Andra tillverkares appar

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10484
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Andra tillverkares appar

Inlägg av Legato »

P_EL skrev: 14 dec 2023 07:42
Skummade tråden - är slutsatsen att Tesla har bästa appen? Både vad gäller uppkoppling och funktionalitet?
Bland de jag testat, och det är många, så är Teslas app överlägset bäst. Givet att bilen har täckning så funkar appen "alltid" numera. Tror ingen annan totalt sett har mer funktionalitet heller.

Några funktioner som många nog glömmer och som är fantastiskt smidiga i Teslas är:
* Ägarbyte. Tar mindre än en minut med Tesla. Ofta dagar och ibland veckor med andra.
* Service. Uppdaterats mycket sista tiden. Nu kan man göra hela processen utan inblandning av fysisk personal om man vill. Inklusive att plocka ut lånebil.
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7697
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Andra tillverkares appar

Inlägg av mikebike »

mikaELbil skrev: 13 dec 2023 21:55
Då leder Mercedes just nu? :lol:

Finns även en Eco Coach app med statistik och tävlingar.
Kan man ställa laddströmmen så har vi en vinnare. ;)
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
P_EL
Teslaägare
Inlägg: 477
Blev medlem: 13 okt 2015 14:22

Re: Andra tillverkares appar

Inlägg av P_EL »

ONSatan skrev: 14 dec 2023 08:02
P_EL skrev: 14 dec 2023 07:42
Skummade tråden - är slutsatsen att Tesla har bästa appen? Både vad gäller uppkoppling och funktionalitet?
Flest och bäst funktioner verkar Mercedes ha?
Nackdelen med den appen var att den tar tid att bekräfta (om jag fattade rätt?)
Mercedes verkar ha mycket (onödig) "info/status" (bromsvätska, etc etc), men hur är den appen integrerad mot service och laddnätverk. Där är ju Teslas app fantastiskt smidig.
Model S90D -16
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7697
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Andra tillverkares appar

Inlägg av mikebike »

Legato skrev: 14 dec 2023 08:14
P_EL skrev: 14 dec 2023 07:42
Skummade tråden - är slutsatsen att Tesla har bästa appen? Både vad gäller uppkoppling och funktionalitet?
Bland de jag testat, och det är många, så är Teslas app överlägset bäst. Givet att bilen har täckning så funkar appen "alltid" numera. Tror ingen annan totalt sett har mer funktionalitet heller.

Några funktioner som många nog glömmer och som är fantastiskt smidiga i Teslas är:
* Ägarbyte. Tar mindre än en minut med Tesla. Ofta dagar och ibland veckor med andra.
* Service. Uppdaterats mycket sista tiden. Nu kan man göra hela processen utan inblandning av fysisk personal om man vill. Inklusive att plocka ut lånebil.
Det är dock funktioner som man mycket sällan (förhoppningsvis) använder.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
RagWal
Teslaägare
Inlägg: 1215
Blev medlem: 06 dec 2018 19:29
Referralkod: ts.la/ragnar71607

Re: Andra tillverkares appar

Inlägg av RagWal »

roffe_s skrev: 13 dec 2023 18:56
RagWal skrev: 13 dec 2023 12:21

Varför kan man inte bara skriva "strömgräns" istället för "amperegräns"? Inte undra på att folk aldrig lär sig vad det heter när inte ens tillverkarna kan göra rätt.

Som att en hiss har en maximal kilogramgräns istället för viktgräns. URK.
Whopsidaisy - här var humöret på topp och läsglasögonen på :) Kolla inlägg #6 så ser Du en skärmdump från appen...
Det var precis det jag kommenterade. Att Polestars apputvecklare inte vet bättre och skriver "amperegräns" isf "strömgräns".

(Att du sen skrev vad som stod i appen har jag mindre stark åsikt om.)
roffe_s
elbilist
Inlägg: 677
Blev medlem: 27 sep 2020 13:13

Re: Andra tillverkares appar

Inlägg av roffe_s »

RagWal skrev: 14 dec 2023 09:33
roffe_s skrev: 13 dec 2023 18:56
RagWal skrev: 13 dec 2023 12:21

Varför kan man inte bara skriva "strömgräns" istället för "amperegräns"? Inte undra på att folk aldrig lär sig vad det heter när inte ens tillverkarna kan göra rätt.

Som att en hiss har en maximal kilogramgräns istället för viktgräns. URK.
Whopsidaisy - här var humöret på topp och läsglasögonen på :) Kolla inlägg #6 så ser Du en skärmdump från appen...
Det var precis det jag kommenterade. Att Polestars apputvecklare inte vet bättre och skriver "amperegräns" isf "strömgräns".

(Att du sen skrev vad som stod i appen har jag mindre stark åsikt om.)
Ah då förstår jag :) Notera gärna benämningarna i övrigas appar, det verkar råda en viss förvirring på detta område, det har Du rätt i...
Zeekr 001 2023
Polestar 2 2021
Skriv svar