Strejk på Tesla i Sverige

Nyheter från Tesla Club Sweden

Moderator: Redaktion

backe

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av backe »

Rennwagen skrev: 18 nov 2023 07:15
erfaren bilmek skrev: 18 nov 2023 04:41
Varför är kollektivatal viktiga?

Finns det någon som inte håller med om nedan?

Fråga till alla strekbrytare och motståndare.
Vill vi ha det så här i Sverige?

1. Utan kollektivavtal kan Tesla när som helst och helt utan diskussion sänka lönen och försämra villkoren för de anställda. I praktiken kan det synas först när man får lönebeskedet.

2. På Tesla utvärderas medarbetarna med hjälp av ett betygssystem från ett till fem. Det handlar i praktiken om hur väl medarbetaren lyckats utföra arbetsmomenten inom tidsramarna. Den som får ett betyg lägre än en trea – som betyder godkänt – blir utan löneförhöjning och bonus.
Hur betygssytemet i praktiken fungerar och hur ev. godtyckligt det är går inte att få insyn i. Tex en gravid kvinna som pga orörlighet jobbar lite långsammare kan bli utan bonus och löneförhöjning. Eller en person som är opererad och jobbar lite långsammare under något år.
Betygsystemet utgår kanske från att alla är unga och friska?
Facket vet inte och kan inte hjälpa dig eftersom de inte har någon insyn i hur det fungerar.

Detta ovan är inte möjligt med kollektivavtal, då alla är garanterade viss löneökning, oavsett produktivitetsnivå. Varningar och annat går rättvist till via facket och man kan ändå bli varnad, få lönesäkning eller bli uppsagd. En arbetsgivare kan inte hitta på något falskt för att de tex inte gillar personens utseende eller vill tex anställa sin bästa kompis son istället eller liknande (vilket är rätt vanligt) och hävdar något påhittat som något skäl för uppsägning.

3. Det är ingen utifrån som i dag vet hur Tesla sätter löner. De kanske gör exakt som man ska, men det man inte.

4. De pensionsavsättningar som Tesla ska betala in till sina anställda är också säkrade om det finns kollektivavtal, även om företaget av någon anledning slutar att betala. Om det finns kollektivavtal så är den enskildas pensionspengar återförsäkrade, och därmed säkrade. Någon möjlighet att teckna sådana återförsäkringar finns inte för företag som saknar kollektivavtal.

5. Utan kollektivavtal finns det inga garantier om lika lön för lika arbete. Lönesättningen är helt upp till chefer och HR, vilket öppnar upp för godtycke.

Volvo, BMW, VW Audi Porsche, Mercedes, osv. skriver på.

De som strejkbryter är gökungar, även Tesla själva.
Om inte verksamheten går bra finns ingen av de säkerheter du nämner i alla fall. Bara konkurrenskraftiga företag överlever. Tesla är lönsamhet och konkurrenskraftigt. Den kollapsade svenska varvs och teko industrin hade kollektivavtal. Vad blev det kvar av dessa. Nästan inget!
Att jämföra med att en hel industri krachar med att kanske ett servicecenter är överetablerade är kanske lite dumt.

Företaget jag jobbar på är ca 85 000 anställda i världen men har kollektivavtal i Sverige, går en avdelning dåligt så finns tryggheten där genom att man kanske får byta jobb inom koncernen, utbildning men i värsta fall så blir man utköpt med en relativt bra deal om man haft en anställning över tid och sedan hamnar man hos Trygghetsrådet som hjälper de anställda vidare på ett bra sätt.

Skulle du ha problem en period p.g.a. olika anledningar så följer man processer för att hjälpa personen tillbaka in i jobbet igen och det är inte en grund för uppsägning så länge man följer en rehabilitering som arbetsgivarens partner jobbar fram.

"Men det här kostar pengar som skapar inflation och höjer priserna o.s.v."

