Strejk på Tesla i Sverige

Nyheter från Tesla Club Sweden

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Leon
Teslaägare
Inlägg: 83
Blev medlem: 08 apr 2016 12:26
Referralkod: ts.la/---

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Leon »

roffe_s skrev: 18 dec 2023 20:33
Fackförbunden företräder per definition sina medlemmar, när det finns ett tillräckligt antal på en arbetsplats eller ett företag önskar de normalt förhandla om ett kollektivavtal. Så har det alltid fungerat.
Och det är detta som är problemet: IF Metall företräder till synes ett fåtal medlemmar och driver frågan vidare medan den klara majoriteten anställda väljer att inte använda sin rätt att strejka. Det verkar därmed som att IF Metall har väldigt begränsat stöd.

Därtill har man lockat Teslas anställda med helt eliminerade medlemsavgifter medan man samtidigt valde att undanhålla den kommande strejken. Allt detta visar att man strategiskt försökt locka medlemmar för att strejken skulle få större genomslag. Det behöver man inte göra om de anställda söker hjälp.
roffe_s skrev: 18 dec 2023 20:33
Bad jag Dig bevisa Ditt påstående om att det inte blivit någon förändring alls när det gäller bemanning från Teslas sida sedan strejkutbrottet? Så länge vi inte har hårda fakta diskuterar vi hypoteser och teorier.
Det var inte jag som påstod att Tesla har ändrat i sina rutiner gällande stöttning och utbildning av medarbetare på grund av strejken. Snarare att rutinen är vanlig inom företag generellt och speciellt inom Tesla.
roffe_s skrev: 18 dec 2023 20:33
Nu svarade jag angående behovet av en maktbalans mellan parterna. Men även våra grannar brottas med samma bekymmer som oss när det gäller arbetskraft som arbetar för oskäliga villkor. Även här behöver arbetsmarknadens parter jobba tillsammans för att undvika ojämlika arbetskraftrelationer.
Våra grannländer brottas med samma problem men verkar prestera bättre på ett par punkter med bättre eller likvärdig levnadsstandard.
roffe_s skrev: 18 dec 2023 20:33
Svarade jag verkligen så? Vad jag svarade är att inte någon annan indikator är så entydig som antalet bortfallna strejkdagar. I ingen av de andra indikatorerna kan Du isolera påverkan av endast arbetsmarknadsmodellen och -politiken. Jag tror inte att jag sa något annat. När det gäller samhällsekonomiska vinsten av fredsplikten kan vi ju börja med att ta ca 100 000 arbetsdagar x ett genomsnittligt produktionsvärde (säg t ex BNP) per arbetsdag. Det blir i vart fall en hyfsad slant till att börja med. Frågar Du arbetsgivaren är varje utebliven strejkdag väldigt värdefull.
Men du använder antal strejkdagar som argument för att modellen fungerar. För att bekräfta modellen måste man ju sätta den i relation till marknaden och helheten. Kanske jämföra med liknande länder. Varför skulle man vilja filtrera bort data som ger oss värdefull information? Du har själv tagit upp kopplingen mellan vår modell och landets BNP som exempel tidigare.
iAkita
elbilist
Inlägg: 2539
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av iAkita »

Kan vi sluta hacka upp det citat man svarar på i flera mindre citat? Tibor ändrade precis forumet så att man kan välja att se hela eller delar av det som citeras, och poster inte bli för långa. När man hackar upp citaten omintetgörs de positiva effekterna av detta.
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10494
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Legato »

Metallare skrev: 18 dec 2023 22:27
Legato skrev: 18 dec 2023 20:23
Metallare skrev: 18 dec 2023 19:27
Legato skrev: 18 dec 2023 15:42
Metallare skrev: 18 dec 2023 12:23


Vad tror du händer med aktiekursen om Tesla bestämmer sig för att lämna svenskt marknad?
Du menar alltså på fullt allvar att du tror dessa pensionsfonder är duktigare på att analysera detta än marknaden i stort?
Och du menar att allas analyser på marknaden måste kommer till samma resultat?

Då undrar jag varför ibland några rekommenderar att sälja medans kursen därefter stiger ytterligare, eller några rekommenderar att behålla aktier när kursen faller ytterligare och kanske aldrig återhämtar sig.

Nej, det har jag såklart aldrig påstått.

Du är mer än lovligt naiv om du tror att just dessa förvaltare kommit till samma slutsats exakt i samband med strejken. Det är helt uppenbart att det är ett rent politiskt ställningstagande, inget annat.

Ungefär lika ansvarslöst sådant som strejken i sig. Att sätta pensionerna på spel som politisk manifestation är såklart rent trams. I åratal har det varit ok att Tesla ej haft KA, plötsligt blev det tydligen väldigt viktigt... :roll:
I åratal har det inte blivit offentligt tvist om KA som har kommit in till medierapporten så varför påstå du att det är trams att nu när den konflikt har trappats upp, blivit offentliga och drar större och större kretsar inte påverka deras analyser?
Därför att det givetvis är helt orimligt att det enbart skulle påverka just deras analyser samt att det skulle påverka dem alla likadant och vid exakt samma tidpunkt .Jag hoppas innerligt att du fattar att din gissning har noll substans.
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10494
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Legato »

ONSatan skrev: 18 dec 2023 23:24
JonasH skrev: 18 dec 2023 23:20
Metallare skrev: 18 dec 2023 22:20
MangeT skrev: 18 dec 2023 19:58
Vad är då så svårt med att förstå vad fivilligt betyder?
Problemet är bara att alla tror att frivilligt är lika med att det inte finns någon konsekvens i vad man välja.
Hur kommer det sig att tjänstemannafacken klarar av att hantera en sån är situation så mycket bättre? De börjar inte antyda hot om att ta fram påkar mm när de inte får igenom sin vilja.

Det kanske beror på att de förstår att motsatsen till fredsplikt inte är krigsplikt utan vapenvila så länge de som arbetar på företaget är nöjda med situationen.

