Strejk på Tesla i Sverige

Nyheter från Tesla Club Sweden

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av OfarligTesla »

Metallare skrev: 18 dec 2023 18:06
Då hoppas jag för dig att du aldrig behöver den försäkring du har valt att avsluta.
Är en väldigt dyr försäkring givet vad kostnaden vid ”utnyttjande” är och sannolikheten för att man behöver utnyttja den, jag hade aldrig betalat för en försäkringsprodukt med de siffrorna i var fall.

Tror dessutom att de flesta hellre går till en annan arbetsgivare och tar ett hopp upp i lön än att dra en konflikt vidare oavsett om det är facket eller än själv som skulle driva det.
Metallare

Inlägg av Metallare »

JonasH skrev: 17 dec 2023 21:40
Maw skrev: 17 dec 2023 20:25
JonasH skrev: 17 dec 2023 20:21
Maw skrev: 17 dec 2023 20:13
Svenska folket står bakom fackets krav på KA

3 ggr så många för facket som för Tesla

Förtroendet för Tesla dalar: ”Tydlig krock”
Strejken i Tesla har pågått i över en månad nu. Och IF Metalls kamp för kollektivavtal på elbiljättens verkstäder och serviceställen ser ut att ha stöd i befolkningen.

En klar majoritet – eller 58 procent av svenskarna – tycker att det är rätt av facket att ta strid mot Tesla, visar en ny undersökning som Novus gjort på uppdrag av SvD. Bara 20 procent av de som svarat anser att fackets stridsåtgärder är fel.
https://www.svd.se/a/O8xzPk/58-procent ... nt-ar-emot
Det enda som räknas är vad de anställda på Tesla vill. Allt annat är ointressant.
Finns det någon anledning att tro att de tycker annorlunda?

Edit: Förutom fackhatarnas önskan att det är annorlunda
Bara faktumet att IF Metall inte bryr sig om de anställdas vilja oavsett vad de tycker talar sitt tydliga språk.

Att sedan personalen inte strejkar visar ju vad de tycker.
Eller så visa det att hotet från cheferna fungera ...
Harry Haffa

Inlägg av Harry Haffa »

Metallare skrev: 18 dec 2023 16:46
Pontus skrev: 17 dec 2023 12:38
JonasH skrev: 17 dec 2023 12:23
renes skrev: 17 dec 2023 11:53
JonasH skrev: 16 dec 2023 22:50
Som jag skrivit tidigare och även andra här i tråden så har Veli-Pekka sagt i intervjuer att alla som gör affärer med företag utan KA får skylla sig själva om de drabbas av åtgärder från facket. Det är en risk de tar.
Fast är det inte tvärtom? Tänk på de som lämnat sina Teslor hos Werksta och inte får tillbaka dem. Det skulle ju inte hänt om Werksta inte hade KA.
Håller helt med men det gör inte Veli-Pekka tyvärr... Han skiter i vem som drabbas så länge de köpt en Tesla.

Precis som vår förre statsminister som sa att han skulle vägra åka i Tesla-taxi för att Tesla inte hade KA. Man kan ju undra vad en taxichaufför har gjort för ont som kanske för några år sedan (långt innan denna cirkus) köpt en bil för att tjäna sitt levebröd. Men enligt IF Metall så tog han en risk som gjorde affärer med ett företag utan KA och får skylla sig själv.
Håller helt med.
I denna fråga så skulle jag säga att facket inte har ett uns av rimlighet eller vettigt resonemang. Jag skulle säga att det var fel om dom sparkade sin jurist pga hans familjebil är en Tesla MEN just nu skulle jag inte bli förvånad.

Det är skrämmande att facket med så mycket makt får bete sig på det här viset.
Jep, men är det inte lika skrämmande att ett företag bete sig som Tesla?

De har vägrat förhandlingen och när strejken varslades så ska de har hotad deras medarbetar om straff om de delta och börjat sätta åtgärder för att strejken inte ska har någon påverkan, bara för att Elon vägra och samarbeta med någon annan än sig själv?

Och det verka här så att alla som skriva mot facket tycker att det är okej och vägra samarbeta.

