Destination chargers i Romme Alpin

Tips du vill dela med dig om hur bilarna kan laddas. Laddkartor, laddkort, kontakter, utomlands, etc.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807

Re: Destination chargers i Romme Alpin

Inlägg av Nicke Nyfiken »

joel80 skrev:
Om du försöker att läsa mina inlägg igen kan du se att jag tycker precis tvärtom. SUC var helt nödvändigt för att driva på utveklingen och få andra att fatta.
Så du tycker att det är bra och nödvändigt att Tesla kör sin egen standard för snabbladdning, samtidigt som du tycker att de är korkade om man gör samma sak med destinationsladdning?
Vad är skillnaden? Tesla försöker bygga en laddinfrastruktur som fungerar för sina kunder. Vad gör de andra biltillverkarna?
Men nu finns det en standard för destinationsladdning och den bör följas.
Vad är det för standard? Shuko 10A, eller?
Få forum jag är med i där det är så jävla mycket påhopp eller otrevligheter som på det här så fort man har en liten annan uppfattning om saken än sekten.
Vad hade du förväntat dig?

Du är inne på ett Teslaforum och uttrycker dina förhoppningar om att det INTE ska sättas upp gratis destinationsladdare för Teslaägare.

Och du anser att Tesla är korkade som inte bjuder dig som Volvoägare på gratis destinationsladdning. Är det så svårt att förstå att Tesla måste spela efter de kommersiella spelreglerna för att överleva. Allt till alla "gratis", är en kommunistisk villfarelse som inte funkar i verkligheten, hur lockande tanken än må vara.
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
joel80
elbilist

Inlägg av joel80 »

Har ni inte koll på annat än era Teslor vad gäller elbilar?
http://www.svenskenergi.se/Pressrum/Nyh ... tamt-sig-/

"Laddning med mod 3 och typ 2-kontakt är i linje med den europeiska standarden EN 61851-1 och är att se som en grundplattform som möjliggör laddning från 1 till 3 faser och med strömstyrkor på upp till maximalt 63A per fas och som därför flexibelt kan anpassas efter laddplatsens behov."

Att jag går mothugg förstår jag. Jag har inget emot en diskussion med för och motargument. Men otrevligheten i vissa av era inlägg är så tråkigt och så barnsligt och det är märkligt att vuxna män sitter och känner att de behöver utrycka sig på det viset.

Mitt mål eller argument är inte att jag ska få gratis laddning utan att hela elbilssverige ska ha enhetlighet och att laddare på offentliga ställen eller t.ex hotell inte ska vara modellspecifika.

När det gäller SC fanns det inga alternativ. Och fortfarande finns det inget lika bra/snabbt alternativ. Skulle såklart önska att det i framtiden var standardisering på snabbladdning också så att alla kan ta del av den infrastruktur som byggs upp.
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Inlägg av bylund »

Det blir en roligare diskussion om man försöker förstå båda sidor. Sidorna som jag har förstått är:
a) Bra att Tesla sätter upp laddare för sina kunder
b) Det vore bra om vi hade laddare som alla kan använda

Jag tycker att b vore bättre än a, men det gäller att någon betalar. Om skidanläggningar, restauranger, äventyrsbad o s v ser att de får fler kunder så kan de nog tycka att det är värt att betala för b. Om inte så är det bra att alternativ a finns. Om många anläggningar ser att det drar kunder att erbjuda laddning kanske fler börjar våga sig på att köpa in laddare för alla.

Att Tesla ger bort Teslaspecifikaladdare ser jag inget konstigt eller dåligt med. Det kan dessutom bereda vägen för andras investeringar. Så se nu till att utnyttja destinationsladdarna och berätta för näringsidkarna att ni valde dem just för att de erbjuder laddning!
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
joel80
elbilist

Inlägg av joel80 »

Jag förstår de argumenten, och hoppas att de, i de fall där t.ex hotell tar emot de modell-låsta laddarna, ser att det ger nått positivt och även satsar på laddare som alla kan använda.

