Vindrutetorkarautomtik

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare

Re: Vindrutetorkarautomtik

Inlägg av Gustafsson »

Min 2015 hade ju AP1, där funkade ju regnsensorn bra. Min 2018 var helt oduglig när bilen var ny, men inom något/några år funkade den ända relativt bra, 2018 med HW3 AP2,5 och FSD. Lugn verksamhet väl avvägd till regnmängd, men vid fint regn, vägsmuts från andra bilar och i mörker funkar den inte.Den nya 2023 är väldigt okänslig och sen i reaktionen, viftar hysteriskt utan anledning, men då ofta för sent. Ingen koppling till AP dock som på M3.
Bägge bilarna har ju radar vad jag förstår, men den är nog inte del i regnsensoriken.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ke18519

Inlägg av AAKEE »

Gustafsson skrev: 19 nov 2023 12:09
Min 2015 hade ju AP1, där funkade ju regnsensorn bra. Min 2018 var helt oduglig när bilen var ny, men inom något/några år funkade den ända relativt bra, 2018 med HW3 AP2,5 och FSD. Lugn verksamhet väl avvägd till regnmängd, men vid fint regn, vägsmuts från andra bilar och i mörker funkar den inte.Den nya 2023 är väldigt okänslig och sen i reaktionen, viftar hysteriskt utan anledning, men då ofta för sent. Ingen koppling till AP dock som på M3.
Bägge bilarna har ju radar vad jag förstår, men den är nog inte del i regnsensoriken.
Verkar skilja mellan individer då.

Min 23 S okynnesviftar aldrig.
Sen att börja torka är den väldigt dålig på.

Radarn är inte med som sensor för att detektera regn, men det som blev uppenbart i min M3P som aldrig hade torrtorkat just nåt, var att Vision började trigga väldigt mycket torrtorkning i AP-mode. Det hände samma dag som man stängde av radarn och införde vision.
Jag har aldrig riktigt trott på facebookryktena om att det finns en hinna på rutan från div biltvättmedel etc, men jag ändå gett det en chans har prova med att rengöra med riktiga rengöringsmedel, tex IPA.

Problemet är alltså tvådelat:
-Ingen regnsensor - ser inte mindre droppar och torkar inte när det behövs.

-Vision upplever att kamerorna ser dåligt (tyvärr verkar inte regn påverka där) vid tex motljus eller lågt stående sol och triggar då torkning för att se bättre.
Det är alltså inte så att radarn används som sensor för regn men när radarn togs bort ställdes högre krav på sikten (vision-sydtemet) och torkarna började gå även om rutan var 100% clean.

För min S’ del som har radar har den betett sig väldigt likt min M3P innan radarn stängdes av, dvs aldrig paniktorka men dålig på att upptäcka regn/torka när det behövs.

I S-fallet är det ny hårdvara med nya kameror och radar på. Jag kan ju inte garantera att faktumet att den inte okynnestorkar beror på att den har radar, men det känns lite så med analogin från M3P (där det var uppenbart då det kom samma sekund som vision infördes).

Äldre model 3 har för dålig hårdvara (”2.5” ?) för vision så de går fortfarande med radar och har inte fått okynnestorkarproblemet.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
LarsaR
Teslaägare
Referralkod: ts.la/larsa68805

Inlägg av LarsaR »

AAKEE skrev: 19 nov 2023 13:39

Radarn är inte med som sensor för att detektera regn, men det som blev uppenbart i min M3P som aldrig hade torrtorkat just nåt, var att Vision började trigga väldigt mycket torrtorkning i AP-mode. Det hände samma dag som man stängde av radarn och införde vision.
Jag har aldrig riktigt trott på facebookryktena om att det finns en hinna på rutan från div biltvättmedel etc, men jag ändå gett det en chans har prova med att rengöra med riktiga rengöringsmedel, tex IPA.

-Vision upplever att kamerorna ser dåligt (tyvärr verkar inte regn påverka där) vid tex motljus eller lågt stående sol och triggar då torkning för att se bättre.
Det är alltså inte så att radarn används som sensor för regn men när radarn togs bort ställdes högre krav på sikten (vision-sydtemet) och torkarna började gå även om rutan var 100% clean.

För min S’ del som har radar har den betett sig väldigt likt min M3P innan radarn stängdes av, dvs aldrig paniktorka men dålig på att upptäcka regn/torka när det behövs.

I S-fallet är det ny hårdvara med nya kameror och radar på. Jag kan ju inte garantera att faktumet att den inte okynnestorkar beror på att den har radar, men det känns lite så med analogin från M3P (där det var uppenbart då det kom samma sekund som vision infördes).