Och innan du för nittioelfte gången skriver att vi inte vet… Hade det varit en massiv uppslutning från de anställda så hade inte Tesla kunnat driva verksamheten vidare som de gör nu.

Det vi däremot vet är att IF Metall inte vet för det har de sagt själva.

Det enda de lyckats med hittills i denna konflikt är att göra nästan lika många medlemmar arbetslösa som det finns möjliga medlemmar på Tesla.

Vem är det du försöker lura med det fetade? Att 10 Elonfanboys köper det du skriver betyder inget i verkliga livet
Börjar man kasta ur sig korkade epitet som "fanboys" så har man redan förlorat diskussionen. Det är facket som uppenbarligen är oförmögna att skilja personen Musk från företaget Tesla, inte vi som fattat att strejken tagit helt orimliga proportioner. Man vill ge sken av att man slåss mot världens rikaste man, men de som drabbas på riktigt är svenska kollektivanslutna arbetare och småföretag, samt en massa Svenssons och taxichaufförer som valt en miljövänligare bil...
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Metallare
Inlägg: 118
Blev medlem: 12 dec 2023 13:51

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Metallare »

agehall skrev: 18 dec 2023 22:33
Metallare skrev: 18 dec 2023 22:20
MangeT skrev: 18 dec 2023 19:58
Vad är då så svårt med att förstå vad fivilligt betyder?
Problemet är bara att alla tror att frivilligt är lika med att det inte finns någon konsekvens i vad man välja.
Det är sådant som många kallar ”maffiametoder” i vanligt tal. Du har ett val, men väljer du ”fel” så blir konsekvenserna dyra för dig. I praktiken har man inget val förutom att gå med på vad den andra parten vill. Det är INTE valfrihet.
Aha alltså att samarbeta är maffiamethoder ...
Att förhandla om något är maffiamethoder ...

Hur förhandla du egentligen, när din motpart vägrar?

Den frågan har jag nu ställt flera gånger till olika här i tråden och inte fått ett enda svar.
Det finns klara skillnader i när man kan acceptera konsekvenser av ett val eller inte. Om jag går på krogen och väljer att helt oprovocerat slå någon på käften så är det fullt rimligt att jag blir dömd för misshandel vilket får ett antal andra följder för mig.


Om någon ringer mig och vill sälja ett nytt mobilabonnemang för hela familjen och jag tackar nej, så händer inte speciellt mycket - saker och ting fortsätter som det är. Om däremot flera i familjen är missnöjda med vår nuvarande operatör blir det genast mer intressant att titta på alternativ.
Okej fler opassande liknelse för att ett samarbete ska fungera som en sexuell relation ...
I Teslas fall har man inga incitament att teckna ett kollektivavtal. Om de anställda inte tydligt visar att de vill ha det, så finns det ingen anledning för Tesla att ens överväga att teckna ett. Därför tackar man nej till förhandling. Väldigt enkelt.

Och om det nu är så bra med kollektivavtal - varför är inte alla Tesla-mekaniker medlemmar i IF Metall? Även om de inte strejkar, så borde de vara medlemmar och IF Metall borde kunna visa på att en majoritet av de anställda vill ha kollektivavtal.

Jag har svårt att tro att TM Sweden skulle försöka hota anställda som vill organisera sig fackligt. Företag som beter sig så råkar med rätta illa ut. Det är ett bra exempel på hur ett aktivt val kan ge konsekvenser. Men jag har inte sett några källor som kunnat påvisa att Tesla hotat anställda. Däremot har jag pratat med anställda som känner oro över hur facket beter sig. Det är ju ganska talande att det är hos Tesla det sitter en securitasvakter och inte i IF Metalls strejktält.
Och slutar med det nästan redan normala påstående att facket ljuger och Tesla är de finaste Änglar på jorden ....
Metallare
Inlägg: 118
Blev medlem: 12 dec 2023 13:51

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Metallare »

OfarligTesla skrev: 18 dec 2023 22:48

Varför använder du det som argument om du inte har insyn i det? Du säger att Teslamekanikern inte vill byta jobb för att de förlorar pengar på det, IF Metall säger att Teslamekanikern tjänar sämre än de gjort på andra verkstäder, båda två kan inte vara sanna samtidigt.
Har du läst den inlägg från DA?

Då borde du kanske fatta varför:

Det skrevs att de har gått ner i lön för att få de aktietilldelningar, men för att få de är de tvungen att stanna kvar.

Så kanske det är inte så frid och fröjd som flera här påstå, medans de väljer att stanna kvar och håller tyst för att inte är de stora förlorare i den avtalen de ingick um just aktietilldelningar.

Men det är väll så som så många här påstå alla utom dem själva vill omvärlden bara illa och alla inom facket ljuger bara ...
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare
Inlägg: 4355
Blev medlem: 12 okt 2014 11:00
Ort: Helenelund

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av dstr »

Metallare skrev: 19 dec 2023 06:05

Hur förhandla du egentligen, när din motpart vägrar?

Den frågan har jag nu ställt flera gånger till olika här i tråden och inte fått ett enda svar.
Då accepterar man att ett Nej är ett Nej och går vidare i livet.

Ska det vara så jävla svårt? Tack, det är bra.
Användarvisningsbild
Sfbones
Teslaägare
Inlägg: 196
Blev medlem: 22 nov 2023 19:32

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Sfbones »

Metallare skrev: 19 dec 2023 06:05
Hur förhandla du egentligen, när din motpart vägrar?
Bild
Fredrik j
Inlägg: 11069
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Fredrik j »

JonasH skrev: 19 dec 2023 00:08
ONSatan skrev: 18 dec 2023 23:36
JonasH skrev: 18 dec 2023 23:32
ONSatan skrev: 18 dec 2023 23:24
JonasH skrev: 18 dec 2023 23:20


Hur kommer det sig att tjänstemannafacken klarar av att hantera en sån är situation så mycket bättre? De börjar inte antyda hot om att ta fram påkar mm när de inte får igenom sin vilja.

