MY LR bränner el som bara den

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

teslaponken
Inlägg: 451
Blev medlem: 24 okt 2021 14:25

Re: MY LR bränner el som bara den

Inlägg av teslaponken »

De här siffrorna är verkligen inte nåt att skoja bort en kall vinterdag som idag. Här efter mitt 10 min korta stopp i södra europa i somras :mrgreen:
40CFA0DD-BC21-4E7C-8F2B-F0BD1A1E6C4D.png
MY LR -21 [såld för 446K]
MS P -20
Användarvisningsbild
Freez
Teslaägare
Inlägg: 394
Blev medlem: 26 jan 2023 14:59

Re: MY LR bränner el som bara den

Inlägg av Freez »

teslaponken skrev: 09 jan 2024 08:37
Elix747 skrev: 09 jan 2024 08:16
teslaponken skrev: 09 jan 2024 07:50
zsh skrev: 08 jan 2024 22:30
Idag körde jag ca 110 km, gick från 100% batteri ner till 48%.
Temperatur mellan -9 och -12, batteri förkonditionerat innan avfärd
ca 1 mil stadstrafik, 6 mil motorväg (gick max i 90, pga trafiken), resten landsväg.
Yikes :roll:
Var mycket bättre på väg till jobbet idag. -3 grader ute.

54km enkelväg. Tog ca 45 min så snittfart ish 70km/h (E4, mindre köer idag).

Åkte med 70%, framme med 51%. Så 10 procentenheter räckte cirka 28 km. Dvs teoretisk räckvidd med 100% = 280km.

Säkert 20-30% bättre siffror än igår när det var kallare.
Vad blev snittförbrukningen u W/km?

Stod kring 225 ish när jag klev ur bilen :mrgreen:

Vilket är en sjuk skillnad mot i somras. Kommer ihåg när jag körde i bergiga södra europa i 29 graders värme.

170km körda från 100% till 72% tror det var på ca 3h så snittfart 60km/h inkl ett kort stopp 10 min i dessa 3h.
Var nere i typ 110wh/km... :lol:
Ja verkligen stor skillnad på sommar och vinter. Här finns det behov av teknikutveckling.
MY RWD Vit 2023
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3917
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: MY LR bränner el som bara den

Inlägg av AAKEE »

Freez skrev: 09 jan 2024 09:09

Ja verkligen stor skillnad på sommar och vinter. Här finns det behov av teknikutveckling.
Den teknikutvecklingen är redan här. Det kommer inte gå göra speciellt mycket mer, eftersom bilen behöver grymt mycket mer energi i stark kyla.

-Behovet av energi för att värma kabinen kan vara 50% av totala energibehovet om man kör relativt sakta och kanske 30% om man kör landsväg. Den energin ska tas från någonstans, med bara batteri som en tidig elbil måste det tas från batteriets ström och då tappar vi motsvarande räckvidd.

Med Teslas värmepump/octovalve kan vi nyttja spillvärme från motorer och annat, för att minska behovet sv att ta ström från batteriet.
Där vi är nu i tekniken nyttjar vi all energi i batteriet, mer eller mindre all spillvärme samt energi vi kan ur luften.
Det finns inte mer energi att använda och egentligen blir det bara märkbart bättre när värmepumpar kan ta värme ur jättekall luft med hög COP, vilket inte torde inträffa på väldigt länge, om ens alls (eftersom det nästan inte är någon energi i så kall luft blir det en förlustaffär).

Det ultimata beviset på att man löst det väldigt långt redan nu är att det går köra i stark kyla med nästan samma förbrukning som på sommaren, förutsatt att man har ett varmt batteri där värmepumpen kan ta energi.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
pp3
Teslaägare
Inlägg: 54
Blev medlem: 15 mar 2021 10:37

Re: MY LR bränner el som bara den

Inlägg av pp3 »

Förra veckan åkte jag från södra sidan av Sthlm till en kompis som bor i Gävle. När det var som värst väder och mellan -10 och -15.

Åkte med 75%, enl navigationen (190km) skulle jag komma fram med 21%. Kom fram med 35% istället.

