Strejk på Tesla i Sverige
Moderator: Redaktion
Re: Strejk på Tesla i Sverige
Jag lämnade in infracity igår fick tillbaka idag - funkar som vanligt.
Enda skillnaden är vakttältet utanför, men det kan man ju ignorera precis som jehovas vittnen.
Enda skillnaden är vakttältet utanför, men det kan man ju ignorera precis som jehovas vittnen.
Model S P90DL+ (2015) Såld 2024
Model 3 LR (2021)
BMW iX xDrive50 (2024)
Model 3 LR (2021)
BMW iX xDrive50 (2024)
Hur kan alla vara så säkra på var de anställdas lojalitet ligger? Vi vet ju ingenting egentligen.bjornnilsson skrev: ↑21 nov 2023 13:31Min bil ska in på lack via Tesla i Umeå men den åtgärden är pausad ”tills facket är klar med konflikten” (citat från Tesla). Så jag är en av de drabbade.
Nästa gång jag besöker Umeå så blir det bullfika till Tesla, de gör ett superjobb enligt mig.
Jaså, du är rädd för att strejka eftersom du inte vill bli av med jobbet? Ja men här, ta en bulle så känns det bättre.
- bjornnilsson
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/bjrn91016
De anställda hos Tesla vänder just nu utochin på sig själva för att göra kunderna nöjda. De är absolut värda en bulle.Verdi_ skrev: ↑21 nov 2023 13:45Hur kan alla vara så säkra på var de anställdas lojalitet ligger? Vi vet ju ingenting egentligen.bjornnilsson skrev: ↑21 nov 2023 13:31Min bil ska in på lack via Tesla i Umeå men den åtgärden är pausad ”tills facket är klar med konflikten” (citat från Tesla). Så jag är en av de drabbade.
Nästa gång jag besöker Umeå så blir det bullfika till Tesla, de gör ett superjobb enligt mig.
Jaså, du är rädd för att strejka eftersom du inte vill bli av med jobbet? Ja men här, ta en bulle så känns det bättre.
MS Plaid HW4 2023, svart, svarta säten, FSD
MS Performance HW3 2021
MS90D HW1 2016
MS90D HW1 2016
- Fiskk
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/marcus687780
Verdi_ skrev: ↑21 nov 2023 13:45Hur kan alla vara så säkra på var de anställdas lojalitet ligger? Vi vet ju ingenting egentligen.bjornnilsson skrev: ↑21 nov 2023 13:31Min bil ska in på lack via Tesla i Umeå men den åtgärden är pausad ”tills facket är klar med konflikten” (citat från Tesla). Så jag är en av de drabbade.

Ser nöjda ut! Verkar gilla sin manager också

-
- tsla
Jag svarar på det som är relevant i Din post: När det gäller Ferrita dog den konflikten då samtliga anslutna medlemmar valde att lämna facket. Då fanns liksom inte något riktigt argument kvar för Metall, personalen att företräda saknades.Norrlands skrev: ↑21 nov 2023 10:33...
Har du helt missat att efter den andra förhandlingen så sa Tesla att de har inget mer att tillföra eftersom de INTE ska teckna KA och alltså finns inget mer att förhandla om.
Dessutom…. Jo personalen har visst något att säga till om när det gäller KA.
Har du missat Lex Ferrita också?
Tänk att alla stora förespråkare för att Tesla ska teckna KA är icke Teslaägare. Bara en slump kanske..
Summa summarum…
Det är inget som skurit sig. Ja inte mer än att Metall har blivit kränkta och riktigt tjejsura för att Tesla säger nej till KA.
De har varit VÄLDIGT tydliga med detta och om man följt med i turerna så hade man vetat detta och i och med det så hade vi sluppit läsa en massa felaktigheter och spekulationer.
Lex Ferrita… läs på om detta fallet.
Tesla har rätt att säga nej och personalen vill inte ha KA…..Deal with it
Jag har inte tolkat att det ser ut på det viset i Tesla idag. Och då är Ferrita-fallet än så länge inte fullt ut aktuellt.
Ha en fin dag Du också

Zeekr 001 2023
Polestar 2 2021
Polestar 2 2021
Nej, men det är ju inte långt ifrån om det stämmer att bara <10% strejkar, dessutom har jag hört en som kände sig lurad in i facket och skulle lämna facket för att gå tillbaka till jobbet.roffe_s skrev: ↑21 nov 2023 14:11Jag svarar på det som är relevant i Din post: När det gäller Ferrita dog den konflikten då samtliga anslutna medlemmar valde att lämna facket. Då fanns liksom inte något riktigt argument kvar för Metall, personalen att företräda saknades.Norrlands skrev: ↑21 nov 2023 10:33...
