Strejk på Tesla i Sverige

Nyheter från Tesla Club Sweden

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
JonasH
Teslaägare
Inlägg: 859
Blev medlem: 18 maj 2015 21:22
Ort: Älvsjö

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av JonasH »

Metallare skrev: 14 dec 2023 15:04
JonasH skrev: 14 dec 2023 14:22
Metallare skrev: 14 dec 2023 14:00
MartinG skrev: 14 nov 2023 17:31


2. Kopplingen mellan LO och Socialdemokratin är definitivt inget missförstånd och den är problematisk.
Mh, så det är alltså problematiskt att arbetarrörelsen har ett röst i riksdagen?

I dina ögonen ska alltså enbart rika och företagare bestämmer hur lagar ser ut?

Eller ska vi gå ännu längre tillbaka och Kungahuset samt några adliga bestämmer?
Det är problematiskt att facket väljer vilken röst arbetare skall/borde ha/stödja i riksdagen. Det borde arbetaren få välja själv.

Fattar man inte det fattar man inte mycket om demokrati.
Var och en få väljar parti på valdagen.

Eller tror du det stå fackliga i vallokalen och kontrollerar att man röstar "rätt"

Verkar lite gran så att du försöker säger det är odemokratist att en förening stödjer en parti som driver frågor i en riktning som föreningen önskar.
Så du menar att man automatiskt stödjer S för att man är med i facket?

Det här börjar ju låta som Svensson Svensson när de pratar om vad man röstar på. "Va!?!? Röstar du inte på S... Men det måste man ju..."
TMS LR UltraRed, FSD
Såld - TMS 100D MC Red, AP3, FSD, Premiumpaket.
Såld - TMS 85D MC Red, AP1, Pano, Intriörpaket, Next Gen, Ultra Hifi, luftfjädring, köldpaket
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7291
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av fth »

Det är ganska många inlägg och åsikter i tråden om pensionslösningar och dom avgifter som facket tar ut i kollektivavtalen.

Som en balans till detta tycker jag man måste nämna att parterna i kollektivavtalen är gigantiska aktörer på den svenska pensionsmarknaden, och har förhandlat fram mycket förmånliga villkor, till den grad att försäkringsgivarna faktiskt knappt når "break even" på dessa produkter.

Under förutsättning att individerna valt samma fördelning fond/garanterat, samma fonder etc så är jag faktiskt rätt säker på att det totala avgiftstrycket är lägre inom KA-planerna än i jämförbara produkter, även efter eventuella extra avgifter till fackförening etc tagits ut.

Det som kan ifrågasättas är snarare (som också många beskriver) att vissa planer begränsar individens möjligheter att välja placering, t.ex. genom att kräva 50% garanterad/traditionell placering, och genom att fondutbudet är begränsat, i allt övrigt är KA-planerna mycket konkurrenskraftiga och billiga.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
niklas12
Inlägg: 2593
Blev medlem: 13 jan 2021 12:06

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av niklas12 »

Metallare skrev: 14 dec 2023 15:04
JonasH skrev: 14 dec 2023 14:22
Metallare skrev: 14 dec 2023 14:00
MartinG skrev: 14 nov 2023 17:31


2. Kopplingen mellan LO och Socialdemokratin är definitivt inget missförstånd och den är problematisk.
Mh, så det är alltså problematiskt att arbetarrörelsen har ett röst i riksdagen?

I dina ögonen ska alltså enbart rika och företagare bestämmer hur lagar ser ut?

Eller ska vi gå ännu längre tillbaka och Kungahuset samt några adliga bestämmer?
Det är problematiskt att facket väljer vilken röst arbetare skall/borde ha/stödja i riksdagen. Det borde arbetaren få välja själv.

Fattar man inte det fattar man inte mycket om demokrati.
Var och en få väljar parti på valdagen.