Njae, det skapar trygghet så att personalen har en bra plats att prestera över tid och vet att dom inte blir utbytta för att livet kommer i vägen ibland.

Btw så har vi ett aktieprogram också trots kollektivavtal.

Jag tror att de som ser personalen som sin viktigaste tillgång inte har något problem att teckna kollektivavtal. Elon Musk har åtminstone i USA visat gång på gång att personal är något som man gärna byter ut så fort det blir minsta friktion och dom inte rättar in sig i ledet, det är ett system som jag gärna inte har här.

Tycker jag att situationen nu är lyckad med problem som det medför för oss som har en Tesla? Nej!

Men jag ser inte att Tesla är det offer som många här känner, det är ändå ett företag som har en välfylld kassa och gång på gång har agerat på sätt som bara gynnar företaget självt och skiter totalt i slutkunden om det ger mer klirr in. Borttagna sensorer, försäljning av FSD som inte fungerar är några exempel där ekonomin funnits för att göra en bättre lösning för slutkunden.

Elon Musk praises Chinese workers for ‘burning the 3am oil’ – here’s what that really looks like

How do you become the richest man in the world? In Elon Musk’s case, part of it involves making workers in China put in hours that would be unacceptable according to labor norms elsewhere.
On Tuesday, the Tesla boss praised Chinese factory workers for pulling extreme hours while taking a shot at American workers. “There is just a lot of super talented hardworking people in China who strongly believe in manufacturing,” the billionaire said. “They won’t just be burning the midnight oil, they will be burning the 3am oil, they won’t even leave the factory type of thing, whereas in America people are trying to avoid going to work at all.”
https://amp.theguardian.com/technology/ ... rk-culture
Användarvisningsbild
Rennwagen
Teslaägare

Inlägg av Rennwagen »

agehall skrev: 18 nov 2023 08:35
ReNewAble skrev: 18 nov 2023 07:30
Jösses……
Tack för att du skrev svaret så jag slapp. Det finns uppenbarligen helt galna åsikter om vad ett kollektivavtal gör för anställda.
Ja tack för att du bidrar med kompetens. Det finns nog ett och annat Camorra Metall Troll här som ventilerar sina åsikter.
Model S LR 2023, tidigare Model 3 Performance 2022, M3 2021, S90D 2019, 2016
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare

Inlägg av Pontus »

Jösses……
Tack för att du skrev svaret så jag slapp. Det finns uppenbarligen helt galna åsikter om vad ett kollektivavtal gör för anställda.
Instämmer. Vissa har helt galna föreställningar om vad som skiljer ett vanligt anställningsavtal och ett kollektivavtal.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare

Inlägg av OfarligTesla »

Gillar att LO Sverige lägger upp ett inlägg på Twitter som säger att de frågat folk om de tycker att IF Metall gör rätt i att kämpa för att medlemmarna skall få svenska löner och villkor. Om de berättelser som sipprat ut som visar att Tesla faktiskt har bättre löner än andra verkstäder är sanna så betyder LOs post rent logiskt att de vill sänka lönerna hos Tesla till svensk nivå.
Användarvisningsbild
agehall
Teslaägare

Inlägg av agehall »

backe skrev: 18 nov 2023 09:02
Men jag ser inte att Tesla är det offer som många här känner, det är ändå ett företag som har en välfylld kassa och gång på gång har agerat på sätt som bara gynnar företaget självt och skiter totalt i slutkunden om det ger mer klirr in. Borttagna sensorer, försäljning av FSD som inte fungerar är några exempel där ekonomin funnits för att göra en bättre lösning för slutkunden.
Jag ser inte heller Tesla som ett offer. Änsålänge är det bara andra företag som drabbats av kollektivavtal som är drabbade. Tesla sitter ju i en guldsits just nu - de vill göra allt själva och det kanske inte var rimligt från dag 1 men nu när det finns en väl etablerad kundkrets så är det ju inga problem att köra igång egna verksamheter för att täcka behoven.

