Strejk på Tesla i Sverige

Nyheter från Tesla Club Sweden

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
A76
Teslaägare
Referralkod: ts.la/andreas13052

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av A76 »

erfaren bilmek skrev: 24 nov 2023 19:40
Svaret är att de flesta i Sverige vill ha ett samhälle med tryggheten som kollektivavtalen ger. 90% är med i dem.

Vi, de flesta i Sverige vill inte ha företag som verkar i landet som Tesla som vill bestämma så mycket som möjligt själva och ha sina egna regler. Inte jag heller vill ha det. De bör inrätta sig i ordningen i landet eller så bör de inte komma hit alls. Men tar seden dit man kommer.

Sedan är det ingen lag på kollektivavtal. Det är ingen lag på att man skall uppföra sig väl i samhället heller. De friheten har vi så klart. Men uppför man sig illa eller som Tesla bara i 5 år avvisar kollektivavtalen så kan det bli allmänna protester, eller inte om man har tur.

Man väljer själv. Den friheten har vi och den är demokratiskt beslutad genom riksdagen. Vill man ändra något så är det enklast att försöka påverka politikerna eller bli politiker själv. Att klaga här eller någon annan stans hjälper föga. Lagen är stark och det är den som i så fall behöver ändras.
Lagarna är fattade genom demokratiska beslut av föregående eller nuvarande generationer. Liknande som att linje 2 vann 1980 om att avveckla kärnkraften med förnuft. Nu är det reellt.

Vi röstade ja till EU och i förlängningen av det blev Posten privat och skickar nu inte ut reg.skyltar. som man röstar...

Svälj detta är min rekommendation annars börja påverka själv mot förändring. Att sitta i soffan och klaga kommer inte att hjälpa något.
Vilket dravel utan någon som helst underbyggnad av fakta. Hur många företag har inte tvingats in i kollektivavtal? De flesta företagare jag känner skulle gladeligen avstå kollektivavtal men kan inte riskera hela sin framtid för att ta fighten att avstå kollektivavtal! Facket missbrukar konstant sin ställning, och bryter dessutom mot vår grundlag om föreningsfrihet. De säger skriv på kollektivavtalet annars sätts ni i blockad. Det är knappast värdigt ett demokratiskt land att tillåta sådant beteende! De som röstar rött tycker säkert att det är bra med kollektivavtal, för alla ska ha det lika dåligt(eller bra) men hälften av svenska folket röstar för individuella friheter, är helt övertygad om att de kan tänka sig en annan modell än den ”svenska” modellen. Så bara för att det är 90% anslutningsgrad av de anställda så innebär inte det de facto att 90% står bakom den eftersom det inte har varit ett alternativ att vara utan.
Se på den fackliga anslutningsgraden, den är långt ifrån 90% och stadigt sjunkande. Varför? Jo för att facket inte driver frågor för medlemmarnas bästa!
IF Metall sänkte den svenska modellen, och jag gråter verkligen inte över det!
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

Nucky skrev: 24 nov 2023 08:41
Fredrik j skrev: 24 nov 2023 08:33
Nucky skrev: 24 nov 2023 08:30
Elix747 skrev: 24 nov 2023 07:52
IF metall kör på hårt nu. Jag tror ingen ger sig och att Tesla alltid kommer hitta sätt gå runt sanktioner. Vilket innebär tre förlorare. IF Metall, Tesla och Sverige.

Men jag undrar lite om upprinnelsen till strejken. Varför just Tesla? Beror det på antal anställda? Omsättning, på sverige-bolaget eller koncernen? Tid på marknaden? Eller är det om det kommer x klagomål från fackmedlemmar av de anställda. 130 mekaniker är ju ganska många och TM sweden omsätter mycket pengar.

Är tesla störst på måtten i frågor ovan av alla som inte har kollektivavtal?
Vilka andra bolag kommer näst efter Tesla i IF Metalls strejklista? Det är ju många bolag, oftast mindre, som inte har eller verkar behöva teckna kollektivavtal. Företagarna hävdar att 61% av alla företag inte har kollektivavtal. Säkert många 1-mansföretag, men många med fler anställda också. LO hävdar att ca 90% av de anställda har kollektivavtal. Med all logik så borde fler avtal tecknas eller strejkas för efter Tesla, eller?
”alla svenska arbetare ska ha svenska löner, löneökningar, pensioner och villkor.” [LO]

Vilka bolag kommer näst på tur för IF metall?
Utanför IF Metalls område så pratas det om Spotify, med det är ju mest tjänstemän så det räknas ju inte in hos LO förbunden.
Varför just Tesla?

