Som jag skrivit innan är det såklart oacceptabelt om någon fackrepresentant ljugit om att A-kassan kan dras in. Att man kan uteslutas från facket om man deltar är däremot både möjligt och rimligt. Den stora skillnaden är att i fallet med Tesla så är det att det är Tesla/Musk som hotat med detta, inte en random lokal representant, medan IF Metall tar avstånd från påståendet om indragen A-kassa.DanneB skrev: ↑08 dec 2023 20:44Man får inte hota om att dra in A-kassan, men ändå gjorde facket det.iAkita skrev: ↑08 dec 2023 19:53Man får inte hota om att dra in aktieoptionerna i USA heller. Ändå gjorde både Tesla och Musk det. Musk dessutom in ett offentligt inlägg på Twitter. Han har väl lärt sig av det misstaget och gör det iallafall inte offentligt längre.Pontus skrev: ↑08 dec 2023 18:55Vill bara nämna som någon annan redan gjort att hur personalen behandlas av sina närmsta chefer i USA och i Sverige kan vara som natt och dag på samma företag, jag vet. Sedan har det ju inkommit vittnesmål om att en del i varje fall blir bättre behandlade av sin chef på Tesla än dom blivit på tidigare jobb med KA. Så jag tror inte KA påverkar så mycket i denna fråga.iAkita skrev: ↑08 dec 2023 16:44Att artikeln är 6 månader gammal spelar noll roll. Det finns inget som tyder på att Musk/Tesla ändrat syn på facken sen dess. Däremot förklarar det alldeles utmärkt varför ingen öppet vågar uttala sig i media, och varför folk är rädda för att strejka eller säga något negativt om villkoren hos Tesla. Det finns noll anledning att tro att synen på personalen skiljer sig i USA och Sverige.
Bortförklaringar och inlägg som försöker ta fokus från sakfrågan incoming om 3, 2, 1, ...
Förutom ovanstående var Tesla skyldiga till hotat dra in aktieoptioner framöver, vilket det även rapporteras om i Sverige (men som naturligtvis omöjligen kan vara sant).Tesla committed several other violations including interfering with employee leafleting, prohibiting employees from distributing union materials without approval and threatening them with discharge, prohibiting employees from communication with the media about their employment, interrogating certain employees about union activity, and disciplining employee Jose Moran for his union activity.![]()
Angående akrieoptio.er finns inte det i Sverige så det går inte att dra in, dvs hot om det är bara påhitt för att skapa dåligt rykte, säkert IF som drog igång det (bara en sur gissning från mig). Så de saker som vi vet är felaktiga kan vi väl sluta repetera om och om igen.
Jag håller annars med om att chefer i olika länder inom samma företag kan vara väldigt olika. Skillnaden med Tesla är att det är extremt toppstyrt och inte ens VD eller styrelse inom dotterbolag har rätt att fatta självständiga beslut om vad som är bäst på just den marknad de verkar. Frågan är om de ens kan göra det i USA. Tesla är en one man show och Musk kommer sänka Tesla precis som han sänker X. Tyvärr. Han har gjort ett fantastiskt jobb att bygga upp företaget, men nu behöver han gå och låta någon annan förvalta det han byggt upp.![]()
![]()
https://teslaclubsweden.se/en-manad-med-konflikten/
Tycker det mesta som har med facket att göra bygger på hot, hårt språk och trashtalk. Det är vår vilja eller så är det kört för dig. Ingen respekt för andra, trots att de följer alla lagar. Då har jag varit med i ett fackförbund, men valt att går ur, på grund av att jag tyckte de var för slappa och inte gjorde det jag betalade dem för att göra. Hota och kräva går bra, men att göra det de sedan får betalt för? Not so much.
Vägrar betala några fackpampar för det usla arbetet de gör och framför allt hur den fackliga kulturen ser ut.
Om den Svenska fackens verksamhet karaktäriserades av hot, hårt språk och trashtalk så har jag svårt att förstå varför inga arbetsgivarorganisationer eller politiker vill skrota den svenska modellen, eller varför vi har så extremt få strejkdagar i Sverige. Dessutom tar facken ansvar för nationalekonomin och har till exempel varit återhållsamma i att kräva löneförhöjningar för att kompensera för den höga inflationen.
Du kan givetvis uppfatta de Svenska fackens diskurs som mer konfrontativ än vad jag gör, men min egen uppfattning är att den verkligen inte sticker ut på ett negativt sätt jämfört med fackens diskurs i andra länder, inklusive USA. Snarare tvärt om.