Så era Chefer ska bestämmer och om ny inte vill lyssna är den enda utvägen att byta jobb ... till vadå?
Nästa jobb blir ju samma om ny tycker att det är okej att vägra samarbeta. Så vart vill ni ta vägen och varför är det okej om Tesla vägra samarbeta medans ni vill att era Chefer ska samarbeta med er?
Vad ska Tesla förhandla om? De sa vid sista förhandlingen att de inte vill teckna KA.
Så alltså inget mer att förhandla om. Glasklart i min värld.
FredrikkorTesla

Inlägg av FredrikkorTesla »

Verdi_ skrev: 18 dec 2023 09:53
FredrikkorTesla skrev: 18 dec 2023 09:37
Verdi_ skrev: 18 dec 2023 09:24
Folk älskar verkligen att hata Tesla också så...
Tesla klassas nog ofta som en lyxbil och det spär nog på.
Om det varit Fiat?
Det tror jag inte. Folk hatar inte Rolls Royce, Bentley osv...

Teslas problem har i alla fall förut varit att man haft en image av vänsterlutande urban medelklass med klimatångest som egentligen är helt ointresserad av bilar men som nu fastnat för Tesla och som förkunnar sin lära på nätet, i fikarum osv osv. Gärna toppat med en lökig och självgod personlig regplåt som alluderar på koldioxidutsläpp eller olja.

Nu har det hatet, från Livets Hårda Skola, kompletterats med hat från just vänsterlutande urban medelklass som ogillar vad Elon gjort med Twitter. Där har du en hat-allians man inte såg komma för ett par år sen. :lol:

Dessutom hatas Tesla också av vänstern i stort på grund av det här med kollektivavtalet.

De enda som gillar Tesla är möjligen näringslivshögern som fortfarande tycker Elon är en häftig entreprenör och möjligen en och annan vilsen Miljöpartist som fortfarande prioriterar klimatmål över värderingsfrågor.
Jag bodde i Mälardalen förut och de som körde sjukt dyra Range Rover med V8 eller helt vanlig kombipersonbil som bruksbil som BMW 550 eller vad de kallas med 550 hk blev klassade som "rik och idiot" . De blev inte inbjudna och med i gemenskapen. Hårt men sant. Men BMW 520 var helt ok. Samma kaross och samma bil nästan.

Men körde man 550 hk i 2 sitsig sportbil som Porsche eller BMW Z3 så var man klassad som fantast och det var helt ok och uppskattat. Bara man inte körde året runt i ur och skur.

Tesla har nog lite lyxstämpel över sig, men det avtar. Om detta gällt Fiat hade det inte blivit samma liv om detta.
Metallare

Inlägg av Metallare »

jonsalgerier skrev: 17 dec 2023 23:11
Maw skrev: 17 dec 2023 20:13
Svenska folket står bakom fackets krav på KA

3 ggr så många för facket som för Tesla

Förtroendet för Tesla dalar: ”Tydlig krock”
Strejken i Tesla har pågått i över en månad nu. Och IF Metalls kamp för kollektivavtal på elbiljättens verkstäder och serviceställen ser ut att ha stöd i befolkningen.

En klar majoritet – eller 58 procent av svenskarna – tycker att det är rätt av facket att ta strid mot Tesla, visar en ny undersökning som Novus gjort på uppdrag av SvD. Bara 20 procent av de som svarat anser att fackets stridsåtgärder är fel.
https://www.svd.se/a/O8xzPk/58-procent ... nt-ar-emot
Fast är inte 58% en rätt dålig siffra? För var det inte så att 95% av Sveriges anställda omfattas av kollektivavtal? Det borde ju då antyda att nästan 40% inte tycker att det är en så strålande idé med kollektivavtal och kanske till och med själva skulle kunna tänka sig att slippa det. Det råder ju viss tveksamhet om hur många som strejkar på Tesla men om vi räknar väldigt högt med 30% som då skall bestämma över resten av Teslas personal borde ju 40% icke-entusiaster vara lite oroande för kollektivavtalens framtid.
Det du skriver förutsätter att var och en har kommit till en egen bedömning hur de ställer sig i frågan om KA eller ej.