Äldre model 3 har för dålig hårdvara (”2.5” ?) för vision så de går fortfarande med radar och har inte fått okynnestorkarproblemet.
Har ingen radar men heller ingen okynnestorkning. Programvara?
Model S Raven 2020 Blå/Svart SÅLD 221230
Model S PLAID 2023 Röd/Svart, FSD, Hämtad 221230!
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare

Inlägg av Gustafsson »

AAKEE skrev: 19 nov 2023 13:39

Förtydligande: Min okynnestorkar inte på torra rutor, men går antingen alldeles för sent på när man mistat sikten redan, eller torkar utav h-e även vid lätt regn. Emellanåt funkar den rätt bra, men inte många minuter.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807

Inlägg av Nicke Nyfiken »

LarsaR skrev: 19 nov 2023 15:45

Har du en Model S 2023 utan radar?
Är inte det unikt? Jag trodde alla nya Model S hade radar.
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Användarvisningsbild
Earplugged
Teslaägare
Referralkod: ts.la/samuel189377

Inlägg av Earplugged »

AAKEE skrev: 19 nov 2023 11:15
Earplugged skrev: 17 nov 2023 23:17
Peppar peppar så har mina torkare aldrig kört i onödan, dock behöver jag väcka liv i dom med knappen emellanåt då de startar för sent.
Min icke vetenskapliga teori att mina torkare fungerar hyfsat bra är att jag haft dom i läge auto sen bilen var ny och inte använt några medel på rutan förutom schampo och svamp. Tror automatiken blir störd och tappar "kalibreringen" om man slår av/på den manuellt och eventuella medel gör rutan för hal så vattnet rinner bort ifrån området kring kameran.
Kör du på autopiloten med autostyrning?
Ja jag kör nog >95% med autostyrningen påslagen.
Märkligt nog verkar kameran se bättre genom regn och smutsig ruta än vad jag gör då torkarna snarare går igång för sällan och jag ofta får trycka på torkarknappen för att jag tycker sikten blir dålig medan autopiloten kör på utan att protestera.
MYP Vit/Vit -23
RX-8 -05
UP -14
Användarvisningsbild
Sara4711
Teslaägare
Referralkod: ts.la/sara9128

Inlägg av Sara4711 »

Earplugged skrev: 19 nov 2023 18:34
AAKEE skrev: 19 nov 2023 11:15
Earplugged skrev: 17 nov 2023 23:17
Peppar peppar så har mina torkare aldrig kört i onödan, dock behöver jag väcka liv i dom med knappen emellanåt då de startar för sent.
Min icke vetenskapliga teori att mina torkare fungerar hyfsat bra är att jag haft dom i läge auto sen bilen var ny och inte använt några medel på rutan förutom schampo och svamp. Tror automatiken blir störd och tappar "kalibreringen" om man slår av/på den manuellt och eventuella medel gör rutan för hal så vattnet rinner bort ifrån området kring kameran.
Kör du på autopiloten med autostyrning?
Ja jag kör nog >95% med autostyrningen påslagen.
Märkligt nog verkar kameran se bättre genom regn och smutsig ruta än vad jag gör då torkarna snarare går igång för sällan och jag ofta får trycka på torkarknappen för att jag tycker sikten blir dålig medan autopiloten kör på utan att protestera.
Intressant för det är precis så jag också upplever det i min modell 3. Om jag inte kör helt själv så kör jag med cruise control men nästan aldrig med autopilot. Och med cruise control på eller ingenting så upplever jag det du skriver.
M3 LR AWD PearlWhite -21, Facelift
MG4 Long Range Trophy med värmepump 2023
M3 Rear wheel drive Deep Blue Metallic 2023
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare

Inlägg av AAKEE »

Sara4711 skrev: 19 nov 2023 18:37

Intressant för det är precis så jag också upplever det i min modell 3. Om jag inte kör helt själv så kör jag med cruise control men nästan aldrig med autopilot. Och med cruise control på eller ingenting så upplever jag det du skriver.
Farthållare triggade aldrig problemen på min bil enbart full AP.

