MS Raven 19/20/21 kända problem?

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

JohanMer
Inlägg: 22
Blev medlem: 24 sep 2023 20:39

MS Raven 19/20/21 kända problem?

Inlägg av JohanMer »

Funderar på en beg Raven 19/20/21.
Vilka kända problem finns?
Vad har ni för erfarenhet?
Vad kan man ev. göra i förebyggande syfte?
SwedishAdvocate
Inlägg: 5662
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: MS Raven 19/20/21 kända problem?

Inlägg av SwedishAdvocate »

Har skrivits en del om att Teslas bilar kan vara dyra att försäkra. Så det vill du kanske kolla upp i förväg. Och försäkringskostnad kan tydligen variera ganska hej vilt mellan olika bolag...

Tidigare har många rekommenderat WaterCircles pga av låga premier, men för inte så länge sedan så skrevs det om en del negativa erfarenheter med det bolaget. Finns i ngn tråd ngnstans...

Vissa verkar ha fått bra premier via Gjensidige eller Motormännen. Annars verkar väl Trygg Hansa vara rätt populärt. Men som sagt så förekommer det som jag förstått det ävan att andra bolag kan ge bra (eller bäst?) premier...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6531
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: MS Raven 19/20/21 kända problem?

Inlägg av spacecoin »

JohanMer skrev: 05 nov 2023 18:06
Funderar på en beg Raven 19/20/21.
Vilka kända problem finns?
Vad har ni för erfarenhet?
Vad kan man ev. göra i förebyggande syfte?
Jag har en MX'19 Raven som gått 5000 mil som funkar bra. Det har aldrig varit problem med drivlinan eller körning, utan mest panelpassning. sneda dörrar, kondens i bakljus, och bytt bakluckans motor. Även en lackskada från fabrik.

Eftersom det är tunga bilar med mycket effekt får många problem med vibrationer vid acceleration. Se t ex:
https://teslamotorsclub.com/tmc/threads ... on.221029/

https://insideevs.com/news/508319/tesla ... -bulletin/
https://cdn.motor1.com/pdf-files/sb-21- ... shafts.pdf
JohanMer
Inlägg: 22
Blev medlem: 24 sep 2023 20:39

Re: MS Raven 19/20/21 kända problem?

Inlägg av JohanMer »

spacecoin skrev: 05 nov 2023 19:43

"...funkar bra."
"...panelpassning. sneda dörrar, kondens i bakljus, och bytt bakluckans motor. Även en lackskada från fabrik."
Jag vet inte om jag ska skratta, om det är att funka bra, ha,ha!

Oj, knutar och drivaxlar verkar felkonstruerade!
Löser service bulletinen problemet? https://cdn.motor1.com/pdf-files/sb-21- ... shafts.pdf
Och har den gått ut i Sverige?
SwedishAdvocate
Inlägg: 5662
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: MS Raven 19/20/21 kända problem?

Inlägg av SwedishAdvocate »

JohanMer skrev: 05 nov 2023 21:54
spacecoin skrev: 05 nov 2023 19:43

"...funkar bra."
"...panelpassning. sneda dörrar, kondens i bakljus, och bytt bakluckans motor. Även en lackskada från fabrik."
Jag vet inte om jag ska skratta, om det är att funka bra, ha,ha! [...
Min bild är att panelpassning och sneda dörrar varierar när de gäller de här årsmodellerna av Model S. Så det gäller väl och kontrollera innan köp. För Model 3 byggda i Kalifornien har det rapporterats att det förekommit att det blivit skavskador på lack pga av för tät karosspassning vid dörrar, men även gällande andra karossdelar. Kan i och för sig inte minnas att jag läst om just det för Model S, men eftersom de ju byggts i samma fabrik i Freemont som de ovan nämnda exemplaren av Model 3 så skadar det väl inte att kolla innan köp...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
SwedishAdvocate
Inlägg: 5662
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: MS Raven 19/20/21 kända problem?

