Strejk på Tesla i Sverige

Nyheter från Tesla Club Sweden

Moderator: Redaktion

Metallare
Inlägg: 118
Blev medlem: 12 dec 2023 13:51

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Metallare »

Sfbones skrev: 15 dec 2023 10:42
frippe skrev: 15 dec 2023 10:15
Sfbones skrev: 15 dec 2023 09:54
ONSatan skrev: 15 dec 2023 09:45
Freez skrev: 15 dec 2023 09:16


"IF Metall anser att hela den svenska modellen står på spel. Mitt under pågående strejk genomförde Arbetsmiljöverket en oannonserad inspektion vid Teslas anläggning på Boplatsgatan i Malmö."

Tror du verkligen att det är en slump att Tesla granskas mitt under strejken? Detta var dessutom en oannonserad inspektion vilket sker sällan. Detta är en häxjakt.

Missförstå mig inte, för jag har inga synpunkter på att det utförs arbetsmiljöinspektioner generrellt utan på tidpunkten och att är oannonserad.
Arbetsmiljöverket kanske var för eftersom det fanns risk att outbildad personal (strejkbrytare) fanns på området?

Gissar/spekulerar precis som du.

Sen, ”häxjakt” (?), ni låter som Trump…
Det finns inga nyanställda "strejkbrytare". Det är samma personal som jobbar vidare som kallas strejkbrytare, det har bara skett omfördelning av befintlig personal till dom olika lokalerna för att jämna ut där det saknas. Gissar/spekulerar bara.
Det är väldigt dålig stringens i argumentationen kring detta.
1. Det finns inget problem med arbetsmiljön och definitivt inte något som ett KA eller ett gott samarbete med ATO skulle kunna lösa. För skulle det vara ett problem med arbetsmiljön är det bara att anmäla det till AMV eftersom att det finns lagstiftning som täcker allt.
2. AMV kommer på besök, gör en inspektion och hittar brister och ger en sanktionsavgift.
3. Det skriks om häxjakt eftersom att AMV genomflr en inspektion.

Alltså, det är inte lätt att hänga med.....
Det är såklart omöjligt att bevisa att det är "häxjakt" vilket är väldigt angeläget för alla som sympatiserar med fackets sida. Allt är sannolikt helt korrekt utfört med inspektionen och resultatet av den.

Det kan fortfarande vara en typ av myndighetsaktivism bakom kulisserna som har sett till att inspektionen skett mycket brådskande och mycket mer rigoröst och med straff istället för varning, fast det normalt sett inte hade gjorts det vid en annan tid och plats. "Hitta vad som helst! Inga varningar här, använd sanktionsavgift direkt om det är möjligt!"

Det är lätt att vara misstänksam om detta - men omöjligt att bevisa något. Så det är bäst att bara släppa det.
Det ni glömmer bort är att lag och myndigheter kommer mestadels först in i spelet när det har hänt något.

Fackligt arbete utgå ifrån att förebygga händelser innan lag och myndigheter kommer in.

I det här speciella fall: om ett truckchaufför sakna körtillstånd och det händer något är det AG som få ersätta skade, ingen försäkring kliver in.

Så för det första är det ett arbetsmiljöproblem om vem som helst få köra truck, för det andra är ett påpekande för detta något för att skydda arbetsgivaren.
Användarvisningsbild
McFace
Teslaägare
Inlägg: 225
Blev medlem: 28 sep 2020 13:06

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av McFace »

Metallare skrev: 15 dec 2023 12:22
Sfbones skrev: 15 dec 2023 10:42
frippe skrev: 15 dec 2023 10:15
Sfbones skrev: 15 dec 2023 09:54
ONSatan skrev: 15 dec 2023 09:45


Arbetsmiljöverket kanske var för eftersom det fanns risk att outbildad personal (strejkbrytare) fanns på området?

Gissar/spekulerar precis som du.

Sen, ”häxjakt” (?), ni låter som Trump…
Det finns inga nyanställda "strejkbrytare". Det är samma personal som jobbar vidare som kallas strejkbrytare, det har bara skett omfördelning av befintlig personal till dom olika lokalerna för att jämna ut där det saknas. Gissar/spekulerar bara.
Det är väldigt dålig stringens i argumentationen kring detta.
1. Det finns inget problem med arbetsmiljön och definitivt inte något som ett KA eller ett gott samarbete med ATO skulle kunna lösa. För skulle det vara ett problem med arbetsmiljön är det bara att anmäla det till AMV eftersom att det finns lagstiftning som täcker allt.
2. AMV kommer på besök, gör en inspektion och hittar brister och ger en sanktionsavgift.
3. Det skriks om häxjakt eftersom att AMV genomflr en inspektion.

Alltså, det är inte lätt att hänga med.....
Det är såklart omöjligt att bevisa att det är "häxjakt" vilket är väldigt angeläget för alla som sympatiserar med fackets sida. Allt är sannolikt helt korrekt utfört med inspektionen och resultatet av den.

Det kan fortfarande vara en typ av myndighetsaktivism bakom kulisserna som har sett till att inspektionen skett mycket brådskande och mycket mer rigoröst och med straff istället för varning, fast det normalt sett inte hade gjorts det vid en annan tid och plats. "Hitta vad som helst! Inga varningar här, använd sanktionsavgift direkt om det är möjligt!"

Det är lätt att vara misstänksam om detta - men omöjligt att bevisa något. Så det är bäst att bara släppa det.
Det ni glömmer bort är att lag och myndigheter kommer mestadels först in i spelet när det har hänt något.

Fackligt arbete utgå ifrån att förebygga händelser innan lag och myndigheter kommer in.

I det här speciella fall: om ett truckchaufför sakna körtillstånd och det händer något är det AG som få ersätta skade, ingen försäkring kliver in.

Så för det första är det ett arbetsmiljöproblem om vem som helst få köra truck, för det andra är ett påpekande för detta något för att skydda arbetsgivaren.
Normalt är det väl vid mindre avvikelser fallet att föreläggande om åtgärd vid vite kommer i första skedet. Dvs att man får chans att åtgärda problemet först.