Eller tror du det stå fackliga i vallokalen och kontrollerar att man röstar "rätt"

Verkar lite gran så att du försöker säger det är odemokratist att en förening stödjer en parti som driver frågor i en riktning som föreningen önskar.
Vilket fackförbund ska man som bilmekaniker välja för att inte stödja Socialdemokratin?
"Hydrogen the most dumb thing I could possibly imagine for energy storage." Elon Musk
Användarvisningsbild
Anderzzon
Teslaägare
Inlägg: 619
Blev medlem: 11 maj 2015 21:48

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Anderzzon »

Niklas Z skrev: 14 dec 2023 09:06
Jag antar att IF Metall måste ha uppgifter om hur många som strejkar i och med att de strejkande ska få ersättning från strejkkassan.
Jag tror du är något på spåren här. Kan det vara så att flera av de anställda säger till Metall att de strejkar fast de inte gör det? Hur rapporterar man inte att man strejkar till dem? Måste man skicka en bild på att man sitter hemma?
Metallare
Inlägg: 118
Blev medlem: 12 dec 2023 13:51

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Metallare »

Fredrik j skrev: 14 dec 2023 14:37

Är man beredd att t.ex. rösta på liberalerna om dom greppar halmstråt och försöker sig på en förändring? Det är väl partiet som ligger närmast att göra det skulle jag tro.
Det borde däremot vara helt emot liberalernas ideologie "marknaden ska regla" eftersom det är ju just det som ett kollektivavtal innebär: marknadens parter kommer överens.

Och det just det som Elon inte vill: han vil göra som han tycker och inte kommer överens med någon eller ännu värre göra en kompromiss.

Det var någon här som tyckte att fackets agerande är odemokratist.

Frågan är då är diktatur från en multimilliardär demokratiskt?
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5559
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av OfarligTesla »

Metallare skrev: 14 dec 2023 14:27
Jag misstänker att "solidaritet" inte förekommer i din ordförråd eller är åtminstone negativt belagd.

Det är så den intryck jag fick nu för de flesta "Tesla ägare" när jag läste nu de först 100 sidorna i denna tråden.

Jag undrar lite om man måste vara så egoistisk för att ha råd med en Tesla eller om det ingår när man teckna köpeavtal.

Sen har jag inte hittat en enda förslag på hur IF skulle göra annorlunda.

Tesla Sweden existerar för att sälja och serva bilar. Hur ska man strejka utan att det drabba kunder?

Och till slut för alla som tycker att "fackpampar" bryr sig så lite och ni kan så mycket bättre:

Facket är vad medlemmar gör av detta, så varför har ni inte blivit "fackpampar" om ny framställer er så att ni bryr er om något mer än pengar ni få från jobbet.
Ja om ”solidaritet” är det klassiska socialdemokratiska där det handlar om att andra är de som skall arbeta istället för mig och jag ändå skall dra vinning av det så tycker jag det är negativt. För då tycker jag ”solidaritet” är ett väldigt egoistiskt tankesätt.
iAkita
elbilist
Inlägg: 2554
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av iAkita »

steele76 skrev: 14 dec 2023 14:38
iAkita skrev: 14 dec 2023 14:29
Tydligen har Tesla fått avslag även i Svea Hovrätt vad det gäller målet mot Postnord. Jag har inte sett domen ännu, om någon har tillgång till den får ni gärna dela.
Tesla har även stämt Postnord vid Solna tingsrätt för att få sin post. Postnord har lyft fram att strejkrätten är grundlagsskyddad och därför går över postlagen. Även i det fallet ville Tesla ha ett tillfälligt beslut om att få ut ett visst antal försändelser i väntan på rättegången. Svea hovrätt gick emot Tesla och sa nej.
https://www.di.se/nyheter/ytterligare-b ... gsskyltar/
Måste väl vara en felskrivning på DI.se? Var väl tingsrätten som sa nej där?
Solna Tingsrätt sa nej men Tesla överklagade till Svea Hovrätt, som tydligen kommit med beslut nu enligt DI. Men de kan såklart ha skrivit fel, precis som du säger.