Jo det är simpelt. Kolla på vad de gjort med marknaden på samtliga regioner/länder dom är aktiva i. Deras elbilar rent tekniskt och prismässigt är helt överlägsna konkurrenterna. Erbjuder bäst räntor ut till marknaden i jämförelse med giganterna där en del av dessa dessutom sitter med egna banker ex. VW Finans osv. Men erbjuder inget i närheten av Teslas samarbetspartners räntor.

Det har att göra med att dom håller på att välta omkull sättet man köper, åker och hanterar bilen från A-Ö. Giganterna hänger inte med.

Försäljningen för övriga dalar på samtliga marknader och Tesla är den största orsaken till detta.

Där har du svaret.
Du menar att det är DNB och Santander som erbjuder ränterabatter på teslas bilar?
Nej det är inte vad jag menar. "Teslas samarbetspartners" Notera det vad jag markerar i fet text. Dom samarbetar på ett grymt sätt för att anskaffa sig marknadsandelar. Om det är Tesla som i sin tur står för en del av den rabatten lär varken jag eller du få veta. Det är en del av deras samarbete.

Varför erbjuder inte VW & VW Finans en ränta på 3% för bilar som levereras innan årskiftet? Dom kan likväl ta beslut om detta och sälja en massa bilar ihop med sina partners runtom i landet. Men det gör dom ju inte.
Du kan vara helt säker på att det inte är finansbolagen som ger bort pengar. Det är naturligtvis tesla som betalar. Traditionellt arbetar ju vw med rabatter på priset.
Även polestar har ju ränterabatt just nu. 2% i ränta på en polestar 2. Inte heller där är det finansbolaget som ger bort pengar.
roffe_s
elbilist

Inlägg av roffe_s »

fth skrev: 24 nov 2023 20:25
iAkita skrev: 24 nov 2023 17:58
Men jag tycker ändå du ska göra ett experiment där du tar ditt nuvarande CV, stoppar in en lucka på 2-3 år bland tidigare anställningar eller byter ditt namn på ansökan till ett utlandsklingande persiskt, arabiskt eller centralasiatiskt namn, och sen ser hur många svar du får och hur många intervjuer du kallas till. Sen kan du återkomma med hur många jobb hos kollektivavtalsanslutna företag du hade att välja och vraka mellan.
Nu är det väl iofs väldigt OT (tom för mig :D ), men finns det något underlag för att företag skulle diskriminera mer eller mindre beroende på om dom har kollektivavtal eller ej? :?

/fth
Njae, det statistiska underlaget lär ju vara rätt magert då de flesta större företagen i Svea rike är anslutna. Till fromma för freden på arbetsmarknaden i stort, ändå förekommer diskriminering:

https://www.do.se/download/18.56175f881 ... 5-2021.pdf

https://tidningensyre.se/2022/3-april-2 ... krytering/ Undvik gärna syrliga kommentarer om "Grön press", artikeln i sig förefaller relevant.

fth - jag gillar Din approach till komplicerade frågor. Säkerligen har Du en god insikt i den systematiska diskriminering de flesta av oss i arbetsledande ställning gör oss skyldig till, sannolikt på grund av födsel eller ohejdad vana. Den är inte mindre skamligt för den sakens skull.
Zeekr 001 2023
Polestar 2 2021
iAkita
elbilist

Inlägg av iAkita »

Love_O skrev: 24 nov 2023 20:52
iAkita skrev: 24 nov 2023 20:46
Men jag tycker ändå du ska göra ett experiment där du tar ditt nuvarande CV, stoppar in en lucka på 2-3 år bland tidigare anställningar eller byter ditt namn på ansökan till ett utlandsklingande persiskt, arabiskt eller centralasiatiskt namn, och sen ser hur många svar du får och hur många intervjuer du kallas till. Sen kan du återkomma med hur många jobb hos kollektivavtalsanslutna företag du hade att välja och vraka mellan.
Nu är det väl iofs väldigt OT (tom för mig :D ), men finns det något underlag för att företag skulle diskriminera mer eller mindre beroende på om dom har kollektivavtal eller ej? :?

