Ska man köpa elbilar från Kina?

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11718
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Ska man köpa elbilar från Kina?

Inlägg av martinot »

spacecoin skrev: 06 jul 2023 16:20
LarsOJ skrev: 06 jul 2023 15:55
Det handlar ju givetvis om var man har sin moraliska kompass.

Jag undvikar alltid att köpa produkter från diktaturer som Kina och Ryssland. Det är vidriga länder som ska undvikas och frysas ut med alla tänkbara medel.

Att skita i att köpa en bil från Kina är enkelt.. om den moraliska kompassen pekar rätt och man inte är girig.
Menar du att alla som köpt en M3 i Sverige har trasiga moraliska kompasser?

Det är väl lika lätt att skita i att köpa en bil från en tillverkare som aktivt motverkar fackföreningar? Dvs alla andra Teslabilar.
Även om det är svårt i dag att köpa en M3 i Sverige som inte kommer från Kina, så är alla M3 som jag köpt från USA.

Nästa gång kan dock bli svårare (tyvärr) att undvika Kina.

Fördelen med Kina och facken är dock att varken Tesla eller diktaturen har några fackföreningar alls där. Så vill man stödja fackföreningarnas makt (vilket inte är min ambition, men verkar vara din) så skall man absolut inte köpa bilar från Kina.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11718
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Ska man köpa elbilar från Kina?

Inlägg av martinot »

Maw skrev: 30 sep 2023 18:14
SwedishAdvocate skrev: 30 sep 2023 16:52
Det här är alltså något som gäller för alla europeiska eller amerikanska tillverkare som bygger bilar i Kina. Inte bara Tesla. Och hur mycket av Teslas totala produktion sker i Kina? All Teslas produktion som inte sker i Kina lär ju knappast få några kinesiska subventioner.
Tesla har drygt 50% av sin bilproduktion Kina enligt de senaste siffrorna jag sett och är alltså huvudsakligen en Kinesisk bilproducent…

Polestar har 100% av sin bilproduktion i Kina som jag läst.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11718
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Ska man köpa elbilar från Kina?

Inlägg av martinot »

Elof skrev: 28 sep 2023 22:53
Nej, givetvis bör vi helst undvika även Teslabilar byggda i Kina. Men nog är det värre med kinabyggda bilar från kinakontrollerade bolag. Att Tesla utnyttjar det låga kostnadsläget i Kina gynnar nog USA minst lika mycket som Kina.
Bra inlägg som jag instämmer i.

Helst skulle jag se att Tesla inte alls tillverkade bilar i Kina (och absolut inte bilar som exporteras från landet), men köper hellre en bil av ett fritt västerländskt företag som har montering av bilen i Kina än från ett renodlat kinesiskt pure-player-bolag, precis som jag hellre köper in iPhone som monterats i Kina än en telefon från Huawei.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
mickeisol
Teslaägare
Inlägg: 823
Blev medlem: 05 mar 2014 08:46

Re: Ska man köpa elbilar från Kina?

Inlägg av mickeisol »

Ryktas att VW ska avskeda folk i tyskland och flytta tillverkning till kina för att dom inte är konkurrenskraftiga i tyskland

Kan det stämma?
roffe_s
elbilist
Inlägg: 681
Blev medlem: 27 sep 2020 13:13

Re: Ska man köpa elbilar från Kina?

Inlägg av roffe_s »

mickeisol skrev: 29 nov 2023 08:12
Ryktas att VW ska avskeda folk i tyskland och flytta tillverkning till kina för att dom inte är konkurrenskraftiga i tyskland

Kan det stämma?
Ptjaa, ändå sedan t ex TeKo-, varvs- och stålindustrin försvann här i Svea och IKEA valde legotillverkning i Asien i stället för Småland har det väl varit känt att det höga löneläget här hemma gjort det lönsamt att lägga personalintensiv tillverkningsindustri i låglöneländer. Välfärd kostar som bekant. Jag träffade till exempel en större leverantör i stålindustrin i går, det är ursprungligen ett finskt företag men har numera sina konstruktörer i Litauen och merparten av produktionen i fabriker i Baltikum och f d Östeuropa. En slump? Knappast säger jag, snarare resultatet av en noggrann utvärdering och en balans mellan att kunna köpa billigt råmaterial från öst, låga lönelägen och trots transportbehovet rimliga leveranstider.

Den som tror att Tesla lade sina stora anläggningar för produktion av bilar till "övriga världen" inom Kinadominerade områden av filantropiska skäl bör nog tänka om. Musks undfallande hållning mot Kina är sannolikt ingen slump utan en väl avvägd inställning.

Om VW skulle förlägga mer av sin tillverkning i Kina skulle det därför inte förvåna, trots eskalerande transportkostnader vore det sannolikt det mest positiva utfallet när det gäller strikta kostnadsaspekter. Här är bekymret egentligen hur mycket vi som konsumenter är beredda att lägga till på prislappen för etiketten "made in EU". Att döma av t ex IKEAs och för all del även Teslas framgångar är det inte mycket...

Så hur ska man som konsument tänka då? Ptjaa, personligen kan i alla fall inte jag utvärdera fordonen när det gäller hur stor andel av köpeskilling och "vinst" som är upparbetad inom EU, jag har ju ingen aning om andelen komponenter som levererats från andra stater. Personligen gillar jag skatteintäkter till Svea så om ett företag i vart fall har delar av t ex FoU, design och konstruktion inom landets gränser genererar detta intäkter till samhället jag lever och verkar i.