Om det omedelbart föreläggs vite här för vad som låter som ganska små avvikelser så kan man ju ana aktivism.
Användarvisningsbild
ONSatan
Teslaägare
Inlägg: 326
Blev medlem: 21 apr 2021 14:08

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av ONSatan »

McFace skrev: 15 dec 2023 12:32
Metallare skrev: 15 dec 2023 12:22
Sfbones skrev: 15 dec 2023 10:42
frippe skrev: 15 dec 2023 10:15
Sfbones skrev: 15 dec 2023 09:54


Det finns inga nyanställda "strejkbrytare". Det är samma personal som jobbar vidare som kallas strejkbrytare, det har bara skett omfördelning av befintlig personal till dom olika lokalerna för att jämna ut där det saknas. Gissar/spekulerar bara.
Det är väldigt dålig stringens i argumentationen kring detta.
1. Det finns inget problem med arbetsmiljön och definitivt inte något som ett KA eller ett gott samarbete med ATO skulle kunna lösa. För skulle det vara ett problem med arbetsmiljön är det bara att anmäla det till AMV eftersom att det finns lagstiftning som täcker allt.
2. AMV kommer på besök, gör en inspektion och hittar brister och ger en sanktionsavgift.
3. Det skriks om häxjakt eftersom att AMV genomflr en inspektion.

Alltså, det är inte lätt att hänga med.....
Det är såklart omöjligt att bevisa att det är "häxjakt" vilket är väldigt angeläget för alla som sympatiserar med fackets sida. Allt är sannolikt helt korrekt utfört med inspektionen och resultatet av den.

Det kan fortfarande vara en typ av myndighetsaktivism bakom kulisserna som har sett till att inspektionen skett mycket brådskande och mycket mer rigoröst och med straff istället för varning, fast det normalt sett inte hade gjorts det vid en annan tid och plats. "Hitta vad som helst! Inga varningar här, använd sanktionsavgift direkt om det är möjligt!"

Det är lätt att vara misstänksam om detta - men omöjligt att bevisa något. Så det är bäst att bara släppa det.
Det ni glömmer bort är att lag och myndigheter kommer mestadels först in i spelet när det har hänt något.

Fackligt arbete utgå ifrån att förebygga händelser innan lag och myndigheter kommer in.

I det här speciella fall: om ett truckchaufför sakna körtillstånd och det händer något är det AG som få ersätta skade, ingen försäkring kliver in.

Så för det första är det ett arbetsmiljöproblem om vem som helst få köra truck, för det andra är ett påpekande för detta något för att skydda arbetsgivaren.
Normalt är det väl vid mindre avvikelser fallet att föreläggande om åtgärd vid vite kommer i första skedet. Dvs att man får chans att åtgärda problemet först.

Om det omedelbart föreläggs vite här för vad som låter som ganska små avvikelser så kan man ju ana aktivism.
Aktivism från Arbetsmiljöverket? Kom igen!

När en full idiot kraschar rutan på bilen en natt kan vi börja misstänka ”aktivism”, men Arbetsmiljöverket?
Metallare
Inlägg: 118
Blev medlem: 12 dec 2023 13:51

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Metallare »

Nect skrev: 14 dec 2023 20:24
OfarligTesla skrev: 14 dec 2023 20:19
Fosilfri2035 skrev: 14 dec 2023 19:52
Va?!
Menar du att marknadsekonomi och lönsamhet har betydelse för lönen?
Eller begär du att alla ska få lika betalt oberoende för vart dom jobbar och presterar?
Snart kommer de säga att du inte är solidarisk för att du inte tycker det är rätt att alla får det lika bra trots att vissa vill pilla sig i naveln istället för att producera något av värde.
Ni sätter fingret på en viktigt punkt för de flesta verksamheter. En lön ska vara individuell och frikopplad från ålder i mitt tycke. Om man nu vill få ett företag som är lönsamt och effektivt.
Det är det hos oss.
Ålder är det inte riktigt utan tid på företag.
Sen har du en fast månadslön som utgår efter den jobb du har (t.ex. montör) och sen få du en rörlig del efter din prestation.

Hur dumt bara att vi har kollektivavtal och allas lika värde som grundvärderingar eller hur?

Borde det inte vara helt frikopplat så att AG få bestämmer lön helt individuellt och tyckandet: usch den där jävla muslim få lite mindre, för att han är muslim ...

Finns ju ingen som kontrollerar och jämföra (förutom facket)

Lika värde betyda också lika betald för lika arbete. Inte att någon kan förhandlar sig mer bara för att hen är en duktigt förhandlare eller kompis med chefen.
Användarvisningsbild
JonasH
Teslaägare
Inlägg: 843
Blev medlem: 18 maj 2015 21:22
Ort: Älvsjö

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av JonasH »

ONSatan skrev: 15 dec 2023 12:39
McFace skrev: 15 dec 2023 12:32
Metallare skrev: 15 dec 2023 12:22
Sfbones skrev: 15 dec 2023 10:42
frippe skrev: 15 dec 2023 10:15


Det är väldigt dålig stringens i argumentationen kring detta.
1. Det finns inget problem med arbetsmiljön och definitivt inte något som ett KA eller ett gott samarbete med ATO skulle kunna lösa. För skulle det vara ett problem med arbetsmiljön är det bara att anmäla det till AMV eftersom att det finns lagstiftning som täcker allt.
2. AMV kommer på besök, gör en inspektion och hittar brister och ger en sanktionsavgift.
3. Det skriks om häxjakt eftersom att AMV genomflr en inspektion.

Alltså, det är inte lätt att hänga med.....
Det är såklart omöjligt att bevisa att det är "häxjakt" vilket är väldigt angeläget för alla som sympatiserar med fackets sida. Allt är sannolikt helt korrekt utfört med inspektionen och resultatet av den.

Det kan fortfarande vara en typ av myndighetsaktivism bakom kulisserna som har sett till att inspektionen skett mycket brådskande och mycket mer rigoröst och med straff istället för varning, fast det normalt sett inte hade gjorts det vid en annan tid och plats. "Hitta vad som helst! Inga varningar här, använd sanktionsavgift direkt om det är möjligt!"

Det är lätt att vara misstänksam om detta - men omöjligt att bevisa något. Så det är bäst att bara släppa det.
Det ni glömmer bort är att lag och myndigheter kommer mestadels först in i spelet när det har hänt något.

Fackligt arbete utgå ifrån att förebygga händelser innan lag och myndigheter kommer in.

I det här speciella fall: om ett truckchaufför sakna körtillstånd och det händer något är det AG som få ersätta skade, ingen försäkring kliver in.

