Tesla går från 12v till 48v
Moderator: Redaktion
- Off Grid Byggaren
- Inlägg: 2295
- Blev medlem: 06 jan 2016 22:40
Re: Tesla går från 12v till 48v
Det finns mycket 48 volts utrustning inom telekom, järnvägar, tunnelbana etc.
Så visst finns det en hel del produkter redan.
Så visst finns det en hel del produkter redan.
Re: Tesla går från 12v till 48v
Gränsen är 62 volt. Och de är därför man väljer 48 volt. Precis som ett 12 volt batteri oftast är runt 14 i praktiken när de är i drift så är en 48 volts en bit över 50 volt i praktiken plus lite marginal så ser man till de blir reglerna för den lägre spänningen som gäller.fth skrev: ↑17 maj 2023 19:17Att legacy auto i slutet av 90-talet löst diskuterade ett 42-voltssystem som rann ut i sanden och att någon enstaka mildhybrid sedan dess har ett separat 48V-system utöver det vanliga 12V-systemet räknar iaf inte jag som att detta är en färdig och tillgänglig teknik.Maw skrev: ↑17 maj 2023 18:18Åtminstone sedan sent 90-tal så har man planerat för högre spänning, 42 vilt, vilket är 3x den vanliga "12-volt" som vi är vana vid.
2011 kom Tyska biltillverkare överrens om att gå över till 48 volt. Tesla kan säkert göra något bra av det här precis som de brukar. De tar befintlig teknik och paketerar och förfinar på ett riktigt bra sätt. Sen får de Teslafanatikerna att tro att det var Tesla som uppfann hjulet
Om Tesla som första biltillverkare levererar ett fordon som saknar 12V-batteri och helt är baserat på 48V-system så tror jag inte man behöver vara "Teslafanatiker" för att tycka att dom är först, och de facto "uppfann hjulet". Det finns vad det verkar i princip ingen "befintlig teknik" öht för detta, såvitt jag kan avgöra så kommer Tesla själva behöva designa och bygga i princip alla delar själva (viket dom iofs inte har varit främmande för historiskt).
En annan sak som dock slår mig med detta är den högre spänningen väl med nödvändighet kommer att kompiicera service och underhåll? 48V nominell spänning i batteriet innebär ju en högsta spänning i systemet långt över 50V, vilket väl innebär att endast auktoriserade elinstallatörer får öht röra LV-systemet, byta batteri etc?
/fth
Sen är frågan vad som egentligen driver den högre spänningen på batteriet? Om jag får gissa så är de Teslas kraftiga datorer, dvs mcu och ap. Jag kan nog se olika vägar här för att lösa de problemen, de är liksom inte fönsterhissen som behöver 48 volt.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7262
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Tesla går från 12v till 48v
En av dom huvudsakliga orsakerna är att kunna gå ned i dimension på alla kablar i bilen.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7262
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Tesla går från 12v till 48v
Ja så är det förstås, det är väl kanske därför man väljer just den spänningen och inte ännu högre?
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Re: Tesla går från 12v till 48v
Jo absolut de fattar jag men den vinsten finns ju bara på de delar som drar mycket ström, tex en servo motor för backspegeln eller stolen drar inte så mycket ström och så blir skillnaden i kabelarea så marginell att de inte påverkar. Baksidan kan vara att du måste ha en större dc/dc steg (från 12 eller 48 volt) på all elektronik, Glöm inte att alla elektronik fortfarande oftast använde 3.3 volt.
Men visst jag har inte koll på hela arkitekturen i bilen men min poäng är att de finns för och nackdelar som måste vägas mot varandra.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
- Olof Tenghoff
- Teslaägare
- Inlägg: 173
- Blev medlem: 03 jan 2019 12:49
- Ort: Florida
- Referralkod: ts.la/olof1715
Re: Tesla går från 12v till 48v
Det är verkligen hög tid att gå upp i spänning, kan nog alla hålla med om som känt vikten i en kabelstam till en modern bil.
Alla tillverkare väntar på att någon annan går i bräschen. Eftersom massmarknadskomponenterna på 12V kostnadsoptimerats sedan de infördes på 60 talet blir det ett enormt avbräck för den som blir först och måste ersätta precis alla 12V komponenter i en hel bil. Inget som händer av sig självt i en stagnerad bransch med låga marginaler. Hade det inte varit för Tesla hade vi nog haft 12 V i många decennier till.
