Zeekr 001 – här är Volvos nya elbilssyskon

Här diskuterar vi elektriska fordon från andra tillverkare än Tesla

Moderator: Redaktion

roffe_s
elbilist

Re: Zeekr 001 – här är Volvos nya elbilssyskon

Inlägg av roffe_s »

dm4 skrev: 14 jan 2024 21:00
roffe_s skrev: 14 jan 2024 17:32
Jag var precis ute vid bilen och provade - öppnade bakluckan, tryckte på knappen, kroken fälldes ut medan knappen blir orange. När den blev vit igen väntade jag ett par sekunder och tryckte igen, då fälldes den in igen. Det finns en säkringsgrupp under huven på förarsidan och en grupp på passagerarsidan. Har inte öppnat och kollat i vilken dosa säkring för draget finns.

I praktiken har Du väl då två alternativ (om Du inte redan provat dessa):

1 - Starta om mjukvaran genom att hålla volymknappen intryckt i minst 10 sekunder och vrid sedan, utan att släppa trycket nedåt, volymknappen lugnt fem klick medurs (höja volymen). Jag har provat det några gånger, det går bra att vrida några klick extra till dess skärmarna slocknar (man ser på volymkontrollen att den ibland missar något klick).

2 - avvakta Zeekrs återkommande så får de berätta vilken säkringsgrupp och säkring Du kan kolla eller helt enkelt boka en tid för kontroll.
Yep, har provat. Skillnaden hos mig är knappen är orange och kroken är ej ute, efter en stund slocknar lampan helt. Står faktiskt om dragkroken i appens manual. Får väl anta att den är trasig i mitt fall.
Så är det nog då, den ska vara vit för att kunna manövreras. Kan möjligen bara vara en lägesgivare som strular och inte registrerar att kroken är helt infälld. Tur i oturen att dragkroken monteras i Götelaborg, så det borde gå att fixa snabbt :)

Jag får lära mig läsa lite bättre i manualen… ;)
Zeekr 001 2023
Polestar 2 2021
Eldsig

Inlägg av Eldsig »

Ni som kört ett gäng mil nu då eller om ni bara provkört. Vad tycker ni om stolarna och gärna var ni har för referens (tex nuvarande/tidigare bil)?

Och nån som har en Performance och kan ge motsvarande intryck gällande stereon?

Dessa två punkter i hårdvaran var de som fått mig att tvivla och ställt hoppet till PS4.
roffe_s
elbilist

Inlägg av roffe_s »

Eldsig skrev: 14 jan 2024 21:26
Ni som kört ett gäng mil nu då eller om ni bara provkört. Vad tycker ni om stolarna och gärna var ni har för referens (tex nuvarande/tidigare bil)?

Dessa två punkter i hårdvaran var de som fått mig att tvivla och ställt hoppet till PS4.
Kan ju tyvärr bara uttala mig om erfarenheter från Privilege men referera till en timme i en Performance under provkörning.

Huvudsakliga bilar från 2015:
MB E250 CDi 4Matic (2012-2016)
Volvo V90 D5 AWD (2016-2023)
Polestar 2 LRDM Performance (2020- )
Under tiden även en BMW 320 GT X-drive (2016 - ) samt en Honda CR-V (2013-2020) på uppfarten.

Stolar - Riktigt bra, något mjukare sittdyna än Polestar och det är lite synd att utdragbar dyna (typ PS2) saknas bara för variationsmöjligheternas skull. Inte olikt Mercan som referens. Det är inte Recaro-skålning i ryggstödet men fina justeringsmöjligheter för stöd där det behövs. 900 km hemresa funkade fint och utan att det stramade någonstans i sittfläsket eller låren. Sätena mellan Performance och Privilege är likvärdiga (exkl massage och ventilation (?)).

Stereon - där upplever jag en skillnad och det är djupbasen. Den lägsta basen finns på ett annat sätt i Privilege men man får vara försiktigt med Equalizern - en justering påverkar även de högre basfrekvenserna, här hade en lägre brytpunkt för justeringen önskats. Ljudet är väldigt rent och naturligt, funkar alltså även för akustisk musik. Ljudet i Performance upplevde jag som i princip lika bra på allt utom kanske den djupaste basen. Karaktären och klangen är likvärdig mellan modellerna.