Så för det första är det ett arbetsmiljöproblem om vem som helst få köra truck, för det andra är ett påpekande för detta något för att skydda arbetsgivaren.
Normalt är det väl vid mindre avvikelser fallet att föreläggande om åtgärd vid vite kommer i första skedet. Dvs att man får chans att åtgärda problemet först.

Om det omedelbart föreläggs vite här för vad som låter som ganska små avvikelser så kan man ju ana aktivism.
Aktivism från Arbetsmiljöverket? Kom igen!

När en full idiot kraschar rutan på bilen en natt kan vi börja misstänka ”aktivism”, men Arbetsmiljöverket?
Vi har ju sett det förut när vi får felaktig effektsiffra på bilarna och svarat från myndigheten är ”du har ju råda att köpa en Tesla så då har du råd med dyrare försäkring”.
TMS LR UltraRed, FSD
Såld - TMS 100D MC Red, AP3, FSD, Premiumpaket.
Såld - TMS 85D MC Red, AP1, Pano, Intriörpaket, Next Gen, Ultra Hifi, luftfjädring, köldpaket
Användarvisningsbild
Sfbones
Teslaägare
Inlägg: 196
Blev medlem: 22 nov 2023 19:32

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Sfbones »

ONSatan skrev: 15 dec 2023 12:39
McFace skrev: 15 dec 2023 12:32
Metallare skrev: 15 dec 2023 12:22
Sfbones skrev: 15 dec 2023 10:42
frippe skrev: 15 dec 2023 10:15


Det är väldigt dålig stringens i argumentationen kring detta.
1. Det finns inget problem med arbetsmiljön och definitivt inte något som ett KA eller ett gott samarbete med ATO skulle kunna lösa. För skulle det vara ett problem med arbetsmiljön är det bara att anmäla det till AMV eftersom att det finns lagstiftning som täcker allt.
2. AMV kommer på besök, gör en inspektion och hittar brister och ger en sanktionsavgift.
3. Det skriks om häxjakt eftersom att AMV genomflr en inspektion.

Alltså, det är inte lätt att hänga med.....
Det är såklart omöjligt att bevisa att det är "häxjakt" vilket är väldigt angeläget för alla som sympatiserar med fackets sida. Allt är sannolikt helt korrekt utfört med inspektionen och resultatet av den.

Det kan fortfarande vara en typ av myndighetsaktivism bakom kulisserna som har sett till att inspektionen skett mycket brådskande och mycket mer rigoröst och med straff istället för varning, fast det normalt sett inte hade gjorts det vid en annan tid och plats. "Hitta vad som helst! Inga varningar här, använd sanktionsavgift direkt om det är möjligt!"

Det är lätt att vara misstänksam om detta - men omöjligt att bevisa något. Så det är bäst att bara släppa det.
Det ni glömmer bort är att lag och myndigheter kommer mestadels först in i spelet när det har hänt något.

Fackligt arbete utgå ifrån att förebygga händelser innan lag och myndigheter kommer in.

I det här speciella fall: om ett truckchaufför sakna körtillstånd och det händer något är det AG som få ersätta skade, ingen försäkring kliver in.

Så för det första är det ett arbetsmiljöproblem om vem som helst få köra truck, för det andra är ett påpekande för detta något för att skydda arbetsgivaren.
Normalt är det väl vid mindre avvikelser fallet att föreläggande om åtgärd vid vite kommer i första skedet. Dvs att man får chans att åtgärda problemet först.

Om det omedelbart föreläggs vite här för vad som låter som ganska små avvikelser så kan man ju ana aktivism.
Aktivism från Arbetsmiljöverket? Kom igen!

När en full idiot kraschar rutan på bilen en natt kan vi börja misstänka ”aktivism”, men Arbetsmiljöverket?
Den Svenska Modellen™ är djupt indoktrinerad i en stor andel av befolkningen, det finns sympatisörer överallt.

Arbetsmiljöverket består av människor. Människor som kan vara extra glada åt att utföra ett uppdrag dom annars hade låtit ligga kvar i högen av anmälningar som kommer in dagligen.

Helt utan att öppet konspirera med någon annan om att det är det dom gör. Det går inte anklaga dom för något. Dom gör inget fel, bara sitt jobb.

Inte helt otänkbart.
Metallare
Inlägg: 118
Blev medlem: 12 dec 2023 13:51

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Metallare »

Pontus skrev: 15 dec 2023 09:17


. Se på Lear där var det viktiga att stå på sig och visa att det är vi som bestämmer och inte företaget, detta oavsett konsekvenserna :( Tyvärr är det ju den bilden många har av facket.
Jag vet tyvärr inte vad Shakespeare har att göra med fackligt kamp, men du kan säkert upplysa mig.
Metallare
Inlägg: 118
Blev medlem: 12 dec 2023 13:51

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Metallare »

McFace skrev: 15 dec 2023 12:32
Metallare skrev: 15 dec 2023 12:22
Sfbones skrev: 15 dec 2023 10:42
frippe skrev: 15 dec 2023 10:15
Sfbones skrev: 15 dec 2023 09:54


Det finns inga nyanställda "strejkbrytare". Det är samma personal som jobbar vidare som kallas strejkbrytare, det har bara skett omfördelning av befintlig personal till dom olika lokalerna för att jämna ut där det saknas. Gissar/spekulerar bara.
Det är väldigt dålig stringens i argumentationen kring detta.
1. Det finns inget problem med arbetsmiljön och definitivt inte något som ett KA eller ett gott samarbete med ATO skulle kunna lösa. För skulle det vara ett problem med arbetsmiljön är det bara att anmäla det till AMV eftersom att det finns lagstiftning som täcker allt.
2. AMV kommer på besök, gör en inspektion och hittar brister och ger en sanktionsavgift.
3. Det skriks om häxjakt eftersom att AMV genomflr en inspektion.

Alltså, det är inte lätt att hänga med.....
Det är såklart omöjligt att bevisa att det är "häxjakt" vilket är väldigt angeläget för alla som sympatiserar med fackets sida. Allt är sannolikt helt korrekt utfört med inspektionen och resultatet av den.

Det kan fortfarande vara en typ av myndighetsaktivism bakom kulisserna som har sett till att inspektionen skett mycket brådskande och mycket mer rigoröst och med straff istället för varning, fast det normalt sett inte hade gjorts det vid en annan tid och plats. "Hitta vad som helst! Inga varningar här, använd sanktionsavgift direkt om det är möjligt!"