Bilen var klarladdad vid avfärd och i garage.
Användarvisningsbild
Nogo
Teslaägare
Inlägg: 466
Blev medlem: 15 jun 2021 10:03

Re: MY LR bränner el som bara den

Inlägg av Nogo »

AAKEE skrev: 08 jan 2024 22:57
Nogo skrev: 08 jan 2024 22:38
zsh skrev: 08 jan 2024 22:30
Idag körde jag ca 110 km, gick från 100% batteri ner till 48%.
Temperatur mellan -9 och -12, batteri förkonditionerat innan avfärd
ca 1 mil stadstrafik, 6 mil motorväg (gick max i 90, pga trafiken), resten landsväg.
Yikes :roll:
Hur är det möjligt? Tung motvind? Vad snittar du i förbrukning? 300Wh/km? Jag har legat på drygt 230Wh/km med den tempen och förkonditionerat batteriet. 110km/h i 15mil och det drar typ 55%.
Står din bil inne, Nogo?
Nej ute, hade -10 utetemp samt 8-10m/s sidovind.

Idag med nollgradig temp och ingen sidovind förbrukade 30mil 105%.
Model 3 Performance -21
Model Y Long Range -22
Model Y RWD -23
Användarvisningsbild
themax
Teslaägare
Inlägg: 1906
Blev medlem: 16 mar 2015 19:09
Ort: Spånga

Re: MY LR bränner el som bara den

Inlägg av themax »

Bild
Det här är nog mitt rekord. På kort sträcka IOFS, max 70 km/h men med temperatur som lägst -29. Då hade jag ändå förvärmt i 20 minuter.

På hela resan i fredags blev det dock 29 mil med genomsnitt på 290 Wh/km i -12 som varmast i motorvägsfart.
--------
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3706
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: MY LR bränner el som bara den

Inlägg av jonasl »

Ingenting mot vad man kan få om man förvärmer 10 min, kör till skola och förskola ca 4 km, låter bilen hålla värmen 10 min på förskolan och sen kör 2 km hem. Lätt uppe i 450Wh/km på en sån resa när det är -15 :-)
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
Elix747
Teslaägare
Inlägg: 670
Blev medlem: 06 mar 2019 23:13
Ort: Borås

Re: MY LR bränner el som bara den

Inlägg av Elix747 »

teslaponken skrev: 09 jan 2024 08:37
Elix747 skrev: 09 jan 2024 08:16
teslaponken skrev: 09 jan 2024 07:50
zsh skrev: 08 jan 2024 22:30
Idag körde jag ca 110 km, gick från 100% batteri ner till 48%.
Temperatur mellan -9 och -12, batteri förkonditionerat innan avfärd
ca 1 mil stadstrafik, 6 mil motorväg (gick max i 90, pga trafiken), resten landsväg.
Yikes :roll:
Var mycket bättre på väg till jobbet idag. -3 grader ute.

54km enkelväg. Tog ca 45 min så snittfart ish 70km/h (E4, mindre köer idag).

Åkte med 70%, framme med 51%. Så 10 procentenheter räckte cirka 28 km. Dvs teoretisk räckvidd med 100% = 280km.

Säkert 20-30% bättre siffror än igår när det var kallare.
Vad blev snittförbrukningen u W/km?

Stod kring 225 ish när jag klev ur bilen :mrgreen:

Vilket är en sjuk skillnad mot i somras. Kommer ihåg när jag körde i bergiga södra europa i 29 graders värme.

170km körda från 100% till 72% tror det var på ca 3h så snittfart 60km/h inkl ett kort stopp 10 min i dessa 3h.
Var nere i typ 110wh/km... :lol:
Körde idag liknande med min M3 LR utan värmepump. 80% motorväg plus lite storstad. 71 km på 51 min, motorvägsfart ca 105 km/h. Temp -4. Förvärmning 10 min. Snittförbrukning 185Wh/km.
Tillbaka 74 km på 55 min, motorvägsfart ca 105 km/h. Temp -2. Ingen Förvärmning. Snittförbrukning 194Wh/km.
Det är svårt att jämföra rakt av, men Jag tycker gamla pärlan står sig ganska bra på vintern, trots avsaknad av värmepump.
Det har skrivits några artiklar där MY har varit en av testbilarna som tappat mest förbrukning på vintern. Jag hade lite svårt att tro på det och jag förväntade mig att M3/MY med värmepump skulle tappa mindre än min gamla utan värmenpump. Men det verkar ju uppenbarligen ligga något i det att MY tappar ganska mycket på vintern….eller?
TM3 LR AWD 19” Black, modellår 2019
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3917
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: MY LR bränner el som bara den