Att Tesla försöker optimera hårdvaran ur ett kostnadsperspektiv är inte konstigt. Sedan blir det inte alltid bra och det drabbar oss som kunder men uppenbarligen tycker tillräckligt många att bilen är bra nog att köpa. Detta har dock inget med strejken (eller ska vi kalla det blockaden?) på TM Sverige att göra.
M3LR -21
SAAB 9-5 BioPower -09
SAAB 9-3 TurboX
Användarvisningsbild
Rimlig
Teslaägare

Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Rimlig »

Rennwagen skrev:
Jösses……
Ja tack för att du bidrar med kompetens. Det finns nog ett och annat Camorra Metall Troll här som ventilerar sina åsikter.
Ja det var rena felaktigheter i den punktlistan, men kan jag tycka att det inte heller göder en saklig diskussion med att använda epitet som ”camorra”.
Model S 85D -15
Model 3 Performance -21
Model S Ludicrous Performance -20
Model S Plaid, röd
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Inlägg av fth »

Jösses……
Instämmer, jag började förbereda ett långt och svavelosande ”debunking”-svar till dom dumheter den här personen sprider innan jag såg att @ReNewAble hade hunnit före.

Att värna den svenska modellen och kollektivavtal innebär inte att man har rätt att sprida desinformation och rena lögner, det finns många som här i tråden och på andra ställen försvarar dessa med framgång utan att ta till falsk skrämselpropaganda.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
Earplugged
Teslaägare
Referralkod: ts.la/samuel189377

Inlägg av Earplugged »

Lite skrämmande hur dåligt pålästa de personer som uppenbart jobbar för facket är i den här tråden, att inte kunna skilja på vad som är reglerat i lag, anställningsavtal respektive kollektivavtal känns oseriöst om man ger sig in i diskussionen och lägger fram sina åsikter som fakta.
Oavsett vad man tycker i sakfrågan bör man läsa på och argumentera sakligt och inte sprida felaktigheter.
Hoppas ändå att personen gör det pga okunskap och att det inte är en medveten strategi.
MYP Vit/Vit -23
RX-8 -05
UP -14
erfaren bilmek

Inlägg av erfaren bilmek »

Dinsdale skrev: 18 nov 2023 07:19

1. Utan kollektivavtal kan Tesla när som helst och helt utan diskussion sänka lönen och försämra villkoren för de anställda. I praktiken kan det synas först när man får lönebeskedet.

2. På Tesla utvärderas medarbetarna med hjälp av ett betygssystem från ett till fem. Det handlar i praktiken om hur väl medarbetaren lyckats utföra arbetsmomenten inom tidsramarna. Den som får ett betyg lägre än en trea – som betyder godkänt – blir utan löneförhöjning och bonus.
Hur betygssytemet i praktiken fungerar och hur ev. godtyckligt det är går inte att få insyn i. Tex en gravid kvinna som pga orörlighet jobbar lite långsammare kan bli utan bonus och löneförhöjning. Eller en person som är opererad och jobbar lite långsammare under något år.
Facket vet inte och kan inte hjälpa dig eftersom de inte har någon insyn i hur det fungerar.

Detta ovan är inte möjligt med kollektivavtal, då alla är garanterade viss löneökning, oavsett produktivitetsnivå. Varningar och annat går rättvist till via facket och man kan ändå bli varnad, få lönesäkning eller bli uppsagd. En arbetsgivare kan inte hitta på något falskt för att de tex inte gillar personens utseende eller vill tex anställa sin bästa kompis son istället eller liknande (vilket är rätt vanligt) och hävdar något påhittat som något skäl för uppsägning.

3. Det är ingen utifrån som i dag vet hur Tesla sätter löner. De kanske gör exakt som man ska, men det man inte.

4. De pensionsavsättningar som Tesla ska betala in till sina anställda är också säkrade om det finns kollektivavtal, även om företaget av någon anledning slutar att betala. Om det finns kollektivavtal så är den enskildas pensionspengar återförsäkrade, och därmed säkrade. Någon möjlighet att teckna sådana återförsäkringar finns inte för företag som saknar kollektivavtal.