Har du helt missat att efter den andra förhandlingen så sa Tesla att de har inget mer att tillföra eftersom de INTE ska teckna KA och alltså finns inget mer att förhandla om.
Dessutom…. Jo personalen har visst något att säga till om när det gäller KA.
Har du missat Lex Ferrita också?
Tänk att alla stora förespråkare för att Tesla ska teckna KA är icke Teslaägare. Bara en slump kanske..
Summa summarum…
Det är inget som skurit sig. Ja inte mer än att Metall har blivit kränkta och riktigt tjejsura för att Tesla säger nej till KA.
De har varit VÄLDIGT tydliga med detta och om man följt med i turerna så hade man vetat detta och i och med det så hade vi sluppit läsa en massa felaktigheter och spekulationer.
Lex Ferrita… läs på om detta fallet.
Tesla har rätt att säga nej och personalen vill inte ha KA…..Deal with it
Jag har inte tolkat att det ser ut på det viset i Tesla idag. Och då är Ferrita-fallet än så länge inte fullt ut aktuellt.
Ha en fin dag Du också![]()
Det känns i varje fall som att facket inte gjort sin läxa och kontrollerat hur stort stöd dom har hos de anställda utan bara haft storhetsvansinne och kört på som att dom är räddarna i nöden och alla vill ha deras hjälp.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Noterade att Tesla valt att ta in vakt för att skydda sin personal också, trist att de känner att det behövs.
Model 3 LR (2021)
BMW iX xDrive50 (2024)
Model 3 LR (2021)
BMW iX xDrive50 (2024)
erfaren bilmek skrev: ↑21 nov 2023 08:52WilleTesla skrev: ↑21 nov 2023 08:06roffe_s skrev: ↑21 nov 2023 06:18vigge50 skrev: ↑21 nov 2023 05:48Varför skulle man behöva motivera att man inte vill ha kollektivavtal om det är frivilligt? Jag förstår inte alls vad du är upprörd över. Din liknelse med "Sovereign Citizens" är inte bra, där har du personer som anser sig stå över lagen. Tesla följer ju svensk lag, erbjuder villkor som de anställda är nöjda med och har dessutom anställda som med stor majoritet inte vill ha kollektivavtal. De enda som uppträder självsvåldligt i detta är facket. Det bra som kan komma ut ur detta är att fackets och arbetsgivarorganisationernas överhöghet minskar.roffe_s skrev: ↑21 nov 2023 01:15
Förstår mer och mer............
"Passar inte in i deras modell"
är något som man kan säga till en telefonsäljare och sen är det locket på.
I USA finns en hel del personer som är Sovereign Citizens (suveräna = man är självständiga/oberoende medborgare). Sök på Youtube så ser man mer. De kör med egna nummerskyltar på bilen och annat, för vanliga skyltar passar inte in i deras modell. Och mycket annat...
Polisen är som galna på dem.
Tesla verkar vara något lite åt det hållet. Säger man så på svenska arbetsmarknade utan att utveckla svaret så får man många emot sig. På mig och många andra retar sånt gallfeber. Som att få ett slag i ansiktet. Stick och göm dig eller liknande.
Vad tycker ni andra om att Tesla uttrycker sig så mot de andra 90% på arbetsmarknaden?
- TiborBlomhall
- Referralkod: ts.la/tibor72449
- TiborBlomhall
- Referralkod: ts.la/tibor72449
SVT: "Tobias strejkar från Tesla. Han har jobbat på bilföretaget i fem år och i nuläget är han inte orolig för att bli uppsagd."
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/ ... ig--r4yhxl
"Våra Tesla verkstäder: Stockholm Danderyd | Stockholm Sätra | Örebro | Helsingborg | Norrköping | Linköping Tallboda | Göteborg Västra Frölunda | Göteborg Kungsbacka | Göteborg Kungälv | Malmö Bernstorp
Werksta är en auktoriserad verkstad för skador på Tesla Elfordon"
Ovan kopierat från Werksta ´ s hemsida.
Hur är det egentligen, är det verifierat att kontraktet med Tesla är uppsagt.
Tar de emot försäkringsärenden ändå (om det ej var för blockaden)?
Hur går det med de anställda?
Werksta är en auktoriserad verkstad för skador på Tesla Elfordon"
Ovan kopierat från Werksta ´ s hemsida.
Hur är det egentligen, är det verifierat att kontraktet med Tesla är uppsagt.
Tar de emot försäkringsärenden ändå (om det ej var för blockaden)?
Hur går det med de anställda?