Inlägg av SwedishAdvocate »

Det går inte att eftermontera dragkrok som man kan dra lagligt med. Det gick under några månader innan bilprovningen av ngn anledning satte stopp för det. Således finns det ~5-9(?) unicorns som har dragkrok som man får dra lagligt med som jag förstått det.

Som jag förstått det skulle Tesla enkelt kunna ändra på det här, men tyvärr så gör de inte det av någon anledning.

Finns mer om det detta i den här tråden:
viewtopic.php?p=665347#p665347

Den nya versionen av S med den uppdaterade interiören kan dock ha dragkrok som jag förstått det.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6531
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: MS Raven 19/20/21 kända problem?

Inlägg av spacecoin »

JohanMer skrev: 05 nov 2023 21:54
spacecoin skrev: 05 nov 2023 19:43

"...funkar bra."
"...panelpassning. sneda dörrar, kondens i bakljus, och bytt bakluckans motor. Även en lackskada från fabrik."
Jag vet inte om jag ska skratta, om det är att funka bra, ha,ha!

Oj, knutar och drivaxlar verkar felkonstruerade!
Löser service bulletinen problemet? https://cdn.motor1.com/pdf-files/sb-21- ... shafts.pdf
Och har den gått ut i Sverige?
Teslor är roliga att köra (och helt unikt så för fyra år sedan) men det här med att bygga bilar med kvalitet har inte nått Model S/X ännu. Byggkvaliteten är under all kritik i den här prisklassen tycker jag. Model Y från Berlin/Kina och Model 3 från Kina har bättre kvalitet.
De flesta sakerna är skönhetsfel som panelgap och dålig passning, men det verkar vara lite tveksam dimensionering på vissa delar.
Före 2020 slutmonterades bilarna i EU av skatteskäl och jag vet inte om det gjorde att hjulinställningen och lyckorna var riktade lite slumpmässigt. Alla verkar få nedslag på bilprovningen för dimljusen första gången...

Trots dessa "detaljer" gillar jag min bil förutom att jag tycker den är dåligt ljudisolerad (för prisklassen).

Min uppfattning är att Tesla inte proaktivt åtgärdar kända fel inom garantin. Service bulletiner innebär inte åtgärd eller återkallelse.
Hjulupphängningen rasade på äldre S/X (före 2018) och det återkallade man bara i Kina efter påtryckningar från myndigheterna där trots att det är samma fordon i resten av världen.

Jag är osäker på om det finns någon permanent lösning på drivknutarna / half-shafts, men det har kommit flera revisioner på bulletiner om det så det kanske håller bättre nu om man byter.

Det säkraste är att köpa en bil som är mindre än 4 år gammal och gått under 8000 mil så du har garanti kvar. Jag skulle även rekommendera en provkörning om du inte kört en ännu. Det finns säkert någon på forumet med en MS Raven som kan hjälpa dig med det.
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3905
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: MS Raven 19/20/21 kända problem?

Inlägg av AAKEE »

SwedishAdvocate skrev: 05 nov 2023 22:57

Den nya versionen av S med den uppdaterade interiören kan dock ha dragkrok som jag förstått det.
Den kommer färdigregistrerad med krok.
Allt är monterat men man måste köpa själva avtagbara kroken för 8.x K, finns i teslashopen.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3905
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: MS Raven 19/20/21 kända problem?

Inlägg av AAKEE »

spacecoin skrev: 05 nov 2023 23:29

Jag är osäker på om det finns någon permanent lösning på drivknutarna / half-shafts, men det har kommit flera revisioner på bulletiner om det så det kanske håller bättre nu om man byter.
Grundproblemet är (sägs ska vara i alla fall) att utgående axlar från reduktionsväxeln sitter för högt så det blir för stor vinkel på drivknuten.