Rätt eller fel? Det vet jag inte men det har i vart fall blivit en del i mitt tankesätt när det gäller vårt konsumtionsmönster.
Senast redigerad av roffe_s, redigerad totalt 2 gång.
Zeekr 001 2023
Polestar 2 2021
Användarvisningsbild
Verdi_
Teslaägare
Inlägg: 1410
Blev medlem: 23 okt 2023 13:49

Re: Ska man köpa elbilar från Kina?

Inlägg av Verdi_ »

roffe_s skrev: 29 nov 2023 09:01
mickeisol skrev: 29 nov 2023 08:12
Ryktas att VW ska avskeda folk i tyskland och flytta tillverkning till kina för att dom inte är konkurrenskraftiga i tyskland

Kan det stämma?
Ptjaa, ändå sedan t ex Teko-, varvs- och stålindustrin försvann här i Svea och IKEA valde legotillverkning i Asien i stället för Småland har det väl varit känt att det höga löneläget här hemma gjort det lönsamt att lägga personalintensiv tillverkningsindustri i låglöneländer. Välfärd kostar som bekant. Jag träffade till exempel en större leverantör i stålindustrin i går, det är ursprungligen ett finskt företag men har numera sina konstruktörer i Litauen och merparten av produktionen i fabriker i Baltikum och f d Östeuropa. En slump? Knappast säger jag, snarare resultatet av en noggrann utvärdering och en balans mellan att kunna köpa billigt råmaterial från öst, låga lönelägen och trots transportbehovet rimliga leveranstider.

Den som tror att Tesla lade sina stora anläggningar för produktion av bilar till "övriga världen" inom Kinadominerade områden av filantropiska skäl bör nog tänka till en gång till. Musks undfallande hållning mot Kina är sannolikt ingen slump utan en väl avvägd inställning.

Om VW skulle förlägga mer av sin tillverkning i Kina skulle det därför inte förvåna, trots eskalerande transportkostnader vore det sannolikt det mest positiva utfallet när det gäller strikta kostnadsaspekter. Här är bekymret egentligen hur mycket vi som konsumenter är beredda att lägga till på prislappen för etiketten "made in EU". Att döma av t ex IKEAs och för all del även Teslas framgångar är det inte mycket...

Så hur ska man som konsument tänka då? Ptjaa, personligen kan i alla fall inte jag utvärdera fordonen när det gäller hur stor andel av köpeskilling och "vinst" som är upparbetad inom EU, jag har ju ingen aning om andelen komponenter som levererats från andra stater. Personligen gillar jag skatteintäkter till Svea så om ett företag i vart fall har delar av t ex FoU, design och konstruktion inom landets gränser genererar detta intäkter till samhället jag lever och verkar i.

Rätt eller fel? Det vet jag inte men det har i vart fall blivit en del i mitt tankesätt när det gäller vårt konsumtionsmönster.
Att flytta tillverkning till Kina är inte alls lika lönsamt som det en gång var. Automatiseringen är högre och löneskillnaderna mindre än de en gång var.

Trenden är faktiskt motsatt, den går mot att flytta hem tillverkningen.
https://www.svd.se/a/BlRGE7/fler-jobb-flyttar-hem
https://www.di.se/brandstudio/fanuc/dar ... onelander/
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10934
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Ska man köpa elbilar från Kina?

Inlägg av Jerker »

Jag har sagt det förr i olika trådar och säger det igen. Ska vi vara konsekventa och låta bli att handla sånt som på ett eller annat sätt har sitt ursprung i Kina så kommer det inte att finnas mycket att välja på, iaf inte sånt som vi har råd med.

Hyllorna i affärer som Jula, Rusta etc. kommer att tömmas i princip helt och hållet. Men inte bara där. Även många andra "proffsbutiker" kommer att få problem om de skulle undvika kinaproducerat. Bilar från Kina är bara toppen på isberget.

Vi har själva arbetat länge och målmedvetet för att hamna i den här situationen.
roffe_s
elbilist
Inlägg: 681
Blev medlem: 27 sep 2020 13:13

Re: Ska man köpa elbilar från Kina?

Inlägg av roffe_s »

Verdi_ skrev: 29 nov 2023 09:38
roffe_s skrev: 29 nov 2023 09:01
mickeisol skrev: 29 nov 2023 08:12
Ryktas att VW ska avskeda folk i tyskland och flytta tillverkning till kina för att dom inte är konkurrenskraftiga i tyskland

Kan det stämma?
Ptjaa, ändå sedan t ex Teko-, varvs- och stålindustrin försvann här i Svea och IKEA valde legotillverkning i Asien i stället för Småland har det väl varit känt att det höga löneläget här hemma gjort det lönsamt att lägga personalintensiv tillverkningsindustri i låglöneländer. Välfärd kostar som bekant. Jag träffade till exempel en större leverantör i stålindustrin i går, det är ursprungligen ett finskt företag men har numera sina konstruktörer i Litauen och merparten av produktionen i fabriker i Baltikum och f d Östeuropa. En slump? Knappast säger jag, snarare resultatet av en noggrann utvärdering och en balans mellan att kunna köpa billigt råmaterial från öst, låga lönelägen och trots transportbehovet rimliga leveranstider.

