Nya superchargers i Sverige
Moderator: Redaktion
Re: Nya superchargers i Sverige
Ingen strejk i Härnösand. Nu verkar kablarna nere i backen och skåpen på plats. Gissar på att själva stallen är under den blå pressen.
Re: Nya superchargers i Sverige
Kan bekräfta att det blir SuC Härnösand, ska försöka tan en bild som bevisar det de monterar nämligen laddarna just nu
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7240
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Nya superchargers i Sverige
Kul, och "rätt" placerade stolpar dessutom (med tanke på tidigare diskussion om Tesla "bryr sig" eller ej ).
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Re: Nya superchargers i Sverige
woo, coolt! Undra om det blir riktiga V4 eller om det bara är "förpackningen" som är V4 som hittils på andra ställen.
Ioniq 5 FE AWD
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7240
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Nya superchargers i Sverige
Vad innebär det? Har Tesla ställt upp v4-stolpar som matas från v3-kabinett på andra ställen?
Med tanke på att det inte finns många/några bilar som kan ladda med v4-hastigheter/-spänning så kanske det i så fall iofs är rätt tänkt, att lång kabel prioriteras så att inte bilar med luckan på "fel" sida blockerar stolpar?
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Re: Nya superchargers i Sverige
Var får du det ifrån?
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Inlägg: 5408
- Blev medlem: 13 sep 2015 20:47
Re: Nya superchargers i Sverige
Tror fortfarande inte de brydde sig när de byggde i Norge, men det var kanske istället totalt inkompetens, och att de nu lärt sig något. Eller så är det bara ren tur att det blir rätt i Härnösand, och att de fortfarande inte bryr sig.
Hur som, så är huvudsaken att det blir ordning på torpet och vi slipper en massa blockade laddstolpar (som de har på V4 i Norge.
Bra jobbat Tesla.
Model Y P
Model S P
Model S P
Re: Nya superchargers i Sverige
Börjar inte EU kravet med kortläsare från årsskiftet?
Så de laddare som kommer bli klara efter årsskiftet blir V4 satelliter.
Så de laddare som kommer bli klara efter årsskiftet blir V4 satelliter.
Tesla Model 3 LR 2021
Ioniq 28kWh (såld)
Ioniq 28kWh (såld)
Re: Nya superchargers i Sverige
Verkar som grejen är att kraftskåpen fortfarande inte är v4, dvs klarar ingen högre spänning osv än tidigare.
https://www.teslaownersonline.com/threa ... ils.27027/
Ioniq 5 FE AWD
Re: Nya superchargers i Sverige
Känns ju inte som det är någon brådska med det så ingen bil Tesla tillverkar har högre laddmöjlighet
- Gustafsson
- Teslaägare
- Inlägg: 5546
- Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
- Ort: Linköping
Re: Nya superchargers i Sverige
Inte osannolikt att palladium kan ladda mer än 250 kW.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Re: Nya superchargers i Sverige
Fortfarande 18650 batterier o de har väl en fysisk begränsning i sig om man får tro div förståsigpåare.
Men florerar ju många rykten för samtliga batterier Tesla använder och deras ev sandbagging så ja vi får väl se.
350kW känns ju närmast att "lanseras" i samband med Cybertruck lanseringen.
Men florerar ju många rykten för samtliga batterier Tesla använder och deras ev sandbagging så ja vi får väl se.
350kW känns ju närmast att "lanseras" i samband med Cybertruck lanseringen.
-
- Teslaägare
- Inlägg: 916
- Blev medlem: 18 mar 2022 11:58
- Ort: Norrland
- Referralkod: ts.la/anders453430
- Kontakt:
Re: Nya superchargers i Sverige
Instämmer, dock bara laddat där en gång under första långtrippen. Det är nog slöaste SuC jag testat så numera toppar vi alltid i Söderhamn för att ta oss hela vägen till Sälen och slippa ladda i Mora. Men Orsa löser ju den biten...
Tesla Model Y Performance
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Inlägg: 5408
- Blev medlem: 13 sep 2015 20:47
Re: Nya superchargers i Sverige
På sportlovet och andra typiska resdagar så laddar vi i Malung så vi klarar oss till Sveg. Men vid andra tillfällen har vi laddat i Mora och det är sjukt segt. 63 kW har vi fått som mest eftersom vi alltid behövt dela laddare.Arctic Drifter skrev: ↑08 nov 2023 13:14Instämmer, dock bara laddat där en gång under första långtrippen. Det är nog slöaste SuC jag testat så numera toppar vi alltid i Söderhamn för att ta oss hela vägen till Sälen och slippa ladda i Mora. Men Orsa löser ju den biten...
När Orsa öppnar så kommer Malung, som ofta är full vid högtrafik, att avlastas. Det är ju mer än vi som laddar extra där, för att slippa Mora.
Model Y P
Model S P
Model S P
Re: Nya superchargers i Sverige
Ser ut som det blir v4 när jag var förbi. De har satt upp skåpen och håller på att koppla in dem. Undrar om platsen komer vara öppen för andra märken. (det är ju strax intill e4). Go Tesla!wector skrev: ↑22 okt 2023 08:00Fundamenten är på plats i backen. Var en elektriker där i fredags. Men har inte sett några stall ännu. Borde komma under veckan om vi har tur.jonasl skrev:Några nyheter om Härnösand? Jag ska uppåt landet om några veckor, vore ju kul om den var klar till dess.