Här är länk till överklagandet som nämnts tidigare i tråden.
viewtopic.php?p=765662#p765662
Senast redigerad av iAkita, redigerad totalt 1 gånger.
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Användarvisningsbild
JonasH
Teslaägare
Inlägg: 859
Blev medlem: 18 maj 2015 21:22
Ort: Älvsjö

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av JonasH »

Metallare skrev: 14 dec 2023 15:28
Fredrik j skrev: 14 dec 2023 14:37

Är man beredd att t.ex. rösta på liberalerna om dom greppar halmstråt och försöker sig på en förändring? Det är väl partiet som ligger närmast att göra det skulle jag tro.
Det borde däremot vara helt emot liberalernas ideologie "marknaden ska regla" eftersom det är ju just det som ett kollektivavtal innebär: marknadens parter kommer överens.

Och det just det som Elon inte vill: han vil göra som han tycker och inte kommer överens med någon eller ännu värre göra en kompromiss.

Det var någon här som tyckte att fackets agerande är odemokratist.

Frågan är då är diktatur från en multimilliardär demokratiskt?
För det första så är ett företag ingen demokrati.

Det som är odemokratiskt är att facket, som påstår sig stå för demokratiska värderingar, skiter i vad de anställda tycker.

Att de sen hävdar att de bara får företräda deras medlemmar och inte behöver/vill/får fråga övriga anställda är ju bara idioti. Om det är så att så få anställda är medlemmar så borde de helt enkelt hålla fingrarna borta och fokusera på att hjälpa deras medlemmar på Tesla om de får problem med något.

Minoriteten anställda på ett företag ska inte få bestämma villkor för majoriteten mot deras vilja. Punkt j-vla slut.
TMS LR UltraRed, FSD
Såld - TMS 100D MC Red, AP3, FSD, Premiumpaket.
Såld - TMS 85D MC Red, AP1, Pano, Intriörpaket, Next Gen, Ultra Hifi, luftfjädring, köldpaket
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8771
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Pontus »

Metallare skrev: 14 dec 2023 15:04
JonasH skrev: 14 dec 2023 14:22
Metallare skrev: 14 dec 2023 14:00
MartinG skrev: 14 nov 2023 17:31


2. Kopplingen mellan LO och Socialdemokratin är definitivt inget missförstånd och den är problematisk.
Mh, så det är alltså problematiskt att arbetarrörelsen har ett röst i riksdagen?

I dina ögonen ska alltså enbart rika och företagare bestämmer hur lagar ser ut?

Eller ska vi gå ännu längre tillbaka och Kungahuset samt några adliga bestämmer?
Det är problematiskt att facket väljer vilken röst arbetare skall/borde ha/stödja i riksdagen. Det borde arbetaren få välja själv.

Fattar man inte det fattar man inte mycket om demokrati.
Var och en få väljar parti på valdagen.

Eller tror du det stå fackliga i vallokalen och kontrollerar att man röstar "rätt"

Verkar lite gran så att du försöker säger det är odemokratist att en förening stödjer en parti som driver frågor i en riktning som föreningen önskar.
Så du menar att om jag och 1000 andra jobbar på en arbetsplats, jag och 999 andra röstar på högern, då är det helt rätt att IF Metall kan komma och tvinga på oss ett kollektivavtal eftersom dom har en medlem där. Med detta också då tvinga 1000 personer som röstar på högern att börja betala pengar till vänstern.
Hur får du ihop att detta skulle vara okej?
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Sparrow
Inlägg: 26
Blev medlem: 14 nov 2023 13:44

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Sparrow »

Pontus skrev: 14 dec 2023 15:56

Så du menar att om jag och 1000 andra jobbar på en arbetsplats, jag och 999 andra röstar på högern, då är det helt rätt att IF Metall kan komma och tvinga på oss ett kollektivavtal eftersom dom har en medlem där. Med detta också då tvinga 1000 personer som röstar på högern att börja betala pengar till vänstern.
Hur får du ihop att detta skulle vara okej?
Hur menar du att kollektivavtal betyder att vänstern får pengar?
Användarvisningsbild
Andersen
Teslaägare
Inlägg: 553
Blev medlem: 20 feb 2016 21:54