Det är möjligen Optimus som knuffar Tesla över gränsen. Den ska gå på 50 V, använder bilarnas FSD-dator och de kommer att få ta fram de flesta elkomponenter själva enligt vad de sa på årsmötet i tisdags.
Alla tillverkare väntar på att någon annan går i bräschen. Eftersom massmarknadskomponenterna på 12V kostnadsoptimerats sedan de infördes på 60 talet blir det ett enormt avbräck för den som blir först och måste ersätta precis alla 12V komponenter i en hel bil. Inget som händer av sig självt i en stagnerad bransch med låga marginaler. Hade det inte varit för Tesla hade vi nog haft 12 V i många decennier till.
Det är möjligen Optimus som knuffar Tesla över gränsen. Den ska gå på 50 V, använder bilarnas FSD-dator och de kommer att få ta fram de flesta elkomponenter själva enligt vad de sa på årsmötet i tisdags.
Teslaägare sedan 2013
Re: Tesla går från 12v till 48v
Nu blir det äntligen verklighet med 48V iom Cybertruck och alla framtida Teslor.
Tesla Investerare
Tesla Model 3 2019
Tesla Model 3 2019
- jonasl
- Teslaägare
- Inlägg: 3706
- Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
- Referralkod: ts.la/jonas44573
Re: Tesla går från 12v till 48v
Först av alla biltillverkare trots att det pratats om det så länge?
Model Y LR AWD 2022
Re: Tesla går från 12v till 48v
Wow.. finns de några länkar där man kan läsa om de.. kul de vågar ta steget... De är utmanande men finns nog många långtids fördelar..
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Re: Tesla går från 12v till 48v
Fattar jag det rätt att alla framtida Tesla-modeller blir 4x så bra nu?
Befintiga 3/Y/S/X lär väl ligga kvar på 12v länge eller vad tror ni?
I praktiken är det väl en besparing på en handfull dollar per bil som är värdet.
Re: Tesla går från 12v till 48v
På sikt tror jag de är mer. Du kan göra alla kablar för ström matning klenare vilket i en bil är ganska många. Men på kort sikt är de säkert dyrare då de troligen är lägre volymer på komponenter eftersom ingen annan kör på 48 volt än. Skulle även tro de blir lättare att mata ström till tex fsd data en och även media datorn som kräver hyfsade effekter.
Men ja de finns för och nackdelar såklart.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
-
- Inlägg: 52
- Blev medlem: 06 aug 2023 13:08
- Referralkod: ts.la/sebastian237369
Re: Tesla går från 12v till 48v
Tesla gör väl ganska mycket av elektroniken själva. Isåfall behöver det inte bli nån nämnvärd ökning i kostnad att köra på 48V istället för 12V, oavsett matningsspänning så behöver det konverteras ner till nivåer som 1V, 1.8V, 2.5V, 3.3V på korten för att komponenterna ska fungera.chaffis75 skrev: ↑29 nov 2023 17:35På sikt tror jag de är mer. Du kan göra alla kablar för ström matning klenare vilket i en bil är ganska många. Men på kort sikt är de säkert dyrare då de troligen är lägre volymer på komponenter eftersom ingen annan kör på 48 volt än. Skulle även tro de blir lättare att mata ström till tex fsd data en och även media datorn som kräver hyfsade effekter.
Men ja de finns för och nackdelar såklart.
MYLR
- FinaFisken
- Teslaägare
- Inlägg: 289
- Blev medlem: 07 jul 2018 13:29
Re: Tesla går från 12v till 48v
Mercedes har tydligen stora leveransproblem just nu relaterat till deras 48v system i någon modell, så Tesla är nog inte först.
Har tyvärr ingen länk men såg det för någon vecka sen och blev förvånad eftersom jag inte trodde det fanns än.
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 7714
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: Tesla går från 12v till 48v
Många mildhybrider har 48V, men även 12V.FinaFisken skrev: ↑29 nov 2023 22:03Mercedes har tydligen stora leveransproblem just nu relaterat till deras 48v system i någon modell, så Tesla är nog inte först.
Har tyvärr ingen länk men såg det för någon vecka sen och blev förvånad eftersom jag inte trodde det fanns än.