Det är lätt att vara misstänksam om detta - men omöjligt att bevisa något. Så det är bäst att bara släppa det.
Det ni glömmer bort är att lag och myndigheter kommer mestadels först in i spelet när det har hänt något.

Fackligt arbete utgå ifrån att förebygga händelser innan lag och myndigheter kommer in.

I det här speciella fall: om ett truckchaufför sakna körtillstånd och det händer något är det AG som få ersätta skade, ingen försäkring kliver in.

Så för det första är det ett arbetsmiljöproblem om vem som helst få köra truck, för det andra är ett påpekande för detta något för att skydda arbetsgivaren.
Normalt är det väl vid mindre avvikelser fallet att föreläggande om åtgärd vid vite kommer i första skedet. Dvs att man får chans att åtgärda problemet först.

Om det omedelbart föreläggs vite här för vad som låter som ganska små avvikelser så kan man ju ana aktivism.
Jag var inte med, jag har inte sett utredningen, så till skillnad från de flesta här avstå jag från spekulationer varför utfallet blev som det blev.
Användarvisningsbild
uncle_bob
Teslaägare
Inlägg: 109
Blev medlem: 13 aug 2019 13:42

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av uncle_bob »

Metallare skrev: 15 dec 2023 13:08
Pontus skrev: 15 dec 2023 09:17


. Se på Lear där var det viktiga att stå på sig och visa att det är vi som bestämmer och inte företaget, detta oavsett konsekvenserna :( Tyvärr är det ju den bilden många har av facket.
Jag vet tyvärr inte vad Shakespeare har att göra med fackligt kamp, men du kan säkert upplysa mig.
Du blickar ett par århundraden för långt tillbaka i tiden för referensen, tror det är Bengtsfors i slutet på förra århundradet som hänvisas till.
Användarvisningsbild
uncle_bob
Teslaägare
Inlägg: 109
Blev medlem: 13 aug 2019 13:42

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av uncle_bob »

Pontus skrev: 15 dec 2023 11:02
frippe skrev: 15 dec 2023 10:15
Sfbones skrev: 15 dec 2023 09:54
ONSatan skrev: 15 dec 2023 09:45
Freez skrev: 15 dec 2023 09:16


"IF Metall anser att hela den svenska modellen står på spel. Mitt under pågående strejk genomförde Arbetsmiljöverket en oannonserad inspektion vid Teslas anläggning på Boplatsgatan i Malmö."

Tror du verkligen att det är en slump att Tesla granskas mitt under strejken? Detta var dessutom en oannonserad inspektion vilket sker sällan. Detta är en häxjakt.

Missförstå mig inte, för jag har inga synpunkter på att det utförs arbetsmiljöinspektioner generrellt utan på tidpunkten och att är oannonserad.
Arbetsmiljöverket kanske var för eftersom det fanns risk att outbildad personal (strejkbrytare) fanns på området?

Gissar/spekulerar precis som du.

Sen, ”häxjakt” (?), ni låter som Trump…
Det finns inga nyanställda "strejkbrytare". Det är samma personal som jobbar vidare som kallas strejkbrytare, det har bara skett omfördelning av befintlig personal till dom olika lokalerna för att jämna ut där det saknas. Gissar/spekulerar bara.
Det är väldigt dålig stringens i argumentationen kring detta.
1. Det finns inget problem med arbetsmiljön och definitivt inte något som ett KA eller ett gott samarbete med ATO skulle kunna lösa. För skulle det vara ett problem med arbetsmiljön är det bara att anmäla det till AMV eftersom att det finns lagstiftning som täcker allt.
2. AMV kommer på besök, gör en inspektion och hittar brister och ger en sanktionsavgift.
3. Det skriks om häxjakt eftersom att AMV genomflr en inspektion.

Alltså, det är inte lätt att hänga med.....
Det är väl bra att AMV gör inspektioner och hittar fel som förhoppningsvis rättas till. Dock får man ju känslan av att dom borde göra mer sådant här jobb generellt.

Det andra är väl att det är helt förkastligt om facket kan domdera och påverka vart och när dessa inspektioner ska göras, där har du väl de som kallas för häxjakt. AMV ska väl inte ta hänsyn till om facket har en pågående konflikt med något företag?
Om jag skall vara djävulens advokat här så finns det väl ändå ett syfte för AMV att vara extra uppmärksamma där det finns någon form av missnöje ifrån arbetstagare, även om det är en minoritet av de anställda som är grunden? Nu fanns det väl saker att anmärka på, även om man betraktar dem som ringa och säger att det där skulle man hitta på många arbetsplatser så hade bristerna garanterat varit grövre och mer frekventa om AMV inte fanns. Hade de däremot inte hittat något men sen dök igen med orimlig frekvens, som störde verksamheten osv hade det vart en annan sak.
Användarvisningsbild
McFace
Teslaägare
Inlägg: 225
Blev medlem: 28 sep 2020 13:06

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av McFace »

Metallare skrev: 15 dec 2023 13:10
Jag var inte med, jag har inte sett utredningen, så till skillnad från de flesta här avstå jag från spekulationer varför utfallet blev som det blev.
Fint. Du förklarar din syn på saken, och jag förklarar varför det är möjligt att det kan framstå som att aktivister jobbar på myndigheten.

Ingen av överträdelserna låter speciellt allvarlig.
Användarvisningsbild
loftux
Teslaägare
Inlägg: 863
Blev medlem: 16 apr 2019 08:07
Ort: Nacka
Referralkod: ts.la/peter18116
Kontakt:

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av loftux »

Metallare skrev: 15 dec 2023 13:00

Lika värde betyda också lika betald för lika arbete. Inte att någon kan förhandlar sig mer bara för att hen är en duktigt förhandlare eller kompis med chefen.
Du har ju bara flyttat problemet, nu gäller det att vara kompis med den lokala fackpampen.
Model Y Performance, Midnattsskörsbärsröd, Vit interiör
Model 3 LR AWD 2019, Pearl White, Vit interiör, 18" Aero, FSD
Nissan Leaf Tekna 2013
Användarvisningsbild
MartinG
Teslaägare
Inlägg: 240
Blev medlem: 03 feb 2016 21:43

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av MartinG »

Det går att anonymt tipsa AMV på deras hemsida om brister i arbetsmiljön på en arbetsplats. Jag tycker inte det vore särskilt överraskande om If Metall gjort det, med tanke på alla andra absurditeter de ägnar sig åt i kampen för att behålla sin maktposition.
Användarvisningsbild
ONSatan
Teslaägare
Inlägg: 326
Blev medlem: 21 apr 2021 14:08

