Justera dimljus fram
Moderator: Redaktion
Justera dimljus fram
Hej
Nedslag på dimljus fram för högt på besiktningen. Hur justerar man dessa?
Nedslag på dimljus fram för högt på besiktningen. Hur justerar man dessa?
Tidigare en vit 85D med allt utom bakvända säten, nu vit Model 3 LR 2021, svart inredning + allt
Re: Justera dimljus fram
Via hjulhuset. Finns beskrivet i service manual för modell 3 här:
https://service.tesla.com/docs/Model3/S ... 3948D.html
Där står ockå vilken höjd det ska vara.
M3 SR+ 2019 FSD, HW 2.5, HW 3, 18"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
Får bara "unable to access" på denna länk. Är inloggad korrekt men det funkar inte.
Tidigare en vit 85D med allt utom bakvända säten, nu vit Model 3 LR 2021, svart inredning + allt
Ok, tar screenshots:
För att få tillgång så måste du också registrera dig för service manuals. För personligt bruk är det gratis. Har glömt hur man precis gjorde, dock.
Edit: jag tror du måste gå till "subscriptions" och skapa det där.
Stort tack 

- Bjelke
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Och på model S är det ett hål rakt under bara, och 8mm hylsa 

S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
På äldre MS antar jag? Tittar jag i service manual för model S 2021+, så finns ingenting om hur man justerar dimljusen. Kanske inte går?
- Bjelke
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Ja så kan det nog vara, min nyaste är nu 4,5 år gammal dvs en 2019-bil (pre Raven också).
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Min model 3 failade besiktningen idag, på samtliga framljus, dimljus för högt, halvljus för lågt, i synnerhet det vänstra.
Halvljusen bad jag att få justera när inställningsapparaten stod framför, vilket jag fick, och därmed blev det godkänt.
Dimljusen däremot fick jag åka hem med.
Kollade servicemanualen och lossade på plasten, på vänster sida gick det bra och jag justerade ner det till botten.
På höger sida däremot så hände dte ingenting när man skruvade. varken uppåt eller nedåt.
Så uppenbarligen trasigt ? ..Jag kopplade ur det helt och åkte tillbaka och ombesiktade, nu godkänt.
Jäkla surt, och den gick ju igenom en besiktning för ett år sen med dåvarande ägare.. hur sjutton kan fyra lysen ställa om sej på ett år ?
.:Dessutom påpekade han att jag saknar en plastlåpa baktill, där dragkroken skulle ha suttit, nu får jag leta rätt på en sådan med.
Halvljusen bad jag att få justera när inställningsapparaten stod framför, vilket jag fick, och därmed blev det godkänt.
Dimljusen däremot fick jag åka hem med.
Kollade servicemanualen och lossade på plasten, på vänster sida gick det bra och jag justerade ner det till botten.
På höger sida däremot så hände dte ingenting när man skruvade. varken uppåt eller nedåt.
Så uppenbarligen trasigt ? ..Jag kopplade ur det helt och åkte tillbaka och ombesiktade, nu godkänt.
Jäkla surt, och den gick ju igenom en besiktning för ett år sen med dåvarande ägare.. hur sjutton kan fyra lysen ställa om sej på ett år ?
.:Dessutom påpekade han att jag saknar en plastlåpa baktill, där dragkroken skulle ha suttit, nu får jag leta rätt på en sådan med.
- jonasl
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/jonas44573
Försökte justera ner inför besiktning på vår Y idag. Samma procedur men en 6 mm insex alt 9 mm hylsa. Överjävligt trångt.
Lyckades inte få dimljuset att stanna på när man lämnade sätet men besiktningsmannen tipsade om att lysena stannar på om man lägger nyckelkortet på sin plats i bilen, vet inte om det stämmer även för dimljusen?
Man kan ju ignorera måtten och köra ner dem i botten om man vill. Eller dra ur.. har sett att det finns eftermarknads-blinkers att sätta där istället
Lyckades inte få dimljuset att stanna på när man lämnade sätet men besiktningsmannen tipsade om att lysena stannar på om man lägger nyckelkortet på sin plats i bilen, vet inte om det stämmer även för dimljusen?
Man kan ju ignorera måtten och köra ner dem i botten om man vill. Eller dra ur.. har sett att det finns eftermarknads-blinkers att sätta där istället

Model Y LR AWD 2022
Det går att lägga nåt halvtungt i förarsätet. Funkade med hulsnyckelsatsen när jag skulle justera. Auto är ju ofta smidigt men lite frustrerande ibland.jonasl skrev: ↑30 jun 2025 18:40Försökte justera ner inför besiktning på vår Y idag. Samma procedur men en 6 mm insex alt 9 mm hylsa. Överjävligt trångt.
Man kan ju ignorera måtten och köra ner dem i botten om man vill. Eller dra ur.. har sett att det finns eftermarknads-blinkers att sätta där istället![]()
Jag fick det inte heller att funka först, men besiktningsmannen visade att man skulle gå in i belysningsmenyn, trycka på bromsen utan att sätta sej ner, och sen slå på dimljuset, satte man sej ner så stängdes dom av när man reste sej tydligen.
hela dimljuskonstruktionen kändes f.ö rätt smäckig.
- jonasl
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/jonas44573
Jag tyckte jag försökte alla möjliga varianter men just den missade jag nogrepulsiv skrev: ↑30 jun 2025 22:29Jag fick det inte heller att funka först, men besiktningsmannen visade att man skulle gå in i belysningsmenyn, trycka på bromsen utan att sätta sej ner, och sen slå på dimljuset, satte man sej ner så stängdes dom av när man reste sej tydligen.

Model Y LR AWD 2022