En lösning är att alltid köra bilen i låg (det finns en setting för att alltid ha den i låg).
Nackdelen med det är att model S ofta kommer med en ”sådär” hjulinställning och Tesla har gjort bilens inställning för medium också (fast slarvigt varierande från bil till bil) så i låg riskerar man att nöta sönder främst bakhjulen om man inte gör en hjulinställning själv (bör inte göras på Tesla som då gör det i medium eller normal eller vad den heter).

Bakhjulen har mycket negativ camber i low vilket är ett problem mht snedslitage.



Ä
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Banane
Inlägg: 1258
Blev medlem: 21 okt 2020 11:48

Re: MS Raven 19/20/21 kända problem?

Inlägg av Banane »

Sköter man bilen och tänker sig för så håller drivaxlarna. Jag har alltid kört i low sen den var ny och dessutom undvikit fullgas i låga hastigheter. Visst nån gång ibland har jag ju gasat men i regel kör jag lugnt. Har efter 5 år och 17 tusen mil inte tillstymmelse till vibrationer. Däremot har den ju slitit några däck snett. Har dock gjort ny hjulinställning i low hos annan verkstad som jag litar på och tycker den går bättre än nånsin nu. Hoppas däcken håller bättre också.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6531
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: MS Raven 19/20/21 kända problem?

Inlägg av spacecoin »

Banane skrev: 06 nov 2023 12:02
Sköter man bilen och tänker sig för så håller drivaxlarna. Jag har alltid kört i low sen den var ny och dessutom undvikit fullgas i låga hastigheter. Visst nån gång ibland har jag ju gasat men i regel kör jag lugnt. Har efter 5 år och 17 tusen mil inte tillstymmelse till vibrationer. Däremot har den ju slitit några däck snett. Har dock gjort ny hjulinställning i low hos annan verkstad som jag litar på och tycker den går bättre än nånsin nu. Hoppas däcken håller bättre också.
Håller med om allt ovanstående. Det är samma här - jag kör lugnt från låga hastigheter.

Det blir ju ändå lite knäppt att man skryter om bilarnas 0-100 på 2-4 sekunder och sedan klarar inte bilarna av att göra det mer än X gånger innan man måste byta delar... Skulle ju knappast hända med en Porsche Taycan.
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3905
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: MS Raven 19/20/21 kända problem?

Inlägg av AAKEE »

Min 2023 S vibrerade redan vid leverans, med 12km eller vad det var på mätaren.

Det har ökat liegrann, speciellt vibrerar den om den stått under den första kilometern.

Att inte använda effekten för att spara på drivaxlarna är inte ett alternativ för mig. Hade jag velat ha en Fiat ’någrahundra’ med 29hk hade jag köpt det, och inte en dyr model S.

Dessutom ser jag inte varför det ska bli någon skillnad mellan låg- och högre fart.
Bilen ger samma vridmoment upp till >100km/h och drivaxeln bör inte bry sig om rotationshastigheten i detta fall.

Det pratas om en mjukvarufix som ska ta bort vibrationerna. Jag har inte provat i någon större utsträckning men kör man i track mode och tar bort all motorkraft fram försvinner det säger dom. Oklart om det är så att Tesla avser göra bilen mer bakhjulsdriven vid normal/försiktig acceleration…

Jag kände ganska tydliga vibrationer från ojämn snöig/slaskig/halvfrusen vägbana för första gången i helgen, när det snöade blött.

Det är uppenbart att man på något sätt bygga model S så att den fortplantar mer information från vägen än föraren vill ha. (Jag vill i vart fall inte ha ratten som en massageapparat.)

Det var extremt tydligt, och min Audi i samma stund samma väg gav inga vibrationer i ratten.
Har inte läst något om det innan men det kändes inte så väldigt premium om man utrycker sig så…
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5563
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: MS Raven 19/20/21 kända problem?

