Fick en liten sladd(överstyrning)

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Freez
Teslaägare

Re: Fick en liten sladd(överstyrning)

Inlägg av Freez »

Väldigt speciell trafiksituation du beskriver, hade inte velat testa :D . Men kan vara bra att känna till att autopilot har ganska många begränsningar. Dessutom släpper autostyrningen även vid lätt rattrörelse. Funkar väl som bäst på motorväg utan allt för mycket svängar.

Begränsningar:
https://www.tesla.com/ownersmanual/mode ... B17B7.html
MY RWD Vit 2023
Användarvisningsbild
thebishop
Teslaägare

Inlägg av thebishop »

Du har AP1?
Model S P90DL+ (2015) Såld 2024
Model 3 LR (2021) (såld 2025)
BMW iX xDrive50 (2024)
Kia EV3 (2025)
Användarvisningsbild
nogren
Teslaägare
Referralkod: ts.la/niklas756762

Inlägg av nogren »

Jag har också upplevt ett för kraftigt pådrag i liknande situation. Lite obehagligt även om det vore sommarvärme och sommardäck, dvs utan risk för sladd.

Vad jag också upplever som en dåligt kalibererad icke-FSD lösning, är att man måste slå på auto-steer/filhållningshjälpen heeeela tiden. Vid gles motorvägstrafik byter man ju fil hela tiden. Noterade inte att APn inte gick på igen vid dubbeldutt en gång i helgen, och höll på att köra av vägen eftersom det skulle arbetas i Spotify… tror nog bilen reagerade samtidigt som jag när högerhjulen kom på den räfflade linjen, och summan av kompenseringarna blev nästan en sladd också.

Förra bilen, med vad som där helt korrekt döpts till Filhållningsassistans, kopplades inte ur om man blinkade innan man bytte fil. Den bara anpassade sig direkt till nya filen.
Klart överlägset, och något som Tesla borde kunna göra också.
Den försökte aldrig köra åt en, bara assistera. I samtliga fall. Psykologiskt en mycket bättre lösning.
MY RWD -23 Midnight Silver/ Black
BMW X3 G01 30d -18 såld
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare

Inlägg av spacecoin »

nogren skrev: 13 nov 2023 12:35
Förra bilen, med vad som där helt korrekt döpts till Filhållningsassistans, kopplades inte ur om man blinkade innan man bytte fil. Den bara anpassade sig direkt till nya filen.
Den försökte aldrig köra åt en, bara assistera. I samtliga fall. Psykologiskt en mycket bättre lösning.
Håller helt med, och det finns femtio års forskning som stödjer dina tankar.

Tyvärr är det så att Teslas värdering bygger på att de är självkörande (autonoma) "om 6-12 månader" och då kan man inte införa dessa funktioner som vore bäst och säkrast. Det skulle ju ses som ett steg i fel riktning, och vara på tok får likt det alla andra erbjuder...

Vilken grundskoleelev som helst vet ju att Teslor kör helt själva, eller hur?
Användarvisningsbild
HerrNilsson
Teslaägare

Inlägg av HerrNilsson »

taliz skrev: 12 nov 2023 17:45
thebishop skrev: 12 nov 2023 17:39
taliz skrev: 12 nov 2023 17:20

Okontrollerat är det ju inte. Tvärtom, den väljer omedelbart att placera sig mitt i filen. Dvs precis vad en filhållare bör göra.
Visst, AP är inte alltid mest komfortabelt, men när den väl "låst in" kan man lita på den IMO.
Inte som andra system som plötsligt utan notis deaktiverar sig själva.

Förövrigt tycker jag det finns en viss charm med en bil som är lite knasig. Perfektion är tråkigt. ;)
Ehhh. Tesla är nog den enda ADAS lösningen som stänger av sig själv (med notis förvisso: Du din xxxx som inte drog i ratten hela tiden, utan bara vilade den avslappnat, du får ingen mer hjälp. Skåda mina röda händer - fy dig! Jag kommer tillåta dig aktivera AP igen om du först stannar och parkerar bilen…). Helt sinnes.
Då har du inte kört en modern Volvo. Plötsligt slocknar bara den lilla "gröna ratten"-ikonen, inget pip eller något överhuvudtaget.
Ja jag testade "autopiloten" i en V90 i våras. Helt plötsligt hade den bara inaktiverats av någon anledning. Inget pling, ingenting. Hände flera gånger. Så är man inte med där antar jag man hamnar i diket. Verkar helt livsfarligt.
Mvh
Nilsson

Användarvisningsbild
xms67
Teslaägare

Inlägg av xms67 »

thebishop skrev: 13 nov 2023 12:01
Du har AP1?
Frågar du mig? Vad är AP1? Är AP1 den AutoPilot som kommer med som grund? Isåfall ja.
Tesla Model Y LR -23
SAAB 9-3 Cab -04
Användarvisningsbild
Olof Tenghoff
Teslaägare
Referralkod: ts.la/olof1715

Inlägg av Olof Tenghoff »

xms67 skrev: 12 nov 2023 14:44
Körde igår mot Norrköping. Det var regn, ca 7 grader varmt och mörkt samt nya dubbfria Haka på. I backarna nedför, efter Kolmården, strax innan det där märkliga hotellet ska jag byta från vänsterfil till högerfil. Jag svänger lite för kraftigt för att kalla det ett normalt filbyte, men inget extraordinärt. I denna rörelse duttar jag två gånger på spaken för att starta autopiloten. När mittlinjen är mitt under bilen släpper autopiloten och bilen styr till lite. Styrningsrörelsen var dock tillräcklig för att baken ska släppa greppet lite. Bilens antisladd går in på och bråkdelen av en sekund avbryts sladden lika snabbt som den uppstod. Jag tycker mig i ögonvrån se en stor gul eller orange blaffa på skärmen. Men det kan ha varit inbillning.