/fth
Nej, absolut inte så vitt jag vet. Jag ber om ursäkt om mitt inlägg kunde uppfattas som det. I det avseendet tror jag inte Tesla utmärker sig det minsta negativt jämte företag med kollektivavtal. Det är ett internationellt företag som värderar kompetens, och då slipper man till stora delar de problemen. Iallafall så länge det inte finns ett överskott på kompetent arbetskraft och/eller det går bra för dem ekonomiskt.

Jag skrev inlägget som svar på någon som tyckte att om man inte ville arbeta på ett företag utan kollektivavtal (inte Tesla specifikt utan rent generellt) så kunde man ju bara välja ett annat jobb (fritt parafraserat från min sida). Det jag vände mig mot var den oerhört förenklade och på gränsen till kränkande beskrivningen av hur arbetsmarknaden funkar för en del samhällsgrupper.
Det här handlar om tesla och dess tekniker.
Det saknas just tekniker inom bilbranschen. Så en tekniker/mekaniker kan välja och vraka på arbete. Om nu tesla är det enda som saknar kollektivavtal så är det ju fritt fram att söka annat arbete och få ”tryggheten” som ni förespråkar. Men kollektivavtal är ingen trygghet, facket är ingen hjälte på vit häst.

Så kom inte dragandes med andra grupper osv.
Fast man måste ju kunna se längre än vad näsan räcker. Ditt inlägg beskriver ganska bra varför kollektivavtal kan vara värdefullt även för den yrkeskategori som tagits ut hos strejk hos Tesla, även om en del av dem verkar nöjda just i stunden: "Just nu" varar inte för evigt, "saknas" kan vändas till att det finns ett överskott, och "välja och vraka" kan förändras till att ta det man får, oavsett villkoren. När så blir fallet ser iallafall jag gärna att företagen inte kan se det som en möjlighet att lönedumpa och förändra andra villkor. Du ser det tydligen annorlunda, och det står dig fritt.
Peugeot e-5008 GT Ultimate -25
BMW i4 M50 -24 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Referralkod: ts.la/jonas44573

Inlägg av jonasl »

roffe_s skrev: 24 nov 2023 20:16
Mmm, genom mina bröder har jag koll på hur Tesla fungerar men i min värld är det i strid med god affärssed. En affär ska inte (enligt t ex konsumentköplagen) genomföras innan köparen getts möjlighet att syna varan/köpeobjektet. Först därefter ska köpeskillingen (exklusive t ex handpenning) överföras från köpare eller dennes finansbolag till säljare.

Så ser praxis ut. Allt annat överför risk från säljare till köpare. Inte så snyggt, i alla fall inte i min bok.
Det går bra att lämna tillbaka bilen inom 14 dagar, med ett mindre avdrag för de mil man eventuellt hunnit köra. De gör inte riktigt affärer som alla andra, så är det.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
roffe_s
elbilist

Inlägg av roffe_s »

Norrlands skrev: 24 nov 2023 20:38
jonasl skrev: 24 nov 2023 19:50
roffe_s skrev: 24 nov 2023 16:25
jonasl skrev: 24 nov 2023 14:45
Man betalar ju bilen i förväg redan idag. Att man står som ägare innan man tar bilen i besittning är kanske inget jätteproblem i sammanhanget.
Njae , när jag köpt ny bil de senaste dussinet gångerna har jag först erbjudits att syna av bilen och därefter skrivit på de handlingar som inneburit att pengarna de facto överförts till säljaren och transaktionen därmed fullgjorts. Jag har därmed först godkänt leveransen innan penningtransaktionen genomförts och jag har därefter kunnat lämna bilfirman. Inte förr, inte senare.

Ha en fin helg!
Fast jag tänker på hur det går till att köpa en ny Tesla redan idag! Då måste de ha pengarna (eller kontantinsatsen om du köper på kredit) på sitt konto redan när du kommer och ska hämta bilen.