Inlägg av Gustafsson »

spacecoin skrev: 06 nov 2023 12:50
Banane skrev: 06 nov 2023 12:02
Sköter man bilen och tänker sig för så håller drivaxlarna. Jag har alltid kört i low sen den var ny och dessutom undvikit fullgas i låga hastigheter. Visst nån gång ibland har jag ju gasat men i regel kör jag lugnt. Har efter 5 år och 17 tusen mil inte tillstymmelse till vibrationer. Däremot har den ju slitit några däck snett. Har dock gjort ny hjulinställning i low hos annan verkstad som jag litar på och tycker den går bättre än nånsin nu. Hoppas däcken håller bättre också.
Håller med om allt ovanstående. Det är samma här - jag kör lugnt från låga hastigheter.

Det blir ju ändå lite knäppt att man skryter om bilarnas 0-100 på 2-4 sekunder och sedan klarar inte bilarna av att göra det mer än X gånger innan man måste byta delar... Skulle ju knappast hända med en Porsche Taycan.
Porsche har andra problem
https://www.motorbiscuit.com/3-problems ... ners-2023/
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6531
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: MS Raven 19/20/21 kända problem?

Inlägg av spacecoin »

Gustafsson skrev: 06 nov 2023 13:11
Självklart! Nästan alla bilar har kända fel och har man otur får man ett måndagsexemplar oavsett märke, även om Teslas Fremont-fabrik verkar ha fler måndagar än övriga ;)

Jag menade specifikt marknadsföringen kring acceleration och kvaliteten kring de här delarna.
Användarvisningsbild
Teslared
Teslaägare
Inlägg: 494
Blev medlem: 31 okt 2018 16:44

Re: MS Raven 19/20/21 kända problem?

Inlägg av Teslared »

Problemet med drivaxlarna är ju att Tesla envisas med "tripod" knutar invid växellådan för att ta axialrörelsen. De ger en inte jämn rörelse vid högre vinklar.

Hos en del Volvo SUV varianter har man "äkta" drivknut inne vid lådan och tar axialrörelsen med kulsplines i axeln mellan knutarna. Det är en dyrare och riktig lösning , inget för envisa Tesla!!
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14619
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: MS Raven 19/20/21 kända problem?

Inlägg av taliz »

Teslared skrev: 06 nov 2023 16:35
Problemet med drivaxlarna är ju att Tesla envisas med "tripod" knutar invid växellådan för att ta axialrörelsen. De ger en inte jämn rörelse vid högre vinklar.

Hos en del Volvo SUV varianter har man "äkta" drivknut inne vid lådan och tar axialrörelsen med kulsplines i axeln mellan knutarna. Det är en dyrare och riktig lösning , inget för envisa Tesla!!
Dom har väl ändrat det nu iom Palladium?
Nått har de gjort iaf för det verkar inte vara lika mkt problem längre(om ens några öht).
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Banane
Inlägg: 1258
Blev medlem: 21 okt 2020 11:48

Re: MS Raven 19/20/21 kända problem?

Inlägg av Banane »

taliz skrev: 06 nov 2023 18:12
Teslared skrev: 06 nov 2023 16:35
Problemet med drivaxlarna är ju att Tesla envisas med "tripod" knutar invid växellådan för att ta axialrörelsen. De ger en inte jämn rörelse vid högre vinklar.

Hos en del Volvo SUV varianter har man "äkta" drivknut inne vid lådan och tar axialrörelsen med kulsplines i axeln mellan knutarna. Det är en dyrare och riktig lösning , inget för envisa Tesla!!
Dom har väl ändrat det nu iom Palladium?
Nått har de gjort iaf för det verkar inte vara lika mkt problem längre(om ens några öht).
Du läser inte jättemånga inlägg bakåt i tråden va? :D Läs AAKEEs inlägg annars.
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3905
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: MS Raven 19/20/21 kända problem?