Inlägg av AAKEE »

jonasl skrev: 09 jan 2024 21:23
Ingenting mot vad man kan få om man förvärmer 10 min, kör till skola och förskola ca 4 km, låter bilen hålla värmen 10 min på förskolan och sen kör 2 km hem. Lätt uppe i 450Wh/km på en sån resa när det är -15 :-)
Bilen värmer batteriet med cirka 1C/ minut som bäst, plus lite uppstartartid i början.
Har bilen stått länge ute i kylan är nog 10 min kort, om man vill ha låg förbrukning på körningen.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3917
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: MY LR bränner el som bara den

Inlägg av AAKEE »

Elix747 skrev: 09 jan 2024 21:42

Det är svårt att jämföra rakt av, men Jag tycker gamla pärlan står sig ganska bra på vintern, trots avsaknad av värmepump.
Det har skrivits några artiklar där MY har varit en av testbilarna som tappat mest förbrukning på vintern. Jag hade lite svårt att tro på det och jag förväntade mig att M3/MY med värmepump skulle tappa mindre än min gamla utan värmenpump. Men det verkar ju uppenbarligen ligga något i det att MY tappar ganska mycket på vintern….eller?
Det beror på på hur testerna görs.
Låter man bilen stå ute i jättekall temperatur och kylas ned med batteriet jättekallt och kallt ute kommer inte värmepumpen kunna värmepumpa något. Zip, zero, inget.

Sannolikt tappar inte en Y mer än en 3 utan värmepump, men det är en större bil med mycket större hjul, så totalt kanske den drar mer. Men värmepumpen blir nog inte judt sämre än COP1 som motsvarar en 3 med direktvärme.

Såklart tidningarna/media sätter ett gäng ingångsvärden som ska hållas, tex ladda fullt och lämna ute över natten så bilen blir block-kall rakt igenom. Det är helt okey att göra tester så, såklart men det blir kanske inte ett test som visar hur bra bilen kan vara.
Testet visar bara hur bilen fungerar i det specifika fallet.
Det är dock kanske inte alla som faktiskt laddar fullt och låter bilen kylas en natt före avresan.

Jag försöker predika ”ladda sent” med högsta effekt man kommer åt, helst i ett garage.

Om man förstår och använder bilen så att alla fördelar med systemen utnyttjas kommer man kunna köra grymt snålt trots stark kyla.

Jag körde 30 mil i fredags i -30 (start -32, mål -30C) och hade 30% kvar när jag kom fram.
Hade kupen på 20-20.5C (brukar ha 21-22 men var gör välklädd).
Snitthastighet 85km/h, mest 90-väg så ganska precis på laglig gräns mest hela tiden.

220Wh/km på den resan är inte speciellt långt från normal sommarförbrukning, och det gav cirka 41-43 mil verklig räckvidd till 0%.
Bilen stod ute i tre dygn, och det var -41C natten innan hemresan.
Men jag körde supercharger till 100% före resan för att dels ha säker marginal på väg hem och dels för att få batteriet så varmt det gick, för att värmepumpen skulle ha någon värme att arbeta med.

Använder man bilen optimalt kommer teslabilar med värmepump och octovalve gå grymt snålt vintertid. Det var ingen skillnad med min förra, model 3 P 21, den fungerade likadant. Grymt snål, rätt hanterat.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
Elix747
Teslaägare
Inlägg: 670
Blev medlem: 06 mar 2019 23:13
Ort: Borås

Re: MY LR bränner el som bara den

Inlägg av Elix747 »

AAKEE skrev: 09 jan 2024 22:11
Elix747 skrev: 09 jan 2024 21:42

Det är svårt att jämföra rakt av, men Jag tycker gamla pärlan står sig ganska bra på vintern, trots avsaknad av värmepump.
Det har skrivits några artiklar där MY har varit en av testbilarna som tappat mest förbrukning på vintern. Jag hade lite svårt att tro på det och jag förväntade mig att M3/MY med värmepump skulle tappa mindre än min gamla utan värmenpump. Men det verkar ju uppenbarligen ligga något i det att MY tappar ganska mycket på vintern….eller?
Det beror på på hur testerna görs.
Låter man bilen stå ute i jättekall temperatur och kylas ned med batteriet jättekallt och kallt ute kommer inte värmepumpen kunna värmepumpa något. Zip, zero, inget.