Det som vore synd är ju om det istället ger en negativ bild.. Alltså att det är så krångligt med elbil för man vet aldrig oman kan ladda eller inte då det är så olika överallt... Det är ju det man gärna vill komma bort ifrån. Det ska vara enkelt att ladda. Om ett hotell då säger/skriver att de erbjuder laddning, utan att specificera att det bara gäller Tesla, kanske andra elbilsägare istället får lite otrevlig överraskning när de kommer dit.

Det hade ju egentligen inte varit någon större förlust om tesla-laddarna haft just typ2 mode 3. En fet Tesla-logga för att visa vem som fått dit laddare, men möjligt för andra att ladda också. Skulle varit bra reklam och ligger i linje med hur i allafall jag ser på Tesla som varumärke.
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare

Inlägg av apkungen »

Jag tycker också att stämningen kan vara lite väl hård här ibland. Det tycker jag att vi får jobba på. Jag ser upp till alla er teslaägare så det är lite extra jobbigt att få en känga då.

Så vitt jag har läst så är det ingen som sagt att tesla inte borde sätta upp dessa laddare, bara att det finns förbättringspotential.

Om andra bilar skulle kunna betala för sig med en kortterminal skulle vara guld men det är klart, fler grejer som kan gå sönder och krångla och det blir dyrare.
Användarvisningsbild
Andreasson
Teslaägare

Inlägg av Andreasson »

bylund skrev:
Det blir en roligare diskussion om man försöker förstå båda sidor. Sidorna som jag har förstått är:
a) Bra att Tesla sätter upp laddare för sina kunder
b) Det vore bra om vi hade laddare som alla kan använda

Jag tycker att b vore bättre än a, men det gäller att någon betalar. Om skidanläggningar, restauranger, äventyrsbad o s v ser att de får fler kunder så kan de nog tycka att det är värt att betala för b. Om inte så är det bra att alternativ a finns. Om många anläggningar ser att det drar kunder att erbjuda laddning kanske fler börjar våga sig på att köpa in laddare för alla.

Att Tesla ger bort Teslaspecifikaladdare ser jag inget konstigt eller dåligt med. Det kan dessutom bereda vägen för andras investeringar. Så se nu till att utnyttja destinationsladdarna och berätta för näringsidkarna att ni valde dem just för att de erbjuder laddning!
Bra Bylund! :)
Du har alltid så bra och balanserade inlägg! Du har HELT rätt!
Model S 85D (2015)
Model X Long Range (2020)
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare

joel80 skrev:
Mitt mål eller argument är inte att jag ska få gratis laddning utan att hela elbilssverige ska ha enhetlighet och att laddare på offentliga ställen eller t.ex hotell inte ska vara modellspecifika.
Jag är helt enig med dig i sak, även om jag ser det som betydligt större än enbart Sverige.

Problemet är att det är jäkligt mycket snack och lite hockey när det handlar om elbilsladdning. När Tesla väljer att agera istället för att diskutera så måste de göra det enligt de kommersiella villkoren som finns. Annars skadar de sig själv. Och så länge ingen annan biltillverkare vill ta något som helst ansvar kring laddning så blir det tyvärr såhär.

Men att då hoppas på att Teslas laddare inte ska bli populära är kontraproduktiv. För precis som bylund skriver så kan Teslas gratisladdare förhoppningsvis vara inkörsporten för hotell, skidanläggningar, restauranger osv som inte är beredda att investera i laddare. Men om de då ser att det kan ge ökad försäljning att erbjuda laddmöjligheter så blir de säkert villiga att själva investera i laddare för alla. Alternativet är att alla fortsätter att diskutera utan att agera och då blir det inga destinationsladdare alls och det förlorar alla elbilsägare på.
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Användarvisningsbild
Hammar

Inlägg av Hammar »

Sen finns det ytterligare en aspekt på att bara Tesla bilar kan använda laddarna.
Om du sätter upp laddare som kan leverera 16/32A 3-fas, så vill du ju att bilarna som bara kan ladda 1-fas, ställer sig på laddplatserna bredvid, som ger 16/32A 1-fas.
joel80
elbilist

Inlägg av joel80 »

Där är jag i och för sig inne på att just på hotell och sånna ställen kanske är bättre att utnyttja elen bättre. (om man nu inte har saftigt med el draget till garaget.) Alltså att det är att föredra 6 platser med 16A enfas istället för 2 platser med 16a trefas. Nattparkering ger ju ändå fullt i de allra flesta situationer då. Samt att vare sig teslaägare eller andra elbilsägare egenligen känner för att springa och parkera om bilarna när det är fulladdat.. (för att ge andra möjlighet att ladda) Speciellt inte om det är under natten.