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av ONSatan »

MartinG skrev: 15 dec 2023 15:11
Det går att anonymt tipsa AMV på deras hemsida om brister i arbetsmiljön på en arbetsplats. Jag tycker inte det vore särskilt överraskande om If Metall gjort det, med tanke på alla andra absurditeter de ägnar sig åt i kampen för att behålla sin maktposition.
Menar du att de skulle hitta på brister eller menar du att det är absurt att tipsa om faktiska brister i arbetsmiljö?
erfaren bilmek
Inlägg: 256
Blev medlem: 14 nov 2023 14:44

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av erfaren bilmek »

Pontus skrev: 14 dec 2023 22:58
Fredrik j skrev: 14 dec 2023 22:01
Pontus skrev: 14 dec 2023 15:56
Metallare skrev: 14 dec 2023 15:04
JonasH skrev: 14 dec 2023 14:22


Det är problematiskt att facket väljer vilken röst arbetare skall/borde ha/stödja i riksdagen. Det borde arbetaren få välja själv.

Fattar man inte det fattar man inte mycket om demokrati.
Var och en få väljar parti på valdagen.

Eller tror du det stå fackliga i vallokalen och kontrollerar att man röstar "rätt"

Verkar lite gran så att du försöker säger det är odemokratist att en förening stödjer en parti som driver frågor i en riktning som föreningen önskar.
Så du menar att om jag och 1000 andra jobbar på en arbetsplats, jag och 999 andra röstar på högern, då är det helt rätt att IF Metall kan komma och tvinga på oss ett kollektivavtal eftersom dom har en medlem där. Med detta också då tvinga 1000 personer som röstar på högern att börja betala pengar till vänstern.
Hur får du ihop att detta skulle vara okej?
Det finns ju ganska många som röstar höger fast dom är med i facket precis som det finns företagare som röstar vänster.
Poängen är ska 1 person kunna tvinga 1000 andra på en arbetsplats till ett avtal dom inte vill ha?
På en tidigare arbetsplats, inom bilbranschen hade de ett stort antal tjänstebilar. Även jag hade en.

Lönekontoret räknade i snitt 1 l/mil för mil-förmånskostnaden för bensinen för privatkörningsmilen varje månad, samtliga bilar.
Allt gott förr, för på 80-90 talet då förbrukade en vanlig tjänstebil bil 1 l/mil. Sedan fick bilarna färre cylindrar och förbrukade lite mindre, men det tog de inte hänsyn till, så alla fick betala in lite extra skatt varje månad.

När jag kom in i företaget var det dieselbilar med färre cylindrar som gällde. De förbrukade i vissa fall ned mot 6/10 l/mil. Men lönekontoret räknade ändå 1 l/mil.
Ingen tänkte på det.

Sedan var det en kollega, en sådan där petnoga kille precis som i TV serien Kontoret. Han som är hobby-vice VD åt Ove Sundberg.
Allt han gjorde var bara jobbigt förutom en sak. Han räknade baklänges på sitt lönebesked och såg att det var för mycket skatt dragen. Han berättade det för oss, men ingen var intresserad för de på huvudkontoret var vi alla rädda för. De på HK var inventarier som hade för mycket makt, gammalt familjeföretag. Ingen var med på att ifrågasätta deras arbete. Då kunde man få ett h_ete. Ändå var vi ett trettiotal med tjänstebil.

Men killen tog det vidare och fick tvärnej från HK. De sket i det. De fattade inte ändå.
Då kopplade han in facket. Facket tog kontakt och skulle reda ut. I samma veva kom facket på att många hade fått för lite pensionspremier inbetalda under åratal. De hade använt någon fel tabell. Till slut reddes det ut och vi fick tillbaka från Skatteverket den extra inbetalade skatten och sedan också diffen på pensionspengarna inbetalda. Sedan skulle det även göras retroaktiva skatteminskningar 10 år bakåt i tiden för milskatten. Jag hann byta jobb emellan. Men nåt år senare fick jag en stor återbäring.

Hur gick det med hobby-vice VD:n? Facket gjorde glasklart för HK att om de ens kröker ett hårstrå på hans hjässa så skulle de få se på annat.
Han jobbar för övrigt kvar där.

När vi fick pensionspengarna så bjöd vi ut hobby viceVD:n på konsert, middag och hotell. Han var oerhört tacksam och började gråta sent på kvällen.


Killen offrade sig och det gick bra som väl är. Vi andra ör evigt tacksamma.

Detta är ett exempel på när en person går till facket för att alla skall få det bättre. 1 person "tvingade" in 30 andra för att han var modig.
Det kunde gått åt pipan också, åtminstånde för honom. Kanske för de andra också?
En väl kalkylerad risk.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5529
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av OfarligTesla »

loftux skrev: 15 dec 2023 14:01
Du har ju bara flyttat problemet, nu gäller det att vara kompis med den lokala fackpampen.
Och framförallt så kan man gå omkring och dra fötterna efter sig och låta andra jobba istället, för självklart ska alla andra vara solidariska och kompensera upp det.
Användarvisningsbild
Andersen
Teslaägare
Inlägg: 553
Blev medlem: 20 feb 2016 21:54

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Andersen »

erfaren bilmek skrev: 14 dec 2023 17:08
Andersen skrev: 14 dec 2023 16:50
iAkita skrev: 13 dec 2023 22:32
Antingen är de uppgifter Tibor fått tillgång till över antalet strejkande felaktig, eller också ljuger IF Metalls pressansvariga. Själv är jag för godtrogen för att tro på det sistnämnda. Det skulle vara intressant om Tibor kunde få en kommentar till dagens TCS artikel från Metall.
Hur många strejkar egentligen på Tesla i Sverige? Nu kommer nya uppgifter från Tesla Club Sweden att endast 13 servicetekniker av 130 gått ut i strejk.
– Det är en mycket kraftigt underskattad siffra, säger Jesper Pettersson, pressansvarig hos IF Metall.
https://carup.se/nya-uppgifter-sa-fa-st ... e_vignette
Jag har tidigare, genom att räkna på Teslas officiella kommunikation om att mindre än 10% [av alla på TM Sweden] strejkar, delat med det totala antalet svenska anställda som till rätten uppgetts vara 350, kommit fram till att ungefär 25 procent av 130 mekaniker strejkar, eller 32 stycken i absoluta tal.

