MYP farlig på vinterväg?

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

benke_berguv

Re: MYP farlig på vinterväg?

Inlägg av benke_berguv »

AAKEE skrev:
SkipperO skrev: 02 dec 2023 09:09

Det skall väll finnas ett val så att bilen automatiskt kompenserar med bromsarna när regen inte räcker, sen nått år tillbaka. Glömmer dock att kolla efter det valet varenda gång, så nått att ta tag i idag…
Det är inte aktivt i Sverige/EU, kanske pga någon regel?
BMW i3s gör precis det, kompenserar frånvaron med regen genom att bromsa motsvarande med bromsarna så tillåtet är det.

//benke
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ke18519

Inlägg av AAKEE »

benke_berguv skrev: 03 dec 2023 23:37
AAKEE skrev:

Det skall väll finnas ett val så att bilen automatiskt kompenserar med bromsarna när regen inte räcker, sen nått år tillbaka. Glömmer dock att kolla efter det valet varenda gång, så nått att ta tag i idag…
BMW i3s gör precis det, kompenserar frånvaron med regen genom att bromsa motsvarande med bromsarna så tillåtet är det.

//benke
Det finns i tex USA men inte i Sverige. Det är beskrivet i engelska manualen för min S, men det finns inget val i menyn.
Kollar man på notateslaapp.com så ser man ganska mycket som inte är aktuellt i Sverige eller EU, men som finns på andra ställen.
Vet inget mer, men det lär ju finnas en anledning att den funktionen inte är aktiv här.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
nogren
Teslaägare
Referralkod: ts.la/niklas756762

Inlägg av nogren »

AAKEE skrev: 03 dec 2023 23:56
AAKEE skrev:

//benke
Det finns i tex USA men inte i Sverige. Det är beskrivet i engelska manualen för min S, men det finns inget val i menyn.
Kollar man på notateslaapp.com så ser man ganska mycket som inte är aktuellt i Sverige eller EU, men som finns på andra ställen.
Vet inget mer, men det lär ju finnas en anledning att den funktionen inte är aktiv här.
Jag har skrivit i en annan tråd här att det finns inom EU. Kollade Holland exempelvis.
Och jag tror mig haft det i början på min bil. Innan den (min gissning) förstått att den är i Sverige.
Förmodligen samma mekanism som gör Spotifyreklamen Holländsk, innan bilen fattar att den är i Sverige.
MY RWD -23 Midnight Silver/ Black
BMW X3 G01 30d -18 såld
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare

Inlägg av Legato »

AAKEE skrev: 03 dec 2023 23:56
AAKEE skrev:

//benke
I en FB-grupp var det en som hävdade att det fortfarande finns på pre-facelift Model 3. Någon som vet om det stämmer?
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare

Inlägg av AAKEE »

Legato skrev: 04 dec 2023 08:06

I en FB-grupp var det en som hävdade att det fortfarande finns på pre-facelift Model 3. Någon som vet om det stämmer?
Vet inte, men det fanns inte på min 21 refresh.

Enkelt, de som påstår det får lov att visa en bild på settingen i menyn där det framgår att bilen är i sverige! ;)

Rätt sannolikt att de har fel. Det är nog inte beroende på model utan på geografisk region / land.

Model 3 har det i USA, ävwn de nya.
Model S, samma som jag har har det i USA.

Jag ser att folk verkar missuppfatta den nya symbolen som kom för ~ ett år sedan eller så som betyder att regen är begränsad - men folk tror det betyder att bromsarna ska användas istället för regen när den symbolen visas.

Bilden visar ju en streckad linje ungefär som när regendelen på effektstapeln får streck på en model 3.
IMG_6274.jpeg
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
wannabee
Teslaägare

Inlägg av wannabee »

Rocko skrev: 02 dec 2023 09:49
amg1967 skrev: 30 nov 2023 15:56
Kan hålla med om att det kan kännas lite osäkert. Blir väl att lära sig vänsterbromsa.
Det tillåter inte mjukvaran ;)

När jag hämtade min Y så konstaterade jag att bilen bromsade som sjutton varje gång man både tryckte på bromsen och gasen samtidigt. Något jag tydligen gjorde ofta på bensinbilen, så det fick jag sluta med.
Kelvin

Inlägg av Kelvin »

Ska hämta min första elbil förhoppningsvis inom kort, MYLR. Har ni konkreta tips till en nybörjare? Bor stor del av året i jämtlandsfjällen omgiven av snökanoner & vind som bjuder på konstant kyla, nedisning etc då jag saknar garage. Uppskattar allt från körinställningar till fysiska uppgraderingar. Har listat ut att laddhandske inte är fel för att slippa problem med laddporten samt att man behöver ha silikon på lister & dörr. Kör mestadels korta sträckor, 1-2mil, är det bäst att ha ex konstant laddning men 50% för att kunna förvärma etc? Drar mycket skotersläp, dock verkar bilen vara riktigt bra för ändamålet. Planerar att ha bilen länge och vill ta hand om batteriet.