På ett sätt hände alltså nästan inget alls. Men man kan också fundera på att bilens automatik lyckas skapa ett bakvagnssläpp på asfalt. Må hända blöt och med dubbfria vinterdäck. Jag anser mig vara en van förare och har även kört lite tävlingsbilar på bana, skog och is så det var inte ens så att pulsen ökade. Mer att jag aldrig varit med om något som ens varit i närheten av detta via någon av mina bilars förarstödsystem.

Ps. La till överstyrning i rubriken då sladd har mer än en betydelse numera i bilvärlden.. :D
Kört AP ungefär 18000 mil nu och aldrig lyckats aktivera under filbyte. Jag upplever att jag måste ligga hyfsat stabilt i markerad fil eller på helt omärkt landsväg i några sekunder innan den lilla ratten dyker upp på panelen (dvs AP är aktiverbar).

Menar du alltså att AP aktiverades mitt under själva filbytet, när du dubbelduttade på spaken?

Kan det annars ha varit ett vanligt antisladdingripande i manuellt körläge?
Vita mittlinjer kan ibland bli jättehala, om det är lite löv, lättare oljespill, duggregn, eller en kombination av dessa, tycker jag man känner ofta när man kör motorcykel eller accar med bil över övergångsställen och annat vitt så spinner drivhjulen till som om man körde på is.
Teslaägare sedan 2013
Användarvisningsbild
xms67
Teslaägare

Inlägg av xms67 »

Olof Tenghoff skrev: 14 nov 2023 16:22
xms67 skrev: 12 nov 2023 14:44
Körde igår mot Norrköping. Det var regn, ca 7 grader varmt och mörkt samt nya dubbfria Haka på. I backarna nedför, efter Kolmården, strax innan det där märkliga hotellet ska jag byta från vänsterfil till högerfil. Jag svänger lite för kraftigt för att kalla det ett normalt filbyte, men inget extraordinärt. I denna rörelse duttar jag två gånger på spaken för att starta autopiloten. När mittlinjen är mitt under bilen släpper autopiloten och bilen styr till lite. Styrningsrörelsen var dock tillräcklig för att baken ska släppa greppet lite. Bilens antisladd går in på och bråkdelen av en sekund avbryts sladden lika snabbt som den uppstod. Jag tycker mig i ögonvrån se en stor gul eller orange blaffa på skärmen. Men det kan ha varit inbillning.

På ett sätt hände alltså nästan inget alls. Men man kan också fundera på att bilens automatik lyckas skapa ett bakvagnssläpp på asfalt. Må hända blöt och med dubbfria vinterdäck. Jag anser mig vara en van förare och har även kört lite tävlingsbilar på bana, skog och is så det var inte ens så att pulsen ökade. Mer att jag aldrig varit med om något som ens varit i närheten av detta via någon av mina bilars förarstödsystem.

Ps. La till överstyrning i rubriken då sladd har mer än en betydelse numera i bilvärlden.. :D
Kört AP ungefär 18000 mil nu och aldrig lyckats aktivera under filbyte. Jag upplever att jag måste ligga hyfsat stabilt i markerad fil eller på helt omärkt landsväg i några sekunder innan den lilla ratten dyker upp på panelen (dvs AP är aktiverbar).

Menar du alltså att AP aktiverades mitt under själva filbytet, när du dubbelduttade på spaken?

Kan det annars ha varit ett vanligt antisladdingripande i manuellt körläge?
Vita mittlinjer kan ibland bli jättehala, om det är lite löv, lättare oljespill, duggregn, eller en kombination av dessa, tycker jag man känner ofta när man kör motorcykel eller accar med bil över övergångsställen och annat vitt så spinner drivhjulen till som om man körde på is.
Det är en bra fråga. JAg utgår från att autopiloten gick in. Men helt säker är jag såklart inte. Det som har gjort att jag inte ifrågasatt detta är att ratten fick det där lilla rycket den kan få när AP slås ifrån samt att bilen, samtidigt bromsade till som jag uppfattade det. Stryrrycket samt duttbromsningen gjorde att bakvagnen släppte säger min hjärna mig. Men helt säker är jag såklart inte, som sagt.

Även om jag styrde in i högerfilen lite kraftigare än normalt känns det osannolikt att det skulle orsakat ett släpp även om mittmarkeringen kan vara hal. Men jag svär inte vid något.
Tesla Model Y LR -23
SAAB 9-3 Cab -04
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Inlägg av taliz »

spacecoin skrev: 13 nov 2023 13:41
nogren skrev: 13 nov 2023 12:35
Håller helt med, och det finns femtio års forskning som stödjer dina tankar.

Tyvärr är det så att Teslas värdering bygger på att de är självkörande (autonoma) "om 6-12 månader" och då kan man inte införa dessa funktioner som vore bäst och säkrast. Det skulle ju ses som ett steg i fel riktning, och vara på tok får likt det alla andra erbjuder...

Vilken grundskoleelev som helst vet ju att Teslor kör helt själva, eller hur?
För det första så benämns det filhållningsassistans också i en Tesla, och för att göra det extra tydligt är det också döpt till "beta" samt att man manuellt måste aktivera det i en meny där man får upp diverse varnings/infomeddelanden om dess begränsningar.
Hur mycket tydligare än så skall det behöva vara?
Hos övriga aktiverar man det med en spak eller knapp utan några varningar/info överhuvudtaget.
Så om något är Tesla REJÄLT mycket mer försiktiga än övriga.

För det andra så kan man få filbyte också i en Tesla. Det är bara det att det kostar extra. Funktionen heter EAP(eller FSD).
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Skriv svar