Jämfört med 32 så är naturligtvis 13 stycken en "mycket underskattad siffra". Men det är fortfarande vara en bråkdel av mekanikerna, och mindre än hälften av de IF Metall hävdar är medlemmar hos dem.

Jag finner det inte alls konstigt att man inte vill erkänna detta. En uppslutning på en fjärdedel är ju lika pinsamt som hälften av sina medlemmar. Därför får vi politikersvar.
Minsta motståndets lag och vill inte tappa aktieoptionerna är min teori.
Det är skönt när andra gör grovjobbet åt en.
Eftersom du fortfarande skriver att Teslas anställda har aktieoptioner, trots att det förklarats gång på gång i tråden att de har RSU:er, restricted stock units, som alltså är riktiga aktier som man får varje kvartal, så misstänker jag att det är totalt meningslöst att försöka informera eller förklara något i den här debatten. Lyssnar inte motparten, vill denne inte ta till sig ny information, så är det lika bra att lägga ner.

Jag ser den här tråden som ett utmärkt sätt att lära mig, även från de som har motsatt åsikt. Jag är inte främmande att ändra mig, eller förstå nya saker. Men vill övriga deltagare inte göra det, vad är egentligen poängen? Ett fortsatt upprapande av samma gamla åsikter är infernaliskt tråkigt. Snälla, kan inte alla åtminstone _försöka_?
MYP tillverkad 25/10 2023. Problemfri hittills!
Användarvisningsbild
MartinG
Teslaägare
Inlägg: 240
Blev medlem: 03 feb 2016 21:43

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av MartinG »

ONSatan skrev: 15 dec 2023 15:19
MartinG skrev: 15 dec 2023 15:11
Det går att anonymt tipsa AMV på deras hemsida om brister i arbetsmiljön på en arbetsplats. Jag tycker inte det vore särskilt överraskande om If Metall gjort det, med tanke på alla andra absurditeter de ägnar sig åt i kampen för att behålla sin maktposition.
Menar du att de skulle hitta på brister eller menar du att det är absurt att tipsa om faktiska brister i arbetsmiljö?
Jag tycker det vore absurt om facket använde AMV som ett slagträ och jag tycker det är ett märkligt sammanträffande att AMV gjorde en inspektion just nu. Det är väl inte jättevanligt att de gör det och Tesla är ju trots allt en ganska liten arbetsplats. Sen lyckades ju AMV hitta något att anmärka på som till och med berättigade böter och jag vill inte tro att en myndighet hittar på saker. Däremot vet jag inte om arbetsmiljön är sämre på Tesla än på andra ställen. Jag kan tänka mig att de flesta arbetsplatser skulle kunna få anmärkningar vid en inspektion.
erfaren bilmek
Inlägg: 256
Blev medlem: 14 nov 2023 14:44

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av erfaren bilmek »

Andersen skrev: 15 dec 2023 16:07
erfaren bilmek skrev: 14 dec 2023 17:08
Andersen skrev: 14 dec 2023 16:50
iAkita skrev: 13 dec 2023 22:32
Antingen är de uppgifter Tibor fått tillgång till över antalet strejkande felaktig, eller också ljuger IF Metalls pressansvariga. Själv är jag för godtrogen för att tro på det sistnämnda. Det skulle vara intressant om Tibor kunde få en kommentar till dagens TCS artikel från Metall.
Hur många strejkar egentligen på Tesla i Sverige? Nu kommer nya uppgifter från Tesla Club Sweden att endast 13 servicetekniker av 130 gått ut i strejk.
– Det är en mycket kraftigt underskattad siffra, säger Jesper Pettersson, pressansvarig hos IF Metall.
https://carup.se/nya-uppgifter-sa-fa-st ... e_vignette
Jag har tidigare, genom att räkna på Teslas officiella kommunikation om att mindre än 10% [av alla på TM Sweden] strejkar, delat med det totala antalet svenska anställda som till rätten uppgetts vara 350, kommit fram till att ungefär 25 procent av 130 mekaniker strejkar, eller 32 stycken i absoluta tal.

Jämfört med 32 så är naturligtvis 13 stycken en "mycket underskattad siffra". Men det är fortfarande vara en bråkdel av mekanikerna, och mindre än hälften av de IF Metall hävdar är medlemmar hos dem.

Jag finner det inte alls konstigt att man inte vill erkänna detta. En uppslutning på en fjärdedel är ju lika pinsamt som hälften av sina medlemmar. Därför får vi politikersvar.
Minsta motståndets lag och vill inte tappa aktieoptionerna är min teori.
Det är skönt när andra gör grovjobbet åt en.
Eftersom du fortfarande skriver att Teslas anställda har aktieoptioner, trots att det förklarats gång på gång i tråden att de har RSU:er, restricted stock units, som alltså är riktiga aktier som man får varje kvartal, så misstänker jag att det är totalt meningslöst att försöka informera eller förklara något i den här debatten. Lyssnar inte motparten, vill denne inte ta till sig ny information, så är det lika bra att lägga ner.

Jag ser den här tråden som ett utmärkt sätt att lära mig, även från de som har motsatt åsikt. Jag är inte främmande att ändra mig, eller förstå nya saker. Men vill övriga deltagare inte göra det, vad är egentligen poängen? Ett fortsatt upprapande av samma gamla åsikter är infernaliskt tråkigt. Snälla, kan inte alla åtminstone _försöka_?
Källa NE, 1989.
Ordet option är ett övergripande ord som betyder att man i framtiden har rätt att köpa, sälja eller få något av värde, tex värdepapper.

RSU. Källa Nasdaq.
Löfte från arbetsgivare att kompensera dig med aktier i framtiden.

Således är option ett bra ord eftersom det syftar på att man skall få något i framtiden. RSU är en typ av option.


Kommenterar inte detta mer.
Användarvisningsbild
jonsalgerier
Teslaägare
Inlägg: 382
Blev medlem: 11 dec 2016 00:29
Ort: Knivsta

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av jonsalgerier »

erfaren bilmek skrev: 15 dec 2023 16:26

Källa NE, 1989.
Ordet option är ett övergripande ord som betyder att man i framtiden har rätt att köpa, sälja eller få något av värde, tex värdepapper.

RSU. Källa Nasdaq.
Löfte från arbetsgivare att kompensera dig med aktier i framtiden.

Således är option ett bra ord eftersom det syftar på att man skall få något i framtiden. RSU är en typ av option.