Inlägg av AAKEE »

taliz skrev: 06 nov 2023 18:12

Dom har väl ändrat det nu iom Palladium?
Nått har de gjort iaf för det verkar inte vara lika mkt problem längre(om ens några öht).
Tesla har börjat förneka det kanske?

teslamotorsclub.com/tmc/threads/poll-vi ... st-7884256

Det finns hur många trådar som helst om det.
Fast den där länken borde räcka.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
JohanMer
Inlägg: 22
Blev medlem: 24 sep 2023 20:39

Re: MS Raven 19/20/21 kända problem?

Inlägg av JohanMer »

AAKEE skrev: 07 nov 2023 00:33
taliz skrev: 06 nov 2023 18:12

Dom har väl ändrat det nu iom Palladium?
Nått har de gjort iaf för det verkar inte vara lika mkt problem längre(om ens några öht).
Tesla har börjat förneka det kanske?

teslamotorsclub.com/tmc/threads/poll-vi ... st-7884256

Det finns hur många trådar som helst om det.
Fast den där länken borde räcka.
Funkar inte länken längre?
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3905
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: MS Raven 19/20/21 kända problem?

Inlägg av AAKEE »

JohanMer skrev: 21 nov 2023 16:33
teslamotorsclub.com/tmc/threads/poll-vi ... st-7884256

Det finns hur många trådar som helst om det.
Fast den där länken borde räcka.
Funkar inte länken längre?
[/quote]

Det är nåt B med detta forum och lånkning just nu…

Kopiera det nedan och klistra in i nån browser:
teslamotorsclub.com/tmc/threads/poll-vibration-felt-when-slightly-accelerating-refresh-mode-s-plaid-or-lr.236933/
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
SwedishAdvocate
Inlägg: 5662
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: MS Raven 19/20/21 kända problem?

Inlägg av SwedishAdvocate »

Teslared skrev: 06 nov 2023 16:35
Problemet med drivaxlarna är ju att Tesla envisas med "tripod" knutar invid växellådan för att ta axialrörelsen. De ger en inte jämn rörelse vid högre vinklar.

Hos en del Volvo SUV varianter har man "äkta" drivknut inne vid lådan och tar axialrörelsen med kulsplines i axeln mellan knutarna. Det är en dyrare och riktig lösning , inget för envisa Tesla!!
Så gällande de Model S som inte är Palladium – alltså de innan refreshen runt juni -21:

Har inte läst de senaste om det här på det amerikanska forumet...

Har för mig att det finns äldre trådar på det här forumet om den här frågan. Som jag tror nämns ovan i tråden så skrevs det i dessa om att just göra en en hjulinställning i Low och sedan undvika så långt som möjligt att köra på de andra lägena hos luftfjädringen (medium, high, extra high). Minns inte om det bara var Model X eller om det även gällde S, att det även kunde behövas X andra hjulupphängningskomponenter från tredjepartstillverkare för att få till tillräckliga justeringsmöjligheter så att hjulen inte snedslets efter en sån här hjulinställning i low.

Men ska det alltså förstås som att det är mer komplicerat än det ovanstående, och det inte går att vara säker på att det ovanstående kommer till rätta med den här problematiken med drivknutarna?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
jeppe_sthlm
Teslaägare
Inlägg: 1062
Blev medlem: 06 mar 2017 08:44
Ort: Solna

Re: MS Raven 19/20/21 kända problem?

Inlägg av jeppe_sthlm »

Om du köper en bil utan garanti - kolla så att LED-listen runt lyktorna lyser hela vägen. Dyrt att byta.

Min lider av något skumt med styrningen - känns död i mittläget och spårar vid minsta ojämnhet.

Bad Tesla kolla på det två gånger (när jag hade garanti kvar), men de tyckte inte det var något problem. Sista gången erbjöd de att göra en hjulinställning som jag skulle betala - då gick jag till en annan verkstad istället. Blev kanske marginellt bättre.
Model S P85+ med AP
Model 3 Long Range 2021 med FSD
Model S Standard Range Raven
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3905
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: MS Raven 19/20/21 kända problem?