Det kanske beror på att de förstår att motsatsen till fredsplikt inte är krigsplikt utan vapenvila så länge de som arbetar på företaget är nöjda med situationen.

Och innan du för nittioelfte gången skriver att vi inte vet… Hade det varit en massiv uppslutning från de anställda så hade inte Tesla kunnat driva verksamheten vidare som de gör nu.

Det vi däremot vet är att IF Metall inte vet för det har de sagt själva.

Det enda de lyckats med hittills i denna konflikt är att göra nästan lika många medlemmar arbetslösa som det finns möjliga medlemmar på Tesla.

Vem är det du försöker lura med det fetade? Att 10 Elonfanboys köper det du skriver betyder inget i verkliga livet
Hur tror du det kommer gå för de 50 personer som jobbade med aluminiumprofiler till Tesla i Småland? Den produktionen är redan flyttad och kommer inte tillbaka. Werksta har tappat 20% av sin omsättning och har redan varslat. De kommer med största sannolikhet inte jobba med Tesla igen.

Självklart kommer detta kosta ett antal medlemmars jobb.
Kom igen när det du skriver ha hänt eller var ärlig med att du spekulerar
Ingen kan väl tro att något företag kan ha anställda som saknar arbetsuppgifter oavsett orsak. Då blir det neddragningar. Inget konstigt med det. Det har nu hänt på Werksta och Hydro Extrusion vilket kommer få konsekvenser.

Vad är det som är spekulationer med det?
Några sidor bakåt länkades det till en intervju med vd som berättade att man inte behövt säga upp personal men man hade dragit ner på inhyrd personal.
Om dom fått nya uppdrag istället var lite oklart.
Har Werksta varslat?
Användarvisningsbild
Fosilfri2035
Teslaägare
Inlägg: 167
Blev medlem: 17 sep 2023 11:47

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Fosilfri2035 »

Jag vill bara lägga in en sak.
Samtalen med facket och de som skriver här om att förhandling är en del av valfriheten.

Absolut är det de. Men med en stor skillnad.

I näringslivet, utanför facken, så kommer en säljare aldrig att kunna skicka på sympatiåtgärder eller krigsförklaringar för att motparten inte vill köpa.

Oavsett svensk modell/köp/sälj-marknad så hävdar jag att valfrihet också inkluderar att man får säga nej till att köpa.
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare
Inlägg: 2299
Blev medlem: 16 aug 2017 08:16

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av frippe »

Fosilfri2035 skrev: 19 dec 2023 07:19
Jag vill bara lägga in en sak.
Samtalen med facket och de som skriver här om att förhandling är en del av valfriheten.

Absolut är det de. Men med en stor skillnad.

I näringslivet, utanför facken, så kommer en säljare aldrig att kunna skicka på sympatiåtgärder eller krigsförklaringar för att motparten inte vill köpa.

Oavsett svensk modell/köp/sälj-marknad så hävdar jag att valfrihet också inkluderar att man får säga nej till att köpa.
Förutom att ett KA är inget köp och säljförfarande, en ganska stor skillnad.
Model Y LR.
Model S70D
Användarvisningsbild
Collin87
Teslaägare
Inlägg: 514
Blev medlem: 14 mar 2023 15:06
Ort: Bohuslän
Referralkod: ts.la/kenny368061

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Collin87 »

Metallare skrev: 18 dec 2023 21:59
JonasH skrev: 18 dec 2023 18:48
Metallare skrev: 18 dec 2023 17:42
JonasH skrev: 17 dec 2023 15:57
erfaren bilmek skrev: 17 dec 2023 15:54

I framtiden kanske om någon orkar driva på för att ändra systemet?

Tills dess gäller nuvarande system, ovasett om man gillar det eller inte. Det är förvånandsvärt att det är så svårt att förstå detta för så många på detta forum. Det verkar inte gå in på något sätt.

Jag har gjort mitt för ett tag framåt nu. Ha ett bra liv tills dess! God Jul!
Problemet är väl att nuvarande system tolkas olika av parterna. Tesla tycker det är frivilligt och IF Metall tycker att det är frivilligt så länge man skriver på.

Här behövs förtydligande från riksdagen enligt mig.
Och vad ska de i dina ögon förtydligar?

Allt beror ju på att parterna på arbetsmarknad ska samarbeta.

Hur vill du gå till väga om en sida vägra just samarbete?
Detta borde inte vara så svårt att förstå.

IF Metall har frågat Tesla om de vill teckna ett frivilligt avtal. De har tackat nej. IF Metall kan uppenbarligen inte ta ett nej trots att de anställda inte vill ha KA eller strejk.
Det hävdas här från många skrivare, men förutom att det är inte många som strejka har man inget att styrka denna position.
Och antalet strejkande kan ju vara missvisande pga. uppgifter som påstod från fackets sida om hot vid deltagandet.
Hur tänker du att det ska fortsätta? Ett nej är ett nej så länge det är frivilligt.
Också det hävdas från många sidor som tror att ett nej ska vara fritt från konsekvenser.
I annat fall måste riksdagen lagstifta att det inte är frivilligt alternativt begränsa fackens totalt orimliga möjligheter till åtgärder.
Så hur ska riksdagen lagstifta om samarbete på arbetsmarknad utan att att en sida skulle få orimligt mycket att säger hur detta ska se ut?

I dagsläget är det så, att om AG vägrar samarbeta kan det blir stridsåtgärder, ingen säager att det måste ske, men det är tillåten.
Nu har AT sidan bestämmt sig för stridsåtgärder och nu kommer många här i tråden och vill antingen förbjuda stridsåtgärder om en sidan vägrar samarbeta eller gör det tvingande att signera avtal, vilket ge facket mackt att diktera vad det står I, så arbetsgivarna måste ju i så fall signera allt vad facket kräver, annars är det lagbrott.