Detsamma gällande helgen. Gillar dina inlägg i tråden, de är nog de mest nyanserade.
Tusen tack för de vänliga orden :) . Mmm, genom mina bröder har jag koll på hur Tesla fungerar men i min värld är det i strid med god affärssed. En affär ska inte (enligt t ex konsumentköplagen) genomföras innan köparen getts möjlighet att syna varan/köpeobjektet. Först därefter ska köpeskillingen (exklusive t ex handpenning) överföras från köpare eller dennes finansbolag till säljare.

Så ser praxis ut. Allt annat överför risk från säljare till köpare. Inte så snyggt, i alla fall inte i min bok.
Norrlands skrev: 24 nov 2023 20:05
Som sagt… Köpet av en ny Tesla går inte till på det sättet. Du betalar innan du får bilen.
Det blir inte mer rätt för den skull Läs konsumentköplagen kap 2 §2 och 6 samt kap 7 §2 och meditera en stund över innehållet. Vill Du köpa grisen i säcken med hänvisning till att Tesla är ett "hyvens bolag" må det vara upp till Dig.

Själv gillar jag inte avvikelser från lagboken. Litar inte firman på sin egen produkt, utfästelser eller åtagande?
Har du missat distansköp med den tillhörande lagen.
Du går inte in i en butik och köper en Tesla. Så det du kommer dragandes med är helt annat.
Men detta hör inte hemma i denna tråd i vilket fall som helst.
Det sista kan jag hålla med om. Men enligt min uppfattning ursäktar inte distansköpslagen avvikelser från konsumentköpslagen. den förra ska snarare öka skyddet för konsumenten i f t den senare. Whatever. Du förefaller ju verkligen ha koll på konsumentskyddet och är fri att teckna vilka avtal Du vill. Jag är av naturen mer skeptisk, som varande äkta norrbottning :)
Zeekr 001 2023
Polestar 2 2021
Kriper

Inlägg av Kriper »

Ho ho ho! Här får alla stöd från arbetarpartiet.
Skärmavbild 2023-11-24 kl. 21.21.45.png
Var dig själv, alla andra är upptagna

BMW i4 IDrive40
Love_O

Inlägg av Love_O »

iAkita skrev: 24 nov 2023 21:01

/fth
Nej, absolut inte så vitt jag vet. Jag ber om ursäkt om mitt inlägg kunde uppfattas som det. I det avseendet tror jag inte Tesla utmärker sig det minsta negativt jämte företag med kollektivavtal. Det är ett internationellt företag som värderar kompetens, och då slipper man till stora delar de problemen. Iallafall så länge det inte finns ett överskott på kompetent arbetskraft och/eller det går bra för dem ekonomiskt.

Jag skrev inlägget som svar på någon som tyckte att om man inte ville arbeta på ett företag utan kollektivavtal (inte Tesla specifikt utan rent generellt) så kunde man ju bara välja ett annat jobb (fritt parafraserat från min sida). Det jag vände mig mot var den oerhört förenklade och på gränsen till kränkande beskrivningen av hur arbetsmarknaden funkar för en del samhällsgrupper.
Det saknas just tekniker inom bilbranschen. Så en tekniker/mekaniker kan välja och vraka på arbete. Om nu tesla är det enda som saknar kollektivavtal så är det ju fritt fram att söka annat arbete och få ”tryggheten” som ni förespråkar. Men kollektivavtal är ingen trygghet, facket är ingen hjälte på vit häst.

Fast man måste ju kunna se längre än vad näsan räcker. Ditt inlägg beskriver ganska bra varför kollektivavtal kan vara värdefullt även för den yrkeskategori som tagits ut hos strejk hos Tesla, även om en del av dem verkar nöjda just i stunden: "Just nu" varar inte för evigt, "saknas" kan vändas till att det finns ett överskott, och "välja och vraka" kan förändras till att ta det man får, oavsett villkoren. När så blir fallet ser iallafall jag gärna att företagen inte kan se det som en möjlighet att lönedumpa och förändra andra villkor. Du ser det tydligen annorlunda, och det står dig fritt.
Lönedumpning sker ju med kollektivavtal också så vad är skillnaden ?
Du får en botten men du får också en väldigt tydlig struktur på lön och ålder som är helt värdelöst.
Jaha du är 34 år då ska du ha 30 000kr enligt kollektivavtalet.