Förväntar du dig då inte väl mycket av alla?
roffe_s
elbilist

Inlägg av roffe_s »

Leon skrev: 18 dec 2023 17:52
roffe_s skrev: 18 dec 2023 16:11
Mmm, jag ser vad Du skriver om proportionalitet och vikten av att eskalera en konflikt med eftertanke.
Hade man haft lite bättre kontroll och analys på stridsåtgärderna hade man nog kunnat begränsa skadorna.
Japp, gäller enligt mig båda parter.
För de flesta av oss som fortfarande behandlade mellankrigstiden på historielektionerna i grundskolan står det nog ganska klart att tillgrepp av extern bemanning/strejkbrytare eller vad vi nu kallar det under pågående konflikt tolkas i LO-fackens värld som en väldigt kraftfull och provocerande aktion från arbetsgivarens sida. Det borde ju även Tesla haft koll på, kan jag tycka.
Som sagt, det är ej extern bemanning utan det är Teslas egna anställda som vill arbeta och som ej önskar någon hjälp från IF Metall. Även innan denna strejk så kunde du finna medarbetare från olika service-center som är på besök hos andra service-center efter behov.
Mmm, men enligt uppgifter i tråden har även medarbetare i andra länder flugits in för att stärka upp. Bedömningen sker normalt utifrån när läget för "business as usual" övergår till något annat. Exakt vad som hänt har nog bara parterna koll på, och de gömmer korten väl.
När det gäller stöd från arbetstagarna har jag personligen fortfarande för lite riktiga fakta för att kunna bilda mig en uppfattning.
Jag kan vända på det: du har alltså en god eller bättre uppfattning om IF Metall? De har ju inte heller presenterat något som påvisar att de flesta anställda vill detta. Borde vara trivialt att visa.

Med andra ord, om villkoren är dåliga borde det vara fler som faktiskt strejkar och det hade varit påtagligt.
Du förenklar enligt min uppriktiga uppfattning för mycket, jag skrev en post som väl halkat ett par sidor tillbaka nu i avsikt att belysa hur komplext det kan vara att ta reda på vad folk egentligen tänker och anser i olika frågor.
Vad jag vet är att de svenska parterna på arbetsmarknaden brukar ha ganska god kontroll bakåt innan de initierar en aktion.
Det verkar inte som att IF Metall haft en rättvis och proportionerlig analys i detta fall.
Njae, i min värld har IF Metall funnits i detta land under hela tiden som vår modell för arbetsmarknaden vuxit fram. Att modellen fungerar och hanteras utan större problem av de flesta arbetsgivare indikeras bland annat av våra mycket låga siffror för strejkdagar. Min uppriktiga uppfattning är att Tesla klantat till det rätt mycket för sig själv genom att inte göra ett förarbete och en noggrann analys av alla marknadsförutsättningar innan sin etablering. Det kan hantera sina principer och sin affär efter eget huvud, men jag tycker onekligen synd om alla drabbade kunder.

Men vi behöver inte vara överens om allt, jag förstår Din inställning och tror att även Du kan förstå mitt tankesätt.
Senast redigerad av roffe_s, redigerad totalt 1 gånger.
Zeekr 001 2023
Polestar 2 2021
Metallare

Inlägg av Metallare »

JonasH skrev: 18 dec 2023 10:30
Maw skrev: 18 dec 2023 10:13
JonasH skrev: 18 dec 2023 08:38
Maw skrev: 18 dec 2023 07:26
JonasH skrev: 18 dec 2023 06:43
Problemet med undersökningar är att de flesta utanför konflikten är övertygade om att det råder stora missförhållanden på Tesla med dåliga löner mm.

Självklart sympatiserar man då med strejken.

Media och IF Metall har ju drivit narrativet att de anställda förtjänar ”svenska” löneavtal (vad nu det är) istället för det de har nu.
Vad är ett löneavtal?
Exakt min reflektion. Har hört flera i media uttrycka sig så.

Då är det inte konstigt att opinionen ser ut som den gör vilket gör undersökningar likt den Novus gjort mer eller mindre värdelösa.
Jag vet att det är en del av kollektivavtalet men på det du skriver tycks du tro att det skulle begränsa hur höga lönerna kan vara. Det gör det inte, det sätter ett golv.
Tror du missförstår mig.

Min poäng är att det utåt (i media) så drivs narrativet att de anställda inte har ”svenska” löner vilket insinuerar att lönerna skulle vara dåliga. Svenska löner måste ju vara bäst…

Om nu det är den allmänna uppfattningen så kommer ju varje normal person stödja strejken.

