Strejk på Tesla i Sverige

Nyheter från Tesla Club Sweden

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7452
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av TiborBlomhall »

Ja det hade ju hänt. Han avgick som CEO, det är Linda Yaccarino som driver företaget. Elon Musk är CTO.
Användarvisningsbild
SosaTesla
Teslaägare
Inlägg: 88
Blev medlem: 29 okt 2023 20:50

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av SosaTesla »

TiborBlomhall skrev: 18 dec 2023 21:36
Ja det hade ju hänt. Han avgick som CEO, det är Linda Yaccarino som driver företaget. Elon Musk är CTO.

Och där gick jag och hämtade skämskudden :lol:

Mitt fel…det har jag missat. Sorry!
Metallare
Inlägg: 118
Blev medlem: 12 dec 2023 13:51

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Metallare »

JonasH skrev: 18 dec 2023 18:48
Metallare skrev: 18 dec 2023 17:42
JonasH skrev: 17 dec 2023 15:57
erfaren bilmek skrev: 17 dec 2023 15:54
Pontus skrev: 17 dec 2023 15:10

KA ska gälla där de anställda vill ha det. Jobbar man på ett dåligt företag i en icke efterfrågad bransch kom nog fler än du på arbetsplatsen vilja ha KA och då kan facket kämpa för det.
I framtiden kanske om någon orkar driva på för att ändra systemet?

Tills dess gäller nuvarande system, ovasett om man gillar det eller inte. Det är förvånandsvärt att det är så svårt att förstå detta för så många på detta forum. Det verkar inte gå in på något sätt.

Jag har gjort mitt för ett tag framåt nu. Ha ett bra liv tills dess! God Jul!
Problemet är väl att nuvarande system tolkas olika av parterna. Tesla tycker det är frivilligt och IF Metall tycker att det är frivilligt så länge man skriver på.

Här behövs förtydligande från riksdagen enligt mig.
Och vad ska de i dina ögon förtydligar?

Allt beror ju på att parterna på arbetsmarknad ska samarbeta.

Hur vill du gå till väga om en sida vägra just samarbete?
Detta borde inte vara så svårt att förstå.

IF Metall har frågat Tesla om de vill teckna ett frivilligt avtal. De har tackat nej. IF Metall kan uppenbarligen inte ta ett nej trots att de anställda inte vill ha KA eller strejk.
Det hävdas här från många skrivare, men förutom att det är inte många som strejka har man inget att styrka denna position.
Och antalet strejkande kan ju vara missvisande pga. uppgifter som påstod från fackets sida om hot vid deltagandet.
Hur tänker du att det ska fortsätta? Ett nej är ett nej så länge det är frivilligt.
Också det hävdas från många sidor som tror att ett nej ska vara fritt från konsekvenser.
I annat fall måste riksdagen lagstifta att det inte är frivilligt alternativt begränsa fackens totalt orimliga möjligheter till åtgärder.
Så hur ska riksdagen lagstifta om samarbete på arbetsmarknad utan att att en sida skulle få orimligt mycket att säger hur detta ska se ut?

I dagsläget är det så, att om AG vägrar samarbeta kan det blir stridsåtgärder, ingen säager att det måste ske, men det är tillåten.
Nu har AT sidan bestämmt sig för stridsåtgärder och nu kommer många här i tråden och vill antingen förbjuda stridsåtgärder om en sidan vägrar samarbeta eller gör det tvingande att signera avtal, vilket ge facket mackt att diktera vad det står I, så arbetsgivarna måste ju i så fall signera allt vad facket kräver, annars är det lagbrott.

Jag har lite svårt att se hur en lagstiftning skulle se ut så att fortfarande båda sidor har möjlighet få genom samarbete inflytande hur ett avtal skulle se ut.
Om någon kommer hem till dig och vill sälja bingolotter och du tackar nej. Du och din familj spelar inte bingolotto. Är det bara att fortsätta för säljaren att tjata och hota om repressalier om du inte köper? De kommer helt enkelt göra livet så jobbigt för dig om du inte köper så du måste flytta från ditt hus. Men vadå. Du samarbetar ju inte…
Inte allt som haltar er ett liknande.
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8774
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Pontus »

frippe skrev: 18 dec 2023 13:21
roffe_s skrev: 18 dec 2023 13:09
fth skrev: 18 dec 2023 12:48
Metallare skrev: 18 dec 2023 12:19
Kan det inte vara så att personal i fråga är rädd att Tesla frånta aktier?
Dom tilldelade aktierna kan inte "fråntas" den anställde, det är bara om man avslutar sin anställning innan perioden för tilldelning är slut som man kan "bli av med" en del av bonusen, RSU:erna omvandlas till aktier kvartalsvis under fyra år från anställning.
Men stämmer detta? Någonstans i denna långa tråd har det funnits uppgifter (var det från en intervju med en av de strejkande?) att det från arbetsledningens sida indikerats/hotats med att de som valt att gå ut i strejk inte skulle få någon tilldelning/utbetalning vid nästkommande tillfälle? Detta skulle tydligen vara i strid med anställningsavtalet men det är i så fall den enskilde medarbetaren som måste hävda sin rätt gentemot företaget. En hyfsad brant uppförsbacke för en servicetekniker IMHO.