Ungefär så är min minnesbild, hoppas det är till någon hjälp?
Senast redigerad av roffe_s, redigerad totalt 2 gång.
Zeekr 001 2023
Polestar 2 2021
Paddy

Inlägg av Paddy »

Kör en Privilege. Samma stolar som i Performance (förutom massage). Tycker stolarna är riktigt bra med bra inställningsmöjligheter och justermån. Jag saknar justerbart lårstöd iom att jag är lång (1,92). Men det visste jag sedan provkörningen. Är man nån decimeter kortare än jag kanske det inte är lika viktigt. Och man vänjer sig ganska snabbt med en ny stol. Men jag är bortskämd med den skönaste bilstolen jag vet, i den bil som Zeekrn ersätter och som jag står i stånd att sälja, S-stolarna i min Audi A6 Competition 2016. Bättre än så blir det inte tycker jag.

Jag hade också uppskattat att kunna justera ut ratten ytterligare ett par cm, för en skön och avslappnad sittställning och samtidigt bra kontroll. Jag har nu istället fått justera fram stolen långt mer än vad jag normalt är van vid. Det går bra utan att jag behöver böja benen för mycket. Och även detta märker jag att jag mycket snabbt vänjer mig med och det ger också en fördel att jag lättare når att manövrera centralskärmen. Det gör ju dessutom ett stort benutrymme bakom mig ännu större, till glädje för baksätespassagerare. Tycker sammantaget att jag sitter riktigt bra. Lite fastare än i Audin men fortfarande komfortabelt. Kört 15 mil som längst i sträck så kan inte uttala mig om längre sittningar än så men är inte orolig för det.

Ljudanläggningen är ju uppgraderad i Privilegen så kan inte uttala mig om Performance. Jag är hyfsat nöjd med ljudkvaliteten i min, lika bra eller kanske snäppet bättre än Bose-anläggningen i Audin men inte lika bra som i Tesla Model Y som jag tycker är helt fantastiskt bra.

Eldsig skrev: 14 jan 2024 21:26

Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

cgullin skrev: 12 jan 2024 18:12
Zeekr 001 och Polestar 4 är båda byggda på SEA1-plattformen och delar det mesta. Interiören i båda bilar är väldigt lika på detaljer så som ratten, säten, skärmar etc. Det som skiljer är såklart materialvalen och hur bilen känns på vägen där Polestar 4 ska vara lite sportigare medan 001 ska vara mer komfortabel roadtripbil. Polestar kör dock vidare med Android Automotive medan Zeekr endast kör med Android i grunden och sen sitt egen skin ovanpå. Man slipper nog lite licenskostnader på det viset :) Ser dock inte det som något direkt dåligt, upplevde Zeekr 001 som riktigt bra byggd så kan Polestar 4 också ge samma känsla så har vi två bra byggda bilar.
Polestar skriver så här i press-releasen för Polestar 4:
Skärmbild 2024-01-14 230701.png
"Snapdragon är väl det skin Zeekr har lagt ovanpå?
Användarvisningsbild
Maw
Teslaägare

Inlägg av Maw »

Fredrik j skrev: 14 jan 2024 23:07
cgullin skrev: 12 jan 2024 18:12
Zeekr 001 och Polestar 4 är båda byggda på SEA1-plattformen och delar det mesta. Interiören i båda bilar är väldigt lika på detaljer så som ratten, säten, skärmar etc. Det som skiljer är såklart materialvalen och hur bilen känns på vägen där Polestar 4 ska vara lite sportigare medan 001 ska vara mer komfortabel roadtripbil. Polestar kör dock vidare med Android Automotive medan Zeekr endast kör med Android i grunden och sen sitt egen skin ovanpå. Man slipper nog lite licenskostnader på det viset :) Ser dock inte det som något direkt dåligt, upplevde Zeekr 001 som riktigt bra byggd så kan Polestar 4 också ge samma känsla så har vi två bra byggda bilar.
Polestar skriver så här i press-releasen för Polestar 4:

Skärmbild 2024-01-14 230701.png

"Snapdragon är väl det skin Zeekr har lagt ovanpå?
Snapdragon Cockpit platform från Qualcomm är väl en HW-plattform som används i många bilmärken. Jag antar att de använder den i både Zeekr 001 och PS4 men med Android automotive som OS i PS4 och en annan billigare variant av android som OS i Zeekr 001.

https://www.jdpower.com/cars/shopping- ... t-platform
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Användarvisningsbild
martinsson
elbilist

Inlägg av martinsson »

martinsson skrev: 14 jan 2024 14:03
Vasaru skrev: 14 jan 2024 13:53
martinsson skrev:
Hur var det med leveransen? Är man tvungen att ta dig till Stockholm?
Min första Tesla kom på en biltransport från Danmark. Hoppas Zeekr kan lösa något liknande.
Jag frågade ifall jag kunde hämta ut min i Göteborg men det va inte möjligt.