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Andersen »

MYP tillverkad 25/10 2023. Problemfri hittills!
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7291
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av fth »

Sparrow skrev: 14 dec 2023 16:16
Hur menar du att kollektivavtal betyder att vänstern får pengar?
Det beror ju förstås på hur man definierar "vänster", men IF Metall är iaf ett av förbunden som sponsrar Socialdemokraterna med pengar, kliver man in i Motorbranschavtalet så finansierar man alltså indirekt SAP.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Sparrow
Inlägg: 26
Blev medlem: 14 nov 2023 13:44

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Sparrow »

fth skrev: 14 dec 2023 16:25
Det beror ju förstås på hur man definierar "vänster", men IF Metall är iaf ett av förbunden som sponsrar Socialdemokraterna med pengar, kliver man in i Motorbranschavtalet så finansierar man alltså indirekt SAP.

/fth
Hur får IF Metall pengar från Motorbranchavtalet?
erfaren bilmek
Inlägg: 256
Blev medlem: 14 nov 2023 14:44

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av erfaren bilmek »

Pontus skrev: 14 dec 2023 12:52
erfaren bilmek skrev: 14 dec 2023 10:48
Harry Haffa skrev: 14 dec 2023 10:09
erfaren bilmek skrev: 14 dec 2023 09:33
DanneB skrev: 13 dec 2023 22:33


Man får ju ha en ganska skev människosyn, om man vill tvinga på 90% på ett företag något de inte vill ha, för att några få vill det.
majoriteten av väljarna sedan minst 140 år tillbaka ville ha det så här och har röstat fram att det skall fungera så här. Tråkigt för dig kanske. Men bra för de flesta andra.
Jösses, 140 år säger du :roll:
Ja cirka. Tog många år och 1906 blev KA reellt. Istället för strider blev det då stabila golv, avtalsordningar och förhandlingsgång. Stabilitet blev mottot och det har fungerat väl. Ytterst få företag har sedan dess kommit i större arbetskonflikter, stridsåtgärder och förlorade arbetsdagar. Källa: NE
Antalet varsel (förvarningar) är cirka 30-50 om året. Eller cirka 1 företag med anställda i på 25000 företag.

I motsatslandet Frankrike är det strejk på cirka 13 av 1000 företag per år.
Cirka 70- 100 dagar per år strejkas det per år per 1000 anställda. Källa: Statista.


Hur kan det ens finnas anställda i Sverige som inte vill ha KA? Jag kan tänka mig att de inte är pålästa, helt enkelt.
Det visar väl bara att facket har för mycket makt då det är för få företag ens anser sig kunna ta en kamp med facket? Det kanske är bra i sifferstatistiken men är det bra för dom som blir påtvingade KA utan att ha något att säga till om det?
I Tyskland verkar ju facken ha en mer rimlig inställning till det hela:
"Strejkerna mot Tesla i Sverige har fått fackförbund i både Norge och Danmark att planera sympatistrejker. Men tyska IG Metall kommer inte att följa efter.

– Det skulle vara olagligt. Man strejkar för den egna verksamheten, för de egna lönerna. En politisk strejk skulle innebära att man bryter mot arbetsplikten, och då skulle arbetsgivaren kunna agera mot de anställda, säger förbundets presstalesperson Markus Sievers."

Vi får hoppas att frågan om fackets makt kommer fram mer nu när vi får se ytterligare ett exempel på hur orimligt facken bär sig åt.
Olika länder har olika lagar.

Orimligt eller ej om själva strejken är inte relevant i nutiden. Vi vill/ville ha det så här.
Jag vill ha det så här och tycker att det som görs visar på mod och styrka samt förebygger för tryggheten i vårt land. . Svenskar är annars duktiga på att jamsa med, men inte här.
Jag vill inte ha det som i Frankrike eller Tyskland eller USA. Vem vill det?