Men när de flesta får veta att det är en minoritet som strejka så brukar de ändra åsikt. Problemet är att inte många vet att det är så att en minoritet strejkar.
Jag vet ju inte var du läser dina nyheter, men IF Metall hävdar villkoren, inte bara löner.
Användarvisningsbild
JonasH
Teslaägare

Inlägg av JonasH »

Metallare skrev: 18 dec 2023 17:42
JonasH skrev: 17 dec 2023 15:57
erfaren bilmek skrev: 17 dec 2023 15:54
Pontus skrev: 17 dec 2023 15:10
frippe skrev: 17 dec 2023 13:58

Hur många av alla branscher och orter är det faktiskt så att det är enkelt att rösta med fötterna för de som är anställda om de inte är nöjda? Skulle nog säga tvärt om, det finns ett fåtal områden/regioner och branscher där det går att rösta med fötterna.

Just nu kanske det är så att bilmekanikers med erfarenhet av elfordon är efterfrågade och därmed enkelt kan byta, men vad säger att det alltid kommer vara så. Och ska kravet på ett KA enbart gälla för de yrken/branscher där det inte är brist?
KA ska gälla där de anställda vill ha det. Jobbar man på ett dåligt företag i en icke efterfrågad bransch kom nog fler än du på arbetsplatsen vilja ha KA och då kan facket kämpa för det.
I framtiden kanske om någon orkar driva på för att ändra systemet?

Tills dess gäller nuvarande system, ovasett om man gillar det eller inte. Det är förvånandsvärt att det är så svårt att förstå detta för så många på detta forum. Det verkar inte gå in på något sätt.

Jag har gjort mitt för ett tag framåt nu. Ha ett bra liv tills dess! God Jul!
Problemet är väl att nuvarande system tolkas olika av parterna. Tesla tycker det är frivilligt och IF Metall tycker att det är frivilligt så länge man skriver på.

Här behövs förtydligande från riksdagen enligt mig.
Och vad ska de i dina ögon förtydligar?

Allt beror ju på att parterna på arbetsmarknad ska samarbeta.

Hur vill du gå till väga om en sida vägra just samarbete?
Detta borde inte vara så svårt att förstå.

IF Metall har frågat Tesla om de vill teckna ett frivilligt avtal. De har tackat nej. IF Metall kan uppenbarligen inte ta ett nej trots att de anställda inte vill ha KA eller strejk.

Hur tänker du att det ska fortsätta? Ett nej är ett nej så länge det är frivilligt. I annat fall måste riksdagen lagstifta att det inte är frivilligt alternativt begränsa fackens totalt orimliga möjligheter till åtgärder.

Om någon kommer hem till dig och vill sälja bingolotter och du tackar nej. Du och din familj spelar inte bingolotto. Är det bara att fortsätta för säljaren att tjata och hota om repressalier om du inte köper? De kommer helt enkelt göra livet så jobbigt för dig om du inte köper så du måste flytta från ditt hus. Men vadå. Du samarbetar ju inte…
TMS LR UltraRed, FSD
Såld - TMS 100D MC Red, AP3, FSD, Premiumpaket.
Såld - TMS 85D MC Red, AP1, Pano, Intriörpaket, Next Gen, Ultra Hifi, luftfjädring, köldpaket
Metallare

Inlägg av Metallare »

jonsalgerier skrev: 18 dec 2023 11:29
. Sympatistrejken (som förmodligen enbart krävs eftersom det är så lågt deltagande på Tesla ) är missriktad, uddlös och borde avbrytas eftersom den har så många negativa sekundäreffekter på arbetstagare som inte alls har med frågan att göra (Hydro, Werksta etc., (PostNord överlever nog)).
Sympatistrejken drogs igång när Tesla började kringgå strejken.

Om det är nu så att det är bara 10% hadde de kunnat undvika sympatistrejk genom att låta de strejka och de andra fortsätta sitt jobb utan strejkbryterie, eller hot om villkoren om de delta i strejken.

Det var först när det kom fram att LO har slutat upp.
Användarvisningsbild
JonasH
Teslaägare

Inlägg av JonasH »

Metallare skrev: 18 dec 2023 18:42
JonasH skrev: 18 dec 2023 10:30
Maw skrev: 18 dec 2023 10:13
JonasH skrev: 18 dec 2023 08:38
Maw skrev: 18 dec 2023 07:26

Vad är ett löneavtal?
Exakt min reflektion. Har hört flera i media uttrycka sig så.

Då är det inte konstigt att opinionen ser ut som den gör vilket gör undersökningar likt den Novus gjort mer eller mindre värdelösa.
Jag vet att det är en del av kollektivavtalet men på det du skriver tycks du tro att det skulle begränsa hur höga lönerna kan vara. Det gör det inte, det sätter ett golv.
Tror du missförstår mig.