Har haft en M3a som tjänstebil sen 2020 och var ganska inställd på att det var en ny Tesla jag skulle ha när min tjänstebil skulle lämnas tillbaka. Men efter ha fått upp ögonen för 001 och gjort en provkörning avbeställde jag Teslan. 001an kändes så premium. jag var mycket tveksam till Teslas val med Vision, borttagna spakar och vindrutetorkare som drivit mig till vansinne flera gånger. Detta gjorde valet enkelt för mig. Jag är övertygad om att problemen som finns med programvaran kommer vara löst inom inte allt för lång tid.
Ok. Ju fler som frågar desto bättre. Jag skall också fråga. Dem borde ju kunna leverera till beställaren tänker jag men i värsta fall får man väl ta en dagstur.
Har ju sonderat marknaden innan jag bytt bil varje gång. Inte förrän nu det finns en riktig utmanare. Tog längre tid än väntat men gott att tiden är kommen.
Jag fick svar idag att dem inte har provkörning i Göteborg. Frågade om man bara kunde få provsitta för att se så benen få plats men nej där med.
Jag frågade om man kunde få leverans till Göteborg men inte heller det gick.
Har ju läst att dem monterar dragkroken i Götet så jag har frågat om det stämmer. Det borde ju gå att lösa istället för att transportera den tillbaka till Sthlm. Vi får se vad dem svarar.
Vill helst slippa att ta mig till Stockholmare och köra den hem.

Jag skrev att Tesla levererade med biltransport från Danmark 2013 innan det fanns servicecentret i Sverige och att Zeekr borde ta efter det.

Tror det får bli en Tesla om dem inte är tillmötesgående.
Model S 90D 2016 (Såld)
Model S 85 2013 (Såld)
Användarvisningsbild
Vasaru
Teslaägare

Inlägg av Vasaru »

martinsson skrev: 15 jan 2024 17:39
martinsson skrev:
Min första Tesla kom på en biltransport från Danmark. Hoppas Zeekr kan lösa något liknande.

Har haft en M3a som tjänstebil sen 2020 och var ganska inställd på att det var en ny Tesla jag skulle ha när min tjänstebil skulle lämnas tillbaka. Men efter ha fått upp ögonen för 001 och gjort en provkörning avbeställde jag Teslan. 001an kändes så premium. jag var mycket tveksam till Teslas val med Vision, borttagna spakar och vindrutetorkare som drivit mig till vansinne flera gånger. Detta gjorde valet enkelt för mig. Jag är övertygad om att problemen som finns med programvaran kommer vara löst inom inte allt för lång tid.
Ok. Ju fler som frågar desto bättre. Jag skall också fråga. Dem borde ju kunna leverera till beställaren tänker jag men i värsta fall får man väl ta en dagstur.
Har ju sonderat marknaden innan jag bytt bil varje gång. Inte förrän nu det finns en riktig utmanare. Tog längre tid än väntat men gott att tiden är kommen.
Jag fick svar idag att dem inte har provkörning i Göteborg. Frågade om man bara kunde få provsitta för att se så benen få plats men nej där med.
Har ju läst att dem monterar dragkroken i Götet så jag har frågat om det stämmer. Det borde ju gå att lösa istället för att transportera den tillbaka till Sthlm. Vi får se vad dem svarar.

Jag skrev att Tesla levererade med biltransport från Danmark 2013 innan det fanns servicecentret i Sverige och att Zeekr borde ta efter det.