Eller jaha du har fina meriter, vad vill du ha ? 40 000kr
Nja men 36 000kr
iAkita
elbilist

Inlägg av iAkita »

Love_O skrev: 24 nov 2023 21:31
iAkita skrev: 24 nov 2023 21:01

/fth

Lönedumpning sker ju med kollektivavtal också så vad är skillnaden ?
Du får en botten men du får också en väldigt tydlig struktur på lön och ålder som är helt värdelöst.
Jaha du är 34 år då ska du ha 30 000kr enligt kollektivavtalet.

Eller jaha du har fina meriter, vad vill du ha ? 40 000kr
Nja men 36 000kr
Du beskriver fortfarande en situation utan kollektivavtal i tider av underskott på kvalificerad arbetskraft.
Peugeot e-5008 GT Ultimate -25
BMW i4 M50 -24 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Användarvisningsbild
thebishop
Teslaägare

Inlägg av thebishop »

Kan överväga att försätta IF metall anslutna i blockad och inte anställa någon med facklig tillhörighet.

https://lawline.se/answers/foreningsrat ... riminering

Det är väl proportionerligt att försöka få folk att sluta vara 1%:are - går de ut kan man anställa och ge en bonus.

Halvt skämt och halvt allvar.
Model S P90DL+ (2015) Såld 2024
Model 3 LR (2021)
BMW iX xDrive50 (2024)
Användarvisningsbild
FinaFisken
Teslaägare

Inlägg av FinaFisken »

Det som förvånar mig och som jag inte har hört någon ta upp är det underliga att Transportstyrelsen inte anser att de kan välja en annan transportfirma än upphandlade PostNord när PostNord inte fullföljer sina förpliktelser i avtalet.
Användarvisningsbild
steele76
Teslaägare

Inlägg av steele76 »

FinaFisken skrev:
Det som förvånar mig och som jag inte har hört någon ta upp är det underliga att Transportstyrelsen inte anser att de kan välja en annan transportfirma än upphandlade PostNord när PostNord inte fullföljer sina förpliktelser i avtalet.
”Kammarkollegiet har handlat upp ett ramavtal för brev- och pakettjänster som alla myndigheter ska använda sig av. Och enligt det avtalet ska vi använda oss av Postnord, förklarar Anna Berggrund, avdelningsdirektör Fordonsinformation på Transportstyrelsen.”
Användarvisningsbild
FinaFisken
Teslaägare

Inlägg av FinaFisken »

steele76 skrev: 24 nov 2023 22:34
”Kammarkollegiet har handlat upp ett ramavtal för brev- och pakettjänster som alla myndigheter ska använda sig av. Och enligt det avtalet ska vi använda oss av Postnord, förklarar Anna Berggrund, avdelningsdirektör Fordonsinformation på Transportstyrelsen.”
Och enligt det avtalet ska PostNord leverera brev och paket, får jag hoppas.
roffe_s
elbilist

Inlägg av roffe_s »

jonasl skrev: 24 nov 2023 21:06
Mmm, genom mina bröder har jag koll på hur Tesla fungerar men i min värld är det i strid med god affärssed. En affär ska inte (enligt t ex konsumentköplagen) genomföras innan köparen getts möjlighet att syna varan/köpeobjektet. Först därefter ska köpeskillingen (exklusive t ex handpenning) överföras från köpare eller dennes finansbolag till säljare.

Det går bra att lämna tillbaka bilen inom 14 dagar, med ett mindre avdrag för de mil man eventuellt hunnit köra. De gör inte riktigt affärer som alla andra, så är det.
Mmm, jag antar att Du såg mitt svar till ”Norrlänning”. Du har ju redan betalat handpenning/full köpeskilling när Du står och ska ta emot ett fordon Du kanske inte är nöjd med. Det innebär att det är Du som bär risken för att Du får tillbaka den del av köpeskillingen som säljaren egentligen inte varit berättigad till.

Det tar tid att besluta sig för att driva ett ärende och att skriva ihop en argumentation. Om säljaren inte fått pengarna ”in blanco” är det i varje fall enklare att hålla inne en rimlig del av köpeskillingen till dess att skadorna åtgärdats. Eller helt enkelt lämna kvar bilen.