Den som tror att Tesla lade sina stora anläggningar för produktion av bilar till "övriga världen" inom Kinadominerade områden av filantropiska skäl bör nog tänka till en gång till. Musks undfallande hållning mot Kina är sannolikt ingen slump utan en väl avvägd inställning.

Om VW skulle förlägga mer av sin tillverkning i Kina skulle det därför inte förvåna, trots eskalerande transportkostnader vore det sannolikt det mest positiva utfallet när det gäller strikta kostnadsaspekter. Här är bekymret egentligen hur mycket vi som konsumenter är beredda att lägga till på prislappen för etiketten "made in EU". Att döma av t ex IKEAs och för all del även Teslas framgångar är det inte mycket...

Så hur ska man som konsument tänka då? Ptjaa, personligen kan i alla fall inte jag utvärdera fordonen när det gäller hur stor andel av köpeskilling och "vinst" som är upparbetad inom EU, jag har ju ingen aning om andelen komponenter som levererats från andra stater. Personligen gillar jag skatteintäkter till Svea så om ett företag i vart fall har delar av t ex FoU, design och konstruktion inom landets gränser genererar detta intäkter till samhället jag lever och verkar i.

Rätt eller fel? Det vet jag inte men det har i vart fall blivit en del i mitt tankesätt när det gäller vårt konsumtionsmönster.
Att flytta tillverkning till Kina är inte alls lika lönsamt som det en gång var. Automatiseringen är högre och löneskillnaderna mindre än de en gång var.

Trenden är faktiskt motsatt, den går mot att flytta hem tillverkningen.
https://www.svd.se/a/BlRGE7/fler-jobb-flyttar-hem
https://www.di.se/brandstudio/fanuc/dar ... onelander/
Mmm, jag ser vad Du skriver och är inte oenig med Dig. Därför försökte jag vara tydlig med att betraktelsen gällde enbart kostnadsmässiga överväganden.

Under tiden sedan 2020 har vi väl lärt oss/påmints om hur bland annat pandemier, energitillgång och krig kan påverka kostnadsbild, leveranssäkerhet och tillgång till råmaterial. Säkerhet är en annan aspekt som säkert vägs in, det är svårare att hålla företagsspecifik spjutspetsteknologi in house på en fjärrmarknad. Det påverkar naturligtvis den sammantagna riskbedömningen för många företag. Men sannolikt finns fortfarande kostnadsfördelar med storskalig produktion i de länder som erbjuder billigast arbetskraft.

Det hoppas jag framgick av inlägget.
Zeekr 001 2023
Polestar 2 2021
Användarvisningsbild
mickeisol
Teslaägare
Inlägg: 823
Blev medlem: 05 mar 2014 08:46

Re: Ska man köpa elbilar från Kina?

Inlägg av mickeisol »

roffe_s skrev: 29 nov 2023 10:04
Verdi_ skrev: 29 nov 2023 09:38
roffe_s skrev: 29 nov 2023 09:01
mickeisol skrev: 29 nov 2023 08:12
Ryktas att VW ska avskeda folk i tyskland och flytta tillverkning till kina för att dom inte är konkurrenskraftiga i tyskland

Kan det stämma?
Ptjaa, ändå sedan t ex Teko-, varvs- och stålindustrin försvann här i Svea och IKEA valde legotillverkning i Asien i stället för Småland har det väl varit känt att det höga löneläget här hemma gjort det lönsamt att lägga personalintensiv tillverkningsindustri i låglöneländer. Välfärd kostar som bekant. Jag träffade till exempel en större leverantör i stålindustrin i går, det är ursprungligen ett finskt företag men har numera sina konstruktörer i Litauen och merparten av produktionen i fabriker i Baltikum och f d Östeuropa. En slump? Knappast säger jag, snarare resultatet av en noggrann utvärdering och en balans mellan att kunna köpa billigt råmaterial från öst, låga lönelägen och trots transportbehovet rimliga leveranstider.

Den som tror att Tesla lade sina stora anläggningar för produktion av bilar till "övriga världen" inom Kinadominerade områden av filantropiska skäl bör nog tänka till en gång till. Musks undfallande hållning mot Kina är sannolikt ingen slump utan en väl avvägd inställning.

Om VW skulle förlägga mer av sin tillverkning i Kina skulle det därför inte förvåna, trots eskalerande transportkostnader vore det sannolikt det mest positiva utfallet när det gäller strikta kostnadsaspekter. Här är bekymret egentligen hur mycket vi som konsumenter är beredda att lägga till på prislappen för etiketten "made in EU". Att döma av t ex IKEAs och för all del även Teslas framgångar är det inte mycket...

Så hur ska man som konsument tänka då? Ptjaa, personligen kan i alla fall inte jag utvärdera fordonen när det gäller hur stor andel av köpeskilling och "vinst" som är upparbetad inom EU, jag har ju ingen aning om andelen komponenter som levererats från andra stater. Personligen gillar jag skatteintäkter till Svea så om ett företag i vart fall har delar av t ex FoU, design och konstruktion inom landets gränser genererar detta intäkter till samhället jag lever och verkar i.

Rätt eller fel? Det vet jag inte men det har i vart fall blivit en del i mitt tankesätt när det gäller vårt konsumtionsmönster.
Att flytta tillverkning till Kina är inte alls lika lönsamt som det en gång var. Automatiseringen är högre och löneskillnaderna mindre än de en gång var.