Själv ser jag de ca 45 milen jag har från Stockholm som en trevlig första resa med bilen där man får uppleva och testa den under ett antal timmar :)
Zeekr 001, Tech Grey, Privilege
Användarvisningsbild
martinsson
elbilist

Inlägg av martinsson »

Vasaru skrev: 15 jan 2024 18:43
martinsson skrev: 15 jan 2024 17:39
martinsson skrev:

Själv ser jag de ca 45 milen jag har från Stockholm som en trevlig första resa med bilen där man får uppleva och testa den under ett antal timmar :)
Jo det är klart man kan se det så. Personligen kör jag gärna inte så långt.
Känns som om det blir väldigt begränsat om dem bara riktar in sig på Stockholmsområdet.
Jag var kanske lite väl förhoppningsfull med att få leverans till Göteborg. Trodde faktiskt inte det skulle vara några problem.
Vi får se, dem kanske ändrar sig. Hoppas det då jag gärna skulle vara betaförare åt Zeekr.
Model S 90D 2016 (Såld)
Model S 85 2013 (Såld)
Användarvisningsbild
martinsson
elbilist

Inlägg av martinsson »

Dessa har ni väl redan sett.

Marie Göranzon i Zeekr-reklam.
Dem gör mer reklam än Tesla någonsin gjort :)
Model S 90D 2016 (Såld)
Model S 85 2013 (Såld)
Användarvisningsbild
Vasaru
Teslaägare

Inlägg av Vasaru »

martinsson skrev:
Dessa har ni väl redan sett.

Marie Göranzon i Zeekr-reklam.
Dem gör mer reklam än Tesla någonsin gjort :)
Jag såg på X att dom gjort en del 2 också.

Zeekr 001, Tech Grey, Privilege
roffe_s
elbilist

Inlägg av roffe_s »

Någon frågade mig tidigare om de plastmattor jag beställt till Zeekr, detta innan de fanns att köpa hos Zeekr själva. Nu har de äntligen anlänt och svaret är att:
1 - De passade utmärkt i bilen, även bakre frunk- och bagagematta följde med. Zeekr är ju vänliga nog att skicka med matta till bagagerummet så denna får väl bli ”finmatta”.
2 - De är helt luktfria (enligt min bättre hälft, själv offrade jag tydligen luktsinnet på Covid-altaret i höstas) :)

Försöker bifoga några bilder, ursäkta vridningen…

Vidare har jag fått mina första ”främre kamera”-varningar, då har bilen stått i varmgarage och sedan körts i temperaturer nedåt -20. I de bägge fall det inträffat har det bildats kondens på rutan i kamerahuset mellan backspegel och vindruta. Så detta lär sannolikt förbättras när Zeekr tweakar inställningarna för klimatanläggningens flöde.
IMG_9299.jpeg
IMG_9300.jpeg
IMG_9301.jpeg
Senast redigerad av roffe_s, redigerad totalt 1 gånger.
Zeekr 001 2023
Polestar 2 2021
dm4

Inlägg av dm4 »

roffe_s skrev: 16 jan 2024 15:16
Någon frågade mig tidigare om de plastmattor jag beställt till Zeekr, detta innan de fanns att köpa hos Zeekr själva. Nu har de äntligen anlänt och svaret är att:
1 - De passade utmärkt i bilen, även frunk- och bagagematta följde med. Zeekr är ju vänliga nog att skicka med matta till bagagerummet så denna får väl bli ”finmatta”.
2 - De är helt luktfria (enligt min bättre hälft, själv offrade jag tydligen luktsinnet på Covid-altaret i höstas) :)

Vidare har jag fått mina första ”främre kamera”-varning, då har bilen stått i varmgarage och sedan körts i temperaturer nedåt -20. I de bägge fall det inträffat har det bildats kondens på rutan i kamerahuset mellan backspegel och vindruta.
Satt just och sökte på Amazon, vilka är detta?

Uppdatering från mig: Ännu ingen hjälp från Zeekr angående draget, mailat leverans och support samt pratat med support, de skickade vidare till service som skulle höra av sig, detta var igår. Övrigt: vid ett par tillfället har jag inte kunnat ställa in backspeglarna, de har helt enkelt varit gråmarkerade och ej valbara i menyn, reboot har återställt funktion. Sedan en mängd larm, se bilder och imma från halva förar/passagerarfönster och bakåt.
IMG_8528.jpeg
IMG_8529.jpeg
Zeekr 001 2023
roffe_s
elbilist

Inlägg av roffe_s »

dm4 skrev: 16 jan 2024 15:37
roffe_s skrev: 16 jan 2024 15:16
1 - De passade utmärkt i bilen, även frunk- och bagagematta följde med. Zeekr är ju vänliga nog att skicka med matta till bagagerummet så denna får väl bli ”finmatta”.