Min poäng är att det utåt (i media) så drivs narrativet att de anställda inte har ”svenska” löner vilket insinuerar att lönerna skulle vara dåliga. Svenska löner måste ju vara bäst…

Om nu det är den allmänna uppfattningen så kommer ju varje normal person stödja strejken.

Men när de flesta får veta att det är en minoritet som strejka så brukar de ändra åsikt. Problemet är att inte många vet att det är så att en minoritet strejkar.
Jag vet ju inte var du läser dina nyheter, men IF Metall hävdar villkoren, inte bara löner.
Nu skrev jag ju media och inte IF Metall. En viss skillnad.

Men IF Metall har inte lyckats komma fram med ett enda villkor som de tycker är dåligt annat än att det inte är ”deras” avtal vilket är samma sak som dåligt enligt dem. Personalen tycker att villkoren är bättre än på andra ställen och är tydligen nöjda.
TMS LR UltraRed, FSD
Såld - TMS 85D MC Red, AP1, Pano, Intriörpaket, Next Gen, Ultra Hifi, luftfjädring, köldpaket
Metallare

Inlägg av Metallare »

Leon skrev: 18 dec 2023 12:32
Metallare skrev: 18 dec 2023 12:19
DanneB skrev: 16 dec 2023 17:52
Då är det ju lika bra att IF Metall lägger ner på en gång. Det är ju fakta att det bara är en minoritet på Tesla som är intresserade? Lär ju inte bli någon aktivt samarbete menar jag.
Är det verkligen fakta?
Ja, det är bara en minoritet som strejkar.
Men tillåter det den slutsatsen att det är bara en minoritet som är intresserade?
Kan det inte vara så att personal i fråga är rädd att Tesla frånta aktier?
Ja, på samma sätt som medlemmar är rädda att inte gå ut i strejk när IF Metall kräver det. Annars kan det bli konsekvenser. Finns rädsla från alla håll är det jag försöker säga. Det är därför superviktigt att ha stöd från majoriteten anställda innan man initierar något.
Men just det vet vi ju inte säkert.
Det syftar ju många här som så underbart lönedetalj hos Tesla, men kanske därför väljer folk och stanna kvar där tills de har fått ut alla aktier.
Det är ett sätt att äga företaget samtidigt som man arbetar för sitt företag. Är ett fantastiskt sätt att belöna sina anställda. För de som arbetar där är det nog en uppskattad förmån.
Och då tror du inte att det har betydelse om chefen hotar med att du inte få de om du delta i strejk?
Användarvisningsbild
JonasH
Teslaägare

Inlägg av JonasH »

Vi vet ju att IF Metall inte frågat vad de anställda som inte är med i IF Metall vill. De har de ju själva sagt.

Att de sen försöker köpa medlemmar med gratis medlemskap och 130% i strejkersättning säger ju en del om deras desperation.
Senast redigerad av JonasH, redigerad totalt 1 gånger.
TMS LR UltraRed, FSD
Metallare

Inlägg av Metallare »

fth skrev: 18 dec 2023 12:48
Dom tilldelade aktierna kan inte "fråntas" den anställde, det är bara om man avslutar sin anställning innan perioden för tilldelning är slut som man kan "bli av med" en del av bonusen, RSU:erna omvandlas till aktier kvartalsvis under fyra år från anställning.
Och hur är det med den delen som inte har omvandlats än?

Säger att du har din anställning i ett år, vill delta i strejk och din chef hotar med att det inte blir mer tilldelning av det som de har utlovat när du tog anställning?
Det är ett sätt att äga företaget samtidigt som man arbetar för sitt företag. Är ett fantastiskt sätt att belöna sina anställda. För de som arbetar där är det nog en uppskattad förmån.
Precis, mycket sympatisk modell tycker jag, och utöver den inledande tilldelningen som alla får så kan man alltså få ytterligare tilldelning fortlöpande om man presterar bra, man har dessutom möjlighet att köpa ytterligare aktier till rabatterat pris (med förmånsbeskattning förstås).
Jag mycket sympatisk, och om du inte gör som din chef säger och tilldelningen slutar pga. det?