Jag har lite svårt att se hur en lagstiftning skulle se ut så att fortfarande båda sidor har möjlighet få genom samarbete inflytande hur ett avtal skulle se ut.
Om någon kommer hem till dig och vill sälja bingolotter och du tackar nej. Du och din familj spelar inte bingolotto. Är det bara att fortsätta för säljaren att tjata och hota om repressalier om du inte köper? De kommer helt enkelt göra livet så jobbigt för dig om du inte köper så du måste flytta från ditt hus. Men vadå. Du samarbetar ju inte…
Inte allt som haltar er ett liknande.
Finns ju uppgifter om hot FRÅN fackets sida gällande indragande av A-kassa osv.
Facket är inga lammungar precis.

Dom gör allt i sin makt för att få till KA samtidigt som Tesla gör allt i sin makt för att komma förbi det.
VW ID.7 Pro Edition -24
MY RWD 19" Vit/svart -23
VW ID.4 1st -21
VW ID.3 Pro Performance -21 (såld)
vigge50
Inlägg: 7472
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av vigge50 »

Metallare skrev: 19 dec 2023 06:05
agehall skrev: 18 dec 2023 22:33
Metallare skrev: 18 dec 2023 22:20
MangeT skrev: 18 dec 2023 19:58
Vad är då så svårt med att förstå vad fivilligt betyder?
Problemet är bara att alla tror att frivilligt är lika med att det inte finns någon konsekvens i vad man välja.
Det är sådant som många kallar ”maffiametoder” i vanligt tal. Du har ett val, men väljer du ”fel” så blir konsekvenserna dyra för dig. I praktiken har man inget val förutom att gå med på vad den andra parten vill. Det är INTE valfrihet.
Aha alltså att samarbeta är maffiamethoder ...
Att förhandla om något är maffiamethoder ...

Hur förhandla du egentligen, när din motpart vägrar?


Tänk att ha en sådan telefonförsäljare efter sig, trotts att man säger att man inte är intresserad så fortsätter de att höra av sig och ställa frågan om man är intresserad.

Prenumererade själv på en tidning under lång tid men valde tillslut att säga upp den. Trotts att jag var med i Nix så fortsatte de att ringa varje kvartal och fråga om jag var intresserad av att börja prenumerera igen. Jag bad dem flera gånger att ta bort mig från deras telefonlista men de brydde sig inte utan fortsatte att ringa med nya erbjudanden under flera års tid. Tror inte det var förrän jag bytte nummer som jag slutade få samtal.

Men visst, vad annat hade de att göra om jag vägrade gå med på deras erbjudande?
Användarvisningsbild
agehall
Teslaägare
Inlägg: 959
Blev medlem: 12 jul 2022 20:54
Ort: Kälvesta/Spånga

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av agehall »

iAkita skrev: 19 dec 2023 04:19
Kan vi sluta hacka upp det citat man svarar på i flera mindre citat? Tibor ändrade precis forumet så att man kan välja att se hela eller delar av det som citeras, och poster inte bli för långa. När man hackar upp citaten omintetgörs de positiva effekterna av detta.
Nej. Det gör det helt omöjligt att argumentera mot troll där man faktiskt behöver bryta ner inlägg från att vara en stor sörja av FUD till deras beståndsdelar.
Metallare skrev: 19 dec 2023 06:05
Aha alltså att samarbeta är maffiamethoder ...
Att förhandla om något är maffiamethoder ...

Hur förhandla du egentligen, när din motpart vägrar?

Den frågan har jag nu ställt flera gånger till olika här i tråden och inte fått ett enda svar.
Du har fått svar. Flera gånger. Om en part inte vill, så blir det inget alls. Annars tvingar en part den andra till att gå med på något och det är inte OK när det råder frivillighet.
Metallare skrev: 19 dec 2023 06:05
Det finns klara skillnader i när man kan acceptera konsekvenser av ett val eller inte. Om jag går på krogen och väljer att helt oprovocerat slå någon på käften så är det fullt rimligt att jag blir dömd för misshandel vilket får ett antal andra följder för mig.


Om någon ringer mig och vill sälja ett nytt mobilabonnemang för hela familjen och jag tackar nej, så händer inte speciellt mycket - saker och ting fortsätter som det är. Om däremot flera i familjen är missnöjda med vår nuvarande operatör blir det genast mer intressant att titta på alternativ.
Okej fler opassande liknelse för att ett samarbete ska fungera som en sexuell relation ...
Om det är så du tolkar mitt inlägg, så förklarar det en hel del av din argumentation. Jag vågar nog sticka ut hakan lite och säga att de flesta inte anser att det är sexuellt att slå någon på käften när man är ute på krogen. Jag dömmer ingen som har en sådan kink och frivilligt håller på med det, men jag är relativt säker på att det inte är det vanligaste.

Det finns en hel del här som argumenterar både för och emot att Tesla ska teckna kollektivavtal med vettiga argument (på båda sidor) och som kan föra en diskussion på bra nivå. Sedan finns det ett antal troll som skriver inlägg med grammatik som en 6-åring, gör antydningar och vägrar ta in några som helst argument.

Metallare skrev: 19 dec 2023 06:05
I Teslas fall har man inga incitament att teckna ett kollektivavtal. Om de anställda inte tydligt visar att de vill ha det, så finns det ingen anledning för Tesla att ens överväga att teckna ett. Därför tackar man nej till förhandling. Väldigt enkelt.

Och om det nu är så bra med kollektivavtal - varför är inte alla Tesla-mekaniker medlemmar i IF Metall? Även om de inte strejkar, så borde de vara medlemmar och IF Metall borde kunna visa på att en majoritet av de anställda vill ha kollektivavtal.