Vidare har jag fått mina första ”främre kamera”-varning, då har bilen stått i varmgarage och sedan körts i temperaturer nedåt -20. I de bägge fall det inträffat har det bildats kondens på rutan i kamerahuset mellan backspegel och vindruta.
Satt just och sökte på Amazon, vilka är detta?

Uppdatering från mig: Ännu ingen hjälp från Zeekr angående draget, mailat leverans och support samt pratat med support, de skickade vidare till service som skulle höra av sig, detta var igår. Övrigt: vid ett par tillfället har jag inte kunnat ställa in backspeglarna, de har helt enkelt varit gråmarkerade och ej valbara i menyn, reboot har återställt funktion. Sedan en mängd larm, se bilder och imma från halva förar/passagerarfönster och bakåt.
Hej, hoppas de ringer snart angående draget.

De jag köpte är dessa från AliExpress: https://www.aliexpress.com/item/1005004 ... 4918477803

Nu är det ju snö i nästan hela landet och blöta golvmattor underlättar ju inte för klimatanläggningen att hålla rutorna imfria. Så i avvaktan på uppdaterad mjukvara blir det intressant att se om plastmattor förbättrar situationen. Med skammens rodnad på kinderna får jag också erkänna att jag igår upptäckte att den bakre klimatkontrollen var avslagen. Jag satte den i Autoläge men har inte observerat någon större förbättring med den insatsen.

Ventilationen är påtalad, de vet även att det strular med profilinställningarna, när nya profiler skapas kan de tidigare förändras. Jag har noterat att man måsta vara i P-läge för att spara profiländringar, men det har Du kanske haft koll på och att de ändå varit gråmarkerade?

Jag känner igen de felmeddelandena, tror de flesta har med kondens för frontkamera och fihållnings- / filbytesassistenten att göra. Det är de varningarna som blinkar förbi så snabbt att Christoffer inte hann läsa dem i hans video.
Zeekr 001 2023
Polestar 2 2021
dm4

Inlägg av dm4 »

roffe_s skrev: 16 jan 2024 15:50

De jag köpte är dessa från AliExpress: https://www.aliexpress.com/item/1005004 ... 4918477803

Nu är det ju snö i nästan hela landet och blöta golvmattor underlättar ju inte för klimatanläggningen att hålla rutorna imfria. Så i avvaktan på uppdaterad mjukvara blir det intressant att se om plastmattor förbättrar situationen. Med skammens rodnad på kinderna får jag också erkänna att jag igår upptäckte att den bakre klimatkontrollen var avslagen. Jag satte den i Autoläge men har inte observerat någon större förbättring med den insatsen.

Ventilationen är påtalad, de vet även att det strular med profilinställningarna, när nya profiler skapas kan de tidigare förändras. Jag har noterat att man måsta vara i P-läge för att spara profiländringar, men det har Du kanske haft koll på och att de ändå varit gråmarkerade?

Jag känner igen de felmeddelandena, tror de flesta har med kondens för frontkamera och fihållnings- / filbytesassistenten att göra. Det är de varningarna som blinkar förbi så snabbt att Christoffer inte hann läsa dem i hans video.
Tackar! Ja, har även jag använt bakre klimat samt prioriterat b-stolpen, men ingen större skillnad. Ja, har varit i P-läge när jag fått problemen med speglarna. Ang varningarna, har du liknande med 1.01?
Zeekr 001 2023
roffe_s
elbilist

Inlägg av roffe_s »

dm4 skrev: 16 jan 2024 16:39
roffe_s skrev: 16 jan 2024 15:50

Tackar! Ja, har även jag använt bakre klimat samt prioriterat b-stolpen, men ingen större skillnad. Ja, har varit i P-läge när jag fått problemen med speglarna. Ang varningarna, har du liknande med 1.01?
Bara två stycken för främre kamera än så länge, och då har det varit invändig kondens på vindrutan framför kameran (som sitter framför invändiga backspegeln). Då ska det ju larma. De andra varningarna Du visar får jag också. Slår fortfarande av hjälpsystemen men är det imma framför kameran kommer ändå varningsmeddelandena. Så länge det inte plingar är det okey.

