Krusovice skrev: ↑25 dec 2023 12:18
Nej, precis. Jag är duktig på att förvärma bilen innan jag kör till jobbet om det är väldigt kallt.
Tempen när detta hände hade väl sjunkit från +5 till omkring nollan, så värst kallt var det faktiskt inte.
Du tror inte det var schemalagt?
Jag loggar allt på min tesla, både förra (M3P) och min nuvarande MSP.
Bilarna står oftast i dubbelgaraget men på jobbet blir det en vecka i sträck norr om poolcirkeln.
Har testat både med sladd ikopplad och urkopplad, totalt stod den cirka 10 x 1 vecka i riktigt vinterkyla ocu bilen värmde aldrig batteriet själv under någon av veckorna.
När vi är hos svärmor i norra Finland står den också ute i griskallt. Samma där, bilen har alsrigt värmt batteriet när den bara stått (värmt före/under laddning såklart)
Jag har läst av -16.5C celltemp som kallast utan att bilen velat göra något åt det.
I forskningstester har man sett att vid -20C avstannar i princip calendar aging, så batterierna mår faktiskt bra där när bilen inte körs. Det finns eg ingen anledning att värma batterierna innan man ska köra, det är att elda för kråkorna.
Tesla varnar för att man ska undvika att lämna bilen ute i -30C eller kallare mer än ett dygn och det oavsett vilken laddningsnivå bilen har.
Loggarna visade att bilen sov mest hela dagen, och de korta vaken-ögonblicken bar jag som var in i bilen och när lågvoltsbatteriet laddades.
Ingen batterivärme enlig teslalogger-logfarna heller.
Jag har en motsvarande bild med -16.5C också, som jag inte hittade nu.