Jag har ingen ytterligare källa bakom detta, men vi kanske kan enas om att det inte är snyggt gjort om så skulle vara fallet? Hedras inte anställningsavtalet i sin helhet, vad händer då härnäst?
En tolkning i avtalet från AG skulle kanske kunna vara att en anställd som strejkar inte uppfyller sin del av anställnngsavtalet och därför ska inte ha del i denna bonus. Om en AT sedan vill strida för detta så är det upp till dem, men en ganska brant uppförsbacke, kan kosta på rejält med kraft och ork och gnissel för att komma fram i en sådan tvist.
Även om jag till största del tycker Tesla har rätt så kanske dom inte har rätt i just det här fallet. Eftersom vi har strejkrätt så ska väl inte den anställde som strejkas påverkas av detta. Men det är väl här facket kommer in, dom behöver ju inget KA för att hjälpa sina anställda rättsligt. Så där tycker jag dom gott kan hjälpa till om det skulle behövas vilket säkert ingen här vet.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Metallare
Inlägg: 118
Blev medlem: 12 dec 2023 13:51

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Metallare »

JonasH skrev: 18 dec 2023 18:51
Metallare skrev: 18 dec 2023 18:42
JonasH skrev: 18 dec 2023 10:30
Maw skrev: 18 dec 2023 10:13
JonasH skrev: 18 dec 2023 08:38


Exakt min reflektion. Har hört flera i media uttrycka sig så.

Då är det inte konstigt att opinionen ser ut som den gör vilket gör undersökningar likt den Novus gjort mer eller mindre värdelösa.
Jag vet att det är en del av kollektivavtalet men på det du skriver tycks du tro att det skulle begränsa hur höga lönerna kan vara. Det gör det inte, det sätter ett golv.
Tror du missförstår mig.

Min poäng är att det utåt (i media) så drivs narrativet att de anställda inte har ”svenska” löner vilket insinuerar att lönerna skulle vara dåliga. Svenska löner måste ju vara bäst…

Om nu det är den allmänna uppfattningen så kommer ju varje normal person stödja strejken.

Men när de flesta får veta att det är en minoritet som strejka så brukar de ändra åsikt. Problemet är att inte många vet att det är så att en minoritet strejkar.
Jag vet ju inte var du läser dina nyheter, men IF Metall hävdar villkoren, inte bara löner.
Nu skrev jag ju media och inte IF Metall. En viss skillnad.

Men IF Metall har inte lyckats komma fram med ett enda villkor som de tycker är dåligt annat än att det inte är ”deras” avtal vilket är samma sak som dåligt enligt dem. Personalen tycker att villkoren är bättre än på andra ställen och är tydligen nöjda.
Om man nu antingen ignorerar allt som facket publicerar eller påstå att allt är ett lögn, kan man säkert kommer till den slutsatsen.

Jag har ingen anledning att tror på att facket bara hitta på saker för att driva en kamp, så som många antyder här i tråden.
Metallare
Inlägg: 118
Blev medlem: 12 dec 2023 13:51

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Metallare »

fth skrev: 18 dec 2023 19:04


Jag har redan svarat på detta ett par gånger ovan. Dina spekulationer om hot och utpressning från Teslas sida är också just bara det, spekulationer utan belägg.

/fth
Och allt som publiceras från facket har de bara hittat på ...
Metallare
Inlägg: 118
Blev medlem: 12 dec 2023 13:51

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Metallare »

JonasH skrev: 18 dec 2023 19:06
Metallare skrev: 18 dec 2023 19:03
Sfbones skrev: 18 dec 2023 12:51
Metallare skrev: 18 dec 2023 12:41
renes skrev: 17 dec 2023 11:53


Fast är det inte tvärtom? Tänk på de som lämnat sina Teslor hos Werksta och inte får tillbaka dem. Det skulle ju inte hänt om Werksta inte hade KA.
Fel vinkel: det med Werksta hadde inte hänt om Tesla inte hadde försökt kringgå strejken.

De flesta här hävda ju att det är inte många som strejka hos Tesla, men ändå var det Tesla som tog till sig åtgärder som betraktas som strejkbryterie och först när det kom fram kom alla varsel om sympatieåtgärder.

Men istället för att titta på tidslinjen och funderar på varför har det hänt vad skyller alla bara på IF-metall och framställa Tesla som det oskyldiga offer.

Men det är de inte.

Hadde de respekterat strejkrätten hadde de lite inskränkningar på sina SC och slut, men det var ju så viktigt för de att deras kunder inte skulle märka att det är strejk så de har drivit fram blockad så i slutändan deras kunder är ännu värre drabbad än lite länge väntetid på serviceärenden.
Det på Werksta hade inte hänt om IF Metall inte hade startat konflikten från första början, den konflikten som inte har något stöd från majoriteten av Teslas anställda.
Okej och hur förhandla du och kommer överens med motparten om den säger rakt ut nej det blir ingen förhandling i frågan?