Men egentligen är ju kusten rätt väl täckt redan nu - ska till Ulvön och vill komma fram med 50% laddning men det verkar ändå gå bra med ett lite längre (40 min) stopp eller två korta.
Skickar en bild på när dom fixade med fundamenten i onsdags.
Edit: Det finns snabbladdare i Ullånger och Docksta nu så ska du till Ulvön kan du ladda där. Inga SuC såklart men är det kris så funkar det ju. Har för mig att det ska finnas AC-laddning vid färjeläget i Köpmanholmen också.
edit: Opps! såg inte tidigare inlägg :/
- Robin_j
- Teslaägare
- Inlägg: 177
- Blev medlem: 17 maj 2018 06:30
- Ort: Västerås
- Referralkod: ts.la/robin14790
Re: Nya superchargers i Sverige
Åkte förbi häromdagen då var det asfalt iallafall så såg inte så långt bort
Model S P85+ 2014 pre autopilot (veteran bil) med openpilot o dragkrok
Model X long range 2019 (renoverings objekt)
Model X long range 2019 (renoverings objekt)
- nogren
- Teslaägare
- Inlägg: 174
- Blev medlem: 16 jul 2023 22:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/niklas756762
Re: Nya superchargers i Sverige
V3 eller V4?
MY RWD -23 Midnight Silver/ Black
BMW X3 G01 30d -18 såld
BMW X3 G01 30d -18 såld
Re: Nya superchargers i Sverige
Jag ser att BMS_Max charge som är en av de data jag loggar når 280 kW eller så med varmt batteri och lite lägre SOC. Har inte haft ideala förhållanden vid en SuC V3 än, hade singla procent i måndags vid en V2 så där finns data loggade som jag inte kollat.
Som det ser ut är det V3 som sätter begränsningen på laddhastigheten till 250kW och inte bilen när det gäller Palladium.
Jag har läst 250kW-ish till 37-38% och loggade faktiska laddkurvor tyder på att bilen skulle kunna ta mycket mer under 35%.
På model 3:n jag hade korrelerade BMS_Max charge med faktisk laddhastighet som jag minns det.
Kommer passera en V3 idag, men bilen drar för lite / batteriet är stort så jag kommer nog inte in med single digit procent. Ska kika på BMS_max charge.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Re: Nya superchargers i Sverige
18650 i sig är mest sannolikt inte en begränsning. Det är lättare att kyla en cell med mindre diameter. 18650 innehåller mer kobolt vilket är bra för batteriprestanda.tslaqqq skrev: ↑08 nov 2023 09:43Fortfarande 18650 batterier o de har väl en fysisk begränsning i sig om man får tro div förståsigpåare.
Men florerar ju många rykten för samtliga batterier Tesla använder och deras ev sandbagging så ja vi får väl se.
350kW känns ju närmast att "lanseras" i samband med Cybertruck lanseringen.
Äldre S har haft begränsad kylning då de inte behövde mer eftersom äldre SuC inte gav mer än. 120-140kW.
Nya S är byggd med betydligt bättre kylning och som det ser ut så finns det god marginal för högre laddeffekter då den håller 250kW till nästan 40%.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Re: Nya superchargers i Sverige
Laddade i Härnösand häromdagen. V4 är inget uppköp från V3 än så länge iaf.
Två av laddhandskarna låg på marken när jag kom. Det talar för att de kommer att gå sönder i betydligt högre utsträckning än V2/V3.
Oerhört styv kabel vid kyla, jag var rädd att den skulle bryta sönder laddkontakten i bilen då det inte gick att ansluta utan att den spände.
Tummen ned för V4 hittills - åtminstone om du är Teslaägare.
Två av laddhandskarna låg på marken när jag kom. Det talar för att de kommer att gå sönder i betydligt högre utsträckning än V2/V3.
Oerhört styv kabel vid kyla, jag var rädd att den skulle bryta sönder laddkontakten i bilen då det inte gick att ansluta utan att den spände.
Tummen ned för V4 hittills - åtminstone om du är Teslaägare.
Tesla Y LR -22 EAP
- nogren
- Teslaägare
- Inlägg: 174
- Blev medlem: 16 jul 2023 22:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/niklas756762
Re: Nya superchargers i Sverige
Enda fördelen för Teslaägare är väl att alla ID4:or kan få "en egen" ruta med "rätt" laddare. Dvs. bättre verkningsgrad för laddstationen vid hög last.BrooklynS skrev: ↑25 nov 2023 20:00Laddade i Härnösand häromdagen. V4 är inget uppköp från V3 än så länge iaf.
Två av laddhandskarna låg på marken när jag kom. Det talar för att de kommer att gå sönder i betydligt högre utsträckning än V2/V3.
Oerhört styv kabel vid kyla, jag var rädd att den skulle bryta sönder laddkontakten i bilen då det inte gick att ansluta utan att den spände.
Tummen ned för V4 hittills - åtminstone om du är Teslaägare.
Och inte som idag vid Enköpings V2-station. Svänger in och tar sista lediga "egna" paret längst till vänster, backar in framför en ID4 som står med nosen åt fel håll, och därmed tar 7A, och blockerar 8B, där jag tar 8A. Dvs. jag får 150kW själv. Men efter en minut flyttar han runt till 7A-platsen och måste då ladda med 8B-laddaren, och vips är jag nere på 75kW..
MY RWD -23 Midnight Silver/ Black
BMW X3 G01 30d -18 såld
BMW X3 G01 30d -18 såld