Att jämföra med att en hel industri krachar med att kanske ett servicecenter är överetablerade är kanske lite dumt.Rennwagen skrev: ↑18 nov 2023 07:15Om inte verksamheten går bra finns ingen av de säkerheter du nämner i alla fall. Bara konkurrenskraftiga företag överlever. Tesla är lönsamhet och konkurrenskraftigt. Den kollapsade svenska varvs och teko industrin hade kollektivavtal. Vad blev det kvar av dessa. Nästan inget!erfaren bilmek skrev: ↑18 nov 2023 04:41Varför är kollektivatal viktiga?
Finns det någon som inte håller med om nedan?
Fråga till alla strekbrytare och motståndare.
Vill vi ha det så här i Sverige?
1. Utan kollektivavtal kan Tesla när som helst och helt utan diskussion sänka lönen och försämra villkoren för de anställda. I praktiken kan det synas först när man får lönebeskedet.
2. På Tesla utvärderas medarbetarna med hjälp av ett betygssystem från ett till fem. Det handlar i praktiken om hur väl medarbetaren lyckats utföra arbetsmomenten inom tidsramarna. Den som får ett betyg lägre än en trea – som betyder godkänt – blir utan löneförhöjning och bonus.
Hur betygssytemet i praktiken fungerar och hur ev. godtyckligt det är går inte att få insyn i. Tex en gravid kvinna som pga orörlighet jobbar lite långsammare kan bli utan bonus och löneförhöjning. Eller en person som är opererad och jobbar lite långsammare under något år.
Betygsystemet utgår kanske från att alla är unga och friska?
Facket vet inte och kan inte hjälpa dig eftersom de inte har någon insyn i hur det fungerar.
Detta ovan är inte möjligt med kollektivavtal, då alla är garanterade viss löneökning, oavsett produktivitetsnivå. Varningar och annat går rättvist till via facket och man kan ändå bli varnad, få lönesäkning eller bli uppsagd. En arbetsgivare kan inte hitta på något falskt för att de tex inte gillar personens utseende eller vill tex anställa sin bästa kompis son istället eller liknande (vilket är rätt vanligt) och hävdar något påhittat som något skäl för uppsägning.
3. Det är ingen utifrån som i dag vet hur Tesla sätter löner. De kanske gör exakt som man ska, men det man inte.
4. De pensionsavsättningar som Tesla ska betala in till sina anställda är också säkrade om det finns kollektivavtal, även om företaget av någon anledning slutar att betala. Om det finns kollektivavtal så är den enskildas pensionspengar återförsäkrade, och därmed säkrade. Någon möjlighet att teckna sådana återförsäkringar finns inte för företag som saknar kollektivavtal.
5. Utan kollektivavtal finns det inga garantier om lika lön för lika arbete. Lönesättningen är helt upp till chefer och HR, vilket öppnar upp för godtycke.
Volvo, BMW, VW Audi Porsche, Mercedes, osv. skriver på.
De som strejkbryter är gökungar, även Tesla själva.
Företaget jag jobbar på är ca 85 000 anställda i världen men har kollektivavtal i Sverige, går en avdelning dåligt så finns tryggheten där genom att man kanske får byta jobb inom koncernen, utbildning men i värsta fall så blir man utköpt med en relativt bra deal om man haft en anställning över tid och sedan hamnar man hos Trygghetsrådet som hjälper de anställda vidare på ett bra sätt.
Skulle du ha problem en period p.g.a. olika anledningar så följer man processer för att hjälpa personen tillbaka in i jobbet igen och det är inte en grund för uppsägning så länge man följer en rehabilitering som arbetsgivarens partner jobbar fram.
"Men det här kostar pengar som skapar inflation och höjer priserna o.s.v."
Njae, det skapar trygghet så att personalen har en bra plats att prestera över tid och vet att dom inte blir utbytta för att livet kommer i vägen ibland.
Btw så har vi ett aktieprogram också trots kollektivavtal.
Jag tror att de som ser personalen som sin viktigaste tillgång inte har något problem att teckna kollektivavtal. Elon Musk har åtminstone i USA visat gång på gång att personal är något som man gärna byter ut så fort det blir minsta friktion och dom inte rättar in sig i ledet, det är ett system som jag gärna inte har här.
Tycker jag att situationen nu är lyckad med problem som det medför för oss som har en Tesla? Nej!
Men jag ser inte att Tesla är det offer som många här känner, det är ändå ett företag som har en välfylld kassa och gång på gång har agerat på sätt som bara gynnar företaget självt och skiter totalt i slutkunden om det ger mer klirr in. Borttagna sensorer, försäljning av FSD som inte fungerar är några exempel där ekonomin funnits för att göra en bättre lösning för slutkunden.
https://amp.theguardian.com/technology/ ... rk-cultureElon Musk praises Chinese workers for ‘burning the 3am oil’ – here’s what that really looks like
How do you become the richest man in the world? In Elon Musk’s case, part of it involves making workers in China put in hours that would be unacceptable according to labor norms elsewhere.
On Tuesday, the Tesla boss praised Chinese factory workers for pulling extreme hours while taking a shot at American workers. “There is just a lot of super talented hardworking people in China who strongly believe in manufacturing,” the billionaire said. “They won’t just be burning the midnight oil, they will be burning the 3am oil, they won’t even leave the factory type of thing, whereas in America people are trying to avoid going to work at all.”