Sannolikt tappar inte en Y mer än en 3 utan värmepump, men det är en större bil med mycket större hjul, så totalt kanske den drar mer. Men värmepumpen blir nog inte judt sämre än COP1 som motsvarar en 3 med direktvärme.

Såklart tidningarna/media sätter ett gäng ingångsvärden som ska hållas, tex ladda fullt och lämna ute över natten så bilen blir block-kall rakt igenom. Det är helt okey att göra tester så, såklart men det blir kanske inte ett test som visar hur bra bilen kan vara.
Testet visar bara hur bilen fungerar i det specifika fallet.
Det är dock kanske inte alla som faktiskt laddar fullt och låter bilen kylas en natt före avresan.

Jag försöker predika ”ladda sent” med högsta effekt man kommer åt, helst i ett garage.

Om man förstår och använder bilen så att alla fördelar med systemen utnyttjas kommer man kunna köra grymt snålt trots stark kyla.

Jag körde 30 mil i fredags i -30 (start -32, mål -30C) och hade 30% kvar när jag kom fram.
Hade kupen på 20-20.5C (brukar ha 21-22 men var gör välklädd).
Snitthastighet 85km/h, mest 90-väg så ganska precis på laglig gräns mest hela tiden.

220Wh/km på den resan är inte speciellt långt från normal sommarförbrukning, och det gav cirka 41-43 mil verklig räckvidd till 0%.
Bilen stod ute i tre dygn, och det var -41C natten innan hemresan.
Men jag körde supercharger till 100% före resan för att dels ha säker marginal på väg hem och dels för att få batteriet så varmt det gick, för att värmepumpen skulle ha någon värme att arbeta med.

Använder man bilen optimalt kommer teslabilar med värmepump och octovalve gå grymt snålt vintertid. Det var ingen skillnad med min förra, model 3 P 21, den fungerade likadant. Grymt snål, rätt hanterat.
Jag håller med dig i grunden i resonemanget och jag tror tesla gör bra vinterbilar som kan gå snålt. Men det är ju inte bara tester som visar på dålig vinterförbrukming, även en del här i forumet. Är designen för att få superbra vinter-förbrukning bundet till att göra på rätt sätt, men inte särskilt bra om man gör ”som vanligt”. Det verkar ju på vara lite för lätt att göra ”fel” och få klart sämre förbrukning, jämfört med andra bilar?
TM3 LR AWD 19” Black, modellår 2019
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3917
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: MY LR bränner el som bara den

Inlägg av AAKEE »

Elix747 skrev: 09 jan 2024 22:27

Jag håller med dig i grunden i resonemanget och jag tror tesla gör bra vinterbilar som kan gå snålt. Men det är ju inte bara tester som visar på dålig vinterförbrukming, även en del här i forumet. Är designen för att få superbra vinter-förbrukning bundet till att göra på rätt sätt, men inte särskilt bra om man gör ”som vanligt”. Det verkar ju på vara lite för lätt att göra ”fel” och få klart sämre förbrukning, jämfört med andra bilar?
Det är inte så att Tesla har större försämring än andra bilar i kyla, tvärtom.
Beroende på hur man jämför, om man använder WLTP och Tesla har stretchat/saltat WLTP mer än någon annan bil kan man synbart tappa mer därför.

Men de flesta tester med Teslor med värmepump placerar ju tesla i topp.
Jag har inte sett någon test där en tesla med värmepump presterat dåligt.

När det gäller frågan om att utnyttja systemet till max, om man inte gör det rätt finns ingen energi för värmepumpen att hämta i stark kyla utan värme i batteriet.
Teslas värmepump har en minimigräns där det under det inte är värt att köra den som värmepumpen, och här torde inte andra märken skilja sig mätbart åt det bättre.