Då blir det ett mycket bra sätt att sätter press på de anställda att håller tyst.
Metallare

Inlägg av Metallare »

Sfbones skrev: 18 dec 2023 12:51
Metallare skrev: 18 dec 2023 12:41
Som jag skrivit tidigare och även andra här i tråden så har Veli-Pekka sagt i intervjuer att alla som gör affärer med företag utan KA får skylla sig själva om de drabbas av åtgärder från facket. Det är en risk de tar.
Fast är det inte tvärtom? Tänk på de som lämnat sina Teslor hos Werksta och inte får tillbaka dem. Det skulle ju inte hänt om Werksta inte hade KA.
Fel vinkel: det med Werksta hadde inte hänt om Tesla inte hadde försökt kringgå strejken.

De flesta här hävda ju att det är inte många som strejka hos Tesla, men ändå var det Tesla som tog till sig åtgärder som betraktas som strejkbryterie och först när det kom fram kom alla varsel om sympatieåtgärder.

Men istället för att titta på tidslinjen och funderar på varför har det hänt vad skyller alla bara på IF-metall och framställa Tesla som det oskyldiga offer.

Men det är de inte.

Hadde de respekterat strejkrätten hadde de lite inskränkningar på sina SC och slut, men det var ju så viktigt för de att deras kunder inte skulle märka att det är strejk så de har drivit fram blockad så i slutändan deras kunder är ännu värre drabbad än lite länge väntetid på serviceärenden.
Det på Werksta hade inte hänt om IF Metall inte hade startat konflikten från första början, den konflikten som inte har något stöd från majoriteten av Teslas anställda.
Okej och hur förhandla du och kommer överens med motparten om den säger rakt ut nej det blir ingen förhandling i frågan?

Ge du dig bara och gilla läget?
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Inlägg av fth »

Metallare skrev: 18 dec 2023 19:01

[…]

Då blir det ett mycket bra sätt att sätter press på de anställda att håller tyst.
Jag har redan svarat på detta ett par gånger ovan. Dina spekulationer om hot och utpressning från Teslas sida är också just bara det, spekulationer utan belägg.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
Leon
Teslaägare
Referralkod: ts.la/---

Inlägg av Leon »

roffe_s skrev: 18 dec 2023 18:37
Japp, gäller enligt mig båda parter.
Dock bara en part som bestämmer hur stridsåtgärderna skall utvecklas i detta fall. Tesla har tackat nej till kollektivavtal med anställda som stöd. Alltså bär IF Metall fullständigt ansvar för vilka åtgärder man väljer att verkställa för att ändra både Teslas och dess anställdas åsikt.

Att påverka enskilda privatpersoner, företagare och dessutom Werksta samt Hydro Extrusions kunde man ha undvikt medan man eskalerar på ett sätt som påverkar Tesla mer direkt. Kan inte föreställa mig att du tycker annorlunda. Det är hemskt hur vissa har påverkats oproportionerligt mycket så tidigt i konflikten.
Mmm, men enligt uppgifter i tråden har även medarbetare i andra länder flugits in för att stärka upp. Bedömningen sker normalt utifrån när läget för "business as usual" övergår till något annat. Exakt vad som hänt har nog bara parterna koll på, och de gömmer korten väl.
Du får gärna peka på uppgifter som påvisar detta istället för att hänvisa i tråden. Men oavsett så är detta inte så ovanligt att göra, strejk eller ej. Många svenska företag lånar ut och lånar in medarbetare. Sedan om Tesla gör det i större omfattning än tidigare är upp till dig att bevisa då du framför det.

Men min poäng kvarstår, det är våra medmänniskor som arbetar och som vill arbeta. Alltså, IF Metall borde ha sökt stöd från dessa anställda innan man initierar något.
Du förenklar enligt min uppriktiga uppfattning för mycket, jag skrev en post som väl halkat ett par sidor tillbaka nu i avsikt att belysa hur komplext det kan vara att ta reda på vad folk egentligen tänker och anser i olika frågor.
Jag håller inte alls med att jag förenklar något för mycket. Det är ganska tydligt att IF Metall gärna hade önskat ett större stöd från de anställda.
Njae, i min värld har IF Metall funnits i detta land under hela tiden som vår modell för arbetsmarknaden vuxit fram. Att modellen fungerar och hanteras av de flesta arbetsgivare indikeras bland annat av våra mycket låga siffror för strejkdagar. Min uppriktiga uppfattning är att Tesla klantat till det rätt mycket för sig själv genom att inte göra ett förarbete och en noggrann analys av alla marknadsförutsättningar innan sin etablering. Det kan hantera sin affär efter eget huvud, men jag tycker onekligen synd om alla drabbade kunder.