Framtiden kan alltid förändras om vi väljare i Sverige så vill det.
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7450
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av TiborBlomhall »

Jag måste (än en gång) påminna alla om att här diskuterar vi vad vi anser om konflikten.

Inte vad vi anser om andra forummedlemmar.

Sluta dessutom upp med att avkräva svar från enskilda forummedlemmar.

/Moderatorn
erfaren bilmek
Inlägg: 256
Blev medlem: 14 nov 2023 14:44

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av erfaren bilmek »

fth skrev: 14 dec 2023 16:25
Sparrow skrev: 14 dec 2023 16:16
Hur menar du att kollektivavtal betyder att vänstern får pengar?
Det beror ju förstås på hur man definierar "vänster", men IF Metall är iaf ett av förbunden som sponsrar Socialdemokraterna med pengar, kliver man in i Motorbranschavtalet så finansierar man alltså indirekt SAP.

/fth
Att IF skickar summor till S anser jag är något som måste bort. Det har hängt kvar för länge från den tiden då fackföreningar bildade S.
Jag skall tänka på det när jag kryssar valsedeln nästa gång och kryssa rätt.
Användarvisningsbild
Andersen
Teslaägare
Inlägg: 553
Blev medlem: 20 feb 2016 21:54

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Andersen »

iAkita skrev: 13 dec 2023 22:32
Antingen är de uppgifter Tibor fått tillgång till över antalet strejkande felaktig, eller också ljuger IF Metalls pressansvariga. Själv är jag för godtrogen för att tro på det sistnämnda. Det skulle vara intressant om Tibor kunde få en kommentar till dagens TCS artikel från Metall.
Hur många strejkar egentligen på Tesla i Sverige? Nu kommer nya uppgifter från Tesla Club Sweden att endast 13 servicetekniker av 130 gått ut i strejk.
– Det är en mycket kraftigt underskattad siffra, säger Jesper Pettersson, pressansvarig hos IF Metall.
https://carup.se/nya-uppgifter-sa-fa-st ... e_vignette
Jag har tidigare, genom att räkna på Teslas officiella kommunikation om att mindre än 10% [av alla på TM Sweden] strejkar, delat med det totala antalet svenska anställda som till rätten uppgetts vara 350, kommit fram till att ungefär 25 procent av 130 mekaniker strejkar, eller 32 stycken i absoluta tal.

Jämfört med 32 så är naturligtvis 13 stycken en "mycket underskattad siffra". Men det är fortfarande vara en bråkdel av mekanikerna, och mindre än hälften av de IF Metall hävdar är medlemmar hos dem.

Jag finner det inte alls konstigt att man inte vill erkänna detta. En uppslutning på en fjärdedel är ju lika pinsamt som hälften av sina medlemmar. Därför får vi politikersvar.
MYP tillverkad 25/10 2023. Problemfri hittills!
erfaren bilmek
Inlägg: 256
Blev medlem: 14 nov 2023 14:44

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av erfaren bilmek »

Andersen skrev: 14 dec 2023 16:50
iAkita skrev: 13 dec 2023 22:32
Antingen är de uppgifter Tibor fått tillgång till över antalet strejkande felaktig, eller också ljuger IF Metalls pressansvariga. Själv är jag för godtrogen för att tro på det sistnämnda. Det skulle vara intressant om Tibor kunde få en kommentar till dagens TCS artikel från Metall.
Hur många strejkar egentligen på Tesla i Sverige? Nu kommer nya uppgifter från Tesla Club Sweden att endast 13 servicetekniker av 130 gått ut i strejk.
– Det är en mycket kraftigt underskattad siffra, säger Jesper Pettersson, pressansvarig hos IF Metall.
https://carup.se/nya-uppgifter-sa-fa-st ... e_vignette
Jag har tidigare, genom att räkna på Teslas officiella kommunikation om att mindre än 10% [av alla på TM Sweden] strejkar, delat med det totala antalet svenska anställda som till rätten uppgetts vara 350, kommit fram till att ungefär 25 procent av 130 mekaniker strejkar, eller 32 stycken i absoluta tal.