Energimässigt, om bilen drar 15kWh sommartid i 90km/h, och kabinvärmen behöver 5kW i en viss yttertemperatur kommer behovet av effekt (energi räknat över tid) att bli 33% högre.
Kan man inte ta den energin från någon annanstans kommer förbrukningen bli 33% högre. Energi kan som bekant bara omvandlas, men inte skapas.
Är ytterluften för kall för värmepumpen och batteriet inte har någon värme att leverera så återstår bara att ta ström från batteriet.
Då spelar det ingen roll vilket märke det står på huven 😅

När det gäller att optimera användningen så är det en möjlighet jag inte vet om alla bilar har på samma sätt. Se det som en fantastisk möjlighet att köra med grymt låg förbrukning, dvs lång räckvidd.
När det inte är möjligt att göra så, får man leva med att det helt enkelt inte är tekniskt möjligt att ha lägre förbrukning.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3706
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: MY LR bränner el som bara den

Inlägg av jonasl »

AAKEE skrev: 09 jan 2024 21:54
Bilen värmer batteriet med cirka 1C/ minut som bäst, plus lite uppstartartid i början.
Har bilen stått länge ute i kylan är nog 10 min kort, om man vill ha låg förbrukning på körningen.
Det bästa på en så kort resa vore ju om bilen kunde strunta i att värma batteriet alls. När jag kommer hem får den stå till kvällen eller nästa morgon. Men jag har full förståelse för att det drar mycket när jag gör som jag gör, och kör jag längre så stabiliseras ju förbrukningen på klart rimligare nivå.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3917
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: MY LR bränner el som bara den

Inlägg av AAKEE »

jonasl skrev: 09 jan 2024 23:23

Det bästa på en så kort resa vore ju om bilen kunde strunta i att värma batteriet alls. När jag kommer hem får den stå till kvällen eller nästa morgon. Men jag har full förståelse för att det drar mycket när jag gör som jag gör, och kör jag längre så stabiliseras ju förbrukningen på klart rimligare nivå.
Bilen värmer bara batteriet aktivt vid schemalagd avfärd och när man startar kupevärmen före avfärd. (Och för supercharging såklart).

På en sån kort resa värms batteriet bara av kylvattnet från elmotorerna och annan spillvärme. Det tas ingen ström för att värma batteriet.
Men är det runt -10C och kallare är som sagt värmepumpen rökt på att värmepumpa om batteriet inte är varmt.
Förvärmningen före avresan gör dessutom inte att batteriet blir tillräckligt varmt för att värmepumpen får ta någon värme från batteriet.
Garage+ladda sent+med hög effekt är grejjen, eller supercharger.

På längre resor, efter en timme eller 1.5, beroende på yttertemp så kommer värmningen av batteriet medge att värmepumpen får arbeta en stund med värme från batteriet.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
-AG-
Inlägg: 60
Blev medlem: 26 jul 2023 09:37

Re: MY LR bränner el som bara den

Inlägg av -AG- »

Varma upp två ton bil varje natt i garage är inte heller energieffektivt, även om det leder till att trippmätaren i bilen uppvisar fina siffror. Så, man kan inte förvärma kupé inför avfärd utan att slösa el på att samtidigt värma batteri?
Arctic Drifter
Teslaägare
Inlägg: 926
Blev medlem: 18 mar 2022 11:58
Ort: Norrland
Referralkod: ts.la/anders453430
Kontakt:

Re: MY LR bränner el som bara den

Inlägg av Arctic Drifter »

-AG- skrev: 10 jan 2024 09:37
Varma upp två ton bil varje natt i garage är inte heller energieffektivt, även om det leder till att trippmätaren i bilen uppvisar fina siffror. Så, man kan inte förvärma kupé inför avfärd utan att slösa el på att samtidigt värma batteri?
Det är väl bara att installera en elektrisk kupévärmare typ Defa, som enbart värmer kupén. Givet då att det finns eluttag i garaget.
Tycker det är förvånansvärt få sådana installationer, jag själv funderar på det men har inte tagit tag i det ännu.
Tesla Model Y Performance
-AG-
Inlägg: 60
Blev medlem: 26 jul 2023 09:37

Re: MY LR bränner el som bara den

Inlägg av -AG- »

Arctic Drifter skrev: 10 jan 2024 09:56
-AG- skrev: 10 jan 2024 09:37
Varma upp två ton bil varje natt i garage är inte heller energieffektivt, även om det leder till att trippmätaren i bilen uppvisar fina siffror. Så, man kan inte förvärma kupé inför avfärd utan att slösa el på att samtidigt värma batteri?
Det är väl bara att installera en elektrisk kupévärmare typ Defa, som enbart värmer kupén. Givet då att det finns eluttag i garaget.
Tycker det är förvånansvärt få sådana installationer, jag själv funderar på det men har inte tagit tag i det ännu.
Men det finns ju redan en kupévärmare i bilen. Varför installera en separat? Kan inte den värma kupé utan att batteriet samtidigt måste värmas?
tslaqqq
Inlägg: 541
Blev medlem: 13 sep 2021 15:55

