BMW i3s gör precis det, kompenserar frånvaron med regen genom att bromsa motsvarande med bromsarna så tillåtet är det.AAKEE skrev:
//benke
Moderator: Redaktion
BMW i3s gör precis det, kompenserar frånvaron med regen genom att bromsa motsvarande med bromsarna så tillåtet är det.AAKEE skrev:
Det finns i tex USA men inte i Sverige. Det är beskrivet i engelska manualen för min S, men det finns inget val i menyn.benke_berguv skrev: ↑03 dec 2023 23:37BMW i3s gör precis det, kompenserar frånvaron med regen genom att bromsa motsvarande med bromsarna så tillåtet är det.AAKEE skrev:
//benke
Jag har skrivit i en annan tråd här att det finns inom EU. Kollade Holland exempelvis.AAKEE skrev: ↑03 dec 2023 23:56Det finns i tex USA men inte i Sverige. Det är beskrivet i engelska manualen för min S, men det finns inget val i menyn.benke_berguv skrev: ↑03 dec 2023 23:37BMW i3s gör precis det, kompenserar frånvaron med regen genom att bromsa motsvarande med bromsarna så tillåtet är det.AAKEE skrev:
//benke
Kollar man på notateslaapp.com så ser man ganska mycket som inte är aktuellt i Sverige eller EU, men som finns på andra ställen.
Vet inget mer, men det lär ju finnas en anledning att den funktionen inte är aktiv här.
I en FB-grupp var det en som hävdade att det fortfarande finns på pre-facelift Model 3. Någon som vet om det stämmer?AAKEE skrev: ↑03 dec 2023 23:56Det finns i tex USA men inte i Sverige. Det är beskrivet i engelska manualen för min S, men det finns inget val i menyn.benke_berguv skrev: ↑03 dec 2023 23:37BMW i3s gör precis det, kompenserar frånvaron med regen genom att bromsa motsvarande med bromsarna så tillåtet är det.AAKEE skrev:
//benke
Kollar man på notateslaapp.com så ser man ganska mycket som inte är aktuellt i Sverige eller EU, men som finns på andra ställen.
Vet inget mer, men det lär ju finnas en anledning att den funktionen inte är aktiv här.
Vet inte, men det fanns inte på min 21 refresh.
Din bil har ett NMC-batteri (eller NMC med 4% aluminium= NCMA).Kelvin skrev: ↑04 dec 2023 13:18Ska hämta min första elbil förhoppningsvis inom kort, MYLR. Har ni konkreta tips till en nybörjare? Bor stor del av året i jämtlandsfjällen omgiven av snökanoner & vind som bjuder på konstant kyla, nedisning etc då jag saknar garage. Uppskattar allt från körinställningar till fysiska uppgraderingar. Har listat ut att laddhandske inte är fel för att slippa problem med laddporten samt att man behöver ha silikon på lister & dörr. Kör mestadels korta sträckor, 1-2mil, är det bäst att ha ex konstant laddning men 50% för att kunna förvärma etc? Drar mycket skotersläp, dock verkar bilen vara riktigt bra för ändamålet. Planerar att ha bilen länge och vill ta hand om batteriet.
Väl mött.
Fast MY RWD häver ju regen-sladdarna blixtsnabbt, så det är nog obehaget och rädslan som är det jobbiga, inte att man får en okontrollerbar sladd. För det får man inte.airdrive skrev: ↑06 dec 2023 09:26Funderar kring anti-sladdsystem och ABS. Det är såklart en grym skillnad på dessa båda vad gäller systmens komplexitet. Men…..
Är inte antisladd / traction control obligatoriskt på nya bilar inom EU? Känns konstigt om en tillverkare är tvingad att ha det vad gäller framdrivning men inte vad gäller broms.
Fritt från minnet är ABS krav sedan 90-talet. Verkar klart konstigt om det är okej att designa en bil så att det ger låsta hjul / sladd under ”normal” körning i halka.
Dock har jag inte koll på det regulatoriska och lite lat för att grotta ner mig så djupt, men kanske nån här som har lite bättre koll?
Det spelar ingen roll, den inställningen gör bara skillnad i promenadfart.
friroll är bara vid riktigt låga hastigheter. I övrigt är regen där ändå
Jo precis, det kan man ju ha i när man lånar ut bilen till någon. Kör man själv så vill man väl inte att den är slöare. Tänk om man måste pressa på in någon nödsituation liksom. Det är ju direkt farligt i ett sånt läge att ha chill i. Det är ju bara att gasa mindre om man vill accelerera sakta.