Kommenterar inte detta mer.
Det är ganska stor skillnad.
En option är värdelös om inte aktiepriset stigit förbi lösenpriset, eller med andra ord bara intressant om företagets aktiekurs går uppåt under din anställningstid.

En RSU kommer alltid ha ett värde så länge aktien har ett värde. Så efter anställningen kommer du ha din bunt med aktier oavsett om kursen står i samma / högre eller lägre jämfört med när du började.

Med andra ord är det väsentligt mycket bättre att få RSU:er än optioner.
Användarvisningsbild
Teslabilen2023
Teslaägare
Inlägg: 190
Blev medlem: 06 mar 2023 11:35

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Teslabilen2023 »

erfaren bilmek skrev: 15 dec 2023 15:25
Pontus skrev: 14 dec 2023 22:58
Fredrik j skrev: 14 dec 2023 22:01
Pontus skrev: 14 dec 2023 15:56
Metallare skrev: 14 dec 2023 15:04


Var och en få väljar parti på valdagen.

Eller tror du det stå fackliga i vallokalen och kontrollerar att man röstar "rätt"

Verkar lite gran så att du försöker säger det är odemokratist att en förening stödjer en parti som driver frågor i en riktning som föreningen önskar.
Så du menar att om jag och 1000 andra jobbar på en arbetsplats, jag och 999 andra röstar på högern, då är det helt rätt att IF Metall kan komma och tvinga på oss ett kollektivavtal eftersom dom har en medlem där. Med detta också då tvinga 1000 personer som röstar på högern att börja betala pengar till vänstern.
Hur får du ihop att detta skulle vara okej?
Det finns ju ganska många som röstar höger fast dom är med i facket precis som det finns företagare som röstar vänster.
Poängen är ska 1 person kunna tvinga 1000 andra på en arbetsplats till ett avtal dom inte vill ha?
På en tidigare arbetsplats, inom bilbranschen hade de ett stort antal tjänstebilar. Även jag hade en.

Lönekontoret räknade i snitt 1 l/mil för mil-förmånskostnaden för bensinen för privatkörningsmilen varje månad, samtliga bilar.
Allt gott förr, för på 80-90 talet då förbrukade en vanlig tjänstebil bil 1 l/mil. Sedan fick bilarna färre cylindrar och förbrukade lite mindre, men det tog de inte hänsyn till, så alla fick betala in lite extra skatt varje månad.

När jag kom in i företaget var det dieselbilar med färre cylindrar som gällde. De förbrukade i vissa fall ned mot 6/10 l/mil. Men lönekontoret räknade ändå 1 l/mil.
Ingen tänkte på det.

Sedan var det en kollega, en sådan där petnoga kille precis som i TV serien Kontoret. Han som är hobby-vice VD åt Ove Sundberg.
Allt han gjorde var bara jobbigt förutom en sak. Han räknade baklänges på sitt lönebesked och såg att det var för mycket skatt dragen. Han berättade det för oss, men ingen var intresserad för de på huvudkontoret var vi alla rädda för. De på HK var inventarier som hade för mycket makt, gammalt familjeföretag. Ingen var med på att ifrågasätta deras arbete. Då kunde man få ett h_ete. Ändå var vi ett trettiotal med tjänstebil.

Men killen tog det vidare och fick tvärnej från HK. De sket i det. De fattade inte ändå.
Då kopplade han in facket. Facket tog kontakt och skulle reda ut. I samma veva kom facket på att många hade fått för lite pensionspremier inbetalda under åratal. De hade använt någon fel tabell. Till slut reddes det ut och vi fick tillbaka från Skatteverket den extra inbetalade skatten och sedan också diffen på pensionspengarna inbetalda. Sedan skulle det även göras retroaktiva skatteminskningar 10 år bakåt i tiden för milskatten. Jag hann byta jobb emellan. Men nåt år senare fick jag en stor återbäring.

Hur gick det med hobby-vice VD:n? Facket gjorde glasklart för HK att om de ens kröker ett hårstrå på hans hjässa så skulle de få se på annat.
Han jobbar för övrigt kvar där.

När vi fick pensionspengarna så bjöd vi ut hobby viceVD:n på konsert, middag och hotell. Han var oerhört tacksam och började gråta sent på kvällen.


Killen offrade sig och det gick bra som väl är. Vi andra ör evigt tacksamma.

Detta är ett exempel på när en person går till facket för att alla skall få det bättre. 1 person "tvingade" in 30 andra för att han var modig.
Det kunde gått åt pipan också, åtminstånde för honom. Kanske för de andra också?
En väl kalkylerad risk.
Så denna lilla historia ska vara ett försvar för att IF Metall kör över dom som jobbar där och inte vill ha med IF Metall att göra? Dom som jobbar där vet inte sitt eget bästa men det vet minsann facket?

Vanligt fack/sosse-tänk att man omyndigförklarar vuxna människor trots att dom har kapacitet att tänka själva.
Användarvisningsbild
PhR34k
Teslaägare
Inlägg: 880
Blev medlem: 21 okt 2017 07:10

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av PhR34k »

Fick bilen levererad precis.
Bild
roffe_s
elbilist
Inlägg: 662
Blev medlem: 27 sep 2020 13:13

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av roffe_s »

MartinG skrev: 15 dec 2023 16:10
ONSatan skrev: 15 dec 2023 15:19
MartinG skrev: 15 dec 2023 15:11
Det går att anonymt tipsa AMV på deras hemsida om brister i arbetsmiljön på en arbetsplats. Jag tycker inte det vore särskilt överraskande om If Metall gjort det, med tanke på alla andra absurditeter de ägnar sig åt i kampen för att behålla sin maktposition.
Menar du att de skulle hitta på brister eller menar du att det är absurt att tipsa om faktiska brister i arbetsmiljö?
Jag tycker det vore absurt om facket använde AMV som ett slagträ och jag tycker det är ett märkligt sammanträffande att AMV gjorde en inspektion just nu. Det är väl inte jättevanligt att de gör det och Tesla är ju trots allt en ganska liten arbetsplats. Sen lyckades ju AMV hitta något att anmärka på som till och med berättigade böter och jag vill inte tro att en myndighet hittar på saker. Däremot vet jag inte om arbetsmiljön är sämre på Tesla än på andra ställen. Jag kan tänka mig att de flesta arbetsplatser skulle kunna få anmärkningar vid en inspektion.
Martin, jag tror att Du kan sova lugnt - AMV deltar enligt min erfarenhet inte i ”kampanjer”, myndigheten är oerhört mån om sin självständiga roll.