Re: MY LR bränner el som bara den

Inlägg av tslaqqq »

Stäng av sentrys live kameradetektering
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3917
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: MY LR bränner el som bara den

Inlägg av AAKEE »

-AG- skrev: 10 jan 2024 09:37
Varma upp två ton bil varje natt i garage är inte heller energieffektivt, även om det leder till att trippmätaren i bilen uppvisar fina siffror.
Beror ju på hur man ser det.
Dels effektivt bergvärmesystem med årsCOP ~ 4 som gör att kostnaden är ganska låg, dels kommer det inte på fråga att inte ha bilen i garaget här uppe, så lämna bilarna ute händer oavsett inte.

Två bilar i garaget nöter nog mindre energi per dag än uppvärmning av bilar före med m.o.k

Motorn med avgassystem och växellåda tillsammans i bilen har nog plus i värmeenergi så det är maximalt 1500kg som ska värmas för förbränningsbilen.
Om vi räknar med 1800 kg stål som ska värmas 20C blir det 4.5 kWh på elbilen.
Om COP är ~3 vid den temperaturen kostar det 1.5 kWh att värma bilen i garaget.

Bara att värma kupen och batteriet kostar mer än detta, så redan där är garaget vinst.

I garaget får jag upp batteritempen så att bilen kommer dra avsevärt mindre ström, sannolikt minst 30% mindre om det är kallt ute.
Jag behöver inte köra så långt för att spara 1.5kWh, ungefär 20km körning behövs för att spara 1.5kWh (räknat på 30% skillnad, IRL skiljer det mer).
-AG- skrev: 10 jan 2024 09:37

Så, man kan inte förvärma kupé inför avfärd utan att slösa el på att samtidigt värma batteri?
Nej, om batteriet är kallt nog att inte medge regen så värms det. Skillnaden med/utan regen är cirka 10% (det ser man via BMS-data), kupen ska hursomhelst värmas och batteriet värms bara aktivt till 5-6C.
Hoppar du batterivärme kommer du tappa 10% i regen tills batteriet värmts passivt till regen-temp.

Ett kallt batteri har högre intern resistans och kommer generera mer värmeförluster (syns inte i förbrukningssiffrorna på displayen) så du bränner energi utan att se det med ett onödigt kallt batteri.
Det går ganska lätt att visa att detta sker med data från BMS.

EPA-testerna i 20F (-7C) visar att batterierna i teslor levererar ~6% mindre ström på en körning från fullt till tomt batteri, men det absolut mesta sker såklart innan batteriet värmts upp under körningen.
Säkerligen 10% på kortare körningar.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
Freez
Teslaägare
Inlägg: 394
Blev medlem: 26 jan 2023 14:59

Re: MY LR bränner el som bara den

Inlägg av Freez »

Körde 91 km igår med min MY RWD. Bilen stod ute under natten i -7 grader. Fulladdat batteri 100%. Körde igång klimatanläggningen på 21 grader 10 min innan avfärd (med batteriet). 96% kvar vid avfärd. Under färd var temperaturen -5 grader. Farter mestadels mellan 60-90 km/h.

69% kvar efter resan. Enligt färddatorn förbrukade bilen 171 Wh/km totalt 16 kWh. Helt ok siffror kan jag tycka.
MY RWD Vit 2023
Användarvisningsbild
Teslared
Teslaägare
Inlägg: 494
Blev medlem: 31 okt 2018 16:44

Re: MY LR bränner el som bara den

Inlägg av Teslared »

Det här kanske gör att nya bilar inte bränner så mycket el:

https://www.teslarati.com/tesla-model-y ... downgrade/
Användarvisningsbild
Freez
Teslaägare
Inlägg: 394
Blev medlem: 26 jan 2023 14:59

Re: MY LR bränner el som bara den

Inlägg av Freez »

Teslared skrev: 10 jan 2024 11:57
Det här kanske gör att nya bilar inte bränner så mycket el:

https://www.teslarati.com/tesla-model-y ... downgrade/
Förstås väldigt trist om man försämrar ljudet, vilket jag tycker är magiskt bra i en Tesla. Men jag tror inte det har så mycket med förbrukningen att göra :D .
MY RWD Vit 2023
Skriv svar