Ge du dig bara och gilla läget?
Eftersom de inte har personalens stöd och det är frivilligt att teckna KA så ger man sig.

Tar möjligtvis nya tag med att övertyga personalen om att KA är bäst i världen och när man har deras stöd i fråga tar man nya tag med försök till förhandling och eventuellt strejk.
Bara för att du skriver gång på gång om saknad stöd blir det inte mer faktabaserat.

Vi vet inte hur stödet ser ut i realitäten och hur många bara inte våga.

Är det så svårt att medge ett sådant ovisshet att man måste upprepa sig i varenda post för att försäkra sig att man har rätt?
Användarvisningsbild
wannabee
Teslaägare
Inlägg: 931
Blev medlem: 04 sep 2019 13:45

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av wannabee »

Metallare skrev: 18 dec 2023 22:04
JonasH skrev: 18 dec 2023 18:51
Metallare skrev: 18 dec 2023 18:42
JonasH skrev: 18 dec 2023 10:30
Maw skrev: 18 dec 2023 10:13


Jag vet att det är en del av kollektivavtalet men på det du skriver tycks du tro att det skulle begränsa hur höga lönerna kan vara. Det gör det inte, det sätter ett golv.
Tror du missförstår mig.

Min poäng är att det utåt (i media) så drivs narrativet att de anställda inte har ”svenska” löner vilket insinuerar att lönerna skulle vara dåliga. Svenska löner måste ju vara bäst…

Om nu det är den allmänna uppfattningen så kommer ju varje normal person stödja strejken.

Men när de flesta får veta att det är en minoritet som strejka så brukar de ändra åsikt. Problemet är att inte många vet att det är så att en minoritet strejkar.
Jag vet ju inte var du läser dina nyheter, men IF Metall hävdar villkoren, inte bara löner.
Nu skrev jag ju media och inte IF Metall. En viss skillnad.

Men IF Metall har inte lyckats komma fram med ett enda villkor som de tycker är dåligt annat än att det inte är ”deras” avtal vilket är samma sak som dåligt enligt dem. Personalen tycker att villkoren är bättre än på andra ställen och är tydligen nöjda.
Om man nu antingen ignorerar allt som facket publicerar eller påstå att allt är ett lögn, kan man säkert kommer till den slutsatsen.

Jag har ingen anledning att tror på att facket bara hitta på saker för att driva en kamp, så som många antyder här i tråden.
Varför skulle de ha utelämnat åldersfördelningen när de skrev att lönen var lägre på Tesla? Om de inte ville misstänkas för att försöka ljuga med statistik så hade de ju naturligtvis nämnt att Teslas personal är yngre än dem de valde att jämföra med?

De måste ju känna till att lönen ökar med åldern, de kan ju omöjligen vara okunniga om den saken.

Jag förstår inte hur man skulle kunna komma till en annorlunda slutsats, om facket har rätt så skulle det ju vara lätt för dem att säga som det är i stället för att hålla tyst om saken som de gör nu.
Metallare
Inlägg: 118
Blev medlem: 12 dec 2023 13:51

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Metallare »

MangeT skrev: 18 dec 2023 19:58
Vad är då så svårt med att förstå vad fivilligt betyder?
Problemet är bara att alla tror att frivilligt är lika med att det inte finns någon konsekvens i vad man välja.
Metallare
Inlägg: 118
Blev medlem: 12 dec 2023 13:51

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Metallare »

JonasH skrev: 18 dec 2023 20:06
Metallare skrev: 18 dec 2023 19:56
OfarligTesla skrev: 18 dec 2023 17:10
Metallare skrev: 18 dec 2023 16:46
Jep, men är det inte lika skrämmande att ett företag bete sig som Tesla?

De har vägrat förhandlingen och när strejken varslades så ska de har hotad deras medarbetar om straff om de delta och börjat sätta åtgärder för att strejken inte ska har någon påverkan, bara för att Elon vägra och samarbeta med någon annan än sig själv?

Och det verka här så att alla som skriva mot facket tycker att det är okej och vägra samarbeta.

Så era Chefer ska bestämmer och om ny inte vill lyssna är den enda utvägen att byta jobb ... till vadå?
Nästa jobb blir ju samma om ny tycker att det är okej att vägra samarbeta. Så vart vill ni ta vägen och varför är det okej om Tesla vägra samarbeta medans ni vill att era Chefer ska samarbeta med er?
Vem säger att Elon vägrar samarbeta med någon annan än sig själv? Det han inte verkar vilja göra är att samarbeta med en tredje part (fackförbund) som inte har några direkta incitament att hjälpa till att driva företaget framåt. Att alla anställda får RSU:er tyder ganska kraftigt på att man vill förmedla att alla anställda kan och skall ha incitament att driva Tesla framåt, så om något verkar de främja samarbeta mer än vanligt.