Hur mycket räknar ni med Tesla att 16a enfas ger? 17km/h?
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Inlägg av bylund »

joel80 skrev:
Ungefär. En tumregel som fungerar bra utom vid riktigt låga amperetal är en km per timme per ampere per fas.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Fredlund
Teslaägare

Inlägg av Fredlund »

Hörde just att ett köpcenter håller på att installera 30 st laddare men att det var superhemligt. Det verkar verkligen vara på gång nu. :D
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare

bylund skrev:
En tumregel som fungerar bra utom vid riktigt låga amperetal är en km per timme per ampere per fas.
Min upplevelse är att det stämmer väldigt exakt. Laddade tidigare med Schuko 10A hemma och fick då 10km/h. Efter 3 fasinstallationen laddar jag fortfarande med 10A och får 30km/h. På jobbet laddar jag med 16A 3-fas och får 48km/h.

På vilket sätt förändras det vid låga amperetal?
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
vigge50

Inlägg av vigge50 »

Nicke Nyfiken skrev:
bylund skrev:
En tumregel som fungerar bra utom vid riktigt låga amperetal är en km per timme per ampere per fas.
Min upplevelse är att det stämmer väldigt exakt. Laddade tidigare med Schuko 10A hemma och fick då 10km/h. Efter 3 fasinstallationen laddar jag fortfarande med 10A och får 30km/h. På jobbet laddar jag med 16A 3-fas och får 48km/h.

Låter väldigt konstigt då 3-fas inte ger tre gången så hög effekt utan 1,32 gånger så hög effekt.
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare

vigge50 skrev:
Nicke Nyfiken skrev:
bylund skrev:

Låter väldigt konstigt då 3-fas inte ger tre gången så hög effekt utan 1,32 gånger så hög effekt.
Men det sitter 3 separata laddare i bilen. En för varje fas.
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Inlägg av bylund »

Nicke Nyfiken skrev:
bylund skrev:

Du får färre km/h vid låga amperetal, då overheaden blir större andel. Prova ladda på 5 A så får du se...
vigge50

Inlägg av vigge50 »

Nicke Nyfiken skrev:
vigge50 skrev:
Nicke Nyfiken skrev:
bylund skrev:

Glömde bort att det var 400V istället för 230V :lol:
Och jag läser elkurser på högskolan...... :D
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Inlägg av bylund »

vigge50 skrev:
Nicke Nyfiken skrev:
vigge50 skrev:
Nicke Nyfiken skrev:
bylund skrev:

Glömde bort att det var 400V istället för 230V :lol:
Och jag läser elkurser på högskolan...... :D
Eller så kan du se det som att det är tre faser med 230 V mot nollan, mot en fas med 230 V mot nollan, istället för att räkna spänningen mellan faser.
Användarvisningsbild
fodogen
Teslaägare

Inlägg av fodogen »

joel80 skrev:
Där är jag i och för sig inne på att just på hotell och sånna ställen kanske är bättre att utnyttja elen bättre. (om man nu inte har saftigt med el draget till garaget.) Alltså att det är att föredra 6 platser med 16A enfas istället för 2 platser med 16a trefas. Nattparkering ger ju ändå fullt i de allra flesta situationer då. Samt att vare sig teslaägare eller andra elbilsägare egenligen känner för att springa och parkera om bilarna när det är fulladdat.. (för att ge andra möjlighet att ladda) Speciellt inte om det är under natten.

Just i hotell så håller jag inte alls med. Har utnyttjat 3-fasuttag nu ett par gånger och behövt dem. Till exempel åkt till Umeå och kommit dit med 3 % på kvällen. I stort sett gått o lagt mig med en gång och sen åkt iväg igen direkt på morgonen och haft möten på dagen för att sedan åka söderut igen. Bilen kanske då stått runt 10 timmar på hotellet och jag behöver i stort sett 100% för att ta mig till SuC i Sundsvall. Hade det då varit enfas hade jag varit körd. Hade inte ens fått halv laddning på den tiden.