Distansköpslag eller ej - mitt argument är att pengarna enligt konsumentköplagens ska överföras i
omedelbar anslutning till ägarbytet. Allt annat försvagar konsumentens position.
Senast redigerad av roffe_s, redigerad totalt 1 gånger.
Zeekr 001 2023
Polestar 2 2021
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare

Inlägg av frippe »

A76 skrev: 24 nov 2023 20:58
Svaret är att de flesta i Sverige vill ha ett samhälle med tryggheten som kollektivavtalen ger. 90% är med i dem.

Vi, de flesta i Sverige vill inte ha företag som verkar i landet som Tesla som vill bestämma så mycket som möjligt själva och ha sina egna regler. Inte jag heller vill ha det. De bör inrätta sig i ordningen i landet eller så bör de inte komma hit alls. Men tar seden dit man kommer.

Sedan är det ingen lag på kollektivavtal. Det är ingen lag på att man skall uppföra sig väl i samhället heller. De friheten har vi så klart. Men uppför man sig illa eller som Tesla bara i 5 år avvisar kollektivavtalen så kan det bli allmänna protester, eller inte om man har tur.

Man väljer själv. Den friheten har vi och den är demokratiskt beslutad genom riksdagen. Vill man ändra något så är det enklast att försöka påverka politikerna eller bli politiker själv. Att klaga här eller någon annan stans hjälper föga. Lagen är stark och det är den som i så fall behöver ändras.
Lagarna är fattade genom demokratiska beslut av föregående eller nuvarande generationer. Liknande som att linje 2 vann 1980 om att avveckla kärnkraften med förnuft. Nu är det reellt.

Vi röstade ja till EU och i förlängningen av det blev Posten privat och skickar nu inte ut reg.skyltar. som man röstar...

Svälj detta är min rekommendation annars börja påverka själv mot förändring. Att sitta i soffan och klaga kommer inte att hjälpa något.
Vilket dravel utan någon som helst underbyggnad av fakta. Hur många företag har inte tvingats in i kollektivavtal? De flesta företagare jag känner skulle gladeligen avstå kollektivavtal men kan inte riskera hela sin framtid för att ta fighten att avstå kollektivavtal! Facket missbrukar konstant sin ställning, och bryter dessutom mot vår grundlag om föreningsfrihet. De säger skriv på kollektivavtalet annars sätts ni i blockad. Det är knappast värdigt ett demokratiskt land att tillåta sådant beteende! De som röstar rött tycker säkert att det är bra med kollektivavtal, för alla ska ha det lika dåligt(eller bra) men hälften av svenska folket röstar för individuella friheter, är helt övertygad om att de kan tänka sig en annan modell än den ”svenska” modellen. Så bara för att det är 90% anslutningsgrad av de anställda så innebär inte det de facto att 90% står bakom den eftersom det inte har varit ett alternativ att vara utan.
Se på den fackliga anslutningsgraden, den är långt ifrån 90% och stadigt sjunkande. Varför? Jo för att facket inte driver frågor för medlemmarnas bästa!
Var inte detta ett självmål?
Du anklagar någon annan för dravel och ingen underbyggd fakta, sedan levererar du exakt lika.

Detta utan att ta ställning vem som har rätt av er.
Model Y LR.
Model S70D
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare

Inlägg av Pontus »

Det där med 90% är helt fel. Alla på Klarna till exempel är med i kollektivavtalet men jag kan lova att det flesta där är med av tvång inte fri vilja. Så de 90% som facket gärna vill få det till är kanske 30% eller 80% men det är inte 90% I varje fall.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare

Inlägg av Pontus »

Var i ligger det demokratiska att 10% på en arbetsplats ska få som dom vill när 9å% inte vill ha KA? Det finns ingen lag på att facket måste ge sig på väl valda företag heller eller?
Jag trodde facket var till för att hjälpa personer på arbetsmarknaden som vill ha deras hjälp inget annat.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
Collin87
Teslaägare
Referralkod: ts.la/kenny368061

Inlägg av Collin87 »

Piggelin skrev: 24 nov 2023 12:26
Nucky skrev: 24 nov 2023 09:00
Piggelin skrev: 24 nov 2023 08:46
Nucky skrev: 24 nov 2023 08:30
Elix747 skrev: 24 nov 2023 07:52
IF metall kör på hårt nu. Jag tror ingen ger sig och att Tesla alltid kommer hitta sätt gå runt sanktioner. Vilket innebär tre förlorare. IF Metall, Tesla och Sverige.