Historier om hot osv finns från båda sidorna men verkar inte finnas speciellt mycket bevis för det så det skall man nog inte lägga allt för mycket vikt vid.
Vad är då det stora problemet?

Det påstås att deras villkor är likvärdigt eller bättre, sen kan de ju har en verkstadsklubb som driver de fackliga frågor och då stå avdelningen och facket helt utanför (bara hjälper till med utbildningar för aktiva)

Så vad är då med det i åtanke så svårt att signera KA och driver frågan om lokala klubbar?

Kan ju inte vara så svårt, blir det bara om man inte vill medbestämmande av sina medarbetare.
Det kanske är så att de anställda på Tesla inte vill ha IF Metalls deal med pension och försäkringar när de anser att de har det bättre nu.

Frivilligt är tydligen ett för svårt ord för IF Metall.
Ännu svårare är det tydligen för dig, att förstå att frivilligt är inte lika med konsekvensfritt.

Det är samma missförståelse bland högerxtremen som menar att yttrandefrihet är lika med att ingen få säger något emot det man yttra.
Metallare
Inlägg: 118
Blev medlem: 12 dec 2023 13:51

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Metallare »

Legato skrev: 18 dec 2023 20:23
Metallare skrev: 18 dec 2023 19:27
Legato skrev: 18 dec 2023 15:42
Metallare skrev: 18 dec 2023 12:23
Legato skrev: 16 dec 2023 20:22


Underhållande om du tror att de är bättre än marknaden på att avgöra kursreaktioner med anledning av konflikt. Verkligheten är givetvis den eviga dubbelmoralen.
Vad tror du händer med aktiekursen om Tesla bestämmer sig för att lämna svenskt marknad?
Du menar alltså på fullt allvar att du tror dessa pensionsfonder är duktigare på att analysera detta än marknaden i stort?
Och du menar att allas analyser på marknaden måste kommer till samma resultat?

Då undrar jag varför ibland några rekommenderar att sälja medans kursen därefter stiger ytterligare, eller några rekommenderar att behålla aktier när kursen faller ytterligare och kanske aldrig återhämtar sig.

Nej, det har jag såklart aldrig påstått.

Du är mer än lovligt naiv om du tror att just dessa förvaltare kommit till samma slutsats exakt i samband med strejken. Det är helt uppenbart att det är ett rent politiskt ställningstagande, inget annat.

Ungefär lika ansvarslöst sådant som strejken i sig. Att sätta pensionerna på spel som politisk manifestation är såklart rent trams. I åratal har det varit ok att Tesla ej haft KA, plötsligt blev det tydligen väldigt viktigt... :roll:
I åratal har det inte blivit offentligt tvist om KA som har kommit in till medierapporten så varför påstå du att det är trams att nu när den konflikt har trappats upp, blivit offentliga och drar större och större kretsar inte påverka deras analyser?
Användarvisningsbild
McFace
Teslaägare
Inlägg: 225
Blev medlem: 28 sep 2020 13:06

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av McFace »

Metallare skrev: 18 dec 2023 22:23
Ännu svårare är det tydligen för dig, att förstå att frivilligt är inte lika med konsekvensfritt.

Det är samma missförståelse bland högerxtremen som menar att yttrandefrihet är lika med att ingen få säger något emot det man yttra.
"Fint företag du har där. Det skulle vara tråkigt om något hände med det. Vill du köpa en brandförsäkring?"

Nej usch vad oförskämt det är att jämföra facket med maffian. Det är verkligen orättvist!
Användarvisningsbild
agehall
Teslaägare
Inlägg: 961
Blev medlem: 12 jul 2022 20:54
Ort: Kälvesta/Spånga

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av agehall »

Metallare skrev: 18 dec 2023 22:20
MangeT skrev: 18 dec 2023 19:58
Vad är då så svårt med att förstå vad fivilligt betyder?
Problemet är bara att alla tror att frivilligt är lika med att det inte finns någon konsekvens i vad man välja.
Det är sådant som många kallar ”maffiametoder” i vanligt tal. Du har ett val, men väljer du ”fel” så blir konsekvenserna dyra för dig. I praktiken har man inget val förutom att gå med på vad den andra parten vill. Det är INTE valfrihet.

Det finns klara skillnader i när man kan acceptera konsekvenser av ett val eller inte. Om jag går på krogen och väljer att helt oprovocerat slå någon på käften så är det fullt rimligt att jag blir dömd för misshandel vilket får ett antal andra följder för mig.

Om någon ringer mig och vill sälja ett nytt mobilabonnemang för hela familjen och jag tackar nej, så händer inte speciellt mycket - saker och ting fortsätter som det är. Om däremot flera i familjen är missnöjda med vår nuvarande operatör blir det genast mer intressant att titta på alternativ.