Väl mött.
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Referralkod: ts.la/jonas44573

Inlägg av jonasl »

Korta körningar drar alltid mycket, vi har -10 nu och det tickar 3-4% även om jag bara kör några kilometer. Därefter lugnar det sig markant. Vintertid pluggar jag alltid i så att bilen är fulladdad (55% har jag som gräns till vardags för att vara extra snäll mot batteriet).

Det är en LR vi har. Den står dock i carport för det mesta vilket underlättar.

Förvärma kupen gör jag allt som oftast, det räcker med 5 minuter innan man går ut.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
nallebrean
Teslaägare

Inlägg av nallebrean »

Ge mig ständig one pedel drive Elon! Det här är ju löjligt, som att åka kundvagn.
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare

Inlägg av AAKEE »

Kelvin skrev: 04 dec 2023 13:18
Ska hämta min första elbil förhoppningsvis inom kort, MYLR. Har ni konkreta tips till en nybörjare? Bor stor del av året i jämtlandsfjällen omgiven av snökanoner & vind som bjuder på konstant kyla, nedisning etc då jag saknar garage. Uppskattar allt från körinställningar till fysiska uppgraderingar. Har listat ut att laddhandske inte är fel för att slippa problem med laddporten samt att man behöver ha silikon på lister & dörr. Kör mestadels korta sträckor, 1-2mil, är det bäst att ha ex konstant laddning men 50% för att kunna förvärma etc? Drar mycket skotersläp, dock verkar bilen vara riktigt bra för ändamålet. Planerar att ha bilen länge och vill ta hand om batteriet.

Väl mött.
Din bil har ett NMC-batteri (eller NMC med 4% aluminium= NCMA).
Ladda fullt när du behöver är inget problem, men när du inte behöver mer minskar du degraderingen om bilen står med max 60%.
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
airdrive
Teslaägare
Referralkod: ts.la/martin185079

Inlägg av airdrive »

Funderar kring anti-sladdsystem och ABS. Det är såklart en grym skillnad på dessa båda vad gäller systmens komplexitet. Men…..

Är inte antisladd / traction control obligatoriskt på nya bilar inom EU? Känns konstigt om en tillverkare är tvingad att ha det vad gäller framdrivning men inte vad gäller broms.

Fritt från minnet är ABS krav sedan 90-talet. Verkar klart konstigt om det är okej att designa en bil så att det ger låsta hjul / sladd under ”normal” körning i halka.

Dock har jag inte koll på det regulatoriska och lite lat för att grotta ner mig så djupt, men kanske nån här som har lite bättre koll?
M3 LR 2023
Användarvisningsbild
nogren
Teslaägare
Referralkod: ts.la/niklas756762

Inlägg av nogren »

airdrive skrev: 06 dec 2023 09:26
Funderar kring anti-sladdsystem och ABS. Det är såklart en grym skillnad på dessa båda vad gäller systmens komplexitet. Men…..

Är inte antisladd / traction control obligatoriskt på nya bilar inom EU? Känns konstigt om en tillverkare är tvingad att ha det vad gäller framdrivning men inte vad gäller broms.

Fritt från minnet är ABS krav sedan 90-talet. Verkar klart konstigt om det är okej att designa en bil så att det ger låsta hjul / sladd under ”normal” körning i halka.

Dock har jag inte koll på det regulatoriska och lite lat för att grotta ner mig så djupt, men kanske nån här som har lite bättre koll?
Fast MY RWD häver ju regen-sladdarna blixtsnabbt, så det är nog obehaget och rädslan som är det jobbiga, inte att man får en okontrollerbar sladd. För det får man inte.

Även faktumet att de flesta sedan tidigare har ryggmärgsreflexen att släppa upp när det börjar sladda kan ju förvärra det en aning, men jag tycker min MY RWD blixtsnabbt fixat biffen varje gång hittills.