Jag har svårt att tro att TM Sweden skulle försöka hota anställda som vill organisera sig fackligt. Företag som beter sig så råkar med rätta illa ut. Det är ett bra exempel på hur ett aktivt val kan ge konsekvenser. Men jag har inte sett några källor som kunnat påvisa att Tesla hotat anställda. Däremot har jag pratat med anställda som känner oro över hur facket beter sig. Det är ju ganska talande att det är hos Tesla det sitter en securitasvakter och inte i IF Metalls strejktält.
Och slutar med det nästan redan normala påstående att facket ljuger och Tesla är de finaste Änglar på jorden ....
Nej, jag försöker påtala att OM de anställda vill organisera sig fackligt, så har de lagstöd och skydd för att göra det. Det borde vara allmänt känt i Sverige att det är så och vi pratar inte om någon liten städfirma som tar in nyinvandrade som inte känner till Svenska regler över lag, så det borde inte vara någon nyhet för anställda på TM Sweden.

Men jag noterar avsaknaden av faktiska motargument till förmån för mer FUD.

Sist men inte minst, om du ska klippa i inlägg du citerar, gör det korrekt så att det går att härleda alla delar av citaten.
M3LR -21
SAAB 9-5 BioPower -09
SAAB 9-3 TurboX
Användarvisningsbild
Fosilfri2035
Teslaägare
Inlägg: 167
Blev medlem: 17 sep 2023 11:47

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Fosilfri2035 »

frippe skrev: 19 dec 2023 07:20
Fosilfri2035 skrev: 19 dec 2023 07:19
Jag vill bara lägga in en sak.
Samtalen med facket och de som skriver här om att förhandling är en del av valfriheten.

Absolut är det de. Men med en stor skillnad.

I näringslivet, utanför facken, så kommer en säljare aldrig att kunna skicka på sympatiåtgärder eller krigsförklaringar för att motparten inte vill köpa.

Oavsett svensk modell/köp/sälj-marknad så hävdar jag att valfrihet också inkluderar att man får säga nej till att köpa.
Förutom att ett KA är inget köp och säljförfarande, en ganska stor skillnad.
Varför har man då en förhandling?
Ärlig fråga, jag förstår faktiskt inte.
Fredrik j
Inlägg: 11069
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Fredrik j »

Collin87 skrev: 19 dec 2023 07:23
Metallare skrev: 18 dec 2023 21:59
JonasH skrev: 18 dec 2023 18:48
Metallare skrev: 18 dec 2023 17:42
JonasH skrev: 17 dec 2023 15:57


Problemet är väl att nuvarande system tolkas olika av parterna. Tesla tycker det är frivilligt och IF Metall tycker att det är frivilligt så länge man skriver på.

Här behövs förtydligande från riksdagen enligt mig.
Och vad ska de i dina ögon förtydligar?

Allt beror ju på att parterna på arbetsmarknad ska samarbeta.

Hur vill du gå till väga om en sida vägra just samarbete?
Detta borde inte vara så svårt att förstå.

IF Metall har frågat Tesla om de vill teckna ett frivilligt avtal. De har tackat nej. IF Metall kan uppenbarligen inte ta ett nej trots att de anställda inte vill ha KA eller strejk.
Det hävdas här från många skrivare, men förutom att det är inte många som strejka har man inget att styrka denna position.
Och antalet strejkande kan ju vara missvisande pga. uppgifter som påstod från fackets sida om hot vid deltagandet.
Hur tänker du att det ska fortsätta? Ett nej är ett nej så länge det är frivilligt.
Också det hävdas från många sidor som tror att ett nej ska vara fritt från konsekvenser.
I annat fall måste riksdagen lagstifta att det inte är frivilligt alternativt begränsa fackens totalt orimliga möjligheter till åtgärder.
Så hur ska riksdagen lagstifta om samarbete på arbetsmarknad utan att att en sida skulle få orimligt mycket att säger hur detta ska se ut?

I dagsläget är det så, att om AG vägrar samarbeta kan det blir stridsåtgärder, ingen säager att det måste ske, men det är tillåten.
Nu har AT sidan bestämmt sig för stridsåtgärder och nu kommer många här i tråden och vill antingen förbjuda stridsåtgärder om en sidan vägrar samarbeta eller gör det tvingande att signera avtal, vilket ge facket mackt att diktera vad det står I, så arbetsgivarna måste ju i så fall signera allt vad facket kräver, annars är det lagbrott.

Jag har lite svårt att se hur en lagstiftning skulle se ut så att fortfarande båda sidor har möjlighet få genom samarbete inflytande hur ett avtal skulle se ut.
Om någon kommer hem till dig och vill sälja bingolotter och du tackar nej. Du och din familj spelar inte bingolotto. Är det bara att fortsätta för säljaren att tjata och hota om repressalier om du inte köper? De kommer helt enkelt göra livet så jobbigt för dig om du inte köper så du måste flytta från ditt hus. Men vadå. Du samarbetar ju inte…
Inte allt som haltar er ett liknande.
Finns ju uppgifter om hot FRÅN fackets sida gällande indragande av A-kassa osv.
Facket är inga lammungar precis.

Dom gör allt i sin makt för att få till KA samtidigt som Tesla gör allt i sin makt för att komma förbi det.
Man kan ju vara med i Metalls a-kassa utan att vara medlem i fackföreningen.
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare
Inlägg: 2299
Blev medlem: 16 aug 2017 08:16

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av frippe »

Fosilfri2035 skrev: 19 dec 2023 07:30
frippe skrev: 19 dec 2023 07:20
Fosilfri2035 skrev: 19 dec 2023 07:19
Jag vill bara lägga in en sak.
Samtalen med facket och de som skriver här om att förhandling är en del av valfriheten.

Absolut är det de. Men med en stor skillnad.

I näringslivet, utanför facken, så kommer en säljare aldrig att kunna skicka på sympatiåtgärder eller krigsförklaringar för att motparten inte vill köpa.

Oavsett svensk modell/köp/sälj-marknad så hävdar jag att valfrihet också inkluderar att man får säga nej till att köpa.
Förutom att ett KA är inget köp och säljförfarande, en ganska stor skillnad.
Varför har man då en förhandling?
Ärlig fråga, jag förstår faktiskt inte.
Vad som ska ingå i ett KA, hur det ska se ut på just det företaget i förhållande till medarbetare och fackförening.