5. Utan kollektivavtal finns det inga garantier om lika lön för lika arbete. Lönesättningen är helt upp till chefer och HR, vilket öppnar upp för godtycke.

Ovanstående går att hålla med om när det gäller Teslas anställda, men är åtgärderna från facket proportionerliga?
Personal på Werksta runt om i landet, Hydro i Vetlanda osv riskerar att bli av med jobbet pga blockad om Tesla väljer andra leverantörer. De personerna som lagom till jul kanske blir uppsagda blir det för att de arbetar på ett företag som tecknat kollektivavtal. Hade Hydro inte tecknat kollektivavtal hade facket inte kunnat lägga blockad på aluminiumprofilerna, och då hade personerna inte behövt bli varslade.

Hade jag jobbat på Tesla och strejkat hade jag starkt övervägt att avbryta min strejk och dessutom gått ur facket i protest mot att facket verkar agera helt hänsynslöst mot andra som inte har med konflikten att göra. Jag hade dessutom försökt övertala så många som möjligt av mina strejkande kollegor att göra samma, med målet att alla går ur facket så strejken tvingas upphöra. Drar facket tillbaka sina oproportionerliga blockader som bara är rent maktmissbruk hade jag åter gått med i facket igen och återupptagit strejken för kollektivavtal på min arbetsplats.

Sen tycker jag personligen att det ska finnas en möjlighet att belöna prestation med starkt differentierad lönesättning. Lika lön för lika arbete <-> lika lön för lika prestation.
Ja.
Det är så strejker fungerar, andra drabbas tillfälligt, för en gemensam god sak.

De som går emot är Gökungar.
Användarvisningsbild
agehall
Teslaägare

Inlägg av agehall »

erfaren bilmek skrev: 18 nov 2023 10:09
Det är så strejker fungerar, andra drabbas tillfälligt, för en gemensam god sak.
Här har du väl till viss del rätt - hoppas de som kommer förlora jobben hos andra arbetsgivare än Tesla får anställning hos TM Sverige i framtiden så de kan få bra villkor och trygg anställning.
M3LR -21
SAAB 9-5 BioPower -09
SAAB 9-3 TurboX
erfaren bilmek

subarctic2123 skrev: 18 nov 2023 07:03
SosaTesla skrev:
Ok så här ligger det till. Vi har i dagarna fått lånet till bilen vi vill ha. Vi har testat nästan alla elbilar som finns och vill bara ha Model Y Performance. Det kliar i fingrarna att beställa hem bilen MEN VÅGAR INTE PÅ GRUND AV KONFLIKTEN. Kan någon förstå mig och vad rekommenderar ni?
Att köpa. Det är den bästa bilen jag haft med råge. För 3 år sen fick man åka lite för att få den fixad. Vi är inte alls i samma läge nu trots strejk.
Y är en bra bil. Har en själv Y Performance. Bra att köra.
Tänk bara på. Det har varit en del fel på min (många andra) som nu är fixat. En hel del andra fel på den är det som inte är fixat. Tesla skyller på utvecklingen av programvaran. Men det har gått över ett år och jag antar att det aldrig kommer att lagas. Se mer på forumet om vilka fel.
Det finns ingen direkt att prata med, bara Appen.
. Andra bilmärken har personlig service och det blir lättare.
Fråga Tesla efter listorna på felen. De har dom. Bra att veta innan du beställer.