Trenden är faktiskt motsatt, den går mot att flytta hem tillverkningen.
https://www.svd.se/a/BlRGE7/fler-jobb-flyttar-hem
https://www.di.se/brandstudio/fanuc/dar ... onelander/
Mmm, jag ser vad Du skriver och är inte oenig med Dig. Därför försökte jag vara tydlig med att betraktelsen gällde enbart kostnadsmässiga överväganden.

Under tiden sedan 2020 har vi väl lärt oss/påmints om hur bland annat pandemier, energitillgång och krig kan påverka kostnadsbild, leveranssäkerhet och tillgång till råmaterial. Säkerhet är en annan aspekt som säkert vägs in, det är svårare att hålla företagsspecifik spjutspetsteknologi in house på en fjärrmarknad. Det påverkar naturligtvis den sammantagna riskbedömningen för många företag. Men sannolikt finns fortfarande kostnadsfördelar med storskalig produktion i de länder som erbjuder billigast arbetskraft.

Det hoppas jag framgick av inlägget.

Nu verkar det som att VW flytten beror på högre kompetens i kina.
Hur det kan bli.
roffe_s
elbilist
Inlägg: 681
Blev medlem: 27 sep 2020 13:13

Re: Ska man köpa elbilar från Kina?

Inlägg av roffe_s »

mickeisol skrev: 29 nov 2023 10:28

Nu verkar det som att VW flytten beror på högre kompetens i kina.
Hur det kan bli.
Baserat på egna erfarenheter och vad jag kunnat följa sedan slutet av åttiotalet:

1 - Gästforskning. Redan när jag pluggade på tekniskt universitet var där mängder av gästforskare varav flertalet just från Kina. Utan att veta exakt hur allt detta finansierades är jag rätt säker på att mitt universitet hade full kostnadstäckning för dessa ambitiösa doktorander. Jag tror inte detta var unikt för vårt universitet, så såg det nog ut på en hel del lärosäten i västvärlden. Under ett par decennier ger detta utfall, när forskarna kommer hem tar de med sig kunnandet från den regionen.

2 - En något aningslös export av spjutspetsteknologi från vinstmaximerande företag i väst. Bygger Du din produkt i ett annat land innebär det även att kompetens och kunnande ökar i det tillverkande landet.

3 - En närapå outsinlig försörjning av personalresurser till samtliga befattningar i en större organisation. Utan bekymmer med VAB, semesterlagstiftning, karensdagar och till en kostnad långt under det företaget skulle ha i sitt hemland. Att starta upp eller bygga ut t ex FoU i Kalifornien eller Dortmund är sannolikt svårare (på grund av konkurrensen om kvalificerad personal) än i t ex Kina. Om Din platschef vid produktionsenheten erbjuder sig att ordna ett kompetenscentra både billigare och snabbare än hemmavid har det nog varit ett frestande alternativ för många företag.

Det är i alla fall min personliga bild av hur VW kan motivera en ökad tillverkning i Asien även baserat på tillgång till konkurrenskraftig kompetens.
Senast redigerad av roffe_s, redigerad totalt 1 gånger.
Zeekr 001 2023
Polestar 2 2021
Användarvisningsbild
wannabee
Teslaägare
Inlägg: 927
Blev medlem: 04 sep 2019 13:45

Re: Ska man köpa elbilar från Kina?

Inlägg av wannabee »

Tesla bilar från Kina, vet vi ju att de är bra byggda, vi tror att detsamma gäller bilar byggda i Berlin, i Fremont är de inte bra byggda, vare sig 3, S eller X.

Om detsamma gäller övriga bilmärken i Kina har jag inte koll på.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19603
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Ska man köpa elbilar från Kina?

Inlägg av Bjelke »

martinot skrev: 28 nov 2023 23:13
Maw skrev: 30 sep 2023 18:14
SwedishAdvocate skrev: 30 sep 2023 16:52
Det här är alltså något som gäller för alla europeiska eller amerikanska tillverkare som bygger bilar i Kina. Inte bara Tesla. Och hur mycket av Teslas totala produktion sker i Kina? All Teslas produktion som inte sker i Kina lär ju knappast få några kinesiska subventioner.
Tesla har drygt 50% av sin bilproduktion Kina enligt de senaste siffrorna jag sett och är alltså huvudsakligen en Kinesisk bilproducent…

Polestar har 100% av sin bilproduktion i Kina som jag läst.
Tillverkas även Lotusen där?
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
SwedishAdvocate
Inlägg: 5675
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Ska man köpa elbilar från Kina?

Inlägg av SwedishAdvocate »

Bjelke skrev: 29 nov 2023 13:19
martinot skrev: 28 nov 2023 23:13
Polestar har 100% av sin bilproduktion i Kina som jag läst.
Tillverkas även Lotusen där?
Som jag förstår det så är svaret på den frågan: Ja.

https://www.motor1.com/news/580438/lotu ... t-details/
Senast redigerad av SwedishAdvocate, redigerad totalt 1 gånger.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19603
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Ska man köpa elbilar från Kina?

Inlägg av Bjelke »

SwedishAdvocate skrev: 29 nov 2023 16:16
Bjelke skrev: 29 nov 2023 13:19
martinot skrev: 28 nov 2023 23:13
Polestar har 100% av sin bilproduktion i Kina som jag läst.
Tillverkas även Lotusen där?
Som jag förstår det så är svaret på den frågan: ja.

https://www.motor1.com/news/580438/lotu ... t-details/
Lite synd ju :(
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11718
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Ska man köpa elbilar från Kina?