Min quick-fix för kondensen är att köra defroster-läge några minuter för att fukta av kupéluften och rutorna. När de är imfria och kupévärmen stabil har vanligtvis kondensen inte återkommit.
Zeekr 001 2023
Polestar 2 2021
dm4

Inlägg av dm4 »

roffe_s skrev: 16 jan 2024 17:29
Bara två stycken för främre kamera än så länge, och då har det varit invändig kondens på vindrutan framför kameran (som sitter framför invändiga backspegeln). Då ska det ju larma. De andra varningarna Du visar får jag också. Slår fortfarande av hjälpsystemen men är det imma framför kameran kommer ändå varningsmeddelandena. Så länge det inte plingar är det okey.

Min quick-fix för kondensen är att köra defroster-läge några minuter för att fukta av kupéluften och rutorna. När de är imfria och kupévärmen stabil har vanligtvis kondensen inte återkommit.
Bra tips! Angående mattor så har jag beställt dessa: https://www.amazon.se/dp/B0CB5ZPF1Q/ref ... 21_TE_item

Återkopplar när jag fått dem.
Zeekr 001 2023
roffe_s
elbilist

Inlägg av roffe_s »

Fin bil, har sett den blänkaren men tror personligen att det kan dröja en period innan vi ser den i Europa. Kanske till 2025 eller rent av 2026? Detta beroende på att Polestar 4 kommer att lanseras under 2024 (enligt specifikationerna på samma plattform/batteri som nuvarande 001) och koncernen knappast vill kasta in en uppdaterad design innan den lanseringen är klar. Tänker jag.

Men vi får väl se hur det utvecklas, vi lever i omvälvande tider :)
Zeekr 001 2023
Polestar 2 2021
Användarvisningsbild
martinsson
elbilist

Inlägg av martinsson »

Jag blev uppringd av Zeekr i veckan och han jag pratade med lovade att han kunde fixa leverans till Göteborg vilket gjorde mig glad.
Vi körde en kort FaceTime så han visade mig framsätet. Den ser ju ok ut för en som är 185 cm så det skall nog bli bra.
Nu skall jag bara sälja min nuvarande bil så går jag all in på en Zeekr 001.
Model S 90D 2016 (Såld)
Model S 85 2013 (Såld)
roffe_s
elbilist

Inlägg av roffe_s »

martinsson skrev: 19 jan 2024 22:31
Jag blev uppringd av Zeekr i veckan och han jag pratade med lovade att han kunde fixa leverans till Göteborg vilket gjorde mig glad.
Vi körde en kort FaceTime så han visade mig framsätet. Den ser ju ok ut för en som är 185 cm så det skall nog bli bra.
Nu skall jag bara sälja min nuvarande bil så går jag all in på en Zeekr 001.
Mmm, jag är (eller var i alla fall) 184 cm lång och har inga bekymmer att hitta en vettig (och varierbar) sittställning. Dessutom sitter jag själv väldigt bra i baksätet efter att ha ställt in framsätet :)

Grattis i förskott i alla fall, Du kommer att bli nöjd!
Zeekr 001 2023
Polestar 2 2021
dm4

Inlägg av dm4 »

Dags för liten uppdatering, har kört ytterligare +100mil och skall be att få korrigera några av mina tidigare redovisade uppfattningar samt delge nya.

Stereon: mycket bra, har nu kört en del från USB sticka/disk och ljudet är snäppet bättre än i min Audi med BO system. Som Roffe tidigare nämnt så behöver man vara försiktig med basen, rätt inställd låter det mycket bra, går åt monitor hållet vilket jag uppskattar.

Varningar: Beror oftast på smutsiga kameror t.ex. i kombination med stark motljus. Faktisk inga problem nu när jag kommit underfund med varför.

Laddning: Inte den snabbaste men med rätt temp i batteriet pinnar det på, hade över 150 några minuter på Ionity Varberg Nord igår, detta efter 120 stint från Halmstad, 1 plusgrad ute. Laddade 72kWh på 35 minuter.

Säten: Inte så bra som jag tidigare skrivit, de är ok men mitt problem är fasta nackstödet, det lutar lite för mycket framåt för mig. Kan leva med det men under långa resor får jag öm nacke. Är 182cm och väger ca 65 kg, så jag är inte speciellt stor.

HUD: Grym, använder hela tiden, de har tänkt till.