Jämfört med 32 så är naturligtvis 13 stycken en "mycket underskattad siffra". Men det är fortfarande vara en bråkdel av mekanikerna, och mindre än hälften av de IF Metall hävdar är medlemmar hos dem.

Jag finner det inte alls konstigt att man inte vill erkänna detta. En uppslutning på en fjärdedel är ju lika pinsamt som hälften av sina medlemmar. Därför får vi politikersvar.
Minsta motståndets lag och vill inte tappa aktieoptionerna är min teori.
Det är skönt när andra gör grovjobbet åt en.

När såg du en demonstration senast?

Vad kommer efter curlinggenerationen?

Hårda ord kanske. Men jag ser detta överallt i samhället.

På vårt jobb bjuder företaget på måndagsfrukost på kontoret. Jag är sällan där p.g.a avståndet.
De anställda turas om att köpa in juice, pålägg, musli, m.m. i ICA butiken bredvid kontoret. De har konto i butiken. Det fungerade 2-3 gånger men sedan orkade några inte köpa in, ställa fram och duka. Så det rann ut i sanden. De orkar heller inte längre samla in en slant till uppvaktning när någon fyller jämnt eller får barn.

De är ett jäkla gnällande jämt på att lönerna för enstaka övertid ersattes av extra semestervecka. De vill ha båda.

Allt ovan gäller de som är 35 år och yngre. De i 55 årsåldern klagar inte och bara skakar på huvudet åt det samlade ointresset.
Användarvisningsbild
wannabee
Teslaägare
Inlägg: 931
Blev medlem: 04 sep 2019 13:45

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av wannabee »

JonasH skrev: 14 dec 2023 15:15
Metallare skrev: 14 dec 2023 15:04
JonasH skrev: 14 dec 2023 14:22
Metallare skrev: 14 dec 2023 14:00
MartinG skrev: 14 nov 2023 17:31


2. Kopplingen mellan LO och Socialdemokratin är definitivt inget missförstånd och den är problematisk.
Mh, så det är alltså problematiskt att arbetarrörelsen har ett röst i riksdagen?

I dina ögonen ska alltså enbart rika och företagare bestämmer hur lagar ser ut?

Eller ska vi gå ännu längre tillbaka och Kungahuset samt några adliga bestämmer?
Det är problematiskt att facket väljer vilken röst arbetare skall/borde ha/stödja i riksdagen. Det borde arbetaren få välja själv.

Fattar man inte det fattar man inte mycket om demokrati.
Var och en få väljar parti på valdagen.

Eller tror du det stå fackliga i vallokalen och kontrollerar att man röstar "rätt"

Verkar lite gran så att du försöker säger det är odemokratist att en förening stödjer en parti som driver frågor i en riktning som föreningen önskar.
Så du menar att man automatiskt stödjer S för att man är med i facket?

Det här börjar ju låta som Svensson Svensson när de pratar om vad man röstar på. "Va!?!? Röstar du inte på S... Men det måste man ju..."
Är man med i ett fack som tillhör LO som Metall, så stödjer man S genom ett ekonomiskt bidrag som beräknas per medlem (Då det finns ett maxbelopp för när namnet/företaget måste redovisa med sitt namn vid belopp som överstiger det, det gör inte LO/Metalls bidrag beräknat per medlem)

Så man stödjer S ekonomiskt åtminstone. Bortåt hälften av männen i metall röstar inte på S utan på SD, om man som Metall medlem får förtroendeuppdrag i SD så kan man inte få uppdrag inom metall (är ganska säker på detta). Så beror ju på vad man menar med ordet 'stödjer'
Användarvisningsbild
josve
Teslaägare
Inlägg: 482
Blev medlem: 27 mar 2014 20:30

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av josve »

wannabee skrev: 14 dec 2023 17:10
JonasH skrev: 14 dec 2023 15:15
Metallare skrev: 14 dec 2023 15:04
JonasH skrev: 14 dec 2023 14:22
Metallare skrev: 14 dec 2023 14:00


Mh, så det är alltså problematiskt att arbetarrörelsen har ett röst i riksdagen?