Inlägg av martinot »

Bjelke skrev: 29 nov 2023 13:19
martinot skrev: 28 nov 2023 23:13
Maw skrev: 30 sep 2023 18:14
SwedishAdvocate skrev: 30 sep 2023 16:52
Det här är alltså något som gäller för alla europeiska eller amerikanska tillverkare som bygger bilar i Kina. Inte bara Tesla. Och hur mycket av Teslas totala produktion sker i Kina? All Teslas produktion som inte sker i Kina lär ju knappast få några kinesiska subventioner.
Tesla har drygt 50% av sin bilproduktion Kina enligt de senaste siffrorna jag sett och är alltså huvudsakligen en Kinesisk bilproducent…

Polestar har 100% av sin bilproduktion i Kina som jag läst.
Tillverkas även Lotusen där?
Ja.

Inte så förvånande då Lotus dessutom är ett kinesiskt bolag. Sedan 2017 ägs varumärket Lotus av den kinesiska biltillverkaren Geely.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
HerrNilsson
Teslaägare
Inlägg: 675
Blev medlem: 29 apr 2015 09:52

Re: Ska man köpa elbilar från Kina?

Inlägg av HerrNilsson »

Jerker skrev: 29 nov 2023 10:00
Jag har sagt det förr i olika trådar och säger det igen. Ska vi vara konsekventa och låta bli att handla sånt som på ett eller annat sätt har sitt ursprung i Kina så kommer det inte att finnas mycket att välja på, iaf inte sånt som vi har råd med.

Hyllorna i affärer som Jula, Rusta etc. kommer att tömmas i princip helt och hållet. Men inte bara där. Även många andra "proffsbutiker" kommer att få problem om de skulle undvika kinaproducerat. Bilar från Kina är bara toppen på isberget.

Vi har själva arbetat länge och målmedvetet för att hamna i den här situationen.
Exakt. Därför är det här argumentet att man inte "bör" köra kinesisk bil så löjligt. Snacka om att sila mygg och svälja elefanter, fast lite omvänt.
Mvh
Nilsson

Model Y LR
SwedishAdvocate
Inlägg: 5675
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Ska man köpa elbilar från Kina?

Inlägg av SwedishAdvocate »

HerrNilsson skrev: 29 nov 2023 20:37
Jerker skrev: 29 nov 2023 10:00
Jag har sagt det förr i olika trådar och säger det igen. Ska vi vara konsekventa och låta bli att handla sånt som på ett eller annat sätt har sitt ursprung i Kina så kommer det inte att finnas mycket att välja på, iaf inte sånt som vi har råd med.

Hyllorna i affärer som Jula, Rusta etc. kommer att tömmas i princip helt och hållet. Men inte bara där. Även många andra "proffsbutiker" kommer att få problem om de skulle undvika kinaproducerat. Bilar från Kina är bara toppen på isberget.

Vi har själva arbetat länge och målmedvetet för att hamna i den här situationen.
Exakt. Därför är det här argumentet att man inte "bör" köra kinesisk bil så löjligt. Snacka om att sila mygg och svälja elefanter, fast lite omvänt.
Jomenvisst... Hyllorna på Jula, Rusta etc. är ju proppfyllda med prylar som kostar
~350 000-1 000 000 eller mer...

En skruvmejsel på Jula för 20 pix eller en bil för en mille – vad är skillnaden liksom? :roll:

Svälja lite mygg men sila elefanter. There. Corrected that one for you.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
HerrNilsson
Teslaägare
Inlägg: 675
Blev medlem: 29 apr 2015 09:52

Re: Ska man köpa elbilar från Kina?

Inlägg av HerrNilsson »

SwedishAdvocate skrev: 29 nov 2023 20:50
HerrNilsson skrev: 29 nov 2023 20:37
Jerker skrev: 29 nov 2023 10:00
Jag har sagt det förr i olika trådar och säger det igen. Ska vi vara konsekventa och låta bli att handla sånt som på ett eller annat sätt har sitt ursprung i Kina så kommer det inte att finnas mycket att välja på, iaf inte sånt som vi har råd med.

Hyllorna i affärer som Jula, Rusta etc. kommer att tömmas i princip helt och hållet. Men inte bara där. Även många andra "proffsbutiker" kommer att få problem om de skulle undvika kinaproducerat. Bilar från Kina är bara toppen på isberget.

Vi har själva arbetat länge och målmedvetet för att hamna i den här situationen.
Exakt. Därför är det här argumentet att man inte "bör" köra kinesisk bil så löjligt. Snacka om att sila mygg och svälja elefanter, fast lite omvänt.
Jomenvisst... Hyllorna på Jula, Rusta etc. är ju proppfyllda med prylar som kostar
~350 000-1 000 000 eller mer...

En skruvmejsel på Jula för 20 pix eller en bil för en mille – vad är skillnaden liksom? :roll:

Svälja lite mygg men sila elefanter. There. Corrected that one for you.
Fast det är ju inte priset på den individuella prylen som är det viktiga för folk, och för argumentet. Det är ju att inköpet stödjer regimen i Kina eller nåt sånt. Och därför är det oetiskt.
Så torde logiskt sett vara oetiskt oavsett pris på prylen. En livstid av inköp av Kina-prylar i form av TV, möbler, gräsklippare etc. kan ju lätt nå samma summor som en bil så prisjämförelse pryl för pryl blir ju egalt.

