Från lyssning på olika poddar och forum så har jag fått uppfattningen att det kan strula med torkarbladen på MY vid autopilot igång, att torkarbladen setts på automatiskt fast än det ej regnar eller är smuts på rutan. Har ni/någon upplevt detta? Är det i så fall likadant på MS?
Även fast jag tvättar bilen för hand 2ggr i månaden är jag inte sugen på att ej kunna stänga av bladen för att det är pyttesmuts på Sensorn samt behöva stanna för att ta bort smutsen och köra igen. Kanske denna smäll man får ta?
Från lyssning på olika poddar och forum så har jag fått uppfattningen att det kan strula med torkarbladen på MY vid autopilot igång, att torkarbladen setts på automatiskt fast än det ej regnar eller är smuts på rutan. Har ni/någon upplevt detta? Är det i så fall likadant på MS?
Även fast jag tvättar bilen för hand 2ggr i månaden är jag inte sugen på att ej kunna stänga av bladen för att det är pyttesmuts på Sensorn samt behöva stanna för att ta bort smutsen och köra igen. Kanske denna smäll man får ta?
Nej det beror på att Model Y inte har radar utan litar på kameran för avståndsbedömning och för det så tvingas torkarna igång när bilen tror att rutan har regn eller smuts på sig.
Möjligen att nyare Model S har samma problem, det vet jag inte. Min från 2018 har iaf inte fått radarn avaktiverad. (Kan köra på AP upp till 150 km/h istället för 140 km/h som de utan radar)
Gustafsson: Autotorkfunktionen på min HW4-plaid har funkat näst intill perfekt sedan leveransen i Maj. HW4-autopiloten var dock inte riktigt lika självsäker vid leverans som den jag hade i min tidigare HW3-bil. Numera känns den dock mer stabil.
Plusminusnoll: När det gäller hur automatiken uppför sig mellan bilarna så är det stor skillnad i hur detta upplevs. Vissa upplever exempelvis automatiska torkarna (eller helljuset) som fullständigt oacceptabel, andra ser inga problem alls. Varför? Jag tror personligen att det är så oerhört många parametrar som spelar in. I vilka förhållanden har man kört, vilka förväntningar man har sedan tidigare, kombination av olika versioner av mjukvara och kameror, kanske även hur vissa bilar är ihopmonterade osv.
MS Plaid HW4 2023, svart, svarta säten, FSD MS Performance HW3 2021
MS90D HW1 2016
Inga problem på nya S. Men autotorkarna fungerar sämre. HW4 + nya kameror verkar inte lira ihop som HW3 och de gamla kamerorna.
Med "nyare" menar jag Raven typ. Fick inte de radarn avaktiverad? Tror min klarade sig precis. Hade jag köpt FSD hade jag fått nån senare version av något och då hade radarn avaktiverats också.
MY21 och MS 2020 raven är väl det som är aktuellt för oss med den budgeten vi har. Men blir nojig nu när ni skriver att radarn blivit avaktiverad på raven? Eller tolkar jag något fel nu?
MY21 och MS 2020 raven är väl det som är aktuellt för oss med den budgeten vi har. Men blir nojig nu när ni skriver att radarn blivit avaktiverad på raven? Eller tolkar jag något fel nu?
Om det är någon tröst så är radarn avaktiverad på Model Y (också).
MY21 och MS 2020 raven är väl det som är aktuellt för oss med den budgeten vi har. Men blir nojig nu när ni skriver att radarn blivit avaktiverad på raven? Eller tolkar jag något fel nu?
Har googlat lite nu och det verkar vara bara på Palladium som det rör, dvs den senaste faceliften från årsmodell 2021/22. Men nån annan här kanske vet mer?
Jag vet iaf att man ser det på att man bara får köra på Autopilot upp till 140 km/h istället för 150 km/h.
Plaiden årsmodell Maj -23 blir skitsur om jag kör 140,5 km med autopiloten och straffar mig med diverse indragna funktioner.
Min förra MS årsmodell -21 (uttagen december -20) gick snabbare än så med FSD'n påslagen, det minns jag, för jag blev överraskad när Plaiden började gnälla så fort. Men när exakt jag gjorde senaste körningen med autopilot i +140 på förra bilen kommer jag tyvärr inte ihåg.. Kan ha varit förra hösten.
MS Plaid HW4 2023, svart, svarta säten, FSD MS Performance HW3 2021
MS90D HW1 2016
Har fortfarande aldrig kört någon Tesla utan radar och då innefattar det ca 5 Raven.
Den senaste Raven jag hade returnerades dock till KVD bla pga att just radarn var "MIA". Lustigt nog så vaknade radarn och funkade igen på resan tillbaka till KVD
Idag ska jag köra min första LR Plus, dvs 2021a, får väl se hur det är med den
Har fortfarande aldrig kört någon Tesla utan radar och då innefattar det ca 5 Raven.
Den senaste Raven jag hade returnerades dock till KVD bla pga att just radarn var "MIA". Lustigt nog så vaknade radarn och funkade igen på resan tillbaka till KVD
Idag ska jag köra min första LR Plus, dvs 2021a, får väl se hur det är med den
Då får vi hoppas på risigt väder så att du får en full Tesla-upplevelse.
Det mesta är väl sagt i tråden men på pappret tycker jag MY är överlägsen men i verkligheten så har jag backat ur 2 beställningar av MY efter ett antal provkörningar och erfarenheter från några kompisar som bytt från MS Raven till MY. Så nu har jag 2 MS Raven och är uppe i nästan 30000 MS mil (3 st) och 10000 mil M3 mil (2st). MS Raven är svåröverträffad i förhållande till inköpskostnaden.
Highland MY kanske blir grejen?
Det mesta är väl sagt i tråden men på pappret tycker jag MY är överlägsen men i verkligheten så har jag backat ur 2 beställningar av MY efter ett antal provkörningar och erfarenheter från några kompisar som bytt från MS Raven till MY. Så nu har jag 2 MS Raven och är uppe i nästan 30000 MS mil (3 st) och 10000 mil M3 mil (2st). MS Raven är svåröverträffad i förhållande till inköpskostnaden.
Highland MY kanske blir grejen?
Skulle kunnat vara jag som skrivit det där. MY ser bra ut på papper men är inte så trevlig i verkligheten. Tror jag leder över dig dock, jag har nog backar ur 3 beställningar.
Har funderat på att byta min -18 mot en Raven men orkar inte. Dels känner jag min bil utan och innan och dels skulle jag bli av med fri SuC.