Men vi behöver inte vara överens om allt, jag förstår Din inställning och tror att även Du kan förstå mitt tankesätt.
Och jag har siffror som visar att trots dessa få strejkdagar har vi det inte mätbart bättre jämfört med våra grannländer. Utan det är snarare tvärtom. Skall vi mäta siffror föreslår jag att vi jämför hela bilden. Har tidigare presenterat detta men kan göra det igen om så önskas.

Missförstå mig inte, säger absolut inte att vi har det dåligt. Säger bara man inte kan peka på få strejkdagar som ett mått på att modellen fungerar.
Senast redigerad av Leon, redigerad totalt 4 gång.
Användarvisningsbild
JonasH
Teslaägare

Inlägg av JonasH »

Metallare skrev: 18 dec 2023 19:03
Sfbones skrev: 18 dec 2023 12:51
Fel vinkel: det med Werksta hadde inte hänt om Tesla inte hadde försökt kringgå strejken.

De flesta här hävda ju att det är inte många som strejka hos Tesla, men ändå var det Tesla som tog till sig åtgärder som betraktas som strejkbryterie och först när det kom fram kom alla varsel om sympatieåtgärder.

Men istället för att titta på tidslinjen och funderar på varför har det hänt vad skyller alla bara på IF-metall och framställa Tesla som det oskyldiga offer.

Men det är de inte.

Hadde de respekterat strejkrätten hadde de lite inskränkningar på sina SC och slut, men det var ju så viktigt för de att deras kunder inte skulle märka att det är strejk så de har drivit fram blockad så i slutändan deras kunder är ännu värre drabbad än lite länge väntetid på serviceärenden.
Det på Werksta hade inte hänt om IF Metall inte hade startat konflikten från första början, den konflikten som inte har något stöd från majoriteten av Teslas anställda.
Okej och hur förhandla du och kommer överens med motparten om den säger rakt ut nej det blir ingen förhandling i frågan?

Ge du dig bara och gilla läget?
Eftersom de inte har personalens stöd och det är frivilligt att teckna KA så ger man sig.

Tar möjligtvis nya tag med att övertyga personalen om att KA är bäst i världen och när man har deras stöd i fråga tar man nya tag med försök till förhandling och eventuellt strejk.
TMS LR UltraRed, FSD
Metallare

Inlägg av Metallare »

TiborBlomhall skrev: 18 dec 2023 13:00

Så om Tesla bara skulle övergivit sina kunder i norra Sverige skulle inte detta ha hänt?
Om Tesla inte hadde vägrat förhandlingar hadde inget av detta hänt från första början.

Ni alla som äger en Tesla har ju i slutändan förhandlat något med Tesla: hur hadde ni aggerat om Tesla hadde vägrat och bara sagt: köp eller dra?

Och varför skulle Facket bara: köp eller dra?
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Inlägg av fth »

Metallare skrev: 18 dec 2023 19:06
Ni alla som äger en Tesla har ju i slutändan förhandlat något med Tesla: hur hadde ni aggerat om Tesla hadde vägrat och bara sagt: köp eller dra?
Det är exakt så ett köp av Tesla går till, det förekommer ingen ”förhandling” öht, du köper via websida och till listpris.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Metallare

Inlägg av Metallare »

Leon skrev: 18 dec 2023 13:02
Tesla gjorde inget speciellt vill jag påstå. Man fortsatte arbetet precis som vanligt.
Så Facket ljuger alltså?

Men det är de inte.
Det är IF Metall som initierat stridsåtgärderna och som ensamt står ansvarig för konsekvenserna. Vare sig de är bra eller dåliga. Tesla och dess anställda har följt lagen och samtidigt sina förpliktelser. Dessutom kan noteras att det verkar som majoriteten anställda är nöjda med sina villkor.
Så Facket ljuger alltså?
Detta är inte korrekt. De har respekterat strejkrätten och har självklart även blivit påverkade av strejken. Men man har samtidigt arbetat vidare då IF Metall inte fått tillräckligt stöd från de anställda vilket är det största problemet med denna konflikt.
[/quote]

Jaha, därför har de kört andra anställda till drabbade SC för att de respektera strejkrätten?
Senast redigerad av Metallare, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
WilleTesla
Teslaägare

Inlägg av WilleTesla »

Är det någon som fått sin nya bil hemlevererad?
https://carup.se/tesla-nya-drag-leverer ... g-skyltar/
Det verkar som att Tesla nu inte bara har Mobile Service utan även hemleverans av nya bilar i Sverige.

