibland med kunder som kommer tillbaka.

Något jag aldrig glömmer var när teknikern behövde komma åt en trasig parkeringssensor i den bakre stötfångaren. Nya från fabrik är olackerade. Kunden debiterades montering/reparation med lackering av parkeringssensor. Men det skickades aldrig till någon lackerare utan det fixade teknikern på golvet med en sprayflaska. Alltså användes inte 2-komponentslack och färgkoden var "nära nog". Teknikern noterade att det blir lackering på fakturan med ett skratt. Om detta var rätt eller fel får ni själva avgöra. Kan tillägga att det var en ny Volvo.

Min poäng, har man fel incitament så blir kunder lidande. Oavsett märke eller verkstad.
Användarvisningsbild
Dexter
Teslaägare
Inlägg: 723
Blev medlem: 04 dec 2020 09:34

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Dexter »

Mickep skrev: 09 nov 2023 22:29
Dexter skrev: 09 nov 2023 22:13
Mickep skrev: 09 nov 2023 22:05
Dexter skrev: 09 nov 2023 21:53
Mickep skrev: 09 nov 2023 21:41

Ett hat mot tesla? låter långsökt. Det kan inte vara så att de har medlemmar som klagat på tesla varvid facket agerat? Det är enligt uppgift folk som blivit hotade och facklig anslutning har inte setts som positivt att tesla globalt. Facklig medlem kan göra att folk ses som ett problem och kanske belönas negativt vid löneförhandling och möjlighet att göra karriär. Hatar tesla facket? Svårt att veta.
Lite funderingar:
Hur många procent är medlemmar i facket på Tesla nu när det är gratis att gå med?
Vilka har blivit hotade och varifrån kommer det påståendet?
Har inga namn men tesla har sparkat anställda som försökt skapa fackförening i usa. musk fick även ta bort en tweet för de insinuerades att förmåner kommer tas bort om de går med i facket i Tyskland. de har även blivit anklagade att monitora anställdas facebook konton. ex länk: https://en.wikipedia.org/wiki/Tesla_and_unions
Så det har hänt här i Sverige också då på Tesla?
Ja, enligt uppgift från facket i dagens arbete har det uttalats hot. Om det stämmer eller ej får du fråga facket. oavsett om det är 1 eller 100% så har facket nästan en skyldighet att agera om en medlem behöver hjälp. jag har ingen siffra och inte sett någon heller utan det håller nog facket hemligt (. var tydligen en som anslöt sig för att det gratis i inlägg ovan). Vissa är inte med som fullständig medlem utan endast akassan, oftast är det när det lite blåsigt som en del ser någon poäng med facket. men det är frivilligt att vara med. jag ser inget problem om folk är med eller inte. men vill man ha hjälp bör man vara medlem (men jag ser inte det som krav). Om tesla gör lockout för att slippa betala så måste man vara medlem för att få ersättning.
Facket påstår det, frågan är hur mycket sanning det ligger bakom det?
Skrivs mycket idag men hur mycket stämmer egentligen?
Mest uttalande från facket och mycket lite från anställda och Tesla.
Jag tror att jag tar fram mina Popcorn och kollar hur detta slutar. :)
Fredrik j
Inlägg: 11046
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Fredrik j »

Speedo skrev: 09 nov 2023 22:12
vi borde anordna en Tesla träff och blockera blockaden från att komma fram.

Någon som är bra på att organisera?
Vi kör in med 50.000 tesla bilar mot IF Metals huvudkontor så får vi se hur kul de tycker att det är.
Eftersom dom vill ha publicitet för sin åtgärd mot tesla skulle jag tro att dom gillar det.
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare
Inlägg: 4353
Blev medlem: 12 okt 2014 11:00
Ort: Helenelund

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av dstr »

Andersen skrev: 09 nov 2023 19:19
"Grattis alla som har bilen på Werkstad, nu har Tesla brutit avtalet med dem. Vart ska man reparera bilen nu? Kommer bli omständligt för ägarna."

Källa Model Y-gruppen på Facebook, så får klassas som RUMINT så länge.
Det stämmer. Werksta är borta. Nu fattas bara att försäkringsbolagen stryker dom också.

https://www.tesla.com/sv_se/support/body-shop-support
Esterox
Inlägg: 739
Blev medlem: 17 sep 2020 17:02

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Esterox »

dstr skrev: 09 nov 2023 23:06
Andersen skrev: 09 nov 2023 19:19
"Grattis alla som har bilen på Werkstad, nu har Tesla brutit avtalet med dem. Vart ska man reparera bilen nu? Kommer bli omständligt för ägarna."

Källa Model Y-gruppen på Facebook, så får klassas som RUMINT så länge.
Det stämmer. Werksta är borta. Nu fattas bara att försäkringsbolagen stryker dom också.

https://www.tesla.com/sv_se/support/body-shop-support
Så nu påverkar det egentligen inte tesla längre utan IF-metall har sett till att alla teslaägare får det brutalt sämre och att werksta blir av med det jag förmodar är deras största inkomstkälla.
Användarvisningsbild
DanneB
Teslaägare
Inlägg: 423
Blev medlem: 27 nov 2021 17:05

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av DanneB »

dstr skrev: 09 nov 2023 23:06
Andersen skrev: 09 nov 2023 19:19
"Grattis alla som har bilen på Werkstad, nu har Tesla brutit avtalet med dem. Vart ska man reparera bilen nu? Kommer bli omständligt för ägarna."

Källa Model Y-gruppen på Facebook, så får klassas som RUMINT så länge.
Det stämmer. Werksta är borta. Nu fattas bara att försäkringsbolagen stryker dom också.

https://www.tesla.com/sv_se/support/body-shop-support
Så nu finns det alltså bara en enda verkstad i hela Sverige som är godkänd av Tesla?

Gäller att inte få någon ny buckla på bilen då. Får väl reparera bilen själv i sådana fall.

Tesla Model S 90D
Skriv svar