Bygga egen Supercharger

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Tesla2015

Bygga egen Supercharger

Inlägg av Tesla2015 »

Hej, funderar starkt på en Tesla S i vår när leasingen går ut på min nuvarande bil.

Hemma i garaget har vi endast en 16 A, trefas men det går ju att underhållsladda med. Däremot har jag på nuvarande arbetsplats stora möjligheter att bygga en laddare med klart högre strömstyrkor. Min tanke är att bygga en "egen" supercharger. Frågan är då vad som behövs.

Börjar med att leta info här vad gäller strömstyrka, ampere etc. Vi har både 400 V och 525 V och i princip obegränsad kraft, cirka 1000 A extra per spänning. Finns det några kit att köpa? Någon som har tydligare info än vad som finns på andra Teslaforum?

En transformator(eller flera) behövs för att få DC i kablarna. Någon sorts reglering som känner av hur mycket som ska laddas och i vilken takt. Självklart kablage och anslutningar till uttag på bil.

Plats för transformator finns nära strömkällorna i källaren och kabel behöver endast dras cirka tio meter till tänkt laddpunkt. Kylning till transformator finns redan.
Parkering finns vid tänkt laddstation, cirka 3 platser.

Som jag ser det är ju framdragning av tillräcklig el den stora kostnaden normalt. Det har vi redan. Ytterligare kostnader för transformatorer återstår. Som jag kan utlösa krävs en effekt på 120 kW vilket vid 400 V blir 300 A, alltså en tredjedel av vad som finns in till skåpen nu.

Tips? Förslag?
Användarvisningsbild
martinsson
elbilist

Re: Bygga egen Supercharger

Inlägg av martinsson »

Trefas med 400 V 16 A räcker för att ladda hemma med. Du får ca 55 km per laddad timma. Om du har dubbelladdare och 32 A så kan du ladda 11 mil per timma.
Egen supercharger verkar väldigt overkill om du frågar mig :-)
Model S 90D 2016 (Såld)
Model S 85 2013 (Såld)
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

.
Senast redigerad av Svenssons, redigerad totalt 1 gånger.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Tesla2015

Inlägg av Tesla2015 »

Tack för era avrådande kommentarer men egentligen var jag ute efter specar för att skaffa mig en bild av vad som behövs. Tanken är att flera personer på företaget ska kunna ladda sina Tesla på jobet. Alla har inte laddmöjligheter hemma, dessutom är tanken att bilarna ska rulla en del och behöver därför laddas snabbt i Stockholm.
Användarvisningsbild
Sofie
Teslaägare

Inlägg av Sofie »

50 kWh likströms laddare finns från 150 000:- då är det Chademo handske, men den bör ju kunna bytas ut.
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Referralkod: ts.la/tibor72449

Inlägg av TiborBlomhall »

Du skulle kunna kontakta Tesla Motors och erbjuda dem att du har tillgång till en lämplig plats för Supercharger så kanske de fixar dit en själva?
Fyll i deras officiella sida för anmälan:
https://teslafactory.wufoo.com/forms/eu ... rcharging/

Du kan också höra ifall du kan köpa en mobil Superchargermack:
http://teslaclubsweden.se/teslamack/
Användarvisningsbild
matbl
Teslaägare

Inlägg av matbl »

Grejen är den att Teslas protokoll är hemligt så om du inte kan få loss en supercharger från dem så går inte den varianten.
Återstår då en högeffekts chademo som faktiskt borde gå att köpa och sen köra med chademoadapter till bilarna. Då kan även andra elbilar som har chademo ladda men för en Tesla blir det långsammare än en SC. Chademo är normalt på 50 KW men har läst om nyare som ska vara 100 KW men osäker på om de finns än.
Rabatt på en Tesla? Använd min länk: http://---
Användarvisningsbild
Kalle
Teslaägare

Inlägg av Kalle »

matbl skrev:
har läst om nyare som ska vara 100 KW men osäker på om de finns än.
jodå, de första 100 kW är just uppsatta av några KIA dealers,
http://insideevs.com/kia-installs-first ... rs-europe/
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Inlägg av taliz »

Det finns ju lite teknisk info här http://teslaclubsweden.se/inuti-superchargern/

Men det blir nog svårt, för att inte säga omöjligt, att bygga det där helt själv.
Rent hårdvarumässigt kan man säkert få till något, men det är ju också mjukvara som skall till och det är den svåra biten.
Som tidigare föreslagits så är nog det bästa att höra med Tesla om du kan köpa en "station" av dem.

