Vilket dravel utan någon som helst underbyggnad av fakta. Hur många företag har inte tvingats in i kollektivavtal? De flesta företagare jag känner skulle gladeligen avstå kollektivavtal men kan inte riskera hela sin framtid för att ta fighten att avstå kollektivavtal! Facket missbrukar konstant sin ställning, och bryter dessutom mot vår grundlag om föreningsfrihet. De säger skriv på kollektivavtalet annars sätts ni i blockad. Det är knappast värdigt ett demokratiskt land att tillåta sådant beteende! De som röstar rött tycker säkert att det är bra med kollektivavtal, för alla ska ha det lika dåligt(eller bra) men hälften av svenska folket röstar för individuella friheter, är helt övertygad om att de kan tänka sig en annan modell än den ”svenska” modellen. Så bara för att det är 90% anslutningsgrad av de anställda så innebär inte det de facto att 90% står bakom den eftersom det inte har varit ett alternativ att vara utan.erfaren bilmek skrev: ↑24 nov 2023 19:40Svaret är att de flesta i Sverige vill ha ett samhälle med tryggheten som kollektivavtalen ger. 90% är med i dem.
Vi, de flesta i Sverige vill inte ha företag som verkar i landet som Tesla som vill bestämma så mycket som möjligt själva och ha sina egna regler. Inte jag heller vill ha det. De bör inrätta sig i ordningen i landet eller så bör de inte komma hit alls. Men tar seden dit man kommer.
Sedan är det ingen lag på kollektivavtal. Det är ingen lag på att man skall uppföra sig väl i samhället heller. De friheten har vi så klart. Men uppför man sig illa eller som Tesla bara i 5 år avvisar kollektivavtalen så kan det bli allmänna protester, eller inte om man har tur.
Man väljer själv. Den friheten har vi och den är demokratiskt beslutad genom riksdagen. Vill man ändra något så är det enklast att försöka påverka politikerna eller bli politiker själv. Att klaga här eller någon annan stans hjälper föga. Lagen är stark och det är den som i så fall behöver ändras.
Lagarna är fattade genom demokratiska beslut av föregående eller nuvarande generationer. Liknande som att linje 2 vann 1980 om att avveckla kärnkraften med förnuft. Nu är det reellt.
Vi röstade ja till EU och i förlängningen av det blev Posten privat och skickar nu inte ut reg.skyltar. som man röstar...
Svälj detta är min rekommendation annars börja påverka själv mot förändring. Att sitta i soffan och klaga kommer inte att hjälpa något.
Se på den fackliga anslutningsgraden, den är långt ifrån 90% och stadigt sjunkande. Varför? Jo för att facket inte driver frågor för medlemmarnas bästa!
IF Metall sänkte den svenska modellen, och jag gråter verkligen inte över det!