För att göra en enkel mjukvara som passar alla blir det tyvärr en del kompromisser. Jag vet inte om man skall bry sig så mycket att det inte går att stänga av regen vid halka, och/eller den här skivbromskompenseringen som verkar avstängd på svenska marknaden. Den borde ju bromsa mer på frambromsarna, vilket får bättre stabilitet i vinterföre...
MY RWD -23 Midnight Silver/ Black
BMW X3 G01 30d -18 såld
azmir

Inlägg av azmir »

Mycket har skrivits här, men ska man ha regeringen på under vinter eller köra krypa? Så man slipper små sladdar...
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael72656

Inlägg av mikebike »

azmir skrev: 06 dec 2023 23:42
Mycket har skrivits här, men ska man ha regeringen på under vinter eller köra krypa? Så man slipper små sladdar...
Det spelar ingen roll, den inställningen gör bara skillnad i promenadfart.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
Tomsgbg
Teslaägare

Inlägg av Tomsgbg »

azmir skrev: 06 dec 2023 23:42
Rekommenderar läget fri rullning.
Användarvisningsbild
agehall
Teslaägare

Inlägg av agehall »

Gör det skillnad i fart då? Är inte alla lägen bara inställningar för hur bilen beter sig i gångfart?
M3LR -21
SAAB 9-5 BioPower -09
SAAB 9-3 TurboX
Användarvisningsbild
Oscar11
Teslaägare
Referralkod: ts.la/oscar23897

Inlägg av Oscar11 »

agehall skrev: 07 dec 2023 06:56
Gör det skillnad i fart då? Är inte alla lägen bara inställningar för hur bilen beter sig i gångfart?
Ingen skillnad i fart…
Tesla MYLR -23
azmir

Inlägg av azmir »

Kollat Youtube etc, många säger man ska sätta chill och friroll under vinter för att slippa små sladd när man kör.

Jag har börjat köra idag, kändes bättre men får utvärdera mer.. Någon annan som kanske har mer erfarenhet?
Användarvisningsbild
zsh
Teslaägare

Inlägg av zsh »

azmir skrev: 07 dec 2023 13:08
Kollat Youtube etc, många säger man ska sätta chill och friroll under vinter för att slippa små sladd när man kör.

Jag har börjat köra idag, kändes bättre men får utvärdera mer.. Någon annan som kanske har mer erfarenhet?
friroll är bara vid riktigt låga hastigheter. I övrigt är regen där ändå
MY RWD 2023 - Perpetual Beta Edition
azmir

Inlägg av azmir »

Absolut! Men när man släpper gasen så kickar väl inte regereneringen igång direkt..

Jag tycker det gick mycket bättre för mig med chill och friroll när jag körde idag.. Inte lika mycket små sladd...
Användarvisningsbild
jalfa
Teslaägare

Inlägg av jalfa »

det är skillnad på sladd och sladd. Jag bor i Norrland, kör nya 18 tums nordiska dubbfria 235/55 rwd och det funkar utmärkt bra. Bilen testades rejält i snösmockan som kom för någon vecka sedan då jag körde ToR jobbet 6 mil enkel väg mellan Umeå och Vindeln. Ok det gäller bara att ta det lilla lugna i rondeller i stan och inte släppa gasen fullt på landsväg. Bra däck och inte gasa så förbannat samt hålla avstånd till framförvarande är viktigt.
Användarvisningsbild
Oscar11
Teslaägare
Referralkod: ts.la/oscar23897

Inlägg av Oscar11 »

Beror inte mkt av problemet att folk upplever Tesla som nervösa att de kommer från en seg Volvo V70 till en bil med prestanda som en Porsche? De är inte vana vid den snabba gasresponsen och grymma effekten.

Körde som sagt själv E4 från Norrköping söderut och det var inte långt från glansis. Saltbilar ute och många låg i 80 liksom jag själv. Testade trycka till på gasen lite hårdare och då spann det direkt men esp givk in direkt och korrigerade.

Tror de flesta måste leka lite mer med bilen och lära sig hur den reagerar. Det är väl ca 400hk i en MYLR vilket många nog inte tänker på.
Tesla MYLR -23
Användarvisningsbild
pejvic
Teslaägare

Inlägg av pejvic »

Precis. Ut på stora parkeringar och provocera. Tvärnita osv. Läser många som är livrädda i början. Känslan är ju totalt annorlunda mot att köra en gammal fossil. Även att köra en xc40
Elbil är helt annorlunda.
Allt handlar hur man rör högerfoten och det kan ta lite tid att vänja sig vid. Chill mode gör ingen skillnad. Det är foten som bestämmer.
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Referralkod: ts.la/jonas44573

Inlägg av jonasl »

Chill ger väl lite lugnare gasrespons har jag för mig? Har dock aldrig testat det läget, förstår inte syftet :-)
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
pejvic
Teslaägare

Inlägg av pejvic »

jonasl skrev: 08 dec 2023 09:15
Chill ger väl lite lugnare gasrespons har jag för mig? Har dock aldrig testat det läget, förstår inte syftet :-)
Jo precis, det kan man ju ha i när man lånar ut bilen till någon. Kör man själv så vill man väl inte att den är slöare. Tänk om man måste pressa på in någon nödsituation liksom. Det är ju direkt farligt i ett sånt läge att ha chill i. Det är ju bara att gasa mindre om man vill accelerera sakta.
Skriv svar