Det är lätt att se på forum och facebook att problemen är extremt vanliga. Kanske inte alla är drabbade. Det är ju dessutom inte hela tiden utan i vissa situationer, men med AP på.
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
LarsaR
Teslaägare

Inlägg av LarsaR »

Nicke Nyfiken skrev: 19 nov 2023 17:36

Har en tillverkad oktober 2022, med USS men utan radar, Tror radar kom någon månad in på 2023.
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare

Inlägg av AAKEE »

LarsaR skrev: 19 nov 2023 19:36

Har en tillverkad oktober 2022, med USS men utan radar, Tror radar kom någon månad in på 2023.
Precis, HW4+ radar kom ungefär i februari 2023.
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare

Inlägg av AAKEE »

Även vid körning på AP?
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807

Inlägg av Nicke Nyfiken »

LarsaR skrev: 19 nov 2023 19:36

Jaha, det hade jag missat. :oops:
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Användarvisningsbild
LarsaR
Teslaägare

Inlägg av LarsaR »

AAKEE skrev: 19 nov 2023 19:43

Även vid körning på AP?
Inte då heller. Seg start ibland som för dom flesta.
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare

Inlägg av AAKEE »

LarsaR skrev: 19 nov 2023 20:12

Även vid körning på AP?
Intressant att det skiljer så. (Inte den dåliga detektionen av regn för den är ju egentligen bekräftad till att Teslas kamera inte har de kvalifikationer som behövs (som en riktig regnsensor har).

Jag körde ioffsg bara med radar urkopplad till halvårsskiftet (från september 22?). Det blev dock ingen märkbar förändring över den tiden.
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
LarsaR
Teslaägare

Inlägg av LarsaR »

AAKEE skrev: 19 nov 2023 20:18
LarsaR skrev: 19 nov 2023 20:12

Även vid körning på AP?
Intressant att det skiljer så. (Inte den dåliga detektionen av regn för den är ju egentligen bekräftad till att Teslas kamera inte har de kvalifikationer som behövs (som en riktig regnsensor har).

Jag körde ioffsg bara med radar urkopplad till halvårsskiftet (från september 22?). Det blev dock ingen märkbar förändring över den tiden.
Min Raven fungerade uselt fram till jag bytte ruta i oktober 2022, spökbromsade och okynnestorkade. Efter byte till ny ruta utan antiregnbehandling så fungerade torkarna exemplariskt. Däremot så blev farthållaren värdelös (och sällan fungerande) efter att radarn försvann. På min palladium utan radar är inte farthållaren lika kass som Raven blev men heller inte lika bra som Raven med radar!
Användarvisningsbild
Hans Tesla Y
Teslaägare

Inlägg av Hans Tesla Y »

Återigen tack för kloka synpunkter och tips, jag förstår att det svämmar ut över andra modeller och årsmodeller. Hur som helst jag kommer omkalibrera kameran (hur man nu gör för att komma till serviceläget) och köpa ett S3SX kit.
Min Tesla feeling har dock fått sig en törn.
//Hans
Användarvisningsbild
Earplugged
Teslaägare

Inlägg av Earplugged »

Hans Tesla Y skrev: 19 nov 2023 20:46
Återigen tack för kloka synpunkter och tips, jag förstår att det svämmar ut över andra modeller och årsmodeller. Hur som helst jag kommer omkalibrera kameran (hur man nu gör för att komma till serviceläget) och köpa ett S3SX kit.
Min Tesla feeling har dock fått sig en törn.
//Hans
Går torkarna igång så fort du växlar till autoläget oavsett körläge eller händer det bara när du kör med AP?
Är bilen helt ny? Varit samma problem hela tiden?
MYP Vit/Vit -23
RX-8 -05
UP -14
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael1178

Inlägg av Bjelke »

mikebike skrev: 19 nov 2023 11:27
Bjelke skrev: 19 nov 2023 11:12
mikebike skrev: 18 nov 2023 09:23
Gustafsson skrev: 18 nov 2023 08:38
Märkligt i sammanhanget är att torkarautomatiken fungerar mycket sämre på min min S2023 än på min S 2018. Och det är stor skillnad. Nya S har ju andra kameror, så min killgissning är det har med saken att göra.
Gamla Model S har ju regnsensor?
Det stämmer förvisso men man får gå längre tillbaks i tiden för att hitta en regnsensor på
på en Tesla, 2018 hade det inte, tror det försvann redan 2016 eller kanske ännu tidigare?
Det borde gå rätt fort att hitta den äldsta tråden om regnsensorn som försvann :) fast
jag orkar/hinner inte leta och har alldeles för uselt minne :lol:
Screenshot_20231119_112711_eBay.jpg
Knepigt att den skulle passa bilar fram till 2018 om jag tolkar texten rätt för även en
sökning på forumet gav mig tex denna tråd om att sensorn togs bort inför AP 2.0 redan 2017
på sommaren…
viewtopic.php?p=176284&hilit=Regnsensor#p176284
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Hans Tesla Y
Teslaägare

Inlägg av Hans Tesla Y »

Hej Earplugged, AP eller inte spelar ingen roll förutom att jag kan stänga av torkarna helt utan AP vilket inte tillåts om AP är aktiverat.
//Hans
Användarvisningsbild
Hans Tesla Y
Teslaägare

Inlägg av Hans Tesla Y »