Men om det är som du säger, att det är OK att köpa diverse prylar från Kina, men inte en bil...för den är dyr. Ja då är ju argumentet ännu löjligare än jag först trodde :D
Då är det inte ens principen som är det viktiga, utan summan pengar man lägger ut. Ja herregud...

Nej som sagt, jag fortsätter hålla med Jerker.
Mvh
Nilsson

Model Y LR
SwedishAdvocate
Inlägg: 5675
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Ska man köpa elbilar från Kina?

Inlägg av SwedishAdvocate »

HerrNilsson skrev: 29 nov 2023 21:10
SwedishAdvocate skrev: 29 nov 2023 20:50
HerrNilsson skrev: 29 nov 2023 20:37
Jerker skrev: 29 nov 2023 10:00
Jag har sagt det förr i olika trådar och säger det igen. Ska vi vara konsekventa och låta bli att handla sånt som på ett eller annat sätt har sitt ursprung i Kina så kommer det inte att finnas mycket att välja på, iaf inte sånt som vi har råd med.

Hyllorna i affärer som Jula, Rusta etc. kommer att tömmas i princip helt och hållet. Men inte bara där. Även många andra "proffsbutiker" kommer att få problem om de skulle undvika kinaproducerat. Bilar från Kina är bara toppen på isberget.

Vi har själva arbetat länge och målmedvetet för att hamna i den här situationen.
Exakt. Därför är det här argumentet att man inte "bör" köra kinesisk bil så löjligt. Snacka om att sila mygg och svälja elefanter, fast lite omvänt.
Jomenvisst... Hyllorna på Jula, Rusta etc. är ju proppfyllda med prylar som kostar
~350 000-1 000 000 eller mer...

En skruvmejsel på Jula för 20 pix eller en bil för en mille – vad är skillnaden liksom? :roll:

Svälja lite mygg men sila elefanter. There. Corrected that one for you.
Fast det är ju inte priset på den individuella prylen som är det viktiga för folk, och för argumentet. Det är ju att inköpet stödjer regimen i Kina eller nåt sånt. Och därför är det oetiskt.
Så torde logiskt sett vara oetiskt oavsett pris på prylen. En livstid av inköp av Kina-prylar i form av TV, möbler, gräsklippare etc. kan ju lätt nå samma summor som en bil så prisjämförelse pryl för pryl blir ju egalt.

Men om det är som du säger, att det är OK att köpa diverse prylar från Kina, men inte en bil...för den är dyr. Ja då är ju argumentet ännu löjligare än jag först trodde :D
Då är det inte ens principen som är det viktiga, utan summan pengar man lägger ut. Ja herregud...

Nej som sagt, jag fortsätter hålla med Jerker.
Ja det där får vi ju enas om att vara totalt oense om.

Jag vet inte hur du gör, men jag försöker undvika att köpa diktaturprylar efter bästa förmåga. Men vad ska jag göra om det inte finns några alternativ? Tillverka grejerna själv?

När det gäller bilar finns det alternativ i alla prisklasser. Det är det som är skillnaden.

Och... En undran som slår en är ju hur många av de som argumenterar för att köpa kinesiskt själva bedriver manufaktur i Kina?...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
Elof
Teslaägare
Inlägg: 826
Blev medlem: 09 dec 2018 11:48

Re: Ska man köpa elbilar från Kina?

Inlägg av Elof »

HerrNilsson skrev: 29 nov 2023 21:10
SwedishAdvocate skrev: 29 nov 2023 20:50
HerrNilsson skrev: 29 nov 2023 20:37
Jerker skrev: 29 nov 2023 10:00
Jag har sagt det förr i olika trådar och säger det igen. Ska vi vara konsekventa och låta bli att handla sånt som på ett eller annat sätt har sitt ursprung i Kina så kommer det inte att finnas mycket att välja på, iaf inte sånt som vi har råd med.

Hyllorna i affärer som Jula, Rusta etc. kommer att tömmas i princip helt och hållet. Men inte bara där. Även många andra "proffsbutiker" kommer att få problem om de skulle undvika kinaproducerat. Bilar från Kina är bara toppen på isberget.

Vi har själva arbetat länge och målmedvetet för att hamna i den här situationen.
Exakt. Därför är det här argumentet att man inte "bör" köra kinesisk bil så löjligt. Snacka om att sila mygg och svälja elefanter, fast lite omvänt.
Jomenvisst... Hyllorna på Jula, Rusta etc. är ju proppfyllda med prylar som kostar
~350 000-1 000 000 eller mer...

En skruvmejsel på Jula för 20 pix eller en bil för en mille – vad är skillnaden liksom? :roll:

Svälja lite mygg men sila elefanter. There. Corrected that one for you.
Fast det är ju inte priset på den individuella prylen som är det viktiga för folk, och för argumentet. Det är ju att inköpet stödjer regimen i Kina eller nåt sånt. Och därför är det oetiskt.
Så torde logiskt sett vara oetiskt oavsett pris på prylen. En livstid av inköp av Kina-prylar i form av TV, möbler, gräsklippare etc. kan ju lätt nå samma summor som en bil så prisjämförelse pryl för pryl blir ju egalt.