Förbrukning: Hittills har jag snittat 2,46 kWh/mil, dvs jag kommer ca 27 mil vintertid om jag håller mig mellan 80-10%, dvs kör från 80% tills 10% kvar. Kör mest motorväg och en del 70/80 (ingen stad), detta på 22" Nokkian R5.

Notering: Det är dyrt att köra elbil, ca dubbla kostnaden mot dieseln. Min senaste resa var 94 mil och gick på 2269 kr el, laddat via Zeekrs plugsurfin. Diesel hade kostat ca 1026 kr, detta om man jämför körsätt rakt av och offentliga tankning/laddning. Kan t.ex. inte tanka diesel hemma.

Felande drag: Zeekr har hört av sig och bokat tid för att titta på mitt drag, sker till veckan, återkopplar efteråt.

Sist en bild från laddningen igår
IMG_8553.jpeg
Zeekr 001 2023
roffe_s
elbilist

Inlägg av roffe_s »

dm4 skrev: 20 jan 2024 08:16
Dags för liten uppdatering, har kört ytterligare +100mil och skall be att få korrigera några av mina tidigare redovisade uppfattningar samt delge nya.

Stereon: mycket bra, har nu kört en del från USB sticka/disk och ljudet är snäppet bättre än i min Audi med BO system. Som Roffe tidigare nämnt så behöver man vara försiktig med basen, rätt inställd låter det mycket bra, går åt monitor hållet vilket jag uppskattar.

Varningar: Beror oftast på smutsiga kameror t.ex. i kombination med stark motljus. Faktisk inga problem nu när jag kommit underfund med varför.

Laddning: Inte den snabbaste men med rätt temp i batteriet pinnar det på, hade över 150 några minuter på Ionity Varberg Nord igår, detta efter 120 stint från Halmstad, 1 plusgrad ute. Laddade 72kWh på 35 minuter.

Säten: Inte så bra som jag tidigare skrivit, de är ok men mitt problem är fasta nackstödet, det lutar lite för mycket framåt för mig. Kan leva med det men under långa resor får jag öm nacke. Är 182cm och väger ca 65 kg, så jag är inte speciellt stor.

HUD: Grym, använder hela tiden, de har tänkt till.

Förbrukning: Hittills har jag snittat 2,46 kWh/mil, dvs jag kommer ca 27 mil vintertid om jag håller mig mellan 80-10%, dvs kör från 80% tills 10% kvar. Kör mest motorväg och en del 70/80 (ingen stad), detta på 22" Nokkian R5.

Notering: Det är dyrt att köra elbil, ca dubbla kostnaden mot dieseln. Min senaste resa var 94 mil och gick på 2269 kr el, laddat via Zeekrs plugsurfin. Diesel hade kostat ca 1026 kr, detta om man jämför körsätt rakt av och offentliga tankning/laddning. Kan t.ex. inte tanka diesel hemma.

Felande drag: Zeekr har hört av sig och bokat tid för att titta på mitt drag, sker till veckan, återkopplar efteråt.

Sist en bild från laddningen igår
IMG_8553.jpeg
Kul med rapport från verkligheten, det kan ju vara intressant för folk att veta hur det går. Vår bil har nu passerat 250 mil men inga jättelånga turer och sedan sist har jag inte behövt snabbladda. Så nu har Du trådrekordet när det gäller laddhastighet :)

Plastmattorna underlättade något för klimatsystemet och för mig som kör i kalla temperaturer (idag -26 men tidigare i veckan mellan -10 och -20) noterar jag att detta blir mer påtagligt när bilen körs efter att ha stått i ”varmgarage”. Det löses som tidigare med en minut på defrost. Så kapacitet finns i systemet, jag tror detta är en relativt enkel programmeringssak. Någon frågade mig om detta är ett egentligt problem, mitt svar är att det finns betydligt sämre bilar men att detta inte är ”bäst i klassen”. Här finns alltså en enkel poäng att plocka om t ex automatikläget justeras om något med lite mer fläkt och lite mer luft mot fönstren under färdens första 10 minuter under kyliga förhållanden.

Precis som Du, dm4, upplever jag att färderna är tysta numera och det går rätt snabbt att avaktivera varningarna. Zeekr-assistenten funkar också bättre, det upplevs som att den lär sig ”dialekten” ju mer den används.