I Teslas fall har man inga incitament att teckna ett kollektivavtal. Om de anställda inte tydligt visar att de vill ha det, så finns det ingen anledning för Tesla att ens överväga att teckna ett. Därför tackar man nej till förhandling. Väldigt enkelt.

Och om det nu är så bra med kollektivavtal - varför är inte alla Tesla-mekaniker medlemmar i IF Metall? Även om de inte strejkar, så borde de vara medlemmar och IF Metall borde kunna visa på att en majoritet av de anställda vill ha kollektivavtal.

Jag har svårt att tro att TM Sweden skulle försöka hota anställda som vill organisera sig fackligt. Företag som beter sig så råkar med rätta illa ut. Det är ett bra exempel på hur ett aktivt val kan ge konsekvenser. Men jag har inte sett några källor som kunnat påvisa att Tesla hotat anställda. Däremot har jag pratat med anställda som känner oro över hur facket beter sig. Det är ju ganska talande att det är hos Tesla det sitter en securitasvakter och inte i IF Metalls strejktält.
M3LR -21
SAAB 9-5 BioPower -09
SAAB 9-3 TurboX
Metallare
Inlägg: 118
Blev medlem: 12 dec 2023 13:51

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Metallare »

OfarligTesla skrev: 18 dec 2023 20:45
Metallare skrev: 18 dec 2023 20:11

Jag har nu försökt flera svar på detta men misstänker att allt som jag skriver anmälda du igen som personligt påhopp, så det slutar med att jag hoppas för din del att du aldrig råka ha en situation där du behöver hjälp från någon annan ...
Vad har en "försäkring" med att hamna i en situation där man behöver hjälp från någon annan? Med en försäkring köper man sig hjälp på egen hand, och som försäkring tycker jag personligen att fackavgiften är för dyr för vad jag får.

Och från någon som hamnat i olika situationer genom livet kan jag säga att det finns ändå ingen som hjälper dig, man får lösa allt själv för andra människor ger blanka fan i dina problem om de inte tjänar på det.
Kan det vara så att det är den villkoren du ställer upp och hjälper till, och därför upplever det som respons?

Vad jag kan säger är att de försäkringsinformatörer vi har i vårt klubb inte tjänar ett enda krona när de hjälper till med ärenden från medlemmar, oavsett hur mycket pengar medlemmen kan få.

Likväl jag som Skyddsombud inte få en enda krona extra när jag hjälper till att löse t.ex. ett ergonomisk problem eller skydda någon för en olycka.

Det vi tjänar kanske är ett "tack", ibland inte ens det.
Metallare skrev: 18 dec 2023 20:11
Säkert, speciellt när man ska avskriva några tusenlapper om man säger upp sig, 80.000 SEK är ju bara småpengar för en industriarbetare....
IF Metall säger att andra bolag betalar mer, så om en anställd hade fått 80k av att arbeta kvar hos Tesla borde ju den arbetsgivaren de går till betala mer än så. Eller menar du att IF Metall ljuger när de påstår att Tesla betalar sämre?
Jag har inga insyn i sådant, men det är ju flera här som vill gärna tror att allt som har skrivits från fackets sidan är ett lögn, så varför skulle jag då försöker lista ut och gissa hur de kommer till den slutsatsen när så många här har redan bestämt sig och inte ens läser längre?
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5559
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av OfarligTesla »

Metallare skrev: 18 dec 2023 22:39
Kan det vara så att det är den villkoren du ställer upp och hjälper till, och därför upplever det som respons?

Vad jag kan säger är att de försäkringsinformatörer vi har i vårt klubb inte tjänar ett enda krona när de hjälper till med ärenden från medlemmar, oavsett hur mycket pengar medlemmen kan få.

Likväl jag som Skyddsombud inte få en enda krona extra när jag hjälper till att löse t.ex. ett ergonomisk problem eller skydda någon för en olycka.

Det vi tjänar kanske är ett "tack", ibland inte ens det.
Facket tar betalt för det de gör genom avgiften, man har alltså betalat för det så det handlar alltså inte om att de ”hjälper till” utan det är mer att se som en tjänst. Och det är så världen fungerar, utanför familj och vänner är det ingen som bryr sig om de inte tjänar på det.
Metallare skrev: 18 dec 2023 22:39
Jag har inga insyn i sådant, men det är ju flera här som vill gärna tror att allt som har skrivits från fackets sidan är ett lögn, så varför skulle jag då försöker lista ut och gissa hur de kommer till den slutsatsen när så många här har redan bestämt sig och inte ens läser längre?
Varför använder du det som argument om du inte har insyn i det? Du säger att Teslamekanikern inte vill byta jobb för att de förlorar pengar på det, IF Metall säger att Teslamekanikern tjänar sämre än de gjort på andra verkstäder, båda två kan inte vara sanna samtidigt.
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8774
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Pontus »

Maw skrev: 17 dec 2023 20:13
Svenska folket står bakom fackets krav på KA

3 ggr så många för facket som för Tesla

Förtroendet för Tesla dalar: ”Tydlig krock”
Strejken i Tesla har pågått i över en månad nu. Och IF Metalls kamp för kollektivavtal på elbiljättens verkstäder och serviceställen ser ut att ha stöd i befolkningen.