I dina ögonen ska alltså enbart rika och företagare bestämmer hur lagar ser ut?

Eller ska vi gå ännu längre tillbaka och Kungahuset samt några adliga bestämmer?
Det är problematiskt att facket väljer vilken röst arbetare skall/borde ha/stödja i riksdagen. Det borde arbetaren få välja själv.

Fattar man inte det fattar man inte mycket om demokrati.
Var och en få väljar parti på valdagen.

Eller tror du det stå fackliga i vallokalen och kontrollerar att man röstar "rätt"

Verkar lite gran så att du försöker säger det är odemokratist att en förening stödjer en parti som driver frågor i en riktning som föreningen önskar.
Så du menar att man automatiskt stödjer S för att man är med i facket?

Det här börjar ju låta som Svensson Svensson när de pratar om vad man röstar på. "Va!?!? Röstar du inte på S... Men det måste man ju..."
Är man med i ett fack som tillhör LO som Metall, så stödjer man S genom ett ekonomiskt bidrag som beräknas per medlem (Då det finns ett maxbelopp för när namnet/företaget måste redovisa med sitt namn vid belopp som överstiger det, det gör inte LO/Metalls bidrag beräknat per medlem)

Så man stödjer S ekonomiskt åtminstone. Bortåt hälften av männen i metall röstar inte på S utan på SD, om man som Metall medlem får förtroendeuppdrag i SD så kan man inte få uppdrag inom metall (är ganska säker på detta). Så beror ju på vad man menar med ordet 'stödjer'
Valåret 2022 beräknades LOs stöd till Socialdemokraterna till ca 90 mkr.
SwedishAdvocate
Inlägg: 5755
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av SwedishAdvocate »

erfaren bilmek skrev: 14 dec 2023 09:29
Pontus skrev: 13 dec 2023 21:55
erfaren bilmek skrev: 13 dec 2023 19:11
Så funkar systemet, oavsett vad du anser.
Tyvärr för dig kanske? Bra för andra. Jag håller på systemet och policyer, det brukar vinna i längden.
Det är ju som att säga att majoriteten av ryssarna som bor i Ukraina vill att det ska tillhöra Ryssland och att man bör göra allt för det. Det är ju majoriteten som vill det så då är det ju det rätta att göra.
Snarare majoriteten i hela Ukraina vill inte stycka av delar Ukraina.
Men en del av okuperat område har majorotetsstöd för Ryssland ( om nu nyheterna stämmer?) [Min u.]
Det stämmer inte. Alla delar av Ukraina har röstat för att fortsätta vara del av Ukraina.

https://en.wikipedia.org/wiki/1991_Ukra ... referendum
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
erfaren bilmek
Inlägg: 256
Blev medlem: 14 nov 2023 14:44

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av erfaren bilmek »

SwedishAdvocate skrev: 14 dec 2023 17:17
erfaren bilmek skrev: 14 dec 2023 09:29
Pontus skrev: 13 dec 2023 21:55
erfaren bilmek skrev: 13 dec 2023 19:11
Så funkar systemet, oavsett vad du anser.
Tyvärr för dig kanske? Bra för andra. Jag håller på systemet och policyer, det brukar vinna i längden.
Det är ju som att säga att majoriteten av ryssarna som bor i Ukraina vill att det ska tillhöra Ryssland och att man bör göra allt för det. Det är ju majoriteten som vill det så då är det ju det rätta att göra.
Snarare majoriteten i hela Ukraina vill inte stycka av delar Ukraina.
Men en del av okuperat område har majorotetsstöd för Ryssland ( om nu nyheterna stämmer?) [Min u.]
Det stämmer inte. Alla delar av Ukraina har röstat för att fortsätta vara del av Ukraina.