Men jag undrar lite om upprinnelsen till strejken. Varför just Tesla? Beror det på antal anställda? Omsättning, på sverige-bolaget eller koncernen? Tid på marknaden? Eller är det om det kommer x klagomål från fackmedlemmar av de anställda. 130 mekaniker är ju ganska många och TM sweden omsätter mycket pengar.

Är tesla störst på måtten i frågor ovan av alla som inte har kollektivavtal?
Vilka andra bolag kommer näst efter Tesla i IF Metalls strejklista? Det är ju många bolag, oftast mindre, som inte har eller verkar behöva teckna kollektivavtal. Företagarna hävdar att 61% av alla företag inte har kollektivavtal. Säkert många 1-mansföretag, men många med fler anställda också. LO hävdar att ca 90% av de anställda har kollektivavtal. Med all logik så borde fler avtal tecknas eller strejkas för efter Tesla, eller?
”alla svenska arbetare ska ha svenska löner, löneökningar, pensioner och villkor.” [LO]

Vilka bolag kommer näst på tur för IF metall?
Utanför IF Metalls område så pratas det om Spotify, med det är ju mest tjänstemän så det räknas ju inte in hos LO förbunden.
Varför just Tesla?

Jo det är simpelt. Kolla på vad de gjort med marknaden på samtliga regioner/länder dom är aktiva i. Deras elbilar rent tekniskt och prismässigt är helt överlägsna konkurrenterna. Erbjuder bäst räntor ut till marknaden i jämförelse med giganterna där en del av dessa dessutom sitter med egna banker ex. VW Finans osv. Men erbjuder inget i närheten av Teslas samarbetspartners räntor.

Det har att göra med att dom håller på att välta omkull sättet man köper, åker och hanterar bilen från A-Ö. Giganterna hänger inte med.

Försäljningen för övriga dalar på samtliga marknader och Tesla är den största orsaken till detta.

Där har du svaret.

Nu tog du i så du blev blå. Tesla är långt ifrån bäst gällande pris och räntor. Vilken Tesla får du som motsvarar t ex BYDs Atto 3 som kostade 3000 kr i månaden med försäkring? Även MG utklassar Tesla på denna punkt.

Jag pratar om giganterna som halkar efter. Tesla är överlägsna när det kommer till teknik, batterier och ett helhetspaket när det kommer till de stora giganterna. BYD & MG i all ära, dom gör det bra, dom tar också andelar från giganterna. De kommer få det tufft framöver.

Nu tar du väl i igen. Teslas bästa batteri kommer ju from BYD. 😂
Som ändå Tesla lyckas förvalta bättre än BYD själva.
Spelar ingen roll om batterierna kommer från bla bla bla märke, Tesla kommer ändå få fram en bättre laddkurva och upplevelse än konkurrenterna.

Motbevisa mig gärna någon annan bil med BYD blade batterier med liknande laddningsupplevelse.
M3 LR 19" Vit/svart -19
MY RWD 19" Vit/svart -23
VW ID.7 Pro Edition -24
VW ID.4 1st -21
VW ID.3 Pro Performance -21 (såld)
erfaren bilmek

Inlägg av erfaren bilmek »

A76 skrev: 24 nov 2023 20:58

1. Vad är det som är dravel? :roll: Mkt intresserad sv att veta det.

2. Vilken fakta saknas? :geek:

3. De flesta företagare du känner. :o Det säger ingenting. Vem vet hur många du känner? Är det 3, 10 eller 100? Har du frågat alla? :?