Performance har kortare räckvidd än vanlig Y. Bra att tänka på.
Senast redigerad av erfaren bilmek, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Earplugged
Teslaägare
Referralkod: ts.la/samuel189377

Inlägg av Earplugged »

Ovanstående går att hålla med om när det gäller Teslas anställda, men är åtgärderna från facket proportionerliga?
Personal på Werksta runt om i landet, Hydro i Vetlanda osv riskerar att bli av med jobbet pga blockad om Tesla väljer andra leverantörer. De personerna som lagom till jul kanske blir uppsagda blir det för att de arbetar på ett företag som tecknat kollektivavtal. Hade Hydro inte tecknat kollektivavtal hade facket inte kunnat lägga blockad på aluminiumprofilerna, och då hade personerna inte behövt bli varslade.

Hade jag jobbat på Tesla och strejkat hade jag starkt övervägt att avbryta min strejk och dessutom gått ur facket i protest mot att facket verkar agera helt hänsynslöst mot andra som inte har med konflikten att göra. Jag hade dessutom försökt övertala så många som möjligt av mina strejkande kollegor att göra samma, med målet att alla går ur facket så strejken tvingas upphöra. Drar facket tillbaka sina oproportionerliga blockader som bara är rent maktmissbruk hade jag åter gått med i facket igen och återupptagit strejken för kollektivavtal på min arbetsplats.

Sen tycker jag personligen att det ska finnas en möjlighet att belöna prestation med starkt differentierad lönesättning. Lika lön för lika arbete <-> lika lön för lika prestation.
Ja.

Tror alla här förstår hur en strejk/ blockad fungerar, det som felar här är att det inte finns någon tydlig "gemensam god sak" som motiverar åtgärderna, hade Tesla gömt illegala invandare i källaren som tvingas jobba gratis, haft verkstäder i rivningskåkar utan värme osv osv så hade det varit solklart att något behöver göras och facket kunde fått spela en hjälteroll och fått bred uppslutning för sina åtgärder.
Nu finns risken att man spelat ut strejkkortet utan att kunna visa något konkret som faktiskt blir bättre för någon annan förutom för facket själva vilket på sikt kan skada både fack och den svenska modellen.
MYP Vit/Vit -23
RX-8 -05
UP -14
erfaren bilmek

Mitt tips för alla som är tveksamma mot Tesla-strejken är att söka på Toys'R Us på internet och år 1995.

Detta tog 4 månader.
Räkna med en lösning för Tesla någon gång till våren.
erfaren bilmek

Earplugged skrev: 18 nov 2023 10:33

Ja.

Tror alla här förstår hur en strejk/ blockad fungerar, det som felar här är att det inte finns någon tydlig "gemensam god sak" som motiverar åtgärderna, hade Tesla gömt illegala invandare i källaren som tvingas jobba gratis, haft verkstäder i rivningskåkar utan värme osv osv så hade det varit solklart att något behöver göras och facket kunde fått spela en hjälteroll och fått bred uppslutning för sina åtgärder.
Nu finns risken att man spelat ut strejkkortet utan att kunna visa något konkret som faktiskt blir bättre för någon annan förutom för facket själva vilket på sikt kan skada både fack och den svenska modellen.
På vilka sätt är inte mina 5 punkter en gemensam god sak?
Mickep

Inlägg av Mickep »

Om strejken gällt att få rimlig arbetsmiljö/villkor på Tesla (och i andra hand kollektivavtal då de går hand i hand) tror jag färre skulle motsatt det. För det första är något som ledningen inte kan säga det inte har någon mandat för. Strejker drabbar i första hand tredje man och det är meningen. annars vore det poänglöst. (tredje man är tesla ägare och de som server bilar på verkstäderna)
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare

Inlägg av fth »

erfaren bilmek skrev: 18 nov 2023 10:43
Punkt 1 och 4 är fullständigt felaktiga, övriga diskutabla.

Jag rekommenderar att du sätter dig in i hur anställningsavtal och tjänstepensioner fungerar, inget av det du skriver om dessa är sant.