Allt som förhandlas handlar inte om ett köp och sälj förfarande. Det märks i de flesta tårdar om KA både här och på facebook att de flesta feltolkar detta som om det är ett köp och säljförfarande och därmed utgås det ifrån de premisserna som gäller vid ett köp och säljförfarande.
Model Y LR.
Model S70D
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3361
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Maw »

Pontus skrev: 18 dec 2023 22:56
Maw skrev: 17 dec 2023 20:13
Svenska folket står bakom fackets krav på KA

3 ggr så många för facket som för Tesla

Förtroendet för Tesla dalar: ”Tydlig krock”
Strejken i Tesla har pågått i över en månad nu. Och IF Metalls kamp för kollektivavtal på elbiljättens verkstäder och serviceställen ser ut att ha stöd i befolkningen.

En klar majoritet – eller 58 procent av svenskarna – tycker att det är rätt av facket att ta strid mot Tesla, visar en ny undersökning som Novus gjort på uppdrag av SvD. Bara 20 procent av de som svarat anser att fackets stridsåtgärder är fel.
https://www.svd.se/a/O8xzPk/58-procent ... nt-ar-emot
Men blir det inte lite märkligt när ett så polarisering bolag som Tesla är men i en undersökning? Jag menar det är nog rätt många som är på fackets sida av den enda anledningen att dom hatar Tesla och eller Elon och hade det varit något annat bolag så skulle dom varit på bolagets sida eller röstat blankt. Bara en tanke.
Ja, att Tesla är känt för dåliga arbetsförhållanden och att pressa sina anställda hårt kan kanske ha en viss påverkan. Det gör ju undersökningen ännu mer relevant.
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Användarvisningsbild
ONSatan
Teslaägare
Inlägg: 328
Blev medlem: 21 apr 2021 14:08

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av ONSatan »

JonasH skrev: 19 dec 2023 00:08
ONSatan skrev: 18 dec 2023 23:36
JonasH skrev: 18 dec 2023 23:32
ONSatan skrev: 18 dec 2023 23:24
JonasH skrev: 18 dec 2023 23:20


Hur kommer det sig att tjänstemannafacken klarar av att hantera en sån är situation så mycket bättre? De börjar inte antyda hot om att ta fram påkar mm när de inte får igenom sin vilja.

Det kanske beror på att de förstår att motsatsen till fredsplikt inte är krigsplikt utan vapenvila så länge de som arbetar på företaget är nöjda med situationen.

Och innan du för nittioelfte gången skriver att vi inte vet… Hade det varit en massiv uppslutning från de anställda så hade inte Tesla kunnat driva verksamheten vidare som de gör nu.

Det vi däremot vet är att IF Metall inte vet för det har de sagt själva.

Det enda de lyckats med hittills i denna konflikt är att göra nästan lika många medlemmar arbetslösa som det finns möjliga medlemmar på Tesla.

Vem är det du försöker lura med det fetade? Att 10 Elonfanboys köper det du skriver betyder inget i verkliga livet
Hur tror du det kommer gå för de 50 personer som jobbade med aluminiumprofiler till Tesla i Småland? Den produktionen är redan flyttad och kommer inte tillbaka. Werksta har tappat 20% av sin omsättning och har redan varslat. De kommer med största sannolikhet inte jobba med Tesla igen.

Självklart kommer detta kosta ett antal medlemmars jobb.
Kom igen när det du skriver ha hänt eller var ärlig med att du spekulerar
Ingen kan väl tro att något företag kan ha anställda som saknar arbetsuppgifter oavsett orsak. Då blir det neddragningar. Inget konstigt med det. Det har nu hänt på Werksta och Hydro Extrusion vilket kommer få konsekvenser.

Vad är det som är spekulationer med det?
Min poäng är att du gissar på ett resultat som ännu ej hänt. Vem vet, Tesla kanske skriver på ang KA idag?Hydro Extrusion kanske kommer ersätta Tesla med bättre kunder?
Användarvisningsbild
Collin87
Teslaägare
Inlägg: 514
Blev medlem: 14 mar 2023 15:06
Ort: Bohuslän
Referralkod: ts.la/kenny368061

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Collin87 »

Fredrik j skrev: 19 dec 2023 07:31
Collin87 skrev: 19 dec 2023 07:23
Metallare skrev: 18 dec 2023 21:59
JonasH skrev: 18 dec 2023 18:48
Metallare skrev: 18 dec 2023 17:42


Och vad ska de i dina ögon förtydligar?

Allt beror ju på att parterna på arbetsmarknad ska samarbeta.

Hur vill du gå till väga om en sida vägra just samarbete?
Detta borde inte vara så svårt att förstå.

IF Metall har frågat Tesla om de vill teckna ett frivilligt avtal. De har tackat nej. IF Metall kan uppenbarligen inte ta ett nej trots att de anställda inte vill ha KA eller strejk.
Det hävdas här från många skrivare, men förutom att det är inte många som strejka har man inget att styrka denna position.
Och antalet strejkande kan ju vara missvisande pga. uppgifter som påstod från fackets sida om hot vid deltagandet.
Hur tänker du att det ska fortsätta? Ett nej är ett nej så länge det är frivilligt.
Också det hävdas från många sidor som tror att ett nej ska vara fritt från konsekvenser.
I annat fall måste riksdagen lagstifta att det inte är frivilligt alternativt begränsa fackens totalt orimliga möjligheter till åtgärder.
Så hur ska riksdagen lagstifta om samarbete på arbetsmarknad utan att att en sida skulle få orimligt mycket att säger hur detta ska se ut?

I dagsläget är det så, att om AG vägrar samarbeta kan det blir stridsåtgärder, ingen säager att det måste ske, men det är tillåten.
Nu har AT sidan bestämmt sig för stridsåtgärder och nu kommer många här i tråden och vill antingen förbjuda stridsåtgärder om en sidan vägrar samarbeta eller gör det tvingande att signera avtal, vilket ge facket mackt att diktera vad det står I, så arbetsgivarna måste ju i så fall signera allt vad facket kräver, annars är det lagbrott.

