Låter lite som min lokala Volvo-verkstad, som jag kände att man inte kunde lita på överhuvudtaget. Frågade runt och det visade sig att det var fler som inte var glada i dem, sedan många år tillbaka. Inte ens tankningen gick att lite på. Inte många 5 liters dunkar det går i 7,5 liter i.Leon skrev: ↑09 nov 2023 22:34Tack själv! Jättetrevligt att bolla med varandra och få andra tankar! Fin kväll till dig med, roffe!
När jag var en ung grabb så fick jag äran, med en vän, att jobba på Volvo en kortare period när det var dags för hjulskifte. Vi arbetade effektivt och fick emellanåt luckor i schemat. Speciellt när säsongen led mot sitt slut. Då passade vi på att hänga med teknikerna och ibland hjälpte vi till.DanneB skrev: ↑09 nov 2023 20:38Min tidigare bil var en Volvo och fick inte känslan av att de jobbade på ackord där. Där fick man en känsla av att de faktiskt brydde sig om bilen och vårdade märket. Även om man ibland inte var nöjd med den lokala personalens kompetens och istället började åka några mil bort.
Väldigt ofta upplevde vi en tråkig attityd med hanteringen av bilar som var inne på service eller reparation. Eftersom man jobbade på ackord och fick olika betalt beroende på åtgärd så fanns ett tydligt incitament för teknikerna att välja och planera sitt arbete. Som ni säkert förstår låg fokus på enkla arbeten som gav mycket betalt i relation till tidsåtgång. Komplicerade fel och felsökning var inte kul. Allt arbete utfördes snabbt och självklart blev det fel ibland med kunder som kommer tillbaka.
Något jag aldrig glömmer var när teknikern behövde komma åt en trasig parkeringssensor i den bakre stötfångaren. Nya från fabrik är olackerade. Kunden debiterades montering/reparation med lackering av parkeringssensor. Men det skickades aldrig till någon lackerare utan det fixade teknikern på golvet med en sprayflaska. Alltså användes inte 2-komponentslack och färgkoden var "nära nog". Teknikern noterade att det blir lackering på fakturan med ett skratt. Om detta var rätt eller fel får ni själva avgöra. Kan tillägga att det var en ny Volvo.
Min poäng, har man fel incitament så blir kunder lidande. Oavsett märke eller verkstad.
Verkstaden några mil bort, gjorde allt enligt boken och gav bra service även utöver vad de borde gjort. Blev nästan generande jobbigt vissa gånger.
Ett exempel var när jag öppnade en 1,5l colaflaska i bilen och den "exploderade" och sprutade cola över nästan hela kupén. Åkte in till den verkstaden och frågade vad jag kunde göra. De sa att jag skulle köra in bilen och sedan rengjorde dem den, utan att ta betalt.
Men som du säger, har man fel incitament går det bara åt ett håll, oavsett.