Cool idé dock, vore mycket intressant om du får till något. :)
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

Det kan ju inte vara omöjligt att köpa eller erbjuda plats åt en supercharger på firman. Särskilt inte om ni står för strömmen.

Att de håller koden hemlig är ju förståligt annars skulle väl någon börja tjuvtanka.
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare

Inlägg av dstr »

"All our patents are belong to you" - om det fanns något vikt vid de orden så borde det vara tämligen "enkelt" att bygga sig en egen SC.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Inlägg av taliz »

dstr skrev:
"All our patents are belong to you" - om det fanns något vikt vid de orden så borde det vara tämligen "enkelt" att bygga sig en egen SC.
Nej. Superchargers har någon form av kod som, idag, endast tillåter att Teslas bilar ansluter. Den koden behöver i sig inte vara patenterad, och den lär heller inte vara "open source". Men även om den skulle vara det så betyder det inte att du kan få tillgång dit. Det finns massvis med "open source" som används för autentisering, men det betyder inte att du kan autentisera dig med de systemen..
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare

Inlägg av dstr »

taliz skrev:
dstr skrev:
Nej. Superchargers har någon form av kod som, idag, endast tillåter att Teslas bilar ansluter. Den koden behöver i sig inte vara patenterad, och den lär heller inte vara "open source". Men även om den skulle vara det så betyder det inte att du kan få tillgång dit. Det finns massvis med "open source" som används för autentisering, men det betyder inte att du kan autentisera dig med de systemen..
Den koden lär ju vara bilens serienummer - har du köpt till SC eller att det ingår så finns din bils serienummer med i Teslas SC's så du får ladda där. Om du bygger en egen SC så har ju du makten att välja vilka bilars serienummer som ska få använda den.

...och har du en egen SC på gårdsplanen så kan man ju låta den vara default påslagen, utan någon som helst kontroll - eller med ett eget hänglås på osv...
Användarvisningsbild
hybris
Teslaägare

Inlägg av hybris »

Varför skulle man bygga en egen supercharger?
Totally Ludicrous Tesla! P85DL, all utrustning, folierad blåmetallic.
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
mickeisol
Teslaägare

Inlägg av mickeisol »

Tesla2015 skrev:
Tack för era avrådande kommentarer men egentligen var jag ute efter specar för att skaffa mig en bild av vad som behövs. Tanken är att flera personer på företaget ska kunna ladda sina Tesla på jobet. Alla har inte laddmöjligheter hemma, dessutom är tanken att bilarna ska rulla en del och behöver därför laddas snabbt i Stockholm.
Det bästa är nog att höra om det går att köpa en eller flera mobila SC från tesla, och se till att man har en 200A (runt det ungefär tror jag den kräver) matning till varje.
Rimligtvis borde nog tesla vara positiv till detta, att någon annan ex vis stort företag, transportfirma, taxi etc bekostar och sätter upp samt köper egen flotta av bilar.

Mitt tips är att du kollar med dom, se till att dom för det vidare upp i organisationen.
Ni kanske kan få rabatt på mobila SC:en om ni köper nog många teslor ;)
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

.
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare

Inlägg av dstr »

hybris skrev:
Varför skulle man bygga en egen supercharger?
Om man som trådstartaren har 1000A över 10 meter från sin parkeringsplats och vill kunna ladda så snabbt som möjligt.

Ett i-landsproblem som få av oss kommer behöva bry oss om.
Tesla2015

Inlägg av Tesla2015 »

En mobil SC för 35 k usd verkar ju faktiskt rimlig, slaget på några bilar och år. Återstår att se om den finns i 400 volts utförande. I USA verkar de köra på 480 V.
Hursomhelst, detta är ett projekt för våren/när bil kan levereras. Har väntat pga företagsuppbyggnad och kassaflöde. Men nu finns ju Tesla 4wd och 2wd var min enda tvekan, så förhoppningsvis till mitten av nästa år!
Användarvisningsbild
mickeisol
Teslaägare

Inlägg av mickeisol »

Tesla2015 skrev:
En mobil SC för 35 k usd verkar ju faktiskt rimlig, slaget på några bilar och år. Återstår att se om den finns i 400 volts utförande. I USA verkar de köra på 480 V.
Hursomhelst, detta är ett projekt för våren/när bil kan levereras. Har väntat pga företagsuppbyggnad och kassaflöde. Men nu finns ju Tesla 4wd och 2wd var min enda tvekan, så förhoppningsvis till mitten av nästa år!
Tror jag har sett att tesla har satt upp nån i Frankrike, så dom finns nog i 400 volts utförande.
Här är en märkskylt från en.
135kwEUSupercharger_zps1657afef.jpg
Skriv svar