Jag har lite svårt att se hur en lagstiftning skulle se ut så att fortfarande båda sidor har möjlighet få genom samarbete inflytande hur ett avtal skulle se ut.
Om någon kommer hem till dig och vill sälja bingolotter och du tackar nej. Du och din familj spelar inte bingolotto. Är det bara att fortsätta för säljaren att tjata och hota om repressalier om du inte köper? De kommer helt enkelt göra livet så jobbigt för dig om du inte köper så du måste flytta från ditt hus. Men vadå. Du samarbetar ju inte…
Inte allt som haltar er ett liknande.
Finns ju uppgifter om hot FRÅN fackets sida gällande indragande av A-kassa osv.
Facket är inga lammungar precis.

Dom gör allt i sin makt för att få till KA samtidigt som Tesla gör allt i sin makt för att komma förbi det.
Man kan ju vara med i Metalls a-kassa utan att vara medlem i fackföreningen.
Spelar väl ingen roll när uppgifter om dessa hot faktiskt kommit.

Jag är väl medveten om att man kan vara medlem i A-kassan och skippa facket.
Har själv haft det precis så för många år sedan.

Så vad vill du ha sagt med din kommentar? ljuger den som säger att facket sagt så?
VW ID.7 Pro Edition -24
MY RWD 19" Vit/svart -23
VW ID.4 1st -21
VW ID.3 Pro Performance -21 (såld)
Användarvisningsbild
Fosilfri2035
Teslaägare
Inlägg: 167
Blev medlem: 17 sep 2023 11:47

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Fosilfri2035 »

frippe skrev: 19 dec 2023 07:36
Fosilfri2035 skrev: 19 dec 2023 07:30
frippe skrev: 19 dec 2023 07:20
Fosilfri2035 skrev: 19 dec 2023 07:19
Jag vill bara lägga in en sak.
Samtalen med facket och de som skriver här om att förhandling är en del av valfriheten.

Absolut är det de. Men med en stor skillnad.

I näringslivet, utanför facken, så kommer en säljare aldrig att kunna skicka på sympatiåtgärder eller krigsförklaringar för att motparten inte vill köpa.

Oavsett svensk modell/köp/sälj-marknad så hävdar jag att valfrihet också inkluderar att man får säga nej till att köpa.
Förutom att ett KA är inget köp och säljförfarande, en ganska stor skillnad.
Varför har man då en förhandling?
Ärlig fråga, jag förstår faktiskt inte.
Vad som ska ingå i ett KA, hur det ska se ut på just det företaget i förhållande till medarbetare och fackförening.

Allt som förhandlas handlar inte om ett köp och sälj förfarande. Det märks i de flesta tårdar om KA både här och på facebook att de flesta feltolkar detta som om det är ett köp och säljförfarande och därmed utgås det ifrån de premisserna som gäller vid ett köp och säljförfarande.
Ok, jag förstår.
Men det är väl mer innehållet i KA som förtydligas om jag förstår dig rätt?

Mig veterligen finns ingen lagstiftning om KA inte heller ett krav i Svenska modellen att ha KA.
Däremot så är det ett krav att man ska spela på lika villkor.
Vilket ännu inte verkar ha definierats eftersom Facket är av en uppfattning medans exempelvis Tesla anser sig fullfölja de villkor som arbetsmarknaden kräver.

I det fallet så finns det väl inget incitament för att förhandla?
Jag menar, det kommer i grunden att riskera att ändra affärsmodeller som är konkurrenskraftiga om man blir tvingad att ändra på företagets affärsmodell?

Tack för ditt svar Frippe, uppskattar att du tar dig tid och förklarar för mig!
Användarvisningsbild
Collin87
Teslaägare
Inlägg: 514
Blev medlem: 14 mar 2023 15:06
Ort: Bohuslän
Referralkod: ts.la/kenny368061

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Collin87 »

Maw skrev: 19 dec 2023 07:42
Pontus skrev: 18 dec 2023 22:56
Maw skrev: 17 dec 2023 20:13
Svenska folket står bakom fackets krav på KA

3 ggr så många för facket som för Tesla

Förtroendet för Tesla dalar: ”Tydlig krock”
Strejken i Tesla har pågått i över en månad nu. Och IF Metalls kamp för kollektivavtal på elbiljättens verkstäder och serviceställen ser ut att ha stöd i befolkningen.

En klar majoritet – eller 58 procent av svenskarna – tycker att det är rätt av facket att ta strid mot Tesla, visar en ny undersökning som Novus gjort på uppdrag av SvD. Bara 20 procent av de som svarat anser att fackets stridsåtgärder är fel.
https://www.svd.se/a/O8xzPk/58-procent ... nt-ar-emot
Men blir det inte lite märkligt när ett så polarisering bolag som Tesla är men i en undersökning? Jag menar det är nog rätt många som är på fackets sida av den enda anledningen att dom hatar Tesla och eller Elon och hade det varit något annat bolag så skulle dom varit på bolagets sida eller röstat blankt. Bara en tanke.
Ja, att Tesla är känt för dåliga arbetsförhållanden och att pressa sina anställda hårt kan kanske ha en viss påverkan. Det gör ju undersökningen ännu mer relevant.
Erfarenhet av att jobba på Tesla?
VW ID.7 Pro Edition -24
MY RWD 19" Vit/svart -23
VW ID.4 1st -21
VW ID.3 Pro Performance -21 (såld)
Fredrik j
Inlägg: 11069
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Fredrik j »

Collin87 skrev: 19 dec 2023 07:48
Fredrik j skrev: 19 dec 2023 07:31
Collin87 skrev: 19 dec 2023 07:23
Metallare skrev: 18 dec 2023 21:59
JonasH skrev: 18 dec 2023 18:48


Detta borde inte vara så svårt att förstå.