Elektrikerna utökar sin blockad.
https://www.sef.se/om-oss/nyheter/2023/ ... onflikten/
Mer eskalering (enl DI):
TESLA-STREJKEN
Ordern från Elon Musk: Tesla får inte skriva på något avtal
Läget i konflikten mellan Tesla och IF Metall är bottenfruset. Företagets svenska gren får inte skriva på något avtal, enligt medlaren Kurt Eriksson. Samtidigt dras fler och fler företag in i blockaden för varje dag.
https://www.sef.se/om-oss/nyheter/2023/ ... onflikten/
Mer eskalering (enl DI):
TESLA-STREJKEN
Ordern från Elon Musk: Tesla får inte skriva på något avtal
Läget i konflikten mellan Tesla och IF Metall är bottenfruset. Företagets svenska gren får inte skriva på något avtal, enligt medlaren Kurt Eriksson. Samtidigt dras fler och fler företag in i blockaden för varje dag.
MY LR lev 2022-06-29
Porsche 911 SC -80
Porsche 911 SC -80
Där har vi strejken! Hade förväntat mig lite bättre argument för varför han vill ha kollektivavtal än lite allmänt trams om att det är säkrare etc etc.TiborBlomhall skrev: ↑21 nov 2023 16:03SVT: "Tobias strejkar från Tesla. Han har jobbat på bilföretaget i fem år och i nuläget är han inte orolig för att bli uppsagd."
Han bekräftar ju dock att Tesla respekterar de som strejkar och inte hotar dem med uppsägning, vilket är bra! Hade Tesla gjort det så hade det varit riktigt illa, men de verkar hålla sig till reglerna.
M3LR -21
SAAB 9-5 BioPower -09
SAAB 9-3 TurboX
-
Trevlig bild fövisso.Fiskk skrev: ↑21 nov 2023 14:08Verdi_ skrev: ↑21 nov 2023 13:45Hur kan alla vara så säkra på var de anställdas lojalitet ligger? Vi vet ju ingenting egentligen.bjornnilsson skrev: ↑21 nov 2023 13:31Min bil ska in på lack via Tesla i Umeå men den åtgärden är pausad ”tills facket är klar med konflikten” (citat från Tesla). Så jag är en av de drabbade.
Ser nöjda ut! Verkar gilla sin manager också![]()
De står med ryggen mot kameran. Synd att de gör det för att i alla fall jag skall ta detta på allvar. Man kan undra varför de inte vågar visa sig framifrån?
I dagens tider är det mer individualistiskt. Få vill få binda ris åt sin egen rygg eller kanske riskera att bränna sina egna skepp framgent. Men det riskar de inte. De borde vänt sig framåt och stått för sin sak, då valet är fritt att strejka eller ej.
Annat vore det för kanske 30 år sedan. En sådan anonym bild hade inte gjorts då. Allt var inte bättre förr, men en del saker var det.
Något jag fastnade för i artikeln:TiborBlomhall skrev: ↑21 nov 2023 16:03SVT: "Tobias strejkar från Tesla. Han har jobbat på bilföretaget i fem år och i nuläget är han inte orolig för att bli uppsagd."
"Däremot är det långtråkigt att gå runt hemma i väntan på besked."
Har själv reflekterat över detta - IF Metall framhåller gärna deras stora strejkkassa och att de kan hålla på hur länge som helst. Funderar dock över uthålligheten hos de som strejkar - någon månads "semester" går väl an, men frågan är hur länge man pallar att strejka? Med tanke hur låst läget är och att sannolikheten att Tesla viker sig tycks vara mikroskopisk är denna parameter väldigt intressant.
MY RWD 2023
Tja, de är kanske rädda för facket och deras anhängare? De är ju knappast rädda för sin arbetsgivare iallafall. Vi har ju fått bekräftat att de inte utövar hot/påtryckningar mot de som strejkar så varför skulle de bli upprörda på de som INTE strejkar?erfaren bilmek skrev: ↑21 nov 2023 17:30De står med ryggen mot kameran. Synd att de gör det för att i alla fall jag skall ta detta på allvar. Man kan undra varför de inte vågar visa sig framifrån?
Med den CV som killen i filmen hade så ställer han nog upp för den goda sakens skulle och strejkar så länge det behövs…Klingspor skrev: ↑21 nov 2023 17:36Något jag fastnade för i artikeln:
"Däremot är det långtråkigt att gå runt hemma i väntan på besked."
Har själv reflekterat över detta - IF Metall framhåller gärna deras stora strejkkassa och att de kan hålla på hur länge som helst. Funderar dock över uthålligheten hos de som strejkar - någon månads "semester" går väl an, men frågan är hur länge man pallar att strejka? Med tanke hur låst läget är och att sannolikheten att Tesla viker sig tycks vara mikroskopisk är denna parameter väldigt intressant.