En klar majoritet – eller 58 procent av svenskarna – tycker att det är rätt av facket att ta strid mot Tesla, visar en ny undersökning som Novus gjort på uppdrag av SvD. Bara 20 procent av de som svarat anser att fackets stridsåtgärder är fel.
https://www.svd.se/a/O8xzPk/58-procent ... nt-ar-emot
Men blir det inte lite märkligt när ett så polarisering bolag som Tesla är men i en undersökning? Jag menar det är nog rätt många som är på fackets sida av den enda anledningen att dom hatar Tesla och eller Elon och hade det varit något annat bolag så skulle dom varit på bolagets sida eller röstat blankt. Bara en tanke.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
JGur
Teslaägare
Inlägg: 101
Blev medlem: 09 jun 2018 22:10
Ort: Skåne

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av JGur »

Metallare skrev: 18 dec 2023 17:37
Jag läste en tysk berättelse om deras poängsystem:

För att få upp för en tvåa måste du jobba massvis obetald ÖT och mängder med helgskift.
För att få en etta måste du de facto konstruera en ny el-bil.

Om det stämmer hur ska då en enkel mekaniker med familj någonsin få ett bra betyg?
Det är väl fullt rimligt att en ”enkel mekaniker med familj” endast når upp till en 3:a som bäst? Det får ses som godkänt men inte mer. Att nå högre betyg bör kräva en extra insats.

Anekdot från mitt yrkesliv som konsult i Danmark; för att nå motsvarande en 5:a krävdes tre delar som viktades relativt lika. Missade man en av de tre räknades det av på bonusen.

På årsbasis;
- fakturera minst 1.700 timmar
- sälj in kollegor/projekt för minimum 2.5 miljoner
- bidra med affärsutveckling/presales/utbildning etc 1/3 av arbetstiden (uppskattning av närmaste chef om man gjort ”tillräckligt”)

En dansk arbetsvecka utan övertid är 37.5 timmar…
// Mikael
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8774
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Pontus »

Metallare skrev: 18 dec 2023 16:36
JonasH skrev: 17 dec 2023 12:23
renes skrev: 17 dec 2023 11:53
JonasH skrev: 16 dec 2023 22:50
Som jag skrivit tidigare och även andra här i tråden så har Veli-Pekka sagt i intervjuer att alla som gör affärer med företag utan KA får skylla sig själva om de drabbas av åtgärder från facket. Det är en risk de tar.
Fast är det inte tvärtom? Tänk på de som lämnat sina Teslor hos Werksta och inte får tillbaka dem. Det skulle ju inte hänt om Werksta inte hade KA.
Håller helt med men det gör inte Veli-Pekka tyvärr... Han skiter i vem som drabbas så länge de köpt en Tesla.

Precis som vår förre statsminister som sa att han skulle vägra åka i Tesla-taxi för att Tesla inte hade KA. Man kan ju undra vad en taxichaufför har gjort för ont som kanske för några år sedan (långt innan denna cirkus) köpt en bil för att tjäna sitt levebröd. Men enligt IF Metall så tog han en risk som gjorde affärer med ett företag utan KA och får skylla sig själv.
Jag tror nog mer att det har att göra att Tesla vägra samarbete i frågan.

Jag undra lite gran hur de som säger att de är så duktigt på att förhandla för sig själva borde göra om de försöker förhandlar, få ett rakt "nej" och efter flera försök kommer det fram att den som ni försökte förhandlar med saknar mandat att förhandla om något.

Ge ni er sen också bara och säger skit i allt som ni har försökt att förhandla om?
Problemet är att man saknar stöd bland de anställda. Skulle 90% var med i facket och vilja ha KA så skulle en strejk hos Tesla ge mycket bättre effekt än nu och skada färre andra.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
JonasH
Teslaägare
Inlägg: 859
Blev medlem: 18 maj 2015 21:22
Ort: Älvsjö

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av JonasH »

Metallare skrev: 18 dec 2023 22:20
MangeT skrev: 18 dec 2023 19:58
Vad är då så svårt med att förstå vad fivilligt betyder?
Problemet är bara att alla tror att frivilligt är lika med att det inte finns någon konsekvens i vad man välja.
Hur kommer det sig att tjänstemannafacken klarar av att hantera en sån är situation så mycket bättre? De börjar inte antyda hot om att ta fram påkar mm när de inte får igenom sin vilja.

Det kanske beror på att de förstår att motsatsen till fredsplikt inte är krigsplikt utan vapenvila så länge de som arbetar på företaget är nöjda med situationen.

Och innan du för nittioelfte gången skriver att vi inte vet… Hade det varit en massiv uppslutning från de anställda så hade inte Tesla kunnat driva verksamheten vidare som de gör nu.