Men om det är som du säger, att det är OK att köpa diverse prylar från Kina, men inte en bil...för den är dyr. Ja då är ju argumentet ännu löjligare än jag först trodde :D
Då är det inte ens principen som är det viktiga, utan summan pengar man lägger ut. Ja herregud...

Nej som sagt, jag fortsätter hålla med Jerker.
Ständigt detta ”argument”. Att köpa dyra högteknologiska premiumprodukter direkt från kinesiska varumärken ökar naturligtvis regimens makt mer än om vi köper lågprisskruvmejslar för samma summa på Jula. Bryr du dig inte om diktaturen Kina blir världens mäktigaste land, skriv det istället.
Användarvisningsbild
Verdi_
Teslaägare
Inlägg: 1410
Blev medlem: 23 okt 2023 13:49

Re: Ska man köpa elbilar från Kina?

Inlägg av Verdi_ »

Elof skrev: 29 nov 2023 21:35
HerrNilsson skrev: 29 nov 2023 21:10
SwedishAdvocate skrev: 29 nov 2023 20:50
HerrNilsson skrev: 29 nov 2023 20:37
Jerker skrev: 29 nov 2023 10:00
Jag har sagt det förr i olika trådar och säger det igen. Ska vi vara konsekventa och låta bli att handla sånt som på ett eller annat sätt har sitt ursprung i Kina så kommer det inte att finnas mycket att välja på, iaf inte sånt som vi har råd med.

Hyllorna i affärer som Jula, Rusta etc. kommer att tömmas i princip helt och hållet. Men inte bara där. Även många andra "proffsbutiker" kommer att få problem om de skulle undvika kinaproducerat. Bilar från Kina är bara toppen på isberget.

Vi har själva arbetat länge och målmedvetet för att hamna i den här situationen.
Exakt. Därför är det här argumentet att man inte "bör" köra kinesisk bil så löjligt. Snacka om att sila mygg och svälja elefanter, fast lite omvänt.
Jomenvisst... Hyllorna på Jula, Rusta etc. är ju proppfyllda med prylar som kostar
~350 000-1 000 000 eller mer...

En skruvmejsel på Jula för 20 pix eller en bil för en mille – vad är skillnaden liksom? :roll:

Svälja lite mygg men sila elefanter. There. Corrected that one for you.
Fast det är ju inte priset på den individuella prylen som är det viktiga för folk, och för argumentet. Det är ju att inköpet stödjer regimen i Kina eller nåt sånt. Och därför är det oetiskt.
Så torde logiskt sett vara oetiskt oavsett pris på prylen. En livstid av inköp av Kina-prylar i form av TV, möbler, gräsklippare etc. kan ju lätt nå samma summor som en bil så prisjämförelse pryl för pryl blir ju egalt.

Men om det är som du säger, att det är OK att köpa diverse prylar från Kina, men inte en bil...för den är dyr. Ja då är ju argumentet ännu löjligare än jag först trodde :D
Då är det inte ens principen som är det viktiga, utan summan pengar man lägger ut. Ja herregud...

Nej som sagt, jag fortsätter hålla med Jerker.
Ständigt detta ”argument”. Att köpa dyra högteknologiska premiumprodukter direkt från kinesiska varumärken ökar naturligtvis regimens makt mer än om vi köper lågprisskruvmejslar för samma summa på Jula. Bryr du dig inte om diktaturen Kina blir världens mäktigaste land, skriv det istället.
Nej det är exakt samma sak. Det säljs ju fler skruvmejslar än bilar. Resultatet är detsamma. Pengarna hamnar i Kina och vi blir av med arbetstillfällen.
Användarvisningsbild
Elof
Teslaägare
Inlägg: 826
Blev medlem: 09 dec 2018 11:48

Re: Ska man köpa elbilar från Kina?

Inlägg av Elof »

Verdi_ skrev: 29 nov 2023 21:40
Elof skrev: 29 nov 2023 21:35
HerrNilsson skrev: 29 nov 2023 21:10
SwedishAdvocate skrev: 29 nov 2023 20:50
HerrNilsson skrev: 29 nov 2023 20:37


Exakt. Därför är det här argumentet att man inte "bör" köra kinesisk bil så löjligt. Snacka om att sila mygg och svälja elefanter, fast lite omvänt.
Jomenvisst... Hyllorna på Jula, Rusta etc. är ju proppfyllda med prylar som kostar
~350 000-1 000 000 eller mer...

En skruvmejsel på Jula för 20 pix eller en bil för en mille – vad är skillnaden liksom? :roll:

Svälja lite mygg men sila elefanter. There. Corrected that one for you.
Fast det är ju inte priset på den individuella prylen som är det viktiga för folk, och för argumentet. Det är ju att inköpet stödjer regimen i Kina eller nåt sånt. Och därför är det oetiskt.
Så torde logiskt sett vara oetiskt oavsett pris på prylen. En livstid av inköp av Kina-prylar i form av TV, möbler, gräsklippare etc. kan ju lätt nå samma summor som en bil så prisjämförelse pryl för pryl blir ju egalt.

Men om det är som du säger, att det är OK att köpa diverse prylar från Kina, men inte en bil...för den är dyr. Ja då är ju argumentet ännu löjligare än jag först trodde :D
Då är det inte ens principen som är det viktiga, utan summan pengar man lägger ut. Ja herregud...