M3LR -21
SAAB 9-5 BioPower -09
SAAB 9-3 TurboX
-
. Se på inslaget med Tobias Eng! Han är modig, rakryggad och ärlig mot sig själv och alla.agehall skrev: ↑21 nov 2023 17:22Där har vi strejken! Hade förväntat mig lite bättre argument för varför han vill ha kollektivavtal än lite allmänt trams om att det är säkrare etc etc.TiborBlomhall skrev: ↑21 nov 2023 16:03SVT: "Tobias strejkar från Tesla. Han har jobbat på bilföretaget i fem år och i nuläget är han inte orolig för att bli uppsagd."
Han bekräftar ju dock att Tesla respekterar de som strejkar och inte hotar dem med uppsägning, vilket är bra! Hade Tesla gjort det så hade det varit riktigt illa, men de verkar hålla sig till reglerna.
Ni som som står med ryggen mot kameran
Gör en liknande intervjuv! Jag och många är på er sida också. Ni är lika viktiga i denna konflikt. Det skall gå bra för er också, är viktigt. Det är bra med argument från båda sidor. Men för sjutton stå upp för vad ni gör och göm er inte.
- OfarligTesla
- Teslaägare
De kanske inte vill få sin adress postad öppet och hotade? När till och med Tibor blir det bara för att han rapporterar om händelsen så kan man undra vad folk hade gjort mot dessa Teslaanställda.erfaren bilmek skrev: ↑21 nov 2023 17:30Trevlig bild fövisso.
De står med ryggen mot kameran. Synd att de gör det för att i alla fall jag skall ta detta på allvar. Man kan undra varför de inte vågar visa sig framifrån?
I dagens tider är det mer individualistiskt. Få vill få binda ris åt sin egen rygg eller kanske riskera att bränna sina egna skepp framgent. Men det riskar de inte. De borde vänt sig framåt och stått för sin sak, då valet är fritt att strejka eller ej.
Annat vore det för kanske 30 år sedan. En sådan anonym bild hade inte gjorts då. Allt var inte bättre förr, men en del saker var det.
-
Tråkigt med hot och hemskt, fruktansvärt illa.OfarligTesla skrev: ↑21 nov 2023 17:48De kanske inte vill få sin adress postad öppet och hotade? När till och med Tibor blir det bara för att han rapporterar om händelsen så kan man undra vad folk hade gjort mot dessa Teslaanställda.erfaren bilmek skrev: ↑21 nov 2023 17:30Trevlig bild fövisso.
Men står man men ryggen mot kameran så tror jag att det bara blir värre och gud förbjude risk för hot.
Känns som att facket bränt sitt krut nu.
De får väl vandra vidare och göra livet surt för något annat bolag istället.
De får väl vandra vidare och göra livet surt för något annat bolag istället.
-
erfaren bilmek skrev: ↑21 nov 2023 17:53Tråkigt med hot och hemskt, fruktansvärt illa.OfarligTesla skrev: ↑21 nov 2023 17:48De kanske inte vill få sin adress postad öppet och hotade? När till och med Tibor blir det bara för att han rapporterar om händelsen så kan man undra vad folk hade gjort mot dessa Teslaanställda.erfaren bilmek skrev: ↑21 nov 2023 17:30Trevlig bild fövisso.
Men står man men ryggen mot kameran så tror jag att det bara blir värre och gud förbjude risk för hot.
De som hotar ör ynkryggar. Stå upp för er sak istället!
-
Ett hot är naturligtvis helt oacceptabelt. Hur många inlägg på Twitter/X var det som hotade Tibor?OfarligTesla skrev: ↑21 nov 2023 17:48De kanske inte vill få sin adress postad öppet och hotade? När till och med Tibor blir det bara för att han rapporterar om händelsen så kan man undra vad folk hade gjort mot dessa Teslaanställda.erfaren bilmek skrev: ↑21 nov 2023 17:30Trevlig bild fövisso.
Och samtidigt... Med tanke på hur fullkomligt nersållat X/Twitter är av ryska troll/botar – hur vet vi att det inlägget t.ex. inte postades av ngn som jobbar på uppdrag av ryska ambassaden?... Och hur vet vi att inte alla likes till det inlägget kom från en rysk trollfabrik?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Vad baserar du detta på?
I bought this before I knew Elon was an Evil Weirdo
Hur vet vi att IF metall inte styrs av ryska underrättelsetjänsten och gör denna vansinniga strejk på grund av Sveriges natoansökan?
Foliehatt eller?
Foliehatt eller?
Model 3 LR (2021)
BMW iX xDrive50 (2024)
Model 3 LR (2021)
BMW iX xDrive50 (2024)
De har nog aktiverat lite mer än vad som är acceeptabelt mot Tesla, och affärerna rullar på alltjämt. Då är det snart dags att rikta uppmärksamheten mot något annat? För de som är anställda på Tesla lär snart vilja jobba igen.