Det vi däremot vet är att IF Metall inte vet för det har de sagt själva.

Det enda de lyckats med hittills i denna konflikt är att göra nästan lika många medlemmar arbetslösa som det finns möjliga medlemmar på Tesla.
TMS LR UltraRed, FSD
Såld - TMS 100D MC Red, AP3, FSD, Premiumpaket.
Såld - TMS 85D MC Red, AP1, Pano, Intriörpaket, Next Gen, Ultra Hifi, luftfjädring, köldpaket
Användarvisningsbild
ONSatan
Teslaägare
Inlägg: 328
Blev medlem: 21 apr 2021 14:08

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av ONSatan »

JonasH skrev: 18 dec 2023 23:20
Metallare skrev: 18 dec 2023 22:20
MangeT skrev: 18 dec 2023 19:58
Vad är då så svårt med att förstå vad fivilligt betyder?
Problemet är bara att alla tror att frivilligt är lika med att det inte finns någon konsekvens i vad man välja.
Hur kommer det sig att tjänstemannafacken klarar av att hantera en sån är situation så mycket bättre? De börjar inte antyda hot om att ta fram påkar mm när de inte får igenom sin vilja.

Det kanske beror på att de förstår att motsatsen till fredsplikt inte är krigsplikt utan vapenvila så länge de som arbetar på företaget är nöjda med situationen.

Och innan du för nittioelfte gången skriver att vi inte vet… Hade det varit en massiv uppslutning från de anställda så hade inte Tesla kunnat driva verksamheten vidare som de gör nu.

Det vi däremot vet är att IF Metall inte vet för det har de sagt själva.

Det enda de lyckats med hittills i denna konflikt är att göra nästan lika många medlemmar arbetslösa som det finns möjliga medlemmar på Tesla.

Vem är det du försöker lura med det fetade? Att 10 Elonfanboys köper det du skriver betyder inget i verkliga livet
Användarvisningsbild
JonasH
Teslaägare
Inlägg: 859
Blev medlem: 18 maj 2015 21:22
Ort: Älvsjö

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av JonasH »

ONSatan skrev: 18 dec 2023 23:24
JonasH skrev: 18 dec 2023 23:20
Metallare skrev: 18 dec 2023 22:20
MangeT skrev: 18 dec 2023 19:58
Vad är då så svårt med att förstå vad fivilligt betyder?
Problemet är bara att alla tror att frivilligt är lika med att det inte finns någon konsekvens i vad man välja.
Hur kommer det sig att tjänstemannafacken klarar av att hantera en sån är situation så mycket bättre? De börjar inte antyda hot om att ta fram påkar mm när de inte får igenom sin vilja.

Det kanske beror på att de förstår att motsatsen till fredsplikt inte är krigsplikt utan vapenvila så länge de som arbetar på företaget är nöjda med situationen.

Och innan du för nittioelfte gången skriver att vi inte vet… Hade det varit en massiv uppslutning från de anställda så hade inte Tesla kunnat driva verksamheten vidare som de gör nu.

Det vi däremot vet är att IF Metall inte vet för det har de sagt själva.

Det enda de lyckats med hittills i denna konflikt är att göra nästan lika många medlemmar arbetslösa som det finns möjliga medlemmar på Tesla.

Vem är det du försöker lura med det fetade? Att 10 Elonfanboys köper det du skriver betyder inget i verkliga livet
Hur tror du det kommer gå för de 50 personer som jobbade med aluminiumprofiler till Tesla i Småland? Den produktionen är redan flyttad och kommer inte tillbaka. Werksta har tappat 20% av sin omsättning och har redan varslat. De kommer med största sannolikhet inte jobba med Tesla igen.

Självklart kommer detta kosta ett antal medlemmars jobb.
TMS LR UltraRed, FSD
Såld - TMS 100D MC Red, AP3, FSD, Premiumpaket.
Såld - TMS 85D MC Red, AP1, Pano, Intriörpaket, Next Gen, Ultra Hifi, luftfjädring, köldpaket
Användarvisningsbild
ONSatan
Teslaägare
Inlägg: 328
Blev medlem: 21 apr 2021 14:08

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av ONSatan »

JonasH skrev: 18 dec 2023 23:32
ONSatan skrev: 18 dec 2023 23:24
JonasH skrev: 18 dec 2023 23:20
Metallare skrev: 18 dec 2023 22:20
MangeT skrev: 18 dec 2023 19:58
Vad är då så svårt med att förstå vad fivilligt betyder?
Problemet är bara att alla tror att frivilligt är lika med att det inte finns någon konsekvens i vad man välja.
Hur kommer det sig att tjänstemannafacken klarar av att hantera en sån är situation så mycket bättre? De börjar inte antyda hot om att ta fram påkar mm när de inte får igenom sin vilja.

Det kanske beror på att de förstår att motsatsen till fredsplikt inte är krigsplikt utan vapenvila så länge de som arbetar på företaget är nöjda med situationen.