Bästa lösningen tycker jag igentligen är att köra på chargestorms lösning. Den mäter hur mycket ström som går åt på ingående servis och fördelar ström till respektive bil. Så finns 16A 3-fas tillgängligt och det är 3 bilar som behöver laddas så får alla bilar ~5 A var. Är det bara 1 bil så får den de fulla 16A.
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Inlägg av danni »

vigge50 skrev:
Nicke Nyfiken skrev:
bylund skrev:

Förutom att du har glömt att det är 400 volt, menar du inte 1,732, dvs roten ur tre? Sorry, men du får underkänt på den här kursen ;)
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
joel80
elbilist

Inlägg av joel80 »

fodogen skrev:
joel80 skrev:

Just i hotell så håller jag inte alls med. Har utnyttjat 3-fasuttag nu ett par gånger och behövt dem. Till exempel åkt till Umeå och kommit dit med 3 % på kvällen. I stort sett gått o lagt mig med en gång och sen åkt iväg igen direkt på morgonen och haft möten på dagen för att sedan åka söderut igen. Bilen kanske då stått runt 10 timmar på hotellet och jag behöver i stort sett 100% för att ta mig till SuC i Sundsvall. Hade det då varit enfas hade jag varit körd. Hade inte ens fått halv laddning på den tiden.

Bästa lösningen tycker jag igentligen är att köra på chargestorms lösning. Den mäter hur mycket ström som går åt på ingående servis och fördelar ström till respektive bil. Så finns 16A 3-fas tillgängligt och det är 3 bilar som behöver laddas så får alla bilar ~5 A var. Är det bara 1 bil så får den de fulla 16A.
Ja det verkar vara en bra lösning!
Kan förstå ditt vehov på sånna platser. Är man lite närmre SC-nätverket är det kanske annorlunda. T.ex i Stockholm.. Även om du bara laddar k 10h där kommer du både norrut och söderut till nästa laddare.. Och kan troligen även hoppa över den första norrut. :)

Hur funkar chargestorms lösning om en bil bara kan ladda 1-fas? BMW i3 klarar 32A fast bara enfas.. (via typ2-kabeln alltså.)
Användarvisningsbild
jtesla
Teslaägare

Inlägg av jtesla »

apkungen skrev:
Har för mig att Tibor skrivit att deras destination chargers bara kommer att ladda Teslor. Tråkigt men så ere nog.
Kan inte Tibor ta en sväng förbi Görvälns slott och prova med sin Leaf? För att få ett entydigt svar?
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Inlägg av bylund »

Det lär åtminstone krävas typ 2-kontakt i bilen, så det är väl framförallt någon europeisk bil man borde testa med.
Användarvisningsbild
gellerstam
Teslaägare
Referralkod: ts.la/magnus28392

Inlägg av gellerstam »

jtesla skrev:
apkungen skrev:
Har för mig att Tibor skrivit att deras destination chargers bara kommer att ladda Teslor. Tråkigt men så ere nog.
Kan inte Tibor ta en sväng förbi Görvälns slott och prova med sin Leaf? För att få ett entydigt svar?
Teslabjörn laddar en Mercedes i en av hans videor. Via UMC'n dock. Så en Merca vore intressant att testa!
Tesla Model Y
Användarvisningsbild
jtesla
Teslaägare

Inlägg av jtesla »

bylund skrev:
Det lär åtminstone krävas typ 2-kontakt i bilen, så det är väl framförallt någon europeisk bil man borde testa med.
Dåligt påläst om andra elbilars laddkontakter :-) Finns det någon som har en bil som går att testa?
Användarvisningsbild
BJK
Teslaägare

Inlägg av BJK »

I Sverige erbjuder Tesla 3st Teslaspecifika laddare till sina partners, man kan välja mindre antal.
Det kan ta upp till 8månqader för partners att erhålla laddare.
Deras avtal på engelska talar om 2 Tessla specifika och 1 universal laddare.
Vi väntar på 3 laddare förhoppningsvis 2+1.
Skriv svar