En fråga på ett svar från ReNewAble tidigare i tråden:
” Kör en kalibrering på kamerorna via servicemenyn och se om det hjälper. Verkar vara individuellt hur bra det fungerar. Jag kör ofta AP och får sällan torkning på torr ruta.”
Hur kommer man åt servicemenyn för att göra kalibrering, kan man välja vilka kameror som skall kalibreras?
Undrar
//Hans
Användarvisningsbild
Ilduce77
Teslaägare

Inlägg av Ilduce77 »

Jag kan inte låta bli att hoppas på att den utlovade nya programvaran för torkarna, kommer i årets "holiday update".. 😃

Undrar vad som mer dyker upp där....? 🤔
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare

Inlägg av AAKEE »

Hans Tesla Y skrev: 25 nov 2023 09:24
En fråga på ett svar från ReNewAble tidigare i tråden:
” Kör en kalibrering på kamerorna via servicemenyn och se om det hjälper. Verkar vara individuellt hur bra det fungerar. Jag kör ofta AP och får sällan torkning på torr ruta.”
Hur kommer man åt servicemenyn för att göra kalibrering, kan man välja vilka kameror som skall kalibreras?
Undrar
//Hans
Kalibreringen ska köras med tydliga väglinjer etc för att AP datorn ska adaptera sig för kamerornas olikheter (som givetvis har en form av variation i vinklar vid monteringen).

Kalibreringen lär ha 0.0000% påverkan på torkarproblematiken. Den beror ju på att Tesla använder undermåliga sensorer som helt enkelt inte kan se regnet speciellt bra på rutan.
En kamera som tittR på vägen framdför ser inte små regnsroppar 5-10cm framför linsen så bra.

Teoretiskt kunde Tesla montera en kamera med en lins med extremt kort brännvid då den ser rutan skarpt men:
-Då ser inte den kameran omgivningen. Då krävs det en till kamera. Vilket säkert kostar ungefär som regnsensorn.
Och det är kanske inte omöjligt att det påverkas av patentet för regnsensor.

Hela iden är att göra det så billigt som det går, även om det blir sämre för kunden. Funktion är inte prioritet utan det är att reducera kostnaden.
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare

Inlägg av AAKEE »

Ilduce77 skrev: 26 nov 2023 11:14
Jag kan inte låta bli att hoppas på att den utlovade nya programvaran för torkarna, kommer i årets "holiday update".. 😃

Undrar vad som mer dyker upp där....? 🤔
I så fall måste det nog vara storken som kommer med ny hårdvara på julafton.
Utlovat eller inte, man löser nog inte det här problemet så lätt.
Det behövs adekvat hårdvara.
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
Earplugged
Teslaägare

Inlägg av Earplugged »

Hans Tesla Y skrev: 25 nov 2023 09:15
Hej Earplugged, AP eller inte spelar ingen roll förutom att jag kan stänga av torkarna helt utan AP vilket inte tillåts om AP är aktiverat.
//Hans
Rent logiskt måste ju din kamera alltid anse att det regnar eller att rutan konstant är smutsig och vill då börja torka direkt, eftersom rutan redan är ren så blir det ingen skillnad och torkarna fortsätter torka i väntan på att kameran skall registrera en positiv förändring för att minska hastigheten och tillslut stänga av torkningen helt när rutan anses ren/inget regn kvar.

Eftersom inte alla har detta bekymmer trots samma spec på hårdvara och mjukvara så anser jag att det måste vara ett problem som går att lösa.

Tror att man genom lite hederligt detektivarbete skulle kunna komma fram till om det är något fysiskt fel på kameran eller någon yttre faktor som påverkat de fall där torkarna går konstant.
MYP Vit/Vit -23
RX-8 -05
UP -14
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael72656

Inlägg av mikebike »

Earplugged skrev: 26 nov 2023 13:09
Hans Tesla Y skrev: 25 nov 2023 09:15
//Hans
Rent logiskt måste ju din kamera alltid anse att det regnar eller att rutan konstant är smutsig och vill då börja torka direkt, eftersom rutan redan är ren så blir det ingen skillnad och torkarna fortsätter torka i väntan på att kameran skall registrera en positiv förändring för att minska hastigheten och tillslut stänga av torkningen helt när rutan anses ren/inget regn kvar.

Eftersom inte alla har detta bekymmer trots samma spec på hårdvara och mjukvara så anser jag att det måste vara ett problem som går att lösa.

Tror att man genom lite hederligt detektivarbete skulle kunna komma fram till om det är något fysiskt fel på kameran eller någon yttre faktor som påverkat de fall där torkarna går konstant.
Vem skall utföra det detektivarbetet då?
Tesla SC verkar inte vara intresserade.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Skriv svar