Nej som sagt, jag fortsätter hålla med Jerker.
Ständigt detta ”argument”. Att köpa dyra högteknologiska premiumprodukter direkt från kinesiska varumärken ökar naturligtvis regimens makt mer än om vi köper lågprisskruvmejslar för samma summa på Jula. Bryr du dig inte om diktaturen Kina blir världens mäktigaste land, skriv det istället.
Nej det är exakt samma sak. Det säljs ju fler skruvmejslar än bilar. Resultatet är detsamma. Pengarna hamnar i Kina och vi blir av med arbetstillfällen.
Nej, mer av pengarna hamnar i Kina när du köper en bil av ett kinesiskt ”premiummärke” än när du köper smågrejer på Jula. Du tror inte det? Dessutom är det väl ingen som på allvar tror att de som köper nya dyra bilar lägger motsvarande pengar på kinesiska smågrejer? Vad det gäller dyra bilar är det ganska enkelt att undvika kinamärken. Ska man ha en snorbillig liten pryl är det mer ansträngning per krona att undvika Kina.
Förövrigt lovar jag att försöka undvika kinamejslar och kinastrumpor om ni lovar att undvika bilarna.
Senast redigerad av Elof, redigerad totalt 3 gång.
SwedishAdvocate
Inlägg: 5675
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Ska man köpa elbilar från Kina?

Inlägg av SwedishAdvocate »

Verdi_ skrev: 29 nov 2023 21:40
Elof skrev: 29 nov 2023 21:35
HerrNilsson skrev: 29 nov 2023 21:10
SwedishAdvocate skrev: 29 nov 2023 20:50
HerrNilsson skrev: 29 nov 2023 20:37


Exakt. Därför är det här argumentet att man inte "bör" köra kinesisk bil så löjligt. Snacka om att sila mygg och svälja elefanter, fast lite omvänt.
Jomenvisst... Hyllorna på Jula, Rusta etc. är ju proppfyllda med prylar som kostar
~350 000-1 000 000 eller mer...

En skruvmejsel på Jula för 20 pix eller en bil för en mille – vad är skillnaden liksom? :roll:

Svälja lite mygg men sila elefanter. There. Corrected that one for you.
Fast det är ju inte priset på den individuella prylen som är det viktiga för folk, och för argumentet. Det är ju att inköpet stödjer regimen i Kina eller nåt sånt. Och därför är det oetiskt.
Så torde logiskt sett vara oetiskt oavsett pris på prylen. En livstid av inköp av Kina-prylar i form av TV, möbler, gräsklippare etc. kan ju lätt nå samma summor som en bil så prisjämförelse pryl för pryl blir ju egalt.

Men om det är som du säger, att det är OK att köpa diverse prylar från Kina, men inte en bil...för den är dyr. Ja då är ju argumentet ännu löjligare än jag först trodde :D
Då är det inte ens principen som är det viktiga, utan summan pengar man lägger ut. Ja herregud...

Nej som sagt, jag fortsätter hålla med Jerker.
Ständigt detta ”argument”. Att köpa dyra högteknologiska premiumprodukter direkt från kinesiska varumärken ökar naturligtvis regimens makt mer än om vi köper lågprisskruvmejslar för samma summa på Jula. Bryr du dig inte om diktaturen Kina blir världens mäktigaste land, skriv det istället.
Nej det är exakt samma sak. Det säljs ju fler skruvmejslar än bilar. Resultatet är detsamma. Pengarna hamnar i Kina och vi blir av med arbetstillfällen.
Men återigen:
För vissa produkter finns det inga alternativ. Vissa produkter tillverkas bara i diktaturer av företag som har sin hemvist i nämnda diktaturer.

Men så ser det ju inte ut när det gäller bilar.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
BEV[e-Rage]
Inlägg: 523
Blev medlem: 13 apr 2019 09:29

Re: Ska man köpa elbilar från Kina?

Inlägg av BEV[e-Rage] »

Hur många (vanliga) bilköpare vet var respektive bilmodell numera är tillverkad?
Vissa tror säkert att MG fortfarande är från England.
Hur många vet och/eller bryr sig om att tex Volvo EX30 och även de nya eldrivna Mini Cooper varianterna numera tillverkas i Kina?
Skulle det ens hjälpa om produkter tillverkade i/av diktaturer fick en tydlig varningstext i EU?
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10934
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Ska man köpa elbilar från Kina?

Inlägg av Jerker »

Hur många som köper Iphone eller Appledatorer ligger sömnlösa över att de är tillverkade i Kina? Eller Lenovo, som förut var IBM men köptes upp av Kina? Eller annan hemelektronik som tillverkas i Kina? Värdet av allt från skruvmejslar upp till kapitalvaror är mångdubbelt större än värdet av bilar som Kina exporterar. Det var "skruvmejslarna" som byggde Kinas ekonomi och gjorde dem kapabla att idag tillverka riktigt bra bilar. Och billiga.

Vi sitter fast i ett global ekonomiskt system som går ut på att tillverka i låglöneländer för att vi ska kunna konsumera hejdlöst. På samma sätt som med miljöfrågan, att endast en försvinnande liten del av oss i väst är beredda att avstå från en hel del som gör vår tillvaro bekväm, sluta köra fossilt, avstå från flygresor eller båtresor (ja, t.ex. Finlandsbåtarna är enorma miljöbovar) osv. så är det en försvinnande liten del som är beredd att avstå från allt som Kina producerar, oavsett om det är ett amerikanskt eller kinesiskt företag som står som ägare.
Skriv svar