Andra bilmärken ligger efter som vanligt :lol:
Metallare

Inlägg av Metallare »

fth skrev: 18 dec 2023 14:02
spacecoin skrev: 18 dec 2023 13:46
Du hade väl en kompis hos Tesla som kan tala om vad det står i avtalet?
Jag har beskrivit det flera gånger ovan tror jag, men det är väldigt enkelt:
- det intiala beloppet (f.n. $20k) tilldelas vid anställning
- 25% omvandlas till aktier efter ett års anställning
- sedan 6.25% per kvartal
Efter fyra års anställning har alltså hela belopet omvandlats till aktier och överförts till den anställdes depå el dyl.

Programmet administreras av E-Trade och Tesla har sannolikt inga som helst möjligheter att röra pengarna efter initial tilldelning (och definitivt inte efter omvandling till aktier).

/fth
Och de som hävdar att man kan enkelt byta jobb om man inte gillar villkoren hos Tesla tror alltså att man helt enkelt avskriva 20.000$ ?

Det är då säkert bara små pengar för de, att de tror att en bilmekaniker helt enkelt struntar i den summa.
Användarvisningsbild
wannabee
Teslaägare

Inlägg av wannabee »

Metallare skrev: 18 dec 2023 19:01
fth skrev: 18 dec 2023 12:48
Dom tilldelade aktierna kan inte "fråntas" den anställde, det är bara om man avslutar sin anställning innan perioden för tilldelning är slut som man kan "bli av med" en del av bonusen, RSU:erna omvandlas till aktier kvartalsvis under fyra år från anställning.

Säger att du har din anställning i ett år, vill delta i strejk och din chef hotar med att det inte blir mer tilldelning av det som de har utlovat när du tog anställning?
Precis, mycket sympatisk modell tycker jag, och utöver den inledande tilldelningen som alla får så kan man alltså få ytterligare tilldelning fortlöpande om man presterar bra, man har dessutom möjlighet att köpa ytterligare aktier till rabatterat pris (med förmånsbeskattning förstås).
Jag mycket sympatisk, och om du inte gör som din chef säger och tilldelningen slutar pga. det?

Nu är det ju Metall som uppträder som maffian inte Tesla, eller hur? Gör det ingen som helst skillnad?
Användarvisningsbild
JonasH
Teslaägare

Inlägg av JonasH »

Metallare skrev: 18 dec 2023 19:06
TiborBlomhall skrev: 18 dec 2023 13:00

Så om Tesla bara skulle övergivit sina kunder i norra Sverige skulle inte detta ha hänt?
Om Tesla inte hadde vägrat förhandlingar hadde inget av detta hänt från första början.

Och varför skulle Facket bara: köp eller dra?
Exakt så går det till. Inte ens Elon får personalrabatt. Alla betalar det pris som står eller så köper man något annat.
TMS LR UltraRed, FSD
Användarvisningsbild
wannabee
Teslaägare

Inlägg av wannabee »

Metallare skrev: 18 dec 2023 19:20
fth skrev: 18 dec 2023 14:02
spacecoin skrev: 18 dec 2023 13:46
Du hade väl en kompis hos Tesla som kan tala om vad det står i avtalet?
Jag har beskrivit det flera gånger ovan tror jag, men det är väldigt enkelt:
- det intiala beloppet (f.n. $20k) tilldelas vid anställning
- 25% omvandlas till aktier efter ett års anställning
- sedan 6.25% per kvartal
Efter fyra års anställning har alltså hela belopet omvandlats till aktier och överförts till den anställdes depå el dyl.

Programmet administreras av E-Trade och Tesla har sannolikt inga som helst möjligheter att röra pengarna efter initial tilldelning (och definitivt inte efter omvandling till aktier).

/fth
Och de som hävdar att man kan enkelt byta jobb om man inte gillar villkoren hos Tesla tror alltså att man helt enkelt avskriva 20.000$ ?

Det är då säkert bara små pengar för de, att de tror att en bilmekaniker helt enkelt struntar i den summa.
Jaha de har gjord det fula i att ge pengar till de anställda om de jobbar kvar? så styggt av dem. :roll:
Skriv svar