Och innan du för nittioelfte gången skriver att vi inte vet… Hade det varit en massiv uppslutning från de anställda så hade inte Tesla kunnat driva verksamheten vidare som de gör nu.

Det vi däremot vet är att IF Metall inte vet för det har de sagt själva.

Det enda de lyckats med hittills i denna konflikt är att göra nästan lika många medlemmar arbetslösa som det finns möjliga medlemmar på Tesla.

Vem är det du försöker lura med det fetade? Att 10 Elonfanboys köper det du skriver betyder inget i verkliga livet
Hur tror du det kommer gå för de 50 personer som jobbade med aluminiumprofiler till Tesla i Småland? Den produktionen är redan flyttad och kommer inte tillbaka. Werksta har tappat 20% av sin omsättning och har redan varslat. De kommer med största sannolikhet inte jobba med Tesla igen.

Självklart kommer detta kosta ett antal medlemmars jobb.
Kom igen när det du skriver ha hänt eller var ärlig med att du spekulerar
vigge50
Inlägg: 7475
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av vigge50 »

Några skrev här att det är så bra att vi i Sverige har så lågt antal strejkdagar. Hur kommer det sig då att i Tyskland kom förhandlingarna fram till att kommunanställda under två års tid skulle få en löneökning på 17% och samtidigt så låg samma siffra här i Sverige på under hälften? Om det är så bra för företagen att vi inte strejkar så borde vi väll få högre löneökningar? Eller går fackförbunden företagens vägar och sätter för låga krav?

https://sverigesradio.se/artikel/upp-ti ... erna-oroas
termosen
Teslaägare
Inlägg: 517
Blev medlem: 05 nov 2018 21:19

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av termosen »

:?:
vigge50 skrev: 18 dec 2023 23:40
Några skrev här att det är så bra att vi i Sverige har så lågt antal strejkdagar. Hur kommer det sig då att i Tyskland kom förhandlingarna fram till att kommunanställda under två års tid skulle få en löneökning på 17% och samtidigt så låg samma siffra här i Sverige på under hälften? Om det är så bra för företagen att vi inte strejkar så borde vi väll få högre löneökningar? Eller går fackförbunden företagens vägar och sätter för låga krav?

https://sverigesradio.se/artikel/upp-ti ... erna-oroas

Ja det är nog arbetsgivarna i Sverige som primärt tjänar på den svenska modellen, den håller tillbaka lönerna och tar bort konflikter.
Model Y LR
Model S 100D -18
Användarvisningsbild
JonasH
Teslaägare
Inlägg: 859
Blev medlem: 18 maj 2015 21:22
Ort: Älvsjö

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av JonasH »

ONSatan skrev: 18 dec 2023 23:36
JonasH skrev: 18 dec 2023 23:32
ONSatan skrev: 18 dec 2023 23:24
JonasH skrev: 18 dec 2023 23:20
Metallare skrev: 18 dec 2023 22:20


Problemet är bara att alla tror att frivilligt är lika med att det inte finns någon konsekvens i vad man välja.
Hur kommer det sig att tjänstemannafacken klarar av att hantera en sån är situation så mycket bättre? De börjar inte antyda hot om att ta fram påkar mm när de inte får igenom sin vilja.

Det kanske beror på att de förstår att motsatsen till fredsplikt inte är krigsplikt utan vapenvila så länge de som arbetar på företaget är nöjda med situationen.

Och innan du för nittioelfte gången skriver att vi inte vet… Hade det varit en massiv uppslutning från de anställda så hade inte Tesla kunnat driva verksamheten vidare som de gör nu.

Det vi däremot vet är att IF Metall inte vet för det har de sagt själva.

Det enda de lyckats med hittills i denna konflikt är att göra nästan lika många medlemmar arbetslösa som det finns möjliga medlemmar på Tesla.

Vem är det du försöker lura med det fetade? Att 10 Elonfanboys köper det du skriver betyder inget i verkliga livet
Hur tror du det kommer gå för de 50 personer som jobbade med aluminiumprofiler till Tesla i Småland? Den produktionen är redan flyttad och kommer inte tillbaka. Werksta har tappat 20% av sin omsättning och har redan varslat. De kommer med största sannolikhet inte jobba med Tesla igen.

Självklart kommer detta kosta ett antal medlemmars jobb.
Kom igen när det du skriver ha hänt eller var ärlig med att du spekulerar
Ingen kan väl tro att något företag kan ha anställda som saknar arbetsuppgifter oavsett orsak. Då blir det neddragningar. Inget konstigt med det. Det har nu hänt på Werksta och Hydro Extrusion vilket kommer få konsekvenser.

Vad är det som är spekulationer med det?
TMS LR UltraRed, FSD
Såld - TMS 100D MC Red, AP3, FSD, Premiumpaket.
Såld - TMS 85D MC Red, AP1, Pano, Intriörpaket, Next Gen, Ultra Hifi, luftfjädring, köldpaket
Skriv svar