Jag tycker snarare att nackstödet funkar som avlastning i denna bil, i många av mina tidigare sitter de lite långt bak. Att experimentera lite med ryggstödets och dynans lutning hjälper i alla fall mig att hitta rätt. Jag har inte kollat på kuddens infästning, vore intressant att veta om den är enkelt demonterbar? Och till syvende och sist är vi ju alla olika - jag är ju i Din längd men släpar runt på 15-20 kg mer massa (och i ärlighetens namn är inte allt muskelmassa…)

Vi har numera även gemensam erfarenhet av yttre backspeglarna, i veckan fick jag göra en systemomstart för att kunna justera dem och välja bort automatisk nedvinkling. På tal om backning är det uppskattat med den snäva svängradien på en så pass stor bil, det underlättar vansinnigt mycket för oss vid vår trånga carport i stan.

När det gäller ljudet skulle jag önska mig en ”equalizer” men fem eller kanske sju brytfrekvenser där den första inte bör vara högre än 60-80 Hz. Men det är verkligen ingen prioriterad justering, det funkar bra redan nu.

Totalintrycket att detta är en riktigt kompetent milslukare består. Den är till och med kul längs sämre vägar tack vare sitt väl avstämda chassi. Jag ser alltid fram emot nästa färd vilket kanske är en väl så bra och enkel skala över bilens kvalifikationer?
Zeekr 001 2023
Polestar 2 2021
dm4

Inlägg av dm4 »

roffe_s skrev: 20 jan 2024 10:09
Totalintrycket att detta är en riktigt kompetent milslukare består. Den är till och med kul längs sämre vägar tack vare sitt väl avstämda chassi. Jag ser alltid fram emot nästa färd vilket kanske är en väl så bra och enkel skala över bilens kvalifikationer?
Håller med men har dock ett par saker som irriterar och som jag glömde i förra inlägget:

- Förvärmning inför snabbladdning, fattar inte hur. Lägger jag till laddstopp via nav på given resa så verkar det ändå inte som den förvärmer?

- Profiler: Läser inte alltid in korrekt, får t.ex. ställa om HUD ibland.

- Loggning av resor i Appen: Fungerade utmärkt de första dagarna men nu rapporterar den förbrukning totalt fel/konstigt, ett minusvärde som alltid börjar på -7

- Skulle vilja ha telefonen som nyckel, står att det skall gå men jag fattar inte hur.

Har dock inte skickat frågorna till support ännu, väntar på den utlovade uppdateringen som kanske löser en del.
Zeekr 001 2023
roffe_s
elbilist

Inlägg av roffe_s »

dm4 skrev: 20 jan 2024 11:56
roffe_s skrev: 20 jan 2024 10:09
Håller med men har dock ett par saker som irriterar och som jag glömde i förra inlägget:

- Förvärmning inför snabbladdning, fattar inte hur. Lägger jag till laddstopp via nav på given resa så verkar det ändå inte som den förvärmer?

- Profiler: Läser inte alltid in korrekt, får t.ex. ställa om HUD ibland.

- Loggning av resor i Appen: Fungerade utmärkt de första dagarna men nu rapporterar den förbrukning totalt fel/konstigt, ett minusvärde som alltid börjar på -7

- Skulle vilja ha telefonen som nyckel, står att det skall gå men jag fattar inte hur.

Har dock inte skickat frågorna till support ännu, väntar på den utlovade uppdateringen som kanske löser en del.
Hej, kan ge korta kommentarer kring frågorna:
1 - Förvärmning - korrekt, välj laddare i navi (den Du ska till eller en näraliggande) så ska den förvärma. Enligt handboken krävs dock 20% SoC för att bilen ska våga förvärma utan att riskera att förbruka för mycket. För mig kommer det upp ett meddelande på Navi när förvärmningen kickar in (ca 20-25 km innan laddaren).

2 - Profiler, även jag observerar att den ”tappar inställningarna”. För mig vanligen i samband med att ny användare lagts till eller vid byte av profil. Zeekr Sverige är medvetna om iakttagelsen.

3 - Loggning av resa - har ej provat ännu.

4 - Går inte ännu, jag har också provat. Står i appen att den funktionen kommer senare.

Själv tänker jag som Dig, nu har Zeekr tillräckligt med feedback för att kunna sysselsätta sig under några uppdateringar. Personligen avvaktar jag därför kommande OTA så får vi se vad som hunnits med att fixa. Och kanske hitta några nya glitchar :)
Zeekr 001 2023
Polestar 2 2021
Skriv svar