Däremot är de skyldiga att reagera på anmälningar som inkommer från individer och företag. Då åker de ut och gör inspektion. Förefaller allt rimligt i sin ordning och rutinerna är på plats är de naturligtvis mindre benägna att agera på ytterligare anmälningar. Hittar de någon avvikelse av normalgraden får bolaget en anmärkning och en tidsfrist på sig att vidta korrigerande åtgärd.

En så pass hög sanktionsavgift som drabbade Tesla vid andra besöket är ovanligt, och säger något om hur allvarligt de betraktar avvikelsen. Någon försökte tidigare göra sig lustig över att en ej behörig individ körde truck på området - för mig indikerar det endast att den som resonerar så inte sett ett riskfyllt hantverkaryrke ens på vykort under de senaste decennierna. En halvdålig liknelse - vem av oss skulle vilja kliva på en buss längs serpentinvägarna i italienska Alperna om busschauffören glatt meddelade att denne saknade körkort men minsann hade övat på fritiden?

Så funkar det enligt min erfarenhet i den riktiga och verkliga världen utanför konspirationsteorierna i denna tråd.

Jag har personligen ansvarat för riskfyllda verksamheter där vi fick såväl oanmälda som anmälda inspektioner, dessutom anmälde vi själva om vi upplevt ett allvarligt tillbud. Vi hade anmärkningar som vi åtgärdade och besvarade, ibland återkom AMV för att försäkra sig om rutinernas implementering i verksamheten. Vi drabbades, vad jag minns, aldrig av någon sanktionsavgift. De skötte helt enkelt bara sitt jobb.

Mina 2p när det gäller AMV.
Senast redigerad av roffe_s, redigerad totalt 2 gång.
Zeekr 001 2023
Polestar 2 2021
Användarvisningsbild
fnurra
Teslaägare
Inlägg: 65
Blev medlem: 18 apr 2023 21:40

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av fnurra »

Andersen skrev: 15 dec 2023 16:07
erfaren bilmek skrev: 14 dec 2023 17:08
Andersen skrev: 14 dec 2023 16:50
iAkita skrev: 13 dec 2023 22:32
Antingen är de uppgifter Tibor fått tillgång till över antalet strejkande felaktig, eller också ljuger IF Metalls pressansvariga. Själv är jag för godtrogen för att tro på det sistnämnda. Det skulle vara intressant om Tibor kunde få en kommentar till dagens TCS artikel från Metall.
Hur många strejkar egentligen på Tesla i Sverige? Nu kommer nya uppgifter från Tesla Club Sweden att endast 13 servicetekniker av 130 gått ut i strejk.
– Det är en mycket kraftigt underskattad siffra, säger Jesper Pettersson, pressansvarig hos IF Metall.
https://carup.se/nya-uppgifter-sa-fa-st ... e_vignette
Jag har tidigare, genom att räkna på Teslas officiella kommunikation om att mindre än 10% [av alla på TM Sweden] strejkar, delat med det totala antalet svenska anställda som till rätten uppgetts vara 350, kommit fram till att ungefär 25 procent av 130 mekaniker strejkar, eller 32 stycken i absoluta tal.

Jämfört med 32 så är naturligtvis 13 stycken en "mycket underskattad siffra". Men det är fortfarande vara en bråkdel av mekanikerna, och mindre än hälften av de IF Metall hävdar är medlemmar hos dem.

Jag finner det inte alls konstigt att man inte vill erkänna detta. En uppslutning på en fjärdedel är ju lika pinsamt som hälften av sina medlemmar. Därför får vi politikersvar.
Minsta motståndets lag och vill inte tappa aktieoptionerna är min teori.
Det är skönt när andra gör grovjobbet åt en.
Eftersom du fortfarande skriver att Teslas anställda har aktieoptioner, trots att det förklarats gång på gång i tråden att de har RSU:er, restricted stock units, som alltså är riktiga aktier som man får varje kvartal, så misstänker jag att det är totalt meningslöst att försöka informera eller förklara något i den här debatten. Lyssnar inte motparten, vill denne inte ta till sig ny information, så är det lika bra att lägga ner.

Jag ser den här tråden som ett utmärkt sätt att lära mig, även från de som har motsatt åsikt. Jag är inte främmande att ändra mig, eller förstå nya saker. Men vill övriga deltagare inte göra det, vad är egentligen poängen? Ett fortsatt upprapande av samma gamla åsikter är infernaliskt tråkigt. Snälla, kan inte alla åtminstone _försöka_?
Bra skrivet, har också reagerat på detta flera gånger. Man försöker förminska Tesla anställdas förmåner genom att upprepa osanningar o genom att göra det tillräckligt många gånger försöker man till slut få det att framstå som en sanning. Väldigt osmaklig taktik.
Model S 2023 MSM/svart
Användarvisningsbild
agehall
Teslaägare
Inlägg: 948
Blev medlem: 12 jul 2022 20:54
Ort: Kälvesta/Spånga

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av agehall »

Ang hela den här AMV-debatten som dykt upp - jag kan förstå att man blir lite misstänksam när en myndighet helt plötsligt börjar göra sitt jobb, men ärligt talat - är det inte en bra sak!? Oavsett om det är IF Metall, Kalle Karlsson på Blåstigen 47 i Skvallerbyn eller en sedan länge planerad inspektion så är det väl bra att AMV gör sitt jobb ordentligt?

Jag må försvara Teslas anställda i fighten mot IF Metall, men jag tänker inte sitta här och ursäkta allt Tesla gör. Precis som alla företag (och privatpersoner) gör Tesla fel ibland och då tycker jag de får ta konsekvenserna av det. Sedan kan jag tycka det är otroligt klantigt av dem att inte vara extremt försiktiga med sådana här saker just nu, men det är en annan sak - det kan ju faktiskt ha varit en enskild anställd som inte följt instruktionerna från arbetsgivaren, men det spelar ingen roll. Fel har begåtts och vite har utdömts helt i sin ordning.

Kan vi inte bara släppa det här och konstatera att IF Metall med sin aktion mot Tesla kanske även framtvingar en del gott, som att AMV gör sitt jobb i rask takt och att bilar numera levereras hem till beställare?
M3LR -21
SAAB 9-5 BioPower -09
SAAB 9-3 TurboX
Skriv svar