Inlägg av AAKEE »

SwedishAdvocate skrev: 02 jan 2024 00:06

Som jag tror nämns ovan i tråden så skrevs det i dessa om att just göra en en hjulinställning i Low och sedan undvika så långt som möjligt att köra på de andra lägena hos luftfjädringen (medium, high, extra high). Minns inte om det bara var Model X eller om det även gällde S, att det även kunde behövas X andra hjulupphängningskomponenter från tredjepartstillverkare för att få till tillräckliga justeringsmöjligheter så att hjulen inte snedslets efter en sån här hjulinställning i low.

Men ska det alltså förstås som att det är mer komplicerat än det ovanstående, och det inte går att vara säker på att det ovanstående kommer till rätta med den här problematiken med drivknutarna?
För S gäller det. Jag har en Palladium men när jag läste på i frågan gick det inte undvika att vidröra de tidigare.

Tesla ”ställer in bilen” i medium, men slänger ju ihop bilarna då hjulinställningen blir det den blir. Min hade toe ut runt om och var på god väg att förstöra bakhjulen.

Man behöver byta en länkarm bak till eftermarknad(en per sida) på de äldre för att kunna ställa toe bak.

Bilarna har mycket negativ camber bak och där krävs det byte till en annan länkarm (en/sida) för att kunna justera det.

Främre motorn sitter ”för högt” för att få bea vinklar i främre drivaxlarnas knutar, därav lönar det sig att köra i low för att minska problemen med vibrationer.

Några av de som säljer länkarmskit och lönkar för att justera/sänka höjden på bilen menar aty en sänkning är behövlig för att få bort problemen helt. Det är dock så lite sänkning de rekommenderar (ungefär 1cm eller lite mindre) så jag undrar om det inte är pengar som pratar, dvs få sälja ett sänk-kit).

Exempel är: https://n2itive.me/product/rsx-1-tesla ... links-set/

Tesla har lovat att trolla bort vibrationerna i ratt och gaspedalen med mjukvara, i vart fall för Plaid (jag tror hela Palladium, och rimligen hela S-serien med AWD?)

2023.44.x som kom före jul ska ha den funktionen. Jag hade vibrationer redan vid leverans och har haft det men sedan det blev riktig vinter har jag knappt känt nåt av det.
Vinterväg för in vibrationer i ratten ändå och på slät väg har jag inte lyckats känna av det alls på 1 1/2 månad. (Slutade kännas före rätt programvara så jag tror det är kylan, tex att fettet i knutarna är mer trögt).
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
sven-labil
Teslaägare
Inlägg: 260
Blev medlem: 17 feb 2019 22:29
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/ola13743

Re: MS Raven 19/20/21 kända problem?

Inlägg av sven-labil »

När jag fick nya drivaxlar sist (för tredje gången!) så sa teknikern att det inte hjälper att köra i low (vilket de sagt på SC tidigare) eftersom problemet beror på att den främre motorn tillåts röra sig för mycket under acceleration. (Fast rakare drivknutsvinklar borde ju ändå minska det generella slitaget.)
Ifall det stämmer borde nån tagit fram stabilare motorfästen och/eller nåt extra stag, men det har jag inte läst om...
Knallgrå S75D - Gandalf - Påstås kunna trolla men det är bara partytricken som alltid funkar...
Användarvisningsbild
pitemacc
Teslaägare
Inlägg: 132
Blev medlem: 30 jul 2015 13:41
Ort: Piteå

Re: MS Raven 19/20/21 kända problem?

Inlägg av pitemacc »

Är det någon större skillnad mellan års modellerna ?
FD: vw egolf -15 SÅLD, Porsche TT -10 SÅLD, MXP100D-17 SÅLD
NU: MSP85D-15, Renault Zoe 41kw, Porsche GT4
FT:Cybertruck awd beställt
Skriv svar