https://en.wikipedia.org/wiki/1991_Ukra ... referendum
Nu är du off topic.
Wikipedia :lol: :lol:
Om du startar en ny tråd i Övrigt eller i något annat forum så kommer jag att svara.
SwedishAdvocate
Inlägg: 5755
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av SwedishAdvocate »

erfaren bilmek skrev: 14 dec 2023 17:24
SwedishAdvocate skrev: 14 dec 2023 17:17
erfaren bilmek skrev: 14 dec 2023 09:29
Pontus skrev: 13 dec 2023 21:55
erfaren bilmek skrev: 13 dec 2023 19:11
Så funkar systemet, oavsett vad du anser.
Tyvärr för dig kanske? Bra för andra. Jag håller på systemet och policyer, det brukar vinna i längden.
Det är ju som att säga att majoriteten av ryssarna som bor i Ukraina vill att det ska tillhöra Ryssland och att man bör göra allt för det. Det är ju majoriteten som vill det så då är det ju det rätta att göra.
Snarare majoriteten i hela Ukraina vill inte stycka av delar Ukraina.
Men en del av okuperat område har majorotetsstöd för Ryssland ( om nu nyheterna stämmer?) [Min u.]
Det stämmer inte. Alla delar av Ukraina har röstat för att fortsätta vara del av Ukraina.

https://en.wikipedia.org/wiki/1991_Ukra ... referendum
Nu är du off topic.
Wikipedia :lol: :lol:
Om du startar en ny tråd i Övrigt eller i något annat forum så kommer jag att svara.
Och vad menar du är fel på den Wikipedia-artikeln?
Allt som står skrivet i den artikeln är styrkt med källor lika bra som några andra.
Har du någon som helst information som motbevisar något i den Wikipediaartikeln?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
MartinG
Teslaägare
Inlägg: 240
Blev medlem: 03 feb 2016 21:43

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av MartinG »

Metallare skrev: 14 dec 2023 14:00
MartinG skrev: 14 nov 2023 17:31


2. Kopplingen mellan LO och Socialdemokratin är definitivt inget missförstånd och den är problematisk.
Mh, så det är alltså problematiskt att arbetarrörelsen har ett röst i riksdagen?

I dina ögonen ska alltså enbart rika och företagare bestämmer hur lagar ser ut?

Eller ska vi gå ännu längre tillbaka och Kungahuset samt några adliga bestämmer?
Hehe, va, nä? Du trollar, eller hur? Men om jag ska ta ditt inlägg på allvar och ge det ett seriöst svar så tror jag benhårt på demokrati och lika rösträtt. Jag tycker också att man ska kunna vara med i ett fackförbund utan att tvingas stötta ett visst parti och det skulle jag tycka även om det vore ett parti som jag skulle sympatisera med.

Inte för att det har så mkt med den här tråden att göra men eftersom du frågar så jag tycker även illa om att vi har en kung/drottning som ärver sin roll. Fick jag bestämma skulle vi ha valkung så kungen/drottningen utsågs demokratiskt. Så var det också en gång i tiden, om än väldigt länge sedan...
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8771
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Pontus »

Metallare skrev: 14 dec 2023 17:40
JonasH skrev: 14 dec 2023 15:51

Minoriteten anställda på ett företag ska inte få bestämma villkor för majoriteten mot deras vilja. Punkt j-vla slut.
Na i det här fallet (TM) ska bara en har rätt att bestämmer villkoren för de anställda 😉
Vad menar du? Vad JonasH och många andra menar är att om majoriteten av de anställda vill ha KA så är det okej att kämpa för det men om majoriteten inte vill ha KA så ska man respektera det. Vad är det som är fel i det?
Senast redigerad av Pontus, redigerad totalt 1 gånger.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Skriv svar