/fth
erfaren bilmek

Mickep skrev: 18 nov 2023 10:44
Om strejken gällt att få rimlig arbetsmiljö/villkor på Tesla (och i andra hand kollektivavtal då de går hand i hand) tror jag färre skulle motsatt det. För det första är något som ledningen inte kan säga det inte har någon mandat för. Strejker drabbar i första hand tredje man och det är meningen. annars vore det poänglöst. (tredje man är tesla ägare och de som server bilar på verkstäderna)
Jag tycker att punkt 2 är orimliga arbetsvillkor. Det var detta som triggade igång strejken från början tydligen.

Sedan att aktien sjönk var det klagomål till facket på för då är aktieoptionerna rätt värdelösa. Alltså att ha dem som morot istället för kolkektivavtal håller inte i längden
erfaren bilmek

fth skrev: 18 nov 2023 10:46
erfaren bilmek skrev: 18 nov 2023 10:43
Punkt 1 och 4 är fullständigt felaktiga, övriga diskutabla.

Jag rekommenderar att du sätter dig in i hur anställningsavtal och tjänstepensioner fungerar, inget av det du skriver om dessa är sant.

/fth
I så fall har IF Metall fel. Tror knappast det. Läs på själv är min rekommendation
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare

Inlägg av Pontus »

erfaren bilmek skrev: 18 nov 2023 10:19
SosaTesla skrev:
Ok så här ligger det till. Vi har i dagarna fått lånet till bilen vi vill ha. Vi har testat nästan alla elbilar som finns och vill bara ha Model Y Performance. Det kliar i fingrarna att beställa hem bilen MEN VÅGAR INTE PÅ GRUND AV KONFLIKTEN. Kan någon förstå mig och vad rekommenderar ni?
Att köpa. Det är den bästa bilen jag haft med råge. För 3 år sen fick man åka lite för att få den fixad. Vi är inte alls i samma läge nu trots strejk.
Tänk bara på. Det har varit en del fel på min (många andra) som nu är fixat. En hel del andra fel på den är det som inte är fixat. Tesla skyller på utvecklingen av programvaran. Men det har gått över ett år och jag antar att det aldrig kommer att lagas. Se mer på forumet om vilka fel.
Fråga Tesla efter listorna på felen. De har dom. Bra att veta innan du beställer.

Vi har en ny Fiat 500e också köpt hos Hedinbil. Köper aldrig en bil där igen. När jag var inne med frågor om saker som inte funkade som de skulle fick jag bara svaret. Lämna in den på felsökning kostar 10000kr och är det ett garantiärende får du tillbaka pengarna men det är väldigt sällan det är det. Lånebil? Är du dum eller det får man aldrig hos någon annan.
Så nej det är inte alltid bättre hos andra.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare

Inlägg av fth »

erfaren bilmek skrev: 18 nov 2023 10:50
Jag tycker att punkt 2 är orimliga arbetsvillkor. Det var detta som triggade igång strejken från början tydligen.

Sedan att aktien sjönk var det klagomål till facket på för då är aktieoptionerna rätt värdelösa. Alltså att ha dem som morot istället för kolkektivavtal håller inte i längden
Borde IF Metall då kanske ta till stridsåtgärder mot alla företag som tillämpar individuell prestationsbaserad lönesättning och/eller ersättningar som baseras på företagets utveckling?

Det kollektivanslutna Volvo AB där IF Metall är starka t.ex.?
volvo.jpg
och återigen, som beskrivits många gånger i tråden ovan, det handlar inte om optioner utan RSU:er som omvandlas till vanliga aktier, och det finns ingen anställd hos TM Sverige AB som kan ha "förlorat" någon signifikant del av värdet av sin tilldelning.

/fth
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare

Inlägg av OfarligTesla »

erfaren bilmek skrev: 18 nov 2023 10:53
I så fall har IF Metall fel. Tror knappast det. Läs på själv är min rekommendation
Ja de har fel eller ljuger, förmodligen en blandning av båda.

1. Är fel för man kan inte bryta mot anställningsavtal i Sverige oavsett om kollektivavtal finns.