IF Metall har frågat Tesla om de vill teckna ett frivilligt avtal. De har tackat nej. IF Metall kan uppenbarligen inte ta ett nej trots att de anställda inte vill ha KA eller strejk.
Det hävdas här från många skrivare, men förutom att det är inte många som strejka har man inget att styrka denna position.
Och antalet strejkande kan ju vara missvisande pga. uppgifter som påstod från fackets sida om hot vid deltagandet.
Hur tänker du att det ska fortsätta? Ett nej är ett nej så länge det är frivilligt.
Också det hävdas från många sidor som tror att ett nej ska vara fritt från konsekvenser.
I annat fall måste riksdagen lagstifta att det inte är frivilligt alternativt begränsa fackens totalt orimliga möjligheter till åtgärder.
Så hur ska riksdagen lagstifta om samarbete på arbetsmarknad utan att att en sida skulle få orimligt mycket att säger hur detta ska se ut?

I dagsläget är det så, att om AG vägrar samarbeta kan det blir stridsåtgärder, ingen säager att det måste ske, men det är tillåten.
Nu har AT sidan bestämmt sig för stridsåtgärder och nu kommer många här i tråden och vill antingen förbjuda stridsåtgärder om en sidan vägrar samarbeta eller gör det tvingande att signera avtal, vilket ge facket mackt att diktera vad det står I, så arbetsgivarna måste ju i så fall signera allt vad facket kräver, annars är det lagbrott.

Jag har lite svårt att se hur en lagstiftning skulle se ut så att fortfarande båda sidor har möjlighet få genom samarbete inflytande hur ett avtal skulle se ut.
Om någon kommer hem till dig och vill sälja bingolotter och du tackar nej. Du och din familj spelar inte bingolotto. Är det bara att fortsätta för säljaren att tjata och hota om repressalier om du inte köper? De kommer helt enkelt göra livet så jobbigt för dig om du inte köper så du måste flytta från ditt hus. Men vadå. Du samarbetar ju inte…
Inte allt som haltar er ett liknande.
Finns ju uppgifter om hot FRÅN fackets sida gällande indragande av A-kassa osv.
Facket är inga lammungar precis.

Dom gör allt i sin makt för att få till KA samtidigt som Tesla gör allt i sin makt för att komma förbi det.
Man kan ju vara med i Metalls a-kassa utan att vara medlem i fackföreningen.
Spelar väl ingen roll när uppgifter om dessa hot faktiskt kommit.

Jag är väl medveten om att man kan vara medlem i A-kassan och skippa facket.
Har själv haft det precis så för många år sedan.

Så vad vill du ha sagt med din kommentar? ljuger den som säger att facket sagt så?
Vad jag menar är att om man uppfyller villkoren från a-kassan spelar det ingen roll vad facket tycker.
Tomma hot.
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare
Inlägg: 2299
Blev medlem: 16 aug 2017 08:16

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av frippe »

Fosilfri2035 skrev: 19 dec 2023 07:50
frippe skrev: 19 dec 2023 07:36
Fosilfri2035 skrev: 19 dec 2023 07:30
frippe skrev: 19 dec 2023 07:20
Fosilfri2035 skrev: 19 dec 2023 07:19
Jag vill bara lägga in en sak.
Samtalen med facket och de som skriver här om att förhandling är en del av valfriheten.

Absolut är det de. Men med en stor skillnad.

I näringslivet, utanför facken, så kommer en säljare aldrig att kunna skicka på sympatiåtgärder eller krigsförklaringar för att motparten inte vill köpa.

Oavsett svensk modell/köp/sälj-marknad så hävdar jag att valfrihet också inkluderar att man får säga nej till att köpa.
Förutom att ett KA är inget köp och säljförfarande, en ganska stor skillnad.
Varför har man då en förhandling?
Ärlig fråga, jag förstår faktiskt inte.
Vad som ska ingå i ett KA, hur det ska se ut på just det företaget i förhållande till medarbetare och fackförening.

Allt som förhandlas handlar inte om ett köp och sälj förfarande. Det märks i de flesta tårdar om KA både här och på facebook att de flesta feltolkar detta som om det är ett köp och säljförfarande och därmed utgås det ifrån de premisserna som gäller vid ett köp och säljförfarande.
Ok, jag förstår.
Men det är väl mer innehållet i KA som förtydligas om jag förstår dig rätt?

Mig veterligen finns ingen lagstiftning om KA inte heller ett krav i Svenska modellen att ha KA.
Däremot så är det ett krav att man ska spela på lika villkor.
Vilket ännu inte verkar ha definierats eftersom Facket är av en uppfattning medans exempelvis Tesla anser sig fullfölja de villkor som arbetsmarknaden kräver.

I det fallet så finns det väl inget incitament för att förhandla?
Jag menar, det kommer i grunden att riskera att ändra affärsmodeller som är konkurrenskraftiga om man blir tvingad att ändra på företagets affärsmodell?

Tack för ditt svar Frippe, uppskattar att du tar dig tid och förklarar för mig!
Fast ett KA ändrar knappast ett företags affärsmodell, om nu affärsmodellen inte är att profittera med dåliga villkor för sina anställda. Men så är inte fallet med Tesla.

Nej det finns inget krav, men samtidigt finns det inget krav på fredsplikt om det inte finns ett KA.
Model Y LR.
Model S70D
Arctic Drifter
Teslaägare
Inlägg: 926
Blev medlem: 18 mar 2022 11:58
Ort: Norrland
Referralkod: ts.la/anders453430
Kontakt:

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Arctic Drifter »

frippe skrev: 19 dec 2023 07:57
Nej det finns inget krav, men samtidigt finns det inget krav på fredsplikt om det inte finns ett KA.
Jag är övertygad om att detta med "fredsplikt" som begrepp blivit ganska urvattnat i och med den här konflikten, så länge sympatiåtgärderna kan vidtas brett och med vag förankring så innebär "fredsplikt" inte så mycket. Det vi sett i detta är att bolag som tecknat KA blivit påverkade trots fredsplikten...
Tesla Model Y Performance
Skriv svar