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Re: Tesla går från 12v till 48v
Mercedes 48v är enbart för hybridsystemet(som hos alla andra). De har även ett vanligt 12v-system.FinaFisken skrev: ↑29 nov 2023 22:03Mercedes har tydligen stora leveransproblem just nu relaterat till deras 48v system i någon modell, så Tesla är nog inte först.
Har tyvärr ingen länk men såg det för någon vecka sen och blev förvånad eftersom jag inte trodde det fanns än.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Tesla går från 12v till 48v
Mycket intressant!taliz skrev: ↑17 maj 2023 11:26Från https://www.youtube.com/live/bZNL_8bUz6A?feature=share
Tydligen stor besparing på kopparkablage.
Kommer övriga tillverkare följa efter tro?
Läste någonstans någon som räknat på att att en övergång från 12V till 48V på LV-sidan kan ge större viktbesparingar än en övergång från 400V till 800V på HV-sidan.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7262
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Tesla går från 12v till 48v
Säga vad man vill om Tesla, men dom är ju inte rädda för att kasta gamla "sanningar" överbord och testa nya lösningar.
Tesla skickade dessutom ut ett kompendium till alla andra biltillverkare, "How to Design a 48-Volt Vehicle", episkt! /fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Re: Tesla går från 12v till 48v
Ja, de nuvarande modellerna har ju 15,5V och 400V-system. Och lär knappast designas om bara för det.
Tesla Y LR -22 EAP
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7262
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Tesla går från 12v till 48v
Haha
Jag zoomade in kompendiet i Hagerty-videon för att se om det gick att läsa resten av texten.
”…YOU INCOMPETENT BOOBS!
DO WE REALLY HAVE TO DO YOUR HOMEWORK FOR YOU?
xoxo,
elon”
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Re: Tesla går från 12v till 48v
Nu kan jag ha helt fel men jag har för mig att jag hörde någonstans att om man går över från 12V till 48V så skulle man kunna gå från att ha en separat kabel för ström och en annan kabel för styrning till en gemensam kabel som gjorde båda. Detta skulle kunna betyda att man inte bara går ner i tjocklek i kablar utan även går ner i antal kablar.
Är jag helt ute och cyklar eller tror ni detta skulle vara möjligt?
Är jag helt ute och cyklar eller tror ni detta skulle vara möjligt?
Re: Tesla går från 12v till 48v
OT: vad är anledningen till att en elbil har ett separat 12v-batteri?Gustafsson skrev:Första generationen roadster använder huvudbatteriet för 12v, men senare versioner gick tillbaka till ett separat 12 v batteri. Roadstern går dock att köra utan 12 v batteriet.
Re: Tesla går från 12v till 48v
Bootstrap (du måste ha ström för att kunna ladda en elbil). Det är inte praktiskt att konvertera ned 400v till 12 heller.John Galt skrev: ↑03 dec 2023 13:02OT: vad är anledningen till att en elbil har ett separat 12v-batteri?Gustafsson skrev:Första generationen roadster använder huvudbatteriet för 12v, men senare versioner gick tillbaka till ett separat 12 v batteri. Roadstern går dock att köra utan 12 v batteriet.
https://www.caranddriver.com/features/a ... batteries/
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7262
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Tesla går från 12v till 48v
Vet vi om Cybertruck har ett LV-batteri öht eller om den använder HV-batteriet på något sätt?
Jag har inte lyckats hitta någon konkret info om detta, bara en massa spekulationer.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Re: Tesla går från 12v till 48v
Det finns väl redan idag en transformator som laddar lilla batterietspacecoin skrev:Bootstrap (du måste ha ström för att kunna ladda en elbil). Det är inte praktiskt att konvertera ned 400v till 12 heller.
https://www.caranddriver.com/features/a ... batteries/
Re: Tesla går från 12v till 48v
Utan att veta så låter de fullt rimligt.. högvolt används ju bara i ett fåtal komponenter i bilen medan lågvolt använda i rent ut sagt massor av deler i bilen.martinot skrev: ↑02 dec 2023 22:27Mycket intressant!taliz skrev: ↑17 maj 2023 11:26Från https://www.youtube.com/live/bZNL_8bUz6A?feature=share
Tydligen stor besparing på kopparkablage.
Kommer övriga tillverkare följa efter tro?
Läste någonstans någon som räknat på att att en övergång från 12V till 48V på LV-sidan kan ge större viktbesparingar än en övergång från 400V till 800V på HV-sidan.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19