2. Är fel för att kollektivavtal i sig skyddar inte alls mot detta, finns gott om möjligheter att ha sådana system trots att man har kollektivavtal. Jag har kollektivavtal och löneökningar för individer kan bli 0% och att ha större delen av lönen som bonus som kan bli 0 är också okej, allt enligt kollektivavtal. Vill man ha garanterad löneökning kan det avtalas om i anställningsavtalet också oberoende av om kollektivavtal finns.

3. Löner regleras i anställningsavtalet och kollektivavtalet behöver inte ge mer skydd.

4. Allt där är totalt nonsens, visar på att man inte förstår hur pension eller försäkring fungerar.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare

Inlägg av fth »

OfarligTesla skrev: 18 nov 2023 11:07

1. Är fel för man kan inte bryta mot anställningsavtal i Sverige oavsett om kollektivavtal finns.

2. Är fel för att kollektivavtal i sig skyddar inte alls mot detta, finns gott om möjligheter att ha sådana system trots att man har kollektivavtal. Jag har kollektivavtal och löneökningar för individer kan bli 0% och att ha större delen av lönen som bonus som kan bli 0 är också okej, allt enligt kollektivavtal. Vill man ha garanterad löneökning kan det avtalas om i anställningsavtalet också oberoende av om kollektivavtal finns.

3. Löner regleras i anställningsavtalet och kollektivavtalet behöver inte ge mer skydd.

4. Allt där är totalt nonsens, visar på att man inte förstår hur pension eller försäkring fungerar.
Hear, hear!

/fth
erfaren bilmek

Pontus skrev: 18 nov 2023 11:02
erfaren bilmek skrev: 18 nov 2023 10:19
SosaTesla skrev:

Vi har en ny Fiat 500e också köpt hos Hedinbil. Köper aldrig en bil där igen. När jag var inne med frågor om saker som inte funkade som de skulle fick jag bara svaret. Lämna in den på felsökning kostar 10000kr och är det ett garantiärende får du tillbaka pengarna men det är väldigt sällan det är det. Lånebil? Är du dum eller det får man aldrig hos någon annan.
Så nej det är inte alltid bättre hos andra.
Jag tror inte att jag är dum. Problemet med Tesla är att man inte ens kan "vara inne med frågor om saker" det är bara appen som gäller. Har hört från andra som bor nra en Tesla-verkstad om man ändå går in hänvisar de till appen och att man behöver skriva in ett ärende där.
erfaren bilmek

fth skrev: 18 nov 2023 11:08
OfarligTesla skrev: 18 nov 2023 11:07

Hear, hear!

/fth
Inte enligt If Metall. Jag skulle förmoda att de har på fötterna, de har jurister och andra experter.

Du kanske är bättre vetande än dem? Vad vet jag.
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

En effekt av den här konflikten är ju att tesla förmodligen anstränger sig väldigt noga så någon anställd inte missuppfattar sitt anställningsavtal. Det sista man nu behöver är ju en före detta anställd som gråter ut i media.

En observation är att jag tycker många av er underskattar svårigheterna i att granska ett anställningsavtal samt bedöma möjligheterna att vinna en eventuell tvist när åsikterna går isär.
Bilmekaniker är ju en yrkeslinje på gymnasiet. Motparten på arbetsgivarens HR-avdelning har ju i regel en helt annan kompetens.
Särskilt gäller det ju kompensationer och ersättningar långt i framtiden.

Visserligen behövs det ju inget kollektivavtal för att få hjälp med att granska ett anställningsavtal. Det räcker ju med ett medlemsskap i fackförening.
Vi får väl anta att metall detaljgranskar anställningsavtal som anslutna teslaanställda visar upp.
Vi kan väl också anta att metall sitter och hoppas att tesla på något sätt skulle bryta mot ett avtal man tecknat med en anställd.
Det skulle dom ju driva till sista instans.
Det kommer ju tesla vilja undvika in i det längsta.
Skriv svar