Det ni glömmer bort är att lag och myndigheter kommer mestadels först in i spelet när det har hänt något.Sfbones skrev: ↑15 dec 2023 10:42Det är såklart omöjligt att bevisa att det är "häxjakt" vilket är väldigt angeläget för alla som sympatiserar med fackets sida. Allt är sannolikt helt korrekt utfört med inspektionen och resultatet av den.frippe skrev: ↑15 dec 2023 10:15Det är väldigt dålig stringens i argumentationen kring detta.Sfbones skrev: ↑15 dec 2023 09:54Det finns inga nyanställda "strejkbrytare". Det är samma personal som jobbar vidare som kallas strejkbrytare, det har bara skett omfördelning av befintlig personal till dom olika lokalerna för att jämna ut där det saknas. Gissar/spekulerar bara.ONSatan skrev: ↑15 dec 2023 09:45Arbetsmiljöverket kanske var för eftersom det fanns risk att outbildad personal (strejkbrytare) fanns på området?Freez skrev: ↑15 dec 2023 09:16
"IF Metall anser att hela den svenska modellen står på spel. Mitt under pågående strejk genomförde Arbetsmiljöverket en oannonserad inspektion vid Teslas anläggning på Boplatsgatan i Malmö."
Tror du verkligen att det är en slump att Tesla granskas mitt under strejken? Detta var dessutom en oannonserad inspektion vilket sker sällan. Detta är en häxjakt.
Missförstå mig inte, för jag har inga synpunkter på att det utförs arbetsmiljöinspektioner generrellt utan på tidpunkten och att är oannonserad.
Gissar/spekulerar precis som du.
Sen, ”häxjakt” (?), ni låter som Trump…
1. Det finns inget problem med arbetsmiljön och definitivt inte något som ett KA eller ett gott samarbete med ATO skulle kunna lösa. För skulle det vara ett problem med arbetsmiljön är det bara att anmäla det till AMV eftersom att det finns lagstiftning som täcker allt.
2. AMV kommer på besök, gör en inspektion och hittar brister och ger en sanktionsavgift.
3. Det skriks om häxjakt eftersom att AMV genomflr en inspektion.
Alltså, det är inte lätt att hänga med.....
Det kan fortfarande vara en typ av myndighetsaktivism bakom kulisserna som har sett till att inspektionen skett mycket brådskande och mycket mer rigoröst och med straff istället för varning, fast det normalt sett inte hade gjorts det vid en annan tid och plats. "Hitta vad som helst! Inga varningar här, använd sanktionsavgift direkt om det är möjligt!"
Det är lätt att vara misstänksam om detta - men omöjligt att bevisa något. Så det är bäst att bara släppa det.
Fackligt arbete utgå ifrån att förebygga händelser innan lag och myndigheter kommer in.
I det här speciella fall: om ett truckchaufför sakna körtillstånd och det händer något är det AG som få ersätta skade, ingen försäkring kliver in.
Så för det första är det ett arbetsmiljöproblem om vem som helst få köra truck, för det andra är ett påpekande för detta något för att skydda arbetsgivaren.