3. Så facket bryter mot vår grundlag och föreningsfrihet? Vilken grundlag? Vilken paragraf bryter vem mot? :geek:

4. Tillåta sådant beteende? Det är vi svenskar har röstat fram riksdagsmän som har tagit dessa beslut. KA är frivilligt men det går lagligt att isolera företag som inte är anslutna om man vill det, eller om företaget har "otur" Företagarna väljer själva vilken väg och vilka risker de vill ta. Så har vi väljare i Sverige bestämt att ha det. :)

5. De som röstar rött? Jag röstar borgligt, alltid gjort och är positiv till KA.
Alla fackförbund vad jag vet tex Akademikerna är positiva till KA. Läs på deras hemsidor. Här finns många som inte röstar rött. :roll:

6. Totalt är närmare sju av tio på den svenska arbetsmarknaden med i facket. Den svenska organisationsgraden är den näst högsta i världen. :P
Användarvisningsbild
lem
Teslaägare

Inlägg av lem »

KAN NI INTE SLUTA MED DE LåNGA TRÅDARNA!!!!
Hälsningar
Lars

MY 4WD privatleasad för att ersätta ”Bettan”. Hon (MS 75) fungerar numera oklanderligt och fri el är fantastiskt. Min sjunde elbil efter Renault Clio electrique, Citroen Berlingo, Mercedes A-klass Electric och Nissan Leaf 24.
erfaren bilmek

lem skrev: 25 nov 2023 06:58
Det blir tyvärr långa trådar eftersom
en del folk här borde läsa på längre bak i trådarna, sluta komma med påståenden utan grunder och sluta skriva rena osanningar som A76 och andre gör, utan några riktiga fakta eller belägg. Se ovan.

Förvånandsvärt att moderator tillåter detta att folk skriver saker utan att ha belägg för det.
Man kan tro att detta är ett forum för skrotbilar.

Skriv istället vad man tycker och hur man vill gå tillväga för att få förändringar om man vill förändra.
Användarvisningsbild
agehall
Teslaägare

Inlägg av agehall »

erfaren bilmek skrev: 25 nov 2023 08:35
lem skrev: 25 nov 2023 06:58
Det blir tyvärr långa trådar eftersom
en del folk här borde läsa på längre bak i trådarna, sluta komma med påståenden utan grunder och sluta skriver rena osanningar som A76 och andregör, utan några riktiga fakta eller belägg. Se ovan.
Nej, det blir långa trådar eftersom folk inte klipper i det de citerar. Det är helt OK att klippa bort meningar/stycken i det man citerar om det fortfarande är tydligt vilken del av inlägget man argumenterar emot. Man behöver inte ha med all historik eftersom den står tidigare i tråden. Det blir inte heller bättre när vissa postar citat av sina egna inlägg (med historik) två gånger i rad…
Förvånandsvärt att moderator tillåter detta att folk skriver saker utan att ha belägg för det.
Det ska du nog vara tacksam för - annars hade alla dina inlägg varit raderade vid det här laget.
M3LR -21
SAAB 9-5 BioPower -09
SAAB 9-3 TurboX
erfaren bilmek

Det är helt OK att klippa bort meningar/stycken i det man citerar om det fortfarande är tydligt vilken del av inlägget man argumenterar emot.

Ok, tack bra tips.
Det ska du nog vara tacksam för - annars hade alla dina inlägg varit raderade vid det här laget.

Ok!
Nämn något jag har skrivit som jag inte har belägg för! I så fall skall jag genast åtgärda det.
Användarvisningsbild
agehall
Teslaägare

Inlägg av agehall »

OM du ska klippa så får du dock se till att citaten blir rätt. Nu gjorde du helt fel.

I princip alla dina inlägg innehåller osanningar och/eller felaktigheter.
M3LR -21
SAAB 9-5 BioPower -09
SAAB 9-3 TurboX
niklas12

Inlägg av niklas12 »

Det hade varit intressant att se hur medlemssiffrorna för facket utvecklats efter detta tilltag.
Jag gissar att det är många som börjar tänka över sitt medlemskap.
Sen vet jag inte om det kanske redan diskuterats men om Tesla hade velat vinna över opinionen så skulle de ju låta de anställda rösta om de vill ha KA eller inte.
Om resultatet blir att 90% inte vill ha KA så blir det extremt tydligt för alla vem som driver konflikten
"Hydrogen the most dumb thing I could possibly imagine for energy storage." Elon Musk
Skriv svar